Noen som har erfaringer med disse, eh, Signalkablene :)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • W

    WayAhead

    Gjest
    Fikk disse som "medgift" ved et bruktkjøp for en tid tilbake og tenkte spørre om noen har erfaringer med noen av de til bruk som Phono kabler fra platespiller? Noen ser jo litt fancy ut men,... Tar litt tid før jeg får prøvet de mot FIen så de vil foreløpig bli brukt mellom vinylhøvelen og Behringeren. Kanskje (2) kortest er best? (3) er antagelig Clas Ohlsson.

    (1)
    IMG_0742.jpg


    (2) Kortest
    IMG_0740.jpg


    (3)
    IMG_0741.jpg
     
    Sist redigert:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.136
    Antall liker
    10.612
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Tråd flyttet fra hifi-generelt til kabelhjørnet...
    PS: De øverste der mener jeg at jeg har en 5 eller var det 10m av i en skuff? Tror det er noe Clas Ohlson eller lignende greier.
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    OK, De øverste er kun 60-70 cm og virker "fabrikksterminerte".
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Ok, takker, det var den jeg hadde i tankene som "kanskje" mest egnet.

    Ser ut som Fluken min kan måle opp til 10 000uF så jeg gjør en sjekk med den.

    Dette er jo ikke så forbasket kritisk men mer er bedre som Ludvik den 14 utrykte da han fikk husbandet satt opp: 1 fiolin er bra men 40 er bedre..... :)
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Nummer 1 er en digitalkabel. Eller en standard antennekabel påmontert phonoplugger om du vil. Egner seg utmerket for overføring av digitale signaler.
    Men å benytte antennekabel til overføring av et par mV fra PU? Nei, den tanken har jeg aldri tenkt!

    De to andre ser ut som standard audiokabler. Lav kapasitans er fint om du kjører MC. Kjører du MM trenger du kapasitiv last. Enten vha kabelen eller vha evt. innstillingsmuligheter på riaa.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.948
    Antall liker
    1.312
    Nummer 1 er en digitalkabel. Eller en standard antennekabel påmontert phonoplugger om du vil. Egner seg utmerket for overføring av digitale signaler.
    Men å benytte antennekabel til overføring av et par mV fra PU? Nei, den tanken har jeg aldri tenkt!

    De to andre ser ut som standard audiokabler. Lav kapasitans er fint om du kjører MC. Kjører du MM trenger du kapasitiv last. Enten vha kabelen eller vha evt. innstillingsmuligheter på riaa.
    De mm pickupene jeg har vært borti har hatt anbefalt loading på rundt 100-200pF. Dette oppnår man ved å velge kabel med lav kapasitans og ved å fjerne evt loading kondensatorer i RIAA trinnet.

    Her er ett eksempel på hva som skjer når kapasitansen blir for høy.
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    De mm pickupene jeg har vært borti har hatt anbefalt loading på rundt 100-200pF. Dette oppnår man ved å velge kabel med lav kapasitans og ved å fjerne evt loading kondensatorer i RIAA trinnet.
    Hmmm. Sære MMer.

    Min Shure V15VxMR har anbefalt 250pF. Mens Ortofon er litt mer romslige og anbefaler 200-500pF for SME 30 / OM30.
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Det er en skal være moving magnet om jeg husker riktig: ADC ZLM og som nevnt er det ikke noe kritisk men vet av erfaring - jeg har tidligere forsøkt litt forskjellige kabler fra denne spilleren til forsterker og det er godt hørbare forskjeller (mellom Expert/Elkjøp) husmorkabler og originale fra 1974 så det gjør ikke noe å starte uten tillegg for å si det slik. De originale er skadet og har dårlige plugger så service er planlagt for de men har ellers vært veldig fornøyd med de, Nøytral/balansert.

    Behringer RIAA A/D enheten støtter kun MM pickuper og det funker så det er rett type pickup ift den.

    Har jo et prosjekt med å digitalisere en del av vinylen jeg nylig har anskaffet og hvor noe er skremmende bra så det er greit å prøve redde det som reddes kan på best mulig måte :)

    Litt info om pickupen:
    http://www.voenixrising.com/pdf/adc_zlm.pdf

    https://www.lpgear.com/product/ADCZLM.html

    ADC-ZLM-cartridge-md_540x363.jpg


    Originalkabel:
    IMG_0747.jpg


    https://www.lpgear.com/product/ADCZLM.html
     
    Sist redigert:

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Gothams utmerkede audiokabel (ELFA) er oppgitt med en kapasitans på 160pF/m. Jeg vil tro de fleste audiokabler befinner seg omtrent der. Om en anser den kapasitive lasten Behringeren representerer som bortimot neglisjerbar trenger du ca 1,5m av den. For PUen din er anbefalt med 275pF.

    Behringeren kjenner jeg ikke. Men jeg vil ikke være overrasket om du hører betydelig forskjell på den lange og den korte ledningen. Vil satse på å den lange "låter" best. Om ikke Behringeren representerer en betydelig last.
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Ok, takk for tips, sjekker ut i morgen. Fluken skal kunne måle ned til nF om en ser bort fra "støykilder" (vet det er et problem men har spesialledninger og evt prober) så jeg foretar en måling for nysjerrighetens skyld :)
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Lykke til!
    Bare husk at 275pF=0,275nF.:)

    Det enkleste er å lytte seg fram. Og kanskje heller lage seg et par-tre Gothamkabler i ulike lengder?
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Lykke til!
    Bare husk at 275pF=0,275nF.:)

    Det enkleste er å lytte seg fram. Og kanskje heller lage seg et par-tre Gothamkabler i ulike lengder?
    Ja det er ikke utenkelig å gripe det an slik du foreslår men da må jeg først få satt opp vinylhærva mot -/FIen og det blir ikke mulig før om en stund men absolutt interessant å sjekke ut. :)
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Sjekket ut kablene i dag og resultatene er som følger:

    Accoustic Harmony 475 pF
    Premier OFC (Clas Ohlsson) 290 pF - gjorde en test med denne.
    Digital Bandwidth: 300pF
    Original kabel: 240 pF

    Spilte inn testspor Something fra Abbey Road, 3 forskjellige LPer, original 1969, "original masterecoding fra 80 tallet - rett fra US mastertape og tilslutt den digitalt mastrede og nypressede fra 2009. Jeg måtte justere lydninået på US varianten, mye lavere enn de andre og litt på Digital 2009 varianten Alle lydkurvene ser veldig forskjelige ut men dette har ikke noe med mekanikken jeg benyttet å gjøre.

    Sample: (klikk her hvis videoen under ikke vises: https://vimeo.com/240727452 )

    Legg merke til lydkurvene
    Skjermbilde 2017-10-31 kl. 13.45.56.jpg
     
    Sist redigert:
    W

    WayAhead

    Gjest
    Bump.

    Sender denne oppover i hierakiet siden jeg har jobbet litt med saken siden i går og de fleste på forumet fortsatt ser ut til å være mest opptatt med å gjenoppfinne vått krutt...
     
    Sist redigert:

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Bump.

    Sender denne oppover i hierakiet siden jeg har jobbet litt med saken siden i går og de fleste på forumet fortsatt ser ut til å være mest opptatt med å gjenoppfinne vått krutt...
    Jeg sender denne oppover igjen :)
    Det er to mulige grunner til at denne tråden dør ut:
    Mulig grunn 1: Det er en saklig kabeltråd!
    Mulig grunn 2: Budskapet i melding #15 er ikke helt lett å ta.

    Hva har du egentlig målt? Og hva har du erfart?

    Teknisk sett er jo Clasekabelen den retteste. 290pF er veldig nær 275pF. Klinger den også best i dine ører?
    En kan ta som utgangspunkt at den kabelen gir den flateste og dermed riktigste frekvenskurven. Men det er ikke derved gitt at det er den frekvenskurven du trives best med :)

    Jeg har den tilnærmingen at jeg tar utgangspunkt i den kapasitive lasten PU'en er beregnet for. Har eksperimentert med ulike laster. Men for alle mine fire-fem PU'er gjennom tidene er det spec'en som gjelder!

    Og så må en benytte tonekontrollene på 33'en for å få litt tyngde i bassen på enkelte 70-talls-pressinger.
    På Røyksopps plater må bassen skrues bittelitt mot urviser om jeg vil spille drithøyt.

    Edit:
    Acoustic Harmony-kabelen høres sikkert "varm" ut. Knerter diskanten den der tenker jeg.
     
    Sist redigert:
    W

    WayAhead

    Gjest
    Bump.

    Sender denne oppover i hierakiet siden jeg har jobbet litt med saken siden i går og de fleste på forumet fortsatt ser ut til å være mest opptatt med å gjenoppfinne vått krutt...
    Jeg sender denne oppover igjen :)
    Det er to mulige grunner til at denne tråden dør ut:
    Mulig grunn 1: Det er en saklig kabeltråd!
    Mulig grunn 2: Budskapet i melding #15 er ikke helt lett å ta.

    Hva har du egentlig målt? Og hva har du erfart?

    Teknisk sett er jo Clasekabelen den nærmeste. 290pF er veldig nær 275pF. Klinger den også best i dine ører?
    En kan ta som utgangspunkt at den kabelen gir den flateste og dermed riktigste frekvenskurven. Men det er ikke derved gitt at det er den frekvenskurven du trives best med :)

    Jeg har den tilnærmingen at jeg tar utgangspunkt i den kapasitive lasten PU'en er beregnet for. Har eksperimentert med ulike laster. Men for alle mine fire-fem PU'er gjennom tidene er det spec'en som gjelder!

    Og så må en benytte tonekontrollene på 33'en for å få litt tyngde i bassen på enkelte 70-talls-pressinger.
    På Røyksopps plater må bassen skrues bittelitt mot urviser om jeg vil spille drithøyt.

    Edit:
    Acoustic Harmony-kabelen høres sikkert "varm" ut. Knerter diskanten den der tenker jeg.
    Mht kablene har jeg kun testet denne ene som nok er i tråd med dine kapasitans anbefalinger og jeg trornok den spiller veldig "riktig" slik jeg bedømmer det. Det er vanskelig å presentere resultatene når det ikke er mulig å presentere en referanse kildefil som er mulig for alle å sammenligne med Ref innlegg #15 men jeg tenkte kanskje dette kollaget kunne gi et inntrykk av hvordan balansen kom ut. Skal jobbe litt med denne problemstillingen.
    For egen det synes jeg denne comboen låt framifrå ut i fra mitt ståsted om Vinyl var høyprioritert men jeg er likevel overrasket over lydkvaliteten ved avspilling av "vinylhervan" jeg nylig har samlet inn og begynt å gå igjennom.

    Ut fra en historisk vurdering er det mulig jeg ender med originalkablene som jeg mener låter litt luftigere og med bedre perspektiv men det er lettere å vurdere når høvelen er koblet rett til forsterkeren.

    Clasekabelen fremstår som om den gjør "alt" riktig men jeg får ikke gjort noen full evaluering før my/fi anlegget er fullt oppe og går. Da vil jeg teste ut de aktuelle kablene.

    Her er et opptak/avspilling som jeg synes "tar kaka" men om du tar deg tid til å høre hele sporet ut tror jeg du får et bra inntrykk av karakterestikken for "pakken"


    http://vimeo.com/240810524
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Teknisk sett er jo Clasekabelen den retteste. 290pF er veldig nær 275pF. Klinger den også best i dine ører?
    En kan ta som utgangspunkt at den kabelen gir den flateste og dermed riktigste frekvenskurven. Men det er ikke derved gitt at det er den frekvenskurven du trives best med :)
    Jeg må gi min stemme på yngvejos. Gå for kabelen med lavest kapasitans.

    Behringer UFO202 har 100 pF inngangskapasitans. 390 pF (290 + 100) er ikke veldig nær 275 pF, og så får man ikke glemme kablene i tonearmen. Jeg har ikke funnet noen info om Behringer PP400, men det er grunn til å tro at det er samme phonosteg som i UFO202.

    Er man i tvil, gå for lavest kapasitans.

    Mer lesning:
    https://www.vinylengine.com/turntable_forum/viewtopic.php?t=6674
    Hagerman Technology LLC: Cartridge Loading
    Magnetic Phono Pickup Cartridges
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Skal få reparert 240 kablen og gjøre en ny test med Behringeren. Mulig jeg prøver litt forskjellig rundt forbi og.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Så farlig er det ikke da. Jeg tenkte mest prinsippielt. Det vil nok ikke bli hørbar forskjell mellom de to kablene.

    Vil man ha riktig lav kapasitans på kablene for en billig penge er det ganske smart å ta en skjermet nettverkskabel. Vanlig Cat-5 har ca 3 pF per meter. (Standarden sier 300 pF/100 meter).

    Ta ett twistet(!) par pr kanal, sett på RCA-kontakter og bruk skjermen som jordkabel. Det burde gjøre susen. :) (Jeg håper twistet er et ord, det høres feil ut å si tvinnet...)
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Har slikt materiale på lager så det går an å teste dette ut etterhvert. Av noe akademisk betydning men ikke fremmed for å forske litt :)
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Jeg vet det er mange meninger om kabler og kontakter. Sånn generelt er jeg veldig fornøyd med Neutrik REAN RCA-kontakter. God kvalitet og relativt lav pris (ned mot kr 20/stk).
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    ok, tester de ved anledning. Jeg tror jeg vil fixe originalkabelen på 240pF og bruke den som sammenligningsreferanse fordi jeg kjenner den veldig godt og så sjonglere med lengder og div andre kabler til sammenligning.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.948
    Antall liker
    1.312
    Sist redigert:

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Her er ett eksempel på hva som skjer når kapasitansen blir for høy.
    Det er nok bare halve sannheten.
    Anbefaler denne: Load the Magnets!!! - [English]
    Resistiv last har lite med kabel å gjøre. På min AT150mlx har jeg endt opp med 33k og ~50pf (rca + armkabel). Det er langt utenfor anbefalte specs, men andres målinger med tilsvarende oppsett måler rett over 20kHz
    Har du målt frekvensresponsen på oppsettet ditt? Eller tror du at du har flat frekvensrespons ut fra dine teoretiske betraktninger.

    Det kan være vel verdt å lese det første innlegget i denne tråden:https://www.hifisystemcomponents.com/forum/phono-cartridge-loading-for-moving-magnet_topic992.html
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.948
    Antall liker
    1.312
    Her er ett eksempel på hva som skjer når kapasitansen blir for høy.
    Det er nok bare halve sannheten.
    Anbefaler denne: Load the Magnets!!! - [English]
    Resistiv last har lite med kabel å gjøre. På min AT150mlx har jeg endt opp med 33k og ~50pf (rca + armkabel). Det er langt utenfor anbefalte specs, men andres målinger med tilsvarende oppsett måler rett over 20kHz
    Har du målt frekvensresponsen på oppsettet ditt? Eller tror du at du har flat frekvensrespons ut fra dine teoretiske betraktninger.

    Det kan være vel verdt å lese det første innlegget i denne tråden:https://www.hifisystemcomponents.com/forum/phono-cartridge-loading-for-moving-magnet_topic992.html
    Som sagt, har jeg gått utifra andres målinger. Har dessverre ikke testplater for å måle det selv. Jeg tror ikke at frekvensresponsen er snorrett, men med dette oppsettet slipper jeg plagsom skarp diskant som jeg fikk med kabel i standardlengde og med 100pf ekstra i phonosteget. I tillegg kjører jeg dette gjennom dsp med min egen huskurve, så frekvensresponsen fra høyttalerene er definitivt ikke flat. ;)
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Oppsummert:
    En kan ikke se på den elektriske kretsen alene. En må se på den samlede effekten mekanisk / elektrisk for å oppnå den riktigste frekvenskurven.
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Holder på å fixe originalkabelen. Har ikke mye nytt å bidra med på lyd/testsiden men tenkte jeg kunne vise dere hvordan originalkabelen er laget. Veldig vanskelig å avisolere, spesielt senterlederen da isolasjonen sitter nokså hardt på lederen og det er lett å dra av lederen sammen med isolasjonen.

    IMG_0777.jpg


    IMG_0778.jpg


    IMG_0779.jpg


    Begynte også å teste ut muligheten av å kjøre RIAA signalet rett i MACen ved å bruke Audio Companion Softwaren som RIAA ledd men hadde ikke riktiige overganger så det ble mye støy men det hørtes veldig lovende ut.
     
    Sist redigert:

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Det krever en stø hånd, godt syn og en sylskarp kniv for å avmantle de der uten å skade skjermen, ja.
    Tenner er ofte et godt redskap for å avmantle innerlederen :D
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Yup men tenna dro av senterlederen. Særlig skjøre greier dette :)
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Så farlig er det ikke da. Jeg tenkte mest prinsippielt. Det vil nok ikke bli hørbar forskjell mellom de to kablene.

    Vil man ha riktig lav kapasitans på kablene for en billig penge er det ganske smart å ta en skjermet nettverkskabel. Vanlig Cat-5 har ca 3 pF per meter. (Standarden sier 300 pF/100 meter).

    Ta ett twistet(!) par pr kanal, sett på RCA-kontakter og bruk skjermen som jordkabel. Det burde gjøre susen. :) (Jeg håper twistet er et ord, det høres feil ut å si tvinnet...)
    Snekret sammen et par av eget materiale, ikke pr def CAT 5 men antagelig bedre, skjermet. Kapasitansen endte rundt 290 pF.

    Gjorde 2 opptak, et vha Audacity og et vha Audio Companion vha MAC Minien. Noe forskjell i opptaksnivå i opplastede filer pga mine etterjusteringer. Akkurat samme oppsett forøvrig. RIAA korrigert vha begge softwarene.

    Audacity varianten:
    https://vimeo.com/244439982


    Audio Companion:
    https://vimeo.com/244441928

    Har bare igjen å plugge om originalkabelen for en siste "test" så er dette prosjektet ferdig.
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    En liten oppdatering. Ser ut til at det er brudd i begge lederene i originalkabelen fra 1974 og det er synd for den er av en veldig spesiell konstruksjon. Imidlertid ser det ut til at jeg har funnet en tilsvarende kabel som er bestilt til den svimlende sum av GBP 8.75 og noe frakt
    (Electrovision Male To Male Stereo Phono (RCA) Cable (2.5m, grey)). Mulig det blir en justering av lengden
    s-l500.jpg


    I mellomtiden kom jeg over denne PRO kabelen av eget forråd som jeg testet - med beste resultat så langt. ca 210 pF - samme som Biltemakabelen men med bedre resultat etter min mening, Sjekk videoklippet nedenfor og lytt till tamtam/bongo/tongo eller hva det er i venstre kanal som gir en slags Bossa fornemmelse - det skiller hørbart mellom kablene, denne gir ellers velartikulerte stemmer og instrumenter og balansen virker lydmessig best så langt. Mulig at det ikke er så lett å fornemme men om dere er interessert i å zoome nedover rekken av varianter kan dere kanskje høre forskjell.

    https://vimeo.com/home/myvideos/page:1/sort:date/format:video

    Opptaket via PRO kablen, drekte til MAC, Audio Companion, RIAA korrigert digitalt i AC/MAC,innspilt i 44/16, klippet laget med iMovie.
    https://vimeo.com/244616315

    Spektrum - øyeblikksbilde:
    IMG_0829.jpg



    Dette er egentlig en AV kabel men virker å ha veldig bra kvalitet, har testet AV lederen som COAX fra CD spiller til DIGI POWER Direct tidligere og den er nest best av coaxene som har vært på.

    Anyway...
    IMG_0830.jpg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn