Side 1 av 10 123 ... SisteSiste
Resultater 1 til 20 av 200
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Hifi Freak lovemusikk's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2009
    Innlegg
    7,054
    Tagget i
    2 Innlegg

    rca feilkonstruert?

    Er RCA kabler feilkonstruerte?

    Grunnen for at jeg spør, er at etter det ble bevist at det kunne være hørbare forskjeller på kabler,
    så ble det da hevdet at de var feilkonstruerte.

    Jeg lager meg en sølvkabel selv. Denne er enkel og skikkelig loddinger med sølv i loddinger også.
    Denne er best lyd i.
    Det er jo ingen forskjell heller på lyden om en bruker kobber eller sølv, hevdes det.
    Jeg hevder det er forskjell.
    Uansett hva en da prøver av 10kr kabel, 50kr, 100 eller 1000kr kabel er den hjemmelagde best.
    Er da alle kjøpekabler feilkonstruert mener dere?
    Da har dere jo et forklaringsproblem, ved å hevde at Biltema f.eks er god nok.
    Dette er ikke et forsøk på å dra opp svindyre kabler, men et forsøk på å få en fornuftig forklaring på
    hvorfor sølv gir så mye bedre/raskere smekk og dynamikk + åpnere lyd kontra kobber.
    For så vidt logisk, men det hevdes jo at det ikke betyr noe, så seriøse svar etterlyses og ikke bare synsing.
    Siste redigert av lovemusikk; 10.02.2014 kl. 08:34.
    Hovedanlegg:
    DAC: Heed Obelisk DA m/oppgraderte kort PRE: Musical Innovation, MI25 EFFEKT: Musical Innovation, MI18 HØYTTALERE: Uscher Dancer Mini 2 DMD KABLER: Ja
    Billig anlegget:
    Signalkilde: Marantz CD 17 DAC:Bel Canto 2.5 Forsterker: Marantz PM 17 Høyttalere: Klipsch RP160M

  2. #2
    Hifi Freak elefantmannen's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2011
    Sted
    Nedre Eiker
    Innlegg
    8,548
    Tagget i
    4 Innlegg
    Sølv er en bedre elektrisk leder enn kobber.

    Men "noen" hevder at man da bare kan øke tverrsnittet på en kobberkabel og dermed få like god ledningsevne som på den opprinnelige sølvkabelen, og at man da vil være like langt.
    “Puritanism: The haunting fear that someone, somewhere, may be happy.”
    ― H.L. Mencken

  3. #3
    Bransjeaktør Orso's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2008
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    10,480
    Tagget i
    7 Innlegg
    Utfør en blindtest og rapporter tilbake.
    Ellers blir dette bare vissvass med stor sansynlighet for placebo. Hva du hevder når du ikke har gjennomført en skikkelig test hvor man utelukker diverse påvirkningskanaler blir totalt uinteressant for mange av oss. Du ønsker jo selv ikke synsing og da bør du begynne i en bedre ende.

  4. #4
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    20,107
    Tagget i
    22 Innlegg
    Sitat Sitat fra lovemusikk Se Innlegg
    Er RCA kabler feilkonstruerte?

    Grunnen for at jeg spør, er at etter det ble bevist at det kunne være hørbare forskjeller på kabler,
    så ble det da hevdet at de var feilkonstruerte.
    RCA er korrekt konstruert for å overføre signal mellom en mono platespiller og et radiokabinett med de kvalitetskrav som ble stilt ca 1940. Ubalansert signaloverføring med RCA-plugger er fortsatt godt nok til analog audio på korte strekk, forutsatt at det ikke er problemer med jordstøy eller innstrålt elektromagnetisk støy. Derfor brukes det fortsatt en del til konsumentutstyr i stuemiljø, men sjelden i lydstudioer og andre profesjonelle sammenhenger.

    Det jeg har sagt gjentatte ganger er at hørbar forskjell mellom kabler viser at boksene i hver ende er feilkonstruert eller defekte. Å "avsløre kabelforskjeller" er ingen god egenskap ved et stereoanlegg.

    Den mest opplagte måten å lage hørbar forskjell mellom RCA-kabler på er høy utgangsimpedans i boksen på avsenderenden, slik at kapasitansen i signalkabelen gir en hørbar avrulling i diskanten. Da vil bytte mellom ulike kabler med forskjellig kapasitans gi omtrent samme virkning som å skru en diskantkontroll opp og ned i små steg. Subjektivt kan det oppleves som små forskjeller i "detaljering", "luft" eller som små endringer i "holografi" og plassering i lydbildet.

    Den nest mest opplagte måten å lage hørbar forskjell på er å ha en strømforsyning som støyer i den ene boksen og shunte den støyen til jord via en kondensator (tilsiktet eller via utilsiktet kapasitiv kobling). Da vil jordpotensialet i den boksen variere i forhold til den andre og skape en støyspenning over signalreturen i RCA-kabelen. Den støyen mikses inn i signalet med et nivå bestemt av seriemotstanden i skjerm/signalretur i RCA-kabelen. Da vil bytte mellom ulike kabler med forskjellig seriemotstand i skjermen gi ulik grad av "svart bakgrunn", "ro i lydbildet" og alt det der.

    Det er ikke kablene dine som er feilkonstruerte, det er anlegget.

  5. #5
    larkus
    Guest
    Sitat Sitat fra Asbjørn Se Innlegg
    Da vil jordpotensialet i den boksen variere i forhold til den andre og skape en støyspenning over signalreturen i RCA-kabelen. Den støyen mikses inn i signalet med et nivå bestemt av seriemotstanden i skjerm/signalretur i RCA-kabelen. Da vil bytte mellom ulike kabler med forskjellig seriemotstand i skjermen gi ulik grad av "svart bakgrunn", "ro i lydbildet" og alt det der.
    Jordpotensialet mellom apparatene kan også variere alt etter hvilken vei nettstøpselet står i veggkontakten, dersom det er forskjellig spenning mellom fasene og jord. Jeg mener å ha lest at det er kapasitiv kobling mellom trafo og chassis som er årsaken til dette.
    Ringkjernetrafoer skal visst være værstinger på dette området.

    Når det gjelder lovemusikk sine observasjoner med egenprodusert kabel, så har lydkvaliteten i slike kabler ofte en merkelig tendens til å øke omtrent proposjonalt med hvor tilfreds en selv er med utført arbeid

    Jeg er dessuten ikke enig i denne nedrakkingen av den gode gamle RCA-kabelen. Det kan låte riktig godt med slike kabler også, bare så det er sagt!!!!

    mvh
    larkuz
    Siste redigert av larkus; 10.02.2014 kl. 11:23.

  6. #6
    Overivrig entusiast januscp's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2012
    Innlegg
    751
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra Asbjørn Se Innlegg
    Sitat Sitat fra lovemusikk Se Innlegg
    Er RCA kabler feilkonstruerte?

    Grunnen for at jeg spør, er at etter det ble bevist at det kunne være hørbare forskjeller på kabler,
    så ble det da hevdet at de var feilkonstruerte.
    SNIP

    Det jeg har sagt gjentatte ganger er at hørbar forskjell mellom kabler viser at boksene i hver ende er feilkonstruert eller defekte. Å "avsløre kabelforskjeller" er ingen god egenskap ved et stereoanlegg.

    SNIP

    Det er ikke kablene dine som er feilkonstruerte, det er anlegget.

    Dersom forklaringen din holder vann (noe jeg tror den gjør), så forklarer det hvorfor jeg nå IKKE klarer å høre forskjell på en 1000 kr kabel og en 30000 kr kabel (etter at jeg oppgraderte til bedre komponenter.
    Det eneste jeg opplever XLR gjør i forskjell fra RCA er å gi høyere/mer gain. Ingen av sginal kablene er over 2m. Ganske besnærende dette...
    "Secutity is mostly a superstition. It does not exist in nature, nor do the children of men as a whole experience it. Avoiding danger is no safer in the long run than outright exposure. Life is either a daring adventure or nothing" - Helen Keller

  7. #7
    Hifi Freak lovemusikk's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2009
    Innlegg
    7,054
    Tagget i
    2 Innlegg
    Sitat Sitat fra Asbjørn Se Innlegg
    Sitat Sitat fra lovemusikk Se Innlegg
    Er RCA kabler feilkonstruerte?

    Grunnen for at jeg spør, er at etter det ble bevist at det kunne være hørbare forskjeller på kabler,
    så ble det da hevdet at de var feilkonstruerte.
    RCA er korrekt konstruert for å overføre signal mellom en mono platespiller og et radiokabinett med de kvalitetskrav som ble stilt ca 1940. Ubalansert signaloverføring med RCA-plugger er fortsatt godt nok til analog audio på korte strekk, forutsatt at det ikke er problemer med jordstøy eller innstrålt elektromagnetisk støy. Derfor brukes det fortsatt en del til konsumentutstyr i stuemiljø, men sjelden i lydstudioer og andre profesjonelle sammenhenger.

    Det jeg har sagt gjentatte ganger er at hørbar forskjell mellom kabler viser at boksene i hver ende er feilkonstruert eller defekte. Å "avsløre kabelforskjeller" er ingen god egenskap ved et stereoanlegg.

    Den mest opplagte måten å lage hørbar forskjell mellom RCA-kabler på er høy utgangsimpedans i boksen på avsenderenden, slik at kapasitansen i signalkabelen gir en hørbar avrulling i diskanten. Da vil bytte mellom ulike kabler med forskjellig kapasitans gi omtrent samme virkning som å skru en diskantkontroll opp og ned i små steg. Subjektivt kan det oppleves som små forskjeller i "detaljering", "luft" eller som små endringer i "holografi" og plassering i lydbildet.

    Den nest mest opplagte måten å lage hørbar forskjell på er å ha en strømforsyning som støyer i den ene boksen og shunte den støyen til jord via en kondensator (tilsiktet eller via utilsiktet kapasitiv kobling). Da vil jordpotensialet i den boksen variere i forhold til den andre og skape en støyspenning over signalreturen i RCA-kabelen. Den støyen mikses inn i signalet med et nivå bestemt av seriemotstanden i skjerm/signalretur i RCA-kabelen. Da vil bytte mellom ulike kabler med forskjellig seriemotstand i skjermen gi ulik grad av "svart bakgrunn", "ro i lydbildet" og alt det der.

    Det er ikke kablene dine som er feilkonstruerte, det er anlegget.
    Veldig bra forklart!

    Eneste jeg ikke på en måte vil godkjenne er: Det jeg har sagt gjentatte ganger er at hørbar forskjell mellom kabler viser at boksene i hver ende er feilkonstruert eller defekte. Da tenker jeg at f.eks høy eller lav utgangspenning ikke er feil, da det ikke finnes en regel på hva det skal være? Eller finnes det?

    Men resten kan jo forklare en hel del.
    Siste redigert av lovemusikk; 10.02.2014 kl. 21:18.
    Hovedanlegg:
    DAC: Heed Obelisk DA m/oppgraderte kort PRE: Musical Innovation, MI25 EFFEKT: Musical Innovation, MI18 HØYTTALERE: Uscher Dancer Mini 2 DMD KABLER: Ja
    Billig anlegget:
    Signalkilde: Marantz CD 17 DAC:Bel Canto 2.5 Forsterker: Marantz PM 17 Høyttalere: Klipsch RP160M

  8. #8
    Hifi Freak lovemusikk's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2009
    Innlegg
    7,054
    Tagget i
    2 Innlegg
    Sitat Sitat fra larkuz Se Innlegg
    Sitat Sitat fra Asbjørn Se Innlegg
    Da vil jordpotensialet i den boksen variere i forhold til den andre og skape en støyspenning over signalreturen i RCA-kabelen. Den støyen mikses inn i signalet med et nivå bestemt av seriemotstanden i skjerm/signalretur i RCA-kabelen. Da vil bytte mellom ulike kabler med forskjellig seriemotstand i skjermen gi ulik grad av "svart bakgrunn", "ro i lydbildet" og alt det der.
    Jordpotensialet mellom apparatene kan også variere alt etter hvilken vei nettstøpselet står i veggkontakten, dersom det er forskjellig spenning mellom fasene og jord. Jeg mener å ha lest at det er kapasitiv kobling mellom trafo og chassis som er årsaken til dette.
    Ringkjernetrafoer skal visst være værstinger på dette området.

    Når det gjelder lovemusikk sine observasjoner med egenprodusert kabel, så har lydkvaliteten i slike kabler ofte en merkelig tendens til å øke omtrent proposjonalt med hvor tilfreds en selv er med utført arbeid

    Jeg er dessuten ikke enig i denne nedrakkingen av den gode gamle RCA-kabelen. Det kan låte riktig godt med slike kabler også, bare så det er sagt!!!!

    mvh
    larkuz

    Min tanke var ikke at den sku danke ut chord kabelen jeg hadde.
    Hovedanlegg:
    DAC: Heed Obelisk DA m/oppgraderte kort PRE: Musical Innovation, MI25 EFFEKT: Musical Innovation, MI18 HØYTTALERE: Uscher Dancer Mini 2 DMD KABLER: Ja
    Billig anlegget:
    Signalkilde: Marantz CD 17 DAC:Bel Canto 2.5 Forsterker: Marantz PM 17 Høyttalere: Klipsch RP160M

  9. #9
    Hifi Freak
    Ble medlem
    May 2012
    Innlegg
    5,037
    Tagget i
    5 Innlegg
    Sitat Sitat fra Asbjørn Se Innlegg
    Sitat Sitat fra lovemusikk Se Innlegg
    Er RCA kabler feilkonstruerte?

    Grunnen for at jeg spør, er at etter det ble bevist at det kunne være hørbare forskjeller på kabler,
    så ble det da hevdet at de var feilkonstruerte.
    RCA er korrekt konstruert for å overføre signal mellom en mono platespiller og et radiokabinett med de kvalitetskrav som ble stilt ca 1940. Ubalansert signaloverføring med RCA-plugger er fortsatt godt nok til analog audio på korte strekk, forutsatt at det ikke er problemer med jordstøy eller innstrålt elektromagnetisk støy. Derfor brukes det fortsatt en del til konsumentutstyr i stuemiljø, men sjelden i lydstudioer og andre profesjonelle sammenhenger.

    Det jeg har sagt gjentatte ganger er at hørbar forskjell mellom kabler viser at boksene i hver ende er feilkonstruert eller defekte. Å "avsløre kabelforskjeller" er ingen god egenskap ved et stereoanlegg.

    Den mest opplagte måten å lage hørbar forskjell mellom RCA-kabler på er høy utgangsimpedans i boksen på avsenderenden, slik at kapasitansen i signalkabelen gir en hørbar avrulling i diskanten. Da vil bytte mellom ulike kabler med forskjellig kapasitans gi omtrent samme virkning som å skru en diskantkontroll opp og ned i små steg. Subjektivt kan det oppleves som små forskjeller i "detaljering", "luft" eller som små endringer i "holografi" og plassering i lydbildet.

    Den nest mest opplagte måten å lage hørbar forskjell på er å ha en strømforsyning som støyer i den ene boksen og shunte den støyen til jord via en kondensator (tilsiktet eller via utilsiktet kapasitiv kobling). Da vil jordpotensialet i den boksen variere i forhold til den andre og skape en støyspenning over signalreturen i RCA-kabelen. Den støyen mikses inn i signalet med et nivå bestemt av seriemotstanden i skjerm/signalretur i RCA-kabelen. Da vil bytte mellom ulike kabler med forskjellig seriemotstand i skjermen gi ulik grad av "svart bakgrunn", "ro i lydbildet" og alt det der.

    Det er ikke kablene dine som er feilkonstruerte, det er anlegget.
    Pudsigt at ALLE anlæg jeg har hørt selv op til mange milioner kr er fejl konstrueret ifølge dig. Bare de aller biligste som ikke er.

  10. #10
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    20,107
    Tagget i
    22 Innlegg
    Sitat Sitat fra lovemusikk Se Innlegg
    Eneste jeg ikke på en måte vil godkjenne er: Det jeg har sagt gjentatte ganger er at hørbar forskjell mellom kabler viser at [I]boksene i hver ende er feilkonstruert eller defekte. Da tenker jeg at f.eks høy eller lav utgangspenning ikke er feil, da det ikke finnes en regel på hva det skal være? Eller finnes det?
    For all del, jeg setter ting litt på spissen her, men det er en kjerne av alvor i spissformuleringen.

    Det finnes (eller fantes) noen regler for hvilken utgangsspenning et linjesignal skulle ha, men det har vært litt lydstyrkekrig på utgangene av CD-spillere og andre komponenter også. Det tok ikke lang tid før produsenter forsto at komponenter som spiller litt høyere subjektivt låter litt bedre, og utgangsspenninger og gain begynte å øke. Standarden tilsier egentlig at full utstyring på et ubalansert linjesignal er 0,316 V RMS. (Nominelt nivå for konsument-audio ved -10dBV.) Dagens CD-spillere ligger fra litt under 2 V til over 7 V (!) linjespenning. 2 V RMS har blitt enslags de facto standard.

    Standard utgangsimpedans pleide vel å være 600 ohm, men lavere er bedre. Gode komponenter nåtildags har 50 - 100 ohm utgangsimpedans. Det finnes high end CD-spillere og DAC'er med alt fra under 1 ohm utgangsimpedans til over 8000 ohm (!). Det siste nærmest garanterer at signalkjeden vil "avsløre" forskjeller mellom signalkabler. Det er forsåvidt ikke feil å produsere en komponent med så høy utgangsimpedans, men jeg ville personlig aldri kjøpt den, uansett hvor god anmeldelse den måtte få i glansede hifi-blader. Not my cup of tea, som britene sier.
    Siste redigert av Asbjørn; 10.02.2014 kl. 22:57.

  11. #11
    vredensgnag
    Guest
    Både CD-spillere, DACer og RIAA-trinn er blitt velsignet med utrolige nivåer på utgangene, i forhold til etablert standard. Det inkluderer også anerkjente high-end komponenter.

    Enkelt sagt - dersom utgangssignalet er betydelig over 2V RMS, så er det noen som spiller deg et puss.
    Mange år tilbake sammenlignet jeg en LAVRY DA10 mot en Benchmark DAC1, og det var før jeg tenkte tanken at det ikke ble brukt samme utgangsstyrke på begge. Så jeg stusset over at jeg måtte pushe volumet nærmest i topp på den ene, for å få samme "luft" som jeg fikk lenge før topp på den andre.

    Hmmm - jeg fikk jo mer "luft" med den ene, så den måtte jo være bedre.

    Må være ti år siden nå ... ? Har lært litt:

    Men Lavry skal ha at de advarte folk om å begynne med lavt nivå, av hensyn til downstream komponenter. Man skjønner hvorfor. Dette er naturligvis moderat, sammenlignet med hva som skulle komme, når produsentene skjønte at de kunne selge komponenter med en boost på utgangen.

    DAC1 - RCA UT:

    Navn:      Skjermbilde 2014-02-10 kl. 23.05.09.jpg
Visninger: 1185
Størrelse: 73.9 Kb

    LAVRY:

    Navn:      Skjermbilde 2014-02-10 kl. 22.48.06.jpg
Visninger: 1192
Størrelse: 63.9 Kb
    Siste redigert av vredensgnag; 11.02.2014 kl. 00:11.

  12. #12
    Hifi Freak lovemusikk's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2009
    Innlegg
    7,054
    Tagget i
    2 Innlegg
    Sitat Sitat fra Asbjørn Se Innlegg
    Sitat Sitat fra lovemusikk Se Innlegg
    Eneste jeg ikke på en måte vil godkjenne er: Det jeg har sagt gjentatte ganger er at hørbar forskjell mellom kabler viser at [I]boksene i hver ende er feilkonstruert eller defekte. Da tenker jeg at f.eks høy eller lav utgangspenning ikke er feil, da det ikke finnes en regel på hva det skal være? Eller finnes det?
    For all del, jeg setter ting litt på spissen her, men det er en kjerne av alvor i spissformuleringen.

    Det finnes (eller fantes) noen regler for hvilken utgangsspenning et linjesignal skulle ha, men det har vært litt lydstyrkekrig på utgangene av CD-spillere og andre komponenter også. Det tok ikke lang tid før produsenter forsto at komponenter som spiller litt høyere subjektivt låter litt bedre, og utgangsspenninger og gain begynte å øke. Standarden tilsier egentlig at full utstyring på et ubalansert linjesignal er 0,316 V RMS. (Nominelt nivå for konsument-audio ved -10dBV.) Dagens CD-spillere ligger fra litt under 2 V til over 7 V (!) linjespenning. 2 V har blitt enslags de facto standard.

    Standard utgangsimpedans pleide vel å være 600 ohm, men lavere er bedre. Gode komponenter nåtildags har 50 - 100 ohm utgangsimpedans. Det finnes high end CD-spillere og DAC'er med alt fra under 1 ohm utgangsimpedans til over 8000 ohm (!). Det siste nærmest garanterer at signalkjeden vil "avsløre" forskjeller mellom signalkabler. Det er forsåvidt ikke feil å produsere en komponent med så høy utgangsimpedans, men jeg ville personlig aldri kjøpt den, uansett hvor god anmeldelse den måtte få i glansede hifi-blader. Not my cup of tea, som britene sier.
    Okai, skjønnar den delen og. Husker vertfall at 2 til 4 volt var vanlig.

    Men for å få mindre feil, eller for å utligne jordstrømmen, så det går mindre jordstrøm i rca kablene.. var det så enkelt at vi bare kunne jorde alle apparatene mellom de med kabel eller kan det bli skummelt?

    Forsterkeren min har jord originalt.
    Forforsterkeren min har ikke jord. (har og en passiv på lur)
    DAC-en min har jord originalt.
    DVD-en min har ikke jord.
    Tuner har ikke jord.
    ??
    Siste redigert av lovemusikk; 11.02.2014 kl. 06:47.
    Hovedanlegg:
    DAC: Heed Obelisk DA m/oppgraderte kort PRE: Musical Innovation, MI25 EFFEKT: Musical Innovation, MI18 HØYTTALERE: Uscher Dancer Mini 2 DMD KABLER: Ja
    Billig anlegget:
    Signalkilde: Marantz CD 17 DAC:Bel Canto 2.5 Forsterker: Marantz PM 17 Høyttalere: Klipsch RP160M

  13. #13
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    20,107
    Tagget i
    22 Innlegg
    Joda, det går an å dra en jordledning fra chassis til chassis for å redusere jordstrømmene i returlederen. Det er i prinsippet hva disse gjør:
    Navn:      Crystal-Bridge-Diamond.jpg
Visninger: 1277
Størrelse: 55.4 Kb

    De kobler helt enkelt en ekstra ledning i parallell med skjermen på en RCA-kabel. Produktomtaler i hifi-bladene påstår at de gjør enorme forskjeller. Du kan også gjøre det samme med en stump gul og grønn jordledning mellom tilfeldig valgte skruer på baksiden av apparatene, og det koster ganske mange tusenlapper mindre. Eller ved å bruke RCA-kabler med størst mulig tverrsnitt på returleder.

  14. #14
    Hifi Freak lovemusikk's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2009
    Innlegg
    7,054
    Tagget i
    2 Innlegg
    Sitat Sitat fra Asbjørn Se Innlegg
    Joda, det går an å dra en jordledning fra chassis til chassis for å redusere jordstrømmene i returlederen. Det er i prinsippet hva disse gjør:
    Navn:      Crystal-Bridge-Diamond.jpg
Visninger: 1277
Størrelse: 55.4 Kb

    De kobler helt enkelt en ekstra ledning i parallell med skjermen på en RCA-kabel. Produktomtaler i hifi-bladene påstår at de gjør enorme forskjeller. Du kan også gjøre det samme med en stump gul og grønn jordledning mellom tilfeldig valgte skruer på baksiden av apparatene, og det koster ganske mange tusenlapper mindre. Eller ved å bruke RCA-kabler med størst mulig tverrsnitt på returleder.
    Da kan det jo være verdt å prøve dette med egen ledning mellom hvert apperat og ja, passe på at det ligg mot chassis og ikke er lakk mellom.
    Ser ikke noe gevinst med slike kabler, heller motsatt kontra egne ledninger. Tror ikkje du og det?
    Hovedanlegg:
    DAC: Heed Obelisk DA m/oppgraderte kort PRE: Musical Innovation, MI25 EFFEKT: Musical Innovation, MI18 HØYTTALERE: Uscher Dancer Mini 2 DMD KABLER: Ja
    Billig anlegget:
    Signalkilde: Marantz CD 17 DAC:Bel Canto 2.5 Forsterker: Marantz PM 17 Høyttalere: Klipsch RP160M

  15. #15
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    20,107
    Tagget i
    22 Innlegg
    Verdt å prøve, ihvertfall hvis det ikke koster noe.

    Den ideelle jordingsstrukturen er visstnok at bare ett apparat er jordet til nettjord, gjerne effektforsterkeren, og at alle andre apparater er jordet til denne med separate jordledninger fra chassis til chassis. Da slipper man jordsløyfer og potensiell brumming. Det var derfor gamle Dynamic Precision-forsterkere hadde en egen grønn skru-terminal på baksiden i tillegg til de røde og svarte høyttalerterminalene. Men jeg har ikke testet dette selv (bruker balansert kabling og unngår mesteparten av problemet). Det er heller ingen god idé å tukle med sikkerhetsjordingen på apparatene hvis man ikke er 110 % sikker på hva man holder på med. Forsikringsselskapene blir så vanskelige å ha med å gjøre hvis det oppstår en brann eller personskade som følge av overledning i et modifisert apparat.

  16. #16
    Bransjemedlem Audiomix's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2004
    Sted
    Kongsberg
    Innlegg
    11,058
    Tagget i
    4 Innlegg
    Album
    7
    Torget
    38
    Et prinsipp som fungerer, som ikke koster noe og som er enkelt:
    Alle enheter kobles med egen jordkabel (noe mer enn 2.5mm er bortkastet) til den enheten som har lavest signalnivå: Forforsterker eller evnt. RIAA.
    Ingen andre jordforbindelser mellom enhetene og ingen annen jord heller.
    Det vil effektivt redusere ground loops i signalkablene til noe som ikke er hørbart.
    Ellers er jeg enig i at (RCA) phono kontakt er "feilkonstruert". I hvert fall i forhold til dagens normer og behov.
    Helt merkelig at den har overlevd og blitt påkostet slike enorme summer. Uten å bli noe bedre.
    Hans - DIY'er

  17. #17
    Moderator bambadoo's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2002
    Sted
    Lørenskog
    Innlegg
    17,816
    Tagget i
    2 Innlegg
    Mange produsenter av diverse kabler etc. som bruker endel mer tverrsnitt på - (returleder) enn +.. Noen prøver til og med å "patentere og mystifisere" det.

    Eichmann golden ratio og "Kimber fletting" f.eks.
    S/G Ratio:The Golden Ratio for signal transmission is ETI’s patented Signal/Ground or S/G Ratio Formulated from listening experience and physics funda-mentals the S/G Ratio is applied to many aspects of the cables’ conductivity to optimise the electron flow. Key to its implementation are the deliberate differences, physical and electrical, between a cable’s signal and ground conductors. Most famously applied to the solid copper cores of cables, research into the S/G Ratio was extended and is now applied to the unique wires used in the eXpress CU and eXpress HB range. When implemented successfully audio system performance is appreciably better. Increased detail and smooth reproduction deliver a high end presentation that good music deserves.
    Hybrid Theory:
    The Hybrid Theory is the metallurgical application of the S/G Ratio . Hybrid connectors are the new performance standard for ETI cables. Our development of high performance audio connectors from the best conductor metals available concluded that Copper connectors are a superb standard for musical enjoyment and Silver is beneficial only in certain applications. Irresistibly superior experimental results were achieved when researching a collaboration between Copper and Silver, and using the differential conductivity to reinforce the S/G Ratio effect of the wiring. ETI’s are completely optimized with Hybrid connectors.

    ETI’s Values:
    ETI’s traditional values are preserved with the new range of Cables.

    Innovation:
    Completely new and unique cables, Hybrid Theory and the evolution of the S/G Ratio

    Metallurgy:
    Continued commitment to high conductivity metals – Silver and Copper - the multi-stranded wires are made from Copper and our commitment to continual development has created the Hybrid Theory.

    Geometry:

    The new wire configurations are calculated using the fundamentals of the S/G Ratio. Low mass Multi-stranded copper and lightweight cable materials have ensured that electron flow is efficient and undiminished and the cables can be physically handled and shaped for any circumstance.

  18. #18
    Hifi Freak lovemusikk's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2009
    Innlegg
    7,054
    Tagget i
    2 Innlegg
    Sitat Sitat fra Asbjørn Se Innlegg
    Verdt å prøve, ihvertfall hvis det ikke koster noe.

    Den ideelle jordingsstrukturen er visstnok at bare ett apparat er jordet til nettjord, gjerne effektforsterkeren, og at alle andre apparater er jordet til denne med separate jordledninger fra chassis til chassis. Da slipper man jordsløyfer og potensiell brumming. Det var derfor gamle Dynamic Precision-forsterkere hadde en egen grønn skru-terminal på baksiden i tillegg til de røde og svarte høyttalerterminalene. Men jeg har ikke testet dette selv (bruker balansert kabling og unngår mesteparten av problemet). Det er heller ingen god idé å tukle med sikkerhetsjordingen på apparatene hvis man ikke er 110 % sikker på hva man holder på med. Forsikringsselskapene blir så vanskelige å ha med å gjøre hvis det oppstår en brann eller personskade som følge av overledning i et modifisert apparat.
    Lagt på minnet
    Hovedanlegg:
    DAC: Heed Obelisk DA m/oppgraderte kort PRE: Musical Innovation, MI25 EFFEKT: Musical Innovation, MI18 HØYTTALERE: Uscher Dancer Mini 2 DMD KABLER: Ja
    Billig anlegget:
    Signalkilde: Marantz CD 17 DAC:Bel Canto 2.5 Forsterker: Marantz PM 17 Høyttalere: Klipsch RP160M

  19. #19
    Hifi Freak lovemusikk's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2009
    Innlegg
    7,054
    Tagget i
    2 Innlegg
    Da er jeg blitt ganske klok på alt dette her uten å lese 100 sider, med flere teorier og synsinger, så takk Asbjørn.
    Denne tråden må være en av de korteste med mest lærdom, trur eg.

    Bare 1 ting igjen:

    Sølv kontra kobber. Hvorfor føler jeg at det er så stor forskjell på å bytte ut RCA kobber mot sølv?

    Sølv gir meg raskere og bedre smekk i slagverket og åpnere lyd.
    Kobber er ikke dårlig det heller, men det låter mer kos.
    Hovedanlegg:
    DAC: Heed Obelisk DA m/oppgraderte kort PRE: Musical Innovation, MI25 EFFEKT: Musical Innovation, MI18 HØYTTALERE: Uscher Dancer Mini 2 DMD KABLER: Ja
    Billig anlegget:
    Signalkilde: Marantz CD 17 DAC:Bel Canto 2.5 Forsterker: Marantz PM 17 Høyttalere: Klipsch RP160M

  20. #20
    Bransjemedlem Audiomix's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2004
    Sted
    Kongsberg
    Innlegg
    11,058
    Tagget i
    4 Innlegg
    Album
    7
    Torget
    38
    Det må skyldes forskjellen på kobber og sølv
    Litt delte meninger om hva som er "best".
    Noen som har testet jerntråd?
    Eller aluminum?
    Hans - DIY'er

Side 1 av 10 123 ... SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed