Side 1 av 3 123 SisteSiste
Resultater 1 til 20 av 52
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Hifi Freak Ketil's Avatar
    Ble medlem
    May 2004
    Innlegg
    2,032
    Tagget i
    0 Innlegg

    Den store subjektive kabel-lytte tråden

    Har du subjektive lytte-erfaringer med en kabel så post dem her. Det er ikke lov å kritisere en annens lytteinntrykk av en bestem kabel uten at man har førstehånds lytte-erfaring med den aktuelle kabelen. Man kan også referere til andres lytte-inntrykk f.eks i form av anmeldelser av en kabel. Sure oppgulp av typen "du kan ikke høre forskjell på disse kablene fordi jeg har lest en teori på internett om det ikke er mulig å høre forskjell på dem" får man ta i andre tråder.

    Meningen er at man skal kunne utveksle lytte erfaringer omkring forskjellige kabler, men at man også kan poste forskjellige inntrykk av samme kabel hvis man har det. Og også på den måten støtte opp om eller være uenig i en annens oppfatning av en kabel, men da utelukkende basert på at man har faktisk lyttet på kabelen det er snakk om.
    Bryston BDP-2, PS Audio DirectStream DAC, PS Audio BHK pre, PS Audio BHK 250 effekt, Monitor Audio Platinum 200 II, PS Audio P15 Power plant, Perfectwave AC12 strømkabler, Chord Sarum Tuned Aray IC, Chord Sarum Super Aray USB, Shunyata Anaconda HT kabler.

  2. #2
    Æresmedlem lars_erik's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2006
    Sted
    Hades
    Innlegg
    25,794
    Tagget i
    0 Innlegg
    Flott tiltak. Så får vi håpe at målebånd og glava-gjengen følger oppfordringen din!

    Men lytteinntrykk er ikke subjektive, men høyst reelle

    Viktig dette; det er opprettet en egen gruppe på et annet fora for de av oss som ikke gidder det jævla tøvet her inne lengre.
    Unik trønder. Pen mann. (c) marvealmar

  3. #3
    Æresmedlem lars_erik's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2006
    Sted
    Hades
    Innlegg
    25,794
    Tagget i
    0 Innlegg
    Selv har jeg, etter masse testing hjemme, endt opp med Valhalla xlr signalkabler, Valhalla høyttalerkabler og Brahma strømkabler. På disse har jeg fått byttet ut støpslene til Furutech i28. Noe som ga et merkbart løft, særlig på basskontrollen. Slike kabler er selvsagt ikke noe man benytter på et midfi-anlegg, men på highend er det den siste finpussen.
    Unik trønder. Pen mann. (c) marvealmar

  4. #4
    Overivrig entusiast Guit's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2009
    Sted
    Sunndalsøra
    Innlegg
    1,122
    Tagget i
    0 Innlegg
    Virker som en fornuftig kabeltråd dette Tenkte jeg skal ta meg tid sammen med en kamerat å sammenligne en XLR kabel fra Norost og en rimelig Silk XLR. Det er mange som mener eller tror at det ikke er noen hørbar lydforskjell på balaserte kabler. Denne Nordost kabelen skal brennes inn før leveranse. Hvilken betydning det har, vet ikke jeg.mvh Guit

    EC EMC1 up, Project Rmp 9.1x/ speedbox SE, Ortofon Jubilee, Bel canto Dac 3, stello U3. ASR mini Basis Mk.2, Dp A1s EBW, Dp A1, Dp C1b, Dp EC502 mkII, Polycrystall Rack m.m. Black Magic, silk, silspeak, Audioquest kabler. Clio måleutstyr, JBL- Raven - PHL DIY Høyttaler . Head-fi: Koss ESP/950 E/90, WEE Woo Audio. HRT Headstreamer. Stax SRX MK3/SRM-1 MKII professiomal

  5. #5
    Overivrig entusiast Hb 52's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2014
    Innlegg
    824
    Tagget i
    2 Innlegg
    Torget
    5
    Jeg har gått en laaaang vandring i kabelverdenen , og hatt kabler fra bla : Nordost , Kimber , Black Magic , Silk , Silspeak for å nevne noen .... Har endt opp med Viablue . Kablene er meget musikalske . Kjøper kun metervare , fra norsk importør som også leverer alt man trenger for å 'style' kablene etter egen smak . Bedre kabler til samme pris ( 130 kr mtr for ht.kabler) tror jeg knapt finnes . Har Viablue i alle ledd

  6. #6
    Hifi Freak Kanutus's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2014
    Sted
    Nesodden
    Innlegg
    1,920
    Tagget i
    0 Innlegg
    Flott tiltak denne tråden her! Det er jo spesielt interessant å høre om slike som @Hb 52 som har "gått en laaaang vandring", særlig for oss som såvidt har begynt å gå ... MEN, for at dette skal ha nytteverdi bør også resten av anlegget ramses opp, og kanskje en beskrivelse av _hva_ som funker bra med en spesiell kabel, og kanskje noe om forskjellen fra det ene merket til det andre. Pris hadde også vært supert!

  7. #7
    Overivrig entusiast osc's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2004
    Innlegg
    713
    Tagget i
    1 Innlegg
    Sitat Sitat fra lars_erik Se Innlegg
    Selv har jeg, etter masse testing hjemme, endt opp med Valhalla xlr signalkabler, Valhalla høyttalerkabler og Brahma strømkabler. På disse har jeg fått byttet ut støpslene til Furutech i28. Noe som ga et merkbart løft, særlig på basskontrollen. Slike kabler er selvsagt ikke noe man benytter på et midfi-anlegg, men på highend er det den siste finpussen.
    Hvis det finnes kabler som oppfører seg nogenlunde likt i alle sammenhenger, så er det Valhalla høyttalerkabler. Det er ikke uten grunn at denne kabelen er blitt en slags standard. Det finnes kabler i alle prisklasser som sikkert er bedre enn Valhalla på enkelte områder, men totallyden fra Valhalla er veldig overbevisende. Det er ingen ting som stikker seg ut i lydbildet, og ingen enkeltdel av lydspekteret som fremheves, osv. Skal man kritisere Valhalla for noe så er det vel at den er litt for pålitelig, nøytral, og tilbakeholden. Dette er altså ikke kabler som hjelper billig utstyr til imponerende lyd.

    Jeg pleier å ende opp med å bruke Valhalla signal og høyttalerkabler selv. Det er greit å ha en form for referanse å gå ut fra.
    I thought I was wrong once, but I was mistaken.

  8. #8
    Hifi Freak Leikis Lyd's Avatar
    Ble medlem
    May 2006
    Sted
    Kyrksæterøra
    Innlegg
    5,194
    Tagget i
    0 Innlegg
    Album
    1
    Torget
    1
    Har for en del år siden vært litt på kabel kjøret, men ikke i den veldig dyre enden av skalaen.
    Og husker ikke helt hvilke jeg testet imot men en jeg husker som utmerket seg i positiv retning er Renniassance Audio Blue Standard med rca plugger. Dette merket kunne jeg kommet på å prøve en gang igjen, men de er ikke billige de heller da :-)

    Nå for tiden tenker jeg lite på kabler.
    Høyttalere : DIY Infinity Emim Tower.
    Bass 12x10" Infinity dipoltårn.
    Sub. 8x10" (lukket)
    Pre : PC / DBX Venue 360.
    Effekt : 2 x Hitachi HMA 7500 mkII.
    Effekt bass Anaview ALC-1000.
    Effekt sub Crown XTI 2000

  9. #9
    Hifi Freak Ulf-B's Avatar
    Ble medlem
    May 2008
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    7,821
    Tagget i
    0 Innlegg
    Jeg har lagt meg på et kabelbudsjett på maks 10% av anleggets verdi. En selvpålagt greie - med tanke på at det ikke skal løpe helt løpsk. I TVstuen - mitt anlegg nr. 2 - snakker vi om én digitalkabel fra kilde til DAC, ett sett signalkabler fra DAC til forforsterker, ett sett signalkabler fra forforsterker til to monoblokker, ett sett signalkabler fra forforsterker til sub, ett sett høyttalerkabler og seks strømkabler. Én boks mindre på arbeidsrommet - mitt anlegg nr. 3 - altså litt færre kabler der.

    For mitt vedkommende snakker vi om kabler for inntil ca. 15.000 kroner i mitt anlegg nr. 2 og inntil ca. 10.000 kroner i mitt anlegg nr. 3. Vi snakker nypriser her. På mitt nivå har jeg ikke greid å høre forskjell på digitalkabler eller strømkabler - så der har jeg valgt billigst mulige kabler. Jeg mener å ha hørt forskjell på signalkabler - og har endt opp med sølvkabler i begge de nevnte anleggene. Balanserte sølvkabler laget av Geir Molid i Trondheim (han er ikke aktiv lenger, men kablene hans gjør fortsatt jobben). Med signalkablene på plass, har jeg ikke så mye å gå på i forhold til budsjettet, så jeg har funnet meg noen brukte kabler som primært har den riktige lengden. Wireworld i TVstuen og Chord på arbeidsrommet. Jeg har prøvd en del annet i den samme prisklassen, men har tilgode å høre noen forskjeller som det er verdt å skrive hjem om. If you twist my arm - kanskje.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Touch, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD20 DAC, Copland DRC-205, Primare BD32, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc DB1, REL S3 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-3 HGC, 2x Benchmark AHB2, ProAc D1, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

  10. #10
    Hifi Freak ou812rh's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    2,753
    Tagget i
    1 Innlegg
    Det har blitt endel kabeltesting på meg opp gjennom årene. Alt fra signal, høyttaler og strømkabler. Har endelig slått meg til ro med den kombinasjonen jeg har, phu. Den kabelenstumpen som jeg vil fremheve er faktisk jumperene. Da jeg byttet fra standard skinner til Nordost jumpere så gliste jeg godt Kanskje ikke den mest effektive oppgraderingen pr. krone, men pr cm i mitt oppsett

    OU812
    Densen DenDac 50, Densen B-330+
    Michell GyroDec, SME Series IV & 309, Lyra Kleos, Avid Pellere
    Bluesound Vault 2, Isotek EVO3 Sigmas, Piega Coax 511
    Audience, Nordost, Whistler, Oyaide
    Vibrapods, Furutech, crTech

  11. #11
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Nov 2005
    Sted
    Sørlandet
    Innlegg
    1,411
    Tagget i
    3 Innlegg
    Jeg har eksperimentert relativt mye med kabler opp igjennom årene. Subjektiv erfaring har vist meg at i det man mangler, eller savner betydelige ting i lyden, løses ikke dette med kabler. I desperasjonen har jeg forsøkt dette, og faktisk på kort sikt innbilt meg at det virket. Men for min del er det bare å innse at både akustikk, plassering og selvsagt komponentene betyr langt mer for totallyden enn kablene.

    Likevel er jeg villig til å betale en god del for kabler, alt er dog relativt. Jeg har nemlig også erfart at kabler kan være "the icing of the cake", eller en liten fintuning i en eller annen retning man liker. Muligens kunne man gjort dette både bedre og billigere med EQ, men det er en verden som foreløpig er uutforsket for min del.

    For noen få år siden solgte jeg hele anlegget mitt, inkludert alle kabler. Dette var Transparent MusicWave og MusicLink MM2-kabler. Jeg var veldig fornøyd med dem, men påvirket av dette forumet ønsket jeg å forsøke billige kabler fra Blue Jeans ved neste anledning og et lass kabler ble kjøpt inn. Jeg bruker ingen av dem i hovedanlegget i dag, de ga meg ingenting. Det føltes rett og slett for enkelt, simpelt og billig. Og jeg følte det var noe livløst over det, men av respekt for hele følelsesregisteret ser jeg ikke bort fra at mye av dette kan ha med visuelle ting å gjøre.

    Jeg forsøkte et par BM Giant en gang, og testet dem mot Transparent. I det tilfellet er jeg helt sikker på at jeg lydmessig foretrakk Transparent, Giant fremsto som "tyngre" og mer pløsete i bassen, samt at det føltes litt som et lite slør i toppen. Sikkert bra om man hadde høyttalere med hissig topp e.l


    Jeg har i dag full pakke med kabler fra Clarus Crimson, alle kjøpt som demokabler eller til introduksjonspris e.l Jeg er strålende fornøyd med dem, og spesielt ht- og strømkablene ser veldig tøffe ut.


    For kort tid siden solgte jeg et par monoblokker og har i dag stereoforsterker. Dermed måtte jeg ha noen nye, lengre ht-kabler, i alle fall midlertidig. Jeg gikk for et par brukte ht-kabler fra Soundstring, fikk dem billig og har lest om fornøyde brukere. Jeg vet ikke hvordan disse låter, men de ser mye simplere ut enn Crimson. Dermed må de ut, uansett hvordan de låter.
    Piega Classic 80.2, Moon 390D, Kinki Studio B7, Oppo 95EU, Clarus Crimson kabler, Furutech strømfordelere med og uten filter.

  12. #12
    Overivrig entusiast Jamakr's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2003
    Innlegg
    1,197
    Tagget i
    0 Innlegg
    Har hatt flere ulike opplevelser med kabler. Den største "måpe opplevelsen" var overgang fra noen "lisse kabler" til Monster på et par TDL Studio monitor 3. Anlegget for øvrig på ingen måte i samme klasse.
    Ellers har jeg sammenlignet en del kabler, slik som SR kabler, Electrocompaniets fete blå kabel og ZenSati # 1 en gang. Det var meget store forskjeller, og en av kablene var ikke brukbar i det hele tatt hos meg.
    Limer også inn (fra en annen tråd) noen inntrykk for en tid tilbake, som også har med kabelskifte å gjøre.

    Da kan jeg melde at lyden hjemme først steg to knepp med Phantom koblet inn, og nå er ytterligere to knepp oppnådd. Klart bedre oppløsning, instrumenter og stemmer fremstår klarere - samtidig som det i første rekke er større dybde i lydbildet. Har sittet siden søndag kveld og sjekket flere ganger - og inntrykket er det samme. Utrolig fornøyd.
    Tiltaket? Har hatt anledning til å bruke Zensati sin beste CAST kabel noen dager nå. ER klar over at kabler "selvfølgelig ikke gjør noen forskjell". Men, det er bare det at rominformasjon er helt annerledes og større, som nevnt oppløsning og detaljer osv - er så mye bedre. Dypbass er ytterligere forbedret ved at man hører detaljer og hva som spilles i langt større grad enn hva Sashaene har avslørt før. Til og med på Amused to death plata dukker det opp detaljer jeg aldri har hørt før.

    Har i dag hatt besøk av OAS medlem med god evne til egenreflektering, og nok større mulighet for å verbalisere hva som har skjedd.

    Mvh
    JMK
    Medlem Oslo Audio Society OAS.
    Hovedanlegg: Platespiller Thales TTT Slim batteri drevet , Thales Simplicity II, Thales Phonocable RCA/RCA”, EMT Jubilee Series MC JSD S75, Plinius Koru, Ypsilon Aelius v2, Ypsilon PST 100 MkII, Krell Cipher CD/SACD, dCS Bartók, La Rosita New Babell, ZenSati Seraphim kabler. La Rosita høyttaler kabler, Isotek Evo3 Titan, Isotek Evo3 Sigmas. Frey2 kabler til IsoTek produktene.

  13. #13
    Hifi Freak Steinar_Lund's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2002
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Innlegg
    7,813
    Tagget i
    0 Innlegg
    Jeg har aldri tilhørt "måle-mafiaen", snarere "opplevelses-mafiaen", så denne tråden applauderer jeg for.

    I årenes løp har også jeg vært innom ymse kabler; Monster, Nordost, Audioquest, Wireworld osv, pluss noen av ukjent opprinnelse.

    Da jeg gikk fra Audioquest Green til Nordost Flatline Blue Heaven, ble jeg slått av sistnevntes "hurtighet". Sikkert bare noe vås, men det var slik jeg opplevde det.
    Etter hvert gikk jeg fra Blue Heaven til Red Dawn, uten at jeg opplevde noen åpenbaring.

    Senere, da jeg var rør- og hornfreak, gikk jeg for noen vemmelig dyre Wireworld Gold Eclipse kabler hele veien. Men etter en stund gikk jeg over til det som står i signaturen, og etter å ha lest "hjemme hos"-tråden hos Reidar Solhaug, forsøkte jeg hans solid core signalkabler (Vivanco). Det endte med at WW ble solgt.
    Og overraskelsen var stor da jeg også gikk over til hans nettkabler. Dette hadde jeg ikke ventet. Skal jeg forsøke å beskrive lyden, blir det med det vanlige - mer åpenhet, større frekvensområde, flere detaljer osv.

    Og høyttalerkablene er solid core installasjonskabler, velvilligst donert av min nevø, som er el-installatør.

    Der er jeg i dag. Og for å si det med Leikis Lyd: Nå for tiden tenker jeg lite på kabler.




    PC, Windows 10, iTunes, Acer Android remote, Squeezebox Touch, Accuphase E-450 m/DAC-30, Proac D28, Audiovector S300 sub, R.S.-signalkabler, van den Hul Teatrack biwire høyttalerkabler.

    Selvironi er bra så lenge den ikke rammer meg.

  14. #14
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Aug 2005
    Sted
    Ålesund
    Innlegg
    3,064
    Tagget i
    2 Innlegg
    Kabler, og hvordan de presterer , er veldig systemavhengig. Har en mistanke om at store effekamper ikke er begeistra for signalkabler med filterbokser på ( driver og tester dette nå ), mens det motsatte er tilfellet for dac og preamp. Mulig boksene kveler dynamikken i en kraftig amp.

    På høyttalersiden har jeg vært innom mange kabel merker, og her er ingen fasit. Bytter en høyttaler det slett ikke sikkert at den kabelen man har brukt er den optimale når ny høytt er i hus.

    Nå er det en blanding av kabler både med og uten bokser og solid core/ multi core, som står i anlegget. Noen billige og noen dyre.

    Kabler vel sminken som setter prikken over i'en. ( forskjellen på en dame med/uten sminke kan være betydelig).

  15. #15
    Hifi Freak Ketil's Avatar
    Ble medlem
    May 2004
    Innlegg
    2,032
    Tagget i
    0 Innlegg
    Selv har jeg etterhvert brukt en god del på kabler. Litt av grunnen til dette tror jeg er at når man ikke er helt fornøyd med lyden så har man valget mellom å bytte ut en komponent eller å prøve å gi den så gode arbeidsbetingelser som mulig. Ofte er det noe jeg liker ved en komponent og ved å bytte til noe annet kan jeg komme inn i en evig byttesirkel fordi den nye ikke nødvendigvis gir meg det jeg ønsker. Og kan jeg i tilfelle ta for gitt at de gode egenskapene til komponenten jeg tenker å bytte ut vil følge med over i en ny?

    Da tenker jeg at det er et alternativ å prøve å oppgradere en kabel for å høre om den kan gi meg det jeg føler mangler. I mitt anlegg føler jeg ofte at dette faktisk er noe som har fungert; at en kabel har ryddet opp i det jeg føler mangler.

    Av strømkabler har jeg konsekvent holdt meg til PS Audio sine, og har nå AC12 kabelen på alle komponenter. Av høyttalerkabler har jeg gått fra Soundstring til Chord Signature og til de nåværende Shunyata Anaconda. Alle tre har i mine ører gitt et betydelig løft i lyden. Jeg har lenge hatt Whistler Coanda som signalkabel og dette er kanskje den enkelttingen som har levd lengst i anlegget. Det sier kanskje en del om denne kabelen; den er virkelig bra. Nå ser det ut som om den må vike for Chord Sarum Tuned Aray. Etter å ha prøvd den i anlegget et par dager tror jeg denne blir stående. Den gjør noe med lyden som får selv litt smådårlige innspillinger som Songs of Innocence (U2) til å låte bra.
    Bryston BDP-2, PS Audio DirectStream DAC, PS Audio BHK pre, PS Audio BHK 250 effekt, Monitor Audio Platinum 200 II, PS Audio P15 Power plant, Perfectwave AC12 strømkabler, Chord Sarum Tuned Aray IC, Chord Sarum Super Aray USB, Shunyata Anaconda HT kabler.

  16. #16
    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    Apr 2009
    Sted
    Grimstad
    Innlegg
    777
    Tagget i
    0 Innlegg
    Flott tilltak Ketil. Nå går det endelig an å poste i kabelforumet!!!

    Har gjennom årene testet en del kabler, og en del kabler har gått i retur til forhandler. Poster litt om det jeg har opplevd rundt de forskjellige merkene. Skal sies at jeg har veldig begrenset erfaring med megadyre kabler, men men har hatt en del (både eid og på lån) og har kabler i prisklasser som får kabelhatere til å reise på akkutten. De to merkene jeg har mest erfaring med er Cardas og Nordost og har alltid fallt tilbake på Cardas etterhvert da det merket gir meg det som jeg er ute etter. Viktigste erfaringen jeg har gjort er at samspillet mellom kabler er viktig. Har til gode å høre en kabel (egentlig et langt filter) som ikke har litt egensignatur, men de gode kablene lar veldig mye av komponentenes egenlyd slippe igjennom. Det merkes f. eks. ved at anlegget gjør stor forskjell på lyden når man bytter transporter, kilder eller rør i forforsterker.

    Noen sammelikninger:
    Nordost Heimdall 2 vs Frey 2 XLR interconnects:

    Heimdall 2 høres i utgangspunktet dynamisk ut, men i mine ører så virker det som om det er forvrengning når man sammenlikner med Frey 2 da transientene er reinere, raskere og mer definerte på Frey 2 selv om de høres kraftigere ut på Heimdall 2. Syntes også Heimdall 2 ble litt grå i hele frekvensområdet samt litt slank og udefinert i bassen kontra Frey 2. Som dere skjønner så var det ikke lenge Heimdall 2 stod i anlegget før de ble levert tilbake og byttet ut med Frey 2. Min mening er at Frey 2 er inngangsporten til gode kabler hos Nordost.

    Nordost Frey 2 vs Cardas Clear XLR interconnects:
    Litt prismessig missmatch da Clear ligger nærmere Tyr 2 i pris. Først en sett vs sett (kilde->pre->power). Punktene hvor Clear er udiskutabelt bedre er sorthet i bakgrunnen og oppløsning. Føltes som om støygulvet falt 10db og hørte mye som jeg ikke hørte med Frey 2 settet samt at en del gråhet forsvant. Romstørrelse ble en del bedre med Clear, men her kan det selvfølgelig diskuteres om Nordost er mer fokusert eller rommet faktisk skal være så stort. Måten musikken framføres på er veldig forksjellig mellom de 2 kablene. Frey 2 har en raskere leading edge, men også mye mindre decay. Med Clear så føles det som om klangen fra f. eks. et strenganslagg dør ut over lengre tid og føles mer naturlig mens Frey 2føles litt mer stakato og "raskere". Rytmisk vil jeg si de er omtrent likeverdige, men det er mer driv i Clear da jeg føler den kobler notene og stillheten mellom notene bedre. Clear er også litt mer åpen i mellomtonene, samt låter litt lysere (øvre mellomtone/diskant) og følte den var litt mer transparent. Bassen er litt varmere og fyldigere med Clear mens Frey 2 har litt mer punch og smekk. Liker Frey 2, men synes Clear var bedre og etter prishoppene så ligger de to kablene mye nærmere hverandre i pris for RCA. Var 1.65 ganger, men er nå ca 1.3 forskjell. For XLR var det 1.95 før og er ca 1.5 nå. Begge fabrikanter har hatt prishopp (ut fra produsent) mellom den gangen forrige pris ble satt og når prishoppet ble foretatt.

    Nordost Frey 2 vs Cardas Clear Ligth interconnects:
    Her er det igjen litt prismessig missmatch da Clear Light er næremere Heimdall 2 i pris. Oppløsningsmessig så vinner Frey 2 klart og den har et lite forsprang på reinhet på transienter og timing. Clear Light er litt feitere i bassen og en del mørkere. Frey 2 oppleves som mer transparent, men samtidig mer aggresiv. Sammenlikningen ble gjort både mixed og med matched sett. Foretrakk i alle de tilfelene Frey 2. Derimot når jeg fikk inn Clear XLR mellom pre->effekt så ga det bedre synergi med Clear Light mellom Kilde og Pre kontra Frey 2. Vil si at Frey 2 er en bedre kabel enn Clear Light, men i visse kombinasjoner så kan Clear Light fungere bedre.

    Cardas Clear vs Clear Light:
    Mellom Pre->Effekt så er det klasseforskjell. Lydsignaturen i seg selv likner, men Clear gjør alt veldig mye bedre. Mer oppløsning, mer nøytralt (større forskjell mellom hva du kobler på foran både kabel og pre), mer dynamikk, mer luft, sortere bakgrunn, større rom etc. Det er viktig å huske på at i mange tilfeller så vil volten jeg kjører ut ifra pre ligge under 0.1v. Den store overraskelsen er hvor mye mindre forskjellen blir når man får høynivå signaler fra kilde->pre. Med høynivåsignaler så kommer Clear Light mye nærmere. Her er det en del på oppløsning, luftighet og transparens, rom-størrelse og forvrengning, men ikke så mye som jeg hadde forventet. Min konklusjon er at hvis man ikke har lyst til å ta seg råd til 2x Clear så bør man kjøre Clear Light på høynivå og Clear på lavnivå.

    Cardas Clear Light vs Golden Reference vs Golden Cross interconnects:
    Kun testet i headphone oppsett på høynivå da jeg ikke har hatt nok sett med GC eller GR til å kjøre kun en interconnect type hele veien og GR liker ikke å blandes med kabler fra Clear serien til Cardas. Golden Cross er veldig varm, behagelig, lettflytende og musikalsk, men mangler dynamikk, oppløsning, bass definisjon og hurtighet kontra de 2 andre. GR har mer trøkk og litt mer oppløsning enn Clear Light mens CL har sortere bakgrunn, mer musikalitet, bedre timing og mye mer hurtighet, samt mer definert bass og større rom. Foretrekker i utgangspunktet Clear Light her, men ikke tatt kosten med å flytte Clear light bort fra DACen i hovedanlegget (EMC-1 up er hovedkilde og kjøres rett i pre da det etter min mening er eneste high-end kilden jeg har per i dag).

    Cardas Clear Rev.1 vs Golden Reference vs Golden Cross HT-kabler:
    Kabelen som jeg referer til her som Clear er rev.1 utgaven som har ca 50% mer kobber enne orginale Clear. Clear er klar vinner her etter min mening da den har mye mer oppløsning, timing, hurtighet, dypere bass med mer fylde og presisjon, sorthet og de beste egenskapene fra de 2 andre kablene på toppen av det, desverre så er prisen deretter men var verdt det jeg måtte gi for de (kjøpte før dollarkursen gikk i taket). Golden reference har mye trøkk, men kan bli litt grovkornet, grå, innelukket i toppen, aggresiv og lettvekt i bassen når den blir sammenliknet med Clear. Det punktet hvor GR kan ha fordeler i en del anlegg, kontra Clear, er at den har litt ekstra nivå i øvre mellomtone som kan gi litt mer attack. GR er for all del ikke en dårlig kabel, men i den sammenlikningen jeg gjorde i mitt oppsett så foretrakk jeg Clear med god margin. Golden Cross er litt mer musikalsk enn GR, men ikke fult så musikalsk som Clear. GC er lettflytende og ganske varm med god oppløsning, men litt ullen bass. Decay i GC er bedre enn på GR, men ikke fullt på nivå med Clear. På rise så er muligens GR bedre enn Clear og klart bedre enne GC, men får ikke samme roen eller naturligheten pga mye mindre decay. Clear er klart beste av disse kablene, mens når det skal velges mellom GC og GR så er spørsmålet om man foretrekker ro, lettflytendehet og musikalitet over attack, dynamikk og en litt lysere lyd med mer transparens.

    Generelt om andre merker:
    Har hørt en del andre merker i eget oppsett og de som har utmerket seg positivt var kimber og PSC, men ikke hatt de lenge nok til at jeg tør skrive noen mer utfyllende betraktninger om de. Skal sies at Nordost og Cardas er det som har fått lengst oppholdstillatelse så det er de merkene jeg kjenner absolutt best.

    Litt betraktninger rundt mix and match og hvor kablene utgjør størst forskjell:
    Det er ved bytte av høyttalerkabler at de største forskjellene har åpenbart seg. Bytte av kabel inn på effekt har gitt litt mindre, men betydelig merkbare forskjeller. Mellom høynivå kilde og pre/integrert (2v eller mer) så har kablene hatt noe innvirkning, men på langt nær så mye som når det skal mye strøm gjennom de eller veldig lav volt. Hvis man skal nedprioritere kabler et sted så ville jeg gjort det ut fra kilder som står med 2v eller mer på utgangen.

    Har gode erfaringer med å kjøre et sett matchende interconnects og andre typer HT kabler. Derimot så har det vært veldig varierende hvordan det har fungert å matche 2 forskjellige typer interconnects. F. eks. så er Cardas Clear Light en veldig dårlig match med Golden Reference. Et annet tilfelle var hvor alle komboer av Frey 2 og Clear Light ga bedre resultat med Frey 2 som erstattet en av to CL kabler eller begge CL kablene, mens straks jeg fikk inn en Clear mellom pre->power så fungerte det bedre med CL mellom kilde->pre. Frey2->Frey2 fungerte også bedre enn Frey2->Clear, til tross for at jeg med god margin foretrekker Clear->Clear. Er noe å være obs på når man kjører forskjellige kabelmerker. Personlig så kjører jeg nå Clear kilde->pre->effekt->HT for å få synergieffekt.
    Siste redigert av evhvis; 21.02.2015 kl. 18:32.

  17. #17
    Overivrig entusiast gormj's Avatar
    Ble medlem
    Dec 2008
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    905
    Tagget i
    0 Innlegg
    Smart tråd. Jeg skal holde meg unna :-)
    Usher BE-10 | Holton nxV800 monoblokker (DIY) | RAKK-dac med rør forforsterker (DIY) | Mac Mini (optisk utgang) + iTunes + EQ (Audio Hijack) | Blue Jeans Ten White (biwire) | Klotz XLR | Gardiner for vinduene

  18. #18
    Æresmedlem _RoDa_'s Avatar
    Ble medlem
    Feb 2010
    Sted
    Østfold
    Innlegg
    10,056
    Tagget i
    0 Innlegg
    Album
    1
    Har prøvd mange kabler, og noen av inntrykkene sitter igjen. Mange fine opplevelser.

    høyttaler - EKKJ
    Disse synes jeg var store og tøffe i bassen, generelt avrundet i toppen. Men samtidig litt skrikende i øvre mellomtone. (Damestemmer og sånn deranne greier)

    strøm - FAT-LMC
    Stille kabler, svart bakgrunn. Tøffe i lyden, litt frempå. Likte egentlig tynnLMC-versjonen bedre og synes den var mer balansert og avslappet.

    strøm - NordOst Brahma
    Synes denne var konge, helt rå strømkabel. Shiva og Visnu var litt sånn som jeg trodde NO skulle være (mye topp og lite bunn), mens Brahma var fyldigere og med bass. Kostbar, men både så tøff ut og låt knall.

    signal - Whistler Cerise
    Den kablelen som låter minst kabel. Herlig oppløst og "myk", kremlyd. Har en tidlig utgave med cryobullet-plugger.
    Fikk rett og slett grisebank av en RS-vivanco i oppsettet til JanR, men jeg unnskyldte det med systemavhengighet. Coanda var mer av samme greia som Cerise, men med mer bass. Ble aldri helt enig med meg selv om det var bare pluss, eller om det forsvant noe av rom og oppløsning med Coanda.
    Coanda var på linje med Oblivion etellerannet til tjue lapper her hjemme, så til prisen er de gull.

    høyttaler - Harmonic Technology Pro9+
    Helt vilt farget kabel, men deilige farger. Stor og kraftig bass, frodig mellomtone og en topp med litt piff uten å låte hardt. Kabel med baller.
    Hadde kanskje sin sound som farget lyden, men liker du fargen så er det gull. Solbriller med rosa glass til alle!

    høyttaler - Blue Jeans Ten White
    Fornuftigkabel med ultralydsveisede spader på. Kan låte lite imponerende ved første ørekast, men er godt balansert og får frem nyanser i lyden.

    digital - Kimber Illuminations D-60
    Helt vilt! Tynn, hvit kabel med kjedelige kontakter. Men opplevelse av ekstra oktav i bassen og lyd som vokste stort kontra mindre påkostede digitalkabler. Senere hadde jeg Stereovox XV2 på besøk. (En slags etterkommer av D60 laget av samme mannen) Den måtte se seg slått (i blindtest) av BJC digitalkabel. BJCen låt frodigere og mørkere men med samme innhold av detaljer.



    Selv om jeg har blitt kabelavslappet på mine gamle dager og ikke helt vet om forskjellene er inn jeg-et eller ute i verden, så er det alltid underholdning å bytte en kabel og høre etter forskjeller.
    Fin tråd dette, og kanskje er det måten å finne fred i kabelkrigen på? Sette premissene tydelig på starten av tråden og at alle respekterer dette.



    mvh
    Take me for longing, I am a man of constant sorrow. Maybe we hide and seek, but you know I love you when you say nothing at all.

  19. #19
    Overivrig entusiast HAREPUSEN's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2009
    Sted
    telemark
    Innlegg
    1,040
    Tagget i
    1 Innlegg
    Genial tråd ; Selv har jeg en filosofi om at kabler skal ha ett visst tversnitt til det de skal brukes til , oppbyggning og matriale er og av betydning , Jeg lager det meste selv av høy industri kvalitet eller og lf ofc kobber gjerne beregnet audio eller digital. Jeg har eksperimentert veldig mye med kabler og fant tidlig ut at en ren digital belden kabel 4 x solid core ) funket til analog så vel ,,, Så det meste er laget av denne for eksempel multistrand / twist med og uten skjerm . LAnge signal føringer over 2-3 m har jeg impedanse korrigert xlr eller pseudo balansert , og eller av en god microfon kabel kjøpt i instrument butikken . Men som en annen nevnte her så er det ingen fasit , men for meg med ss /fet amper med masser av oppløsning så ble det på trengene med sølv eller plett , så mine siste mods har vært å fjerne til og med interne hook up wirene i sølv til fordel for kobber . Jeg føler at jeg har fått ett nytt anlegg med bare det , Men stort sett så forandres ikke signaturen av lyden i utstyret ditt , men tilpassingen kan være mindre eller bedre kledelig for det totale inntrykket

  20. #20
    Æresmedlem Distinctive's Avatar
    Ble medlem
    Dec 2006
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    11,066
    Tagget i
    14 Innlegg
    Album
    1
    Har lyst å fortelle litt om min første åpenbaring mhp. kabling.
    Jeg hadde et fullt sett av EC sine nyere blåkabler (IC) i anlegget. Disse er vel strengt tatt Pro mikrofonkabler av anstending kvalitet. Siden jeg hadde investert i Yter sine høyttalerkabler så ville jeg komplettere med Yter på signalsiden også, da jeg fikk disse til en anstendig pris gjennom SonusFaber klubben.
    Med en gang disse kom inn i anlegget, så likte jeg dem ikke. Den sorte bakgrunnen med EC sine var borte. Cymbaler feks var sizzling med masse 'støy' jeg ikke hadde med EC kablene og dette var velding forstyrrende.

    Jeg har alltid ment at kabler er en passiv komponent som kan filtrere bort informasjon, men aldri legge til noe. En kabels lydsignatur er altså et resultat av graden av filtrering.
    Med dette som utgangspunkt ble det omsider klart for meg at EC kablene filtrerte bort informasjon fra opptaket som kunne oppfattes med Yterkablene innkoblet. Man kunne ikke bebreide Yterkablene for dette. Etter en kort stund ble jeg vant til dette og etter atter en stund så fant jeg dette prisverdig.

    Jeg har alltid hatt fokus på grei kabling, men etter dette så havnet jeg på kabelkjøret, selv om jeg fremdeles har beholdt Yterkablene i multikanal oppsettet.

Side 1 av 3 123 SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed