Side 101 av 114 FørsteFørste ... 519199100101102103111 ... SisteSiste
Resultater 2,001 til 2,020 av 2269

Tråd: OMF's anlegg!

Abonnér på denne tråden
  1. #2001
    Hifi Freak oks81's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2012
    Sted
    Hjemme
    Innlegg
    9,858
    Tagget i
    4 Innlegg
    I all høflighet

    Er det uansett over enhver kam at DSP er best, Hornlyd & Shy?
    Selv er jeg blitt enig med meg selv at det fins flere veier å gå.
    Hvorfor fikse noe som funker?

  2. #2002
    Æresmedlem LMC's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Drøbak
    Innlegg
    21,902
    Tagget i
    5 Innlegg
    Torget
    6
    det er sikkert flere veier til dsp og
    det meste av det HFS medlemmene bruker, tror jeg ikke når proffutstyr opp til knærne engang...
    solderslinger og raskere enn sin egen skygge

  3. #2003
    Hifi Freak oks81's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2012
    Sted
    Hjemme
    Innlegg
    9,858
    Tagget i
    4 Innlegg
    Ja Jeg er bare ute etter at dette kan være nyansert med mine siste innlegg.

    Men nå får OMF sitt system være i fokus igjen!
    Hvorfor fikse noe som funker?

  4. #2004
    Æresmedlem
    Ble medlem
    Apr 2005
    Innlegg
    14,841
    Tagget i
    7 Innlegg
    Med analoge passive systemer klarer man, etter min erfaring, aldri å få til den aller siste finpussen med perfekt target.
    Og jeg har dessverre aldri hørt et akkustikkbehandlet super rom som ikke trenger EQ korrigering i bassen av et eller annet slag.
    Mulig man får noe gladpack. Har hørt det selv fra Dirac. Bittesmå artifakter.
    Har man et enormt rom med full kontroll på bassen, laaaang lytteavstand, fire eller femveis med topp komponenter som er sydd perfekt sammen OG som ikke gir en skarp midt i fjeset mellomtone, ja da kan helpassive systemer kanskje være minst like bra eller bedre

  5. #2005
    Æresmedlem LMC's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Drøbak
    Innlegg
    21,902
    Tagget i
    5 Innlegg
    Torget
    6
    uten utklingning og harmonics, kan targeten være innenfor 1/10.000 dels db, men det appelerer ikke til hjertet, kun hjernen
    solderslinger og raskere enn sin egen skygge

  6. #2006
    Hifi Freak oks81's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2012
    Sted
    Hjemme
    Innlegg
    9,858
    Tagget i
    4 Innlegg
    Ja, og man skal være flink å ha kontroll på alle ledd med passivt/tradisjonell aktivt.
    Mitt system ville fått løst et par ting med DSP. Skal ikke legge skjul på det.
    Hvor mye det har å si aner jeg ikke, og får vel ikke svaret uten å måtte prøve.


    På en annen side så kan en se OMF sitt system, og hva muligheter som er om en benytter DSP fullt ut med bl.a. DBA systemet.
    Hvorfor fikse noe som funker?

  7. #2007
    Æresmedlem baluba's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2009
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Innlegg
    24,596
    Tagget i
    0 Innlegg
    DSP kan vel løse et og annet problem hos de aller fleste, men alt er vel en give and take i hifi sålenge det ikke er cost no object.
    -The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There is also a negative side. ( Hunter S. Thompson) -Renouncing the right is like waking from a disturbing dream or throwing off an especially nasty hangover. (Dr. Aidan Rankin, ex UKIP)

  8. #2008
    Bransjeaktør
    Ble medlem
    Aug 2005
    Innlegg
    4,717
    Tagget i
    7 Innlegg
    Sitat Sitat fra LMC Se Innlegg
    det er sikkert flere veier til dsp og
    det meste av det HFS medlemmene bruker, tror jeg ikke når proffutstyr opp til knærne engang...
    Jeg tror snarere det er omvendt. For noen år siden var det en pa-konsulent som testet Audiolense over flere måneder påde direkte fra PC og kombinert med diverse profesjonelle miksere. Noen av dem har bitte litt FIR kapasitet, og han klarte å ta rede på filformatet som skulle til. Det viste seg at et bra FIR filter med mindre enn 1000 koeffisienter var rikelig nok til å få til betydelige lydforbedringer. Han som testet mente dette var modent både for live og studio - og helt overlegent på lydkvalitet.

    Dete til tross for betydelige hardwarebegrensninger i forhold til hva som er optimalt og kompromissløst, men softwarebegrensningene er større, IMO.

    Jeg fikk også beskjed om at enkelte av de ledende pa-utstyrsprodusentene ønsket å forhindre bruk av 3.parts software på sin hardware. Det gjør de ved å benytte intrikate filformater som de holder tett til brystet, så det var ikke bare-bare å laste opp filtrene...
    Jeg står bak Juice Hifi og Audiolense

  9. #2009
    Hifi Freak emokid's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2004
    Innlegg
    4,661
    Tagget i
    1 Innlegg
    Sitat Sitat fra oks81 Se Innlegg
    I all høflighet

    Er det uansett over enhver kam at DSP er best, Hornlyd & Shy?
    Selv er jeg blitt enig med meg selv at det fins flere veier å gå.
    Jeg synes man skal ha med seg det at et kraftig og riktig DSP-system kan gjøre tekniske ting med lyden som ikke et passivt system kan gjøre. I all hovedsak er det nettopp disse tingene som kanskje er viktigst og gir den største forskjellen.

    Harmonics og utklingning som LMC refererer til ligger nok mer i den subjektive enden enn den objektive delen av opplevelsen av komplette stereosystemer. Når det er sagt er det ingenting i veien for å sy in mer av dette om man ønsker.

    Kort sagt opplever jeg det nedre regiseterne der den følte kraften av musikken ligger, der gjør god DSP helt uoppnåeligige ting ift oldschool.
    Oppover vil det kanskje være mer subjektive ting som spiller inn, både foretrukken lydsignatur, utklinging, akustikk etc. Man kan få begge deler. Altså er potensialet størst med DSP og riktig bruk i forhold til preferanser.
    Headroom, Headroom, Headroom

  10. #2010
    Hifi Freak permorten's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2005
    Innlegg
    3,480
    Tagget i
    6 Innlegg
    Torget
    1
    Analog lyd , f.eks to trepinner so slåes sammen skal høres ut som akkurat det, med for lystklingende forsterkere og dsp kan man ikke bare justere det tonale inn, ei heller bare måle / lage en voicing kurve og slå seg til ro med det.

    Resultatet kan lett bli en matt gjengivelse, som tonalt blir for mørk/lys på alt annet, og som mangler utklingning pga. av overdreven dsp bruk.

    Skjønner hva Lmc mener og gir ham full støtte på det her.

    Samtidig er skulle aktiv deling være en fordel , klarer man trekke det beste ut av begge verdener ; aktivt - godt klingende forsterkere - god signal kilde - og er edruelig mht dsp bruk kan man komme langt.

    Problemet ligger i å finne gode nok filtre - og evt dsp løsninger - tror det fortsatt er en del igjen på utvikling der.
    Mest interessert i diy høyttalere

    Tilfører forvrengning musikalitet ?

  11. #2011
    Æresmedlem baluba's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2009
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Innlegg
    24,596
    Tagget i
    0 Innlegg
    Jeg tror gjerne jeg kan skrive under på det Bx hevder om Audiolense. Selv har jeg jo skrudd lyd på en god del CD og vinyl med digitale plugins som for eksempel Waves-suitene, og de gjør ingenting galt med lyden. Tilfører bare det positive de er ment å tilføre, og der er neppe Audiolense forskjellig. Det er i hardware at begrensningen ligger, software som Audiolense vil i praksis være perfekt innenfor det digitale domenet.
    -The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There is also a negative side. ( Hunter S. Thompson) -Renouncing the right is like waking from a disturbing dream or throwing off an especially nasty hangover. (Dr. Aidan Rankin, ex UKIP)

  12. #2012
    Hifi Freak TrompetN's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2004
    Innlegg
    8,700
    Tagget i
    3 Innlegg
    Jeg synes det er hyggelig at "eliten" er samlet her og i det hele tatt diskuterer DSP som en løsning. Nå er det minst to oppsett i eliteklassen her på HFS som har gått for en fullblods DSPløsning og det er nok bare begynnelsen. Det er nok et stykke til det blir et selvsagt valg for alle. At det går an å få til god lyd både med og uten er det nok liten tvil om i 2018. Kred til OMF som har hatt urokkelig tro på sin vei og har fått full uttelling for det til slutt.
    En tråd om lydmekanismene i lytterom :
    http://www.hifisentralen.no/forumet/...ml#post2042676

  13. #2013
    Hifi Freak Bergfinn's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2013
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    5,376
    Tagget i
    4 Innlegg
    ...og mens DSP vs. passivt diskusjonen er i gang.
    Hadde det ikke vært for den rivende utviklingen av potente dsp løsninger siste 10-år, så tror jeg heller ikke vi hadde sett/hørt så mange og varierende DIY oppsett her på HFS heller.
    Ikke noe negativt fra meg når det gjelder de som får til gode passive løsninger, men dette fordrer kunnskap, elektro forståelse og mye jobbing for å få til bra.
    Jeg tror DIY avdelingen hadde vært liten og snever om ikke DSP hadde vært her.

  14. #2014
    Hifi Freak oks81's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2012
    Sted
    Hjemme
    Innlegg
    9,858
    Tagget i
    4 Innlegg
    Sitat Sitat fra emokid Se Innlegg
    Sitat Sitat fra oks81 Se Innlegg
    I all høflighet

    Er det uansett over enhver kam at DSP er best, Hornlyd & Shy?
    Selv er jeg blitt enig med meg selv at det fins flere veier å gå.
    Jeg synes man skal ha med seg det at et kraftig og riktig DSP-system kan gjøre tekniske ting med lyden som ikke et passivt system kan gjøre. I all hovedsak er det nettopp disse tingene som kanskje er viktigst og gir den største forskjellen.

    Harmonics og utklingning som LMC refererer til ligger nok mer i den subjektive enden enn den objektive delen av opplevelsen av komplette stereosystemer. Når det er sagt er det ingenting i veien for å sy in mer av dette om man ønsker.

    Kort sagt opplever jeg det nedre regiseterne der den følte kraften av musikken ligger, der gjør god DSP helt uoppnåeligige ting ift oldschool.
    Oppover vil det kanskje være mer subjektive ting som spiller inn, både foretrukken lydsignatur, utklinging, akustikk etc. Man kan få begge deler. Altså er potensialet størst med DSP og riktig bruk i forhold til preferanser.
    Jeg veit

    Spørsmålet var stilt for at en gjerne ikke totalt kan utelukke det ene eller andre.

    I stedet for å si så mye kan jeg heller fortelle litt hvorfor jeg har passivt.

    Begynte med DSP 2x4. Den er skambra til prisen og enkel i bruk. Den er ikke noe særlig bra angående lydkvalitet.
    Systemet ble bygd ut til 3,5veis.
    Det sto mellom kjøpe DSP, GS er den jeg evt vil ha, og fylle opp med forsterkere.
    Jeg valgte annerledes, prøve passivt.

    Tre grunner til det:
    -Slippe kjøpe DSP
    -Slippe stacke amper
    -Lære om mer om passivt og prøve, vil gjøre det enkelere også med DSP senere evt.

    Alle utfordringer som dere andre har blir da også servert på sølvfat.
    Et par ting ville DSP gjort som er vanskelig/umulig med passivt.

    2360 sine impedanser i deleområdet er vanskelig komme unna med passivt, DSP ville klart dette bedre.
    Fase og akustisk senter mellom diskant og kompdriver er helt på bærtur her, DSP ville korrigert enkelt med delay.
    Samme også basser mot kompdriver, delay.

    I bassområdet kunne kanskje fintunet litt med DSP.
    Som du nevner, omtrent umulig passivt.

    Ellers synest jeg subjektivt det låter ganske bra. Skal liksom være litt økonomisystem.

    Hva jeg velger fremover får vi se Ikke noen store planer egentlig.

    Legger til at jeg er ikke ekspert på passivt, men relativt enkle filter og korreksjoner går greit.

    Litt historie fra oks.
    Hvorfor fikse noe som funker?

  15. #2015
    Æresmedlem baluba's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2009
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Innlegg
    24,596
    Tagget i
    0 Innlegg
    Mine pro-erfaringer med DSP stammer helt tilbake til 1999 og årene etter det, og jeg har hatt klokketro på at slike løsninger fungerer hvis det legges tilstrekkelig nøyaktighet og arbeid i bruken av dem. Rent passive løsninger fungerer jo også fint, men det avhenger mer av rommets beskaffenhet igjen.
    -The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There is also a negative side. ( Hunter S. Thompson) -Renouncing the right is like waking from a disturbing dream or throwing off an especially nasty hangover. (Dr. Aidan Rankin, ex UKIP)

  16. #2016
    Æresmedlem
    Ble medlem
    Apr 2005
    Innlegg
    14,841
    Tagget i
    7 Innlegg
    Når alt dette er sagt så hører jeg forskjell på LMC sine meget gode kilder. Har ikke kompetanse til å forklare alt men transparent er det definitivt og båndspiller imponerte. Lyngdorf og Dirac er jeg relativt sikker på at legger på ørlite «gladpack», subtilt men Snickers klarte å demonstrere det for meg hjemme hos meg.

    Allikevel savner jeg hos LMC sitt svært gode analoge oppsett å fintune bassen ift rommet og å legge inn en svak BBC dip da jeg har følsomme ører i det området pga noe nedsatt hørsel på venstre side*. Disse tingene hadde GS, AL osv fikset på minutter.


    * Her er problemet som faktisk gjør at jeg merker lett (for lett) om et anlegg er litt ubalansert i mellomtone og diskant. Hvordan kan jeg si det? Jo fordi i operaen og med korrekt justerte AL og GS anlegg så plages jeg ikke/svært lite.

    https://tinnitustips.no/dr-neil/recruitment-dr-neil/
    Siste redigert av Hornlyd; 11.03.2018 kl. 16:34.

  17. #2017
    Hifi Freak The Shy's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2017
    Innlegg
    3,976
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra oks81 Se Innlegg
    I all høflighet

    Er det uansett over enhver kam at DSP er best, Hornlyd & Shy?
    Selv er jeg blitt enig med meg selv at det fins flere veier å gå.
    Som jeg sier så er det en opplevelse jeg har, så da blir det vel bare over min kam. Ellers enig i svaret til hornlyd - vi kan vel også legge til timing. impulser i musikken (f.eks trommeslag)som inneholder frekvenser over et stort område, og gjerne blir gjengitt av flere av elementene, er ting som tverer ut i tid på analoge anlegg som LMC sitt.
    Høres ganske daft og uriktig ut i mine ører.
    Siste redigert av The Shy; 11.03.2018 kl. 17:08.

  18. #2018
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jul 2003
    Innlegg
    2,654
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra LMC Se Innlegg
    uten utklingning og harmonics, kan targeten være innenfor 1/10.000 dels db, men det appelerer ikke til hjertet, kun hjernen
    Mye av denne sterile lyden som man fort kan få med DSP og EQ, skyldes at automatisk korrigering tar hensyn til en mic med spikerrett respons. Ta så en hørseltest og se på det resulterende audiogrammet. Det er alt annet enn rett. Dermed lager man kurver til krampa tar en for å prøve å få dette til å gå ihop. Manuell justering av EQ med lytting på sinustoner er mye bedre. Det er helvetes tidkrevende og vanskelig, og krever mye trening og erfaring. Men gir en balansert lyd som DU har kontroll over og ikke automatikken.
    Bladelius - Accuphase - Bel Canto - Cary - Sony - Beyma - Sonus Faber - Logitech - Oppo - T+A - BASH - Monitor Audio - Calyx - KingRex - Teddy Pardo

  19. #2019
    Hifi Freak oks81's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2012
    Sted
    Hjemme
    Innlegg
    9,858
    Tagget i
    4 Innlegg
    Sitat Sitat fra Hornlyd Se Innlegg
    Når alt dette er sagt så hører jeg forskjell på LMC sine meget gode kilder. Har ikke kompetanse til å forklare alt men transparent er det definitivt og båndspiller imponerte. Lyngdorf og Dirac er jeg relativt sikker på at legger på ørlite «gladpack», subtilt men Snickers klarte å demonstrere det for meg hjemme hos meg.

    Allikevel savner jeg hos LMC sitt svært gode analoge oppsett å fintune bassen ift rommet og å legge inn en svak BBC dip da jeg har følsomme ører i det området pga noe nedsatt hørsel på venstre side*. Disse tingene hadde GS, AL osv fikset på minutter.


    * Her er problemet som faktisk gjør at jeg merker lett (for lett) om et anlegg er litt ubalansert i mellomtone og diskant. Hvordan kan jeg si det? Jo fordi i operaen og med korrekt justerte AL og GS anlegg så plages jeg ikke/svært lite.

    https://tinnitustips.no/dr-neil/recruitment-dr-neil/
    Kilde, hakke peiling på slikt
    Bass, enig med DSP.

    BBC dip:
    Litt erfaring fra 2360 som spiller 800-7k.
    Under 1800 og ned har det impedanser som er vanskelig å jobbe med passivt.
    Fra 1800 og opp er impedans ganske rett og det er enklere.
    2360 må ha korrigering pga CD fallet.
    Å tweake litt på korrigering sammen med lavpass filteret ved 7k var det ikke så vanskelig å voice inn området rundt 3k (BBC)
    En har muligheter til å forandre ganske greit.
    Tunet selv inn dette med noe måling, og spille mye musikk.

    Det burde sånn sett ikke være så vanskelig å voice LMC sitt system litt annerledes angående dette.


    Er kun ment som et teknisk innspill og en erfaring fra min side.

    Mvh
    oks
    Hvorfor fikse noe som funker?

  20. #2020
    Hifi Freak oks81's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2012
    Sted
    Hjemme
    Innlegg
    9,858
    Tagget i
    4 Innlegg
    Sitat Sitat fra The Shy Se Innlegg
    Sitat Sitat fra oks81 Se Innlegg
    I all høflighet

    Er det uansett over enhver kam at DSP er best, Hornlyd & Shy?
    Selv er jeg blitt enig med meg selv at det fins flere veier å gå.
    Som jeg sier så er det en opplevelse jeg har, så da blir det vel bare over min kam. Ellers enig i svaret til hornlyd - vi kan vel også legge til timing. impulser i musikken (f.eks trommeslag)som inneholder frekvenser over et stort område, og gjerne blir gjengitt av flere av elementene, er ting som tverer ut i tid på analoge anlegg som LMC sitt.
    Høres ganske daft og uriktig ut i mine ører.
    Ok.
    Dette tror jeg at mine ører helst bør erfare kanskje
    Men ville da tro at trommeslag som tverer ut i tid heller ville ha med refleksjoner/etterklang å gjøre enn DSP/Passiv?
    Hvorfor fikse noe som funker?

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed