Magiske høyttalerkabler av Sverre Holm

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Moiz Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.08.2007
    Innlegg
    4.101
    Antall liker
    742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    122
    jepp...kjenner han..driver med kabelsimuleringer i samarbeid med nexans.
     

    Lieberung

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2009
    Innlegg
    181
    Antall liker
    48
    Torget vurderinger
    2
    Neste høyttalerkabler blir 6mm fra Clas Ohlson hehe :cool:
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.688
    Torget vurderinger
    23
    Meget grei og lettfattelig oversikt over hvordan ting forholder seg, og hva som er relevant/ikke relevant. Hadde han også nevnt dette med forskjellen i virkningsgrad på høyttalere (og hvordan en kabel's motstand påvirker den NØDVENDIGE effekten osv. ved 1W kontra hundrevis av Watt) så hadde artikkelen vært en liten bauta...
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.591
    Antall liker
    3.285
    Neste høyttalerkabler blir 6mm fra Clas Ohlson hehe :cool:
    Jeg bruker 4,5mm fra Biltema :cool: (3x1,5 i hver polaritet)

    Det rare er at det betyr noe hvordan disse ligger i forhold til hverandre. Pussige greier, men enkelt å billig å teste dersom man gidder.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Interessant og forståelig!
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.957
    Antall liker
    11.765
    Sted
    Hus
    Bruker 4X2,5 mm2 jordkabel fra Elfa. Kjøpte 20 m den gangen til den nette sum av 650 spenn. 10 mm2 til hver eneste pol i biamp. Terminerte de selv med kobberkabelsko til terminering av elektromotorer. :)
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    Lærte mer om kabler på 10 minutter enn år på div internett fora!
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Dette denne Marc Perlman det linkes til har skrevet, er jo bare fantastisk..haha..snakk om å snu ting på hodet..

    Consumers of ‘specialty’ audio equipment (known as the ‘high end’), however, connect both forms of resistance. These ‘audiophiles’ construct their own universe of meaning around their equipment; they cultivate a distinctive vocabulary and set of attitudes. In this they resemble other groups of users dedicated to supposedly antiquated technology. But they also engage in controversy to defend themselves against knowledge-claims that would delegitimize their universe of meaning. These debates concern recording formats or media (the relative merits of the compact disk [CD] and long-playing record [LP]), user ‘tweaks’ of purchased equipment, and the supposed audibility of differences between different brands of amplifiers, cables, or CD players. In all of these cases, audiophiles resist the claims of audio engineering by privileging their personal experiences, and they argue against scientific methodologies that seem to expose those experiences as illusory. Some of these patterns of epistemic contestation resemble those in non-musical domains (such as biomedicine). But audiophiles also make epistemic use of values crucial to their identity as music-lovers. They appeal to a common understanding of music as an exemplary locus of subjectivity, emotion, and self-surrender, in order to ward off the criticisms directed at them from a science they construe as objective, detached, and dispassionate
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg er helt uenig med fyren i at 0,75 mm2 lampettledning ikke holder mål.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.688
    Torget vurderinger
    23
    Dette denne Marc Perlman det linkes til har skrevet, er jo bare fantastisk..haha..snakk om å snu ting på hodet..

    Consumers of ‘specialty’ audio equipment (known as the ‘high end’), however, connect both forms of resistance. These ‘audiophiles’ construct their own universe of meaning around their equipment; they cultivate a distinctive vocabulary and set of attitudes. In this they resemble other groups of users dedicated to supposedly antiquated technology. But they also engage in controversy to defend themselves against knowledge-claims that would delegitimize their universe of meaning. These debates concern recording formats or media (the relative merits of the compact disk [CD] and long-playing record [LP]), user ‘tweaks’ of purchased equipment, and the supposed audibility of differences between different brands of amplifiers, cables, or CD players. In all of these cases, audiophiles resist the claims of audio engineering by privileging their personal experiences, and they argue against scientific methodologies that seem to expose those experiences as illusory. Some of these patterns of epistemic contestation resemble those in non-musical domains (such as biomedicine). But audiophiles also make epistemic use of values crucial to their identity as music-lovers. They appeal to a common understanding of music as an exemplary locus of subjectivity, emotion, and self-surrender, in order to ward off the criticisms directed at them from a science they construe as objective, detached, and dispassionate
    Er det ikke slik det er da??
     

    mega1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.10.2008
    Innlegg
    453
    Antall liker
    188
    Sted
    haugesund område
    Torget vurderinger
    1
    Takker for en lett forstålig og godt skrevet artikkel. Dette var både lærerikt og betryggende og lese;)
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Vel, Sluket. Det er vel mer slik at de som ikke "hører det" fremstår som en egen subkultur som lever på skyggesiden av den etablerte hifibransjen. De tør knapt å gå inn i en hifibutikk av frykt for å bli lurt, og ingeniørene blant dem søker tilflukt i sine egne teorier om hvordan ting henger sammen. Å høre om hvordan en kabel for eksempel forbedrer realisme og soundstaging, det vil for alltid være helt gresk for dem og ikke noe de kan relatere til, virker det som. De skjønner antagelig ikke bæret om de leser «hifi- prosa», for eksempel slik Lasse Svendsen i Lyd&Bilde har skrevet. De har ikke selv opplevd forskjeller i lyd som kan «båssettes» , eller forankres, innenfor den vanlige hifi-prosa-terminologien, derfor har de bare kanskje vage begreper om hva disse uttrykkene egentlig betyr i forhold til lyd.

    Jeg vet slett ikke alt om hifi, men jeg har nå gjort den oppdagelsen at bedre komponenter og kabler som oftest gir forbedring på de fleste av disse «hifi- prosa- uttrykkene». (Som nettopp betyr det de høres ut som.) Derfor kommer jeg til den konklusjon at disse «prosa- uttrykkene» er ganske presise uttrykk for hvordan ett stykk hifi er bedre enn et annet. Det er faktisk bare å stole på ørene og det de forteller deg. Og når det dyre utstyret gir deg det det lover, så skjønner man at de beste lydingeniørene jobber i hifibransjen fremfor å være «nett- postere». Og når de beste kablene gir forbedringer i komponent- klassen, skjønner man at det er disse kabelkonstruktørene som vet hva de holder på med. Ikke «forstå-seg-påerne» som sier det ikke går an. (Sistnevnte gruppe er faktisk de virkelige subjektivistene.)

    Og det er heller ikke slik at det er en øvre grense for ytelse. Det er ingen grense for hvor langt det er mulig å presse sitronen. Derfor selges det komponenter til hundretusenvis av kroner, som har reell forskjell til utstyret som er bare litt billigere. Særlig hørbart på ultraoppløselige høyttalere i flere- hundre- tusen- kroners- klassen, men faktisk også hørbart med mine egne høyttalere. Faktisk tror jeg min mormor på 94, med høreapparat med varierende virkningsgrad, kunne høre forskjellen mellom ypperste av Soulution/Accuphase/Ayre/Edge og det som våre Kabelfornektervenner mener er «så bra det kan bli» (eks Denon- forsterker til 10-15 tusen fra hifiklubben)

    Selvfølgelig har mange av disse Kabelfornekter- folkene ikke utstyr til å få de helt store a-ha-opplevelsene, verken av komponenter eller kabler, for ikke å si utstyr til å frembringe de store kabelforskjellene. Der kan litt av forklaringen ligge. Men det er jo også slik at mange kan ha tennis som hobby, uten at alle sammen nødvendigvis er akkurat like gode..her er det forskjell både i talent og treningsmengde.

    (Jeg synes det er rart at hifi- interesserte som har holdt på en del år, aldri har opplevd å få bakoversveis av å få byttet ut cd- spilleren eller eventuelt forsterkeren med noe bedre (særlig om de bytter til en rådyr Accuphase, for eksempel). Men, slik er det tydeligvis. Av mangel på slike opplevelser, henger de seg opp i ting som ikke betyr så mye, som EQ- justeringer etc)

    Men alt trenger ikke være dyrt. Selv med et rimelig anlegg, så skal man for eksempel være i stand til å høre effekten av fjerning av tidlige refleksjoner ved å dra høyttalere ut fra veggen, ofte pedagogisk forklart av FinnM på forumet. Det skal gi seg uttrykk i en mer rommelig og utstrakt lyd, som de fleste vil umiddelbart finne mer tilfredsstillene. De som består denne testen burde ha gode forutsetninger for å sette pris på det rådyre utstyret som finnes (om de også vinner i lotto). (Men ekstra kvadratmetre bak høyttalerne vil jo være et rådyrt tweak i pressområder her i landet.)

    Så: I overskuelig fremtid så må nok alle finne seg i at de vil finne en kabeltest bare de blar to minutter på Narvesen. For det som beskrives er faktisk reelt. (At man har ting som kan/ kan ikke gi en effekt, slik som dyre strømkabler og muligens «power- conditioners» og slikt, er selvfølgelig uheldig og forvirrende, men her gjelder det å begrense utgiftene dersom greien ikke hjelper)
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    273
    Torget vurderinger
    11
    Kan en trekke tilsvarendenkonklusjoner på for eks balanserte kabler? Jeg ender opp med ett langt strekk med slike og kanskje kan jeg lage med noen balanserte kabler ut av for. eks pmh 3x1.5 for og få opp tverrsnittet.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.544
    Antall liker
    3.038
    Sted
    Oslo
    Neste høyttalerkabler blir 6mm fra Clas Ohlson hehe :cool:
    Jeg bruker 4,5mm fra Biltema :cool: (3x1,5 i hver polaritet)

    Det rare er at det betyr noe hvordan disse ligger i forhold til hverandre. Pussige greier, men enkelt å billig å teste dersom man gidder.
    Det er ikke rart i det hele tatt. Det går mye strøm i en slik kabel, mye strøm gir sterkt magnetfelt, og et sterkt magnetfelt lager en tilsvarende strøm i en ledning. Det er sånn antenner virker.

    Folk burde være mer opptatt av selve kabelsalaten enn av prisen på hver kabel.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.809
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kan en trekke tilsvarendenkonklusjoner på for eks balanserte kabler? Jeg ender opp med ett langt strekk med slike og kanskje kan jeg lage med noen balanserte kabler ut av for. eks pmh 3x1.5 for og få opp tverrsnittet.
    Ingen grunn til å øke tverrsnittet på linjenivå.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Den suverent mest troverdige forklaring på hvorfor noen starter med egen "kabelproduksjon" er:
    "Det fantes ingenting på markedet som var godt nok, derfor begynte jeg å produsere selv.. Først til eget formål..."

    Forfatter kunne nok dratt "teknopratet" inn i artikkelen sin men har tilsynelatende utelatt det totalt og beskrevet på et fornuftig, godt og konkret språk hva som ligger til grunn i signaloverføring. Bra!
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Fine og oversiktlige blogginnlegg. Jeg syns også at linkene Holm har lagt inn, er minst like leseverdige.
     

    Lieberung

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2009
    Innlegg
    181
    Antall liker
    48
    Torget vurderinger
    2
    Faktisk benytter jeg allerede Clas Ohlson 6mm som i sin originale form har lederne tett inntil hverandre. Disse har jeg delt opp og tredd flere lag med sokker på hver leder for å øke avstanden mellom lederne (som jeg nå leste av artikkelen ikke var optimalt!) før jeg har trukket en stor sokk over begge for å samle de... Vel vel..

    Etter å ha blitt svindlet en del på ebay på kjøp av "kobberkontakter (banan og kabelsko)", som viste seg ikke å være kobber men bestå av noe billig-metall som var hardt og sprøtt (sprayet med "gull" eller "kobber"-farge )h ar jeg nå droppet termineringskontakter og har kobbertråden rett in skrudd godt fast rett i forsterker og høyttalerne. Min placebo-hjernedel forteller meg at dette låter bedre. :p
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    273
    Torget vurderinger
    11
    Foretrekker selvnkabel rett i terminal uten noen slags mellomledd som bananplugg/spade.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    o.t.?
    ....
    Etter å ha blitt svindlet en del på ebay på kjøp av "kobberkontakter (banan og kabelsko)", som viste seg ikke å være kobber men bestå av noe billig-metall som var hardt og sprøtt (sprayet med "gull" eller "kobber"-farge )h ar jeg nå droppet termineringskontakter og har kobbertråden rett in skrudd godt fast rett i forsterker og høyttalerne. Min placebo-hjernedel forteller meg at dette låter bedre. :p
    Det er langt på vei «riktig» at rene uisolerte kobbertrådender er bedre enn det meste av fancy «terminering», i alle fall på kort sikt - færre kontaktoverganger og kontaktflater - dvs enklere er bedre. Dersom du ikke regelmessig gjør om å kablingen er det ikke noe stort poeng med terminering/kontakter på HT-kabel. Hovedpoenget med «terminering» uten om at til/frakobling blir enklere (og mindre slitasje på de avisolerte endene) er at du reduserer evt problemer med oksidering av kontaktflatene (dvs over tid). De enkleste og beste kabelskoene er std. ringkabelsko i fortinnet kobber (kobberet er rent), krympet på med ei god krympetang (kvaliteten på krympetanga er «viktigere» enn kabelskoen), og forseglet med loddetinn. Dersom du kan skru av «hettene» på terminalene kan du bruke ringkabelsko direkte, dersom ikke må det klippes en åpning i ringen slik at det blir en gaffel eller sigd.

    mvh
    KJ
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.392
    Antall liker
    721
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    ville tro att personer med en audiofil hobby hadde meninger om det de hører iht det som teller mest,det det du lytter på,nemmelig musikken

    Er litt usikker på vilke måleparagrafer man bruker på timing,rytme,annslag,eller generell lytteopplevelse

    Er det dette vi bestreber ,eller er det tekniske grafer og prints av kurver i hytt og pine?

    det må vel være sånn att grunnen til att vi driver med dette er den genuine selvopplevde opplevelsen der og da

    Hvis noen må fortelle deg når du har nådd ditt nirvana, er man vel valgt feil hobby eller? Bare lurer på hva som teller mest for den gemene hop her påmforumet
     
    N

    nb

    Gjest
    det må vel være sånn att grunnen til att vi driver med dette er den genuine selvopplevde opplevelsen der og da
    Joda, følgelig er det ingen grunn til å dikte opp fantasiforklaringer forkledd som vettug teknikk, noe denne bransjen gjør i svært stor grad.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Dette denne Marc Perlman det linkes til har skrevet, er jo bare fantastisk..haha..snakk om å snu ting på hodet..

    Consumers of ‘specialty’ audio equipment (known as the ‘high end’), however, connect both forms of resistance. These ‘audiophiles’ construct their own universe of meaning around their equipment; they cultivate a distinctive vocabulary and set of attitudes. In this they resemble other groups of users dedicated to supposedly antiquated technology. But they also engage in controversy to defend themselves against knowledge-claims that would delegitimize their universe of meaning. These debates concern recording formats or media (the relative merits of the compact disk [CD] and long-playing record [LP]), user ‘tweaks’ of purchased equipment, and the supposed audibility of differences between different brands of amplifiers, cables, or CD players. In all of these cases, audiophiles resist the claims of audio engineering by privileging their personal experiences, and they argue against scientific methodologies that seem to expose those experiences as illusory. Some of these patterns of epistemic contestation resemble those in non-musical domains (such as biomedicine). But audiophiles also make epistemic use of values crucial to their identity as music-lovers. They appeal to a common understanding of music as an exemplary locus of subjectivity, emotion, and self-surrender, in order to ward off the criticisms directed at them from a science they construe as objective, detached, and dispassionate
    For de som måtte være interessert i hele artikkelen det refereres til, så har jeg en link.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fine blogginnlegg. Anbefalingene til slutt ser også riktige ut. Perlman's artikkel er fornøyelig. Denne tar reaksjonen på kornet:
    In all of these cases, audiophiles resist the claims of audio engineering by privileging their personal experiences, and they argue against scientific methodologies that seem to expose those experiences as illusory.
    Det er den klassiske "ikke kom her med teori, jeg stoler på det jeg hører", selv når det er fysisk umulig at det sanseinntrykket kan være noe annet enn en illusjon. Tror jeg skal koste på meg de $25 for hele artikkelen. Billig tweak.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Fine blogginnlegg. Anbefalingene til slutt ser også riktige ut. Perlman's artikkel er fornøyelig. Denne tar reaksjonen på kornet:
    In all of these cases, audiophiles resist the claims of audio engineering by privileging their personal experiences, and they argue against scientific methodologies that seem to expose those experiences as illusory.
    Det er den klassiske "ikke kom her med teori, jeg stoler på det jeg hører", selv når det er fysisk umulig at det sanseinntrykket kan være noe annet enn en illusjon. Tror jeg skal koste på meg de $25 for hele artikkelen. Billig tweak.
    Javel hva hadde du sagt dersom det var et forum der de diskuterte hvorvidt det var mulig å plassere to høyttalere slik at man kunne "høre lyder mellom høyttalerne"? (Altså det vanlige stereoprinsippet som alle her ser ut til å godta). Hva ville du si hvis noen der argumenterte med "Det er fysisk umulig at det sanseinntrykket kan være noe annet enn en illusjon, lyd kan ikke komme fra noe annet sted enn den kilden som sender det ut. Her snakker vi om subjektivister som uttaler seg om noe som ikke kan måles, ikke kan bevises og kun foregår i deres eget hode".

    Det er akkurat denne diskusjonen vi har, bare dratt opp på et noe høyere nivå. Men det ser ut som den ene parten ikke vet det.
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Vel, Sluket. Det er vel mer slik at de som ikke "hører det" fremstår som en egen subkultur som lever på skyggesiden av den etablerte hifibransjen. De tør knapt å gå inn i en hifibutikk av frykt for å bli lurt, og ingeniørene blant dem søker tilflukt i sine egne teorier om hvordan ting henger sammen. Å høre om hvordan en kabel for eksempel forbedrer realisme og soundstaging, det vil for alltid være helt gresk for dem og ikke noe de kan relatere til, virker det som. De skjønner antagelig ikke bæret om de leser «hifi- prosa», for eksempel slik Lasse Svendsen i Lyd&Bilde har skrevet. De har ikke selv opplevd forskjeller i lyd som kan «båssettes» , eller forankres, innenfor den vanlige hifi-prosa-terminologien, derfor har de bare kanskje vage begreper om hva disse uttrykkene egentlig betyr i forhold til lyd.

    Jeg vet slett ikke alt om hifi, men jeg har nå gjort den oppdagelsen at bedre komponenter og kabler som oftest gir forbedring på de fleste av disse «hifi- prosa- uttrykkene». (Som nettopp betyr det de høres ut som.) Derfor kommer jeg til den konklusjon at disse «prosa- uttrykkene» er ganske presise uttrykk for hvordan ett stykk hifi er bedre enn et annet. Det er faktisk bare å stole på ørene og det de forteller deg. Og når det dyre utstyret gir deg det det lover, så skjønner man at de beste lydingeniørene jobber i hifibransjen fremfor å være «nett- postere». Og når de beste kablene gir forbedringer i komponent- klassen, skjønner man at det er disse kabelkonstruktørene som vet hva de holder på med. Ikke «forstå-seg-påerne» som sier det ikke går an. (Sistnevnte gruppe er faktisk de virkelige subjektivistene.)

    Og det er heller ikke slik at det er en øvre grense for ytelse. Det er ingen grense for hvor langt det er mulig å presse sitronen. Derfor selges det komponenter til hundretusenvis av kroner, som har reell forskjell til utstyret som er bare litt billigere. Særlig hørbart på ultraoppløselige høyttalere i flere- hundre- tusen- kroners- klassen, men faktisk også hørbart med mine egne høyttalere. Faktisk tror jeg min mormor på 94, med høreapparat med varierende virkningsgrad, kunne høre forskjellen mellom ypperste av Soulution/Accuphase/Ayre/Edge og det som våre Kabelfornektervenner mener er «så bra det kan bli» (eks Denon- forsterker til 10-15 tusen fra hifiklubben)

    Selvfølgelig har mange av disse Kabelfornekter- folkene ikke utstyr til å få de helt store a-ha-opplevelsene, verken av komponenter eller kabler, for ikke å si utstyr til å frembringe de store kabelforskjellene. Der kan litt av forklaringen ligge. Men det er jo også slik at mange kan ha tennis som hobby, uten at alle sammen nødvendigvis er akkurat like gode..her er det forskjell både i talent og treningsmengde.

    (Jeg synes det er rart at hifi- interesserte som har holdt på en del år, aldri har opplevd å få bakoversveis av å få byttet ut cd- spilleren eller eventuelt forsterkeren med noe bedre (særlig om de bytter til en rådyr Accuphase, for eksempel). Men, slik er det tydeligvis. Av mangel på slike opplevelser, henger de seg opp i ting som ikke betyr så mye, som EQ- justeringer etc)

    Men alt trenger ikke være dyrt. Selv med et rimelig anlegg, så skal man for eksempel være i stand til å høre effekten av fjerning av tidlige refleksjoner ved å dra høyttalere ut fra veggen, ofte pedagogisk forklart av FinnM på forumet. Det skal gi seg uttrykk i en mer rommelig og utstrakt lyd, som de fleste vil umiddelbart finne mer tilfredsstillene. De som består denne testen burde ha gode forutsetninger for å sette pris på det rådyre utstyret som finnes (om de også vinner i lotto). (Men ekstra kvadratmetre bak høyttalerne vil jo være et rådyrt tweak i pressområder her i landet.)

    Så: I overskuelig fremtid så må nok alle finne seg i at de vil finne en kabeltest bare de blar to minutter på Narvesen. For det som beskrives er faktisk reelt. (At man har ting som kan/ kan ikke gi en effekt, slik som dyre strømkabler og muligens «power- conditioners» og slikt, er selvfølgelig uheldig og forvirrende, men her gjelder det å begrense utgiftene dersom greien ikke hjelper)
    ;) ;) ;) trøst deg med at du ikne er den eneste som lar deg lure av placebo og magasin skrøner rundt om ;)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Javel hva hadde du sagt dersom det var et forum der de diskuterte hvorvidt det var mulig å plassere to høyttalere slik at man kunne "høre lyder mellom høyttalerne"? (Altså det vanlige stereoprinsippet som alle her ser ut til å godta). Hva ville du si hvis noen der argumenterte med "Det er fysisk umulig at det sanseinntrykket kan være noe annet enn en illusjon, lyd kan ikke komme fra noe annet sted enn den kilden som sender det ut. Her snakker vi om subjektivister som uttaler seg om noe som ikke kan måles, ikke kan bevises og kun foregår i deres eget hode".

    Det er akkurat denne diskusjonen vi har, bare dratt opp på et noe høyere nivå. Men det ser ut som den ene parten ikke vet det.
    Jaha, kan godt hende det, men for min del vet jeg godt at det stereoperspektivet vi hygger oss med er en illusjon. I beste fall en troverdig og underholdende illusjon, men like fullt en illusjon. Det er derfor det heter "phantom image" på engelsk. Det bildet dannes i lytterens hode. Hvor ellers skulle det dannes? Dette er helt grunnleggende for hvordan stereo fungerer. Derfor ville nok min respons på en sånn argumentasjon som du beskriver være et lite gjesp. OK, riktig det, men hvor mange selvfølgeligheter synes vedkommende det er nødvendig å dele med oss, liksom.

    Stereophonic sound - Wikipedia, the free encyclopedia
    Stereophonic sound or, more commonly, stereo, is a method of sound reproduction that creates an illusion of directionality and audible perspective. This is usually achieved by using two or more independent audio channels through a configuration of two or more loudspeakers in such a way as to create the impression of sound heard from various directions, as in natural hearing.
    The Art of Recording: Understanding and Crafting the Mix
    The two-channel array of stereo sound attempts to reproduce all spatial cues through two separate sound locations (loudspeakers), each with more-or-less independent content (channel). With the two channels, it is possible to create the illusion of sound location at a loudspeaker, in between the two loudspeakers, or slightly outside the boundaries of the loudspeaker array
    [...]
    Phantom images not only provide an illusion of the location of a sound source, they also create an illusion of the physical size (width) of the sound source. Two types of phantom images exist: The spread image and the point source.
    Principles of Multitrack Mixing: The Phantom Image
    The phantom image is the product of some rather elaborate mental operations by the auditory mechanism and brain. It comes in two versions: monaural and stereo. The monaural (mono) version is the result of an identical signal sent to both loudspeakers. It is interesting that we don’t sense the two loudspeakers as the separate sources of energy that they are, but instead as only one imaginary source somewhere in between the two real sources. Visualize two light bulbs in a dark room, situated in front of you, but off to the left and right. Imagine that when they are switched on, instead of seeing each of them, instead you only see one light bulb coming from a point between the two actual bulbs. That, friends, is the mono phantom image. Amazing!

    The stereo phantom is quite similar to the monaural one, but is based on two signals that are not quite identical. Usually, the two signals are derived from two microphones listening to the same source from near each other in the same room. This phantom is more three-dimensional and realistic than the mono phantom, and far more stable in localization. To use it, you usually need to make a true stereo pair of tracks of the instrument you want to have appear in a stereo phantom image, although it is possible to simulate it, as we will discuss later on.
    Akkurat det temaet har vi forresten vært inne på tidligere, så dette er tydeligvis et sånt forum hvor det prinsippet blir betvilt av enkelte.
     
    Sist redigert:

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    0
    Lettfattelig og fin oversikt over kablers egenskaper.
    Sluket har et viktig poeng i innlegg nr 5 i denne tråden. Hvis Sverre Holm kan forklare dette poenget like lettfattelig vanker det heder og ære.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.544
    Antall liker
    3.038
    Sted
    Oslo
    I den grad stereobildet er en illusjon så er det en illusjon hørselen vår er laget for å oppfatte. Det er derfor vi har to ører. Dessuten er den relativt grei å beskrive matematisk og å måle. Å sammenligne det med den placebo-lignende illusjonen som enkelte kabelselgere står for blir derfor feil.
     
    Ble medlem
    04.05.2012
    Innlegg
    37
    Antall liker
    2
    Kule-Trygve.
    Du skriver godt og reflektert og jeg leser ditt innlegg med stor interesse. I de fleste utsagn er jeg enig, men jeg må likevel protestere sterkt mot en av dine argumentasjonslinjer. Det FINNES en øvre grense for ytelse. Det er viktig at alle hifi-interesserte musikkentusiaster tar dette inn over seg. Målet med det vi tusler med er å gjengi musikken SLIK DEN ER INNSPILT. Den optimale ytelsen er m.a.o. slik det låter i produsentens ører eller i konsertlokalet. Dit kommer man selvfølgelig aldri og skal man være ærlig så er det svært langt fra lyden i stua til lyden i konsertlokalet - lyden slik musikeren(e) formidler den. Der har vi vår referanse og la oss være så ydmyke at vi innser at et musikkanlegg til flere årslønner kun er marginalt bedre egnet til å gjengi denne "virkeligheten" bedre enn et sunt og sjelfullt oppsatt musikkanlegg i stua hos de fleste av "oss".
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.591
    Antall liker
    3.285
    Jeg tror de aller fleste "hører det" vell så godt som Trygve. Den store forskjellen ligger i hvordan vi tolker det vi hører. Feil i anlegget, dårlige tilpasninger i grensesnittene, komponenter som ikke får riktige betingelser, dårlige tekniske valg i utstyr, selv dyrt utstyr og lignende kan i mange tilfeller fikses litt på med kabler og andre dingser. Det finnes tråder her på sentralen som dekker dette grundig. Hadde man enda fått bort alle disse feilkildene, så hadde de mange kabeldebattene sannsynligvis vært veldig annerledes. Men.... det er etter min mening fortsatt noen tema igjen også i den debatten. Holm sitt bloggeinnlegg synes jeg var ett godt utgangspunkt for hva som er viktig med kabler.
     
    M

    musicus

    Gjest
    Jeg tror de aller fleste "hører det" vell så godt som Trygve. Den store forskjellen ligger i hvordan vi tolker det vi hører.
    Vel, hva du tror er en sak, det kan jo muligens väre at du overser noe, som også fremkommer i artikkelen "gullører – de som gjennom trening og erfaring har en spesiell evne til å høre ting som går andre hus forbi. Selv om det er lett å jukse på dette feltet, er det ingen tvil om at slike gullører finnes.



    Kanskje KT har slike gullörer? ikke vet jeg, og jeg tror ikke du vet det heller, kan man ikke derfor bare innse at det finns noen som har de og akseptere at ikke alle hörer like godt for å si det enkelt...

    mvh
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.591
    Antall liker
    3.285
    Trygve pratet (i innlegg #15) om forskjeller på komponentnivå, ikke gullørenivå. Det var dette de siste innleggene kommenterte. Jeg tolker komponentnivå som betydelige forskjeller.
     
    M

    musicus

    Gjest
    Trygve pratet om forskjeller på komponentnivå, ikke gullørenivå.
    Og jeg leste at du kommenterete at "alle" hörer vel så godt som KT, sorry om jeg leste deg feil, men mange vegrer opplagt å innse at noen kanskje har gullörer, hvem vet om KT er en av de? ikke jeg og ikke tror jeg du eller flere andre som harselerer mot de som uttrykker at de hörer forskjeller og bruker uttrykket i nedvurderende og negativ forstand. Bare så det er sagt så tror jeg ikke at jeg har det, men for å bruke tennisteminologien, så har jeg vel trent litt mer enn mange de som uttaler seg mange ganger, og det sier jeg i all ubeskjedenhet:)

    Bra artikkel som man tar med seg videre på veien iaf...
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    I den grad stereobildet er en illusjon så er det en illusjon hørselen vår er laget for å oppfatte. Det er derfor vi har to ører. Dessuten er den relativt grei å beskrive matematisk og å måle. Å sammenligne det med den placebo-lignende illusjonen som enkelte kabelselgere står for blir derfor feil.
    Med matematisk regner jeg med at du mener triangulering, men plasserer du en monomikrofon i sweet spot der hvor hvert øre forefinnes, vil disse kunne måle den illusjonen som hjernen oppfatter? Ved reproduksjon av den innspilte lyden så forefinnes dette implisitt i lydopptaket (greit nok), men er selve illusjonen målbar?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn