Resultater 1 til 17 av 17
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Æresmedlem
    Ble medlem
    Apr 2008
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    12,176
    Tagget i
    2 Innlegg

    Schubert: Winterreise

    Franz Schuberts sangsyklus Winterreise, D911, har gjort sterkt inntrykk på meg i det siste, og awe nevnte at den kunne være materiale for en egen tråd. Det fortjener den så til de grader.

    Det har vært sagt mye stort om dette verket, så jeg behøver ikke gjenta mine inntrykk til det kjedsommelige.
    Her f.eks. fra NRK sitt arkiv på nettet:

    Tidenes største
    Winterreise - Vinterreisen er blitt stående som Schuberts og kanskje tidenes største sangsyklus. 24 sanger som beskriver den forsmådde elskers vandring i et ugjestmildt vinterlandskap. Under vandringen får vi ta del i den navnløse vandrers minner, sorg, håp, desperasjon og til og med vanvidd før han synker ned i resignasjonen.
    .......
    Kraftprøve
    Å synge de 24 sangene – til sammen over en times musikk - er en kraftprøve for enhver sanger, ikke bare for stemmen, men også konsentrasjonsmessig. Også publikum kan føle seg ganske herjet med etter å ha lyttet seg gjennom hele Winterreise. Likevel anbefales det på det sterkeste å la seg ”mørbanke” - å bli med på hele vandringen, helt til vår ulykkelige mann finner sin sjelefrende hos en av samfunnets utstøtte: Lirekassemannen........

    Jeg har flere innspillinger i hylla, og oppdager en hel masse når jeg søker på nettet.
    Dietrich Fischer-Dieskau er den som er best representert, og den første jeg hev meg over.
    Syklusen ligger bl.a. i den store boksen med Schubert Lieder
    Navn:      51Aryo0wk-L.jpg
Visninger: 241
Størrelse: 45.8 Kb
    En av mange innspillinger Fischer-Dieskau gjorde, med Gerald Moore ved klaveret.

    En annen jeg finner i hylla her er med Jörg Demus på krakken
    Navn:      Skjermbilde 2015-02-24 kl. 22.05.51.png
Visninger: 337
Størrelse: 487.7 Kb

    De sterke tekstene av Wilhelm Müller finnes i norsk oversettelse ved Andre Bjerke
    http://www.nb.no/nbsok/nb/17427a387a...a1e7d59a773a#0
    Siste redigert av ottone; 24.02.2015 kl. 22:08.
    In theory, theory and practice are the same. In practice, they are not. A. Einstein

  2. #2
    Æresmedlem
    Ble medlem
    Apr 2008
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    12,176
    Tagget i
    2 Innlegg
    En neste versjon som dukker opp på CD her er med Leif Ove Andsnes og Ian Bostridge.
    Navn:      Skjermbilde 2015-02-24 kl. 22.12.03.png
Visninger: 305
Størrelse: 166.8 Kb
    Et helt annet uttrykk enn gamle FiDi. Ved første høring faller denne gjennom etter FiDi, men det siger inn på sin egen måte etter en stund.

    For øyeblikket surrer Jonas Kaufmann på Spotify
    Navn:      Skjermbilde 2015-02-24 kl. 22.14.40.png
Visninger: 295
Størrelse: 340.9 Kb
    Dette er musikk som står seg i mange forskjellige tolkninger, og jeg velger ikke favoritter nå.
    Men tar gjerne imot flere anbefalinger.
    In theory, theory and practice are the same. In practice, they are not. A. Einstein

  3. #3
    Hifi Freak berxter's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2007
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    4,197
    Tagget i
    0 Innlegg
    Torget
    1
    Hvis du virkelig er ute etter lidelse, trøtthet, vemod og hjerteskjærende lengsel kommer du ikke forbi liveinnspillingen Peter Schreier gjorde med Richter.
    Navn:      folder.jpg
Visninger: 276
Størrelse: 10.4 Kb
    Hvis du har muligheten til en prøvelytt, begynn med "Die Krähe". Eneste ulempen er at den ble tatt opp i den verste bronkittepidemien på flere tiår...
    Det er noe med at Schreier helt klart er sliten der og da, og den egenartete stemmen hans. Det er noe ved den innspillingen som røsker tak i meg, og river og sliter langt inn i sjel og sinn.

    Bostridge blir "ei kjerring" i forhold. Skal du først ha en engelsk sanger med "hvit" tone, gå for Pears/ Britten. Forresten, ikke hør på meg; hør på sangerne!

    Et alternativ for bass er faktisk Talvela med Gothoni:
    Navn:      folder.jpg
Visninger: 297
Størrelse: 65.0 Kb

    Du kan jo ikke ha bare en, vet du!

    Jeg må ha Schreier/ Richter, FiDi/ Moore (så gammel du finner), Kaufmann og Talvela.
    Hvis du ikke finner en av dem, send meg en PM, og kanskje vi kan finne en løsning...

    En ting til: Jeg har alltid sett på lirekassemannen som Dauen sjøl, og "Willst zu meinen Liedern deine Leier drehn?" som selve eksistensspørsmålet: Får jeg lov å dø nå?
    Müller viser jo denne dødstrangen tidligere, f eks i "Das Wirtshaus"

    B
    Siste redigert av berxter; 24.02.2015 kl. 23:06.
    La calunnia e' un venticello,
    un'auretta assai gentile,
    che insensibile, sottile,
    leggermente, dolcemente
    incomincia a sussurrar.

  4. #4
    Æresmedlem
    Ble medlem
    Apr 2008
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    12,176
    Tagget i
    2 Innlegg
    Takk for gode tips, berxter. Alle disse lar seg prøvelytte, og er fristende lett å bestille.

    En god anbefaling å ta for seg en sang om gangen.
    Kråken er alt annet enn morsom.

    Die Krähe

    Eine Krähe war mit mir
    Aus der Stadt gezogen,
    Ist bis heute für und für
    Um mein Haupt geflogen.

    Krähe, wunderliches Tier,
    Willst mich nicht verlassen ?
    Meinst wohl, bald als Beute hier
    Meinen Leib zu fassen ?

    Nun, es wird nicht weit mehr geh'n
    An dem Wanderstabe.
    Krähe, laß mich endlich seh'n
    Treue bis zum Grabe !


    Kråken fulgte meg på vei
    Ut av byen ...siden
    har den kretset over meg
    trofast hele tiden.

    Kråke, sære fugl: til mitt
    liv lar du deg knytte
    Tror du at min kropp om litt
    blir ditt sikre bytte?

    Snart, min kråke! Når jeg trett
    kaster vandringsstaven
    har jeg da omsider sett
    trofasthet til graven!
    In theory, theory and practice are the same. In practice, they are not. A. Einstein

  5. #5
    Hifi Freak awe's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2005
    Sted
    Kragerø
    Innlegg
    1,812
    Tagget i
    0 Innlegg
    Takk til ottone for tråden, fine omtaler av verket og gode forslag på innspillinger. Det er tydelig å merke at Winterreise gjør sterkt inntrykk.

    "..und ich wandre sonder Massen
    ohne Ruh und suche Ruh."

    heter det i "Der Wegweiser", den 20. av de 24 sangene. Den romantiske, eksistensielle uro som driver kunstnersjelen ut på rastløs, uforløst og ensom vandring. Hvile finner han ikke før ved veis ende,

    "..eine Strasse muss ich gehen,
    die noch keiner ging zurück."

    Døden er destinasjonen. Håpene, drømmene, fantasiene og lengslene kan aldri bli oppfylt, men de kan leve videre i kunstnerens uttrykk. Så var det kanskje ikke helt forgjeves, likevel. John Keats, en annen av de helt store unge døde romantikerne, sa det slik, etter å ha vært på utstilling av gamle, greske vaser:

    Men rot
    pots not.

    Winterreise er Schuberts meddelelse ved reisens slutt. Han arbeidet på den like til det siste. Så alvorlig er den, at ikke engang vennene klarte å ta det inn over seg da han spilte og sang verket første gang, med skjelvende og beveget røst. Det skal ha opprørt ham sterkt. De fikk da omsider øynene opp, som også vi kan hvis vi tar oss bryet med det. Belønningen er nesten for stor; en kan bli værende i disse tankene og stemningene lenge, lenge.

    Jeg liker mange innspillinger. Fischer-Dieskau in his prime, med Gerald Moore (både EMI og DGG) og Jörg Demus, Hans Hotter (bass) med Moore (EMI, 1955), Peter Schreier med Sviatoslav Richter (Decca, 1985)(Der er jeg og berxter skjønt enige.) og til sist i denne runden, en sanglig innertier:



    fra 1996. Den har jeg lyttet til intenst, mange ganger. Som nå.

  6. #6
    Æresmedlem
    Ble medlem
    Apr 2008
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    12,176
    Tagget i
    2 Innlegg
    Det ene tar det andre. Og når man leter kan man finne gull.
    Noen som har hørt om Peter Anders?
    Ikke jeg ihvertfall, og når jeg leser litt skjønner jeg hvorfor.
    Han var Hitlers favoritt, og dermed lite populær etter krigen.
    Døde i en bilulykke 46 år gammel. Men synge kunne han....

    Flere innspillinger å velge mellom av Winterreise.
    1945 kan vel passe i hans tilfelle:
    In theory, theory and practice are the same. In practice, they are not. A. Einstein

  7. #7
    Æresmedlem emotikon's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2004
    Innlegg
    11,853
    Tagget i
    0 Innlegg
    Hmmmm....ble fyrt opp av dere her.
    Takk for fine betraktninger og div fakta.

    På tide at jeg hører gjennom Winterreise skikkelig, for første gang (flaut)
    De to utgavene jeg har i heimen, av fysisk format - er disse to, som ottone begynte tråden med;
    Fischer-Dieskau - Gerald Moore 1955 / Fischer-Dieskau - Jörg Demus 1965

    Navn:      Schubert Winterreise D Fischer-Dieskau .jpg
Visninger: 311
Størrelse: 187.3 Kb

    Ligger hjemme på andre døgnet med lungebetennelse, så jeg har god tid til å lytte.
    Hvilken av disse to innspillingene foretrekker jeg? Fischer-Dieskau - Jörg Demus.
    Fordi? Jo, det er noe med åpenheten i innspillingen. Både vokal og klaver er ubertydelig i forhold til innspillingen fra 1955.
    Og så virker det som om samspillet er ytterlige forfinet med Demus. Fischer-Dieskau er ikke bare en "egosentrisk bel canto-sanger" De to tar steget videre mot nærmest perfekt felles respons og kreativitet - ikke det at de var dårlig med Moore heller, langt derfra. Moore har jo nærmest vært sett på som "komper nr. 1"

    Jeg må inrømme at jeg ikke er noen svoren fanatiker på duetter, så jeg får "stålsette" meg og søke opp noen av de andre anbefalte innspillingene i tråden her.

    De to utgavene av
    Fischer-Dieskau - Jörg Demus, er en reissue og en såkalt "Tulip-utgave" (den til høyre på bildet)
    Hvilken foretrekker jeg av de to? "Tulip" med god margin. Nærmest støyfri vinyl og en anelse lavere gain.
    mvh emotikon

    Without music, life would be an error. - Nietzsche
    Too many pieces of music finish too long after the end. - Igor Stravinsky
    Leidenschaften gehören nicht zum Menschen als etwas Natürliches. Sie sind immer Ausnahme oder Auswüchse. - Brahms

  8. #8
    Æresmedlem Hardingfele's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2014
    Innlegg
    13,202
    Tagget i
    4 Innlegg
    Lyttet til reisen i helgen, sammen med kjæresten, inspirert av Klassisk-tråden her inne. Vi har lyttet til den før, og da insisterte hun på å få teksten oversatt. Det hjalp André Bjerke til med, som nevnt over.

    I 1954 la vel Moore og Hotter standarden for dette verket? Har et par av EMI-utgivelsene. Vel verdt å ta med seg fra bruktbutikken, dette.


  9. #9
    Hifi Freak berxter's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2007
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    4,197
    Tagget i
    0 Innlegg
    Torget
    1
    Jeg vet ikke om jeg synes Hotter ga standarden; som Hüsch, Anders m fl synger han på "gamlemåten" (hvis det gir mening). Da FiDi og Moore spilte den inn første gang i 1955 (det fins eldre med FiDi, men det er "bootlegs") var det en annen angrepsmetode som kom for dagen. Der fikk vi se/ høre et dypdykk i Müller og Schubert som knapt hadde vært hørt før. For å parafrasere awe, de borer inn til margen på hvert ord, de gir hver stavelse mening. Jeg tør våge å påstå at '55- innspillingen til FiDi/ Moore "revolusjonerte" Schubert i folks bevissthet, og det ble aldri helt det samme igjen.
    Hüsch:

    Schreier:

    Om dette er samme som er utgitt på Philips er jeg ikke sikker på.
    Pears/ Britten:


    En grei innføring i FiDis Winterreise: http://www.gramophone.co.uk/features...ts-winterreise
    B
    Siste redigert av berxter; 26.02.2015 kl. 20:17.
    La calunnia e' un venticello,
    un'auretta assai gentile,
    che insensibile, sottile,
    leggermente, dolcemente
    incomincia a sussurrar.

  10. #10
    Hifi Freak awe's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2005
    Sted
    Kragerø
    Innlegg
    1,812
    Tagget i
    0 Innlegg
    Som berxter får så godt frem her, er tekstforståelsen hjertet i FiDis sangkunst. Ingen tvil om at det har påvirket all ettertid sterkt. Han gjør det samme som operasanger også: I rollen som Kurwenal i Tristan und Isolde (Kleiber/DG) lar han all skjønnsang fare, og mer brøler enn synger enkelte ord. Ingen kan være i tvil om Kurwenals troskap og desperate edelmot. Han finner et uttrykk som virkeliggjør Wagners hyperdramatiske tekst, koste hva det koste vil.

    Akkurat det samme i Winterreise. Dess mer en kommer på innsiden av teksten, dess mer setter en pris på FiDi. Ingen andre finner så stor variasjon og presisjon i karakteren i hver enkelt sang, enten det er forventning, sorg, bitter resignasjon eller håpløs fortvilelse. Andre synger penere, med bedre pitch osv., men ingen overgår ham i dybde, intensitet og uttrykkskraft. Schreier matcher ham, godt hjulpet av Richters makeløse klaverspill. Også Schreier lar den sangtekniske masken falle i pur lidenskap og innlevelse.

  11. #11
    Hifi Freak Steinar_Lund's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2002
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Innlegg
    7,813
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra berxter Se Innlegg
    Hvis du virkelig er ute etter lidelse, trøtthet, vemod og hjerteskjærende lengsel kommer du ikke forbi liveinnspillingen Peter Schreier gjorde med Richter.
    Navn:      folder.jpg
Visninger: 276
Størrelse: 10.4 Kb
    Hvis du har muligheten til en prøvelytt, begynn med "Die Krähe". Eneste ulempen er at den ble tatt opp i den verste bronkittepidemien på flere tiår...
    Det er noe med at Schreier helt klart er sliten der og da, og den egenartete stemmen hans. Det er noe ved den innspillingen som røsker tak i meg, og river og sliter langt inn i sjel og sinn.

    Bostridge blir "ei kjerring" i forhold. Skal du først ha en engelsk sanger med "hvit" tone, gå for Pears/ Britten. Forresten, ikke hør på meg; hør på sangerne!

    Et alternativ for bass er faktisk Talvela med Gothoni:
    Navn:      folder.jpg
Visninger: 297
Størrelse: 65.0 Kb

    Du kan jo ikke ha bare en, vet du!

    Jeg må ha Schreier/ Richter, FiDi/ Moore (så gammel du finner), Kaufmann og Talvela.
    Hvis du ikke finner en av dem, send meg en PM, og kanskje vi kan finne en løsning...

    En ting til: Jeg har alltid sett på lirekassemannen som Dauen sjøl, og "Willst zu meinen Liedern deine Leier drehn?" som selve eksistensspørsmålet: Får jeg lov å dø nå?
    Müller viser jo denne dødstrangen tidligere, f eks i "Das Wirtshaus"

    B
    Men hva er denne advarselen fra BIS om å se baksiden for noe?

    Noe à la Telarcs 1812, om digitale kanoner? Eller Peter Schickele med 1712 om digitale ballonger?
    PC, Windows 10, iTunes, Acer Android remote, Squeezebox Touch, Accuphase E-450 m/DAC-30, Proac D28, Audiovector S300 sub, R.S.-signalkabler, van den Hul Teatrack biwire høyttalerkabler.

    Selvironi er bra så lenge den ikke rammer meg.

  12. #12
    Bransjeaktør
    Ble medlem
    May 2004
    Innlegg
    194
    Tagget i
    0 Innlegg
    Navn:      296205556_ca7c98b69c_m.jpg
Visninger: 188
Størrelse: 35.6 Kb Definitivt?

  13. #13
    Hifi Freak berxter's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2007
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    4,197
    Tagget i
    0 Innlegg
    Torget
    1
    @Steinar: Jepp, de advarer mot stor dynamikk. Et salgsargument fra BiS i den tid.

    B
    La calunnia e' un venticello,
    un'auretta assai gentile,
    che insensibile, sottile,
    leggermente, dolcemente
    incomincia a sussurrar.

  14. #14
    Hifi Freak berxter's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2007
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    4,197
    Tagget i
    0 Innlegg
    Torget
    1
    Sitat Sitat fra epicurus Se Innlegg
    Navn:      296205556_ca7c98b69c_m.jpg
Visninger: 188
Størrelse: 35.6 Kb Definitivt?
    "No doubt stimulated by his encounters with great pianists (and Richter and Eschenbach had by now partnered him), he teamed up with Alfred Brendel for a recording of the work in 1986 for Philips. AB was slightly nervous of what to expect having heard F-D recently in concert: 'It cannot be overlooked here in several climaxes where he goes through his now frayed tone.' But – 'I feel there is something so special about the partnership that the frailties have to be forgotten in appreciation of the sustained inspiration of the whole.' Once again, a great pianist as partner inspired the singer to extraordinary heights: 'The reading is basically the same in tempo and phrasing, but below the surface there seems even more concentration on the plight of the forsaken lover. It remains an intensely subjective performance, peppered with spat-out consonants and pointed emphases, but the detail, at speeds perhaps a shade quicker than in the past, are here marvellously integrated into the whole."

    Akkurat den innspillingen har jeg ikke, så jeg siterer fra Gramophones gjennomgang linket til ovenfor.

    B
    La calunnia e' un venticello,
    un'auretta assai gentile,
    che insensibile, sottile,
    leggermente, dolcemente
    incomincia a sussurrar.

  15. #15
    Bransjeaktør
    Ble medlem
    May 2004
    Innlegg
    194
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra berxter Se Innlegg
    Sitat Sitat fra epicurus Se Innlegg
    Navn:      296205556_ca7c98b69c_m.jpg
Visninger: 188
Størrelse: 35.6 Kb Definitivt?
    "No doubt stimulated by his encounters with great pianists (and Richter and Eschenbach had by now partnered him), he teamed up with Alfred Brendel for a recording of the work in 1986 for Philips. AB was slightly nervous of what to expect having heard F-D recently in concert: 'It cannot be overlooked here in several climaxes where he goes through his now frayed tone.' But – 'I feel there is something so special about the partnership that the frailties have to be forgotten in appreciation of the sustained inspiration of the whole.' Once again, a great pianist as partner inspired the singer to extraordinary heights: 'The reading is basically the same in tempo and phrasing, but below the surface there seems even more concentration on the plight of the forsaken lover. It remains an intensely subjective performance, peppered with spat-out consonants and pointed emphases, but the detail, at speeds perhaps a shade quicker than in the past, are here marvellously integrated into the whole."

    Akkurat den innspillingen har jeg ikke, så jeg siterer fra Gramophones gjennomgang linket til ovenfor.

    B
    Den er den eneste som jeg liker. Alle de andre jeg har opplevd, har ikke engasjert meg.
    Man is a credulous animal, and must believe something; in the absence of good grounds for belief, he will be satisfied with bad ones.

    The fact is that propaganda works, and people like being in the majority.

  16. #16
    Hifi Freak Steinar_Lund's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2002
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Innlegg
    7,813
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra berxter Se Innlegg
    @Steinar: Jepp, de advarer mot stor dynamikk. Et salgsargument fra BiS i den tid.

    B
    Takk takk.

    Men hvor stor dynamikk kan det bli i en sangsyklus av denne typen?
    Siste redigert av Steinar_Lund; 06.03.2015 kl. 22:22.
    PC, Windows 10, iTunes, Acer Android remote, Squeezebox Touch, Accuphase E-450 m/DAC-30, Proac D28, Audiovector S300 sub, R.S.-signalkabler, van den Hul Teatrack biwire høyttalerkabler.

    Selvironi er bra så lenge den ikke rammer meg.

  17. #17
    Æresmedlem
    Ble medlem
    Apr 2008
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    12,176
    Tagget i
    2 Innlegg
    Sitat Sitat fra Steinar_Lund Se Innlegg
    Sitat Sitat fra berxter Se Innlegg
    @Steinar: Jepp, de advarer mot stor dynamikk. Et salgsargument fra BiS i den tid.

    B
    Takk takk.

    Men hvor stor dynamikk kan det bli i en sangsyklus av denne typen?
    Ca 96 dB vil jeg tro, ganget med effekten fra opplevelsen av teksten. Svære greier.
    In theory, theory and practice are the same. In practice, they are not. A. Einstein

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed