Side 1 av 2 12 SisteSiste
Resultater 1 til 20 av 36
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    Dec 2013
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    153
    Tagget i
    0 Innlegg

    Belden Iconoclast kabler

    Er det noen her som har prøvd Belden Iconoclast kabler?
    https://iconoclastcable.com/story/index.htm

    Jeg synes det er litt interessant med den vitenskapelige tilnærmingen kombinert med «uforklarlig» forskjell på kobbertyper. Dessverre er kablene litt dyre til å kjøpe bare for test.

    Det er også en diskusjon om temaet på ps audio forumet.
    https://forum.psaudio.com/t/belden-i...eaker-cabling/

  2. #2
    Hifi Freak ymir's Avatar
    Ble medlem
    Dec 2013
    Innlegg
    2,997
    Tagget i
    3 Innlegg
    Nå blir nok også Belden svartelista av målemafiaen her som useriøs.
    Kun ute etter å sko seg på d¤##" audiofile
    Kommer nok ett ras av brukte Belden produkter for salg etter dette,
    ingen seriøse vil være bekjent av å eie noe derfra lenger.
    Mahatma Gandhi
    "Verden har nok til alles behov, men ikke til alles grådighet"

  3. #3
    Hifi Freak DagT's Avatar
    Ble medlem
    May 2013
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    1,464
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra storab Se Innlegg
    Er det noen her som har prøvd Belden Iconoclast kabler?
    https://iconoclastcable.com/story/index.htm

    Jeg synes det er litt interessant med den vitenskapelige tilnærmingen kombinert med «uforklarlig» forskjell på kobbertyper. Dessverre er kablene litt dyre til å kjøpe bare for test.

    Det er også en diskusjon om temaet på ps audio forumet.
    https://forum.psaudio.com/t/belden-i...eaker-cabling/

    Litt rart hvis kobbertypene er så viktige. Ingen av patentene til Galen Gareis nevner det som spesielt viktig.
    Electromagnetic and acoustic imagery

  4. #4
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    Dec 2013
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    153
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra DagT Se Innlegg
    Sitat Sitat fra storab Se Innlegg
    Er det noen her som har prøvd Belden Iconoclast kabler?
    https://iconoclastcable.com/story/index.htm

    Jeg synes det er litt interessant med den vitenskapelige tilnærmingen kombinert med «uforklarlig» forskjell på kobbertyper. Dessverre er kablene litt dyre til å kjøpe bare for test.

    Det er også en diskusjon om temaet på ps audio forumet.
    https://forum.psaudio.com/t/belden-i...eaker-cabling/

    Litt rart hvis kobbertypene er så viktige. Ingen av patentene til Galen Gareis nevner det som spesielt viktig.
    Ikke spesielt viktige, poenget er at Galen sier han ikke kan forklare hvorfor det er forskjell mellom kobbertyper med samme arkitektur på kabel. Han sier prøv selv og velg den du liker, gjerne den billigste.

  5. #5
    Overivrig entusiast HAREPUSEN's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2009
    Sted
    telemark
    Innlegg
    765
    Tagget i
    1 Innlegg
    Torget
    1
    Belden har laget industri kabel i flere år tier , jeg ble obs på en data kabel allerede for nesten 30 år siden, jeg har brukt den siden i mange DIY varianter , Jeg har enda ikke funnet en kabel som jeg føler kan erstatte den lyd messig . Alle mine inter connects kabel , rca som xlr er bygget med beldens single strand kopper , isolert med en skum polyuretane ?Twisted / rolled pair 2 pair 3pair , I mine amper har jeg brukt denne og bruker fremdeles og neon tech som hook up ,også i mine ny kommende amper Så det var jo rart om de ikke skulle lage rene audio kabler selv , ett nytt marked .Om de forsjellige kobber strukturene vet jeg ikke om man skulle høre forsjell på lang strukturert oxygen free" kooper eller ikke , selv klarer jeg ikke høre forsjell på neonteck sin high tech og beldens data industri kabel i intern hook up .Men i signal transmission kan oppbygging og antall ledere ha en forsjell i lyd , men ikke i signatur . Kobberen har gjentar meg selv synes jeg en nøytral gjengivelse og balanse hele registeret gjennom . Av høytaler kabel har jeg funnet en kabel med få kobber cordeller 2 leder (2,5 kvadrat )/ 4 leder i flette kappe som jeg betegner som veldig nøytral , In akustik , s heller ikke her vet jeg ikke om noen kabel skulle være bedre , der finnes jo Audioqest selvfølgelig og Monocle men til helt annen pris ,,,,,,så
    Jeg velkommer Belden med sine audio produkter som avgjort har noe å tilføre HI fi en jeg velkommer også andre DIYere til å leke litt med kabler , det er gøy .

  6. #6
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Aug 2005
    Sted
    Ålesund
    Innlegg
    2,811
    Tagget i
    0 Innlegg
    Hmm...hvis jeg bestiller 2x3m av den dyreste xlr varianten så lander prisen på ca 25000.-
    Den rimeligste kommer på vel 8000.-.

    Da kan man stille seg spørsmålet om Belden er blitt fristet til å hoppe på kabeltoget, eller om disse prisene kan forsvares mtp utvikling/produksjon og material kostnad ?

    Har Belden funnet opp hjulet på nytt ?
    Digital kilde: Aurender N100H
    Dac: DDDac ( diy)
    Analog kilde: Sperrling True Track
    Pre-amp: SPEC P-7
    Power amps: McIntosh MC 1.2 kw
    Høytt: JBL 4365
    Kabler: Oblivion Energetic, Neotech 1002 sølv og Valhalla.

  7. #7
    Hifi Freak WayAhead's Avatar
    Ble medlem
    Dec 2017
    Innlegg
    6,188
    Tagget i
    0 Innlegg
    Har en 0,5m Belden XLR med Neutric konnektorer som må være mellom 20 og 40 år gammel. Aka 30 +/-
    TOTAL SCI-FI

    [MAC ]-->>-------------------------------------------------[ NO, THERE AIN`T NO SHIT HERE ] ------------------------------------------>>--[ POWER AMP]

    "We are the only Hi-Fi, everything Hi-Fi maker, and the gigantic new SP-X speaker system backs up that proud claim with real earthshaking authority."

  8. #8
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    19,680
    Tagget i
    13 Innlegg
    Det ser ut som dette er et enmannsprosjekt innen Belden. Alle dokumentene er skrevet i jeg-form og ser ikke veldig profesjonelle ut. De inneholder mye svada og lite begrunnelser. Han hevder flere steder at tidsaspektet er viktig, men sier ikke noe om hvor store tidsforskjeller man kan forvente i en meterlang kabel med signalhastighet på ca 70 % av lyshastigheten, eller hvordan dette skulle bli hørbart. Det gjøres et poeng ut av at de elektriske egenskapene for balanserte og ubalanserte kabler er de samme, men det står ingen ting om hvorfor dette skulle ha noe å si.

    Det hele virker bare veldig rart.

  9. #9
    Hifi-interessert
    Ble medlem
    Jun 2014
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    63
    Tagget i
    1 Innlegg
    Sitat Sitat fra Asbjørn Se Innlegg
    Det ser ut som dette er et enmannsprosjekt innen Belden. Alle dokumentene er skrevet i jeg-form og ser ikke veldig profesjonelle ut. De inneholder mye svada og lite begrunnelser. Han hevder flere steder at tidsaspektet er viktig, men sier ikke noe om hvor store tidsforskjeller man kan forvente i en meterlang kabel med signalhastighet på ca 70 % av lyshastigheten, eller hvordan dette skulle bli hørbart. Det gjøres et poeng ut av at de elektriske egenskapene for balanserte og ubalanserte kabler er de samme, men det står ingen ting om hvorfor dette skulle ha noe å si.

    Det hele virker bare veldig rart.
    Er nok likevel nokre som biter på. Kvasivitenskap florerer innan hi-fi.

  10. #10
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    Aug 2008
    Innlegg
    130
    Tagget i
    1 Innlegg
    Sitat Sitat fra Asbjørn Se Innlegg
    Det ser ut som dette er et enmannsprosjekt innen Belden. Alle dokumentene er skrevet i jeg-form og ser ikke veldig profesjonelle ut. De inneholder mye svada og lite begrunnelser. Han hevder flere steder at tidsaspektet er viktig, men sier ikke noe om hvor store tidsforskjeller man kan forvente i en meterlang kabel med signalhastighet på ca 70 % av lyshastigheten, eller hvordan dette skulle bli hørbart. Det gjøres et poeng ut av at de elektriske egenskapene for balanserte og ubalanserte kabler er de samme, men det står ingen ting om hvorfor dette skulle ha noe å si.

    Det hele virker bare veldig rart.
    Dette er nok ikkje eit dokument som stammar frå Belden. Det er eit makkverk utan like, skreve av ein person som ikkje er van med å forfatta teknisk dokumentasjon. Belden publiserer ikkje slike makkverk, så eg vil tru at han har misbruka logoen og namnet til Belden.

  11. #11
    Æresmedlem
    Ble medlem
    Dec 2003
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    11,290
    Tagget i
    0 Innlegg
    Torget
    9
    Belden henviser til et patentnummer på Iconoclast (det står imidlertid Iconolast) på sin hjemmeside:

    https://www.belden.com/resources/patents
    Feickert Blackbird platespiller / Kuzma 4 point arm med VdH Colibri XCP-HO og Kuzma 4 point 14" arm med Miyajima Madake
    Luxman EQ500 RIAA
    Marantz CD-7 og CD12 - Luxman DA06 DAC - Apple TV / iPhone X / iPad for trådløs streaming
    Luxman L509x forsterker
    Tannoy DC10A med Tannoy ST-100 diskanter og 2 stk JL Audio Fathom 113 subwoofere

  12. #12
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    19,680
    Tagget i
    13 Innlegg
    Det er opptil fler, alle med samme mann som oppfinner og Belden som assignee:
    https://patents.google.com/patent/US9293239B2/en
    https://patents.google.com/patent/US9748022B2/en
    https://patents.google.com/patent/US9589704B2/en
    https://patents.google.com/patent/US10079081B2/en
    https://patents.google.com/patent/US9455070B2/en

    Patentene på signalkabler gjelder «air dielectrics» tilsvarende Nordost, mens patenten på høyttalerkabler gjelder det «revolusjonerende» konseptet med å flette kablene sammen av flere enkeltledere.
    Dette virker ikke mindre rart etter å ha sett patentene.

    I tråden på PS Audio-forumet som det er linket til i åpningsinnlegget står det at
    Galen Gareis, the engineer who developed Iconoclast, has left Belden and is consulting with Blue Jeans Cable to market, support and hopefully develop new products in the Iconoclast line. Blue Jeans Cable has always been the sole company that terminated all of the Iconoclast cabling for Belden.
    Andre steder i samme tråd står det at konstruktøren terminerer dem selv. Markedsføringsmaterialet har han åpenbart også skrevet selv, uten å involvere noen av Beldens technical writers. (Bruken av STORE bokstaver er et tydelig fingeravtrykk.) Det er likevel ingen tvil om at han kan ingeniørfaget sitt: https://polytechnic.purdue.edu/alumn...s/galen-gareis

    Han ble ferdig med sin Bachelor i 1983 (etter å ha begynt på den i 1976 - sju år?), så jeg anslår at han han er rundt 60-62 nå. LinkedIn-profilen hans viser ham som Retired Principal Product Engineer hos Belden. Dette er nok noe han har fått lov til å holde på med i arbeidstiden de siste par årene før pensjonering, men det fremstår fortsatt som veldig rart. Skal vi gjette på at dette er ment å være pensjonen hans?
    Siste redigert av Asbjørn; 04.05.2019 kl. 20:59.

  13. #13
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    Aug 2008
    Innlegg
    130
    Tagget i
    1 Innlegg
    Sitat Sitat fra Trondmeg Se Innlegg
    Belden henviser til et patentnummer på Iconoclast (det står imidlertid Iconolast) på sin hjemmeside:

    https://www.belden.com/resources/patents
    Eg fann patentet (https://patents.google.com/patent/US.../en?oq=9455070), men det er same surret. I patentet er karakteristisk impedans for ein kabel definert, men det gir ikkje meining å modellera ein kabel som ei transmisjonslinje ved så låge frekvensar som i det hørbare området. Det er fyrst når frekvensen er så høg, eller kabelen så lang at lengda nærmar seg 1/10 av bølgjelengda at det gir meining å nytta ein transmisjonemodell (ein distribuert krets). I ein kabel er farten på signalet (ei elektromagnetisk bølgje) ca. 0.7 av ljosfarten. Så om vi seier at signalet har ein fart på v = 2x10^8 m/s og vel f = 20 kHz som høgaste frekvens (eg høyrer ikkje så høge frekvensar), vert bølgjelengda

    lambda = v/f = (2x10^8 m/s)/(20x10^3 s^-1) = 100x10^5 m = 100 km.

    Ei tiandedels bølgjelengd er da 10 km (ei norsk mil!), og så lange kablar er det vel ikkje mange som har. Når kabelen er stuttare enn ei mil er spenninga så godt som den same på begge endar av kabelen, og da kan kabelen modellerast som eit "lumped circuit" som anglane kallar det. Om vi tenkjer oss ein forsterkar kopla til ein høgtalar vil det seia at spenninga over høgtalarklemmene er den same som på utgangsterkinalane på forsterkaren. Dette er det lett å sjå om vi reknar ut kor lang tid bølgjefronten treng for nå fram til høgtalaren. Om vi reknar med ei kabellengd på L =10 m finn vi at tidsforsinkelsen er på

    tau = L/v = (10 m)/(2x10^8 m/s) = 50 ns.

    Så kan vi stilla spørsmålet: kan det vera rett at Belden har sendt inn ein så tullete patentsøknad? Det verkar rart, men mange stor føretak ser det som ein føremon å ha så mange patent som mogeleg. Det er vanleg at dei søker om patent på "oppfinningar" som dei ikkje ser noko nytte av, men dei søkjer likevel. Nokre gjer dette i tilfelle eit eller anna i patentet kan koma til nytte ein gong i framtida. Det finst òg føretak som handlar med patent, men då bør dei helst vera meir fornuftige enn patentet det her er snakk om. Ser at oppfinnaren heite Galen Gareis, så kanskje det var han som sendte søknaden? Dette reiser enda eit spørsmål: viste han at det var svada, men tenkte at om han fekk det til å sjå ut som at Belden stod attom desse kablane så kunne han tena pengar på det? Det verkar likevel rart at Belden ikkje har meir kontroll på kva det vert søkt patent på.

    Belden er kjent for å produsera kabel av god kvalitet til fornuftige prisar, men desse kablane har typiske "high-end"-prisar (kraftig overprisa), så berre det bør vekkja mistanke. Det er nok dei som går på dette og tømmer sløsar bort feriepengane sine.

  14. #14
    Overivrig entusiast HAREPUSEN's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2009
    Sted
    telemark
    Innlegg
    765
    Tagget i
    1 Innlegg
    Torget
    1
    Sorry for at jeg gikk på limet her , Jeg tror som Asbjørn at det er ett enmanns prosjekt , og i tillegg tatt seg retten til å bruke navnet til en av markeds lederene innen kable teknikk

    Jeg ville og vært forbeholden

    hvis belden audiokabler fantes så ville de finnes hos farnell , rs components og elfa ,,,,men finner bare industrikablene.

  15. #15
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    19,680
    Tagget i
    13 Innlegg
    Jeg synes patentene er veldig rare. Det er mange ord, men selve oppfinnelsene ser ikke veldig originale ut. Eksempel: https://patents.google.com/patent/US9455070B2/en
    What is claimed:
    1. An audio cable, comprising:
    a first conductor having a first diameter;
    a non-conductive thread spirally wrapped around the first conductor having a second diameter;
    a first jacket surrounding the first conductor and thread, having an inner diameter approximately equal to the first diameter plus twice the second diameter; and
    a second conductor contacting the first jacket; and
    a channel formed by an inner surface of the first jacket;
    wherein a sum of the cross-sectional areas of the first conductor and thread is equal to less than 30% of a cross-sectional area of the channel.
    Det er en air dielectric coax. Jeg er ikke sikker på når Nordost begynte å selge Odin etc med den oppbygningen, men det var nok før dette patentet fra 2016. Nordost påstår å ha patent på det, de også (det har de ikke), men i en tråd om akkurat det mener jeg vi fant patenter fra ca 1950 som burde dekke denne «oppfinnelsen» også. Det ville være rasende festlig om denne oppfinneren saksøkte Nordost med krav om royalties tilbake til 2016.

  16. #16
    Hifi Freak DagT's Avatar
    Ble medlem
    May 2013
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    1,464
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra Asbjørn Se Innlegg
    Jeg synes patentene er veldig rare. Det er mange ord, men selve oppfinnelsene ser ikke veldig originale ut. Eksempel: https://patents.google.com/patent/US9455070B2/en
    What is claimed:
    1. An audio cable, comprising:
    a first conductor having a first diameter;
    a non-conductive thread spirally wrapped around the first conductor having a second diameter;
    a first jacket surrounding the first conductor and thread, having an inner diameter approximately equal to the first diameter plus twice the second diameter; and
    a second conductor contacting the first jacket; and
    a channel formed by an inner surface of the first jacket;
    wherein a sum of the cross-sectional areas of the first conductor and thread is equal to less than 30% of a cross-sectional area of the channel.
    Det er en air dielectric coax. Jeg er ikke sikker på når Nordost begynte å selge Odin etc med den oppbygningen, men det var nok før dette patentet fra 2016. Nordost påstår å ha patent på det, de også (det har de ikke), men i en tråd om akkurat det mener jeg vi fant patenter fra ca 1950 som burde dekke denne «oppfinnelsen» også. Det ville være rasende festlig om denne oppfinneren saksøkte Nordost med krav om royalties tilbake til 2016.
    Patentkravet er jo veldig spesifikt med hensyn til størrelser og sånnt er det ikke spesielt vanskelig å få gjennom i USA så lenge ingen andre har spesifisert de samme størrelsene. Da blir det også tilsvarende lett å omgå patentet.
    Electromagnetic and acoustic imagery

  17. #17
    Hifi Freak WayAhead's Avatar
    Ble medlem
    Dec 2017
    Innlegg
    6,188
    Tagget i
    0 Innlegg
    Et par ting.
    Patenter har vel en tidsbegrensnig på 25? År?

    Patentinfo en finner på nettet kan finnes flere steder med varierende grad av fullstendighet og ikke minst med/medutenmed tegninger og annen dokumentasjon.

    Store firmaer kan ta ut så mange som 250 patenter rundt originalpatentet for å skjerme det.

    Toyota tok nylig ut 5000 patenter på elbilteknoligi - som et eksempel.

    I tillegg er det vel de færreste firmaer som har råd til «verdenspatenter» dvs at andre er fri til å produsere lignende produkter der patentet ikke er registrert men hvordan dette stiller seg ift salg og markefsføring aner jeg ikke.
    Siste redigert av WayAhead; 04.05.2019 kl. 19:31.
    TOTAL SCI-FI

    [MAC ]-->>-------------------------------------------------[ NO, THERE AIN`T NO SHIT HERE ] ------------------------------------------>>--[ POWER AMP]

    "We are the only Hi-Fi, everything Hi-Fi maker, and the gigantic new SP-X speaker system backs up that proud claim with real earthshaking authority."

  18. #18
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    Aug 2008
    Innlegg
    130
    Tagget i
    1 Innlegg
    Sitat Sitat fra Asbjørn Se Innlegg
    Det ville være rasende festlig om denne oppfinneren saksøkte Nordost med krav om royalties tilbake til 2016.
    Det har han nok ikkje råd til. Å føra rettsaker er ikkje billig; sakførarar skriv rekning med gaffel. Små føretak har ikkje råd til å forsvara patenta sine om store konkurrentar tek seg til rette. På dette området er det vel juristane og økonomane som bestemmer.

    Mange av patenta som vert innvilga burde ikkje ha vore det. Men patentkontora har korkje tid eller kompetanse til å gjera ein god nok jobb. Den same oppfinninga vert ofte patentert oppatt og oppatt. Her er eit ekstremt døme [1].

    Referasne
    [1] W. Knight, Wheel patented in Australia, New Scientist, 3. juli 2001. https://www.newscientist.com/article...-in-australia/

  19. #19
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Apr 2009
    Innlegg
    1,967
    Tagget i
    1 Innlegg
    Sitat Sitat fra Bolinder Se Innlegg
    I patentet er karakteristisk impedans for ein kabel definert, men det gir ikkje meining å modellera ein kabel som ei transmisjonslinje ved så låge frekvensar som i det hørbare området. Det er fyrst når frekvensen er så høg, eller kabelen så lang at lengda nærmar seg 1/10 av bølgjelengda at det gir meining å nytta ein transmisjonemodell (ein distribuert krets).

    Beklager, men her må jeg opponere ved å vise til [1].

    Unfortunately, you probably learned transmission-line theory during a few lectures in an electromagnetic-fields class. If so, you learned transmission-line theory with wave equations and a lot of difficult math. In addition, you've probably heard that transmission-line effects become apparent at higher frequencies, but rarely does anyone explain why. Why are transmission-line effects usually noticeable only at high frequencies? What happens at low frequencies? What are the definitions of "high" and "low"? In practice, you can more easily and completely grasp transmission-line theory just by understanding the basic physics.

    In summary:
    A signal traveling along a transmission line has voltage and current waves related by the characteristic impedance of the line.
    Signal reflections occur at impedance boundaries.
    As it travels down the line, a signal has delay associated with it.

    These three elements combine to produce transmission-line effects.

    [1] beskriver hva som skjer ved gjentagende refleksjoner når det er overganger i impedans, som det er i begge ender i høyttalerkabler. Høyt utdannede personer mener at dette i sum kan være innenfor hørbarhet, men i så fall bare så vidt. Finnes en lang tråd om dette noen år tilbake.

    Konsekvensen ved lave frekvenser (som innen audio) er altså forsinkelse (som varierer med frekvens), ved høye frekvenser er konsekvensen stående bølger mellom impedansovergangene.

    Kilde: Analyze transmission lines with (almost) no math, Ron Schmitt -March 18, 1999
    link: https://www.edn.com/5G/4363080/Analy...almost-no-math
    Siste redigert av Hedde; 04.05.2019 kl. 20:38.
    For sant til å være godt

  20. #20
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    19,680
    Tagget i
    13 Innlegg
    Problemet er bare at grensesnittene ikke er impedansematchet i utgangspunktet. En DAC kan ha utgangsimpedans på 600 ohm og påfølgende forsterker inngangsimpedans på 47 kiloohm. Den har i sin tur en utgangsimpedans på kanskje 0,1 ohm og driver en høyttaler hvor lastimpedansen varierer mellom kanskje 5 og 50 ohm ved forskjellige frekvenser, og med fasevinkler mellom +30 og -30 grader. Da er det ikke godt å si hvilken karakteristisk impedans kablingen skulle ha ved hvilken frekvens for å matche noe som helst.

    Patenten beskriver dette, men dropper det for så å diskutere «propagation velocity» i stedet og kommer med følgende påstand:
    As with self inductance or impedance effects, propagation velocity is similarly frequency dependent and, with wide differences between arrival times of low frequency components and high frequency components of an audio signal, can result in audible phase distortion and “smearing”
    Deretter beskriver han en air dielectric coax som «løsning» på det «problemet» uten å si så mye om hvor mange nanosekunder det tar for et signal å komme fra den ene enden av en meterlang coax til den andre, omtrent hvor stor forskjell dette «problemet» vil gi i gruppeforsinkelse mellom bass og diskant, eller alment aksepterte hørbarhetsterskler for faseavvik og gruppeforsinkelse. (Folk som går på den historien bør helst ikke ha bassreflekshøyttalere, for å si det slik.) Dette ser ut som noen har tatt en Nordost-brosjyre og sendt den inn som en patentsøknad. Den karakteristiske impedansen fra innledningen blir bare hengende i luften.
    Siste redigert av Asbjørn; 04.05.2019 kl. 20:56.

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed