Side 1 av 129 1231151101 ... SisteSiste
Resultater 1 til 20 av 2578
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Hifi Freak Zerostat's Avatar
    Ble medlem
    Jun 2003
    Sted
    Skjetten
    Innlegg
    2,914
    Torget
    2

    Studiokabler vs highendkabler

    Har i det siste hatt det litt morsomt med å teste ut forskjellige kabler i mitt system. Får et generelt inntrykk av at typiske studiokabler som eks Mogami er mer frempå og virker mer oppløst eller åpnere oppover. Highendkabler legger gjerne diskanten litt lavere for å virke mer troverdig. Syns faktisk studiokablene kler flere innspillinger bedre. Kan det være så enkelt at lydstudionene bruker disse kablene og derfor blir lyden som dem har tenkt? Jeg bare spør....
    Siste redigert av Zerostat; 15.03.2014 kl. 12:54.
    Harbeth 30.1 Jet Black - Prima Luna Dialogue Premium NOS+ - Parasound JC3+ - Rega RP8 - Dynavector XX2 mkII - Benchmark DAC3 - Auralic Aries Femto - Quadraspire SV2T Bamboo - Liedtke-Metalldesign custom - DAAD x8 - Echo Busters x6 -

    Ren strøm fra Ustekveikja Energi via kilovis av av DIY kabler!

  2. #2
    Hifi Freak Terje Berg's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2008
    Sted
    Sandnes
    Innlegg
    1,217
    Sitat Sitat fra Zerostat Se Innlegg
    Highendkabler legger gjerne diskanten litt lavere for å virke mer troverdig. .
    Jaha? Det hørtes veldig snodig ut.
    Hvordan legge de den lavere egentlig?
    Har en tendens til å fylle for mye gromt i for lite rom....
    JBL K2 S9900 / JBL Everest DD66000 / Hypex Ncore
    In prosess: Everest DD67000 hybrid / Cardioid project

  3. #3
    Hifi Freak Skipnes's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2013
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    1,903
    De bruker de kablene fordi de ønsker riktig lyd.
    Kan fortelle deg at kabler er det svakeste leddet og har etter min mening veldig lite å si. Effekt/watt har mye å si .
    En vanelig rk eller pn 2.5 mm2 er mer en bra nok ! Hadde likt å klippe opp en highend kabel om jeg hadde hatt råd til det. Er neppe noe mer en litt kobber , tråd , metallskjerming , pvc skjerming . Kobber er kobber.. Tror ikke det finnes egene kobber fabrikker som lagere renere kobber .

  4. #4
    Hifi Freak Skipnes's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2013
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    1,903
    Sitat Sitat fra TerjeB Se Innlegg
    Sitat Sitat fra Zerostat Se Innlegg
    Highendkabler legger gjerne diskanten litt lavere for å virke mer troverdig. .
    Jaha? Det hørtes veldig snodig ut.
    Hvordan legge de den lavere egentlig?
    det har med ohm å gjøre. Motstanden i kabelen!

  5. #5
    Hifi Freak Zerostat's Avatar
    Ble medlem
    Jun 2003
    Sted
    Skjetten
    Innlegg
    2,914
    Torget
    2
    I så fall er vel dette ikke ohmsk, men heller den totale impedansen.

    Sitat Sitat fra Sindre899 Se Innlegg
    Sitat Sitat fra TerjeB Se Innlegg
    Sitat Sitat fra Zerostat Se Innlegg
    Highendkabler legger gjerne diskanten litt lavere for å virke mer troverdig. .
    Jaha? Det hørtes veldig snodig ut.
    Hvordan legge de den lavere egentlig?
    det har med ohm å gjøre. Motstanden i kabelen!
    Harbeth 30.1 Jet Black - Prima Luna Dialogue Premium NOS+ - Parasound JC3+ - Rega RP8 - Dynavector XX2 mkII - Benchmark DAC3 - Auralic Aries Femto - Quadraspire SV2T Bamboo - Liedtke-Metalldesign custom - DAAD x8 - Echo Busters x6 -

    Ren strøm fra Ustekveikja Energi via kilovis av av DIY kabler!

  6. #6
    Hifi Freak VilhelmW's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2009
    Sted
    Alltid lofotværing
    Innlegg
    3,959
    Og der var vi i gang.... Jeg har sagt det før, og gjentar det gjerne: Jeg har ikke peiling på strøm, Ohm, så vidt på Ampere og watt - men jeg hører forskjell på enkelte kabler. I mitt anlegg duger ikke såkalt "solid kåre"-kabler. Her duger NordOst Frey. Jeg har verken råd til eller lyst på dyrere kabler. Men jeg er ganske sikker på at NordOst Valhalla ville påvirka lydbildet her.
    Mvh. VilhelmW
    "Life is too short for boring hifi..."

    Densen B-150+ / DNRG, Densen B420XS, Vpi Scout m. Ortofon 70 Anniversary og Dynavector Karat 17d3 pu'er, Dynavector RIAA, Mini sub GII, Audiovector Mi3 Signature høytt, NordOst Frey kabler gjennomgående. Head-Fi: Lehmannaudio BCL, Beyerdynamic T1, AKG K-701

  7. #7
    Hifi Freak Zerostat's Avatar
    Ble medlem
    Jun 2003
    Sted
    Skjetten
    Innlegg
    2,914
    Torget
    2
    Sitat Sitat fra VilhelmW Se Innlegg
    Og der var vi i gang.... Jeg har sagt det før, og gjentar det gjerne: Jeg har ikke peiling på strøm, Ohm, så vidt på Ampere og watt - men jeg hører forskjell på enkelte kabler. I mitt anlegg duger ikke såkalt "solid kåre"-kabler. Her duger NordOst Frey. Jeg har verken råd til eller lyst på dyrere kabler. Men jeg er ganske sikker på at NordOst Valhalla ville påvirka lydbildet her.
    Nordost er vel på en måte litt kåre. Der kårene ligger side om side. Som på en kassere.
    Flere burde teste ut disse studiokablene. Eks mogamiene og canarene... Det koster ikke stort.

    Audience bruker Mogami. Blandt andre 2803 og 2804 for au24se.
    Harbeth 30.1 Jet Black - Prima Luna Dialogue Premium NOS+ - Parasound JC3+ - Rega RP8 - Dynavector XX2 mkII - Benchmark DAC3 - Auralic Aries Femto - Quadraspire SV2T Bamboo - Liedtke-Metalldesign custom - DAAD x8 - Echo Busters x6 -

    Ren strøm fra Ustekveikja Energi via kilovis av av DIY kabler!

  8. #8
    rudo
    Guest
    "Standard pro-kabler" koster en brøkdel av såkalt "high-end" kabler, og hører du forskjell er det like gjerne i favør de rimelige pro-kablene. Mye hokus-pokus, woodoo og regelrett overtro/placebo mhp kabler...

    Har selv byttet ut "high-end" kabler med billige balanserte mikrofonkabler, og gjett hva som låt best? Enkle målinger viste foruroligende høy resistans i "high-end" kablene. Lyden/gain ble da lavere og virket også mindre oppløst.

    Hovedprinsipp for en bra kabel er lavest mulig mulig impedans mellom termineringene (inkl selve terminering). Det er enkelt å få til uten å drive rakettforskning. Korte kabler med god ledningsevne, og da er rund solid core det aller dårligste som finnes. Best er ledninger med mange tynne cordeler, fordi strøm følger periferien i hver cordel....i midten av en leder går det nesten ingen strøm fordi elektroner frastøter hverandre og tetthet blir dermed størst langs overflaten, selv om det var sølv kjerne! Nerttopp derfor er evt forsølving av leder kun et poeng å gjøre på overflaten. Men lengde og tverrsnitt er det viktige, da trenger du ikke tenke på reaktansene egentlig. Selvfølgelig videre hvordan kabel er bygget opp har betydning. For en ubalansert signalkabel vil "dual-coaxial" prinsippet som er veldig vanlig på billige kabler være noe av det bedre faktisk. Det er fordi summen av EMF fra kabel blir null, og det reduserer egentap i kabel og gir mindre påvirkning/forstyrrelse på omgivelsene.

    Lodder selv alt av signalkabler med Canare StarQuad mikrofonkabel. Selv en 5m lengde får da svært liten impedans (nesten null) Til høyttalerkabel er mangetrådet maskinledning 4x1,5 ganske brukbar. Har også brukt en del enleder maskinledning 10mm2 til høyttalere, med hell!

    Utover dette kan det sies mye, men bare en mindre del av det som sies er fornuftig.

    Ex elektroing.

  9. #9
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    Mar 2011
    Sted
    Østfold
    Innlegg
    203
    Det er et teoretisk grunnlag for hvordan strøm oppfører seg i en leder og som man bør legge til grunn når man skal lage seg en kabel som påvirker et audiosignal minst mulig. Den ble publisert i 1985 av en engelskmann og teorien er beskrevet i Allen Wrights bok "The SuperCables CookBook". Boken bør leses av alle som har tenkt til å uttale seg skråsikkert om hva som gjelder for en god kabel. Mange meningsløse diskusjoner hadde vært unngått hvis man hadde brukt litt tid på å sette seg inn i emnet selv om matematikken kanskje ikke er forståelig for alle. Boken inneholder for øvrig mange veiledninger på hvordan man selv kan lage en "superkabel" så kan man teste selv. For øvrig er det "solid core" eller folie som gjelder og helst ikke over 0.8mm tykkelse. Hvorfor er grundig forklart i boken. Blir dessverre for mye å ta opp her.

  10. #10
    Hifi Freak Skipnes's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2013
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    1,903
    [QUOTE=Zerostat;1781859]I så fall er vel dette ikke ohmsk, men heller den totale impedansen.

    måleenheten for impedans er OHM ! Så lite vits å skrive impedans da

  11. #11
    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    Nov 2009
    Sted
    telemark
    Innlegg
    557
    Har mr X elektro ing "som taler så vidunderlig om multi strand " hørt om skin effekten, ,,,, been there , done that , not any more

  12. #12
    rudo
    Guest
    Du har selvfølgelig rett i det du påpeker et langt stykke på vei, men det er ohms lov som gjelder. Innenfor de faktiske verdier man enkelt oppnår mhp resistans, induktans, kapasitans og EMF, så trenger man ikke komplisere det unødig. Altfor lett å se seg blind på relevant teori men som ligger langt utenfor hørbar innvirkning...det er det som er sakens kjerne i mine betraktninger.

  13. #13
    Hifi Freak Skipnes's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2013
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    1,903
    Sitat Sitat fra rudo Se Innlegg
    "Standard pro-kabler" koster en brøkdel av såkalt "high-end" kabler, og hører du forskjell er det like gjerne i favør de rimelige pro-kablene. Mye hokus-pokus, woodoo og regelrett overtro/placebo mhp kabler...

    Har selv byttet ut "high-end" kabler med billige balanserte mikrofonkabler, og gjett hva som låt best? Enkle målinger viste foruroligende høy resistans i "high-end" kablene. Lyden/gain ble da lavere og virket også mindre oppløst.

    Hovedprinsipp for en bra kabel er lavest mulig mulig impedans mellom termineringene (inkl selve terminering). Det er enkelt å få til uten å drive rakettforskning. Korte kabler med god ledningsevne, og da er rund solid core det aller dårligste som finnes. Best er ledninger med mange tynne cordeler, fordi strøm følger periferien i hver cordel....i midten av en leder går det nesten ingen strøm fordi elektroner frastøter hverandre og tetthet blir dermed størst langs overflaten, selv om det var sølv kjerne! Nerttopp derfor er evt forsølving av leder kun et poeng å gjøre på overflaten. Men lengde og tverrsnitt er det viktige, da trenger du ikke tenke på reaktansene egentlig. Selvfølgelig videre hvordan kabel er bygget opp har betydning. For en ubalansert signalkabel vil "dual-coaxial" prinsippet som er veldig vanlig på billige kabler være noe av det bedre faktisk. Det er fordi summen av EMF fra kabel blir null, og det reduserer egentap i kabel og gir mindre påvirkning/forstyrrelse på omgivelsene.

    Lodder selv alt av signalkabler med Canare StarQuad mikrofonkabel. Selv en 5m lengde får da svært liten impedans (nesten null) Til høyttalerkabel er mangetrådet maskinledning 4x1,5 ganske brukbar. Har også brukt en del enleder maskinledning 10mm2 til høyttalere, med hell!

    Utover dette kan det sies mye, men bare en mindre del av det som sies er fornuftig.

    Ex elektroing.
    Har selv byttet ut "high-end" kabler med billige balanserte mikrofonkabler, og gjett hva som låt best? Enkle målinger viste foruroligende høy resistans i "high-end" kablene. Lyden/gain ble da lavere og virket også mindre oppløst.
    ganske logiskt egentlig da lavere ohm (Motstand) gir bedre signal . For høyt tversnitt blir igjen feil . Gjelder å finne den magiske grensen
    Men stusser litt over at du har brukt en 10 leder som høytaler kabel. hvorfo har du ikke heller bare økt tversnittet på 2 leder ?

  14. #14
    Hifi Freak Skipnes's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2013
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    1,903
    Sitat Sitat fra rudo Se Innlegg
    Du har selvfølgelig rett i det du påpeker et langt stykke på vei, men det er ohms lov som gjelder. Innenfor de faktiske verdier man enkelt oppnår mhp resistans, induktans, kapasitans og EMF, så trenger man ikke komplisere det unødig. Altfor lett å se seg blind på relevant teori men som ligger langt utenfor hørbar innvirkning...det er det som er sakens kjerne i mine betraktninger.
    jaja , du har effektloven også. Den har også noe å si her.
    Poenget er at kobber er kobber , og det jeg får tak i på grossisten er like bra som disse highend kablene De som kan bevise noe annet , gi meg dokumentasjon

  15. #15
    rudo
    Guest
    Du har sitert/lest meg feil.

    jeg sier jo nettopp at høyere tverrsnitt / mindre motstand er bra selvfølgellg. Og ikke nevnt 10 leder. Skriver 1-leder 10 kv.mm.

  16. #16
    Hifi Freak JohnnyH's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2013
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Innlegg
    2,997
    Stort tverrsnitt på en leder gir skineffekt.

    Som "Membran" nevner noe om her: http://www.hifisentralen.no/forumet/...ml#post1782007

  17. #17
    Æresmedlem HCS's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2007
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Innlegg
    17,963
    Dessto billigere kabelen er, dessto bedre blir den så sant den er konstruert rett... Det var fasit...Over til neste emne...

  18. #18
    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    Nov 2009
    Sted
    telemark
    Innlegg
    557
    Den dagen det ikke er ørene mine som som skal bestemme for om en kabel eller annen mod er bra , ja da er det over og ut for en fantastisk hobby som har gitt meg mye positivt ,og det at jeg kan være med å avgjøre for nettop ett gitt resultat og i tillegg nyte allverdens beste musikk og artister i tillegg Ja jeg bruker og studio signal kabel , men impedanse tilpasset

  19. #19
    rudo
    Guest
    Som jeg har sagt så er ikke solid core ønskelig ut fra elektrotekniske grunnprinsipper. Men det er jo for mange entusiaster en stor gråsone her med mange "teorier og hypoteser". Jeg er ikke "religiøs" på dette området eller andre

  20. #20
    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    Nov 2009
    Sted
    telemark
    Innlegg
    557
    X ing ,,,hvor mye har du testet feks signal hook up ?

Side 1 av 129 1231151101 ... SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  
  Vårt nettverk: Hifisentralen - forum for lyd og bilde Kjærlighet ved første blikk