-HP-
Overivrig entusiast
- Ble medlem
- 07.11.2005
- Innlegg
- 512
- Antall liker
- 128
Satt og hørte på Univers Zero i går. For uinnvidde: Univers Zero er et belgisk ensemble som spiller en spesiell form for avantrock, der de forener kammermusikkinstrumenter med elektriske instrumenter. Dessuten henter de endel inspirasjon for østeuropeisk folkemusikk. Egentlig et ganske vanskelig band å beskrive, sånn stilmessig. Men tidvis er musikken deres bassert på dystre og intense partier med atonalitet.
Men det som slo meg var: så utrolig mye mer varme jeg finner i denne typen musikk enn jeg gjør i f.eks. musikken til Mozart! Jeg må bare innrømme det: til tross for at jeg har spilt klassisk piano i min ungdom, og fått en klassisk "dannelse", så er det veldig mye klassisk musikk jeg bare ikke klarer å like. Bach er bra. Dvorak, Stravinsky, Gershwin, Satie og Schumann er tidvis enormt bra. Men Beethoven, Mozart, Haydn og mange andre mangler totalt varme og sjarm. Det er iallfall mitt inntrykk.
Så hvorfor er "klassisk musikk" et fredet territorium? Hvorfor blir selv Johann Strauss (crap!!!) fremholdt som "bra" når god, oppfinnsom musikk av de siste 30 år blir sett på som "lavererangs" i forhold til dette? Fortsatt finnes det jo tullinger som setter skillet mellom "seriøs musikk" og "populærmusikk" bastant ved bruk av elektriske instrumenter.
Men det som slo meg var: så utrolig mye mer varme jeg finner i denne typen musikk enn jeg gjør i f.eks. musikken til Mozart! Jeg må bare innrømme det: til tross for at jeg har spilt klassisk piano i min ungdom, og fått en klassisk "dannelse", så er det veldig mye klassisk musikk jeg bare ikke klarer å like. Bach er bra. Dvorak, Stravinsky, Gershwin, Satie og Schumann er tidvis enormt bra. Men Beethoven, Mozart, Haydn og mange andre mangler totalt varme og sjarm. Det er iallfall mitt inntrykk.
Så hvorfor er "klassisk musikk" et fredet territorium? Hvorfor blir selv Johann Strauss (crap!!!) fremholdt som "bra" når god, oppfinnsom musikk av de siste 30 år blir sett på som "lavererangs" i forhold til dette? Fortsatt finnes det jo tullinger som setter skillet mellom "seriøs musikk" og "populærmusikk" bastant ved bruk av elektriske instrumenter.