Kabling mellom platespiller-riaa-amp

Meringdal1988

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.01.2013
Innlegg
74
Antall liker
6
Hei jeg er helt grønn på dette området og har aldri sett behovet for ein "dyr" kabel og kjøpt alt sånt på biltema/jula.
Dere ser hvor jeg vil hen!

Men nå som jeg har kjøpt eit stereoanlegg til 40k så kansje de hører hjemme med noe litt bedre en 40kr kabler uten skjerm.

1.Det jeg lurer på er kabling mellom platespiller og Riaa trinn? jeg har Rega rp1 med fabrikkmontert kabel. og jeg ser at min riaa amp har jordningsinngang hos platerspillerinputen ? regaen har ingen jording!! jeg er forvirret.

2.Så lurer jeg på kabel mellom ria og min forsterker. kjøre vanlig RCA av litt kvalitet?

3. Er phonokabel og RCA/signalkabel det samme?

vet guruer og sikker mange her inne snakker om indre motstand og slikt i kabler. håper på ein liten forklaring som kan virke logisk!

jeg kjøpte 2 slike på ebay! ca 126 kr stk og håper på jeg får bruk for dem?
1M Audiophile Audio Cable 2 RCA to 2 RCA Shielding Cable with Ferrite Bead | eBay
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Hei igjen!
En Regaspiller har jording, den..men den sitter innvendig..det eliminerer behov for den klassiske, spadeterminerte lakrislissa av en synlig jordkabel, som omtrent alle andre platespillere har. Det du gjør, er å bare skru igjen den jordterminalen som sitter på enten forsterkeren eller riaa-trinnet ditt, og koble til Regaen på vanlig måte ellers..via input på riaa!- SÅ skal det en kabel fra OUTput på riaa, og ned til en linjeinngang på ampen/preampen..ferdig- Hva slags utstyr var det du endte med? Dårlig hukommelse her..hehe--Kablene skal matches til det..Tenk hovedsaklig LYDMESSIG match, du...de elektriske tinga er av mindre betydning akkurat nå...men det er bare å lese seg opp..Det en riaa dog gjør, er å forsterke det skjøre signalet fra en pickup opp til et nivå som en linjeinngang kan skjønne seg på, og forforsterkeren kan arbeide med. Med? Dog er det forskjell på pickuper:

De to standardtypene er Moving Magnet (MM) og Moving Coil (MC) Førstnevnte benytter seg av en bevegelig magnet for å generere signal, mens en MC har en bevegelig spole (coil) MM er de mest vanlige, iallefall på innebygde phonokort. Disse har en større bevegelig masse, og ender som regel derfor opp som de minst detaljerte løsningene, kontra den oftest mer påkosta, lettere spolen, som mange foretrekker grunnet et høyere detaljnivå, både elektrisk, byggemessig og i lyd. Det kreves ofte mer av et riaa-trinn som skal jobbe spole, fordi impedans på disse varierer, og riaa´en skal ta hensyn til dette. På MM-pickuper brukes en standard impedans på 47 000 ohm-47 kiloohm. Derfor- om du ser "47K" på en riaas impedansvelger, betyr det MM!!!


Og en phonokabel er det samme som en RCA eller også ubalansert kabel. Balanserte kabler har tre pinner i kontakten..left, right og jord separat..det kalles XLR, og brukes i profflyd. De kablene låses fast i terminalen, noe du får bekrefta med et lite låseklikk. Balanserte kabler kansellerer ut støy, og kan derfor- i teorien- være så lange du bare vil. Det er IKKE tilfelle med RCA (RCA var et amerikansk kringkastings/plateselskap, som i sin tid oppfant phonostandarden, derav navnet..)
Noe mer??
 
Sist redigert:

kristofferb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2011
Innlegg
114
Antall liker
49
Sted
Østlandet
Hei igjen!
En Regaspiller har jording, den..men den sitter innvendig..det eliminerer behov for den klassiske, spadeterminerte lakrislissa av en synlig jordkabel, som omtrent alle andre platespillere har. Det du gjør, er å bare skru igjen den jordterminalen som sitter på enten forsterkeren eller riaa-trinnet ditt, og koble til Regaen på vanlig måte ellers..via input på riaa!- SÅ skal det en kabel fra OUTput på riaa, og ned til en linjeinngang på ampen/preampen..ferdig- Hva slags utstyr var det du endte med? Dårlig hukommelse her..hehe--Kablene skal matches til det..Tenk hovedsaklig LYDMESSIG match, du...de elektriske tinga er av mindre betydning akkurat nå...men det er bare å lese seg opp..


Og en phonokabel er det samme som en RCA eller også ubalansert kabel. Balanserte kabler har tre pinner i kontakten..left, right og jord separat..det kalles XLR, og brukes i profflyd. De kablene låses fast i terminalen, noe du får bekrefta med et lite låseklikk. Balanserte kabler kansellerer ut støy, og kan derfor- i teorien- være så lange du bare vil. Det er IKKE tilfelle med RCA (RCA var et amerikansk kringkastings/plateselskap, som i sin tid oppfant phonostandarden, derav navnet..)
Noe mer??
Godt svart Auditor! La meg understreke at dette IKKE er er nok et kabeldebatt-innlegg: men så lenge kabelen ikke er lang, noe som de fleste tilfeller ikke behøver å være, så vil ikke støy nødvendigvis være et issue. Mulig du vil høre forskjell på rca og xlr, men min egen erfarin er ihvertfall at jeg hører lik stor forskjell på rca og rca. Ihvertfall på korte lengder. (på lengre kabler vil sikkert balansert vær en fordel).

Jeg er er igang med innkjøp av ny riaa selv (takker Auditor fo innspill forøvrig!) og kommer til å gå for riaa med ubalansert output, til tross for at jeg har balansert inn på forsterker. Jeg er langt fra noen Guru, men tenker at du trygt kan kjøpe rca kabel. Du vil imidlertid sikkert høre forskjell på forskjellige rca kabler. Teste i butikk er jo ikke dumt...det e jo din ører som burde avgjøre!
Lykke til!
 
Sist redigert:

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Innlegg
1.149
Antall liker
302
Sted
Trondheim
Jeg gjorde det enkelt for meg selv. Jeg har en Linn-spiller og Linn hadde valgt Linn Black som armkabel. Jeg valgte da det samme fra RIAA til Pre. Jeg vet ikke om du kan dette med Rega, men når produsenten har valgt en kabel ut, så burde jo denne være god nok iht kvaliteten på spilleren.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Takk, Kristoffer! Kun forklaringer! Det høres ut til at det hjalp flere og, akkurat som meningen var! Du har tydeligvis endt på RP3...godt valg! Jeg hører også LETT forskjell på RCA og RCA, men det med lengden ,er en teoretisk sak...det vil være et visst signaltap uansett..finnes ikke noe sånt spm en 100% tapsfri kabel! Fortell hva det blir, Kristoffer...jeg håper du har landa på en engelsk en...hehe
@FrodeR: Fast ut er fast ut, men det betyr ikke at overføringa mellom RIAA og linjetrinn ikke gjør noe med lyden..det skal bare være helt klart. Den skal være best mulig..punktum- basert på egne preferanser- gjerne også skikkelig skjerma..selv bruker jeg van den Hul der, med fast Rega ut...Hvilken LP12 har du? Majik med Adikt pickup og Pro-Ject arm??
 
Sist redigert:

Meringdal1988

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.01.2013
Innlegg
74
Antall liker
6
Hei igjen!
En Regaspiller har jording, den..men den sitter innvendig..det eliminerer behov for den klassiske, spadeterminerte lakrislissa av en synlig jordkabel, som omtrent alle andre platespillere har. Det du gjør, er å bare skru igjen den jordterminalen som sitter på enten forsterkeren eller riaa-trinnet ditt, og koble til Regaen på vanlig måte ellers..via input på riaa!- SÅ skal det en kabel fra OUTput på riaa, og ned til en linjeinngang på ampen/preampen..ferdig- Hva slags utstyr var det du endte med? Dårlig hukommelse her..hehe--Kablene skal matches til det..Tenk hovedsaklig LYDMESSIG match, du...de elektriske tinga er av mindre betydning akkurat nå...men det er bare å lese seg opp..Det en riaa dog gjør, er å forsterke det skjøre signalet fra en pickup opp til et nivå som en linjeinngang kan skjønne seg på, og forforsterkeren kan arbeide med. Med? Dog er det forskjell på pickuper:

De to standardtypene er Moving Magnet (MM) og Moving Coil (MC) Førstnevnte benytter seg av en bevegelig magnet for å generere signal, mens en MC har en bevegelig spole (coil) MM er de mest vanlige, iallefall på innebygde phonokort. Disse har en større bevegelig masse, og ender som regel derfor opp som de minst detaljerte løsningene, kontra den oftest mer påkosta, lettere spolen, som mange foretrekker grunnet et høyere detaljnivå, både elektrisk, byggemessig og i lyd. Det kreves ofte mer av et riaa-trinn som skal jobbe spole, fordi impedans på disse varierer, og riaa´en skal ta hensyn til dette. På MM-pickuper brukes en standard impedans på 47 000 ohm-47 kiloohm. Derfor- om du ser "47K" på en riaas impedansvelger, betyr det MM!!!


Og en phonokabel er det samme som en RCA eller også ubalansert kabel. Balanserte kabler har tre pinner i kontakten..left, right og jord separat..det kalles XLR, og brukes i profflyd. De kablene låses fast i terminalen, noe du får bekrefta med et lite låseklikk. Balanserte kabler kansellerer ut støy, og kan derfor- i teorien- være så lange du bare vil. Det er IKKE tilfelle med RCA (RCA var et amerikansk kringkastings/plateselskap, som i sin tid oppfant phonostandarden, derav navnet..)
Noe mer??
Hei igjen=)

takker for nokk eit bra svar! men som ga men noen flere spørsmål! hehe

jeg kjører:
Høytaler: B&W CM5
Subb: B&W ASW 10CM
Forsterker: Denon RCD-N8 CEOL CD-RECIVER
Riaa Trinn: YAQIN MS-22B Hi-end Tube Riaa AMP
Platespiller: REGA RP-1

som du skrev tidligere at de ble domt med kinesiske rør til ein rega. jeg har ennå ikke fått spillt musikk med spilleren. men sitter å skal få sammen med kabling,
er for tiden offshore så leser forumet opp og ned!

jeg velger å teste denne kinesiste riaa før jeg går over til rega sitt eget dersom de faller inn for testing.

så Kinesisk riaa trinn til ein Denon stereoforsterker av den mest elektroniske utgaven du kan tenke deg. håper de ikkje blir total kresj! men har meget lyst å gå over på rør forsterker også!
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Åja, visst er det det! Test opp detta først, så ser vi hva det ender med..men røramp på CM5...hmmmmmffff..prøve rørhybrid, da vel?? Et par Astin Trew AT5000, dersom du har 2 sett preouts på CEOLen..?? Da får du 120 hybridwatt per side..med rør kun på inngangen..en AT5000 har kun 2 ECC83-rør, om jeg ikke husker feil---det kan hende det holder med en blokk også.. Astin og Conrad Johnson er de fineste rørbestykka forsterkere jeg veit om, og de eneste jeg personlig har vurdert å eie...i form av den integrerte AT2500 Plus og CD3500 Plus..samt Conrads ET3 pre/ET250R blokker..som de Jan Myrvold i Fidelity har..om han ikke har solgt, da...
 
Sist redigert:

Meringdal1988

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.01.2013
Innlegg
74
Antall liker
6
Åja, visst er det det! Test opp detta først, så ser vi hva det ender med..men røramp på CM5...hmmmmmffff..prøve rørhybrid, da vel?? Et par Astin Trew AT5000, dersom du har 2 sett preouts på CEOLen..?? Da får du 120 hybridwatt per side..med rør kun på inngangen..en AT5000 har kun 2 ECC83-rør, om jeg ikke husker feil---det kan hende det holder med en blokk også.. Astin og Conrad Johnson er de fineste rørbestykka forsterkere jeg veit om, og de eneste jeg personlig har vurdert å eie...i form av den integrerte AT2500 Plus og CD3500 Plus..samt Conrads ET3 pre/ET250R blokker..som de Jan Myrvold i Fidelity har..om han ikke har solgt, da...

Så du mener Rør amp og B&W ikkje er ein god kombo? hva passer til rør å hva passer ikke? er det noen fasitt på det?
sjekket opp pris på den engelske at5000 da jeg ikkje vet noen som selger dette i norge og prisen va 800 pund + moms og frakt så dette er nokke litt i dyreste laget for meg. og Denon CEOLen har ingen pre out på den toppmodellen, jeg ser når at hifiklubben har ein som er hakken under den har preout! irriternde!

Nei det finnes 1000 spørsmål og 1000 meninger om alt! jeg håper bare at den komboen jeg har nå kan gi meg noen fine timer med lytting!
men er lurer og lurer på det er noen småting som kunne gjort dette systemet mye bedre.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Fasit finnes ikke, men jeg pleier å matche rør med vinyl- og horn , som Klipsch..de er røffe i kantene, og trenger varmtklingende utstyr rundt seg...syns jeg! Rør leverer heller ikke mange watt, men ofte desto mer strøm..Klipscher har bestandig vært ekstremt lettdrevne av den grunn..liten røramp pluss Klipsch = PARTY!
Tror det beste du gjør er å spille inn alt, og beholde CEOL en tid..og heller kanskje se på riaa´en og evt subwooferen som mulige byttetrekk...dersom du ikke får det til, da..jeg foretrekket definitivt din mini-CM kontra ALLE horn!!!

Bytte RIAA? Rega...
Bytte SUB? REL T5..et ordentlig kompakt lite bassmonster, med flere innstillinger, bedre basselement og mindre romproblemer enn B&W ASW CM10..
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.283
Antall liker
34.817
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det er bare én ting som er annerledes og viktig med armkabel enn andre signalkabler: Hvis du har en MM pickup, vil kapasitansen i kabelen mellom arm og RIAA påvirke frekvensgangen. Den blir en del av en svingekrets sammen med induktansen og motstanden i pickupen og inngangsimpedansen i RIAA-trinnet. Du vil få en resonant topp et eller annet sted, og så en avrulling over det. Derfor blir valget av kabel mellom arm og RIAA-trinn en del av fintrimmingen. Lengden av armkabelen har også betydning, siden kapasitansen er proporsjonal med lengde, og dobbelt så lang kabel blir dobbelt så høy kapasitans.

Du finner mer om det her: http://www.hifisentralen.no/forumet...-forskjeller-mellom-kabler-6.html#post1396614

Edit: Og enda mer her: http://sound.westhost.com/articles/cartridge-loading.html

Dette kan bli ganske store forskjeller, men det har lite eller ingen ting med pris å gjøre. Det er også lov å velge andre inngangsimpedanser enn 47 kiloohm, forresten, hvis RIAA-trinnet gir mulighet for det. Kablingen videre fra RIAA til preamp er enklere. Det er en helt vanlig RCA signalkabel, og den viktigste egenskapen der er lav seriemotstand i signalretur/skjerm.
 
Sist redigert:
Topp Bunn