På konsert med ukjent musikk.

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
Ble kun noen få klassiske konserter denne sesongen, men har bestilt meg abonnement på hovedserien til neste sesong (16 konserter). Mye på programmer er ukjent for meg så spørsmålet er om jeg skal forberede meg med å lytte på musikken hjemme før konserten eller ta første lytten i konserthuset. Har hatt flere bra opplevelser med første lytt i konserthuset bla. Nielsen sym. 4, Previn fiolin konsert nr.2 men med f.eks Tristan og Isolde var det nok en fordel å ha hørt musikken før. Det er nok individuelt hva man fortrekker men kom gjerne med noen betraktinger om dere har noen.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Det der er en flott investering. :)

Jeg er for å kjenne spesielt symfoniene så godt som mulig før jeg går på konsert. Jeg får en rikere opplevelse da.
Synes det er en fordel å begynne "forberedelsene" tidlig, så det er en stund siden jeg har hørt symfonien når jeg er på konserten, men det er bare småpirk.

Når det gjelder solistene derimot liker jeg derimot å komme uforberedt.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
Kan se logikken i å gjøre det slik. Du spiller trompet om jeg ikke tar feil, så hva syns du om Håkan Hardenberger som åpner neste sesong? (aldri hørt ham)
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Håkan er for meg tidenes beste klassiske trompetist og en av de aller beste uannsett instrument. Han spiller ofte nyskrevet musikk og da kan det være en ide hvis mulig å lytte gjennom mange ganger først. Håkan har et samarbeid med Norges musikkhøyskole for tiden, så han er i byen flere ganger i halvåret. Flott tilbud for oss trompetister. :)
Trodde egentlig det var Tine Thing som skulle åpne sesongen med Fanfare & Coral av Hovland?
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
Han skal spille:
Tomasi: Trompetkonsert
Jolivet: Konsert for trompet nr 2

Tine Thing spilte vel tidlig sist sesong, noe av Copland om jeg ikke husker feil, har veldig fin tone/klang Tine imo. Hun var og spilte i lunsjen på jobb for noen år siden og da tenke jeg at det hadde passet henne veldig bra å spille noe Gil Evans har arrangert for Miles. (Tror hun spilte noe av Granados?)
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Aha!! Du snakker om Stavanger konserthus du. :)
Jeg skjønte ikke hvorfor jeg ikke hadde snappet opp det. Tomasi og Jolivet er standardrepertoar for musikkstudenter. Har ikke hørt han spille de. Venter på plate. Hadde vært kjempegøy å hørt han spille Tomasi i Valen salen. Kanskje jeg rett og slett skal booke meg en tur!? :)
Hmmm
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Veldig flott tråd, synes jeg. AtleT er selvsagt fagmannen når det gjelder trompet, så det er ekstra interessant å se hva han sier om musikeren Hardenberger. Måtte hans ord ingenlunde falle på stengrunn, for her er store musikkopplevelser rett rundt svingen. Det er få forunt å komme så vel til rette med teknikken at det musikalske får slikt overskudd og autoritet.

Ellers har jeg god tro på kvalitetsbevisst kunnskap om og innsikt i musikk. Det gis ofte bra bonus for slikt i form av innlevelse og opplevelse. I noen av klassisktrådene på HFS, særlig hvis en går noen år tilbake i tid, var det fine tilløp til refleksjon rundt musikken.
 

patro

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.08.2007
Innlegg
499
Antall liker
78
Sted
Oslo
Torget vurderinger
21
Har hatt flere bra opplevelser med første lytt i konserthuset bla. Nielsen sym. 4, Previn fiolin konsert nr.2 men med f.eks Tristan og Isolde var det nok en fordel å ha hørt musikken før.
Gøy å høre om opplevelsene, Minutten. Og gøy tråd - for opplevelsene er ofte annerledes i konsertsalen enn ved anlegget.

Jeg hadde litt omvendt opplevelse med Nielsens 4. Kjenner den og de andre symfoniene hans veldig godt gjennom plater, men hadde aldri hørt akkurat den "live" før jeg endelig fikk sjansen forrige sesong (tror jeg det var) her i Oslo. Med en utrolig bra fremføring av OFO og Saraste, rett og slett. Men for meg ble det nesten et sjokk å høre den - det var så utrolig mye større spenn dynamisk enn jeg hadde tenkt meg, en sublimitet som anlegget (mitt ...) ikke hadde mulighet til å formidle. Wagner, Verdi, Puccini, Mahler, Bruckner, Brahms og de andre gutta som maler med disse brede penslene hørte jeg på konsert mange ganger før jeg kostet på meg anlegg med en viss formidlingsevne. Og med dem tror jeg kanskje jeg ubevisst (fortsatt) legger til det som mangler av "strekk" når jeg hører det hjemme. I alle fall: Nielsens 4 blir aldri den samme. Og den var en favoritt også før den kvelden i konserthuset!
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
@Awe: Hardenberger har evnen til å spille musikk enkelt, logisk og kompromissløst nærmest uannsett stil og vanskelighetsgrad. Teknikken henger som et slips etter viljen til å skape musikk og ikke omvendt. Hvordan forstår jeg simpelten ikke. Legger ved en video av noe av det mest useriøse som jeg vet han har gjort. Å spille operasvisker med besetningen trompet, trombone og piano er musikalsk selvmord. Trå en millimeter feil og det hele blir smakløst. Lindberg sliter litt, men synes Håkan kommer uforskammet godt fra det. :) Man må passe seg for å ikke kaste opp før de har kommet igang.

@Minutten: For et program! Brahms 2, Beethoven 2 og 8, Saint Saens orgelsymfoni, Petrushka, Thaikowsky 4, Gershwin og Mahler 5!!!
Nei her er det bare å glede seg. Hva er det du ikke har hørt før?

Forklaring på tipset om å ikke sette seg for mye inn i solistverket er fordi det vanligvis er enklere temaer, showpreg og kun fokus på solisten. Jeg liker å la meg blende av virtuositeten til solisten uten å vite for mye, men her er det nok like mange meninger som lyttere.
Symfoniene av kalibret i denne konsertserien har ofte så mange lag at man nesten aldri kan vite nok. Det dukker opp nye ting hele tiden. Ikke minst er dette her dirigenten får vist sitt kaliber og da er det morsomt å ha noe å sammenligne med.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
Har hatt flere bra opplevelser med første lytt i konserthuset bla. Nielsen sym. 4, Previn fiolin konsert nr.2 men med f.eks Tristan og Isolde var det nok en fordel å ha hørt musikken før.
Gøy å høre om opplevelsene, Minutten. Og gøy tråd - for opplevelsene er ofte annerledes i konsertsalen enn ved anlegget.

Jeg hadde litt omvendt opplevelse med Nielsens 4. Kjenner den og de andre symfoniene hans veldig godt gjennom plater, men hadde aldri hørt akkurat den "live" før jeg endelig fikk sjansen forrige sesong (tror jeg det var) her i Oslo. Med en utrolig bra fremføring av OFO og Saraste, rett og slett. Men for meg ble det nesten et sjokk å høre den - det var så utrolig mye større spenn dynamisk enn jeg hadde tenkt meg, en sublimitet som anlegget (mitt ...) ikke hadde mulighet til å formidle. Wagner, Verdi, Puccini, Mahler, Bruckner, Brahms og de andre gutta som maler med disse brede penslene hørte jeg på konsert mange ganger før jeg kostet på meg anlegg med en viss formidlingsevne. Og med dem tror jeg kanskje jeg ubevisst (fortsatt) legger til det som mangler av "strekk" når jeg hører det hjemme. I alle fall: Nielsens 4 blir aldri den samme. Og den var en favoritt også før den kvelden i konserthuset!
Morsomt, var OFO og Saraste jeg også hørte, var i november 2012 når jeg sjekket, tiden flyr!
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
@Minutten: For et program! Brahms 2, Beethoven 2 og 8, Saint Saens orgelsymfoni, Petrushka, Thaikowsky 4, Gershwin og Mahler 5!!!
Nei her er det bare å glede seg. Hva er det du ikke har hørt før?
En hel del, tror ikke jeg har hør mye av det jeg har listet opp under her. Av det du listet opp er det vel bare Saint Saens orgelsymfoni som jeg ikke kjenner.

Asheim: Grader av hvitt
Jolivet: Konsert for trompet nr 2Farina: Capriccio Stravagante
Telemann: Burlesque de Don Quixote, suite
Lopez: Peru Negro
Skrjabin: Pianokonsert
Glanert: Neun Lieder und Gesänge aus Des Knaben Wunderhorn
Matre: PreSage
Prokofjev: Konsert for fiolin nr 1
Stravinskij: Scherzo a la Russe
Schnittke: Konsert for bratsj
Casken: The Subtle Knot
Chin: Piano Concerto
Ravel: Ma mere l’oye
Chin: Snags & Snarls for soprano and orchestra
Webern: Passacaglia
Chin: Cellokonsert
Messiaen: Les Offrandes oubliées
Chin: Su, konsert for sheng og orkester
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
Hvor foretrekker dere å sitte i salen og hvor stor betydning mener dere dette har på opplevelsen?
Har vanligvis sittet rundt rad 8, men har også prøvd litt lenger bak salen samt 1. galleri. Lyden er såpass bra i den nye konsertsalen i Stavanger at jeg tror jeg velger å kjøpe abonnement på galleriet (nivå 1 på siden), både av praktiske og økonomiske årsaker.

Fartein-Valen-salen-foto-Jiri-Havran-470x283.jpg



salkart fv.jpg
 
Sist redigert:

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Hele den konserten du linker til, AtleT, så jeg for lenge siden på tysk tv, tok den opp og nøt mange ganger. Siden VHS-samlingen sjelden kommer frem nå for tiden, er det en stund siden sist. Jeg syntes nesten umiddelbart at han spilte trompet omtrent som Oistrach spilte fiolin. Svjastoslav Richter beundret sin venn Oistrach sterkt, og han påstod at den bunnsolide og samtidig ekspressive musiseringen kom fra magen og beina. Hardenberger står godt, synes jeg.


Ellers er det jo et program i Stavanger som fullt ut kvalifiserer for sesongbillett. Dere ligger godt an der nede i sørvest, og kan nok lokke til dere langveisfarende -som meg - med slike musikkopplevelser i sikte.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
Er verd et besøk bare for lyden, en helt annen verden en den gamle kuppelhallen.
 

patro

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.08.2007
Innlegg
499
Antall liker
78
Sted
Oslo
Torget vurderinger
21
Hvor foretrekker dere å sitte i salen og hvor stor betydning mener dere dette har på opplevelsen?
Har vanligvis sittet rundt rad 8, men har også prøvd litt lenger bak salen samt 1. galleri. Lyden er såpass bra i den nye konsertsalen i Stavanger at jeg tror jeg velger å kjøpe abonnement på galleriet (nivå 1 på siden) ...
Såvidt jeg husker har den nye konsertsalen ganske lang/langstrakt akustikk, så for min del hadde jeg valgt det samme som deg. I Oslo er bak på balkong etter min mening det beste stedet å oppholde seg - men så er den salen bemerkelsesverdig rar akustisk.

Mange verk her som er ukjente for meg også - bra å se at Stavanger følger opp god sal med utviklende repertoar. Mange av de mer moderne stykkene er ikke så altfor lange, så det "vanlige" publikumet blir ikke altfor skremt! Og samtidig gøy for oss som er på jakt etter ny musikk!
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
@Awe: ble glad av å høre at konserten var kjent for deg. Takk for tips, skal sjekke Oistrach videre.

@Minutten: har hørt rykter om at det låter bedre bak de 10 første radene.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
I dag satt jeg på rad 35 2.balkong og det var greit det, litt dårlige sikt men helt OK lyd. Dette var de billigst billettene (160), og det var ikke så veldig stor forskjell mot de dyreste (490) som jeg har kjøpt de 2 siste gangene.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.282
Antall liker
11.056
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg har erfart at den rene nytelsen av musikken er størst hvis jeg kjenner verket fra før. Det kan ha med min bakgrunn som ivrig utøver, jeg liker å kjenne at jeg er med i musikken og synger/formulerer den på en måte inni meg mens det spilles.
På den andre siden er litt av motivet med å være fast konsertgjenger at jeg stadig utsetter meg for ting jeg ikke har smakt på før. Det er også veldig berikende, åpner for nye opplevelser, så mitt svar på trådstart her blir ja begge deler.

Stavanger symfoniorkester (SSO) har vært gode på programpolitikk ganske lenge, dette skyldes ikke det nye konserthuset.
Vi er priveligerte her i byen som har fått et slikt konserthus, og med et orkester som følger opp med intelligente og varierte program, også for oss som har hørt mye før.

Denne uken var det Samuel Barber filoinkonsert i kombinasjon med Brahms 4. Med god solist, James Ehnes, og en av mine favorittsymfonier, den rike og levende Brahms 4. Et sant mesterverk.

Jeg liker å sitte på 1.galleri, der er utsikten optimal. Hadde abonnement på den dyreste raden på golvet første sesongen, men liker best å ha full utsikt over orkesteret. Billettene der oppe kommer til å bli stadig mer populære ettersom publikum finner ut av hvor de trives best. Jeg ser mange som flytter seg dit i pausen på konsertene hvis det er ledig plass.

Ellers syns jeg man hører godt overalt i Valen-salen, så man behøver ikke være kresen på billetten av den grunn.
 
Sist redigert:

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
Var ikke så begeistret for Samuel Barber's fiolinkonsert, Tsjajkovskij derimot likte jeg. Litt usikker nå om jeg skal velge 1. eller 2 galleri, var veldig greit med 1 plass per "rad" på 2. galleri, men litt begrenset utsikt mot den ene siden.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.282
Antall liker
11.056
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Var ikke så begeistret for Samuel Barber's fiolinkonsert, Tsjajkovskij derimot likte jeg. Litt usikker nå om jeg skal velge 1. eller 2 galleri, var veldig greit med 1 plass per "rad" på 2. galleri, men litt begrenset utsikt mot den ene siden.
Ja, det romantiske repertoaret ligger godt for Vasquez. Han får strykerne til å jobbe, har aldri sett dem stryke så ivrig før som de gjør nå når han drar til.
Det var noen riktig gylne øyeblikk i Tsjaikovskij den dagen, syns bl.a. at den langsomme klairnettsoloen hadde overjordisk magi over seg.
Ellers kjenner jeg Barber-konserten litt fra før, har en innspilling fra Telarc, og tror det hjelper på min opplevelse. Det var fint spilt, men føler ikke at Vasqez var helt hjemme i det uttrykket.
Forresten glemte vi å nevne at de åpnet med Tsjaikovskij sin Francesca da Rimini. Den kjente jeg ikke, men likte det godt ja.
 
Sist redigert:

patro

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.08.2007
Innlegg
499
Antall liker
78
Sted
Oslo
Torget vurderinger
21
Stavanger symfoniorkester (SSO) har vært gode på programpolitikk ganske lenge, dette skyldes ikke det nye konserthuset.
Vi er priveligerte her i byen som har fått et slikt konserthus, og med et orkester som følger opp med intelligente og varierte program, også for oss som har hørt mye før.
Vet ikke om dette var tenkt ut fra min tidligere kommentar om "følger opp god sal med godt repertoar" - men det var på ingen måte ment som kritikk av tidligere års programmering. Har ikke fulgt med hva Stavanger har har på programmet de siste årene, og i etterkant ser jeg at kommentaren kunne oppfattes som kritikk! Tanken var i alle fall at såpass nye verk som Minutten lister opp i innlegg 12 i tråden ofte trenger gode saler. Nyere musikk kommer jo ofte mye bedre til sin rett med god akustikk, verkene er også ofte skrevet nettopp ut fra tanken om at lyd som masse og bevegelse er et musikalsk uttrykk i seg selv, og da er det kjipt om lyden og bevegelsen ikke kommer til sin rett. Sånn sett er det jo veldig synd for OFO som har en såpass kjedelig sal ...
 
Topp Bunn