Jeg har erfart at den rene nytelsen av musikken er størst hvis jeg kjenner verket fra før. Det kan ha med min bakgrunn som ivrig utøver, jeg liker å kjenne at jeg er med i musikken og synger/formulerer den på en måte inni meg mens det spilles.
På den andre siden er litt av motivet med å være fast konsertgjenger at jeg stadig utsetter meg for ting jeg ikke har smakt på før. Det er også veldig berikende, åpner for nye opplevelser, så mitt svar på trådstart her blir ja begge deler.
Stavanger symfoniorkester (SSO) har vært gode på programpolitikk ganske lenge, dette skyldes ikke det nye konserthuset.
Vi er priveligerte her i byen som har fått et slikt konserthus, og med et orkester som følger opp med intelligente og varierte program, også for oss som har hørt mye før.
Denne uken var det Samuel Barber filoinkonsert i kombinasjon med Brahms 4. Med god solist, James Ehnes, og en av mine favorittsymfonier, den rike og levende Brahms 4. Et sant mesterverk.
Jeg liker å sitte på 1.galleri, der er utsikten optimal. Hadde abonnement på den dyreste raden på golvet første sesongen, men liker best å ha full utsikt over orkesteret. Billettene der oppe kommer til å bli stadig mer populære ettersom publikum finner ut av hvor de trives best. Jeg ser mange som flytter seg dit i pausen på konsertene hvis det er ledig plass.
Ellers syns jeg man hører godt overalt i Valen-salen, så man behøver ikke være kresen på billetten av den grunn.