Perfekt casting.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.129
Antall liker
2.679
Sted
Kongsberg
Hei.

Dette er ikke ment som en tråd om kasting med fiskestang,
men mer om den perfekte sangeren i en spesifik operarolle.

Har dere noen absolutte favoritter? Kom med dem her, gjerne
akompagnert med video eller musikkeksempler.

For å få ballen i gang kommer jeg her med en av mine
eksempler på "perfekt casting":

Donizettis komiske opera "Regimentsdatteren" handler om
ungjenta som oppdras av - vel - et regiment.

Min favoritt i denne rollen er Natalie Dassay:


Hun er generelt langt fra min favoritt blant sopranene, men
her syntes jeg hun fungerer perfekt. Hun har utseende, humoren
og stemmen som passer perfekt til denne rollen. Florez gjør
også en grei tolkning men blir litt "brekete" i dette repetoaret.

Det finnes andre som synger denne rollen bedre rent teknisk,
f.ex. Joan Sutherland, men hun har ikke den rette tilstedeværelsen
eller humoren for denne rollen. Joan Sutherland sammen med Pavarotti
er fantastisk å høre på, men visuelt blir det litt (ufrivillig) morsomt.


mvh
Gunnar Brekke
 
S

Supertramp

Gjest
Alessandro Corbelli som Gianni Schicchi, tittelrollen i operaen til Puccini:



[video]YwNhzpV2xwk[/video]

[video]QXV-SsMgSOo[/video]
(fra New York Metropolitan oppsetningen med O mio babbino caro + + )
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.129
Antall liker
2.679
Sted
Kongsberg
Strålende humor!

Det er et eller annet med Corbelli som minner
meg om Peter (Colombo) Falk. Resten av casten
er også utmerket, selv om jeg som tjukkas må ta
avstand fra at alle overvektige mennesker er grådige ;)

Bra Lauretta også.
Og legen som "ikke har mistet en pasient ennå".

mvh
Gunnar Brekke
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.129
Antall liker
2.679
Sted
Kongsberg
Hei.

En ny favoritt. Igjen fra en komisk opera, men med et langt fra
komisk innhold. Her synger nattens dronning om hvordan hun vil
fornekte sin datter om hun ikke tar denne kniven og dreper sin
far på en mest mulig smertefull måte. Jolly ey...

Denne rollen synges vanligvis av sopraner spesialisert på bel Canto
repetoaret og er derfor nesten altid vakkert. Edita Gruberova og
flere andre bel Cantosangerinner gjør en utmerket jobb på denne
arien men framstår som litt for "snille".

En som klarer å formidle litt hevntanker og råskap er overraskende
nok Patricia Petibon hvis Hølle Rache er meget bra (se i egen tråd
på Ms. Petibon).
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,47662.0.html

Men den mest blodtørstige Zarastra må være Edda Moser:


Vakkert ja, men her hører man hysteriet og galskapen som jeg aldri
har hørt det fra noen annen. Eat your heart out, Benedicte Adrian ;)

mvh
Gunnar Brekke
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.238
Antall liker
10.915
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Fantastisk Edda Moser der, hun tar ut alt så det nesten revner. Takk for tips.
En Nattens Dronning nesten på høyde med min egen favoritt Lucia Popp, som også har intensiteten i orden
i Otto Klemperers direksjon fra 1964 med Gundula Janowitz, Walter Berry og Gottlob Frick. Det er bra casting i mine ører.
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.129
Antall liker
2.679
Sted
Kongsberg
Hei.

Her til en artist det faktisk er mulig å oppleve live i dag; Rolando Villazon.
Min absolutte favoritt blandt "oppkomlingene" som kjemper om å overta
tenortronen etter storheter som Pavarotti og Domingo. Domingo er hans
store forbilde og det kan man vel nesten høre. I dagens klipp syntes jeg
faktisk han overgår mentoren.

Villazon har alderen, utseende og stemmen som gjør han ideell til et stort
utvalg av de store tenorrollene i fransk og italiensk opera. Han er fantastisk
i operaer som La Boheme, La Traviata, Manon for ikke å snakke om Don Diego
i Carmen som jeg har hatt gleden av å se live i Berlin. Men rollen jeg vil trekke
fram i dag er den naive bondegutten Nemorino i Donizettis "Kjærlighetsdrikken":


Publikum er tydligvis enig med meg og vil ikke gi slipp på han etter arien.
Deretter gjør han noe jeg aldri har sett gjort i en vanlig operaforestilling -
han tar en reprise (da capo - encore) på direkten. Om mulig sunget ennå
bedre:


Jeg har sett beskyldninger om at Villazon er en klovn, men etter min erfaring
er han bare det "off stage". Han driver med sine abligøyer i garderoben og der
burde vel egentlig ikke filmteam følge han? Det hjelper han selvfølgelig heller
ikke at han minner litt om Rowan Atkinson.
I forestillingene er han dønn seriøs. Se bare konsentrasjonen hans der han går
fra å være superstjernen Villazon - til igjen å være den enkle bondegutten Nemorino.

mvh
Gunnar Brekke
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.129
Antall liker
2.679
Sted
Kongsberg
Hei.

Jeg får vist holde liv i denne tråden selv ;)

Her kommer en av mine absolutte favoritter innen bel canto repetoaret;
Donicettis Lucia de Lammermore - nærmere bestemt galskapsarien etter
at Lucia har stukket i hjel den ferske ektemannen på bryllupsnatten. Klart
man blir gal av sånt.

Det finnes mange store Luciaer opp gjennom historien, men det er vel særlig
Maria Callas og Joan Sutherland som historisk står som de store Luciaene.
For meg er allikevel Edita Gruberova den største Luciaen av dem alle. Det er
mulig jeg er farget av at jeg faktisk har sett Edita live i denne rollen, men i
mine ører er det ingen andre som har gjort galskap så vakkert som henne:



Men det slutter ikke her. Dette er et maraton av en arie som kun de beste og
sterkeste kan gjennomføre. Se denne til slutten:



Jeg må videre innrømme at jeg er svak for Eric Serra / Luc Bessons versjon av
denne i "Det 5te element". Er det noen som vet hvem som faktisk synger her?


Edit - fant det selv; Inva Mula fra Albania.

mvh
Gunnar Brekke
 
S

Supertramp

Gjest
Gunnar, har du noen preferanser med Montserrat Caballé?
(og ikke den fake-live duoforestillingen med Freddie Mercury i Barcelona, selv om den i seg selv er utmerket om man bare prøver å glemme et det er singback, og muligens playback)
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.129
Antall liker
2.679
Sted
Kongsberg
Hei.

Jeg har ikke noe spesielt forhold til Montserrat Cabbale, men det
er ikke tvil om at dette er en av de store stemmene - desverre
fanget i en alt for stor kropp. Å se sangere som Pavarotti og
Cabbale i roller som Rodolfo og Mimi - utsultede og tæringsyke
bohemer - stemmer liksom ikke...

En av Cabbales paraderoller er jo nettopp Lauretta med
Mio babbino caro i Gianni Schicchi og hun hadde jo glidd rett inn
i casten du selv refererer til tidligere i tråden.


Ellers er pondus ingen hindring som keltisk druide og Cabbale er
virkelig en av de aller beste Normane. Denne er utrolig:


Ikke så værst Butterfly heller:


Personlig syntes jeg hun fungerer aller best på litt eldre materiale
som Mozart (på italiensk) og kanskje særlig Rossini. Denne er det
få som topper:


Desverre har damen fortsatt og synge langt over "best før" datoen
med heller middelmådig resultat. Hun gir fortsatt konserter så vidt jeg
vet (i hvert fall gjorde hun det opp til for et par år siden). Opera er
ikke for folk i 70-årene.
Heldigvis har vi Cecilia Bartoli som brilierer i mye av det samme repetoaret.
Cabbale var bedre på de lave tonene dog...

mvh
Gunnar Brekke
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.621
Antall liker
3.733
Takk for en flott tråd med et morsomt tema.

Her er en til, kanskje litt på siden, men dog; Jussi Bjørling i toppform i en a capella, svensk drikkevise.

Snakk om rett mann på rett plass. Du kan formelig se den lille, geniale julegrisen glede seg over virkelig å synge om noe han har greie på!

http://www.youtube.com/watch?v=PJ-TdhsjLbw

God jul!
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.129
Antall liker
2.679
Sted
Kongsberg
Hei.

Giacomo Pucchini. En av de store operakomponistene. Eller var han det?
Han skrev faktisk bare elve og en halv opera og dette gjør han til en amatør
i forhold til komponister som Handel (med over 50 operaer), Rossini, Mozart og
Verdi. I tillegg fikk han mye pepper for gjenbruk av musikalske temaer fra opera
til opera. Hvilken operakomponist har vel ikke gjort det...
Som sagt skrev Puccini bare 11,5 operaer, men for noen operaer! Han skrev:
Le Villi, Edgar, Manon Lescaut, La bohème, Tosca, Madama Butterfly, La fanciulla
del West, La rondine, Il Trittico (Il Tabarro, Suor Angelica, Gianni Schicchi) og delvis
Turandot som ble fullført etter hans død. (Stieg Larson Millenium IV).
Og om man kaller det gjenbruk eller noe annet så har han også en helt unik stil
så man bare trenger å høre noen få toner før man gjenkjenner det som Puccini.
Puccini krever også noe spesielt av sine sopraner. De må ha en stor stemme med
stort omfang. I tillegg må stemmen være rund og god liksom sangerinnene som
synger dem. De må ha perfekt uttale på italiensk. Dette krever stemmer som
står sterkt på Oooo-er og Uuuu-er snarere enn Aaaa-er og Iiii-er.

Langt fra alle sopraner takler dette men det er et utvalg av sangere som brilierer på
dette repetoaret. Sangere som Kiri te Kanava, Barbara Hendrics, Monserrat Caballe gjør
en kjempejobb på sopranariene.

Men heldigvis kommer det nye sangere som også takler Puccinis krav. Fra Romania kommer
Angela Gheorghiu, som etter min mening ikke står tilbake for noen av de tidligere nevnte.
Det er mulig at å vokse opp med rumensk (= nesten latin) som morsmål har noe med saken
å gjøre. Her har vi et lite utvalg av hva Ms Gheorgiu kan gjøre som Tosca:




Denne versjonen av Tosca ble vist på hovedscenen i fjor. I de to siste klippene synger hun
sammen med ektemannen (in real life) Roberto Alagna. Kjempeversjon.

Her er litt mer av det hun kan gjøre med Puccini:







mvh
Gunnar Brekke

P.S. Liksom Puccini har jeg tydd til litt gjenbruk fra Puccini-tråden.
 
Topp Bunn