Uunnværlige klassisk musikk utøvere

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
818
Antall liker
1
Det er vanlig å spørre om anbefalinger på visse verker av ulike komponister, men for å snu det på hodet vil jeg gjerne høre hvilke utøvere innen klassisk musikk dere mener en bør ha minst en innspilling av (både nålevende og avdøde). Da tenker jeg først og fremst på dirigenter, fiolinister og pianister. Noen komponister jeg liker er Bach, Haydn, Mozart, Beethoven, Schubert, Schumann, Chopin, Brahms, Dvorak, Bruckner, Mahler, Bartok, Stravinsky, Prokofiev, Shostakovich and Tchaikovsky; altså jeg er definitivt en åpen for det meste :). Gjerne sleng med anbefalinger på gode innspillinger med disse utøverne i samme slengen.
 
N

nb

Gjest
Fiolinkonserter spillt av Jascha Heifez, helst Living-Stereo-innspillingene fra 50-tallet eller deromkring. Han har spillt alle de store konsertene og mye annet.

Brahms spillt av Emil Giles, her er klaverkonsertene i budsjettutgave på Deutsche Grammophon med Berlinfilharmonien og Jochum et glimrende valg.

Barokk kor/orkestermusikk dirigert av Gardiner. Han har spillt inn mye Bach, herunder Mattheuspasjonen, Johannespasjonen, Juleoratoriet og Messen i H-moll

Alt som Carlos Kleiber har dirigert (og det er ikke mye på plate). Prøv f.eks. koblingen av Beethovens 5. og 7. i DG Legendary Masters-serien eller hva det nå var den het.

Noe med Horowitz. Kanskje den mest kjente her er live-opptaket av Tchaikovkijs førstre klaverkonsert fra Carnegie Hall fra 1942(?) dirigert av Arturo Toscanini.

Karl Böhm. Skal være glimrende i de store romantikerne, men kjenner ikke disse så godt selv (Brucker etc), her har nock Grace mer å komme med. Siden det er Mozart-år, fåreslår jeg istedet de siste symfoniene til Mozart, Tryllefløyten og Requiemet. Alt på Deutsche Grammophon.

Glenn Gould: Supereksentrisk pianist som nynner litt med på innspillingene. Her er Goldberg-variasjonene av Bach i innspillingene fra 50-tallet og 80-tallet standardanbefalingene.

Bare sånn til å begynne med;)
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Dette skal bli en interessant tråd.

Nå høres det ut som trådstarter er mer bevandret innen klassissk musikk enn meg. Min erfaring er at veldig mange klassiske innspillinger er ganske udynamiske. Det kan virke som det er kopi av kopi av kopi av den opprinnelige master'n. Forleden bestilte jeg test CD'n fra Stereophile hvor det også er 16 spor med klassisk musikk. Et bredt spekter av komponister og innspillinger. Dette var noe helt annet enn hva jeg vanligvis opplever. CD'n anbefales om ikke annet for å finne gode innspillinger.

Nå må jeg legge til at jeg har noen aldeles utmerkede innspillinger på vinyl, hvor bla. den etterhver "kommerse" 4 årstider har en nærhet og dynamikk som gjør at man kan lure på hvorfor man i det heletatt eier CD-spiller. (La oss ikke ta en debatten, for jeg har vanligvis masse glede av min EMC1 up ;) )
 

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
818
Antall liker
1
Fiolinkonserter spillt av Jascha Heifez, helst Living-Stereo-innspillingene fra 50-tallet eller deromkring. Han har spillt alle de store konsertene og mye annet.
Med Heifetz har jeg foreløpig bare en Living-Stereo CD med noe Sibelius.

Brahms spillt av Emil Giles, her er klaverkonsertene i budsjettutgave på Deutsche Grammophon med Berlinfilharmonien og Jochum et glimrende valg.
Med Gilels har jeg noen flotte Beethoven piano-sonater som absolutt har gitt mersmak på denne utrolig dyktige pianisten.

Barokk kor/orkestermusikk dirigert av Gardiner. Han har spillt inn mye Bach, herunder Mattheuspasjonen, Johannespasjonen, Juleoratoriet og Messen i H-moll
Jeg har så langt bare Juleoratoriet, men har ikke fått hørt på denne enda. Får vel kanskje vente til desember :).

Alt som Carlos Kleiber har dirigert (og det er ikke mye på plate). Prøv f.eks. koblingen av Beethovens 5. og 7. i DG Legendary Masters-serien eller hva det nå var den het.
Denne har jeg + symfoni nr. 4 og noe med Brahms++.

Noe med Horowitz. Kanskje den mest kjente her er live-opptaket av Tchaikovkijs førstre klaverkonsert fra Carnegie Hall fra 1942(?) dirigert av Arturo Toscanini.
Denne har jeg bestilt og jeg er veldig spent på hvordan den er i forhold til Argerich (hun er en favoritt, og denne innspillingen koblet med Rachmaninoff 3 rager svært høyt hos meg) sin versjon. Jeg har jo en forkjærlighet for dette verket og god sans for russiske komponister generelt.

Karl Böhm. Skal være glimrende i de store romantikerne, men kjenner ikke disse så godt selv (Brucker etc), her har nock Grace mer å komme med. Siden det er Mozart-år, fåreslår jeg istedet de siste symfoniene til Mozart, Tryllefløyten og Requiemet. Alt på Deutsche Grammophon.
Jeg har bestilt hans tryllefløyte. Requiemet har jeg bestilt dirigert av Marriner.

Glenn Gould: Supereksentrisk pianist som nynner litt med på innspillingene. Her er Goldberg-variasjonene av Bach i innspillingene fra 50-tallet og 80-tallet standardanbefalingene.
Jeg har sans for disse innspillingene, ja, og nå har jeg bestilt Murray Perahia og Rosalyn Tureck sine versjoner for sammenlikning.

Det er bare å komme med flere innspill! :)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Bra liste nb! Støtter helt og holdent Heifetz og Kleiber; her er det i grunnen bare å kjøpe ivei.. nå har jo ikke Kleiber spilt inn så uoverkommelig mye, ihvertfall bør man jo ha hørt de to Beethoven'ene du nevner (symfoniene 5&7) med ham... pussig; akkurat som om jeg skulle ha sagt det selv!

Vil gjerne tilføye musikk av Beaux Arts Trio; især synes jeg de var knakende gode på 70-tallet, ikke minst i Haydns pianotrioer; de holder iallefall konsekvent høyeste standard..

Alfred Brendel på forsiden av et Philips-cover borger alltid for det ypperste av pianomusikk..

Mvh Vidar P
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
De to pianistene som har gjort størst inntrykk på meg i annen halvdel av forrige århundre er Arturo Benedetti Michelangeli og Svjatoslav Richter. Disse to er klavergiganter i ordets egentlige betydning: Ikke bare har de gjort innspillinger som har blitt stående for all ettertid som høydepunkter i pianoets historie, de har også påvirket senere generasjoner av pianister og musikkelskere i unik grad.

Istedenfor en liste på 100 velvalgte cd'er ( slett ingen umulig oppgave), går jeg motsatt vei og anbefaler ett klaververk med hver av dem.

Chopin: Ballade nr. 1, g-moll med Michelangeli (DGG).
Schumann: Toccata, c-dur op.7 med Richter (DGG).
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Jeg kan si meg enig i de fleste navnene som er nevnt. Selv vil jeg nominere Glenn Gould. Ikke fordi alt han gjorde var bra, en del var ganske sært, men fordi han i unge år bidro med en spilleglede rundt musikken til Bach som på det tidspunktet (50-tallet) var nokså fraværende. Dette var igjen med på å bringe Bach ut til et videre publikum og gjøre ham til den populære komponisten han er i dag.

Innspilling må selvsagt bli Goldbergvariasjonene i 1955-versjon. Ikke den dypeste tolkningen som finnes, men en av de morsomste og mest virtuose.
 

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
818
Antall liker
1
Vil gjerne tilføye musikk av Beaux Arts Trio; især synes jeg de var knakende gode på 70-tallet, ikke minst i Haydns pianotrioer; de holder iallefall konsekvent høyeste standard..
Jeg har bestilt en boks med Haydns pianosonater fremfør av Beaux Arts Trio.

Alfred Brendel på forsiden av et Philips-cover borger alltid for det ypperste av pianomusikk..
Med denne karen har jeg bestilt noen Beethoven pianosonater, og de gleder jeg meg til å høre :).

De to pianistene som har gjort størst inntrykk på meg i annen halvdel av forrige århundre er Arturo Benedetti Michelangeli og Svjatoslav Richter.
Med Michelangeli har jeg bestilt noe Chopin, men det var mazurkaene og scherzoene, og da altså ikke balladene. Da hjemmet har stor sans for Chopin må jeg vel sterkt vurdere disse balladene i tillegg! Fra før har jeg polonaisene med Pollini (meget bra saker), valsene med Dinu Lipatti (lenge siden jeg har hørt), nocturnes med både Rubinstein og Moravec.

Richter har jeg lest en del om, men foreløpig har jeg ikke noe med han. Kanskje denne innspillingen du nevner hadde vært spennende...

Ja her er det mange flere å nevne. Det er jeg ganske sikker på ;D.

Er liedere noe som står høyt i kurs hos andre deltagere på forumet? Denne sjangeren har jeg vel knapt lånt et øre til.
 

LPA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
269
Antall liker
4
Er liedere noe som står høyt i kurs hos andre deltagere på forumet? Denne sjangeren har jeg vel knapt lånt et øre til.
Da har du gått glipp av noe! Lieder- og kammermusikk er vel de musikkformer som ligger mitt hjerte nærmest (samt opera).

Schubert har ikke vært nevnt mye på sentralen, men her er noen tips:

Schubert-Lieder. Christa Ludwig/Irwin Gage. DGG
Schwanengesang. Matthias Goerne/Alfred Brendel. Decca
Die schöne Müllerin. Ian Bostridge/Muisuko Uchida EMI
Lieder. Elisabeth Schwarzkopf/Edwin Fischer/Walter Gieseking.
Lieder. Fischer-Dieskau/Gerald Moore. EMI Classics
Lieder after Mayrhofer. Christoph Pregardien/Andreas Staier. Teldec
Schubert: Winterreise og Schwanengesang. Hans Hotter. EMI, mange utgaver.
Elly Ameling sings Schubert at Tanglewood. Omega

Ellers har Hyperion gitt ut The Schubert Edition i nyutgave - ca. 2.200,-

Dette var bare noen - litt tilfeldige - tips på Schubert lieder.

Leif the second
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
En liten presisering, kibsgard. Michelangeli har ikke spilt inn alle de fire balladene av Chopin (dessverre). I den offisielle diskografien hans finner vi bare ballade nr. 1 (i to forskjellige og ultraspennende tolkninger). Likeledes er det med de fire scherzi: bare nr. 2 er offisiell, dvs godkjent av utøveren. Pollini, elev av Michelangeli på et tidspunkt, har helt mesterlige innspillinger av både ballader og scherzi. Endelig spiller Michelangeli bare et utvalg av mazurkaene. Alt dette om den anbefalte DGG-cd'en.

I motsetning til Michelangeli har Richter etterlatt seg en stor mengde innspillinger, på mange plateselskaper. Et alternativ til den nevnte Schumann-cd'en - siden du ikke kjenner Richter så godt - kan være Bruno Monsaignons portrettblinkskudd "Enigma": et tre timers møte med et eksepsjonelt menneske og rikholdig med musikalske sjokk i form av arkivopptak.
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Joda, jeg har skrevet varmt om Schubert her, flere ganger. Hos lieder-rookies som har vært innom mitt hjem, har Goernes cd med Schuberts Goethe-lieder (Decca) vært en konstant suksess. Ikke minst "Erlkönig"
må gripe selv den mest forherdede: Her sammenfattes vesentlige deler av det romantiske patos i noen få verselinjer: Kampen på liv og død i krysningspunktet mellom tapt uskyld og mørke, forførende, okkulte og demoniske krefter. Døden vinner. Schubert forstod seg godt på denslags.
 

LPA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
269
Antall liker
4
Ikke minst "Erlkönig"
må gripe selv den mest forherdede: Her sammenfattes vesentlige deler av det romantiske patos i noen få verselinjer: Kampen på liv og død i krysningspunktet mellom tapt uskyld og mørke, forførende, okkulte og demoniske krefter. Døden vinner. Schubert forstod seg godt på denslags.
Veldig godt sagt.
Jeg husker at vi leste Erlkönig på gymnaset, men det gjorde ikke særlig inntrykk. Men så hørte jeg Schuberts lied på radio og har lied-elsker siden (lied-rookie hørtes litt for sterkt ut). Jeg vokste fort fra Fischer-Dieskau, og fant frem til Hans Hotter.

Leif the second
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Med denne karen [Brendel] har jeg bestilt noen Beethoven pianosonater, og de gleder jeg meg til å høre  :).
Akkurat pianosonatene (og forsåvidt pianokonsertene) til Beethoven briljerer jo denne mannen. Innspillingene på Philips byr på en nærhet og innsikt like god som hvem som helt, og vel så..

Når det gjelder Beaux Arts; er det 70-talls-syklusen på Philips du har kjøpt...? I så fall; hurra for deg; du har da offisielt det beste av Haydns kammermusikk ;)

Mvh Vidar P
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Jeg må slå et slag for Rossini her.
Jeg bruker Stabat Mater, en innspilling med Philharmonia Orchestra under Guilini som musikalsk Stesolid.
En cd jeg alltid kommer tilbake til.
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
LPA, du er da kjenner og absolutt ingen rookie. Uttrykket var (kanskje uelegant) myntet på kibsgard som en avvæpnende, uhøytidelig respons på hans beskrivelse av seg selv som en som knapt har vært borti sjangeren.

Richter er for meg uunnværlig i Schuberts "Wanderer-Fantasie" (EMI).
 

LPA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
269
Antall liker
4
awe, takk - jeg misforsto.

Enig vedr. Richter, men Pollini må vel også regnes med?

Ellers glemte jeg to fine liederplater:

Schubert-lieder with orchestra. von Otter/Thomas Quasthoff/Abaddo.

Her finnes bl.a. Erlkönig orkestrert av både Reger og Berlioz (sic!)
Flott plate.

Bryn Terfel er også en fin Schubert-tolker.

Leif the second
 

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
818
Antall liker
1
Jeg vokste fort fra Fischer-Dieskau, og fant frem til Hans Hotter.
Jeg har fått noen sterke anbefalinger på Die Schoene Mullerin/Schwanengesang/Winterreise av enten Fiescher-Dieskau+Moore eller Schreier/Schiff. Hvordan er disse i forhold til hverandre og hva med Hans Hotter?

Ikke minst "Erlkönig"
må gripe selv den mest forherdede
Denne ble meget fristende :).

Når det gjelder Beaux Arts; er det 70-talls-syklusen på Philips du har kjøpt...? I så fall; hurra for deg; du har da offisielt det beste av Haydns kammermusikk
Jo, det er pianotrioene fra 70-tallet jeg har bestilt fra www.amazon.fr, og jeg ser nå frem til denne! Jeg går etter diverse anbefalinger og lesing på nettet + rough guide/penguin guide for tiden. Er jo fremdeles novise i forhold til klassisk musikk.

Jeg må slå et slag for Rossini her.
Jeg bruker Stabat Mater, en innspilling med Philharmonia Orchestra under Guilini som musikalsk Stesolid.
En cd jeg alltid kommer tilbake til.
Jeg har en Stabat Mater av Pergolesi (Freni) som jeg ennå ikke har fått hørt på. Det er vel mange komponister som har sine stabat mater. Rossini må jeg lese litt om.
 

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
818
Antall liker
1
Pollini må vel også regnes med?
Ut i fra Polonaisene jeg har hørt på kan jeg godt forstå det. Jeg har også noen Beethoven piano-sonater med Pollini, som jeg snart må få sammenliknet opp i mot Gilels'.
 

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
5.984
Antall liker
326
Sted
Oslo Vest
Kurt Weill's Die Dreigroschenoper er for meg uunværlig.
Og så synes jeg Fartein Valen fortjener større oppmerksomhet.
 

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
818
Antall liker
1
En jeg muligens kunne trengt noen varme anbefalinger på er Bartok. Jeg har lest noe om at Concerto for Orchestra og String Quartets (f.eks. med Takacs Quartet) kan være gode plasser å begynne. Står Bartok høyt i kurs hos noen her?
 

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
5.984
Antall liker
326
Sted
Oslo Vest
Bartok's concert for orchestra er et meget bra verk, tenker alltid på 'hunden fra baskerville' når jeg hører igjennom dette. Og ja strykekvartettene er bra de også, selvom jeg vil karakterisere de som musikk for viderekommende, har alle på vinyl med Juilliard QT. CBS 60tallet.
 

LPA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
269
Antall liker
4
Jeg har fått noen sterke anbefalinger på Die Schoene Mullerin/Schwanengesang/Winterreise av enten Fiescher-Dieskau+Moore eller Schreier/Schiff. Hvordan er disse i forhold til hverandre og hva med Hans Hotter?
Fischer-Dieskau er topp hvis man skal ha med seg teksten. :) I Winterreise topper Hans Hotter for meg - en mørk, mørk bass-baryton som får frem det tragiske i verket, samt at han - i motsetning til Fi-DI - ikke ødelegger melodien, som er helt sentral hos Schubert. Det samme gjelder Schwanengesang.

Die schöne Müllerin finnes i en praktfull innspilling med Fritz Wunderlich på DG. Anbefales.

Leif the second
 
N

nb

Gjest
Maria Callas: Prøv f.eks Puccinis "Tosca" i den glimrende live-innspillingen fra La Scala fra 1955(?) utgitt på EMI eller den like utmerkede "Norma" av Bellini (EMI)
 
K

kbwh

Gjest
Strykekvartetter!

Prøv Quator Mosaïques i Haydn og Mozart. Der er de uunnværlige.
Begynn for eksempel med de seks kvartettene Mozart dediserte til nettopp Haydn.
 
O

om.s

Gjest
Ett par-tre av mine favoritter, når man er i dette klassiske hjørnet.

Brahms Piano concert No 1. m/CLIFFORD CURZON (Decca)

Samt en av mine absolutte favoritter:
Chopin piano concert No 1&2. m/CLAUDIO ARRAU (Philips) og samme konsert m/MARTHA ARGERICH (EMI).

Rachmaninoff Piano concert No 3. m/MARTHA ARGERICH (Philips)
er jo heller ikke feil......

mvh
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Spredte (og feberbefengte) kommentarer


1. Pollini er selvsagt hyperaktuell mtp "Wanderer Fantasie". Vi er heldige som kan velge mellom slike innspillinger.

2. Mørke eller lyse stemmer i Schubert-lieder? Tilbudet er kolossalt, fra Kurt Moll til Ian Bostridge (av herrestemmer). Jeg har ingen fast formel, men synes sangerens innsikt, innlevelse, uttrykksregister og affinitet til et bestemt verk, en gruppe sanger eller en syklus er avgjørende. Vel å merke hvis pianisten er med på notene, eller aller helst kan tilføre noe magisk uten å bryte samspillet. Slik Richter gjør i "Winterreise" med Peter Schreier (Philips). Altså: Schiff er en fantastisk Schubert-interpret, men selv ikke han finner den samme magien. To takter ut i "Gute Nacht", og du er i oppløsning før sangeren har mælt noe som helst.

3. Bartok må alle høre hvis de kan orke det. Ikke fordi musikken er svak, men fordi den ofte er så destruktiv og brutal psykologisk at dosene av hjerteskjærende intravenøs føde kan være vel opprivende. For femten år siden kunne jeg ikke få musikken heftig og inntrengende nok, i dag vet jeg litt mer om hva som foregår. Det kan være humor og fest i musikken hans, men så styrter den uten forvarsel ut i noe forferdelig sårt og hudløst. B.B. komponerte helt uten sikkerhetsnett. For meg er han den som gjør det i størst grad av alle de store kanonene. Slik uttrykkskraft kombinert med slike avgrunner.

Vil en likevel ta sjansen, må Boulez/DG-innspillingene være helt prima.
 

ha_ha

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
120
Antall liker
0
En jeg muligens kunne trengt noen varme anbefalinger på er Bartok. Jeg har lest noe om at Concerto for Orchestra og String Quartets (f.eks. med Takacs Quartet) kan være gode plasser å begynne. Står Bartok høyt i kurs hos noen her?
Jeg har hørt Takacs-kvartetten fremføre samtlige strykekvartetter av Bartok. Seks(?) stykker fordelt på to kvelder. Det var helt fantastisk! Men det er vanskelig musikk. Jeg har forsøkt meg på CDer med Bartok og Takacs, uten at det har fenget på samme måte som en fremførelse i levende live. En konsertsal  gir nok bedre mulighet for konsentrasjon enn stua hjemme. Og ja, Bartok har sine lyse øyeblikk også; jeg humret godt under pizziccatoen i nr 4.

- Harald
 
K

kbwh

Gjest
CARLOS KLEIBER er nevnt i Beethoven.

De to symfoniene (5&7) er muligens den første klassiske platen man trenger.

Han har gjort Verdis La Traviata slik at den ikke blir svulstig og alt det der, bare elektrisk. Dette kan jeg lytte til selv og min bedre halvdel kan være med på at spilles i bilen på langtur. Verdi kunne det der med catchy songs.
Lyden er litt skrudd, riktignok. DG-ingeniørene var glad i mikrofoner og miksepulter på syttitallet, men de klarte heldigvis ikke å skru vekk Kleibers geni. Han har med seg bl.a. Cotrubas og Domingo. Dersom du er på multikanalkjøret kan du få den på sacd også nå.
 
N

nb

Gjest
Og så trenger man Kleiber i Brahms 4. symfoni. Her er det flere gode kandidater, men jeg kommer alltid tilbake til Kleiber i denne.
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
Ring des Niebelungen av Richard Wagner, 14 CD boks. Decca innspilling med dirigent Sir Georg Solti, Kirsten Flagstad osv.
 
N

nb

Gjest
Har "Der Ring" med Solti selv, og anbefalingen tiltredes. Mange av de største Wagner-sagerne er med der. Flagstad er kun med i Das Rheingold om jeg ikke husker helt feil, Birgit Nilsson er hovedsopranen i den syklusen.

Forresten noen som har tips til bra Niebelungen-Ring på DVD? Tenkte jeg skulle ha meg en syklus til
 
K

kbwh

Gjest
SOLTI har også gjort min favoritt av de innspillinger jeg har hørt av Schuberts store niende symfoni. Wienerfilharmonikerne, igjen! Decca trur eg.
Og så har han en kongeinnspilling av Mozarts Figaros Bryllup. Decca, definitivt.
 

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Innlegg
655
Antall liker
83
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
Carlos Kleiber er nevnt ovenfor, men husk det finnes en far Erich Kleiber også! Hans Mozart overgår nok sønnens Mozart og det sier ikke så rent lite.

Ellers er min favorittdirigent Sir Thomas Beecham som leverte meget gode Mozartinnspillinger (eksempelvis tryllefløyten fra 1935), tolket Schubert som få andre og som ga de fleste stykker han likte fantastiske tolkninger (Carmen er et eksempel her). Han var en eksentrisk herremann og fra et besøk i Australia fortelles det at han ble spurt om hva han gjorde der - svaret "what do you do in a zoo" falt ikke i god jord naturlig nok. Mvh.
 
O

om.s

Gjest
Gårsdagens besøk på Gøteborgs operaen medførte innkjøp av to nye innspillinger (en av byen beste cd på klassisk, ikke i kvantitet men i kvalitet i foajeen på operan) med Martha Argerich "Beethoven´s piano concertos No 2&3 med C. Abbado og mahler chamber orchestra og Mischa Maisky & Martha Argerich in concert (Stravinsky,prokofiev & Shostakovich)

Dessverre får disse godbitene vente noen uker til forsterker blokkene er hjemme igjen ;D ....

Er det noen som har erfaringer med denne eminente pianistinnens innspillinger?

mvh
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Jeg har Beethoven-innspillingen, og kan anbefale den til Argerich-fans, til tross for mye publikumsstøy på innspillingen, spesielt på 2. konsert. Dette er Beethoven av den moderne skolen, med et ungt, slankt orkester og tydelig rytme. Argerich spiller som besatt, slik hun alltid gjør, og at det er live gir en ekstra piff i hele affæren.

Å se Argerich live må være et av mine fremste mål i livet. Hennes upålitelighet tatt i betraktning er det nok også nærmest uoppnåelig.
 
O

om.s

Gjest
Jeg har Beethoven-innspillingen, og kan anbefale den til Argerich-fans, til tross for mye publikumsstøy på innspillingen, spesielt på 2. konsert. Dette er Beethoven av den moderne skolen, med et ungt, slankt orkester og tydelig rytme. Argerich spiller som besatt, slik hun alltid gjør, og at det er live gir en ekstra piff i hele affæren.

Å se Argerich live må være et av mine fremste mål i livet. Hennes upålitelighet tatt i betraktning er det nok også nærmest uoppnåelig.
Godt jeg ikke var alene om å ha "oppdaget" dette kvinnelige fyrverkeriet her på bjerget, gleder meg som sagt til de kan avnytes hjemme under kjente omgivelser.....

mvh
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Argerich er et fenomen. På den ene siden sprø, uforutsigbar inntil det maniske og nykkete, på den andre siden ultraprofesjonell, nesten ufattelig dyktig og begavet. Mange av innspillingene hennes gjennom drøye 40 år nyter velfortjent beundring og gir flotte musikkopplevelser.

For noen somre siden var jeg på flere konserter med henne i Stavanger (Kammermusikkfestivelen). Hun kunne bråstoppe spillet fordi hun reagerte på et eller annet (f.eks at Stephen Kovacevich bladde notene feil eller at hun fikk for mye lys i øynene), men når hun spilte var det en fest for både øre og øye. (Teknikken hennes må ses for å tros.)
 
O

om.s

Gjest
Argerich er et fenomen. På den ene siden sprø, uforutsigbar inntil det maniske og nykkete, på den andre siden ultraprofesjonell, nesten ufattelig dyktig og begavet. Mange av innspillingene hennes gjennom drøye 40 år nyter velfortjent beundring og gir flotte musikkopplevelser.

For noen somre siden var jeg på flere konserter med henne i Stavanger (Kammermusikkfestivelen). Hun kunne bråstoppe spillet fordi hun reagerte på et eller annet (f.eks at Stephen Kovacevich bladde notene feil eller at hun fikk for mye lys i øynene), men når hun spilte var det en fest for både øre og øye. (Teknikken hennes må ses for å tros.)
Da er det bare åhåpe på at hun dukker opp på en plass i nærheten her, visste at hun var smått genial og eksentrisk, og en konsert med damen er herved prioritert om det skulle by seg en anledning.
Hun får nytes imellom tiden på cd.....

mvh
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
For noen somre siden var jeg på flere konserter med henne i Stavanger (Kammermusikkfestivelen). Hun kunne bråstoppe spillet fordi hun reagerte på et eller annet (f.eks at Stephen Kovacevich bladde notene feil eller at hun fikk for mye lys i øynene), men når hun spilte var det en fest for både øre og øye. (Teknikken hennes må ses for å tros.)
Både Argerich og Kovacevich? Nå ble jeg litt misunnelig...

Det sies jo at man ikke kan være sikker på at det blir konsert før hun sitter ved flygelet. Men kammermusikk er vel det sikreste kortet, ettersom hun sies å være mer komfortabel når hun spiller med gode venner.
 
K

kbwh

Gjest
Regnes ikke Argerich og Kremer som et bankerskjøp i Beethovens fiolinsonater?
 
Topp Bunn