ER sikker på

Zappern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2002
Innlegg
163
Antall liker
21
Torget vurderinger
4
Har lånt med meg to par Transparent ultra signalkabler (rca) og er sikker på at jeg hører forskjell på de og
de som jeg ellers har brukt.. Men dette er det bare så vidt jeg tør ytre og nå sitter jeg å ser engstelig ut i natten
og er redd for att HIFi politiet skal komme for å latterligjøre min kabel tro.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det er vel ingen som betviler at det kan være hørbare forskjeller mellom kabler. At et par Transparent Ultra låter forskjellig fra f eks et par Nordost Frey (eller hva du nå enn har fra tidligere) er ingen bombe, akkurat. Det er gode tekniske grunner til at det blir sånn, eksempelvis at de filterboksene på Transparent-kablene inneholder et førsteordens lavpassfilter som ruller av frekvenser over audiobåndet og begrenser båndbredden i overføringen. Latterliggjøring av noen som (med rette!) mener å høre (reelle!) forskjeller kan jeg faktisk ikke huske å ha sett på ganske lenge her inne. Det noen av oss diskuterer er årsakene til de hørbare forskjellene, i hvilken grad de forskjellene er systemavhengige, og hvorfor i all verden noen meter ledning skal koste så absurd mye penger.
 

J.Haugen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.07.2006
Innlegg
182
Antall liker
0
Det er vel ingen som betviler at det kan være hørbare forskjeller mellom kabler. At et par Transparent Ultra låter forskjellig fra f eks et par Nordost Frey (eller hva du nå enn har fra tidligere) er ingen bombe, akkurat. Det er gode tekniske grunner til at det blir sånn, eksempelvis at de filterboksene på Transparent-kablene inneholder et førsteordens lavpassfilter som ruller av frekvenser over audiobåndet og begrenser båndbredden i overføringen. Latterliggjøring av noen som (med rette!) mener å høre (reelle!) forskjeller kan jeg faktisk ikke huske å ha sett på ganske lenge her inne. Det noen av oss diskuterer er årsakene til de hørbare forskjellene, i hvilken grad de forskjellene er systemavhengige, og hvorfor i all verden noen meter ledning skal koste så absurd mye penger.
+1
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Tviler heller ikke på at det potensielt sett kan være en hørbar forskjell her.
Personlig vil jeg dog ikke velge den veien for å endre frekvensgangen. Mener man kan gjøre det både langt bedre og billigere på mange andre måter.
 

sense

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2006
Innlegg
679
Antall liker
356
Sted
Rørvik i Nord-Trøndelag
Torget vurderinger
15
Hvis du føler at dette er veien å gå for deg..gjør du det ;).. om det skal koste deg dyrt eller billig er en limit du bare kan sette selv... at du vil få innspill rundt settingen er sant.. men det er dermed ingen fasit som kommer.. for ting går på å få erfaringer du erverver deg under veis.. hvis den kabelen du har prøvd nå,gjør det lille..som igjen gir DEG den "store" forskjellen.. ja da er det bare og gå for det ;)

mvh Sense..
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Har prøvd denne kabelen hjemme og fått en hittil uhørt kvalitet på anlegget hjemme når det gjelder detaljer. Akkurat som en grå skygge jeg ikke hadde lagt merke til ble borte. Grunnen til at jeg tar denne opplevelsen til meg er fordi jeg kjenner disse platene veldig godt. Når det da kom detaljer i hele lydbildet jeg aldri har hørt før blir det vanskelig å bortforklare. Har kommet over mye info om Transparent og det kan tyde på at det ikke kun er lavpassfilteret som gjør forskjellen.
Har ikke råd til denne selv, men var et hardt slag i buken på en kabelskeptiker.
 

JohnnyD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.04.2012
Innlegg
290
Antall liker
17
Asbjørn skrev:
Det er vel ingen som betviler at det kan være hørbare forskjeller mellom kabler. At et par Transparent Ultra låter forskjellig fra f eks et par Nordost Frey (eller hva du nå enn har fra tidligere) er ingen bombe, akkurat. Det er gode tekniske grunner til at det blir sånn, eksempelvis at de filterboksene på Transparent-kablene inneholder et førsteordens lavpassfilter som ruller av frekvenser over audiobåndet og begrenser båndbredden i overføringen. Latterliggjøring av noen som (med rette!) mener å høre (reelle!) forskjeller kan jeg faktisk ikke huske å ha sett på ganske lenge her inne. Det noen av oss diskuterer er årsakene til de hørbare forskjellene, i hvilken grad de forskjellene er systemavhengige, og hvorfor i all verden noen meter ledning skal koste så absurd mye penger.
Pluss ca 3,50. Hepp!
 

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
Trompetnerd skrev:
Har prøvd denne kabelen hjemme og fått en hittil uhørt kvalitet på anlegget hjemme når det gjelder detaljer. Akkurat som en grå skygge jeg ikke hadde lagt merke til ble borte. Grunnen til at jeg tar denne opplevelsen til meg er fordi jeg kjenner disse platene veldig godt. Når det da kom detaljer i hele lydbildet jeg aldri har hørt før blir det vanskelig å bortforklare. Har kommet over mye info om Transparent og det kan tyde på at det ikke kun er lavpassfilteret som gjør forskjellen.
Har ikke råd til denne selv, men var et hardt slag i buken på en kabelskeptiker.
And then I saw her face...
Now I'm a believer...
Not a trace...
Of doubt in my mind...
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Jeg blir litt skeptisk når man lager kabler som skal "filtrere"bort ett eller annet uønsket. Som Brynjar Kvanlid i Motron sa det for en tid tilbake: Kabler er en transportetappe.
Og da bør jo målet være at transporten går så greit som mulig uten unødige hindre, Skal man legge inn filtre, bør det være i elektronikken. :)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
grammofon skrev:
Hva gjør egentlig den filterboksen??? ::)
Den er et lavpassfilter som begrenser båndbredden i overføringen til bare audiofrekvenser og littegranne over. Filteret stopper radiofrekvent støy som eventuelt kan foldes ned til hørbar intermodulasjonsforvrengning i neste trinn i kjeden. Subjektivt kan det oppleves som mindre "hardhet", mer "ro" og en mindre aggressiv diskant i anlegg som er sårbare for sånt.

På høyttalerkablene i samme serie er filteret en induktor (spole) i serie med signalet og et Zobel-nettverk (motstand + kondensator) fra pluss til minus. Det øker også stabilitetsmarginen i utgangstrinnet på en typisk effektforsterker. De fleste effektforsterkere har allerede et sånt filter innebygget på utgangen, men noen (f eks Spectral) bruker fraværet av et sånt filter og resulterende stor båndbredde som et salgsargument. I stedet forutsetter Spectral i garantibetingelsene at kunden bruker kabler med induktive filtre for å holde forsterkeren stabil, dvs kabler fra MIT (samme konsern som Spectral) eller Transparent. Det vil si at de plasserer utgangsfilteret i kabelen heller enn i forsterkeren. Virkningen blir omtrent den samme. Den totale verdien av komponentene i filteret (induktor + motstand + kondensator) er ca en tikroning hvis du kjøper dem enkeltvis som privatkunde på Elfa.

Edit: Trådstarters Gryphon-komponenter er også i kategorien for bredbåndet og ufiltrert elektronikk.

Personlig er jeg vel der at det selvsagt kan være hørbare forskjeller mellom kabler, men at et godt anlegg bør være såpass robust mot endringer i driftsbetingelser at det ikke endrer seg merkbart om man bytter ledninger. At anlegget "avslører kabelforskjeller" er ikke noe kvalitetstegn for min del.
 

Zappern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2002
Innlegg
163
Antall liker
21
Torget vurderinger
4
jeg husker tilbake til når Reidar Person i sin utvikling av den første og andre Responce Artist Den med 2 ST 8 tommere i bassen (en høytaler jeg selv har hatt) så brukte han Transparent kabling og gjørde også noen førsøk på å lage dette såkalte filteret selv,men det ble aldri helt vellykket. Enda han hadde jo rå materialer for han brukte som vi husker transparent i internkablig. Så det høres vel rart ut att dette fikses på blunk med en tier på elfa.
 

Zappern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2002
Innlegg
163
Antall liker
21
Torget vurderinger
4
Asbjørn skrev:
Det er vel ingen som betviler at det kan være hørbare forskjeller mellom kabler. At et par Transparent Ultra låter forskjellig fra f eks et par Nordost Frey (eller hva du nå enn har fra tidligere) er ingen bombe, akkurat. Det er gode tekniske grunner til at det blir sånn, eksempelvis at de filterboksene på Transparent-kablene inneholder et førsteordens lavpassfilter som ruller av frekvenser over audiobåndet og begrenser båndbredden i overføringen. Latterliggjøring av noen som (med rette!) mener å høre (reelle!) forskjeller kan jeg faktisk ikke huske å ha sett på ganske lenge her inne. Det noen av oss diskuterer er årsakene til de hørbare forskjellene, i hvilken grad de forskjellene er systemavhengige, og hvorfor i all verden noen meter ledning skal koste så absurd mye penger.
Det med at kabler er for dyrt er jeg helt enig i. Det jeg spiller på akkurat nå er en Joule Electra 150SE
og en TRI88 koblet sammen med Crystal og Renaisance audio og så prøver jeg altså også ultra (2 sett)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Crystal Cable Bridge er også et slikt WTF?-aktig produkt som har en helt grei teknisk forklaring hvis man bare tenker over hva en RCA-kabel gjør og hvordan den gjør det. Den viktigste tekniske egenskapen med en RCA-kabel er seriemotstanden i returleder/skjerm. Det er fordi alle forskjeller i jordpotensiale mellom de to apparatene vil føre til at det går en strøm i returleder/skjerm. Det kan være en klassisk jordsløyfe, eller forskjellig høyfrekvent støy som dumpes til jord i de to apparatene. Spenningsfallet over RCA-kabelen på grunn av seriemotstanden vil da føre til at apparatene "ser" en støyspenning som havner i serie med signalet. Større tverrsnitt på returleder/skjerm vil redusere størrelsen på spenningsfallet (Ohms lov), og reduserer derfor eventuell støy og forvrengning som kommer pga de jordstrømmene. Det er eksakt hva en sånn Crystal Cable Bridge gjør, ettersom den kobles i parallell med returlederen på en RCA-kabel og gir en betydelig reduksjon i seriemotstanden der. Det burde ikke forundre noen om den gir en hørbar forbedring i en ubalansert signaloverføring, men da avhengig av både komponentene før og etter og hvilken signalkabel den kobles i parallell med. Man kunne fått en tilsvarende forbedring ved å koble hvilken som helst grov kobbertråd i parallell med returlederen på et ubalansert RCA-grensesnitt.



Derimot er det kilovis med svada om mystiske materialegenskaper på siden til Crystal Cable, praten deres om "a built in ultra high speed filter (>20GHz), ensuring perfect phase even at extreme frequencies" henger ikke på greip, og når de prøver å selge samme løsning for en XLR-kabel hvor signaloverføringen følger et helt annet prinsipp og hvor det allerede finnes en separat jordleder utenfor signalveien - da takker jeg for meg. Prisingen er også helt borte i veggene. €1500 for to meter ekstra returleder med RCA-plugger i endene? Da tror jeg at jeg fortsetter med balansert signaloverføring uten behov for sånne ekstra fiksfakserier, takk.
 

Zappern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2002
Innlegg
163
Antall liker
21
Torget vurderinger
4
Jeg har enda ikke blitt enig med meg selv om hva jeg liker best. Jeg liker faktisk begge alternativene veldig godt
selv om de altså spiller forskjellig.
Det rare her er att jeg forteller att jeg hører en forskjell, men jeg har ikke sagt noe om hva jeg foretrekker osv.
Der er det konklusjonshopperne slår til igjen.
Akkurat nå er jeg tilbake på renaisance og crystal komboen og synes det svinger hærlig sammen med TRI88 og
Joule Electra 150se, men jeg liker også den sorte bakgrunnen og enorme detaljering evnen som jeg opplever at ultraen gir. Nå skal jeg se om jeg finner igjen rotekassa med gamle byggeting for der skal det være et par sett
med mundorf kabel som jeg flettet og terminerte med WBT kanskje det også er morro å spille på enda.
Men om noen her skulle virkelig knekke koden å få til en perfekt og tapsfri signaloverføring så er jeg redd for att
vedkommende kommer til å prise det uoppnåelig høyt, akkurat som det er i dag
 

Zappern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2002
Innlegg
163
Antall liker
21
Torget vurderinger
4
Kjenner ikke til den greia du vise bilde av. Ingen bridge altså. Men så er det en eldre modell har hatt den i ca 8 år tror jeg
 

Zappern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2002
Innlegg
163
Antall liker
21
Torget vurderinger
4
Asbjørn skrev:
grammofon skrev:
Hva gjør egentlig den filterboksen??? ::)
Den er et lavpassfilter som begrenser båndbredden i overføringen til bare audiofrekvenser og littegranne over. Filteret stopper radiofrekvent støy som eventuelt kan foldes ned til hørbar intermodulasjonsforvrengning i neste trinn i kjeden. Subjektivt kan det oppleves som mindre "hardhet", mer "ro" og en mindre aggressiv diskant i anlegg som er sårbare for sånt.

På høyttalerkablene i samme serie er filteret en induktor (spole) i serie med signalet og et Zobel-nettverk (motstand + kondensator) fra pluss til minus. Det øker også stabilitetsmarginen i utgangstrinnet på en typisk effektforsterker. De fleste effektforsterkere har allerede et sånt filter innebygget på utgangen, men noen (f eks Spectral) bruker fraværet av et sånt filter og resulterende stor båndbredde som et salgsargument. I stedet forutsetter Spectral i garantibetingelsene at kunden bruker kabler med induktive filtre for å holde forsterkeren stabil, dvs kabler fra MIT (samme konsern som Spectral) eller Transparent. Det vil si at de plasserer utgangsfilteret i kabelen heller enn i forsterkeren. Virkningen blir omtrent den samme. Den totale verdien av komponentene i filteret (induktor + motstand + kondensator) er ca en tikroning hvis du kjøper dem enkeltvis som privatkunde på Elfa.

Edit: Trådstarters Gryphon-komponenter er også i kategorien for bredbåndet og ufiltrert elektronikk.

Personlig er jeg vel der at det selvsagt kan være hørbare forskjeller mellom kabler, men at et godt anlegg bør være såpass robust mot endringer i driftsbetingelser at det ikke endrer seg merkbart om man bytter ledninger. At anlegget "avslører kabelforskjeller" er ikke noe kvalitetstegn for min del.
S skal det forstås som att gryphon ikke er kvalitet dersom jeg hører forskjell på to kabler ??
 

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
Du mangler visst et filter på utgangen av forsterkeren sies det bare.
 

Zappern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2002
Innlegg
163
Antall liker
21
Torget vurderinger
4
Kule-Trygve skrev:
Du mangler visst et filter på utgangen av forsterkeren sies det bare.
Det er helt riktig Diabloen er helt fri for filtrering i utgangs trinnet og har stor bandbredde.
Den har også en preinn funksjon så neste forsøk blir å koble den sammen med Joule Electraen
 

Zappern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2002
Innlegg
163
Antall liker
21
Torget vurderinger
4
ottone skrev:
Transparent Ultra er navnet på en kabel med filterboks montert på.
Da er det vel filterboksen du hører forskjell på, ikke kabelen.


Akkurat som mine MIT-"kabler".
Det er vel riktig. Det er boksen som blir mer omfattende på modellene over.
 

Zappern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2002
Innlegg
163
Antall liker
21
Torget vurderinger
4
Jeg syns det høres utrolig ut at Asbjørn kan for et par tiere lage en kabel som låter likt som Transparent ultra.
Det vil jeg gjerne se eller rettere sagt høre før jeg kan tro det
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Zappern skrev:
Skal det forstås som att gryphon ikke er kvalitet dersom jeg hører forskjell på to kabler ??
Nei, jeg har stor respekt for hva Gryphon holder på med, men isolert sett er "kabelfølsomhet" et symptom på at et eller annet er galt, IMHO. Gryphon har valgt en del litt spesielle tekniske løsninger, blant annet forsterkerkretser som tåler veldig stor båndbredde uten å få stabilitetsproblemer. Det har nok en del fordeler med impulsgjengivelse og "plutselighet", men jeg ser jo også at både du og Trompetnerd forteller om hørbare forbedringer ved å bruke kabler som begrenser den båndbredden noe. Det må bety at det er noen ulineariteter langt opp i den store båndbredden som foldes ned til hørbar intermodulasjonsforvrengning hvis den kiles med litt ultrasonisk støy. Det tyder igjen på at Gryphon kanskje ville fått enda bedre resultater ved å sette et mildt utgangsfilter på forsterkerne sine for å gjøre det samme inni boksen som disse Transparent-nettverkene gjør utenpå. Det ville ihvertfall vært en rimeligere løsning for kunden enn å bruke grisedyre kabler for å korrigere en overdrevent stor båndbredde i forsterkerne. Alt ingeniørarbeid handler om å finne brukbare kompromisser mellom motstridende hensyn, og Gryphon har tydeligvis valgt en litt annen vei enn de fleste, en vei som også drar med seg sånne ting som dette på minussiden av T-kontoen.

Det er komponentene inni filterboksene som koster noen tiere. Total pris for å lage en tilsvarende selv blir noen hundrelapper, med kontakter og det hele. Her er DIY-oppskriften på Transparent Reference høyttalerkabel, forresten, for den som gidder å lage en selv:
http://www.instructables.com/id/How-to-make-a-Transparent-Audio-Reference-XL-Speak/

Jeg sprettet opp en Transparent Super strømkabel hjemme hos meg selv, og den filterboksen var bare noen jernringer tredd rundt strømledningen, dandert med smeltelim og krympeslange. Det koster ikke noen tiere engang. Transparent baserer produksjonen sin på at underleverandører henter delene hos Transparent og lodder sammen produktene hjemme, så det er ingen ting i den produksjonsprosessen som er mer avansert enn vanlig DIY-virksomhet.

Men det er fortsatt ingen som betviler at det kan være hørbare forskjeller, langt mindre latterliggjør de som forteller om sine opplevelser med dette. Derimot kan det tenkes at jeg av og til føler et behov for å latterliggjøre produsentenes absurde "forklaringer" og like absurde prising, men det greier de forsåvidt helt fint på egen hånd også.
 

Zappern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2002
Innlegg
163
Antall liker
21
Torget vurderinger
4
sense skrev:
Hvis du føler at dette er veien å gå for deg..gjør du det ;).. om det skal koste deg dyrt eller billig er en limit du bare kan sette selv... at du vil få innspill rundt settingen er sant.. men det er dermed ingen fasit som kommer.. for ting går på å få erfaringer du erverver deg under veis.. hvis den kabelen du har prøvd nå,gjør det lille..som igjen gir DEG den "store" forskjellen.. ja da er det bare og gå for det ;)

mvh Sense..
Helt enig. Akkurat sånn er det, spiller det så spiller det
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.948
Antall liker
27.933
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Pfffft, vel; Asbjørn forklarer det greit og forståelig for enhver i hans forrige innlegg., så..

Når det gjelder pris, er det kun et spørsmål om du vil betale et firma x antall kr for å sette på de samme
bitene du selv kan kjøpe for en femmer og montere på egen hånd.

Ellers, som en rent personlig betraktning, som ikke har noe som helst vitenskapelig hold; kobbertråd er ikke "rocket science".

Vennlig hilsen

Morten
 

Zappern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2002
Innlegg
163
Antall liker
21
Torget vurderinger
4
Asbjørn skrev:
Zappern skrev:
Skal det forstås som att gryphon ikke er kvalitet dersom jeg hører forskjell på to kabler ??
Nei, jeg har stor respekt for hva Gryphon holder på med, men isolert sett er "kabelfølsomhet" et symptom på at et eller annet er galt, IMHO. Gryphon har valgt en del litt spesielle tekniske løsninger, blant annet forsterkerkretser som tåler veldig stor båndbredde uten å få stabilitetsproblemer. Det har nok en del fordeler med impulsgjengivelse og "plutselighet", men jeg ser jo også at både du og Trompetnerd forteller om hørbare forbedringer ved å bruke kabler som begrenser den båndbredden noe. Det må bety at det er noen ulineariteter langt opp i den store båndbredden som foldes ned til hørbar intermodulasjonsforvrengning hvis den kiles med litt ultrasonisk støy. Det tyder igjen på at Gryphon kanskje ville fått enda bedre resultater ved å sette et mildt utgangsfilter på forsterkerne sine for å gjøre det samme inni boksen som disse Transparent-nettverkene gjør utenpå. Det ville ihvertfall vært en rimeligere løsning for kunden enn å bruke grisedyre kabler for å korrigere en overdrevent stor båndbredde i forsterkerne. Alt ingeniørarbeid handler om å finne brukbare kompromisser mellom motstridende hensyn, og Gryphon har tydeligvis valgt en litt annen vei enn de fleste, en vei som også drar med seg sånne ting som dette på minussiden av T-kontoen.

Det er komponentene inni filterboksene som koster noen tiere. Total pris for å lage en tilsvarende selv blir noen hundrelapper, med kontakter og det hele. Her er DIY-oppskriften på Transparent Reference høyttalerkabel, forresten, for den som gidder å lage en selv:
http://www.instructables.com/id/How-to-make-a-Transparent-Audio-Reference-XL-Speak/

Jeg sprettet opp en Transparent Super strømkabel hjemme hos meg selv, og den filterboksen var bare noen jernringer tredd rundt strømledningen, dandert med smeltelim og krympeslange. Det koster ikke noen tiere engang. Transparent baserer produksjonen sin på at underleverandører henter delene hos Transparent og lodder sammen produktene hjemme, så det er ingen ting i den produksjonsprosessen som er mer avansert enn vanlig DIY-virksomhet.

Men det er fortsatt ingen som betviler at det kan være hørbare forskjeller, langt mindre latterliggjør de som forteller om sine opplevelser med dette. Derimot kan det tenkes at jeg av og til føler et behov for å latterliggjøre produsentenes absurde "forklaringer" og like absurde prising, men det greier de forsåvidt helt fint på egen hånd også.
Interesang boksåpning og det viser en gammel model. Det er jo ikke dermed sagt att det er det samme inni dagens referance. Men like fult en tankevekker. Tittet på linken til bygge prsjektet og det så ikke ut til att noen hadde hørt på brygget
 

Zappern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2002
Innlegg
163
Antall liker
21
Torget vurderinger
4
Har i løpet av den tiden jeg har holdt på med hifi hatt mye forskjellig kabel. Noe hjemme snekkret og noe kjøpt.
Min subjektive oppfatning er att alt låter forskjellig. Har prøvd Duelund, stripline, mundorf, grøftekabel, innstalasjonkabel i bommulstrømpe,
STK kabel Renaisance crystal transparent cardas nordost kimber taralab wireworld.
Dersom kabel er på det nermeste likegyldig så skulle kanskje avisolert instalasjonskabel i en strømpe være like bra som noe annet
 

Zappern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2002
Innlegg
163
Antall liker
21
Torget vurderinger
4
til Asbjørn
Tror ikke Gryphon annbefaler noe annet enn sine egne kabler, de har jeg ikke prøvd.
Men så vidt jeg vet er det en rein kobberkabel, selvfølgelig til en fæl pris.
Noe av poenget med stor bandbredde er vel att det er mulig å oppretholde korekt fase i det hørbare området.
Om kablene begrenser det som likevel ligger langt oppi flaggermusland så betyr vel det bare att forsterkeren slipper å jobbe med høyfrekvente signaler og det må vel være bra?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jo, det er sikkert bra, og jeg tror så gjerne at det blir bedre resultat med Transparent kabler i kjeden, men jeg stiller likevel et aldri så lite spørsmålstegn ved først å betale ekstra for en forsterker med ekstremt stor båndbredde uten utgangsfilter, for deretter å betale enda mer for grisedyre kabler som er påloddet eksakt samme type filter som de fleste andre forsterkere allerede har som utgangsfilter. Salgsargumentene slår hverandre i hjel. Netto resultat blir ganske likt en forsterker med de samme filterkomponentene inni. Et passivt lavpassfilter med en viss knekkfrekvens gir eksakt samme fasedreining enten komponentene sitter inni forsterkeren eller i en boks på kabelen. Og da tror jeg kanskje det hadde vært like greit om Gryphon hadde bygget komponentene sine med litt mindre båndbredde og et normalt utgangsfilter.

Kabel er ikke likegyldig, og det er gode tekniske grunner til at det kan være hørbare forskjeller, men det er heller ikke spesielt vanskelig å lage et anlegg som er bortimot immunt for kabelforskjeller. Det handler stort sett om balansert signaloverføring og lav utgangsimpedans.
 

Zappern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2002
Innlegg
163
Antall liker
21
Torget vurderinger
4
Asbjørn skrev:
Jo, det er sikkert bra, og jeg tror så gjerne at det blir bedre resultat med Transparent kabler i kjeden, men jeg stiller likevel et aldri så lite spørsmålstegn ved først å betale ekstra for en forsterker med ekstremt stor båndbredde uten utgangsfilter, for deretter å betale enda mer for grisedyre kabler som er påloddet eksakt samme type filter som de fleste andre forsterkere allerede har som utgangsfilter. Salgsargumentene slår hverandre i hjel. Netto resultat blir ganske likt en forsterker med de samme filterkomponentene inni. Et passivt lavpassfilter med en viss knekkfrekvens gir eksakt samme fasedreining enten komponentene sitter inni forsterkeren eller i en boks på kabelen. Og da tror jeg kanskje det hadde vært like greit om Gryphon hadde bygget komponentene sine med litt mindre båndbredde og et normalt utgangsfilter.

Kabel er ikke likegyldig, og det er gode tekniske grunner til at det kan være hørbare forskjeller, men det er heller ikke spesielt vanskelig å lage et anlegg som er bortimot immunt for kabelforskjeller. Det handler stort sett om balansert signaloverføring og lav utgangsimpedans.
Det er vel ikke hva som kan lages som er problemet men kanskje hva som er tilgjengelig til betalbare priser samtidig som det er flesibelt nok til å brukes med hva som allerede finnes.

me
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det behøver ikke bli spesielt dyrt. Balanserte utganger og innganger koster ikke stort, og den opplagte måten å holde utgangsimpedansen lav på er å bruke tilstrekkelig mye negativ feedback. Fysikken er nå engang skrudd sånn sammen at den som insisterer på å bruke forsterkere uten negativ feedback av puritanske grunner samtidig skaffer seg et anlegg hvor det er stor sjanse for å høre forskjell på kabler, og hvor "matching" til høyttalernes impedansekurve vil gjøre enda mye større utslag enn det igjen.
 

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
957
Antall liker
108
Sted
Vallhall
orso skrev:
Tviler heller ikke på at det potensielt sett kan være en hørbar forskjell her.
Personlig vil jeg dog ikke velge den veien for å endre frekvensgangen. Mener man kan gjøre det både langt bedre og billigere på mange andre måter.
Problemet er jo at det er akkurat du og en neve andre her inne, som går nettopp denne veien for å endre frekvensgangen. Tykke flerlederkabler fra biltema, tilfører lyden mengder med forvrengning.

Kablene gjør lyden grøtete, for mørk, detaljene i toppen forsvinner eller blir dempet, lydtrykket og presisjonen blir ødelagt og PVC materialet rundt gjør den klinisk og kornete.

Hvis det er dette du mener med å ikke endre lyden, så er det jo bare å kjøre på.

Det er en rekke faktorer som må tas hensyn til når man skal lage en transperent kabel, bare for å nevne noe:
- Konduktivitet
- Skin effect
- Proximity effect
- Induktans
- Kapasitans
- Dielektrisk konstant / statisk elektrisitet
- Renhet og materialstruktur
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Vil ikke ta noen side i kabeldebatten om forskjeller og forbedringer, men vil presisere at filteret i Transparent aldri har vært hemmelig.

Dette står på NAT sin nettside http://www.norskaudioteknikk.no/downloads-transparent.html

Det er ikke kun boksen som er forskjellig i de dyrere kablene til TA.
De mener som Sinep at alt har noe og si og er hørbart.

De dyreste kablene strammer skruene på spesifikasjonene.
Hvorvidt det har en hørbar forbedring skal ikke jeg mene noe om. Jeg har ikke hørt de.

Virker på meg som et veldig seriøst firma.
 

Zappern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2002
Innlegg
163
Antall liker
21
Torget vurderinger
4
Trompetnerd skrev:
Vil ikke ta noen side i kabeldebatten om forskjeller og forbedringer, men vil presisere at filteret i Transparent aldri har vært hemmelig.
Dette står på NAT sin nettside http://www.norskaudioteknikk.no/downloads-transparent.html
Ja det er en veldig god og lettforståelig forklaring på hvordan og hvorfor. Uansett, jeg liker Transparent Audio
og for meg er det ingen tvil om att de gjør jobben. Og så har de et Innbytte system og oppgradering system som er unikt. for eks om jeg bytte inn ultraen til neste steg så får jeg en veldig grei innbytte pris (tror det var 70% av det de kostet) Såda betaler man mellomlegg og slipper å selge kabelen på brukten.
Og år jeg synes de spiller bedre enn noe annet i prisleie så da bruker jeg de
MVH Zappern
Det er ikke kun boksen som er forskjellig i de dyrere kablene til TA.
De mener som Sinep at alt har noe og si og er hørbart.

De dyreste kablene strammer skruene på spesifikasjonene.
Hvorvidt det har en hørbar forbedring skal ikke jeg mene noe om. Jeg har ikke hørt de.

Virker på meg som et veldig seriøst firma.
[/quot
 

Zappern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2002
Innlegg
163
Antall liker
21
Torget vurderinger
4
Asbjørn skrev:
Zappern skrev:
Skal det forstås som att gryphon ikke er kvalitet dersom jeg hører forskjell på to kabler ??
Nei, jeg har stor respekt for hva Gryphon holder på med, men isolert sett er "kabelfølsomhet" et symptom på at et eller annet er galt, IMHO. Gryphon har valgt en del litt spesielle tekniske løsninger, blant annet forsterkerkretser som tåler veldig stor båndbredde uten å få stabilitetsproblemer. Det har nok en del fordeler med impulsgjengivelse og "plutselighet", men jeg ser jo også at både du og Trompetnerd forteller om hørbare forbedringer ved å bruke kabler som begrenser den båndbredden noe. Det må bety at det er noen ulineariteter langt opp i den store båndbredden som foldes ned til hørbar intermodulasjonsforvrengning hvis den kiles med litt ultrasonisk støy. Det tyder igjen på at Gryphon kanskje ville fått enda bedre resultater ved å sette et mildt utgangsfilter på forsterkerne sine for å gjøre det samme inni boksen som disse Transparent-nettverkene gjør utenpå. Det ville ihvertfall vært en rimeligere løsning for kunden enn å bruke grisedyre kabler for å korrigere en overdrevent stor båndbredde i forsterkerne. Alt ingeniørarbeid handler om å finne brukbare kompromisser mellom motstridende hensyn, og Gryphon har tydeligvis valgt en litt annen vei enn de fleste, en vei som også drar med seg sånne ting som dette på minussiden av T-kontoen.
Det er komponentene inni filterboksene som koster noen tiere. Total pris for å lage en tilsvarende selv blir noen hundrelapper, med kontakter og det hele. Her er DIY-oppskriften på Transparent Reference høyttalerkabel, forresten, for den som gidder å lage en selv:
http://www.instructables.com/id/How-to-make-a-Transparent-Audio-Reference-XL-Speak/
Da har jeg en utfordring tildeg. Kan du lage en høtaler kabel som spiller like bra som siste Transparent ultra så kjøper jeg gerne kabelen for delepris(som bare er noen tiere i følge deg selv) + betaling for et par timer skal vi si 500pr time det er bra timesbetalt og et par timer høres ut til å være nok. Når kan jeg få kabelen?
Jeg sprettet opp en Transparent Super strømkabel hjemme hos meg selv, og den filterboksen var bare noen jernringer tredd rundt strømledningen, dandert med smeltelim og krympeslange. Det koster ikke noen tiere engang. Transparent baserer produksjonen sin på at underleverandører henter delene hos Transparent og lodder sammen produktene hjemme, så det er ingen ting i den produksjonsprosessen som er mer avansert enn vanlig DIY-virksomhet.

Men det er fortsatt ingen som betviler at det kan være hørbare forskjeller, langt mindre latterliggjør de som forteller om sine opplevelser med dette. Derimot kan det tenkes at jeg av og til føler et behov for å latterliggjøre produsentenes absurde "forklaringer" og like absurde prising, men det greier de forsåvidt helt fint på egen hånd også.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Zappern skrev:
Da har jeg en utfordring tildeg. Kan du lage en høtaler kabel som spiller like bra som siste Transparent ultra så kjøper jeg gerne kabelen for delepris(som bare er noen tiere i følge deg selv) + betaling for et par timer skal vi si 500pr time det er bra timesbetalt og et par timer høres ut til å være nok. Når kan jeg få kabelen
Lag den selv. Oppskriften har du, og jeg har annet å gjøre. Er allerede flere år på etterskudd med de DIY-prosjektene jeg har satt meg fore å lage, jfr høyttalertråden i signaturen. Mulig jeg lager en sånn kabel en gang, men det blir i så fall i forbindelse med at jeg bygger en litt sær effektforsterker med marginal stabilitet. Hvis jeg først lager en slik så skal du gjerne få låne den helt gratis for å prøve, men du bør ikke holde pusten mens du venter, for å si det slik.

Legg forresten merke til hvordan det florerer med små kabelprodusenter som alle mener at de lager verdens beste kabler. De fleste av dem er glorifiserte DIY-prosjekter med en drøy prislapp på. Dette er faktisk ikke spesielt vanskelig.
 

Zappern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2002
Innlegg
163
Antall liker
21
Torget vurderinger
4
Jeg har jo en slik høytalerkabel og er fornøyd med den og jeg tror ikke det er så lett å lage den og det er ikke jeg som har behov for å vise att man kan det.
Uansett jeg er godt fornøyd med de Transparent kablene jeg har og nå så blir det sikkert fler, når jeg får råd.
I mellomtiden får jeg spille på det jeg har, det er ikke så værst det heller.
Når jeg startet denne tråden så sa jeg ikke hva jeg spilte på, det ble antatt at det var Diablo siden det står på profilen. Når jeg bruker Diabloen så er det med en XLR ultra. men i dette tilfellet med 2 st rca ultra
Så var det mellom Gryphon Mikado- Joule Electra AL150SE - TRI88. CD spiller til rørpre til røramp.
Jeg ville da se om det var noe å hente på bedre kabler enn de jeg brukte som var Renaisance Audio blue standard
og Crystalkabel Connect.
 
Topp Bunn