Dette er et interessant emne som man kan si mye om.... Selv har jeg etter hvert viklet meg ganske langt inn i den klassiske musikkens enorme verden, men det er lett å miste motet på vei inn og avskrive det som noe for spesielt interesserte. Det høres litt teit ut, men man må til en viss grad lære seg å like klassisk musikk, og da lønner det seg å gå litt systematisk til verks. Det finnes helt sikkert mange veier inn, men her er min metode:
1) Start med noen få komponister. Hør gjennom de mest kjente stykkene som også er anbefalt for "nybegynnere".
Finn ut hva du liker best, og hør på samme stykket mange ganger.
Vil virkelig anbefale å starte med Beethoven (1770-1827). Han befinner seg omtrent midt i den klassiske musikken plassert på en tidslinje, der musikken både er "fin" i klassisk forstand, samtidig som han introduserer mer følelser og gir musikken mer sjel enn de tidligere komponistene. Musikken hans er aldri kjedelig, som kan være et ankepunkt mot klassisk musikk (særlig tidlige komponister). Samtidig er den ikke alt for vanskelig å få tak på, som ting som er skrevet sent innenfor klassisk musikk gjerne kan være.
Av verker må man da innom de mest kjente pianosonatene (solo piano). Spesielt nr 14 (måneskinn) og nr 21 (waldstein). Begge har fått navn nettopp fordi de er så godt kjent og mye omtalt.
Videre kan man bevege seg inn i fiolinsonatene (fiolin og piano). Her har også en av de fineste fått navn, nemlig Kreutzersonaten.
La oss så introdusere verker med fullt orkester, da er pianokonsert 3 og 5 fine.
Til slutt tar vi fatt på symfoniene, der symfoni nr 5 (skjebnesymfonien) og nr 9 (kor-symfonien - ode to joy). Da har man vært igjennom mye, og beveget seg inn mot det som ifølge wikipedia "
is almost universally considered Beethoven's greatest work, and many consider it one of the greatest pieces of western music".
Da har man fått et godt bilde av Beethoven, som i tillegg til å skrive fantastisk musikk også har en utrolig historie. Musikken blir mer spennende når man vet litt om personen bak. Særlig døvheten hans preget livet og musikken hans. Symfoni nr 5 kalles skjebnesymfonien fordi Beethoven selv skal ha sagt om hovedmotivet at "Det er skjebnen som banker på døren". Han begynte da å bli ganske døv, og når han senere skrev symfoni nr 9 var han helt døv. Tenk på dette mens du hører det som mange kaller tidenes største musikkverk. En helt utrolig prestasjon.
OK, litt mye Beethoven nå, på tide med smakebiter fra andre komponister.
Bach (1685-1750) er for meg den andre av de to store.
For de som liker piano anbefales Goldberg-variasjonene, mens for de som liker kraftige saker anbefales orgelmusikken hans. Spesielt toccata og fugene, med BWV 565 som den mest kjente. Kjenningsmelodien til "Det var en gang et menneske" for de som husker den.
I tillegg anbefaler jeg følgende verker av andre komponister
Vivaldi - De fire årstider
Grieg - Pianokonsert a-moll
Rachmaninoff - Klaverkonsert nr 3
Etter å ha hørt gjennom alt dette kan man ikke lenger kalle seg nybegynner
Riktignok ble det mye piano her. Litt fordi jeg selv liker piano godt, men også fordi jeg tror det er noe av det letteste å like.
2) Finn gode innspillinger.
Dette er veldig viktig, da det finnes uendelig antall innspillinger av alt som er listet opp over. Om man gjør et tilfeldig søk på nettet, eller wimp/spotify er man dessverre ikke garantert å få opp gode innspillinger først. Jeg skal liste opp gode innspillinger av alle verkene nevnt over. Selv har jeg lenge levd etter følgende enkle regel for å finne første innspilling av noe nytt jeg vil høre på.
a) Let etter en innspilling med Berliner Philharmoniker. De har etter manges mening vært verdens beste orkester i årevis, og sjansen for en kvalitetsinnspilling er stor.
b) Sjekk utgivelser fra Deutsche Grammophon. Av samme grunn, sannsynligheten for å treffe på noe bra er stor. Nettsiden deres er også glimrende for å lete opp spennende musikk ved å bla gjennom nye utgivelser.
3) Se på musikk i tillegg til å høre.
Særlig orkestermusikk og tekniske vanskelige stykker for f.eks. piano er veldig gøy å se på. Orkestermusikk rett og slett fordi det er lettere å skille de ulike instrumentene fra hverandre når man også ser dem. Dessuten er det interessant å følge med på dirigenten, og se i hvilken overraskende stor grad musikken som kommer ut avhenger av han. Når det gjelder de teknisk vanskelig stykkene, som f.eks. Rachmaninoff sin klaverkonsert nr 3 blir man rett og slett så imponert over at de i hele tatt klarer å spille det at man egentlig bør se det selv om man ikke liker musikken spesielt godt
. En glimrende måte å se klassisk musikk på, er tjenesten digitalconcerthall.com, der man kan se de fleste av Berlin-filharmoniens konserter live, samt et kjempestort arkiv.
Så til konkrete innspillinger av verkene over.
Denne inneholder de nevnte pianosonatene spilt av en glimrende pianist (Brendel). I tillegg til mange andre fine Beethoven-sonater.
Kreutzer-sonaten (Argerich - Kremer)
Beethoven pianokonserter, Andsnes
Får være litt patriotisk. Finnes uendelig med innspillinger av disse men denne er absolutt fin.
Beethoven symfoni nr 5 (Kleiber). Denne er foretrukket av veldig mange forståsegpåere, og kan ikke si meg uenig akkurat. Man får dessuten en glimrende innspilling av symfoni nr 7 på kjøpet.
Beethoven symfoni nr 9 (Fricsay). Min favoritt (og mange andres) til tross for litt dårlig lydkvalitet, fra 1958.
Perahia - Goldberg variasjonene (Bach). Den mest behagelige å høre på. Gould (1955) er av mange betraktet som referanseinnspillingen her, men de er totalt forskjellige. Interessant å høre forskjellene.
Bach, toccata og fuge (BWV 565 med mer) med Kåre Nordstoga. Litt patriotisk igjen... Men kan noen finne en bedre innspilling?
Vivaldi 4 årstider, Carmignola. En av mange bra.
Grieg pianokonsert (han laget bare en).
Andsnes, rach 3. Verdensklasse av Andsnes.
Her anbefaler jeg også å ta en titt på Andsnes sin tv-opptreden hos SVT.
https://www.youtube.com/watch?v=JaGW-zZ6PG4
Lykke til med lyttingen!