Side 4 av 8 FørsteFørste ... 23456 ... SisteSiste
Resultater 61 til 80 av 157
Abonnér på denne tråden
  1. #61
    Hifi Freak awe's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2005
    Sted
    Kragerø
    Innlegg
    1,825
    Tagget i
    0 Innlegg

    Beethovens strykekvartetter


    Op.59 nr.2 skiller seg markant fra nr.1 i både form og innhold. Skal en snakke om innholdet, spørs det i stor grad hvilken innspilling en har hørt på. Ja, så forskjellige er de. Med Endellions er dette et verk som utvetydig peker fremover, i sjokkerende grad. Deres spillestil får frem det rastløse, plagede uttrykket i første sats. Den er kompleks - en serie av tilsynelatende kollisjoner, brudd og uventede innfall. Opprørende musikk i denne utgaven, som er kompromissløs. Alle andre jeg har hørt rydder og tilpasser, glatter ut og sukrer i forhold.

    Inspirasjonen til andre sats skal Beethoven ha fått ved bl.a. å betrakte nattehimmelen. En sfærenes musikk. Rolig, fylt av ærefrykt, søkende og høytidelig. Han siterte Kants tale om "..das Sternhimmel hoch oben und das innerliche Gesetz der Moral". Inderlig på en helt annen måte enn adagioen i nr.1. En slags metafysisk lengten. Endellions løfter frem denne tilstanden helt treffende. Spilt på denne måten er ikke veien lang til tredje sats i op.132, "Heiliger Dankgesang eines Genesenen an die Gottheit", mye nærmere enn opusene 74 og 95 i alle fall.

    De to siste satsene er mindre konfliktfylte og jordnære, den fjerde utrolig briljant og i et rasende tempo. Den spiller Cleveland Quartet helt fantastisk etter min smak, et fyrverkeri av virtuositet og spilleglede som minst er på høyde med Endellion.

  2. #62
    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    Mar 2007
    Innlegg
    905
    Tagget i
    0 Innlegg

    Beethovens strykekvartetter

    Jeg har intet konstruktivt å bidra med, men takk for at du deler kunnskapen, awe. Dette er givende lesestoff.
    We'll build a row of identical boxes, and sell them all off at treble the profits – demolition!

  3. #63
    Hifi Freak awe's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2005
    Sted
    Kragerø
    Innlegg
    1,825
    Tagget i
    0 Innlegg

    Beethovens strykekvartetter


    Takk til Wright. Hyggelig å se en annen signatur enn min egen i denne tråden en gang imellom.

    Den siste Razumowsky-kvartetten er kortere og mer klassisk enn de to foregående. Harmonisk er en forminsket septimakkord grunnstenen i dette verket, noe Beethoven meisler ut i andante-innledningen til første sats. (Septim: e-g-b-c, forminsket: e-g-b-ciss.) Med det setter han stemningen i spenn og åpner for alskens kromatiske moduleringer. Altså klassisk med en klo, og den river og sliter ganske overraskende og grusomt til i en ellers lysere og kvikkere komposisjon enn nr.1 og 2.

    Den langsomme satsen, "Andante con moto, quasi allegretto" - i motsetning til adagio molto ellers i op.59, illustrerer dette tydeligst. Når kloen hugger til, aner vi en grufull, sort og morbid avgrunn. Den peker for meg frem mot Beethovens vel sorteste øyeblikk, den syvende og siste satsen i op.131.

    Neste sats er en menuett (!), og solen, klassisismen, Haydn og Mozart smiler atter, i det minste delvis. Siste sats er gnistrende saker, her flyr åttendelsnotene "Allegro molto". Litt av en reise denne halvtimen, ja, hele op.59 og året 1805-06 for den saks skyld. Avsluttende kommentarer kommer etterhvert.

  4. #64
    nb
    Guest

    Beethovens strykekvartetter

    Fin lesing - det at det ikke er så mange poster skal du ikke ta så tungt, det er ikke så mange av oss som kan bidra på dette nivået. Kjør på!

  5. #65
    Hifi Freak awe's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2005
    Sted
    Kragerø
    Innlegg
    1,825
    Tagget i
    0 Innlegg

    Beethovens strykekvartetter


    Ser nå at hilsenen i forrige innlegg kan leses som sutring. Det var den ikke ment som! Flere har bidratt meget positivt, og det setter jeg pris på. Jeg er så engasjert i denne musikken at jeg prøver å selge den til flest mulig. Takk for oppfordringen, nb.

  6. #66
    Hifi Freak awe's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2005
    Sted
    Kragerø
    Innlegg
    1,825
    Tagget i
    0 Innlegg

    Beethovens strykekvartetter


    Amadeus-kvartetten er meget berømt og spiller flott. Og du er ikke alene om å like lyden fra god vinyl. Mange av kvartett-innspillingene fra 60- og 70-tallet kan oppleves som noe søtladne og romantiske i dag, noe som ikke minst har betydning for tolkningen av Beethovens musikk. Var han klassisist eller romantiker? Begge deler? Noe for seg selv i brytningstiden mellom klassisismen og romantikken? En kan argumentere godt for alle disse ståstedene. Leser du alle innleggene i denne tråden, vil du nok ane hvor jeg står i denne stimulerende debatten. Romantiker ble han aldri, slik jeg ser det.

    Amadeus-kvartetten står seg godt, men den personlige opplevelsen vil variere med hvordan en oppfatter Beethovens musikk.

  7. #67
    Hifi Freak berxter's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2007
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    4,203
    Tagget i
    0 Innlegg

    Beethovens strykekvartetter

    Amadeusqt står seg vel fhv godt ennå. DG Resonance/Privilege- lpene mine mener jeg er litt tynne i lyden, men det er til å leve med. Har ikke hørt fullprisversjonen. En kan alltids krangle litt på løsningene deres: De er kanskje litt overfladiske i langsomme satser, men det er deres tolkning. Man får kjøpe det Hagen har gitt ut (noe er out-of-print, men kan skaffes hos f eks Arkivmusic.com til blodpris), eller - jeg mener selvsagt også-, kjøpe en komplett boks fra f eks Endellionkvartetten. Eller Vegh... for skikkelig dypdykk i Beethoven. Han er verd det.

    Bernt K
    La calunnia e' un venticello,
    un'auretta assai gentile,
    che insensibile, sottile,
    leggermente, dolcemente
    incomincia a sussurrar.

  8. #68
    Hifi Freak awe's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2005
    Sted
    Kragerø
    Innlegg
    1,825
    Tagget i
    0 Innlegg

    Beethovens strykekvartetter


    I årene 1805-06 skrev Beethoven 4. klaverkonsert op.58, 4. symfoni op.60, "Appassionata" op. 57 og tre strykekvartetter som han samlet i op.59. Samtidig slet han med å skrive sin ene opera. Alt dette er musikk som mennesker over store deler av kloden lytter til jevnlig, og som de fleste vender tilbake til igjen og igjen. Som Shakespeares skuespill eller van Goghs malerier.

    Som i op.18 har jeg forsøkt å peke på sammenhenger og helhet innenfor op.59. Forskjellene er til dels betydelige, men de skaper sammen store linjer og innsikter. Noen sier, f. eks. Misha Donat i heftet som følger med Takács-kvartettens innspillinger, at nr.3 er skrudd sammen i hast og at den overraskende menuetten var noe han hadde liggende fra tidligere - og derfor er et fremmedelement. Jeg tror ikke det. Den indre sammenhengen i nr.3 blir sterkere hver gang jeg hører den. Den villeste og galeste av de tre, og et umistelig tredje kamera som fanger opp situasjonen fra sidelinjen.

    Jeg har sunget Endellion-kvartettens pris mer enn en gang i denne tråden, og de fortsetter å imponere. I musikk som er så subtilt gjennomtenkt, er konsistens, stødighet og stilsikkerhet ikke til å komme utenom. Mht. stil ligger de nærmere moderate HIP-utøvere enn den typisk romantiske tradisjonen fra etterkrigstiden. Mange har Takács på topp, og de er supre utøvere. De har frapperende klem, snert og smell, men er ikke samme konsistens som Endellions i mine ører. Takàcs dyrker noen ganger sin ekspressive og briljante spillestil for sterkt både i sentimental og virtuos retning, synes jeg. Men for all del: Jeg har/har hatt stor glede av å lytte til dem, og vil fortsette med det. Cleveland-kvartetten er jeg fremdeles begeistret for. Mer tradisjonelle i klang og stil, men 100% stilsikre og gjennomførte. Ingen slår dem på intonasjon, ryddighet og solid teknikk. De står seg godt ved gjenhør. Guarneri-kvartettens innspillinger fra -87 til -92 liker jeg også godt. Enda mer tradisjonelle, mer vaklende teknikk og intonasjon, men musikalske poenger i hver kvartett. Konsistente, slik at det ikke oppstår brudd i forhold til de forventningene de gir lytteren.

    Lydmessig fra topp til bunn: Cleveland (Telarc), Endellion (Warner), Guarneri (Decca/Brilliant) og Tacàcs (Decca og fullpris).

    Jeg har for ordens skyld lyttet til mange andre innspillinger også, men hensikten her er å skrive like mye om musikken som utøverne.

  9. #69
    Hifi Freak awe's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2005
    Sted
    Kragerø
    Innlegg
    1,825
    Tagget i
    0 Innlegg

    Beethovens strykekvartetter


    Beethovens 10. strykekvartett, op.74 fra 1809 - det store ess-dur-året, blir gjennomgående omtalt som et tilbakeskritt i forhold til op.59. Et hvileskjær før ting virkelig begynner å skje igjen. Det har jeg også tenkt. De siste dagene har forandret min innstilling til dette verket sterkt. Jøje meg! Som et mangeårig mellomførnøyd ekteskap der man en dag plutselig oppdager hvilken fantastisk kone man har.

    Den 10. er et mesterverk. Svangert med vidtrekkende ideer, med referanser til andre verker av Beethoven og en rekke av komponister etter ham. Svært annerledes tenkt fra bunnen av enn op.18 og 59. Jeg kan ikke tenke meg et bedre eksempel på at vedvarende og konsentrert beskjeftigelse med en komponist og et format kan gi tilgang til store skatter.

  10. #70
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    Dec 2008
    Innlegg
    229
    Tagget i
    0 Innlegg

    Beethovens strykekvartetter

    Ser ikke Alban Bergs innspillinger er nevnt i tråden. Noe som kjenner dem og som deler oppfatningen til denne amazon-review'eren?

    "What a splendid set. I'm familiar with a number of other recordings--Cleveland, Takacs, Emerson, Budapest, Kodaly, etc.--but this is the best overall to my taste. The tone and sound are just beautiful. There is plenty of passion but no harshness. Plenty of gentleness and simply beauty when they are called for. Lots of dynamic range and varied tempi. On almost every movement (except for me Op 59 #1 second movement) they make the music come across in a fresh way that one can return to over and over.
    Also, beautifully recorded. Can't imagine anything better (though the Auryn quartet is wonderful, as well.)"



    Men ikke meningen å gjøre tråden til en diskusjon om utgivelser. Det viktigste er naturligvis selve komposisjonene. Takk for interessante vurderinger, awe.


    Mvh. friedman
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder  
    - De har spilt den samme vilt barbariske akkord 218 ganger etter hverandre. Ikke nekt for det. Jeg var i leiligheten under og talte dem. Jeg må pålegge Dem å flytte.

  11. #71
    Hifi Freak awe's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2005
    Sted
    Kragerø
    Innlegg
    1,825
    Tagget i
    0 Innlegg

    Beethovens strykekvartetter


    Takk for innspillet, friedman. Alban Berg-kvartetten er en av de store og berømte. Og jo, jeg har hørt noen av kvartettene fra den boksen du nevner. Denne utgivelsen er attraktiv, fordi den tilbyr musisering på toppnivå for en rimelig penge. Fin lyd fra EMI også. De ville ikke vært mitt førstevalg, såpass vet jeg, men det hadde vært et gledelig gjenhør og et fint supplement til den stadig voksende samlingen.

  12. #72
    Hifi Freak awe's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2005
    Sted
    Kragerø
    Innlegg
    1,825
    Tagget i
    0 Innlegg

    Beethovens strykekvartetter


    "Die Harfe", op.74, innledes som den siste Razumowsky-kvartetten med en langsom prolog, "Poco adagio.." i dette tilfellet, men denne har en annen funksjon. I op.59 nr.3 røper Beethoven verkets harmoniske kjerne allerede i innledningen, i op.74 settes døren såvidt på gløtt. Og vi kommer ikke mange taktene hen i den etterfølgende "..-Allegro" før elementene fra grunnen av snarere spres i ulike retninger enn forenes som i opp. 18 og 59. Dette er en fundamental forskjell. Uttrykt filosofisk, kan vi si at Beethoven fra og med op.74 tenker antitetisk istedenfor syntetisk. Analogien med dialektikken kan ikke gjennomføres systematisk, men den kan angi tenkemåte og retning. Uttrykt generelt modernistisk, kunne en kanskje si at fra nå av må en forstå tilværelsen som oppsplittet og kastet i mange retninger. Det er noe annet enn kontrasterende elementer, der spenningsfeltet kan lokaliseres.

    Harmonisk beveger han seg fra modulering av akkorder og mer i retning av skarpskårne akkord-sprang. Dette kommer briljant til uttrykk i første sats, og understrekes ved ulike kombinasjoner av pizzicato, strøkne åttendelsnoter, liggende toner og arpeggio. Komposisjonsteknisk er dette svimlende godt. Schubert er tydelig inspirert av det i 2. sats av D 887. I tillegg kommer stadig nytt uttrykte melodiske, rytmiske og dynamiske innfall, som forsterker preget av omskiftelighet og uforutsigbarhet. Blant annet det å fremheve den avgjørende fjerde tonen i en akkord ved å la bratsjen legge den til etter de øvrige på et svakere dynamisk nivå. Shostakovich benytter samme virkemiddel i 4.sats i sin 8. strykekvartett. Jepp, selve hjertet i det verket, og hvilket verk.

    Jeg ser at dette eser ut, og får heller fortsette i morgen. Ideene er forøvrig hjemmeavlede, men jeg lar det stå til.

  13. #73
    Hifi Freak berxter's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2007
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    4,203
    Tagget i
    0 Innlegg

    Beethovens strykekvartetter

    Sitat Sitat fra awe

    SNIPP:
    Ideene er forøvrig hjemmeavlede, men jeg lar det stå til.
    Du må så ingenlunde la det fraholde deg fra å komme med dem! Du skriver så godt at jeg blir grønn av misunnelse her i godsofaen. (Mens jeg hører på TakacsQt i nettopp op.59/1 og op. 74.)

    Bernt K
    La calunnia e' un venticello,
    un'auretta assai gentile,
    che insensibile, sottile,
    leggermente, dolcemente
    incomincia a sussurrar.

  14. #74
    Hifi Freak awe's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2005
    Sted
    Kragerø
    Innlegg
    1,825
    Tagget i
    0 Innlegg

    Beethovens strykekvartetter


    Og akkurat nå snurrer Takács i op.74 her også, Bernt. De etterfølger Endellion og forskjellene er store. Før det Guarneri, som du satte meg på sporet av. Joda, jeg gjør mange andre ting her i verden også, men dette gir mye. Jeg setter stor pris på et go-signal fra en som kjenner denne musikken så godt.

  15. #75
    Hifi Freak awe's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2005
    Sted
    Kragerø
    Innlegg
    1,825
    Tagget i
    0 Innlegg

    Beethovens strykekvartetter

    Andre sats begynner tilforlatelig enkelt, til og med tradisjonelt. Det er starten på en lang reise som ender i absolutt abstraksjon. Det er første gang dette skjer hos Beethoven, det jeg vet, og noe han stadig vender tilbake til resten av sin tid. Utviklingen i denne satsen skjer så gradvis at en nesten ikke legger merke til det, men på et tidspunkt blir man klar over at det umulig å si hva dette handler om. Mer presist: En kjenner seg igjen, men kan ikke forklare hvorfor. Beethovens mystiske paradokser kunne en kanskje kalle det. Eller at temaene, både filosofisk og musikalsk, blir så mangfoldige og mangetydige at de blir en åpent reflekterende tilstand. I dette ligger ikke forvirring, men frihet - et så stort rom at motsetninger og ulikheter kan møtes, omgås og bindes sammen via musikkens unike evne til kompleks, direkte kommunikasjon. Ingen andre komponister skaper lignende, ubegrensede rom eller tilstander i min opplevelseshorisont.

    De aller fleste ville trygt plassere disse sidene ved Beethoven i de sene kvartettene, hvis de er opptatt av dem i det hele tatt. Der forekommer de klarest og hyppigst, utvilsomt, men jeg er altså opptatt av utviklingen. Neste gang blir det mindre tåkeprat og mer om innspillinger.

  16. #76
    Hifi Freak awe's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2005
    Sted
    Kragerø
    Innlegg
    1,825
    Tagget i
    0 Innlegg

    Beethovens strykekvartetter


    Før innspillingene litt om de to siste satsene. Den tredje begynner meget energisk, med fanfarer og det hele. Virak, mylder, drama. Men er det ikke litt for åpenbart stilisert? Dess mer jeg hører, dess mer ledes tankene mot absurd teater og tragisk komedie. Bruddstykker av klassisistiske øvelser som fører ingensteds hen og gradvis ebber ut. Scherzo, presto, tomhet. Dobbeltheten understrekes av vekslingen mellom c-moll og dess-dur. En fattig halvtone den ene eller den andre veien mellom tragedie og komedie. Balansekunst uten sikkerhetsnett.

    Fjerde sats bærer mye av det samme preget. Samme stiliserte uro, her i form av tema med variasjoner. Kun unntaksvis og i korte øyeblikk er meddelelsen direkte. Ansiktet skjules av stadig vekslende masker. De er saktens gilde nok, men forblir skabeloner og grimaser. Og så er forestillingen over, uforløst og gåtefull. Ringen er sluttet, verkets indre sammenheng fullført.

    Denne gangen synes jeg Cleveland ligger et godt hestehode foran. De driver musikken fremover uten å vakle eller tøve. Fristelsene er mange i slik musikk: en ritardando ad libitum her, en ekstra aksent der. Rent, klart, balansert og alert. Endellion er sartere, mer moderate og det tekniske overskuddet overbeviser ikke like mye. Takacs lar seg villig friste til ekskursjoner i utkanten av verkets røde tråd, og guarnerienes store vibrato, spesielle intonasjon, overtydelighet og moderate atletisme minner mer om en tursti enn en stram line. Igjen, alle er meget gode, men jeg tillater meg å kløve hår for å tydeligjøre tendensene.

  17. #77
    Hifi Freak awe's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2005
    Sted
    Kragerø
    Innlegg
    1,825
    Tagget i
    0 Innlegg

    Beethovens strykekvartetter

    Fant forleden igjen denne tråden i massegraven som heter et eller annet om "dypdykk". Der skal den for min del få hvile i fred. Det kan i grunnen være et passende endelikt for en såpass sprø og omskiftelig tilværelse. Dixit.

  18. #78
    Æresmedlem Valentino's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2008
    Sted
    Ottestad
    Innlegg
    17,101
    Tagget i
    2 Innlegg

    Beethovens strykekvartetter

    Valentino ber ydmykt om en fortsettelse. Neste ut er rosinen, jo!
    Vik fra meg, O kjetterske Vranglærere! Jeg hører forskjell på alt! Halleluja!
    Anleggstråd: Bipolare Valentinos drodleDipol
    At du og jeg liker litt vreng for at det skal låte digg er ikke magi. -_RoDa_

  19. #79
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    Aug 2007
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    478
    Tagget i
    2 Innlegg

    Beethovens strykekvartetter

    Hadde innstilt og forberedt meg på en vinter med disse siste kvartettene, hva skal jeg finne på nå?
    Impulse H6-kloner - Audio Note OTO Line SE - WB Circle - Audiolab 8300CD - Auralic Aries mini

  20. #80
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    Dec 2008
    Innlegg
    229
    Tagget i
    0 Innlegg

    Beethovens strykekvartetter

    Og meg da? Jeg har bare gått og ventet tålmodig på at neste kapittel skal føres i pennen.
    - De har spilt den samme vilt barbariske akkord 218 ganger etter hverandre. Ikke nekt for det. Jeg var i leiligheten under og talte dem. Jeg må pålegge Dem å flytte.

Side 4 av 8 FørsteFørste ... 23456 ... SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed