Jeg tar opp en litt vrien sak her for å høre hva dere andre mener.
En vare her på Torget fanget min interesse. Jeg tok kontakt med selger og kom med noen standard spørsmål. Blant annet hvor gammel varen var. Selger svarte at han mente den var 3-4 år gammel. Denne samtalen tok vi på telefon. Ok, jeg slo til og vi avtalte overlevering. Da vi møttes sa selger at han kanskje hadde vært litt vel optimistisk på telefon og nå som han hadde tenkt seg om mente han varen var 4-5 år. Vel, ett år eller to fra eller til.... tenkte jeg og kjøpte varen der og da. Og la det være sagt at selger var sympatisk og sa at dersom jeg var misfornøyd kunne jeg si fra innen en drøy uke. Nå skulle jeg på ferie dagen etter og det sa jeg også fra om. Det var ikke aktuelt å røre varen på over en uke. Nå, tilbake fra ferie sendte jeg serienummer til produsenten for å få fastslått alder. Dette tok noen dager og jeg hadde vel ikke er svar før det var gått 2-3 uker etter handelen. Her kom overraskelsen; produsenten mente dette var ca årgang 2000. Da er det ikke snakk om ett eller to år til eller fra, men ganske mye av et produkts levetid.
Jeg kviet meg litt for å konfrontere selger, men da helgen kom ringte jeg selger og meldte om svaret fra produsenten og at jeg dermed ønsket å heve kjøpet. Svaret fra selger var negativt. Han henviste til tilbudet om bytterett som han hadde gitt. Greit nok at det var gått tid, argumenterte jeg, men dette var snarere snakk om salg på feil forutsetninger, jeg følte meg nærmest ført bak lyset. For meg er det gamle tilbudet om bytterett irrelevant, det er feil opplysninger som gjør at jeg ønsker å gjøre om handelen. Nå skal ikke jeg påstå at selger visste alder på varen, det kan ikke jeg si med sikkerhet, men tanken har slått meg. Jeg føler meg lurt. Men hva kan man gjøre i en slik situasjon? Dette er ikke noe jeg har lyst til å finne meg i, men så er spørsmålet om det i det hele tatt er noe man kan gjøre? Er det bare å sette på kontoen for "ganske dyr lærdom, det skal ikke skje igjen"?
En vare her på Torget fanget min interesse. Jeg tok kontakt med selger og kom med noen standard spørsmål. Blant annet hvor gammel varen var. Selger svarte at han mente den var 3-4 år gammel. Denne samtalen tok vi på telefon. Ok, jeg slo til og vi avtalte overlevering. Da vi møttes sa selger at han kanskje hadde vært litt vel optimistisk på telefon og nå som han hadde tenkt seg om mente han varen var 4-5 år. Vel, ett år eller to fra eller til.... tenkte jeg og kjøpte varen der og da. Og la det være sagt at selger var sympatisk og sa at dersom jeg var misfornøyd kunne jeg si fra innen en drøy uke. Nå skulle jeg på ferie dagen etter og det sa jeg også fra om. Det var ikke aktuelt å røre varen på over en uke. Nå, tilbake fra ferie sendte jeg serienummer til produsenten for å få fastslått alder. Dette tok noen dager og jeg hadde vel ikke er svar før det var gått 2-3 uker etter handelen. Her kom overraskelsen; produsenten mente dette var ca årgang 2000. Da er det ikke snakk om ett eller to år til eller fra, men ganske mye av et produkts levetid.
Jeg kviet meg litt for å konfrontere selger, men da helgen kom ringte jeg selger og meldte om svaret fra produsenten og at jeg dermed ønsket å heve kjøpet. Svaret fra selger var negativt. Han henviste til tilbudet om bytterett som han hadde gitt. Greit nok at det var gått tid, argumenterte jeg, men dette var snarere snakk om salg på feil forutsetninger, jeg følte meg nærmest ført bak lyset. For meg er det gamle tilbudet om bytterett irrelevant, det er feil opplysninger som gjør at jeg ønsker å gjøre om handelen. Nå skal ikke jeg påstå at selger visste alder på varen, det kan ikke jeg si med sikkerhet, men tanken har slått meg. Jeg føler meg lurt. Men hva kan man gjøre i en slik situasjon? Dette er ikke noe jeg har lyst til å finne meg i, men så er spørsmålet om det i det hele tatt er noe man kan gjøre? Er det bare å sette på kontoen for "ganske dyr lærdom, det skal ikke skje igjen"?