Side 1 av 2 12 SisteSiste
Resultater 1 til 20 av 25
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    Oct 2010
    Innlegg
    133
    Tagget i
    0 Innlegg
    Album
    1

    XLR kontra RCA

    Kjører rca i dag, noen sier jeg bør gå over til XLR Balansert. Er det tingen?
    Mchintosh 2kw - Mcintosh C - T og P 1000 - Magico Q5 - Garrard 301 Benz lp - mørch DP6 - Lyra Kleos - SME IV - Mcintosh mcd 1100- Tellurium - Selius kabler.

  2. #2
    Overivrig entusiast EiK's Avatar
    Ble medlem
    May 2007
    Sted
    Haslum
    Innlegg
    990
    Tagget i
    0 Innlegg
    De lærde strides om dette. Det du først må sjekke er om du har ballanserte komponenter, spesielt effektforsterkeren. Her er det visstnok mange som fusker. Hvis elektronikken ikke har fullbalanserte kretser, så er det ikke noe poeng å gå over til XLR. Tidligere ga XLR-pluggene bedre kontakt, men nå har det kommet RCA-plugger som gir vel så god kontakt. Liker imidlertid XLR som gir et lite klikk når de er på plass, og blir da låst i posisjon.

    Fordelen ved å bruke XLR er at det er en egen leder fra støy, slik at dette skilles fra signalet. Ved bruk av RCA så er det færre komponenter i signalveien, noe som bør være en fordel.
    Hva er best? Tester for tiden 2 par RCA-kabler, og det låter veldig bra. Skulle jeg gjort et valg så ville jeg nok gått for XLR. Men måtte hatt samme kabelen i XLR for å kunne endelig avgjort hva som er best.
    1. VTL TL 7.5 Series2, VTL S-400, JR Trans Rotor Rondino Nero FMD, Kuzma 4point11, DS Audio W2 PU og EQ, dCS Paganini drivverk/DAC/klokke, Forsman VSS5 Classic
    Kabler: Midas Reference Flavia XLR, Midas Reference Silje SW, Strøm: PS Audio Power Plant P20
    2. Kii Three, Hegel Røst/Graaf Venticinque, Musical Fidelity E600, Aurender N100H, VTL TP-6.5, Tandberg Thorens TD165 custom, Rega RB300, Hana SL

    http://www.oslo-audio-society.com/ www.oslovinylklubb.net


  3. #3
    Hifi Freak kaap's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2004
    Sted
    Rana
    Innlegg
    3,225
    Tagget i
    0 Innlegg
    Torget
    1
    Min høyst(!) subjektive mening/filosofi er svært enkel;
    jeg sover bedre når jeg vet at støy(jord) har egen leder, ikke blanda inn i det øvrige signalet

    mvh
    S.O.t.M sMS-200neo // Singxer SU-1 (DDC) // DP DAC 8.0
    Thorens TD321/RB300 // Ortofon Quintet Blue // DP DPR2.19
    DP C1s // DP EC502 // DP A1s x 2// Multicell // Silk & Silspeak
    Admin for dpguiden.no // Min bildetråd // Byggetråd: Lytterom

  4. #4
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Oct 2004
    Innlegg
    9,377
    Tagget i
    3 Innlegg
    Det enkle svaret er at det er helt avhengig av hvordan utstyret er skrudd sammen og hvordan dette påvirker samspillet - hvordan er tingene gjort - er det ulik kvalitet og ulike kretsløsninger for balansert vs ubalansert inn og utgang? dvs uten inngående kjennskap til de konkrete løsningen som er valgt så må man eksperimentere.

    Alle fordeler med balansert signaltransmisjon realiseres på inngangen til påfølgende komponent. Dette er ikke avhengig av et «balansert signal» ut av foregående komponent, men det er avhengig av at begge signal-ledere i XLR-ut har samme utgangsimpedans vs signaljord. Som de andre er inne på så er kanskje den viktigste fordelen med balansert transmisjon at det ikke er nødvendig med felles signaljord igjennom signalkjeden.

    «Fullbalansert» er stort set et HiFi-tulleord. Det «eneste» som oppnås med gjennomgående «balansert»/differensiell forsterking er en undertrykking av harmonisk forvregning av lik orden (2. 4. 6. etc), og kostnaden er omtrent dobbelt så mange komponenter og et vesentlig mer komplisert kretsdesign/-utlegg. Det skal svært lite til for at fordelene med gjennomgående «balansert»/differensiell forsterking går «åt skogen» på grunn av asymetrisk behandling av det symmetriske signalet - da har man brukt «dobbelt» så mye penger og innsats på å oppnå ingen ting, kanskje til og med oppnå en negativ effekt.

    mvh
    KJ
    You can get away with anything if you give it a good tune

  5. #5
    Hifi Freak grammofon's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2011
    Sted
    Bærum
    Innlegg
    5,350
    Tagget i
    6 Innlegg
    Dette er et emne som er tatt opp mange ganger her på forumet, og resultatet er hver gang at meningene er delte. Svaret er dermed: Gi blaffen og bruk pengene på andre ting.

  6. #6
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    Apr 2007
    Innlegg
    112
    Tagget i
    0 Innlegg
    En fordel med RCAer at du da har større valgmuligheter om du ønsker å bytte komponenter på et senere tidspunkt. Har selv hatt XLR hele veien fram til effektforsterkerne de siste 10årene, men vet ikke om jeg ville valgt det om jeg skulle ha startet på nytt. Deter mye gromt utstyr som leveres kun med RCA kontakter. Føler meg litt ”låst”når jeg er bundet til XLR.

    Må kanskje presisereat jeg ellers er godt fornøyd med XLR
    Siste redigert av knuhe; 25.05.2012 kl. 17:22. Årsak: trykkleif

  7. #7
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Oct 2004
    Innlegg
    9,377
    Tagget i
    3 Innlegg
    ^ XLR in og ut fungerer stort sett brillefint med RCA i den andre enden. «Typen» XLR-utgang bør dog være dokumentert - dvs om pinne 3 på XLR ut skal brukes eller ikke i kombinasjon med en ubalansert last (RCA).

    mvh
    KJ
    You can get away with anything if you give it a good tune

  8. #8
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    20,099
    Tagget i
    21 Innlegg
    Slik jeg ser det, er det to fordeler med balansert signaloverføring (XLR).

    Den ene fordelen er den separate jordlederen som kaap nevner. Den gjør at eventuell støy som ledes til jord i det ene apparatet ikke mikses med signalet i returlederen. I et stereoanlegg er dette den største praktiske nytten. En RCA-kabel har felles returleder for både signal og jord, og da vil seriemotstanden i den returlederen gi et spenningsfall som gjør at eventuelle jordstrømmer blir til et spenningssignal som mikses inn med det egentlige signalet. Mye av forskjellene mellom RCA-kabler som kan høres i enkelte anlegg, skyldes ulik seriemotstand (dvs tverrsnitt) i returleder/skjerm, og dermed ulikt nivå på støyen som mikses inn med signalreturen. Dessuten, hvis det skulle være problemer med jordsløyfer og brumming, kan jordlederen på en balansert kabel lett kobles fra, og dermed er den jordsløyfen borte. Det kan man ikke med en RCA-kabel, så der blir det mer omfattende å løse et sånt problem.

    Den andre fordelen er at eventuell innstrålt støy underveis vil havne i samme fase på de to signallederne, sånn at støyen forsvinner når mottakeren i neste apparat trekker ut differansen mellom de to signalene. Dette er viktigst ved lange kabeltrekk, eksempelvis over noen ti-talls meter. Derfor er balansert overføring helt dominerende i proffutstyr. Som KJ nevner, så kan du til og med få til ganske bra støyundertrykkelse med en ubalansert (RCA) utgang på avsender, hvis kabelen er koblet riktig og den balanserte mottakeren behandler signalet riktig. Det er viktigere at "hot" og "cold" har samme utgangsimpedans enn om "cold" har signal eller ikke. Hvis "hot" og "cold" har likt signal i motfase på avsender, dvs en typisk balansert utgang, så vil du få enda 6 dB signal/støyforhold. Virkningen kommer aller mest an på hvordan inngangen er konstruert, og da handler det IKKE om å sende pluss og minus i separate kretser tvers gjennom apparatet. Den løsningen velges nesten bare hvis man prøver å selge overpriset utstyr til folk som ikke forstår hvordan apparatet fungerer. For best mulige resultat er det også et poeng med en kvalitetskabel med stabil geometri, sånn at eventuell elektromagnetisk støy virkelig blir fanget opp likt av de to lederne. Hvis det er en asymmetri der eller i impedansen i hver ende, så vil det gå ut over hvor effektivt støyen kanselleres. (NB: Kvalitetskabel er ikke spesielt dyr. Belden eller Canare Star Quad koster noen få tikroninger pr meter.)

    Jeg ser ingen fordeler med RCA, egentlig. Om det blir færre komponenter eller ikke kommer an på hvordan ting er konstruert. Det sitter gjerne en op-amp på en RCA-utgang også, og hvis første trinn i mottakeren er differensielt, skal det ikke så mye til for å ta imot et differensielt signal. Det er ingen grunn til at en ubalansert signaloverføring skal være mer transparent enn en balansert, snarere tvert i mot. RCA-formatet ble forresten oppfunnet for å koble sammen ting inne i RCAs integrerte radio/platespillere på 1930-tallet. Eneste grunn til at det har fått så stor utbredelse ellers er at det er billigere å produsere enn en balansert signaloverføring.

    Personlig bruker jeg balansert overføring alle steder der det er mulig, sammen med rimelige signalkabler i "proff-kvalitet", gjerne hjemmeloddet. Da slipper jeg å tenke mer på det. Som alltid er det lurt å tenke system heller enn enkeltkomponent. Det finnes ingen "beste kabel" eller "beste komponent". Ting må passe sammen. Balansert signaloverføring gjør det mye lettere å få ting til å passe sammen.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Differential_signaling


    Edit: Digital signalkabel er et unntak. Det er ikke noen grunn til å forvente bedre resultat med en XLR-kabel enn RCA. Ingen av dem har definert impedans, og begge er i prinsippet uegnet til overføring av radiofrekvente signaler. Der ville det vært bedre med BNC eller F-kontakter, men det er ikke så ofte man ser det på hifi. I øyeblikket har jeg en vanlig video-coax med RCA-kontakter på, men skal etterhvert bytte til komponenter med "riktig" tilkobling.
    Siste redigert av Asbjørn; 26.05.2012 kl. 16:27.

  9. #9
    Hifi Freak Kule-Trygve's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2008
    Innlegg
    2,506
    Tagget i
    0 Innlegg
    I starten av anlegget har jeg en Ayre CD- spiller, som har en gjennomført balansert løsning. I slutten av anlegget har jeg en Edge effektforsterker, med gjennomført ubalansert løsning (har ikke en gang XLR- inputs). Mellom disse, for å megle, har jeg en Accuphase C-3800 forforsterker med trolig verdens mest sofistikerte volumkontroll, basert på noe de kaller "Balanced AAVA". Accuphase`en liker tydeligvis ubalansert og balansert like bra. Har gjort en Excel- beregning av synergieffektene ved dette opplegget, men jeg finner ikke filen, så jeg kan ikke fremvise resultatet her.
    Til Ayre`ns fortvilelse er det hele koblet sammen med RCA- kabler, men når den gir uttrykk for misnøye, sier jeg bare til den at om du ikke oppfører deg, så selger jeg deg, og da blir du kanskje paret med en HYPEX!
    Sonus Faber Elipsa
    Accuphase C-3800
    Edge nl 10.1
    Ayre C-5xe MP
    2 x Renaissance Audio Master Signature RCA
    Høyttalerkabler: Renaissance Audio Master m/Signature- sølv
    Strømkabler: Svarte lakriskabler rett fra pappeskene

  10. #10
    Kaare G. Opsahl
    Guest
    Balansert takk! først og fremst grunnet tilkoblingen. dernest totalt støyfritt

  11. #11
    Hifi Freak Kule-Trygve's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2008
    Innlegg
    2,506
    Tagget i
    0 Innlegg
    da handler det IKKE om å sende pluss og minus i separate kretser tvers gjennom apparatet. Den løsningen velges nesten bare hvis man prøver å selge overpriset utstyr til folk som ikke forstår hvordan apparatet fungerer.
    Mener du her sånne "dobbel-mono"- konstruksjoner som er så populære for high- end- forsterkere?

    Navn:      img100 (3).jpg
Visninger: 1317
Størrelse: 96.1 Kb
    Sonus Faber Elipsa
    Accuphase C-3800
    Edge nl 10.1
    Ayre C-5xe MP
    2 x Renaissance Audio Master Signature RCA
    Høyttalerkabler: Renaissance Audio Master m/Signature- sølv
    Strømkabler: Svarte lakriskabler rett fra pappeskene

  12. #12
    Hifi Freak Kule-Trygve's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2008
    Innlegg
    2,506
    Tagget i
    0 Innlegg
    Eller denne?
    Navn:      03.jpg
Visninger: 1426
Størrelse: 112.0 Kb
    Sonus Faber Elipsa
    Accuphase C-3800
    Edge nl 10.1
    Ayre C-5xe MP
    2 x Renaissance Audio Master Signature RCA
    Høyttalerkabler: Renaissance Audio Master m/Signature- sølv
    Strømkabler: Svarte lakriskabler rett fra pappeskene

  13. #13
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    20,099
    Tagget i
    21 Innlegg
    Nei, dobbel mono er noe annet. Jeg mener sånt som preamper som er "fullbalansert fra inngang til utgang", som det gjerne står i reklamebrosjyren. Kan godt gi deg en teknisk forklaring på hvorfor det er bedre å kansellere støy på inngangen, heller enn å dra den med gjennom forsterkeren, skape harmonisk forvrengning og intermodulasjonsforvrengning underveis, og så håpe at ting fortsatt kanselleres i neste apparat, men noe sier meg at du ikke er veldig interessert.

    Balansert signal handler om overføringsformatet mellom to bokser. I en balansert overføring ligger signalverdien i differansen mellom to spenningssignaler, ikke i differansen mellom ett spenningssignal og en jordreferanse. Hva som skjer etter at apparatet har forstått signalet på inngangen er en annen sak.

    Hvis du virkelig skulle være interessert, finner du mye mer her:
    http://www.douglas-self.com/ampins/b...d/balanced.htm

    Edit: Etter å ha tenkt litt, så ser jeg en situasjon hvor ubalansert kan være bedre enn balansert. Det er hvis anlegget i utgangspunktet er støysvakt (ingen støy på jordreferanse, lik jordreferanse i begge apparater), kabelstrekkene er korte (mindre enn en meter), det ikke er noen elektromagnetiske forstyrrelser å snakke om (langt til nærmeste mobilmast/TV-sender/...) og apparatene skal være billige. Da kan en balansert inngang skape mer støy enn den fjerner, og merkostnaden ved å lage en støysvak balansert inngang tilfører lite verdi.

    Da blir jo rådet til trådstarter det vanlige: Prøv, så finner du fort ut om det gir noen verdi i ditt anlegg og for dine ører.
    Siste redigert av Asbjørn; 27.05.2012 kl. 11:13.

  14. #14
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    Dec 2009
    Sted
    Charlottenberg
    Innlegg
    423
    Tagget i
    0 Innlegg
    Har precis erfarat nödvändigheten med xlr och balanserad drift.
    är det en riktigt balanserad konstruktion så är det nog ingen direkt nackdel att köra xlr.
    mitt adytonsteg gick från helvete till himmel med att byta till balanserat!
    det susade och småbrummade och lät överstyrt splittrat och jobbigt med rca och när jag lött om kablarna till xlr så jäklar!
    Typiskt att man inte förstått detta tidigare utan hållit på och envisats om att detta inte ska behövas.
    låna och testa är mitt tips-du kan få en ahaupplevelse som saknar ord!

  15. #15
    Hifi Freak Kule-Trygve's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2008
    Innlegg
    2,506
    Tagget i
    0 Innlegg
    Jeg vil helst ikke ha en teknisk forklaring jeg ikke skjønner noe av likevel, men det er jo interessant at min nye preamp nettopp har en slik "balansert konstruksjon" som kjennetegner "overpriset utstyr"....

    Accuphase Laboratory, Inc. C-3800


    "The complete path for all signals from the input connectors to the outputs is fully balanced, ensuring utmost purity and further improved electrical characteristics."

    Du kan jo lete etter "svadaforklaringer" her
    http://www.accuphase.com/cat/c-3800_e.pdf

    , eller eventuelt konkludere med at Accuphase er et firma som antagelig vet hva de driver med og heller ikke prøver å "lure" noen..
    Det fulgte med en eksklusiv RCA- kabel i esken, så de mener formodentlig at man får full nytte av produktet selv om man ikke kjører med balanserte kabler?
    Sonus Faber Elipsa
    Accuphase C-3800
    Edge nl 10.1
    Ayre C-5xe MP
    2 x Renaissance Audio Master Signature RCA
    Høyttalerkabler: Renaissance Audio Master m/Signature- sølv
    Strømkabler: Svarte lakriskabler rett fra pappeskene

  16. #16
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    20,099
    Tagget i
    21 Innlegg
    @K-T: Tenk litt over hva du nettopp skrev. På den ene siden er den tingen "fully balanced [from input to output], ensuring outmost purity" osv. På den andre siden følger det med en eksklusiv RCA-kabel, og du tror at "man får full nytte av produktet selv om man ikke kjører med balanserte kabler". Neivel, hvis man får det, så er det jo ikke noe poeng i den oppbygningen, annet enn at det ser flott ut i brosjyren og er et argument for å skru opp prisen enda litt til. Hvis det derimot er noe poeng i den oppbygningen, hadde det vært bedre å sende med en spesialkabel (RCA til XLR) for å koble ubalanserte kilder til de balanserte inngangene på preamp'en på korrekt måte.

    Dette er sikkert et helt utmerket produkt, men logikken?

  17. #17
    Hifi Freak Kule-Trygve's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2008
    Innlegg
    2,506
    Tagget i
    0 Innlegg
    Ja jeg lurte litt på om man måtte bruke balanserte kabler på dette produktet for å få full nytte av denne "fully balanced"- teknikken, eller om denne "doblingen av kompleksitet" i signalveien (two AAVA- processors running in parallel osv) i forhold til tidligere preampmodeller også kom til nytte ved ubalansert tilkobling. Det jeg har sett av reviews har ikke sagt noe om det. Tenkte høre med importøren om dette dersom jeg noengang skulle ha en slik preamp, men så "spontanbestilte" jeg da jeg fikk et bra tilbud ved innbytte av den gamle preampen, og jeg glemte rett og slett å spørre importøren om han visste noe om dette. I hvert fall høres den nye preampen bedre ut enn den gamle, men om dette skyldes dette "fully balanced"- prinsippet eller noe annet ved konstruksjonen, vet jeg ikke. (Kabelbytter har faktisk gitt større uttelling på lyden enn dette preamp- byttet, og også vært en mye rimeligere oppgradering tross alt..) Det kan jo også være at jeg nærmer meg asymptotisk en øvre grense for hva det er mulig å tyne ut av høyttalerne i form av lydkvalitet, og at flere oppgraderinger kun vil gi minimal gevinst ved de samme høyttalerne.
    Sonus Faber Elipsa
    Accuphase C-3800
    Edge nl 10.1
    Ayre C-5xe MP
    2 x Renaissance Audio Master Signature RCA
    Høyttalerkabler: Renaissance Audio Master m/Signature- sølv
    Strømkabler: Svarte lakriskabler rett fra pappeskene

  18. #18
    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    Apr 2016
    Innlegg
    693
    Tagget i
    0 Innlegg
    Torget
    1
    slenger meg på her, jeg har i dag en mbl 7008, bruker xlr utgangene, men lurer på om jeg skal begynne å bruke rca utgangene istedenfor, er en støysvak forsterker, men er usikker hva som event gir best lydkvalitet på denne forsterkerene, noen formeninger, bruker denne med en mbl 1531a cd spiller

  19. #19
    Hifi Freak Class's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2009
    Sted
    Vestfold
    Innlegg
    2,763
    Tagget i
    0 Innlegg
    Navn:      thread.jpg
Visninger: 605
Størrelse: 34.0 Kb
    RME UCX - Novation Bass Station II - NI Maschine 2 - Arturia Beatstep Pro
    Akai LPK - Novation Impulse - Yamaha HS7 - Novation Circuit
    Korg Volca Sample - Logic Pro X - Ableton Live - Mac OS

  20. #20
    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    Apr 2016
    Innlegg
    693
    Tagget i
    0 Innlegg
    Torget
    1
    Halleluja

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed