András Schiffs Beethoven

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
For noen av oss er Beethovens klaversonater konstant reisefølge her på jordskorpen. I årenes løp blir hver og en av dem gode og fortrolige venner. Hver gang vi hører dem, har de noe å fortelle. Hvor mye er mest opp til oss. Som i alle vennskap må en investere tid og oppmerksomhet hvis den dypere kontakten skal være til stede.

Schiff har tatt seg rundelig tid med dem. Han har spilt dem i tiår før han mente han var rede til å presentere resultatene i form av inspillinger. ECM har gitt ham de arbeidsbetingelsene han trenger. De er kommet omtrent halvveis i utgivelsen av serien, som har blitt innspilt live i de lokaler og med de instrumenter Schiff foretrekker.

Med utgangspunkt i "Vol. V", som omfatter opus 31 (nr. 16, 17 og 18) og 53 ("Waldstein") samt "Andante favori", vil jeg prøve å si noe om hva som er karakteristisk for Schiffs Beethoven. Delvis ved å sammenligne ham med andre utøvere, delvis ved å gi eksempler fra nevnte album. Betraktningene vil være mer subjektive enn analytiske.

Schiff er ingen virtous i ordets alminnelige betydning: Han hverken blender eller fortryller med sin spillestil eller teknikk. I virkeligheten er han en mester. På mange måter minner han meg om Backhaus, som med nesten asketisk strenghet renset bort alle tendenser til dyrking av instrumentet og teknikken i forhold til musikken. Også hos ham kommer dette klarest til uttrykk nettopp i Beethoven-sonatene. Ressursene er der, men stilles ikke til skue på andre måter enn gjennom selve tolkningen.

Brede tempi er et gjennomgående trekk. Sammenlignet med Pollini (i høy grad), Gilels (til en viss grad) eller Brendel (i noe mindre grad) går det ofte saktere. Ved første lytting kan dette tære på tålmodigheten. En kan gripe seg i å tenke at Schiff mangler drama, temperament og elan. At tolkningene tenderer mot det stillestående og kjedelige. La meg foreløpig si at balansen i tempovalg i de ulike satsene innenfor en sonate aldri vakler. Jeg har sjekket og blitt overrasket mer enn en gang.

Dynamikken holdes også i stramme tøyler. Schiffs anslag er kanskje det minst perkusive blant dagens topp-pianister. Han mer drar enn hamrer tonene ut av instrumentet. Igjen melder mistanken om at dette kan bli vel smått og pent seg. Sett på en innspilling med S. Richter i det rette humøret, og du ramler nesten ut av stolen.

Schiffs frasering er svært individuell. Han velger med omhu hvilke linjer han vil stykke opp eller binde sammen. I det hele tatt er dette et vesentlig, ja avgjørende punkt - i alle fall for min del, når jeg skal ta stilling til denne syklusen. Mye av innholdet i musikken avgjøres på dette punktet. Opus 31/1 er et godt eksempel. I andre sats kan en lure på om linjene er plukket helt fra hverandre og satt sammen igjen mer uavhengig av hverandre enn noe en har hørt før. Andre steder, som i opus 31/2 ("Stormen"), andre sats, trekkes linjene tilsvarende sammen. Bruken av rubato varierer mye fra verk til verk og sats til sats, men er helt tydelig et virkemiddel for å stykke opp fraser eller til og med rene løp - som i første sats av opus 31/3 (forøvrig en helt vanvittig spennende og lite spilt sonate).

Sedat, måteholdent og egenvillig altså? Nei, langt ifra! Det er nemlig summen av uttrykksmidler det kommer an på. Schiffs uttrykksregister er dypt og vel gjennomtenkt. Tempi, dynamikk og frasering går opp i en høyere enhet som er spennende, utfordrende og nyskapende. For meg har det så langt vært meget interessant å se disse vennene i såpass nye og annerledes antrekk - og ikke minst med nye historier på hjertet. Legg til at karakteren og særpreget i de ulike sonatene blir vel ivaretatt, likesom Beethovens utvikling som komponist.

Når det gjelder den viktigste sonatesyklusen i musikkens historie, må det vel gå an å unne seg flere enn en innspilling? Jeg vil anbefale Shiffs syklus spesielt til dem som kunne tenke seg et alternativ til den/de innspillingen(e) de har.
 
P

Parelius

Gjest
awe, når jeg leser slikt, så vet jeg at jeg kan sette meg ned med omtalte innspilling og ikke bare ha glede, men samordnet med det du sier, lære meg noe om musisering. Storligen!
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.625
Antall liker
3.747
interessant awe!

Må stadig tilbake til Bs klaversonater (og strykekvartettene) for å "nullstille" hodet. Det er på en måte "essensen" av klassisk musikk!

Koser meg med flere utøvere her; Uchida liker jeg godt, selv om det av og til kan bli litt i overkant flinkt. Pollinis senere utgaver svinger så det holder og Schnabel er jo et slags benchmark i denne musikken.

Men Beethoven er stor og gir rom for mange tolkninger.

Schiff skal prøves!
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Herlig Awe,

Jeg så frem til vol. 5, siden den ville inneholde nr. 16, hvis adagio grazioso jeg aldri kommer til å bli ferdig med, den griper meg hver gang.
Siden du tydeligvis kjenner disse sonatene, og ulike innspillinger, meget godt -- hva syns du om Schiffs veksling mellom Bösendorfer og Steinway alt etter hva sonatene "krever"? Jeg tror at mye av det du skriver om dveling, å dra tonene ut og mangel på perkusjon i anslaget er et resultat av instrumentvalget.
Bösendorfer flyglene er mer lyriske, og tillater nettopp kjeling av tangentene, der Steinway er beregnet på å takle et mer bravo spill.

Samtlige sonater er innspilt i Züricher Tonhalle, men det oppgis ikke hvilket instrument som er anvendt, hvilket gjør at man som audioglad får mulighet til å virkelig lytte etter disse instrumentenes ulike karaktér. Italieneren Fabbrini har forberedt begge instrumenter, og jeg er temmelig sikker på at det er Bösendorfer Schiff bruker til nr. 16.

Satt senest i går kveld og lyttet til vol. 5, så innlegget ditt kom i rett tid. Spesielt imponert over at Schiff har valgt å spille disse inn live!

Den eneste jeg "off the cuff" kan komme i hu som dveler tilsvarende er Barenboim, som faktisk bruker enda lenger tid enn Schiff på f.eks. adagio grazioso i Nr. 16. Forøvrig markant forskjell på de to innspillingene, der Barenboims nærmest virker tyllet inn i bomull nå som vi har ECM innspillingen med praktakustikken fra ZT å sammenligne med.
Fantastisk dynamikk i Schiff innspillingen, noe han også utnytter ved tidvis å ta sjanser med utrolig svake anslag - men han kan regne med at de som kjøper en ECM innspilling av et slikt prosjekt også har utstyr som vil få frem dette, så det ikke blir borte.

Enda en forskjell mellom Barenboim og Schiff: sistnevnte lar høyre hånd få lov til å styre, mens Barenboim er riktig glad i å la basslinjene få rulle avsted for dramatisk effekt, når det er mulig. Faktisk følte jeg, innimellom, at jeg lyttet til helt nye musikkstykker i Schiffs fortolkning, selv om alle notene er der de skal være, pga av den dynamiske leken han gir seg ut på.

Ellers vet jeg kun om Hélène Grimaud som våger spille med så åpen pedal som det Schiff tillater seg tidvis. Hennes synestesi hjelper henne til å justere pedalen i forhold til akustikken, så det ikke drukner -- Schiff må ha tilsvarende egenskaper.

Vel, Schiffs vol. 5 kommer til å fylle mørke høstkvelder med mye innhold!
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
Morsom at du skriver om Schiff nå. Jeg hørte Schiff for første gang for to dager siden. På denne innspillingen (Teldec 2cd) spiller han Haydns oversette pianosonater, og med en behersket og lettflytende klang så det er en sann fryd.
Så takk for tipset Awe, jeg skal definitivt skaffe meg hans Beethoven-tolkninger!
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Stor takk til alle bidragsytere: Et bevis på at Beethovens klaversonater også har et publikum på Hifisentralen. Det er godt at Soundproof tar opp flere aspekter ved Schiffs innspillinger, for en rekker ikke mer enn å peke på tendenser hvis et innlegg ikke skal vokse til upassende dimensjoner i en første omtale.

Det er riktig av ECM å fremheve intonatøren fremfor instrumentmakeren. Pianisten velger instrumenter han i utgangspunktet liker, og bestiller så den gangart og klang han ønsker - i forhold til anslag, spillestil, tekniske styrker og svakheter, repertoar osv. Det er en kunst å intonere et flygel, og å komme overens med utøveren. Ferdig intonert kan instrumentet ha skiftet karakter i betydelig grad. Det er fort gjort å forregne seg på hvilket merke som er anvendt.

Både Horowitz og Michelangeli brukte Steinway-flygler; førstnevnte ønsket briljant klang og lettgående klaviatur, sistnevnte rund og rik klang med merkbar motstand i tangenttrykket. Schiff bruker flygler av ulike fabrikater, også Pleyel. Lyden er mykere (og med mer "ping-faktor) i nr. 16 enn i nr. 18, som har mer bitt og drag i klangen - og her oppleves tempoet friskere. Opptakskvaliteten er prima.

Barenboims første syklus, på EMI, er langt mer spontan og frisk enn den senere på DG. I nr. 16, som i 18, vil jeg sterkt anbefale å låne øre til Gilels på DG. Selv om ikke opptaksteknikken her tillater samme overlegne dynamikk som ECM, er det lett å høre at spillet er uhyre kraftfullt og energisk. Kunststykket er at han klarer å kombinere dette med sarte, innadvendte klanger, uten at tolkningen blir inkonsistent eller sprikende. Vi venter i spenning på Pollinis bud på opus 31/1 og 31/3 (den nålevende interpreten jeg ofte setter høyest i dette repertoaret). Der kan vi nyte opus 2, som nylig ble sluppet, så lenge.
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.710
Antall liker
3.844
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Takk skal du ha for tankene dine om Schiff i disse sonatene som jo er Mount Everest blant klaververker. Tror nok at jeg kommer til å prioritere Brautigams serie på hammerklaver; foreløpig lover de svært godt, men det du skriver gir meg også lyst til å prøve Schiff, selv om jeg nok liker at pianistene slipper seg løs og rettelig dasker til tangentene der det er høvelig.

Igjen, tusen takk.

Bernt K
 
K

kbwh

Gjest
Tusen takk skal du ha, awe.

Jeg har investert såpass i "De 32" det siste halvannet året at jeg nok skal la Schiff vente. Det som ikke skal vente er et dypdykk i op. 31/3. Så får dere bære over med at jeg kun har Gilels og Kempff å velge mellom.

Apropos tangentdasking tror jeg at jeg trenger en større dose Moravec enn den solitære op. 90 jeg eier så langt.
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Gilels og Kempff er blant de ypperste, Valentino. Kempff har skrevet noe av det beste som er å oppdrive om sonatenes innhold og karakter. Han er bl. a. opptatt av hvor ferden ender i de eksperimentelle 31/1 og 31/3. Mest oppsiktsvekkende så om 31/1: "Ganz am Schluss treibt Beethoven ein fast grausames Spiel mit dem so unschuldigen Thema: Er dehnt es bis zur Unerkenntlichkeit, versetzt es in ein rasendes Zeitmass (Presto), um es schliesslich ganz zu zertrümmern." Virkelig bøse saker. Med så sammensatt og vidtrekkende musikalsk utgangspunkt som i denne sonaten, får denne ville og destruktive slutten et eksistensielt preg - og rammene for hele verket utvides kraftig i løpet av forbausende få takter. Kempff og Gilels får dette klart frem - om enn på vidt forskjellig vis, henholdsvis tysk erkjennelse og russisk direkte emosjonalitet/ rå briljans, mens Schiff runder det hele av langt mer sindig og avmålt, mer antydende og åpent. I det hele tatt er Schiff ingen ekstatiker, men mer en inderlig, avklart betrakter.

Ellers er det å si at en får god valuta for pengene. I tillegg til de tre sonatene i opus 31, får vi også en gedigen tolkning av Waldstein-sonaten og utsøkte lekkerier i "Andante favori". En annen attraksjon ved hele utgivelsen er rytmiske detaljer som fryder og betar i Schiffs nyanserte og stilsikre pianisme. Soundproof har treffende pekt på at her finnes næring for mer enn en høstkveld.
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.710
Antall liker
3.844
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hmm. Beskrivelsen din fikk meg ihvertfall til å sette på Arrau, som jeg alltid har sett på som en aristokratisk tolker av LvB, i nettopp op. 13-sonatene. Jeg har ikke tidligere gått i dybden på disse, så vi får se hva det blir til de nærmeste dagene.
Igjen: Takk.

Update: Jeg må medgi at jeg langt foretrekker Richter live i 31/2, så det forteller vel hvor jeg er når det gjelder pianisme. Skal likevel prøve Schiff.

Bernt K
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Richter er en gigant i Beethoven (som i mye annet), berxter. Tenker du på 31/2 i Brilliants boks "Sviatoslav Richter in Concert"? Den er formidabel. Der er også 31/3 i magisk tapning! Minner også om Brilliants "Emil Gilels Plays Beethoven", som blant mange høydepunkter også inneholder markedets friskeste 31/1. Hører du det, Valentino? Her er prisen ingen unnskyldning. Og hva angår pianisme, er "dasking" neppe ordet når en skal beskrive de to russiske kraftkarene. Takker så mye for påminnelsen om Richter. Han er liksom en lov i seg selv, og ikke den en først tenker på i en sindig sammenligning av typiske tilnærmingsmåter i et gitt repertoar. Likevel er han så viktig i historien om store pianister og vesentlige innspillinger at han med nødvendighet må dukke opp.
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.710
Antall liker
3.844
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Egentlig tenker jeg på den plata fra serien " S R Live in Prague" med 31/2 og /3 samt Appassionata. Det har etterhvert blitt en av mine absolutte klaverfavoritter, da Richter riktig slår seg løs i op 57, og Allegroen ikke er "ma non troppo", og Prestoen er mer Prestissimo og helt avsindig. Har dessverre ikke hørt fr. Argerich i dette repertoaret, men jeg tenker at hun kunne ha gjort dette omtrent slik i et hypert øyeblikk. Richter slår selvsagt litt feil her og der, og publikum høres ut som de har permisjon fra et tuberkulosesanatorium, men du kommer umiddelbart inn forbi dette utvendige og overflødige; rett inn i musikken.

Bernt K
 
K

kbwh

Gjest
Kort rapport fra A/B av første sats av op. 31/1, Kempff versus Gilels.

Med Kempff blir den besynderlige rytmikken i hovedtemaet mere uttalt enn med Gilels. Jeg synes å kjenne igjen Kempffs evne til særdeles uavhengig venstrehåndsarbeide fra finalen på op. 27/2.

Hvem som er best? :-X
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Kempff desynkroniserer hendene i uttalt grad i nevnte sats, Valentino. Han er heller ingen teknisk match for Gilels, men bringer humor, letthet og lys inn i dette sprø verket. Andre sats er ganske vill; der gir disse forskjellene seg enda større utslag, synes jeg. Og Kempffs heftige karakteristikk til tross: Hans tolkning av tredje sats er mindre spørrende og mystisk enn Gilels'. Så underfundig musikk vil nok fremkalle sammensatte og paradoksale fornemmelser hos hver og en av oss. Et meget godt eksempel på at presisjonen i et kunstnerisk uttrykk snarere kommer av vidde og mangfold enn eksakte størrelser.
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Noen som så Barenboim på NRK2 i går? En glimrende innføring i Beethovens klaversonater, intet mindre. Men før jeg sier mer, er det en fordel å vite om andre har sett programmet.
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Flott program - 80 minutter ren nytelse, angret på at jeg ikke tok det opp, så nå må jeg se om det finnes på DVD.
 
K

kbwh

Gjest
Fankern!
Fruen så film og jeg dypdykket i op. 127. Ja ja.
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Ganske interessant å se at Lang Lang var avhengig av å lese notene mens han spilte. Har ikke fulgt ham noe videre, og ikke sett ham opptre. Dere som vet mer om ham: var det kun på denne ene sonaten, eller spiller han alltid med bladlus?
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Opus 127 er aldri bortkastet tid, Valentino. Og, Soundproof, det er verdt å ha slikt på DVD. Hvorfor? Jo, Barenboim forklarer på nesten ufattelig enkelt vis om linjer, fraseringsalternativer, klangbehandling, tilnærming og forståelse av Beethovens utvikling. I tillegg spiller han nå Beethoven bedre enn noen gang, og er en av de få som kan sies å ha helhetlig forståelse av de større verkene. En sann musiker og en stor pedagog. Kommer helt sikkert på DVD snart hos vår venn Bøyum. Anbefales.
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
For ordens skyld: Barenboim underviser først Lang Lang (som spiller uten noter på konsert, det jeg har sett) i "Appassionata", opus 57, og fremfører den i konsertopptak etterpå. Den som trenger en god innspilling av opus 57 med det samme, har allverdens muligheter. Mitt førstevalg ville være Pollini på DG (fra 2003), som kombinerer den med opus 54, 78 og 90. Klaverspill av en annen verden hele veien og fremragende lyd.
 
K

kbwh

Gjest
Jeg har funnet ut at jeg ikke kan eie for mange innspillinger av op. 90. Pollini har jeg ikke der.
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Nettopp denne innspillingen av opus 90 illustrerer hvorfor Pollini er en ledende Beethoven-interpret i dag: Han kombinerer krystallklare linjer (dvs som sjelden er like klare hos andre utøvere) med ren lidenskap. Har lyttet til hele denne cd'en i kveld, og gjenoppdaget hvor fantastisk flott den er. En skatt i musikk-biblioteket.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.531
Antall liker
9.690
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Lyngen skrev:
erato skrev:
kan noen flytte denne?
Hvor da?

Klassisk er klassisk emne, gammel som ny tråd, god som mindre bra.
Hei - kommentaren min var lagt inn FØR den ble flyttet for å få noen med privilegier til å gjøre det; syntes den var for god til å miste, men kommentaren min om flytting ser litt uforståelig ut nå ja....
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Schiff har nå fullført sine innspillinger av Beethovens sonater. Cd nr. 8 inneholder opus 109, 110 og 111, og den er allerede behørig omtalt i de førende musikktidsskriftene. "International Record Review" lar ham sogar pryde forsiden av desemberutgaven, men anmelderen, Carl Rosman, presterer å glemme å anmelde opus 111. Det er ganske fantastisk, og levner hverken anmelder eller tidsskrift mye ære. Gramophones Jed Distler kommer heldigere fra oppgaven, men også han er merkverdig fåmælt om den mest myteomspundne og interpretatorisk omdiskuterte av alle klaversonater. Det er langt fra Thomas Manns "Doctor Faustus" til våre dagers musikk-kritikk!

Schiff, derimot, vet hva han har mellom hendene. Beethovens grupper av sonater viser i hovedsak at han kjemper med sonateformens uttrykksevne og muligheter, og er sammen med strykekvartettene de beste siktepunktene i hans produksjon hvis vi ønsker å danne oss et bilde av stadiene i hans unikt ekspansive utvikling som komponist. Til å begynne med plasserer han disse gruppene under samme opusnummer ( 2, 10, 14, 27, 31 og (mindre signifikant i denne sammenhengen) 49), etterhvert som innbyrdes relaterte verker med egne opusnummer. Denne utviklingen når et desidert høydepunkt med opus 109, 110 og 111. Schiff får dette klarere frem enn noen annen pianist jeg har lyttet til. Trådene og linjene legges ut med mildest talt imponerende klarhet. Dette poenget bør alene være grunn god nok til å investere i ECMs syklus.

Men det er mer. Schiff plukker musikalske poenger på løpende bånd innenfor hver sonate, hver sats og hver frase. Så opptatt er han av å tydeliggjøre disse poengene at han bruker de pianistiske virkemidler som trengs. Dette gjør ham til en kontroversiell Beethoven-interpret. Desynkronisering av hendene, overraskende dynamiske markeringer og tempomessige valg vekker berettiget debatt. Slik har man ikke hørt denne musikken før. Hvis man allerede har bestemt seg for å foretrekke f. eks. Kempff, Brendel, Gilels eller Brautigam, blir dette forstyrrende elementer. Hvis man har bestemt seg for å skjønne og oppleve mer av Beethovens klaversonater, er det meget interessant. Synes jeg.

Tro nå ikke at alt handler om analyse av utvikling, pianisme eller frasering. Schiff er like pasjonert som han er skolert. Som noen få andre, f. eks. Pollini, klarer han å forene intellekt og lidenskap, objektivitet og subjektivitet, i en høyere enhet. Og er ikke det et poeng nettopp i forbindelse med Beethoven, ikke minst den sene Beethoven, som skapte sitt eget rom mellom klassisisme og romantikk? Schiff er kontroversiell, men aldri kjedelig.

Lyden er simpelthen glimrende. Instrumentet han har valgt for de siste sonatene er overraskende nok briljant og glassklart i klangen. Det kan være at fraværet av publikum akkurat på denne siste utgivelsen påvirker lyden i denne retningen. Dette må være Steinway. I utgangspunktet ville en anta at de sene sonatenes mystiske, innadvendte og transcendente preg peker i retning av en Bösendorfer, men her får vi nok et bevis på at det uventede og paradoksale vinner. Men du skal være litt av en pianist for å få det til. Og gjerne hete András Schiff.
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Siden jeg har hatt en ny kule med op.31 nr.3, kom jeg til å tenke på denne tråden. Ved gjennomlesning synes jeg det er noen gode meningsutvekslinger her. Dengang anbefalte jeg Sviatoslav Richter i Brilliants ".. in concert"-boks. I ettertid har jeg skaffet meg Richters live-innspilling på Philips (nå Decca) fra 1993. Ja, flere andre også, men denne er slik at selv store Beethoven-interpreter må strekke våpen.

Om Schiff står seg godt et stykke tid etter? Ja, det gjør han. Virkelig godt.
 

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Innlegg
788
Antall liker
22
Veldig flott tråd! Dette er musikk eg ikkje har, men skjønar eg må skaffe meg. På MDT kostar enkelt-cdane til Schiff £8,50 stk. no, og ein bestilling på vol. 3 og 6 er sendt av gårde. Eg valgte to av dei som dei ikkje har på biblioteket. Eg har beklagelegvis ikkje mykje å bidra med i tråden, men har kost meg med å lese medan eg har høyrd på ein del av dei nevnte pianistane si tolking av 31/2/3 på you tube:

Eg kan høyre ein del av det de skriv om: Barenboim sin bassdrivne framføring, Schiff sin originale rytmikk og daskinga til Richter. Eg vonar eg finn fleire av desse p biblioteket og, så eg kan samalikne meir før. evt. andre kjøp.

Takk til alle saman
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
youtube er nyttig også for å se hvordan pianistene produserer klang og tone, i tillegg til prøvelytting. Ellers er ofte lydkvaliteten på cd (eller lp!) avgjørende for å komme i kontakt med pianistens klangverden og spillestil. All ære og takknemlighet til youtube for et kjempetilbud, men musikkopplevelsen der er altså noe annet en den konsentrerte lyttingen foran et kompetent musikkoppsett.

Takk til kjetinho for et smakfullt utvalg. Jeg vil nok en gang anbefale en (iallfall nesten) komplett sonate-syklus med en og samme utøver. Brendels siste (snaue 500 kr og helt komplett) eller Gilels (dessverre bare nesten komplett, på DG).
 

friedman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.12.2008
Innlegg
230
Antall liker
10
Klippet med Kempff er flott, det lyser av intellektuell tilnærming til musikken og det blir aldri rotete eller ute av balanse. Slik kjenner jeg ham også fra sonatesyklusen og pianokonsertene som jeg selv har i samlingen. Morsomt å lese om andre og interessante tolkninger/innspillinger, awe. Jeg er fast bestemt på å handle Brendel iallefall, har stor sans for pianisten i Mozart og Haydn og da tør jeg ikke tenke på hva han får til med Beethoven... Jeg gleder meg!
 

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Innlegg
788
Antall liker
22
awe skrev:
..Jeg vil nok en gang anbefale en (iallfall nesten) komplett sonate-syklus med en og samme utøver. Brendels siste (snaue 500 kr og helt komplett) eller Gilels (dessverre bare nesten komplett, på DG).
Eg er ganske fersk innan klassisk lytting. Kva er det som gjer at ein bør ha komplett syklus med same artist, etter di meining? Tidlegare i dag var eg på biblioteket og plukka opp Schiff vol.5 og nettopp Gilels. Det vert spanande å høyre dette med skikkeleg lyd.
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Det er alltid givende å lytte til Kempff, synes jeg. Rent, klart og uten kunstige søtningsmidler. Beethovens villskap finner en ikke så mye av, men det tar andre seg av.

Fordelen med èn utøver i store deler av syklusen er at en får utviklingslinjene hos komponisten tydeligere frem. Hver pianist må finne sin forståelse og sitt uttrykk, og det er lettere å forveksle tolkningen med verket med mange utøvere i omløp - spesielt hvis en ikke kjenner musikken godt på forhånd. Synes jeg. Brendel og DG-Gilels har både overblikk og ferdigheter nok til gedigne, balanserte, helstøpte tolkninger av enhver Beethoven-sonate.
 

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Innlegg
788
Antall liker
22
Ja, eg ser at det er eit poeng. Fått høyrd ein del på Gilels-settet no, høyres bra ut det. Det vert utvilsomt fleire av Beethoven sine sonatar på meg, får tenke litt på om det vert eit komplett sett med ei gong.
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
kjetinho skrev:
Ja, eg ser at det er eit poeng. Fått høyrd ein del på Gilels-settet no, høyres bra ut det. Det vert utvilsomt fleire av Beethoven sine sonatar på meg, får tenke litt på om det vert eit komplett sett med ei gong.
Mi erfaring er at eg som oftast må finne fram Gilels same kven eg elles høyrer på i Beethoven, og slik har det vore i mange år. Brendel kan du få for 500 små kroner, og det er ei god investering. Det same gjeld Lewis, som spelar utruleg flott, men som i mine øyre ikkje har like mykje karakter som Gilels og Brendel. Schiff har karakter og innsikt i bytter og spann, men kostar meir. Dessutan er opptakskvaliteten i sistnemnde heilt på topp.
 

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Innlegg
788
Antall liker
22
No er det ei stund sidan eg fekk Schiff sine vol. 3 og 5. Eg set verkeleg pris på denne musikken. Volum 3 (op. 14, 22 og 49) har gått nesten kontinuerleg i heile dag, og fungerer like godt som bakgrunnsmusikk som til konsentrert lytting. Innspelinga er luftig, dynamisk, klokkeklar, men aldri skarp. Er litt freista til å halde fram å kjøpe Schiff, men har ikkje hastverk. Desse platene kan eg høyre på lenge.

Har og lyst å høyre Richter, då eg som oftest kan setje pris på litt villskap. Har han ei komplett innspeling? Det næraste eg såg var denne:

Nokon som har høyrd den? Nesten pinleg billig, rundt hundrelappen.
 

plasma

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.11.2009
Innlegg
843
Antall liker
1.645
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Mener bestemt at Richter aldri gjorde en syklus av LvB sonatene. Desverre..
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
kjetinho skrev:
No er det ei stund sidan eg fekk Schiff sine vol. 3 og 5. Eg set verkeleg pris på denne musikken. Volum 3 (op. 14, 22 og 49) har gått nesten kontinuerleg i heile dag, og fungerer like godt som bakgrunnsmusikk som til konsentrert lytting. Innspelinga er luftig, dynamisk, klokkeklar, men aldri skarp. Er litt freista til å halde fram å kjøpe Schiff, men har ikkje hastverk. Desse platene kan eg høyre på lenge.

Har og lyst å høyre Richter, då eg som oftest kan setje pris på litt villskap. Har han ei komplett innspeling? Det næraste eg såg var denne:

Nokon som har høyrd den? Nesten pinleg billig, rundt hundrelappen.
Richters "In Concert" på Brilliant må du berre kjøpe så fort som råd er. Lyden er til å leve med, klaverspelet til å leve for.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.531
Antall liker
9.690
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
På det abeillesalget jeg refererer til på Haydntråden var denne med i boksen med russiske artister, 100 Cder for 20 Euro.....

Siste dag var i går.
 

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Innlegg
788
Antall liker
22
Steike! Det er jo heilt sjuke prisar på klassisk til tider. Eg kan leve med å betale ein hundrings for berre 5 cdar og ;)

Awe, eg tek deg på ordet og sender i veg ei bestilling.
 
Topp Bunn