Side 3 av 8 FørsteFørste 12345 ... SisteSiste
Resultater 41 til 60 av 157
Abonnér på denne tråden
  1. #41
    Hifi Freak awe's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2005
    Sted
    Kragerø
    Innlegg
    1,825
    Tagget i
    0 Innlegg

    Beethovens strykekvartetter


    Mellom den skjebneladede fjerde og den virtuost dramatiske sjette finner vi den underfundige femte kvartetten i op. 18. Holdt sammen med de øvrige tre, skjønner vi at Beethoven vil tegne et meget bredt bilde av formatet med dette opuset. Nr. 1, 4 og 6 har noe utagerende dramatisk over seg, mens 2, 3 og 5 er mer innadvendte, underfundige og lavmælte i uttrykket. Det er selvfølgelig snakk om tendens og helhet her, ikke noen total, programmessig bestemmelse. Hver kvartett er noe for seg. Det er likevel verdt å påpeke disse motsatte sidene ved hans natur, som skaper mye av spenningen og konflikten i mesteparten av det han skriver.

    Første sats rommer mange stemninger, men ingen av dem slår rot. Derfor blir det mer opplevelsen av å bli kastet frem og tilbake som er det innholdsmessige temaet. En venter nesten på det avgjørende øyeblikket, men det kommer ikke, hverken harmonisk, melodisk eller dynamisk. Og slik holdes spenningen oppe. Menuetten etterpå er mer av samme sort, bare mer tilbakeholden, fragmentarisk og nærmest fjern. En dans, men Beethoven danser ikke selv. Tredje sats, "Andante cantabile", er denne kvartettens tyngdepunkt og sentrum, et sett med variasjoner som tiltar i intensitet. Den inneholder i høy grad kontrasterende elementer, fra det høytidelige til det løsslupne - og disse ytterpunktene er selvfølgelig plassert ved siden av hverandre. Satsen rundes av påfallende stille. Temaet i siste sats kunne vært skrevet av Haydn, men styrtes raskt ut i en labyrint - og der blir han værende. Seks minutter allegro hit og dit, og så plutselig slutt.

    Endellion String Quartet er fremdeles et ønskelig reisefølge, og dem jeg foretrekker i denne kvartetten. Talich er fremragende, men den kastrerte celloen egner seg lite i de mer robuste og dansante partiene.

  2. #42
    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    Oct 2006
    Sted
    Tromsø
    Innlegg
    835
    Tagget i
    0 Innlegg

    Beethovens strykekvartetter

    Quatuor Mosaiques spilte inn opus 18 i 2005/2007, og med bra kritikk, etter hva jeg har lest. Noen som har hørt også disse og kan si noe om hvordan de står seg mot Endellion/Hagen?

  3. #43
    Hifi Freak awe's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2005
    Sted
    Kragerø
    Innlegg
    1,825
    Tagget i
    0 Innlegg

    Beethovens strykekvartetter


    Nr. 6 er kronen på verket i op. 18. En slags summa av tradisjonen i strykekvartetter så langt, alle inkludert, og samtidig en høyst individuell ytring fra komponisten. Det som først slår lytteren, er den oppsiktsvekkende tittelen på den sakte innledningen til siste sats: "La malinconia". Ikke bare innledning, forresten, den vender tilbake med voldsom kraft og preger hele satsen og verket.

    Igjen må en undre seg over tradisjonell omtale av dette fantastiske verket. Her omtales melankolien som en overraskende, om enn gripende, episode i et ellers friskt og lyst verk. Altså en forbigående stemning som er mer eller mindre løsrevet fra resten. Dette er definitivt feil. Hele kvartetten er preget av sterke spenninger som finner ulike utløp i både raske og sakte satser. De raske hugger og river, de sakte ser alvoret i hvitøyet dels gjennom refleksjon, dels gjennom dyp og direkte fortvilelse. Alt så mesterlig gjennomført at en må miste pusten.

    Det er spennende å sammenholde denne kvartetten med klaversonate nr. 11, op. 22, også den i b-dur. De deler mange kompositoriske grep, og tøyer grensene for form og harmoni i forhold til annen musikk som var skrevet så langt. Innovative verker som varsler neste periode både hos Beethoven og i musikkhistorien. Mot alle odds driver desperasjonen over bl.a. tiltagende døvhet ham til revolusjonerende nytenkning.

    Man kan trygt kalle disse kommentarene for skraping i overflaten, hvis en vil være snill. Min idé er å peke på noe for å vekke interesse. Mine faste følgesvenner, Talich, Takács, Cleveland og Endellion, gir alle gode tolkninger. Forskjellene er store, så store at ingen enkelt innspilling kan belyse verket i full bredde, men de er alle gjennomført kompetente og uttrykksfulle. Igjen ville jeg velge Endellion for kombinasjonen av oppdatert overblikk/innsikt og gnistrende musisering. De har denne musikken både under huden og i fingrene. Ikke så umiddelbart ekspressive som en del andre, kanskje, men de holder seg imponerende godt ved gjentatt lytting. Jeg skulle svært gjerne hatt nr. 6 med Hagen, men den finnes ikke. Quatuor Mosaïques har jeg ikke hørt ennå, men den vil bli anskaffet.

  4. #44
    Æresmedlem Valentino's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2008
    Sted
    Ottestad
    Innlegg
    17,063
    Tagget i
    2 Innlegg

    Beethovens strykekvartetter

    Og jeg blir inspirert til å lete fram Vegh-kvartettens innspilling av op. 18/6 fra tidlig 70-tall. Emosjonell tilnærming, ikke spesielt godt teknisk, men du verden! (Mens vi venter på Hagenkvartetten.)

    Takk for ypperlig veiledning, awe!
    Vik fra meg, O kjetterske Vranglærere! Jeg hører forskjell på alt! Halleluja!
    Anleggstråd: Bipolare Valentinos drodleDipol
    Uncle Violet flew as a pilot and there ain't no pretty girls in France. Now he runs a tiny little bookie joint. They say he never keeps it in his pants

  5. #45
    Hifi Freak awe's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2005
    Sted
    Kragerø
    Innlegg
    1,825
    Tagget i
    0 Innlegg

    Beethovens strykekvartetter


    Selv takk, Valentino. Og i op. 22 har vi heldigvis Pollini i toppform. På DG, med "pluscore" og det hele (altså noter, bilder osv.). Vegh-kvartetten kjenner jeg ikke til, og det bør jeg vel gjøre noe med etter dine gjentatte anbefalinger. Er de litt langsomt følende, slik skikken ofte var på 70-tallet?

  6. #46
    Æresmedlem Valentino's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2008
    Sted
    Ottestad
    Innlegg
    17,063
    Tagget i
    2 Innlegg

    Beethovens strykekvartetter

    Ja, slik kan man kanskje si det, men de var jo eldre herrer allerede da. De er ikke det tighteste bandet heller, så om perfekt intonasjon kreves, kan boksen bli lite spilt. Jeg lar meg fascinere av det jeg på grunnlag av elendig research tør kalle en øst-østerriksk-ungarsk kvartettradisjon.

    Tillegg: Op. 22 er begrenset til Gilels, Schnabel og Kempff i stereo her. Gunzi vil nok hevde at jeg kan slenge ut de to siste.
    Vik fra meg, O kjetterske Vranglærere! Jeg hører forskjell på alt! Halleluja!
    Anleggstråd: Bipolare Valentinos drodleDipol
    Uncle Violet flew as a pilot and there ain't no pretty girls in France. Now he runs a tiny little bookie joint. They say he never keeps it in his pants

  7. #47
    Hifi Freak awe's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2005
    Sted
    Kragerø
    Innlegg
    1,825
    Tagget i
    0 Innlegg

    Beethovens strykekvartetter


    Ja, hvem skal en høre på i op. 22? Det er i høy grad et spørsmål om tempo, synes jeg. Langsomme tempi tenderer mot romantisering, raske mot modernisme. Langsomt betyr oppstykking også, et påfallende tydelig fenomen ved nettopp op. 22. Skrus tempoet opp, er flyten der med det samme, og de lange linjene i denne musikken trer frem.

    Pollini er ikke helt uventet den raskeste blant de nevnte herrer, Valentino. Gilels, så utsøkt i et flertall av sonatene, strever noe i op. 22, ikke minst i første sats - hvor Pollini har stålkontroll i morderisk hastighet. Kempff slipper enklere fra sitt moderate tempo på grunn av lette anslag og lys klangpalett, dvs. ikke så mye oppstykking, men ingen voldsom fremdrift heller. Schnabel er formidabel, og vel Pollinis forbilde i Beethoven, uten at jeg har sammenlignet dem direkte noen gang.

    Konklusjon: Tempo har stor betydning for frasering, og i noen tilfeller er det den avgjørende faktoren. Som i første sats av op. 22, slik jeg ser det. Dette er direkte overførbart til kvartettene, der de fire stemmene enten kan holde på med et eller annet for seg selv, eller være med på en samlet og total bevegelse. En sammensatt frase, om du vil. I andre partier i samme verk kan en dvelende uttrykksform være uproblematisk eller endog gi stor gevinst. Hagens er akutt oppmerksomme på disse tingene, og utnytter det til fulle i de sene kvartettene. Men det er vel å foregripe begivenhetenes gang.

  8. #48
    Overivrig entusiast Gunzi's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2003
    Innlegg
    899
    Tagget i
    0 Innlegg
    Album
    1

    Beethovens strykekvartetter

    Sitat Sitat fra Valentino

    Tillegg: Op. 22 er begrenset til Gilels, Schnabel og Kempff i stereo her. Gunzi vil nok hevde at jeg kan slenge ut de to siste.
    Er svak for Kempff også jeg da Val, selv om jeg helst lar meg rive med av Gilels, der t.o.m hans feilslag oppleves å ha kunstnerisk verdi...


    Gammelt jungelord: Når awe har talt holder gunzi kjeft.

  9. #49
    Æresmedlem Valentino's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2008
    Sted
    Ottestad
    Innlegg
    17,063
    Tagget i
    2 Innlegg

    Beethovens strykekvartetter

    Hehe, overfor awe mener jeg noe på direkte spørsmål...

    På min jakt etter Pollinis op. 22 lærte jeg at han har spilt inn Waldstein to ganger. Den første har jeg, den andre er gitt ut med op. 22 og 26.
    Men nå Topic: Op. 18/6. Italiano.
    Vik fra meg, O kjetterske Vranglærere! Jeg hører forskjell på alt! Halleluja!
    Anleggstråd: Bipolare Valentinos drodleDipol
    Uncle Violet flew as a pilot and there ain't no pretty girls in France. Now he runs a tiny little bookie joint. They say he never keeps it in his pants

  10. #50
    Hifi Freak berxter's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2007
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    4,199
    Tagget i
    0 Innlegg

    Beethovens strykekvartetter

    Og jeg har nettopp bestilt meg Guarnerikvartetten i deres 60-tallsutgave av samtlige, så får vi høre.

    Bernt K
    La calunnia e' un venticello,
    un'auretta assai gentile,
    che insensibile, sottile,
    leggermente, dolcemente
    incomincia a sussurrar.

  11. #51
    Hifi Freak awe's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2005
    Sted
    Kragerø
    Innlegg
    1,825
    Tagget i
    0 Innlegg

    Beethovens strykekvartetter


    Jeg er stor beundrer av Gilels. Det er hans DG-boks jeg fremdeles anbefaler til dem som for alvor vil gi seg i kast med Beethovens klaversonater. I op. 26, den som kommer etter op. 22, ville jeg trolig sette både Gilels og Richter foran Pollini. I op. 106 er både Gilels og Pollini på sitt beste, Gilels i "Eroica-variasjonene (op. 35), Pollini i "Diabelli-variasjonene" (op. 120), osv. Hvis Gunzi uttaler seg om Gilels, hører jeg veldig godt etter.

    Hvor mange innspillinger har jeg av klaversonatene, tro? Og i kvartettene er behovet minst like stort! Alle tips og uttalelser kan komme godt med. Jeg ville være takknemlig. Guarneri lyder lovende, berxter, og jeg forventer og har forventninger til dine kommentarer. Valentino har jeg allerede takket for mange gode råd, tips og kommentarer, og han er min beste motivator for å skrive om klassisk på Sentralen.

  12. #52
    Æresmedlem Valentino's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2008
    Sted
    Ottestad
    Innlegg
    17,063
    Tagget i
    2 Innlegg

    Beethovens strykekvartetter

    Tusen takk, det var gode ord å ta til seg.

    Fikk til en liten 18/6-tretrinnsrakett her: Italiano, Takacs, Endellion. Liker Endellions tempo, selvfølgelig. Spenstig!
    Vik fra meg, O kjetterske Vranglærere! Jeg hører forskjell på alt! Halleluja!
    Anleggstråd: Bipolare Valentinos drodleDipol
    Uncle Violet flew as a pilot and there ain't no pretty girls in France. Now he runs a tiny little bookie joint. They say he never keeps it in his pants

  13. #53
    Hifi Freak awe's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2005
    Sted
    Kragerø
    Innlegg
    1,825
    Tagget i
    0 Innlegg

    Beethovens strykekvartetter


    Op. 59 nr. 1 er for strykekvartetter hva "Eroica" var for symfonier. Det er riktig å si at Beethoven redefinerer disse sjangrenes form, format og innhold - at dette er det moderne gjennombrudd i musikkens verden. Som lyttere i dag, i likhet med lyttere og utøvere i disse verkenes historie, fylles vi med slik respekt og beundring at det må være snakk om et før og etter. Strykekvartettenes intime karakter og utrykksregister har aldri kunnet konkurrere med symfonienes brede, alminnelige gjennomslagskraft, men er et like stort skattekammer for de innviede.

    Beethoven går i 1805 hen og skriver en strykekvartett som varer drøye 40 minutter. Den flyter over av idéer på så mange områder at vi kan gå inn i den og bevare både et spørrende intellekt og et mangfold av følelser resten av livet.

    Det var introduksjonen. Mer senere.

  14. #54
    Hifi Freak berxter's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2007
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    4,199
    Tagget i
    0 Innlegg

    Beethovens strykekvartetter

    Nåh, jeg har bløffet meg selv angående Guarneri-innspillingen av kvartettene, som kom i dag. Det viser seg at Brilliant-versjonen er Decca-innspillingene fra 1987-1992, og slett ikke RCA fra 60-tallet (som jeg trodde). Det forhindrer selvsagt ikke at jeg har hørt flere av dem de siste par timene. 18/6, 59/1, 95, 127, 132 er gjennomgått, og funnet gode. Lyden er unektelig opptil flere hakk bedre enn Qt Italiano, som har en tendens til å høres litt skarp og tynn ut (for mine ører). Liker dem svært godt i 18/6 og 132, men blir som (grasiøse og lettbente, men likevel) flodhester i tutu og tåspissko sammenlignet med Hagenqt i op.95; hvem blir forresten ikke det... Jeg er noe skuffet over meg selv og manglende kvalitet på Research'en. Jeg ville jo egentlig ha "ungdomsversjonen" deres. Ellers synes det som et godt kjøp, men f eks Endellion framstår nok som minst like gode. Intonasjon og gravitas er jo aldeles utmerket. Forresten legger Guarnerikvartetten opp nå til høsten, etter å ha spilt siden 60-tallet.


    Nuvel.

    Bernt K
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder  
    La calunnia e' un venticello,
    un'auretta assai gentile,
    che insensibile, sottile,
    leggermente, dolcemente
    incomincia a sussurrar.

  15. #55
    Hifi Freak awe's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2005
    Sted
    Kragerø
    Innlegg
    1,825
    Tagget i
    0 Innlegg

    Beethovens strykekvartetter


    Takker for rapporten, berxter, og ønsker meg flere inntrykk etterhvert som du lytter deg gjennom boksen. Kan være du gjør noen funn. Jeg kjenner ikke Guarneri-kvartetten særlig godt, men denne utgivelsen frister. Topp utøvere som har spilt denne musikken på kryss og tvers, lover godt. Hva Hagens angår, spiller de med større intensitet enn alle andre. Etter å ha hørt på mange tolkninger av op. 59 nr. 1 i det siste, fikk jeg nesten sjokk da denne familiebedriften endelig slapp til.

  16. #56
    Hifi Freak awe's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2005
    Sted
    Kragerø
    Innlegg
    1,825
    Tagget i
    0 Innlegg

    Beethovens strykekvartetter


    Den første Rasumowsky-kvartetten, op.51 nr.1, klarer i løpet av de første taktene å snu om på mange av datidens forestillinger om sjangeren. Ikke bare introduseres åpningstemaet av celloen, men det er ikke engang ment som et førende tema i seg selv. Det kastes umiddelbart videre til førstefiolinen og utvikles raskt, mens andrefiolin og bratsj hamrer i vei med rastløse åttendelsnoter. Også harmonisk skjer utviklingen så radig at det videre forløpet er åpent. Beethovens bærende idé er ikke et hovedtema, ei heller spenningen mellom to kontrasterende elementer - som så ofte i op. 18, men snarere en rett på sak gjennomføring av flere temaer som til sammen skaper det uttrykket han ønsker.

    Jeg skal ikke gå videre til en detaljert analyse, selv om det - i motsetning til de sene kvartettene - lar seg gjøre uten for store anstrengelser. Poenget her er å illustrere hvor banebrytende nytt Beethoven tenkte. Ikke i teknisk forstand, det er bare middelet, men som et kunstnerisk uttrykk for en sammensatt, komplisert og uforutsigbar virkelighetsopplevelse. Det er moderne, og vi kjenner oss igjen i det. Samtidig blir det tydelig at det ikke bare dreier seg om en sær og vill skjebne, men om fundamentale og allmenne fenomener. Disse kan altså komme til uttrykk i abstrakt musikk. En slik reise er denne første satsen; en produktiv ramme for de høyst forskjellige satsene som følger.

    Mer i morgen.


  17. #57
    Hifi Freak awe's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2005
    Sted
    Kragerø
    Innlegg
    1,825
    Tagget i
    0 Innlegg

    Beethovens strykekvartetter


    Andre sats heter "Allegretto vivace e sempre scherzando", og den er meget interessant med tanke på musikkens innhold. Beethoven har humor, ingen tvil om det, men den er aldri lett og sorgløs. Her er den alltid mangetydig, både i seg selv og i lys av satsene før og etter. Det livfulle og spøkefulle er ispedd mye rastløs energi og en del dramatikk, det hele i forandring og emning som om han søker noe han ikke kan finne. Mer paradoksalt og uutgrunnelig enn ironisk i mine ører.

    Tredje sats, "Adagio molto e mesto", er stikk motsatt av den foregående: Direkte tragisk, i betydningen sårt og uopprettelig, fra begynnelse til slutt. Ingen ytre beskrivelse av noe, men en sang fra innsiden. Om dette er helst ikke mer å si, for det er her ordene slutter og musikken begynner. Beethoven gav denne satsen en merkverdig overskrift: "Eine Trauerweide oder Akazie über dem Grab meines Bruders", siden hans to kjødelige brødre var i live.

    Siste sats, "Thème russe", er elegant og virtuos. Mer distanse enn i de foregående, men ikke fjern likevel. Til ære for den russiske greven og ambassadøren (hovedtemaet er ekte russisk), men med mer enn ett hint til sammenhengen.

    Hvilken innspilling? Endellion: Moderne, klar, supertydelig stemmeføring, beskjeden vibrato, lysere og lettere klang. Full spenning hele tiden, der intensiteten heller er sprø og skjør enn robust. Cleveland: Mer romantisk og tradisjonell, med mer vibrato, tykkere, mykere og fyldigere klang. Likevel ikke sentimental, og med suveren lydkvalitet. Hagen: Unik energi, voldsom dynamikk, svært variert klangpalett. Den mest dramatiske og ekspressive tolkningen av dem alle, og min personlige favoritt. For å nevne noen. Hør mange, utvid forståelsen.

  18. #58
    Kaare G. Opsahl
    Guest

    Beethovens strykekvartetter

    Inspirerende å lese awe

  19. #59
    Æresmedlem Valentino's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2008
    Sted
    Ottestad
    Innlegg
    17,063
    Tagget i
    2 Innlegg

    Beethovens strykekvartetter

    Sitat Sitat fra awe
    Tredje sats, "Adagio molto e mesto", er stikk motsatt av den foregående: Direkte tragisk, i betydningen sårt og uopprettelig, fra begynnelse til slutt. Ingen ytre beskrivelse av noe, men en sang fra innsiden. Om dette er helst ikke mer å si, for det er her ordene slutter og musikken begynner. Beethoven gav denne satsen en merkverdig overskrift: "Eine Trauerweide oder Akazie über dem Grab meines Bruders", siden hans to kjødelige brødre var i live.
    Man kan tenke seg at Beethoven her har brukt Bruder i samme betydning som Schiller i 1785 hadde brukt Brüder i An die Freude.

    Jeg spilte satsen mye da en av mine nærmeste venner døde plutselig etter et blodkarkollaps i skibakken for noen få år siden. Vanligvis hjelper det meg å gå i begravelse og gravøl, men ikke den gang.
    Vik fra meg, O kjetterske Vranglærere! Jeg hører forskjell på alt! Halleluja!
    Anleggstråd: Bipolare Valentinos drodleDipol
    Uncle Violet flew as a pilot and there ain't no pretty girls in France. Now he runs a tiny little bookie joint. They say he never keeps it in his pants

  20. #60
    Hifi Freak awe's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2005
    Sted
    Kragerø
    Innlegg
    1,825
    Tagget i
    0 Innlegg

    Beethovens strykekvartetter


    Bruder i schillersk forstand av ordet er en nærliggende tolkning, eller et mulig aspekt ved det. Schiller var opptatt av samtidens filosofi, av romantiske ideer og idealer, noe Beethoven bare delvis har villet la seg identifisere med. Og da høyst individuelt. Han havnet i konflikter - også med sin nære familie, og motivet med brorens død kan også være et fiktivt utslag av familiefeidene. I det hele tatt, her er nok å grave i for historikere, idehistorikere og psykologer - eller psykoanalytikere, for å være mer presis. Og det kan være interessant nok, men dybdepsykologien vil alltid være rudimentær, rekonstruktiv og spekulerende i forhold til fenomenet Beethoven.

    Likevel vet vi hva det handler om i den tredje satsen.

Side 3 av 8 FørsteFørste 12345 ... SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed