Wagner overtyrer - Referanselyd

Steen

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2005
Innlegg
1.079
Antall liker
1.280
Jeg har et utall innspillinger av Wagners operaer på vinyl, CD'er og filbasert. Det meste er såkalte referanser når det gjelder fortolkning og sang. Jeg kunne godt tenke meg å finne ut om det er en form for konsensus blant de audiofile her på forumet, mht. referanser når det bare er lyden som står i sentrum. Ikke hele operaer, men overtyrer og mellomspill fra disse. Jeg er mest interessert i dynamikk og "stor" (bred, dyp og høy) orkesterklang.
Steen
 
U

Utgatt18322

Gjest
Hei Steen!

Liker Wagner's musikk veldig godt. Siegfried fra "Ringen" er en av favorittene. Når det gjelder lyden og da mener jeg hele lydbildet, er det ingen og da mener jeg absolutt ingen som slår Keilberths innspilling fra 1955 på Testament. Atmosfæren i hans "Ring" trenger ingen forklaring. Det er bare og la det komme og nyte det til fulle. Keilbert's og orkesterets fremførelse er også av meget meget høy kvalitet etter min mening. For de som liker Wagner med også god lyd er dette en investering for livet.

Mvh Kjell
 

Steen

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2005
Innlegg
1.079
Antall liker
1.280
Hei Kjell
Har ikke Siegfried, men derimot Rhinguldet og Ragnarokk med Keilberth. Das Rheingold også live fra Bayreuth 1955 på Testament. Du har rett, lyden er god, men det jeg etterlyser i denne tråd, er nok mere moderne innspillinger med fokus på det lydtekniske, og selv om mono innspillinger kan være vel så gode som to eller flerkanal sådanne, så får du ikke malt med bred pensel.
Sitter nå og hører på Hotter og Neidlinger. Fy flate:) Slike får vi ikke igjen.
Steen
 

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
1.651
Antall liker
1.200
Denne er fremdeles noe av det bedre lydmessig (jeg uttaler meg om den originale "direct to disc" vinyl utgaven).

Capture.JPG
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.238
Antall liker
10.914
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Enig med ch der, skulle til å anbefale den jeg og.
Du må vel på bruktmarkedet for å få tak i, men det kan jo være spennende.

Ellers syns jeg å huske at denne CDen fra Philips har god lyd, selv om det er lenge siden jeg har spilt den.
Skjermbilde 2014-01-29 kl. 23.15.42.png
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.620
Antall liker
3.733
En av mine guilty pleasures er Der Ring ohne Worte med Maazel (og LA Phil?)

utvalgte temaer i en herlig lapskaus og med superlyd, så vidt jeg kan huske.
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Maazels "Ring ohne Worte" finnes på Telarc med berlinerne. Ellers synes jeg også Leinsdorf på Sheffield Lab er uovertruffen lydmessig-
 

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
506
Torget vurderinger
0
Ingen over og ingen ved siden:

Esoterc_Wagner.jpg


Mvh
Roysen
 
V

vredensgnag

Gjest
@Roysen - brukte Esoteric 24/48 digitalmasteren fra 1997 til den utgivelsen?
 

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
506
Torget vurderinger
0
@Roysen - brukte Esoteric 24/48 digitalmasteren fra 1997 til den utgivelsen?
Dette er ikke min styrke, men så vidt jeg har lest meg til er remasterne fra Esoteric av Decca's klassikere som er mye eldre enn fra 97.
Mulig du finner det du lurer på her:
http://www.esoteric.jp/products/esoteric/essd90021_34/indexe.html
http://www.musicweb-international.com/classrev/2010/Feb10/Wagner_Ring_ESSD90021-34.htm
www.esoteric.jp/products/esoteric/essd90021_34/indexe.html

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:
V

vredensgnag

Gjest
Leste noe om dette for noen år siden, og tenkte det kanskje stod om det i Esoteric-boksen.
Fant det igjen på SA-CD.net.

De ønsket i utgangspunktet å bruke de opprinnelige analoge masterne, men de er (og var) dessverre ødelagte. Noen på Decca dreit ordentlig på draget en gang etter 1997. Heldigvis ble de dengang kopiert over til 24/48 av James Lock, som stod for 1997 remasteringen.

Det er disse sikkerhetskopiene som er Solti Ring Master nå. Se sitat fra Stereophile under. Og som du kan se i denne diskusjonstråden fra SA-CD.net, har Esoteric brukt denne sikkerhetskopien. Visstnok har de kjørt digital sikkerhetskopi over til analog, og så derfra til DSD.

SA-CD.net - Forum

Tråden er verdt å lese.

As the previous commentary over in the Sibelius thread was left a bit ambivalent as to how this related to all other Esoteric issues, I actually asked them yesterday:

> Are any of the Esoteric SACD releases produced from the original
> analogue master tapes, directly as a pure DSD mastering (rather than via 24 bit / 96 kHz)?


... and to which came the reply today, from the same gentleman at Esoteric JAPAN :


Esoteric reply:
=================================================

No, we used digital copy of the master for all our titles.
We will change our web site accordingly for all titles.

Actually during our re-mastering process, we transfer PCM data
through Esoteric D-01VU D/A converter, and analogue signal mastered to DSD.

=================================================



If I understood that correctly, DECCA supplies them with PCM (typically 24/96) conversions of the analogue master tapes, Esoteric then convert back to analogue, and then go Analogue->DSD. Not clear to me why this would be advantageous over going direct PCM-> DSD ? But at least it explains why they have all those interconnect cables floating around in their web pictures :)
Her kommenterer trådskriver 'typically 24/96', men det var 24/48 Lock brukte. Litt om hvordan Lock arbeidet med 1997-masteren.

Recording of January 2013: Wagner: <I>Der Ring des Nibelungen</I> | Stereophile.com

James Lock did a terrific job of "de-hissing" the master tapes, using CEDAR and other tools, and archived the results as 24-bit/48kHz files (though the 1997 CDs were of course still only 16/44.1). It's well he did; when engineer Philip Siney returned to the master tapes to prepare this new edition, they had so deteriorated as to be unusable; Lock's hi-rez archives were used for the new CD and BD versions—and will be, I assume, for all future reissues.
 
Sist redigert:

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.391
Antall liker
20.808
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Så til alle praktiske formål (dvs. 2 kanaler) er 1997-boksen med CDer referansen.
Originaltapen hadde langt i fra 16 bit dynamikkområde, og anlegget mitt kjører på 44,1 kHz uansett...
 
V

vredensgnag

Gjest
Så til alle praktiske formål (dvs. 2 kanaler) er 1997-boksen med CDer referansen.
Originaltapen hadde langt i fra 16 bit dynamikkområde, og anlegget mitt kjører på 44,1 kHz uansett...
Jeg fikk takk i en Mint DMM av hele Decca/Solti Ringen. Ble produsert i lite opplag på tidlig 1980-tall. Med korrekt DMM-EQ lyder den meget godt. Det ble protestert mot den, fordi den ikke var "så varm som tidligere utgivelser." Rart egentlig, endelig kunne man få optimal gjengivelse av de høyere frekvensene på vinyl, men det likte man altså ikke.

Mange mener at Deccas tidligere utgivelse på CD er den beste, men på denne er det tapestøy, noe James Lock altså brukte mye energi på å bli kvitt til 1997-versjonen - så kan man diskutere hva det gjør med de høye frekvensene.
 

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
506
Torget vurderinger
0
Leste noe om dette for noen år siden, og tenkte det kanskje stod om det i Esoteric-boksen.
Fant det igjen på SA-CD.net.

De ønsket i utgangspunktet å bruke de opprinnelige analoge masterne, men de er (og var) dessverre ødelagte. Noen på Decca dreit ordentlig på draget en gang etter 1997. Heldigvis ble de dengang kopiert over til 24/48 av James Lock, som stod for 1997 remasteringen.

Det er disse sikkerhetskopiene som er Solti Ring Master nå. Se sitat fra Stereophile under. Og som du kan se i denne diskusjonstråden fra SA-CD.net, har Esoteric brukt denne sikkerhetskopien. Visstnok har de kjørt digital sikkerhetskopi over til analog, og så derfra til DSD.

SA-CD.net - Forum

Tråden er verdt å lese.

As the previous commentary over in the Sibelius thread was left a bit ambivalent as to how this related to all other Esoteric issues, I actually asked them yesterday:

> Are any of the Esoteric SACD releases produced from the original
> analogue master tapes, directly as a pure DSD mastering (rather than via 24 bit / 96 kHz)?


... and to which came the reply today, from the same gentleman at Esoteric JAPAN :


Esoteric reply:
=================================================

No, we used digital copy of the master for all our titles.
We will change our web site accordingly for all titles.

Actually during our re-mastering process, we transfer PCM data
through Esoteric D-01VU D/A converter, and analogue signal mastered to DSD.

=================================================



If I understood that correctly, DECCA supplies them with PCM (typically 24/96) conversions of the analogue master tapes, Esoteric then convert back to analogue, and then go Analogue->DSD. Not clear to me why this would be advantageous over going direct PCM-> DSD ? But at least it explains why they have all those interconnect cables floating around in their web pictures :)
Her kommenterer trådskriver 'typically 24/96', men det var 24/48 Lock brukte. Litt om hvordan Lock arbeidet med 1997-masteren.

Recording of January 2013: Wagner: <I>Der Ring des Nibelungen</I> | Stereophile.com

James Lock did a terrific job of "de-hissing" the master tapes, using CEDAR and other tools, and archived the results as 24-bit/48kHz files (though the 1997 CDs were of course still only 16/44.1). It's well he did; when engineer Philip Siney returned to the master tapes to prepare this new edition, they had so deteriorated as to be unusable; Lock's hi-rez archives were used for the new CD and BD versions—and will be, I assume, for all future reissues.
Dessverre er all tekst i Esoteric-boksen på tysk og japansk, så jeg har litt vanskelig for å finne noe fornuftig å melde tilbake derfra.

Det skal vel tillegges at selv om de orginale mastertapene ikke er brukt som master men sikkerhetskopiene slik som på 1997 remasteren, så er 1997 remasteren og Esoteric remasteren to forskjellige remastere som lyder forskjellig. Av den grunn bør man kanskje høre de først før man har noen sterk mening om hvilken som er best. Jeg modererer derfor min opprinnelige uttalelse om ingen over og ingen ved siden, men lar meg inspirere av uttalelsene om Esoteric boksens lydkvaliteter til å tro at den ligger et hestehode foran.

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.391
Antall liker
20.808
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Mange mener at Deccas tidligere utgivelse på CD er den beste, men på denne er det tapestøy, noe James Lock altså brukte mye energi på å bli kvitt til 1997-versjonen - så kan man diskutere hva det gjør med de høye frekvensene.
Det er lenge siden jeg har sammenliknet Deccas to CD-utgivelser, men etter hukommelsen låter '97 mest forståelig. I mine ører, vel å merke.
 
V

vredensgnag

Gjest
Lock har fått mye skryt for hva han gjorde med materialet - det er merkbart sus på den tidligere.
Måtte spille fra Rheingold i dag tidlig, åpne vinduer og vel høyt volum. Var deilig å ta imot dagen som en flytende elv.
 
V

vredensgnag

Gjest
Ellers er dette en Ring kan være fint å lytte til. DGG har gjort store ting i opptak.
Den versjonen gikk over tyve år ved Metropolitan. Her kan man lage seg en Spotify spilleliste med de utdragene man har lyst til å lytte til.

Metropolitan Opera Orchestra – Wagner: Der Ring des Nibelungen

Åpningen på Siegfried. Heavy Metal til glede for anlegget:
Richard Wagner – Siegfried - Zweiter Tag des Bühnenfestspiels "Der Ring des Nibelungen" / Erster Aufzug: Vorspiel

Mime duger ikke som smed, så Siegfried tar over:
Richard Wagner – Siegfried - Zweiter Tag des Bühnenfestspiels "Der Ring des Nibelungen" / Erster Aufzug: "Notung! Notung! Neidliches Schwert!"

Og da den ble sendt avsted til Valhalla, var det Robert Lepage som fikk æren av å tolke påny. Denne har det vært mulig å se direktesendt til kinoer i Norge. Finnes nå på sylskarp BD.


Review: Wagner: Der Ring Des Nibelungen (Metropolitan Opera DVD) - Classical Music - Limelight Magazine
 
Sist redigert:
Topp Bunn