Side 1 av 4 123 ... SisteSiste
Resultater 1 til 20 av 75
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jul 2007
    Innlegg
    2,679
    Tagget i
    0 Innlegg

    Klassisk musikk - hvilke egenskaper fordrer det av anleggene våre?

    Jeg starter denne tråden for å få belyst hvilke utfordringer vi står overfor når det er klassisk musikk som skal gjengis på beste måte. Vi har vel alle en forholdsvis allsidig musikksmak, der alle sjangere har sine kvaliteter gitt at man evner å få anlegget til å gjenskape 'nerven' i musikken.

    Men jeg ser at den delen av musikksamlingen med klassisk musikk blir stående mer og mer ubrukt. Har flere hundre kvalitetsinnspillinger på CD/SACD fra de siste 10 år, men opplever lyden til å være tynn og tam. Mener selv å ha et relativt oppegående anlegg, og Kari Bremnes eller Alex Clare lyder helt fortreffelig med all den stoffligheten og utstraktheten i alle retninger som jeg kan ønske meg.

    Det manglende engasjementet for klassisk foran stereoanlegget tas for øvrig igjen når jeg kommer meg i bilen og finner NRK Klassisk på DABen. IKKE hifi, men veldig engasjerende lyd! Ordentlig bass, celloene vibrerer i dørene, jeg må bare passe på å ikke kjøre for fort og dra på for høyt når det svinger som bare det med oppegående populærmusikk fra 1700-tallet. Det finnes ikke perspektiv eller lydbilde i tradisjonell forstand, det skurrer litt når det spilles høyt og det er både motor og veistøy i Caddyen, men jeg elsker den radioen

    Så hvorfor er klassisk på stereoen så blodfattig og kjedelig? Er mye av dagens høyttalere tunet til å gjengi elektronisk musikk mer enn klassisk? Hele avspillingskjeden virker selvfølgelig inn på sluttproduktet, så det er nødvendigvis ikke bare høyttalerne det kommer an på? Eller er det jeg som lytter som ikke klarer å omstille meg fra et ofte basstungt lydbilde på moderne musikk til et mye lettere lydbilde i klassisk?

    Sikkert flere spørsmål som dukker opp underveis. Vi lar tråden ha stor takhøyde og diskuterer alle sider ved hvordan vi kan optimalisere gjengivelsen av klassisk musikk på anleggene våre.

  2. #2
    Æresmedlem emotikon's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2004
    Innlegg
    11,853
    Tagget i
    0 Innlegg
    Hei og fint at du startet denne tråden.

    Som jeg skrev i PM til deg, kommer du nok til å få mange forskjellige synpunkter, men det er jo det som skal til for å gjøre en tråd intr.
    Du er inne på noe når det gjelder dette med å venne seg til.
    MEN det er ofte en misforståelse at klassisk musikk ikke er basstung. Store orkesterverker, orgelverker, ja til og med mindre ensembler kan være bassfulle. MEN ikke på samme måten som med overeksponert, forsterket bass innen pop/rock etc.
    Andre ting som spiller inn kan være rommet det spilles i, komponentene i oppsettet og deres matching opp mot høyttalere.
    I PMen til deg skrev jeg;
    "for meg handler det bla. om å kunne gjengi de fleste frekvenser vi hører og ikke hører - også nedover.
    Jeg vet om klassiskmusikklyttere som klarer seg godt med en 6.5" mellomtone/bass, i hver kanal og som lever godt med det. Har hørt slike oppsett flere ganger. Og ja, det spiller besnærende fint og oppløst, i det registeret en kan forvente.
    For egen del, kommer jeg (gud forby) nok aldri til å gå den veien igjen - i et hovedoppsett. Så er det dette med plassering i rommet og ikke minst rommets reaksjon på lydbølger fra de ulike frekvensene.
    Jeg spiller i et rom på ca 60m2 - dempet tak fra høytalernes bakkant og ut til bakkant av lytteposisjon, ca 3m og ca 3.5m bredde

    Stort tema "

    Ble litt kort og hastig dette - må kaste meg i bilen. Store konserter på gang i dag.
    Gleder meg til å lese innlegg her på senkvelden og fremover.

    Ønsker alle klassisknerder en fin dag.
    Siste redigert av emotikon; 25.10.2014 kl. 08:54.
    mvh emotikon

    Without music, life would be an error. - Nietzsche
    Too many pieces of music finish too long after the end. - Igor Stravinsky
    Leidenschaften gehören nicht zum Menschen als etwas Natürliches. Sie sind immer Ausnahme oder Auswüchse. - Brahms

  3. #3
    Hifi Freak Ulf-B's Avatar
    Ble medlem
    May 2008
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    7,785
    Tagget i
    0 Innlegg
    Enig med ovennevnte taler. At man skulle kunne gjengi klassisk musikk uten et skikkelig bassfundament, er dessverre en myte som fortsatt holder seg godt. Mine tre anlegg - to av dem supplert med en sub - spiller uanstrengt ned til ca 20 Hz. I de to stuene/allrommene, på hver seg rundt 50 kvm, spiller det helt rått. Uansett sjanger. Når jeg drar på litt med Beethoven, er det så det dirrer i både kropp og sjel. En annen misforståelse er at klassisk musikk med fordel kan spilles på peiskosnivå. Ikke mye peiskosnivå i en konsertsal når dirigenten maner til innsats.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Touch, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD20 DAC, Copland DRC-205, Primare BD32, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc DB1, REL S3 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-3 HGC, 2x Benchmark AHB2, ProAc D1, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

  4. #4
    Hifi Freak Final's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2013
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    1,887
    Tagget i
    5 Innlegg
    Album
    1
    Helt enig i det som er sagt i de to foregående innlegg.
    Gjengivelse av et symfoniorkester er krevende.

    Mangler oppsettet nivå nedover oppleves lyden fort lys og flisete. En erfaring jeg har gjort meg er at klassisk musikk er spesielt sårbar for digital jitter. Jitter kan oppleves som ekstra dynamikk og detaljer i annen type musikk. Hører man klassisk høres dette meget raskt som ekstra skimmer, skurr og gnell i strykerklang og blåserinstrumenter. Instrumentene låter ikke naturlig.


    Final

  5. #5
    Hifi Freak Bergfinn's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2013
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    5,081
    Tagget i
    2 Innlegg
    Å ha et lydanlegg med god dynamikk er vel ikke å forakte når man hører klassisk musikk.
    Jeg tipper at mange i hornalliansen nyter godt av det når de hører pauker og messing i full utblåsning.
    B

  6. #6
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jul 2007
    Innlegg
    2,679
    Tagget i
    0 Innlegg
    Beklager litt sein respons fra trådstarter, det ble en lang arbeidsdag.

    Interessante synspunkter og helt sikkert riktige. Men: Hvor viktig er den typiske dypbassen? Jeg har i dag et par gulvstående høyttalere, treveis der to er 6,5-tommere (HF 275 Helios). De går jo i og for seg dypt nok, det er sjelden jeg savner noe helt nederst, orgelmusikk holdt utenfor. 'Bassgangene' i bunnen på klassisk går jo egentlig ikke dypere enn elektronisk bassgitar(?). Så jeg lurer mer på om det er viktigere med en viss heving i nivå i hele området fra celloen og ned. Fra 200-300 Hz? Litt gjetning fra min side. Tanker rundt dette?

  7. #7
    Hifi Freak Ulf-B's Avatar
    Ble medlem
    May 2008
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    7,785
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra Odd J Se Innlegg
    Beklager litt sein respons fra trådstarter, det ble en lang arbeidsdag.

    Interessante synspunkter og helt sikkert riktige. Men: Hvor viktig er den typiske dypbassen? Jeg har i dag et par gulvstående høyttalere, treveis der to er 6,5-tommere (HF 275 Helios). De går jo i og for seg dypt nok, det er sjelden jeg savner noe helt nederst, orgelmusikk holdt utenfor. 'Bassgangene' i bunnen på klassisk går jo egentlig ikke dypere enn elektronisk bassgitar(?). Så jeg lurer mer på om det er viktigere med en viss heving i nivå i hele området fra celloen og ned. Fra 200-300 Hz? Litt gjetning fra min side. Tanker rundt dette?
    Hvor viktig er dypbassen? Tja - jeg kan jo slå av suben i to av anleggene mine - og resultatet blir ganske tragisk. Ikke sånn å forstå at musikken blir ugjenkjennelig, men det er lett å høre at det mangler noe. Teorien sier at det er begrenset med dypbass i de klassiske instrumentene, og at man derfor kunne klare seg uten de dype bassstonene. Ikke hos meg - her er disse dypbasstonene helt nødvendige. Bruker sub t.o.m. når jeg skal høre på nyhetene. Så det er åpenbart "noe" der - både i nyhetessendingene og i klassisk musikk (og i annen musikk også) - som blir borte hvis man ikke får det med i lydbildet.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Touch, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD20 DAC, Copland DRC-205, Primare BD32, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc DB1, REL S3 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-3 HGC, 2x Benchmark AHB2, ProAc D1, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

  8. #8
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jul 2007
    Innlegg
    2,679
    Tagget i
    0 Innlegg
    Hvor deler du subene i forhold til hovedhøyttalerne? Ofte er det jo god latin å la suben/subene skjøte på aller nederst når det gjelder musikk. helst under 100 Hz, Suben skal knapt høres leser man ofte når det gjelder musikk. Men hva med å gjøre det motsatte? La suben bidra relativt høyt oppe i frekvensene, for med det å skape en økt 'robusthet' i nedre mellomtone/øvre bass også? Vet ikke om dette går i praksis, men har nå hvertfall tenkt tanken.

  9. #9
    Overivrig entusiast liliya's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2002
    Innlegg
    750
    Tagget i
    0 Innlegg
    Det er sagt mye fornuftig i denne tråden med hvor viktig et godt bassfundament er for å oppleve at klassisk orkestermusikk skal engasjere på stereoanlegget. Det har alltid slått meg når jeg går på klassisk konsert, så opplever jeg tilstedeværelsen av instrumentene som "bærer" de dypeste tonene (også deler av paukene) som betydelig. Derfor har i mange år nå benyttet sub, ikke bare en, men to. Selv om den aller dypeste bassen er lagret i mono, opplever jeg to subber som nødvendig for mitt lytteengasjement. For tiden benytter jeg to basstårn med fire 10 tommere på hver side. Viktig når en benytter sub, er muligheten til å korrigere for ulik løpetid som skyldes at sub og hovedhøyttaler er plassert et stykke fra hverandre. Ellers kan det bli vanskelig å få det hele til å henge sammen. Du bør også ha muligheten til å velge delefrekvensen for subens arbeidsområde. Mye avhenger hvorledes hovedhøyttalerne oppfører seg nedover i frekvensområde. Selv deler jeg ved 60 Hz, men mange opplever gode resultater både høyere og lavere. Dersom du har et delefilter som lar deg velge, så finner du det som passer både din smak og anlegget forøvrig.

    Eivind Stillingen

  10. #10
    Hifi Freak RojohII's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2011
    Sted
    In limbo
    Innlegg
    2,766
    Tagget i
    0 Innlegg
    Nå hører jeg ikke mye på klassisk, men tror dette med god gjengivelse av dybbass har noe for seg på denne musikkformen. Selv opplever jeg at å ha respons "helt ned" gjør noe med innspillinger gjort i store rom. Mange innspillinger gjort i studio og hvor man har kuttet de dypeste frekvensene gjør suben nesten overflødig. Da holder det ofte med respons ned rundt 30-40Hz. Motsatt opplever jeg ofte at live-innspillinger hvor man ikke forventer noe særlig dybbass får ny dramatikk og at det låter mer realistisk nå som jeg har dypbass i anlegget. opptak med orkester gjøres ofte litt som live-innspillinger, så jeg tror solid dypbass er et pluss hvis man spiller mye klassisk.

    Desverre er det ofte når dybassen skal innhentes, at ting begynner å balle på seg rent rom og anleggsmessig. Personlig tenker jeg at et par 10" eller 12" i trykkammer rekker langt for mange hva kapasitet angår. Problemet er oftere at man ikke får integrert subwoofere godt nok. Aktiv deling er nok det beste, men det synes å sitte langt inn for mange å bevege seg inn i dette terrenget. Da har man egentlig bare REL igjen som synes å ta nok høyde for implementeringsproblematikken uten aktiv deling på alvor.
    Yamaha CD-S1000 > Lavry DA-11 > EAR Yoshino 861 > Buchardt S400

  11. #11
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jan 2005
    Sted
    Bæææærgen
    Innlegg
    6,727
    Tagget i
    1 Innlegg
    Tenker at dynamikk er stikkordet her.
    Har etter hvert hørt noen symfonifremføringer, og i går kveld fikk jeg høre Fana Big Band på 10 meters hold. Messingblåsere er heftig dynamiske.
    Det samme er både kontrabass, cello og fioliner. Og pauker og slagverk kan glatt skremme fanden på flat mark når det drar seg til.

    At noe av helheten blir borte dersom de aller dypeste oktavene uteblir, er det vel liten tvil om. Men jeg holder en knapp på at dynamikken betyr enda mer. Så da burde lettdrevne høytalere og overdimensjonerte forsterkere kanskje vurderes en ekstra gang ved neste korsvei.

    mvh
    Proffen
    1: Magnepan 1.7, Rythmik Audio F12SE, Coda CS, Musical Innovation MI11, No name Philips cdm12-basert cd-transport, Audio gd NFB 1.38, Denon dvd3910, Sense høyttalerkabler + DNM signalkabler, Sonos zp90, RN Duo
    2: Canton dm75, Sonos zp90, Essence hdacc, Philips bdp9500, Philips tv, div kabler
    3: Sony UBPX800, Canton dm75, XTZ 10.16, Sony tv, div kabler

  12. #12
    Hifi Freak Stover's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    1,330
    Tagget i
    1 Innlegg
    Interessant spørsmålsstilling.

    Byttet høyttalere i hovedoppsettet før sommeren og jeg begynte å lytte til klassisk musikk igjen. De nye høyttalerne har mer bass for å si det enkelt, men det er noe mer der som virkelig engasjerer ift klassisk musikk.

    Byttet nylig høyttalere i stueanlegget. Dette er høyttalere på størrelse med en Tivoli radio, forsynt fra en 30W transistorforsterker, men spiller klassisk musikk med bravur.

    Har ikke tenkt så mye over hva det skyldes, er mest fornøyd med Hvordan det fungerer
    Tenker allikevel, dimensjonalitet, klangrikdom fra hvert enkelt instrument....... og ja, dynamikk.
    Julian Vereker founded Naim Audio Visual in 1969. Its first product was a unit capable of switching 30 KW of lighting on and off in time to music.
    Naim NDX2 - 555PSDR - NAC282 - Hicap2 - Fraim - NAP250DR - Harbeth Super HL5 plus - Reloop Turn 5 - Rega Aria

  13. #13
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jan 2005
    Sted
    Bæææærgen
    Innlegg
    6,727
    Tagget i
    1 Innlegg
    La oss si at du sitter 25-30 meter unna filharmonien i Grieghallen, og så drar det seg til mot et skikkelig crescendo.
    Det er noe helt spesielt, som jeg i utgangspunktet tenker at "ingen" høytalere/elementer egentlig har forutsetninger for å gjengi 100%. Man kan i beste fall håpe på å komme opp i nærheten av realisme.
    En liten tankerekke, i nærheten av noe som kanskje likner på et resonnement.
    Kan det hele rett og slett skyldes at instrumentene på et eller annet merkelig vis setter luften mellom deg og orkesteret i bevegelse på en lettere (les; mer dynamisk) måte enn noen høyttaler vil kunne makte, og at måten lyden forplanter seg på i det mellomrommet mellom deg og orkesteret på en måte som høytalere/elementer ikke er skapt for å kunne fikse? Instrumentene opptar jo et atskillig større areal og volum i konsertsalen enn de ynkelige kvadratcentimetrene høytalerelementene gjør,..... Skulle man fikse å gjengi et orkester skikkelig, kan det jo hende at man fort vil trenge atskiiiiiiiillig større membranareal og at det da også må være veeeeeldig lettdrevet, samt at forsterkeriet virkelig må ha fått sin daglige dose tran, kosttilskudd og kanskje litt anaboler....

    mvh
    Proffen
    1: Magnepan 1.7, Rythmik Audio F12SE, Coda CS, Musical Innovation MI11, No name Philips cdm12-basert cd-transport, Audio gd NFB 1.38, Denon dvd3910, Sense høyttalerkabler + DNM signalkabler, Sonos zp90, RN Duo
    2: Canton dm75, Sonos zp90, Essence hdacc, Philips bdp9500, Philips tv, div kabler
    3: Sony UBPX800, Canton dm75, XTZ 10.16, Sony tv, div kabler

  14. #14
    Æresmedlem tkr's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2007
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Innlegg
    15,183
    Tagget i
    2 Innlegg
    Headroom og bass.

    mvh
    If you want to make God laugh, just tell Him that you have made plans
    Musikkserver - Mac Mini - Metric Halo ULN 8 - 2 x CJ Premier 350 SA - Overkill Encore- Tannoy ST 100
    Verdier la Platine - SME V/ London Decca Reference - FR 64 S/Kondo Audio Note Io II -SAEC WE 308L/ Koetsu Coralstone- Soundsmith DL103 Gold - Manley Steelhead ....Apogee Big Ben digitalklokke. Strømførende kabler

  15. #15
    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    Nov 2002
    Innlegg
    1,035
    Tagget i
    0 Innlegg
    Et godt bassfundament er viktig når man spiller klassisk musikk, men jeg tror nødvendigvis ikke det er nødvendig med høyttalere med store basselementer eller sub.
    Mine høyttalere er noen mellomstore stativhøyttalere som skal være utviklet med klassisk musikk som fundament for mindre rom, slik jeg forstår. De har et frekvensområde fra 28Hz til 25KHz og jeg føler at jeg i mitt lytterom på ca. 12m2 ikke savner dette bassfundamentet. Dette er jo selvsagt avhengig av romstørrelse og min subjektive oppfatning, men viser for meg at en god stativhøyttalere i et mindre lytterom kan fungere bra til klassisk musikk.

    Utklipp fra Soundscape HiFi and Music:

    The brainchild of Lavardin Technologies designers, this new brand of high-performance loudspeakers from France has now produced a standmount speaker model designed for smaller rooms.

    "The new standmount model Mobile 160 was designed by demand for on-location monitoring during classical music recordings. It uses the same size of drive units as the bigger Stabile 160, including a double ring tweeter, a front 160mm mid/bass driver and a back 210mm low bass driver."

    Hva er livet uten musikk?

  16. #16
    Hifi Freak elefantmannen's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2011
    Sted
    Nedre Eiker
    Innlegg
    8,273
    Tagget i
    2 Innlegg
    Det finnes vel kanskje ikke så dårlige anlegg å få kjøpt lenger, men for mange år siden hadde jeg Cerwin Vega høyttalere i heimen, samtidig som jeg hadde en musikalsk oppvåkning og begynte så smått å utforske andre ting enn bare metal som det hovedsaklig gikk i den gangen (også). Klassisk var selvsagt naturlig å prøve ut, men det var ikke så mye av det jeg orket å høre på siden høyttalerne hadde en hardhet i mellomtonen et sted som gjorde at stemmer, akustiske instrumenter, og særlig piano fort ble veldig slitsomt å høre på. Det låt rett og slett veldig flatt og livløst i tillegg til at lyttetrettheten kom snikende etter kort tid.
    Med en gang jeg oppgraderte til andre høyttalere fikk lyden en helt annen fylde og nytt liv i mellomtonen, og jeg begynte å skjønne greia med klassisk. Så jeg vil kanskje si at som et minimum må mellomtonen være oppløst og naturlig med nok fylde og kropp for å gjengi klassisk musikk, og den dypeste bassen og råeste dynamikken blir icing on the cake og det som gir deg en realistisk opplevelse i full skala. Jeg tror også på en måte at klassisk musikk er en mer takknemlig sjanger med tanke på kvaliteten på innspillingene, og at man får mer igjen for å legge mange penger i anlegget her, enn hvis man hører på mer kommersiell musikk som ofte er komprimert i stykker.
    We live in our fantasies and endure our realities.

  17. #17
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jan 2005
    Sted
    Bæææærgen
    Innlegg
    6,727
    Tagget i
    1 Innlegg
    Mistenker at hvis jeg fikk frie tøyler til å sette opp noe som kunne komme nærmere på virkeligheten enn det jeg gjør i dag, ville det trolig blitt med et voldsomt hornoppsett eller noe a la Geir Fredriksens Multicell, dvs en hel bråte elementer i dipol....
    De høytalerne som ellers har gitt meg mest luftighet i gjengivelsen, blir jo da elektrostater og magnestater. Men jeg holder likevel en knapp på schwæææære horn eller gedigne dipoler.... Det er noe med dynamikken og punchen i slike konstruksjoner....jaffal sammenliknet med mine opplevelser med elektrostater og magnestater....

    mvh
    Proffen
    1: Magnepan 1.7, Rythmik Audio F12SE, Coda CS, Musical Innovation MI11, No name Philips cdm12-basert cd-transport, Audio gd NFB 1.38, Denon dvd3910, Sense høyttalerkabler + DNM signalkabler, Sonos zp90, RN Duo
    2: Canton dm75, Sonos zp90, Essence hdacc, Philips bdp9500, Philips tv, div kabler
    3: Sony UBPX800, Canton dm75, XTZ 10.16, Sony tv, div kabler

  18. #18
    Hifi Freak Ulf-B's Avatar
    Ble medlem
    May 2008
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    7,785
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra Odd J Se Innlegg
    Hvor deler du subene i forhold til hovedhøyttalerne? Ofte er det jo god latin å la suben/subene skjøte på aller nederst når det gjelder musikk. helst under 100 Hz, Suben skal knapt høres leser man ofte når det gjelder musikk. Men hva med å gjøre det motsatte? La suben bidra relativt høyt oppe i frekvensene, for med det å skape en økt 'robusthet' i nedre mellomtone/øvre bass også? Vet ikke om dette går i praksis, men har nå hvertfall tenkt tanken.
    Jeg deler etter "den gode latinen" - altså at jeg prøver å skjøte på nederst, og holde nivået heller litt i underkant enn i overkant. Små-ProAc'ene mine går ned til litt over 40 Hz på papiret - men det er nok bare på papiret, er jeg redd - og suben har jeg stilt på litt under 60 Hz. Deler jeg høyere enn det, begynner sub og hovedhøyttaler å konkurrere - og hjemme hos meg blir ikke det spesielt bra. Det spiller antageligvis ikke 100% i fase, tipper jeg.

    Broren min hadde sub i en periode - og han delte mye høyere. Han hadde hovedhøyttalere som gikk ned til under 30 Hz på papiret, men syntes at det ble best med suben stilt inn på 90 Hz. Det ville ikke ha fungert hjemme hos meg - så man må antageligvis bare prøve seg frem.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Touch, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD20 DAC, Copland DRC-205, Primare BD32, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc DB1, REL S3 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-3 HGC, 2x Benchmark AHB2, ProAc D1, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

  19. #19
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Apr 2007
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    7,560
    Tagget i
    0 Innlegg
    Jeg vet egentlig ikke om dette med bass er så viktig. Dynamikk, derimot. Det er vel her klassisk musikk virkelig skiller seg fra pop og rock. Det er en veldig dynamikk i klassisk musikk, og man må ha høyttalere som tåler å spille høyt uten å lyde anstrengt, samtidig med at de kan spille lavt uten at instrumentene mister sin karakter. Jeg bruker høyttalere som ikke er spesielt kjent for dypbass (tidligere Quad 2905, nå Sonus Faber Guarneri) og føler ikke at jeg mangler så veldig mye i bassen. I de største orkesterverkene og i orgelmusikk er nok dette med bass et poeng, men klassisk musikk er så mye mer enn det. Jeg var nettopp på Sonus-Vaber/Devialet demoen i Bergen, og der hadde man bass i massevis, uten at det låt veldig naturlig av den grunn (men det skyltes nok i hovedsak kildevalget - inspilllingene som ble brukt var typiske studio-inspillinger der noen hadde skrudd på spakene, og det kunne man tydelig høre).

  20. #20
    Hifi Freak Ulf-B's Avatar
    Ble medlem
    May 2008
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    7,785
    Tagget i
    0 Innlegg
    Jeg har mange ganger tenkt på at man kan hende sier at "bass er ikke så viktig" fordi bass krever en viss størrelse på høyttalerne og litt kraft i forsterkeren - altså noe som vanligvis koster litt penger. Litt som å trøste seg med at "høyt henger de og sure er de" når man står overfor noe som er vanskelig å oppnå. Hadde vi sagt at "diskant er ikke så viktig" hvis det var diskant som var vanskelig og dyrt å få til? Tror ikke det.

    Både bass og dynamikk er viktig i musikken - og kan hende spesielt i en del klassisk musikk. Når et symfoniorkester drar på for fullt, er det ganske heftige greier. Mer heftig enn de fleste musikkanlegg greier å prestere - ei heller mitt - men hvis man har ambisjoner om å være i nærheten, tror jeg ikke det er noe poeng å spare på dynamikk og bass.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Touch, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD20 DAC, Copland DRC-205, Primare BD32, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc DB1, REL S3 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-3 HGC, 2x Benchmark AHB2, ProAc D1, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Side 1 av 4 123 ... SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed