Lyttetest av kabler - hva slags musikkmateriale?

S

Syncrolux

Gjest
Kort sagt - hva slags musikkmateriale er best egnet til å avsløre forskjeller mellom kabler?

Jeg har lagt ut to tråder med lydfiler for lyttetesting av kabler her, og fått tilbakemeldinger på at de er "for enkle" lydmessig til å avsløre forskjeller.

Dette er kanskje ikke så lett å bli enig om - men hva mener dere et lydklipp må inneholde av lydmessige og musikalske elementer for å best avsløre kabelforskjeller? Kom gjerne med musikkeksempler og beskriv hva disse inneholder som gjør de godt egnet.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.425
Antall liker
35.206
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det er nok lettest å identifisere reelle forskjeller på perkussive lyder med bredt frekvensinnhold. Kastanjetter, kantslag på skarptromme, kvister som knekker. Spesielt hvis innholdet har en overvekt av høye frekvenser. F eks triangel, utklingning av cymbaler og lignende. Det vil fremheve forskjellene i diskanten, hvor "noe" kan skje.
 
W

WayAhead

Gjest
Et par eksempler som jeg har sett "vokse inn i himmelen" er "Graceland" og "You Can Call Me Al" fra Graceland Albumet. Tror jeg har vært igjennom 3 forskjellige varianter og endte opp med en FLAC 96 kHZ/24*bit variant. Det har vært en skremmende økning i kvalitet og oppløsning i selve materialet og fra dårligste versjon til beste høres rytmeskjsjonen helt annerledes ut, det dukker opp nye rytmedetaljer som ikke var mulig å høre på de andre versjonene. I sangen I Know What I Know virker det som mikseren stakk av og tok lunch rett etter han startet mixingen av den låten og lot resten gå av seg selv, Hearing is believing. Veldig oppløst og detaljert plate generelt med fantastisk "transparency".

Ser at Daft Punk Get Lucky er en del brukt men i FLAC versjon er den i meste laget for min del ellers vil jeg på det sterkeste anbefale å unngå Jazz som etter min mening ikke fyller noen krav til testing av lydsystemer og komponenter.

Men erfaring er at snert, attakk og transparency/komplekse detaljer er der det er lettest å skille kabler fra hverandre men og subtile detaljer hvis innspillingen er god.
 
S

Syncrolux

Gjest
Ok, hva med å prøve et ubesudlet liveopptak av et trommesett?
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
For min del var Pie Jesu et bra spor med tanke på å spore forskjeller. Vibratoen og artikulasjonen i en klar og lys sopran sammen med akustikk fra opptaksrommet er avslørende.

Ellers synes jeg alle akustiske opptak som er nogenlunde umanipulerte i mellomtone og opp brukbare for det er så mye hurtighet i stigningstiden på hver eneste lyd involvert. Gitarer, trommer, harpe og strykere. Vil tro det er i variasjonen i dynamikken jeg identifiserer best.

Videre er min erfaring at et enkelt opptak ikke er nok til å klare å identifisere så små forskjeller som kabelforskjeller. Personlig har jeg aldri klart å identifisere en kabel ved lytting på den måten. Jeg kunne ønsket meg 5-6 ulike musikkspor til hver kabel ved neste test.
 
W

WayAhead

Gjest
Ok, hva med å prøve et ubesudlet liveopptak av et trommesett?

Lurer på om det blir litt tilbake til start men det finnes helt sikkert noe upløyd mark derude som kan brukes. Litt innpakket, litt komplekst men med høy lydkvalitet.

En detalj jeg har merket meg tydelige forskjeller på er ekko i "bakgrunnen". Der er det normalt lett å oppdage forskjeller.
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Jeg tester og evaluerer alt utstyr jeg prøver (også kabler) med opptak av moderat kvalitet. Dette fordi det er enklere å avsløre forskjeller. Gode opptak har en tendens til å bli bra og bra nok likevel.
Altså omvendt av det som nok er politisk korrekt her inne!
U2, Dinosaur Jr, Black Sabbath etc....
 
  • Liker
Reaksjoner: KJ
S

Syncrolux

Gjest
For å unngå å få diverse plateselskaper og ekle advokater på ryggen så er det dessverre ikke aktuelt å bruke musikk som er copyrightet. Sorry. Så det må bli noe public domain. Det som ble brukt i kabeltest #1 og #2 er opptak jeg selv har gjort, som jeg vet ikke er omfattet av copyright. Sånn må det nok bli. Dere kan ønske dere U2 så mye dere vil, men det er dessverrre U2?????? (noen som tok den?... hehe)
 
Sist redigert av en moderator:

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Vil anbefale at du lager en ABX test hvor to av de er like og så skal man identifisere hvilke. Og så gjøres dette med ulike spor og musikk (helst 12 stk).
Mer arbeid selvsagt.

Tror ikke du skal være bekymret for å bruke copyrightet musikk til akkurat dette. Det florerer jo av det på nettet.

Mener det også er vesentlig at den ene kabelen er kostbar. Enkelt og greit fordi pris er en viktig faktor for mange kabeltroende.
 

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Innlegg
1.642
Antall liker
464
Sted
Trondheim
Det er nok lettest å identifisere reelle forskjeller på perkussive lyder med bredt frekvensinnhold. Kastanjetter, kantslag på skarptromme, kvister som knekker. Spesielt hvis innholdet har en overvekt av høye frekvenser. F eks triangel, utklingning av cymbaler og lignende. Det vil fremheve forskjellene i diskanten, hvor "noe" kan skje.
Enig med dette. Vil også legge til brassinstrumenter.

Jeg tror uansett det er ett litt vanskelig tema, fordi det vil være nærliggende å tro at man lettest hører forskjell på det man er mest vant til å høre.

Synes det er en litt rar diskusjon, siden forskjellene beskrives som natt og dag. Da burde musikkvalget være helt likgyldig så lenge det er av en passe kvalitet.
 

gormj

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.12.2008
Innlegg
944
Antall liker
315
Sted
Trondheim
Jeg tester og evaluerer alt utstyr jeg prøver (også kabler) med opptak av moderat kvalitet. Dette fordi det er enklere å avsløre forskjeller. Gode opptak har en tendens til å bli bra og bra nok likevel.
Altså omvendt av det som nok er politisk korrekt her inne!
U2, Dinosaur Jr, Black Sabbath etc....
Dette er er godt poeng. Det er noe «hifi-musikk» som låter bra på de fleste anlegg. Men man må jo passe seg for å skille mellom «kvalitet» og «EQ-effekter». Det fins jo mye musikk der ute som klart høres bedre ut med litt ratting på tonekontrollene.

Ikke lett for Syncrolux å velge her. Musikkønskene spriker jo like mye som svarene på lyttetestene :) Min anbefaling er at du lytter til «kabellyrikerne». Vi «kabelrealister» tar hva som kommer.
 
Sist redigert:

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.789
Antall liker
1.990
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Bruke Emilie Nicolas forrige gang jeg testet Cardas mot flere andre alternativer. Midtpartiet der kan man hente ut litt informasjon om hvordan kabelen påvirker anlegget.

Sangen heter "Let you out".
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Jeg tester og evaluerer alt utstyr jeg prøver (også kabler) med opptak av moderat kvalitet. Dette fordi det er enklere å avsløre forskjeller. Gode opptak har en tendens til å bli bra og bra nok likevel.
Altså omvendt av det som nok er politisk korrekt her inne!
U2, Dinosaur Jr, Black Sabbath etc....
Dette er er godt poeng, men lurer på hvordan du klarer å skille «kvalitet» fra «EQ-effekter». Det fins jo mye musikk der ute som klart høres bedre ut med litt ratting på tonekontrollene.

Ikke lett for Syncrolux å velge her. Musikkønskene spriker jo like mye som svarene på lyttetestene :) Min anbefaling er at du lytter til «kabellyrikerne». Vi «kabelrealister» tar hva som kommer.
Evaluering av utstyr og kabler er en blanding av analytisk og emosjonell persepsjon. Liker jeg det jeg hører så er det bra lyd. I tillegg så må man ha en metode for å skille ut dagsform og andre ikke kvalitative forstyrende faktorer. Sistnevnte løses ved tid og repetisjon.
Det som teller er musikalitet og innlevelse. Dette er ikke direkte observerbart men heller opplevelsen av at dette ble bra. Når jeg evaluerer nytt utsyr, også kabler, så begynner jeg alltid med kjent musikk av ulik teknisk kvalitet. Referanse platene kommer senere. Referanseplatene blir bra nesten uansett hva jeg benytter og jeg er ikke sikker på om jeg kan skille mellom kabler med «pling-plong» musikk. Men vi oppfatter forskjellig, så kanskje andre kan!
 

NLS

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2013
Innlegg
633
Antall liker
330
Sted
Drammen
Torget vurderinger
2
Hvorfor ikke holde fast i hvad vi har? (siden copyright lukker 99,9 % alligevel)

Synes faktisk Tom Waits wannabe sangen fra første kabeltest var glimrende at forholde sig til.
 
S

Syncrolux

Gjest
Bruke Emilie Nicolas forrige gang jeg testet Cardas mot flere andre alternativer. Midtpartiet der kan man hente ut litt informasjon om hvordan kabelen påvirker anlegget.

Sangen heter "Let you out".
Høre litt på den på Spotify. En del romklang, ikke spesielt komplekst lydbilde, og flatklemt dynamikk. Jeg tillater meg å spørre om dette virkelig er godt egnet?
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.789
Antall liker
1.990
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Funka i mitt tilfelle iallefall, ellers hadde jeg ikke skrevet den opp ;).
 
W

WayAhead

Gjest
Korsang? Da er det ikke nødvendig med kabeltest i det heletatt men jeg kan jo hente fram de mest egnede høyttalere jeg har for oppgaven:
Product Dimensions: 20.1 x 30.5 x 34.3 cm ; 2 Kg



Two-way speaker configuration
Power handling: 200W peak (50W RMS)
4" woofer and 1/2" titanium-laminate tweeter
Outstanding audio output
Wide, accurate frequency response
All-weather construction for the outdoors
Easy setup
 
Sist redigert:
S

Syncrolux

Gjest
I mine ører er korsang noe av det mest krevende av alt. Kanskje fordi jeg sang i kor i mange år sjøl, og irriterer meg over at det så og si aldri låter riktig på opptak. Men som sagt - vi styrer unna kor her.
 

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Innlegg
1.642
Antall liker
464
Sted
Trondheim
Korsang? Da er det ikke nødvendig med kabeltest i det heletatt men jeg kan jo hente fram de mest egnede høyttalere jeg har for oppgaven:
Product Dimensions: 20.1 x 30.5 x 34.3 cm ; 2 Kg
Om du tror du får et ukomprimert koropptak fra Nidarosdomen ut gjennom de der, er det på tide å ta en kraftig reality check.........
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
ellers vil jeg på det sterkeste anbefale å unngå Jazz som etter min mening ikke fyller noen krav til testing av lydsystemer og komponenter.
:confused:
Kan ikke tenke meg bedre materiale enn trio jazz m/vokal, feks. fra Rainbow Studio.
Rolling Stones mfl. kan man jo like gjerne spille på en bordradio. Lyder helt forj.....
Musikkpreferanser er selvsagt ikke underordnet mhp. synspunkter.
 
W

WayAhead

Gjest
Tja, hvis en virkelig ikke vil utfordre noe som helst er det jo bare å hive på klassisk jazz, slik de alltid gjorde og forsatt sikkert gjør i "Coneman High End SY Shops"
 
S

Syncrolux

Gjest
Typisk trio-jazz er nok ikke det mest krevende å gjengi. Bra for meg at min første kabeltest var med en kvartett.. hehe.
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Pink noise funker best for å identifisere forskjeller etter min erfaring. Når jeg hører på musikk blir jeg alt for opptatt av hva som skjer i musikken, og hjernen min har en tendens til å fylle inn det den forventer skal være der. Pink noise (evt brown noise) gjør det mye lettere å lytte analytisk etter forskjeller.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Men, det er jo ikke kun interessant hva som er vanskeligst for kabelen å gjengi, (As if! Min kommentar.) men med hvilken type materiale det er lettest for lytteren å høre eventuelle forskjeller.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.220
Antall liker
9.448
Torget vurderinger
2
Både HarmanKardon og Philips Gonden ears bruker er sett standard låter. Hr Google kan hjelpe med å finne dem, en gjenganger er Tracy Chapman «Fast CAR»
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.425
Antall liker
35.206
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Tonmeister Geoff Martin bruker Jennifer Warnes' "Bird on a Wire" fra "Famous Blue Raincoat" og Claire Martins "Too Darn Hot!" fra "Hot Coffee" som allround testspor for å teste høyttalere. Da er det plasseringen av instrumenter i lydbildet han er spesielt opptatt av. De sporene er selvsagt copyrighted, men kan være en pekepinn om hva som utgjør et godt testspor for slike formål som dette.

Test tracks: Stereo – General – earfluff and eyecandy
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.181
Antall liker
2.646
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
hvorfor så vanskelig å teste , alle har vel sine egne favorittter av forsjellige genre ,Det har ikke noe for seg synes jeg å høre annen musikk man ikke er kjent med ,,,,selv om jeg har flere test plater fra gamle high fidelety med særs god kvalitet bruker jeg selv å finne rundt 10 gode favoritt spor , disse bruker jeg gjennom hele testen ,
Jeg skiver gjerne opp hva jeg synes er forsjell på gjengivelsen fra hvert spor , og det er ikke så stor forsjell på kabler egentlig , spørsmålet er vel heller hva som kler ditt anlegg.Selv holder jeg meg vekke fra sølv og multistrand kabler , og coax .
Belden har mye bra kabel single strand kobber som duger bade til data og analog ,samt litt mer exclusive neontech kan og termineres etter ditt eget behov om man bare tør å lage kabelen selv :) Da kan man jo kjøpe noen ordentlige plugger i tillegg
 
S

Syncrolux

Gjest
Ok, jeg skal se hva det blir neste gang. Godt mulig det blir noe mer perkusjon. Jeg har flere låter fra samme gjengen jeg brukte til kabeltest 1 som kan egne seg. Og mulig det blir flere musikkeksempler også,
 

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
1.453
Antall liker
1.121
Enighet om at det er lett å høre forkjell altså, hvorfor ikke bare la den ligge død der i stedet for å legge til rette for mer krangel?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.425
Antall liker
35.206
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det er enighet om at det kan være mulig å høre små forskjeller under visse betingelser, ikke om at de er lette å høre, eller om at det alltid vil være noen forskjell. Derimot er det interessant å teste ut noen av de teoriene som forfektes. Denne gang stranded vs solid core ubalansert signalkabel, sist billig vs moderat dyr balansert signalkabel. Vi vet at det er målbare forskjeller (ihvertfall hvis man går høyt nok i frekvens), men er de hørbare i HFS-folkets egne avspillingskjeder?
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.589
Antall liker
3.125
Torget vurderinger
0
Både kabler og strømrensere kommer til kort her...

 
S

Syncrolux

Gjest
Enighet om at det er lett å høre forkjell altså, hvorfor ikke bare la den ligge død der i stedet for å legge til rette for mer krangel?
Resultatene fra min kabeltest 1 og 2 understøtter på ingen måte en slik påstand om at det er lett å høre forskjell.
 
W

WayAhead

Gjest
Tror hver og en som mener å høre forskjell på kabler gjør dette best på eget anlegg som en kjenner godt og musikk en kjenner godt og ikke mist hører vi sikkert alle forskjellig, mange fundamentale variabler i serie der :) så det å dra alt og alle igjennom 1 garnpose er vel en utfordring av de større.


For egen del tror jeg at disse to kunne vært bra kandidater som kildemateriale sett bort fra ophavsrettighete:
Mike Oldfield, Noe remastret HQ fra en av Tubular Bells albumene,

Rimsky-Korsakov: The Snow Maiden: (Denne innpillingen 176/24)
https://referencerecordings.com/recording/exotic-dances-from-the-opera/
Spor (1) Rimsky-Korsakov: The Snow Maiden (Snegurochka), suite for orchestra: Dance of the Tumblers. Denne har alt.
 
Topp Bunn