Geir_O
Overivrig entusiast
- Ble medlem
- 21.03.2002
- Innlegg
- 716
- Antall liker
- 19
Dette er mitt første dykk i kabel-havet. Her kommer rapporten :-/ :'(
TESTING AV BONA OG KIMBER TIMBRE SIGNALKABLER
Kilde/Pre: Linn Unidisc SC
Effekt: Parasound HCA 2205-A
Høyttalere: B&W 803 (Kjøpt nye 2000)
Fikk disse kablene produsert av BONA i Kina i hendene av Robert på Resonans. Han ville jeg skulle teste dem ut og gi tilbakemelding. Må innrømme at jeg aldri har hatt noe tro på den store betydningen kabler skal ha på lyden, men tenkte jeg fikk sjekke det ut likevel.
Skifta først HT kablene fra Tara Labs Prism bi-wire kabler til BONA SP-500 MKII. Disse koster 1680,- på Resonans. Fikk også to sett til med ht-kabler, men disse testes ved en senere anledning.
Fikk jo hakeslepp Lyden strammet seg kraftig opp og ble luftigere. Satte på All for you med Janet Jackson. Denne er fælt overstyrt i bass og spesielt diskant, og vil avsløre grundig om du har problemer med glasskjærer diskant. Skiftet så interconnect kabler fra Linn Analogue Interconnect (Fulgte med Linn spilleren min) til BONA PS-085 MKII (1085,-). Fikk nytt hakeslipp. Satte på JJ igjen. Bassen strammet seg ytterligere. Mellomtone og diskant ble noe luftigere. Diskanten begyndte å bli plagsom, men ingen glasskjærer. Satte på Al di Meolas Consequence of Chaos. En herlig plate med stjernegalleri (Chick Corea, Steve Gadd, John Patitucci m. flere). Her var det mye fin stram bass. Hele frekvensområdet opp til diskant var luftig og åpent. Strengene på den klassiske gitaren lød tørt og fint. Det var god separasjon mellom instrumentene. Fin klang i klaveret på spor 2. Satte så på Soul Bop Band Live (Bill Evans/Randy Brecker). Spor 2 (Big Fun): God separasjon av instrumenter, tørr og fin bass. Spor 4 (Lets pretend): Symbalene er sprøe og luftige. Lyden er oppløst fra bunn til topp. Her er det mye klaver og visper pluss Victor Baileys bass. Utrolig flott klang også på de høyeste piano notene. Satte så på John McLaughlin Live in Paris Spor 2 (Mother Tongues): Denne er rask og preget av at alle instrumentene spiller full guffe oppå hverandre. Det er brukbar separasjon her, men muligheter til forbedring. Spor 5 (Tony): El piano med mye etterklang. Oppløst trommesolo. God klang i basstrommer. Sprø kontante skarptrommer og symbaler. Så var det klassisk og tid for Mozart Requiem (Wiener Philharmoniker med Karl Böhm, DG). Spor 1, kor og orkester pluss solister. Luftig. Stor kraft spesielt i kontrabasser. Klarer ikke helt ta overtonene på vokalen i koret på de høyeste tonene. Har en tendens til å grøte seg sammen litt der. Spor 3: tuba pluss sang solo. Fin messingklang. Så var det Wagner Der Fliegende Holländer med Daniel Barenboim på Teldec. Stor og mektig musikk. Oppløst mye luft. Anne Sophie Mutter Carmen-Fantasie En av mine favoritt CDer. Her er det stor klang. Hun bruker hele fela fra mørkeste klangfulle til sprøeste luftige diskant. Her er det mye resonans. Nils Lofgren Acoustic Live Her er det mye power fra bronze strengene på kasse gitaren. Spor 5 (Keith dont go) er kongesporet om du elsker kassegitarer. Volumet i konsertsalen spiller med. Fyldig og fin tone. Til slutt Rachmaninov Piano konsert #3 med Leif Ove Andsnes. Flott live opptak. Luftige og dynamisk. Tangentanslagene presise. Flott klang i klaveret. Så bytter vi til
BONA BR-208S (1500). Jeg begynner å tro på kabelpåstander. Her ble det mer luft og ikke minst større. Hele orkesteret - hvert instrument ble tydeligere. Hver tone fra klaveret står frem. NL Samme her. Rett før Nils står i stua. Carmen Samme her. Både orkester og fele. Mozart Dette hadde mye å bety for koret. Etterklangen på stemmene ble nå mye bedre og la mer luft i overtonene. Fortsatt et lite forbedringspotensial. På spor 3 blir klangen større på alle vokalsolistene. Mer dynamisk. JM Nå roer bildet seg. De forskjellige instrumentene står bedre frem. Lettere å få med seg fraseringer fra resten av gruppa rundt sax soloen. Spor 5 har større klang og mer luft. SBB Samme. Mer luft /dynamikk/separasjon/oppløst AdM Samme JJ Samme. Myyyye diskant. Vi bytter til:
BONA TN-008 (1950,-) Det samme skjer igjen. Har Parasounden fått enda flere watt? JJ har like mye diskant, men luftigere (Ikke bra, men det er plata) AdM Samme. Enda mer luft, dynamikk og atakk. SBB Samme JM Samme. Oppdager perkusjonsbjeller som jeg ikke har hørt før. Mozart Her åpner det seg enda mer, men forskjellen var ikke like stor som ved forrige kabelbytte. Likevel, klart bedre oppløsning og åpnere i toppen. Denne gang så og si uten tendenser til grøting i toppen. Wagner og resten går det samme igjen. Skifter til
KIMBER TIMBRE Denne er ikke like fyldig i bassen. Har mindre nivå der. Fortsatt oppløst og fin. Ikke like bra atakk. Synes denne kabelen er ganske lik lydsignatur som mellomste bukkene BONA HR-208S. Bortsett fra den har litt mindre bass enn BONA da.
Konklusjon: Det største spranget er mellom billigste BONA og mellom mest billigste BONA/Kimber. Forutsatt at du har elektronikk og høyttalere til det, er likevel den dyreste BONAen verdt pengene. (Den beholdt jeg, og det var sikkert Roberts plan. Kommer nok til å beholde et sett HT kabler også). Men selv de billigste kablene er flere klasser bedre enn Linns gratiskabel som de gir vekk til en spiller til 41K! Så kablene, også Kimber Timbre (rundt 1500.-?) er verdt å sjekke ut. Du får sikkert låne kablene slik at du kan sjekke ut selv
Geir
TESTING AV BONA OG KIMBER TIMBRE SIGNALKABLER
Kilde/Pre: Linn Unidisc SC
Effekt: Parasound HCA 2205-A
Høyttalere: B&W 803 (Kjøpt nye 2000)
Fikk disse kablene produsert av BONA i Kina i hendene av Robert på Resonans. Han ville jeg skulle teste dem ut og gi tilbakemelding. Må innrømme at jeg aldri har hatt noe tro på den store betydningen kabler skal ha på lyden, men tenkte jeg fikk sjekke det ut likevel.
Skifta først HT kablene fra Tara Labs Prism bi-wire kabler til BONA SP-500 MKII. Disse koster 1680,- på Resonans. Fikk også to sett til med ht-kabler, men disse testes ved en senere anledning.
Fikk jo hakeslepp Lyden strammet seg kraftig opp og ble luftigere. Satte på All for you med Janet Jackson. Denne er fælt overstyrt i bass og spesielt diskant, og vil avsløre grundig om du har problemer med glasskjærer diskant. Skiftet så interconnect kabler fra Linn Analogue Interconnect (Fulgte med Linn spilleren min) til BONA PS-085 MKII (1085,-). Fikk nytt hakeslipp. Satte på JJ igjen. Bassen strammet seg ytterligere. Mellomtone og diskant ble noe luftigere. Diskanten begyndte å bli plagsom, men ingen glasskjærer. Satte på Al di Meolas Consequence of Chaos. En herlig plate med stjernegalleri (Chick Corea, Steve Gadd, John Patitucci m. flere). Her var det mye fin stram bass. Hele frekvensområdet opp til diskant var luftig og åpent. Strengene på den klassiske gitaren lød tørt og fint. Det var god separasjon mellom instrumentene. Fin klang i klaveret på spor 2. Satte så på Soul Bop Band Live (Bill Evans/Randy Brecker). Spor 2 (Big Fun): God separasjon av instrumenter, tørr og fin bass. Spor 4 (Lets pretend): Symbalene er sprøe og luftige. Lyden er oppløst fra bunn til topp. Her er det mye klaver og visper pluss Victor Baileys bass. Utrolig flott klang også på de høyeste piano notene. Satte så på John McLaughlin Live in Paris Spor 2 (Mother Tongues): Denne er rask og preget av at alle instrumentene spiller full guffe oppå hverandre. Det er brukbar separasjon her, men muligheter til forbedring. Spor 5 (Tony): El piano med mye etterklang. Oppløst trommesolo. God klang i basstrommer. Sprø kontante skarptrommer og symbaler. Så var det klassisk og tid for Mozart Requiem (Wiener Philharmoniker med Karl Böhm, DG). Spor 1, kor og orkester pluss solister. Luftig. Stor kraft spesielt i kontrabasser. Klarer ikke helt ta overtonene på vokalen i koret på de høyeste tonene. Har en tendens til å grøte seg sammen litt der. Spor 3: tuba pluss sang solo. Fin messingklang. Så var det Wagner Der Fliegende Holländer med Daniel Barenboim på Teldec. Stor og mektig musikk. Oppløst mye luft. Anne Sophie Mutter Carmen-Fantasie En av mine favoritt CDer. Her er det stor klang. Hun bruker hele fela fra mørkeste klangfulle til sprøeste luftige diskant. Her er det mye resonans. Nils Lofgren Acoustic Live Her er det mye power fra bronze strengene på kasse gitaren. Spor 5 (Keith dont go) er kongesporet om du elsker kassegitarer. Volumet i konsertsalen spiller med. Fyldig og fin tone. Til slutt Rachmaninov Piano konsert #3 med Leif Ove Andsnes. Flott live opptak. Luftige og dynamisk. Tangentanslagene presise. Flott klang i klaveret. Så bytter vi til
BONA BR-208S (1500). Jeg begynner å tro på kabelpåstander. Her ble det mer luft og ikke minst større. Hele orkesteret - hvert instrument ble tydeligere. Hver tone fra klaveret står frem. NL Samme her. Rett før Nils står i stua. Carmen Samme her. Både orkester og fele. Mozart Dette hadde mye å bety for koret. Etterklangen på stemmene ble nå mye bedre og la mer luft i overtonene. Fortsatt et lite forbedringspotensial. På spor 3 blir klangen større på alle vokalsolistene. Mer dynamisk. JM Nå roer bildet seg. De forskjellige instrumentene står bedre frem. Lettere å få med seg fraseringer fra resten av gruppa rundt sax soloen. Spor 5 har større klang og mer luft. SBB Samme. Mer luft /dynamikk/separasjon/oppløst AdM Samme JJ Samme. Myyyye diskant. Vi bytter til:
BONA TN-008 (1950,-) Det samme skjer igjen. Har Parasounden fått enda flere watt? JJ har like mye diskant, men luftigere (Ikke bra, men det er plata) AdM Samme. Enda mer luft, dynamikk og atakk. SBB Samme JM Samme. Oppdager perkusjonsbjeller som jeg ikke har hørt før. Mozart Her åpner det seg enda mer, men forskjellen var ikke like stor som ved forrige kabelbytte. Likevel, klart bedre oppløsning og åpnere i toppen. Denne gang så og si uten tendenser til grøting i toppen. Wagner og resten går det samme igjen. Skifter til
KIMBER TIMBRE Denne er ikke like fyldig i bassen. Har mindre nivå der. Fortsatt oppløst og fin. Ikke like bra atakk. Synes denne kabelen er ganske lik lydsignatur som mellomste bukkene BONA HR-208S. Bortsett fra den har litt mindre bass enn BONA da.
Konklusjon: Det største spranget er mellom billigste BONA og mellom mest billigste BONA/Kimber. Forutsatt at du har elektronikk og høyttalere til det, er likevel den dyreste BONAen verdt pengene. (Den beholdt jeg, og det var sikkert Roberts plan. Kommer nok til å beholde et sett HT kabler også). Men selv de billigste kablene er flere klasser bedre enn Linns gratiskabel som de gir vekk til en spiller til 41K! Så kablene, også Kimber Timbre (rundt 1500.-?) er verdt å sjekke ut. Du får sikkert låne kablene slik at du kan sjekke ut selv
Geir