RoDa's anleggstråd MkII

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • R

    RoDa

    Gjest
    Hei

    Siden min gamle tråd begynner å bli temmelig lang og kronglete å finne frem i starter jeg her en ny og forbedret utgave.
    Både som en oppsummering for meg selv og for å dokumentere nye hendelser fremover. :)




    Først litt fra mitt gamle rom i forrige hus.
    Flyttet inn der i mars 2000 og kunne endelig ta opp hifi-hobbyen i eget lytterom.
    Det første oppsettet som tok plass var av enkelt kaliber.
    Marantz CD4000
    NAD C370
    Bowers & Wilkins DM602s3 på Target høyttalerstativer
    Høyttalerkabler Tara Labs Omni og signalkabel Prism 500i fra samme leverandør










    Etter at hobbyen kom i gang igjen, ble det jo litt fart i sakene...
    NADens forforsterker fikk hvile og Embla PreOne kom inn, NAD forsvant så til fordel for en Doxa 70B, så ble B&Wene solgt for at jeg ville bygge HFLS-1 fra svenske www.hififorum.nu.
    I byggeperioden hadde jeg et par Patos Basic 100i som ventehøyttalere. Men tilslutt fikk jeg ferdig både HFLS-1 og stativer.
    Marantz CD4000
    Embla PreOne
    Doxa 70B
    HFLS-1 på DIY-stativer
    EKKJ høyttalerkabler, LMC strømkabler og Dikemark signalkabler
    Et DIY-rack etter oppskrift fra TNT-Audio ble det også, Flexy-table











    Men me stoppa ikkje hær, som han sa.....
    Marantz avgikk med døden, en Sony CDP-XA30ES ble kjøpt inn, jeg forsøkte meg på et byggesett fra Hagtech (Clarinet), ga opp og kjøpte Ming-Da MC-7R rørforforsterker og var så heldig å få overta en Sony CDP-XA50ES.
    På dette tidspunket var jeg ferdig med hifi, og strålende fornøyd med oppsettet mitt!
    Sony CDP-XA50ES
    Ming-Da MC-7R
    Doxa 70B
    HFLS-1 på (nå svarte) DIY-stativer
    Silspeak høyttalerkabler, Dikemark signalkabler og LMC strømkabler







    R
     

    Vedlegg

    R

    RoDa

    Gjest
    Men anlegget skulle ikke forbli slik heller....
    Jeg skrev en hjemme-hos artikkel fra BHO sitt oppsett og leverte til yndlingsbladet Fidelity.
    Dermed kom jeg i kontakt med den mest entusiastiske hifi-karen jeg kjenner og fikk drømmemuligheten.
    Jeg skulle skrive for Fidelity, "Reality i Fidelity" var født.

    Rett på stjernesmell, Benchmark DAC-1 erstattet både analogdel i Sony-en og eliminerte behovet for Ming-Da som forforsterker.
    Den bare måtte innvilges fast plass i anlegget!





    Så startet jakten på høyttalere som kunne erstatte HFLS-1 og gjøre jobben bedre til en greit slump penger, var det mulig husker jeg at jeg tenkte. Gjennom noen omtaler så ble jeg raskt hektet på Dynaudios ærlige danske lyd, og møtet med Dynaudio Focus 140 ble til et langt forhold.










    Flere høyttalere kom på besøk, alle med sine gode egenskaper på hvert sitt felt, men 140ene ble stående.
    Greit med eget lytterom når det kunne se sånn ut..... ::)






    Så ble jaktområdet omdefinert til forsterkerjungelen. En god velfungerende integrert forsterker til betalbar sum.
    MANGE spennende forsterkere var innom, jeg var nesten klar for PrimaLuna Prologue Two, jeg var helt klar for Unison Research Unico Secondo. Men da Secondoen skulle inn på modifisering tok jeg sjansen på å høre atter en gang på en forsterker jeg hadde forelsket meg i tildigere..... og det dro med seg andre endringer..... :-X
    Her fra tiden rett før jeg hadde anlegget på plass. Racket (som jeg savner) fra lærde hender hadde kommet inn i rommet.






    R
     

    Vedlegg

    R

    RoDa

    Gjest
    Så var anlegget komplett og roen kunne senke seg.
    Tullprat og atter tullprat, en pause kan man heller kalle det.....

    I alle fall, oppsettet besto her av
    Sony CDP-XA50ES som drivverk
    Benchmark DAC-1 forsynt med digitale signaler gjennom Kimber D-60
    Whistlers Cerise overførte analoge signaler med glans til
    Audionet SAM V2 som via Eichmann Express Six leverte strøm til
    Dynaudio Focus 140 på Solidsteel SS-6 stativer
    Nordost, Kimber, FAT LMC på strømsiden litt hipp som happ


    Furuhelvete overmalt, madrasser erstattet av diy basstraps, akustikkplater i rammer... Rommet var blitt flott!
    Ikke minst jetjagerrumpestikkontakter ;D







    Så dro jeg til Røyken og til Gjøvik. ;)
    Kommer mer senere, nå er det menn som hater damer på tapeten her.

    R
     

    Vedlegg

    • 87 KB Visninger: 12.905
    R

    RoDa

    Gjest
    Først til å sende meg ut på glattisen var kaap....
    "Se her, et Pagode-rack til salgs! Det er fine greier"
    Jada, fine er dem og da hadde jeg plutselig kjøpt R.E.S. sitt. :eek:














    Neste steg videre kom grunnet en snikende følelse av at det var mer å hente ut av samspillet mellom SAM og 140ene.
    Benchmark gjør mye bra, jævli mye bra, men den kan låte litt sterilt eller mekanisk og dersom oppsettet ellers er relativt nøytralt kan det bli for lite klang og farger.
    Så da en Marantz SA-11S1 dukket opp på bruktbørsen, og med blindtesten jeg var med på i Fidelity friskt i minnet, var det bare å åpne teikneboka. ;)

















    Deretter, da dette oppsettet endelig sto på plass i mitt lille lytterom, var det på tide å kjøpe nytt hus. :p
    Well, well. Sånn går no dagan....

    Siste oppsett i forrige hus var derfor:
    Marantz SA-11S1 via Whistler Cerise til
    Audionet SAM V2 gjennom Eichmann Express Six til et par
    Dynaudio Focus 140 på Solidsteel SS-6
    Strøm fra FAT LMC eller Nordost+Kimber
    Elektronikken i et lekkert rack fra Finite Elemente som gjorde ting med lyden jeg ble sterkt overrasket av!


    Vegg til vegg, akustikkplater, tubetraps.... Ahhh det var tider på mitt lille lytterom. 8)








    Før flyttingen prøvde jeg å plassere anlegget i stua eller mer stuet sammen på lytterommet.
    Jeg ga opp og pakket det ned i påvente av overtakelse i nykåken.










    R
     

    Vedlegg

    R

    RoDa

    Gjest
    Juli -08. Nytt hus og nye hifigleder, eller frustrasjoner...?

    Anlegget var av de tingene som kom først opp i det nye huset, selvsagt!!








    Små endringer fulgte så.

    Ny sofa





    Whistler Cerise ligger i skuffen....






    ...og Coanda har tatt over faste plassen.









    Eichmann ligger i garasjen og Harmonic Technology fikk klemfeste i terminalene






    Men disse da, trivdes jo egentlig godt i nystua de og.




    Nå hadde det seg slik at Vadseth hadde besøk i stua, av storebror..... GJETT om jeg ville låne dem for en lytt!







    R
     

    Vedlegg

    R

    RoDa

    Gjest
    Disse Confidence C1 er både uvanlig lekre og herlig vellydende.
    Dessverre koster de litt penger også.











    Det de uansett viste meg var at jeg godt kunne jakte på nye høyttalere.
    Derfor hadde det seg slik at jeg mens bakken var hvit fikk besøk av et par hvitkledde.











    R
     

    Vedlegg

    R

    RoDa

    Gjest
    De hvitkledde tok meg med storm, og jeg kunne bytte høyttalere med glede.
    Etter en utpakningstråd som startet med




    og fortsatte med disse hint (pluss litt kjeft......)

























    Kunne jeg til slutt avsløre mine nye Tiny Dancer BE-718






    Atter en gang i mål!!! ;D




    R
     

    Vedlegg

    R

    RoDa

    Gjest
    Må ikke glemme gaven fra mor.
    Til far, men til glede for mor......






    AKG K530 for å nyte musikk uten å plage andre.
    Fungerer helt fint disse, og vokser med hodetelefonforsterker...
    Gavetips til neste jul. 8)













    R
     

    Vedlegg

    R

    RoDa

    Gjest
    AUDIONET SAM V2

    Har hatt denne forsterkeren i to og et halvt år nå, og kjenner faktisk ikke noen dragninger mot å kvitte meg med den ennå....
    Skal den vekk, så blir det nok for å røre litt eventuelt. ;)

    SAM rett forfra






    Baksiden er innholdsrik, og det finnes muligheter for å fylle opp innsiden mer enn jeg har gjort også.
    Både DAC og RIAA kan leveres og i disse datatider kan da SAM fungere godt som hjertet i oppsettet.






    Innmaten er enkel og oversiktelig. Kun en transistor for hver halvperiode er noe jeg liker og mener påvirker godlyden. :)







    Rør-lyd?



    Neppe, men det er noe i det som John Marks skriver:

    "It may be jumping to a conclusion, but perhaps the sonic similarity was accounted for by the fact that, like the darTZeel, the Audionet has only two output devices per channel and an unusually hefty power supply. But there is no free lunch, and I must admit that, as fine-sounding as the SAM V2 was, it just couldn't match the more-than-four-times-as-much darTZeel's refined sweetness in the treble and overall tonal lusciousness. Still, the SAM V2 sounded neither spare nor lean but rather creamy, perhaps even "tube-like", and its dynamics were excellent. The SAM V2 was able to push the ESP Concert Grands to greater-than-concert levels with David Stanhope's performance of Sibelius' "The Tryst" without getting congested or raucous. The casework got moderately warm when the amp was pushed hard, but not to a degree to cause concern. Turning the SAM V2 all the way up on Sunrise, from Richard Strauss's Also sprach Zarathustra, created a most impressive imitation of a Saturn V rocket launch. Bravo.

    The Audionet SAM V2 integrated amplifier's pros: sophisticated sound, great dynamics and bass, excellent build quality at the price, options allowing for great flexibility, solid value for money. Its cons? None that I can think of. "

    Spesielt det som jeg har understreket er noe som jeg stadig blir påminnet om når jeg kobler opp SAM etter å ha hørt andre forsterkere i oppsettet.
    Denne kremaktige fylden, feelingen av kontroll pluss varme og glød. Ja, jeg er fortsatt happy med SAM.






    Hva andre har skrevet:

    What HiFi England
    This is an impressing product, one of the best constructed amplifiers we have ever seen. ...Only few rivals can reproduce deep frequencies with such control and resolution. ...it is the articulation and the rapidness, that points out the SAM in this section . ...Audionet's SAM is a deeply impressing main amplifier.

    STEREO Germany
    It is not only the power of its obviously existing muscles, but his nonchalance: Extremely relaxed it reproduced every kind of music. Its domain is the reproduction of voices: So much melodiousness and timbre normally must be searched with magnifying glasses.
    A shining example how engineer skill and outstanding sound can be combined. Really a great amp!
    Excellent * * * *

    HiFi & Records Germany
    The pureness of the sound shines, enables one to drop into the rooms of well recorded music studios, gives acoustic instruments plasticity and marvellous sound colours. But in spite of its neutrality and openness SAM also has charm. It has the punch and the fundament, but does not exaggerate. It always played very relaxed. On this level sound purity is no swearword. If one has once got used to it, it is hard to accept the sound 'fog' under the guise of musicality.

    Music Home Studio Netherlands
    ... Audionet stands for uncompromising, confidence inspiring component quality, reliability, outstanding performance, good service and high ratings in international journals.
    SAM's remarkable properties are spatial reproduction, powerful bass frequencies and outstanding dynamics. It has enormous bite and control at low frequencies just like Audionet's poweramplifiers. Voices sound voluminous, warm, detailed and have body. ...Even Sam's phono module is highend. Especially the quality of the highs is remarkable. Actually, SAM is an overwhelming audiophile main amplifier and in my opinion a highlight within his price class. The finish is superb, the durability exemplary and the functionality is extremely sensible. Therefore SAM is a recommendable and excellent choice.

    STEREO Germany
    Audionet is exactly what one understands by 'Made in Germany'. Classic, flourishless design, excellent finish, extremely stable circuit dimensioning. Even the encapsulated 700 VA transformer and the both noble 22000 uF electrolyte capacitors from Elna promise heavenly power supply. The power stage uses two almost indestructible field effect transistors for each channel. Uncompromising is also the input switch section with high-value relays directly located at the input jacks and the volume regulation via foursome ALPS motor potentiometer. Regarding finish and value equivalent the Audionet without a doubt gets top ratings in this test field: No inconsistency, everything fits. Pure solidity.
    The measurements of the smallest amplifier from Bochum were - as usual - sensational. An almost exact power doubling between 4 ohms and 8 ohms load and no considerable difference between impulse power output and constant load speak well for the extremely solid power supply. Distortions and noise are almost completely absent....
    And the sound? Cream! SAM dashes around all tonal corners like lightning but nevertheless soft. He reproduces music with wit and charm....
    Deep, precise bass, silvery detailed highs, generous three-dimensionality, precise focus, SAM has everything. Music reproduction, tickling like champagne!









    Tekniske Data


    Function
    microprocessor-controlled main amplifier

    Output power
    2 * 110 Watts into 8 ohms
    2 * 200 Watts into 4 ohms

    Frequency Range
    0 - 500.000 Hz (- 3 dB)

    Damping factor
    > 1000 at 100 Hz

    Channel separation
    > 90 dB at 1 kHz

    THD + N
    < -100 dB at 1 kHz 35 Watts into 2 ohms

    Harmonic distortion
    k2 typ. -100 dB
    k3 typ. -120 dB

    Signal to noise ratio
    > 112 dB at 10Veff

    Input impedance
    10 kohms, 150 pF

    Inputs
    6 pair RCA line, gold-plated, one pair usable as phono input for MM / MC (optional)
    2 RCA digital, 75 ohms, gold-plated (optional)

    Outputs
    1 stereo loudspeaker terminal, gold-plated, for left and right loudspeaker signal
    1 pair RCA variable, gold-plated (preamplifier output)
    1 pair RCA fixed, gold-plated
    (monitor output)
    1 jack plug for headphone

    Mains
    120 V or 230 V, 50...60 Hz

    Power dissipation
    5 W Stand X max. 600 W

    Dimensions
    430 mm x 110 mm x 360 mm
    (W x H x D)

    Weight
    16 kg

    Finish Front
    aluminum, black anodized, white printingor aluminum nature, anodized, black printing
    Display: Red or Blue

    Cover and sides
    Brushed aluminum, black anodized

    Chassis
    sheet-steel, black varnished

    Options
    • intelligent remote commander SRC-7000
    • phono module for MM / MC
    • D/A-converter module



    Til slutt noen flere bilder
     

    Vedlegg

    R

    RoDa

    Gjest
    USHER Tiny Dancer BE718

    Fra Taiwan kommer høyttalerne som klarte å vippe mine Dynaudio Focus 140 ned fra stativene.
    Som normalt når det gjelder meg er det stativhøyttaler, jeg er litt ensformig sånn...

    Basselementet er Ushers eget 8948A
    Link til PDF





    Diskanten av beryllium er også fra Ushers eget sortiment 9980-20BEA
    Linken virker ikke akkurat nå, men her er link til driversiden http://www.usheraudio.com/drivers.html










    Terminalene er de samme som på de større Dancer høyttalerne, meget gjennomført!






    Skal de byttes ut, så må det være til fordel for Mundorf. 8)








    Teknisk info

    2-way system: tweeter 1.25"(9980-20BEA), mid-bass7"(8948A)
    sensitivity: 87 dB @ 1 watt / 1m
    nominal impedance: 8 ohms
    frequency response (-3 dB): 42 Hz ~ 40 kHz
    power handling: 80 watts (eller 200w oppgitt noen steder)
    crossover frequencies: 2.06 kHz
    weight: 17.2 kgs
    dimensions (w x d x h): 25.8 cm x 42.8 cm x 38.7 cm











    Hva de har sagt

    STEREOPHILE

    TAS

    En liten perle for oss som liker stativhøyttalere.





    Etter hvert fikk jeg også originalstativene, det var den berømte prikken. 8)






    Så får heller tiden vise om noen klarer å vippe dem ned av stativene....







    Enn så lenge koser jeg meg i berylliumsglansen. ;)







    R
     

    Vedlegg

    R

    RoDa

    Gjest
    MARANTZ SA-11S1

    Blindtestproduktet....








    Ja, denne cdspilleren valgte jeg faktisk på grunn av en blindtest i Fidelity.
    Selvsagt ikke en skikkelig blindtest, men jeg hørte på flere spillere uten å vite hva jeg hørte på i alle fall.

    Mine inntrykk var da følgende:

    "Flotte klangfarger, nydelig på applaus!
    Her er kjøtt og blod og detaljer vi ikke tidligere har fått med oss.
    Her er også krefter og trøkk og masser av liv.
    Og så flott dynamikk!
    Samstemt og ekstremt velspillende hele veien!"

    Ikke rart jeg kjøpte den uhørt på bruktbørsen. ;D









    Teknisk info:

    SA-11S1 Reference Series SA-CD/CD player |
    New Precision Mechanism with Stabilizer plate
    Accurate Selectable Digital Filters
    Over-Sized Toroidal Transformer
    Triple HDAM®s/channel Construction
    PEC (Phase Error Compensation) Circuit to Eliminate the Phase Delay error
    Zero Noise LCD Display
    Power Consumption, 25W
    Dimensions, W x H x D (Inches) 17-5/16" x 4-13/16" x 16-7/16"
    Weight (lbs), 30.8
    Playback Formats, SACD-Stereo, CD, CD-R/RW
    Audio DAC, 192kHz/24bit
    Analog L&R Out , (Balanced/Unbalanced)
    Digital: Optical Out, Coaxial Out

    SACD
    Format, 1-bit DSD
    Sampling Frequency, 2.8224MHz
    Dynamic Range, 114dB
    Frequency Response, (-3dB) 2Hz - 50kHz

    CD Audio
    Format, 16-bit Liner PCM
    Sampling Frequency, 44.1kHz
    Dynamic Range, 100dB
    Frequency Response, 2Hz - 20kHz

    Fin side med bilder:
    http://www.shine7.com/audio/Marantz_SA11S1.htm



    Fortsatt happy, tiden vil vise om PC-løsning tar over stafettpinnen....









    R
     

    Vedlegg

    R

    RoDa

    Gjest
    SAMSPILLET






    For meg er det samspillet mellom disse to elektronikk-komponentene som gjør det mest spennende.
    Jeg mener å ha funnet en god match som gjør det greit å høre forskjell på andre komponenter i oppsettet, inkludert kabler.
    Slik det ser ut nå, så skal det mye til at jeg bytter dem ut. Men jeg skal aldri si aldri....... ;)









    R
     

    Vedlegg

    R

    RoDa

    Gjest
    Strømkablene

    FAT LMC med Furutech stikkontakter.
    Jeg er jævli glad i Nordost Brahma, og nesten like glad i Kimber FP-gold.
    Men jeg innrømmer at FAT LMC er svært nok for meg. 8)











    Fjernkontrollene

    Feelgood skal det være, og det er det med disse kontrollene.
    Til daglig er SAMs kontroll borte vekk, siden volumet på SA-11 kontrollen styrer volumet på SAM.
    Litt flaks skal man ha 8)











    R
     

    Vedlegg

    R

    RoDa

    Gjest
    Akustikkplater var ikke noen god ide i stua, av flere grunner....










    Det var forsåvidt disse spillende akustikkplatene 8)
    Men rocke kunne de ikke, og høyttalere som svikter Joe Bonamassa.... svikter også meg.







    R
     

    Vedlegg

    R

    RoDa

    Gjest
    Da begynner jeg å nærme meg at jobb-pcn er tom for bilder.
    Greit det siden jeg har siste arbeidsdag på mandag.



    Hva skjer så videre i oppsettet mitt?







    Tja, jeg skal nok leke litt mer med Velodyne...








    Sjekke ut hva Mbare mener om den nye høyttalerplasseringen...







    Finne ut om denne skal inn i oppsettet eller få ny eier...







    Kanskje bestemme meg for hodetelefonforsterker?







    Men i alle fall spille musikk!!










    Hmm... hvor er nå de andre pc-ene med hifi-bilder hen?


    R
     

    Vedlegg

    R

    RoDa

    Gjest
    Takk til alle fingrene!




    Dynaudio Focus 110.
    Liten kul rakker med morsom lyd!








    Melody SP-3.
    Integrert rørforsterker. Kul design, punchy og god lyd.





    Begge bildene er tatt med Olympus Mju-400. Faen meg rart det ble bilder i det hele tatt med et slikt kompaktkamera.....

    R
     

    Vedlegg

    R

    RoDa

    Gjest
    Jentungens anlegg er komplett!
    En NAD 302 ble siste del.
    Dali 104 + NAD 5000 + NAD 302.
    Hifi for 1800,- som funker!

    NAD,n har en omskifter for 4-8 ohm som hangla litt.....
    Siden 104'ene er 4 ohm så besluttet jeg å koble forbi bryteren.

    Bakside








    Bryterdelene som ble fjernet








    Ledningene til værs








    Kapping, lodding og krymping








    Så ble det slik








    Mens lokket var av. Selve forsterkeren og kjøleribber + strømforsyning.










    Innganger og utganger










    Fronten








    Nye plugger på høyttalerkablene ble det også. 8)








    Skikkelige Nakamichi og greier ;D





    Atter lyd på jenterommet. :)


    R
     

    Vedlegg

    R

    RoDa

    Gjest
    Takk for kommentarer folkens. Ho spiller beskjedent fortsatt, det blir vel høyere etterhvert...... :-X




    Var på en liten handlerunde med familien i går. Snublet over noe, og noen ganger bare må man kjøpe......













    Får finne et lurt sted til den tredje absorbenten...








    R
     

    Vedlegg

    R

    RoDa

    Gjest
    Joda, jeg burde sikkert lært meg sketchup eller noe sånt.......








    Men det fikk duge med paint....
    Omentrent sånn ser nå stua ut med anlegg og "hjemmekino" på hver sin side.
    Hadde sikkert vært ok med plasmaen mellom høyttalerne også, men jeg trives med nåværende løsning også.

    Fremtidig prosjekt er å sette anlegget på den motsatte veggen, altså der tre-seteren står i dag.
    (Tror det var KW sitt forslag før jeg hadde flyttet inn også.
    Time will show 8)






    R
     

    Vedlegg

    R

    RoDa

    Gjest
    Etter inspirasjon fra Soedal har jeg også ryddet litt i tråden.
    Ellers skinner sola og musikken spiller, alt ved det vante mao. :)








    R
     

    Vedlegg

    R

    RoDa

    Gjest
    gismo skrev:
    Ser at "strutsefjærene" funker bra og blir brukt, ikke mye støv i se på de bildene nei 8) ;D ;D Flott!
    Hehe, du er observant!
    Strutset ca 10 sekunder før bildene ble tatt 8) ;D
    Så gikk det i nyankommet SACD mens jeg knipset i vei :)





    R
     

    Vedlegg

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Akkurat våknet fra en ørliten middagshvil så tikker det inn på MSN fra RoDa om jeg har lyst til å komme på besøk - og det første jeg tenker er: "Hvorfor ikke?" En halvtime senere satt jeg på toget til Moss og blir plukket av RoDa, ekspedert ned i lyttesofaen og der ble jeg i drøyt to timer eller så.

    Det er alltid morsomt å "følge" et anlegg gjennom noe tid, høre hva som endrer seg og merke hvordan jeg endrer meg etterhvert som jeg blir mer kjent med anlegget det gjelder. Hos RoDa har det ikke skjedd så mye når det gjelder komponenter og slikt, det som har skjedd er at HT har fått mer rom - både fra bakvegg og fra hverandre. Min første reaksjon: "Ah, endelig!" Som i: endelig slipper lyden ordentlig og HT forsvinner bedre i lydbildet enn jeg har hørt det gjøre hos han tidligere.

    Utover det er det mye det samme: et godt, velbalansert anlegg uten åpenbare svakheter som presenterer musikk og kommer seg (stort sett) vekk etter det. Paradoksalt nok er det nesten vanskelig å skrive noe om anlegget hans, rett og slett fordi det er såpass helstøpt og homogent at det er heller ingen store styrker - annet enn akkurat den kombinasjonen av mangelen på store svakheter og store styrker som leder meg til å konkludere at det virkelig fine med anlegget til RoDa er akkurat det: homogeniteten. Det er fint med anlegg hvor lite stikker seg ut, annet enn musikken og dens kvaliteter.

    Jeg skal få fordøyd en del inntrykk, sammenlignet litt med mitt eget og skrevet om det - nå er det (endelig?) mulig å reelt sammenligne mitt og hans anlegg og det er spennende å reflektere rundt hvilke forskjeller som er i mellom våre anlegg. Men det får bli i morgen, nå kaller sengen og jobben og drømmene.

    Takk for invitasjonen og en hyggelig kveld, i hvert fall.
     
    R

    RoDa

    Gjest
    Mbare skrev:
    Takk for invitasjonen og en hyggelig kveld, i hvert fall.
    I lige måde, og takk for at du hadde lyst å komme på så kort varsel. :)

    Synes også at det fungerer bra i dag, sånn at det er greit å høre på musikk i alle fall.
    Interessant det du skriver om at det ikke er byttet mye komponenter men likevel er et anlegg i endring, det er en av mine kjepphester.
    Jobbe med det man har for å trekke ut potensialet.
    Er ikke helt ferdigjobba med det ennå, men synes det er småting igjen før det er heeeeelt på plass.

    Ved å få besøk kan man få innspill på hvilke ting som andre ville endret på. Ikke nødvendigvis sånn at man skal følge alle råd, man har da egne preferanser? Men i alle fall kan det være en ide å prøve ut disse innspillene.
    Du sa vel noe sånt i går som "Nå har du jo plassert anlegget slik jeg ville plassert det" ;D
    Utprøvingen av ny høyttalerposisjon gjorde jeg jo etter tips fra deg, ikke så rart det da...... :)

    Mvh
    Rolf
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Tid for mer utfyllende kommentarer, tenker jeg.

    CD vs. SACD
    Vi spilte noen plater hos RoDa i går hvor vi sammenligna SACD med CD og vel, jeg er overbevist, jeg. Makan til naturlig diskant har jeg aldri hørt før - fascinerende å høre hvordan cymbaler klinger mye mer naturlig ut og hvordan lyden av cymbaler endrer seg som når vi spiller SACD. Det fortoner seg, for min del, nesten merkelig å påstå at det ikke er forskjell på CD og SACD slik jeg hørte det i går. Jeg skal medgi at forskjellen ikke er natt og dag, dog er den klart merkbar i de øvre frekvenser og jeg syns også jeg hørte et større og mer presist lydbilde med SACD enn CD.

    Det som jeg syns er mest spennende med det er å begynne å tenke på high-res nedlasting - tenk når de store klassiske selskapene begynner å gi ut musikk i high-res filer som kan nedlastes... Det er en framtid jeg kjenner at jeg ser fram til.

    Mbare vs. RoDa?
    Det jeg syns er spennende og tenke, samt skrible rundt, er hvordan mitt anlegg er sammenligna med RoDa sitt - tenk det som et eksperiment i høyttenking og en måte å forsøke å sette ord på disse vanskelige tingene som er musikk gjengitt av et stereoanlegg.

    Det første som slår meg med anlegget til RoDa er hvor likt det på mange måter høres ut som mitt. Noe som igjen bekrefter en erfaring jeg etterhvert har gjort meg - mange anlegg i den "ligaen" jeg og RoDa har låter ofte ganske likt. Det er mer preferanseforskjeller - nyanser her og der som vitner om ulike prioriteringer, men hvor helheten er ganske så lik.

    Skal jeg peke på de to største forskjellene jeg hører fra mitt til hans er det størrelsen på lyden og hvordan lydbildet tegnes opp. Det første først: anlegget til RoDa høres litt "mindre" ut enn mitt. Jeg aner ikke helt hva det har med noe å gjøre, men både utøverne i lydbildet, størrelsen på selve lydbildet o.a. er rett og slett litt mindre. Litt som forskjellen på cinemascope og widescreen. På den andre siden så tegner RoDa sitt anlegg opp et mer presist lydbilde, i den forstand at utøverne er tydeligere plassert i et tydeligere rom enn de er hos meg. I tillegg er utøverne mer "skarpskårne" enn hos meg - vanskelig å forklare, kjenner jeg. Hm. Tenk at anlegget til RoDa gir en tydeligere avtegning av en gitar, hvor den begynner og slutter, mens hos meg er det mer som om det er en slags halo rundt (ikke samme halo som du får med for mye forvrengning fra rørutstyr). Hva som er riktig eller ikke må da fuglene vite.

    Noe annet som slår meg er at anlegget mitt er en tanke mer oppløst nedover i frekvenser og også gir inntrykk av å ha litt mer kraft helt nede i frekvens. Jeg oppdaget det på "Airline to Heaven" på Wilco si liveskive hvor jeg når jeg hørte på RoDa sitt anlegg knapt hørte bassen som kommer inn rundt 1:30 ut i låta - hos meg er den tydeligere og du hører helt klart hva bassisten spiller. Også en ting vi undra oss over da HT våre skal, strengt tatt, klare å strekke seg like langt ned i frekvens. Også trommene på den låta er mindre i størrelse og mindre framtredene hos RoDa enn hos meg.

    En anna ting vi diskuterte litt i går er en litt hørbar "kant" i øvre mellomtone hos RoDa - den gir litt morsom futt og fart på en god innspillinger og gir en litt "rå" kvalitet til ting, på den andre siden tror jeg (uten at vi testa det) at den også kan bli litt mye på harde rock-innspillinger - jeg innbiller meg at f.eks. AC/DC eller Deep Purple fra 70-tallet kan bli litt i råeste laget hos han? Hos meg kan heller lyden, tror jeg, forstås som nesten å være for glatt - det er nesten ikke knaster og knatter igjen, slik jeg hører det.

    Et annet punkt som slår meg når jeg sitter foran anlegget mitt (mens det spiller Arcade Fire) kontra RoDa sitt er det som har vært diskutert litt: i.e. dette med en "snillhet", eller hva man skal kalle det for i anlegget mitt. Jeg hører at anlegget mitt ikke er like frampå, ikke like "in-your-face" som mange andre anlegg. Det er litt som om du sitter litt lengre unna og hører på musikerne hos meg enn hos RoDa - noe som gjør at det ikke blir like intenst, like tett. Kanskje det er det som folk reagerer på hos meg, bl.a.?

    Uansett vil jeg tilbake til det poenget jeg begynte med: det er mange flere likheter med anlegget mitt og RoDa sitt enn ulikheter og det i seg selv er jo ganske fascinerende. Det å bruke Audiolense i anlegget mitt har sånn sett rykket det klart tettere mot et "vanlig" stereoanlegg enn det var tidligere - og jeg syns det er bare fint, jeg.
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    497
    Hei og takk for sist! Veldig hyggelig å omsider møtes.

    Det å treffes var noe jeg hadde sett fram til da vi jo har vekslet PM og mail i noen år. Jeg har sittet med følelsen av at vi jaktet etter noe av det samme angående lydgjengivelse og har derfor lest dine tester i Fidelity med en særlig interesse. Etter å ha hørt Usher Dancer mini 1 og 2 på Hortenmessa var jeg blitt meget interessert i disse høyttalerne og siden dine "Tiny Dancer" har de samme elementene og er meget kritikerrost måtte jeg bare ta kontakt når jeg skulle på dine kanter av landet.

    Lyden hos deg var meget god. Veldig klart og åpent lydbilde. Sammenhengen mellom elementene i høyttalerne dine var jo nærmest sømløs og diskantelementet er jo bare helt fabelaktig. Begreper som luft, og diskant som en naturlig forlengelse av mellomtonen gir virkelig mening gjennom dette anlegget. Det er nok et lite platå i mellomtonen , som vi snakket om, men jeg opplevde ikke dette som spesielt plagsomt. Det er nok et lite psykoakustisk triks som er bevisst benyttet av konstruktøren for å skape liv og åpenhet. Samme trikset kan man se hos flere andre produsenter, blandt annet så har jeg sett flere engelske produsenter gjøre dette (Naim og Linn m.fl) i tillegg til feks Triangle. Jeg opplever at anlegget ditt på en måte leder med mellomtonen og at bass og diskant på en måte bare understøtter denne. Det oppleves lite naturlig å dissekere gjengivelsen i frekvensområder når man hører en slik gjengivelse. Bassen hos deg opplevde jeg likevel som litt tynn, men så koblet du inn suben fra Velodyne, og alt falt på plass. Meget tight og melodisk bassgjengivelse.

    Jeg ble såpass betatt av disse høyttalerne at jeg kjøpte et par som tilfeldigvis kom på bruktbørsen dagen etter besøket hos deg. Hva er oddsen for at et par slike skulle bli lagt ut for salg dagen etter vårt møte? Markedet har ikke akkurat flommet over av brukte Be-718. Vel, så langt virker dem som reale utfordrere til mine elskede Tannoy Autograph mini.
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=10968.20

    Takk for at jeg fikk stikke innom.

    Snakkes.


    Ole V
     
    R

    RoDa

    Gjest
    Takk til Mbare og Soedal for kommentarer! :)

    Høst...... Hvorfor begynner det å klø da...?

    Kanskje har det noe å gjøre med at man har kommet på sett og vis i mål med nåværende komponenter, og vil leke litt igjen.
    Få litt utfordringer...

    Dyrere skal det faen ikke bli, det er et mål.
    Så får jeg heller prøve å slå systemet, kan billigere være bedre?
    For å høyne oddsen, kanskje gulvstående til og med...?
    Må da finnes noen spennende gulvstående mellom 20 og 30?

    Rør, kanskje? Mos-fet er fett, men kanskje ikke helt tube?


    Kanskje DIY, men først trene litt på snekring.... :eek:




    R
     

    Vedlegg

    R

    RoDa

    Gjest
    Hammer og hammer.....
    Maling først.
    Racket fra Østfold Hifi's Grand Old Man har fått litt hvitmaling og er nettopp installert på rommet til eldstejenta.
    Ble ikke så verst dette, synes jeg.
    Takk til den gamle for salg av rack.



    R
     

    Vedlegg

    R

    RoDa

    Gjest
    JanR skrev:
    Ble skikkelig bra det der Rolf.

    Skjemmer bort jentungen ;)

    /jan
    Takker JanR. :)
    Moro at hele greia kom på 2300,- all inclusive. 8)
    Danker ut plæstikkgreiene til venninnene hennes i alle fall! ;D











    R
     

    Vedlegg

    R

    RoDa

    Gjest
    gismo skrev:
    Dette ble et flott skue på jente rommet!
    Meget bra ;)
    Takker Gismo!

    Har sett oppsettet ditt på avforum, topp ti og greier.
    Det racket du har har jeg faktisk tenkt på selv, men vet ikke om jeg klarer å kvitte meg med Finite....
    Synes du skal lage en tråd her på HFS også.














    R
     

    Vedlegg

    R

    RoDa

    Gjest
    Gago skrev:
    nedgradere i pris og oppgradere i lyd, kanskje?
    lettdrevne høyttalere?
    større kasser?
    gode, gammeldagse membraner i papp og silke?
    Vi får se da vet du. ;)
    Du har jo spådd dette for meg i fremtiden, men kanskje jeg må bruke litt tid på det.....


    Først står noe helt annet på plakaten








    R
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn