TESTING AV BONA HØYTALERKABLER

Kilde/Pre: Linn Unidisc SC
Effekt: Parasound HCA 2205-A
Høyttalere: B&W 803 (Kjøpt nye 2000)
Signalkabel: BONA BR-208S

Fikk disse kablene produsert av BONA i Kina i hendene av Robert på Resonans. Han ville jeg skulle teste dem ut og gi tilbakemelding. Først; sitat fra test av signalkabler: ”Skifta først HT kablene fra Tara Labs Prism bi-wire kabler til BONA SP-500 MKII. Disse koster 1680,- på Resonans. Fikk jo hakeslepp.” Her var det snakk om divisjoner i forskjell. Begynner da dagens test med dette oppsettet.

Til testene denne gangen, velger jeg Linn Selections (http://www.linnrecords.com/cd_inform...ecordingID=310) og Super Audio CD Ultimate Collection som fulgte med min tidligere Sony SACD\DVD spiller. To plater med mange utrolig flotte og audiofile innspillinger.

Lyden oppleves som luftig og åpen med god separasjon av instrumenter. Anslagene er kontante og det oppleves som dynamisk og godt nivå i bassområdet. På Barb Jungrs ”I’ll be Your Baby tonight” er pianoet krispt og luftig med mange deilige overtoner. Fin etterklang. De eneste antydninger til problemer jeg finner er på Mozarts Dies Irae fra hans mektige ”Requiem” Her blir det noe flising i toppen. Også på Artur Pizaros tolkning av Beethovens ”Tempest Sonate”. Fortsatt flott klaverlyd, men sliter litt med å få med alle detaljer i kraftige partier. Så går vi over på Sonys SACD. Hopper lett over Celine Dion og går rett på Jeff Becks ”Constipated Duck”. Hallo! Power, atakk. Sprøtt/tørt el-piano sylskarp el-gitar. Oppnår forresten også noe flising på Jennifer Lopez ”Let’s Get Loud”. Men diskanten her er vel kanskje miksa for Ghetto Blaster? I hvert fall i overkant.

Så skifter jeg kabel til BONA SP530 (2440,-)
På Perahias tolkning av Mozarts ”Piano Konsert 27” blir lydbildet nå betraktelig større og luftigere. Separasjonen blir bedre og alt blir mer uanstrengt.. Miles Davis ”So What” står nå frem som audiofil porno med organisk flott lyd i stå-bassen. Sprøe luftige visper og sjefens deilige trompetklang.. Det samme går igjen overalt. Flisingen opphører og problemene med mikrodynamikk i kraftige partier opphører også. Og Jeff Beck da? Jo da, enda mer power. Har noen skrudd opp volumet? På vokalene til Carol Kidd, Barb Jungr et al, kommer mellomtonen/diskanten også klart bedre frem. Her blir det som å fjerne et slør.

Så til siste kabel, BONA SP580 (3305,-)
Her blir det enda mer trøkk, og komplekse lydbilder blir noe bedre oppløst. Denne kabelen er for øvrig noe lysere i toppen.

KONKLUSJON: Den billigste kabelen (500), kunne jeg levd godt med. Det kunne nok mange gjort. Spranget til 530 er derimot forholdsvis stort, men du bør nok ha forholdsvis bra anlegg for å kunne utnytte kvalitetene i denne kabelen. 580 er nok enda et hakk åpnere og større, med bedre kontroll. Men her er forskjellene betraktelig mindre. Dessuten er denne ganske lys i toppen, så den må jo matche resten av anlegget. 580 skal visstnok være beregnet på rørforsterkere. Personlig velger jeg 580, men så har jo jeg noe redusert hørsel da, så jeg foretrekker kanskje litt lysere lydsignatur enn folk flest? Du får sjekke ut sjøl


Mvh
Geir