Hva proffene mener om kabler...

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
Her er en link til Prosoundweb, hvor mange lydproffer bruker forumene. Dette er skrevet av Dan Lavry, en ikke helt ukjent produsent av bl.a. Lavry DAC,er.

http://recforums.prosoundweb.com/index.php/t/3979/0/

Kanskje ikke helt relevant til anlegget hjemme i stua, men kabler er kabler eller.... ;D
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Les hva Steve Hoffman skriver, ikke helt ukjent han heller ;)
 
L

Lydtekniker

Gjest
Her er en link til Prosoundweb, hvor mange lydproffer bruker forumene. Dette er skrevet av Dan Lavry, en ikke helt ukjent produsent av bl.a. Lavry DAC,er.

http://recforums.prosoundweb.com/index.php/t/3979/0/

Kanskje ikke helt relevant til anlegget hjemme i stua, men kabler er kabler eller.... ;D
De aller, aller fleste garvede pro-audio folk, inkludert "guruer" som Dan Lavry og Bob Katz, ler godt av esoteriske hifi-kabler til mangfoldige tusen kroner. Det de ikke ler av, er dyktige musikere, god akustikk, gode mikrofoner, gode mikrofonpreamper og gode AD-konvertere.

Ellers takk for linken, det sto mye interessant der. Lavry har jo vist at han har skrivekløe på andre pro-audio fora og :)
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
De aller, aller fleste garvede pro-audio folk, inkludert "guruer" som Dan Lavry og Bob Katz, ler godt av esoteriske hifi-kabler til mangfoldige tusen kroner.
Garvede audiofile ler seg sikkert skakke av Dan Lavry og Bob Katz også. Når man har trasket sine barnesko i denne menigheten er man sikkert programmert for resten av livet. Dette er nesten som å legge Gunner Stålsets tolkning av bibelen til grunn for sitt livssyn. Hvis du anser noen av disse for å være gud, så er det helt ok for meg.
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Garvede audiofile ler seg sikkert skakke av Dan Lavry og Bob Katz også. Når man har trasket sine barnesko i denne menigheten er man sikkert programmert for resten av livet. Dette er nesten som å legge Gunner Stålsets tolkning av bibelen til grunn for sitt livssyn. Hvis du anser noen av disse for å være gud, så er det helt ok for meg.
;D ;D Jepp, har mye mer tro på Steve Hoffmans ører for å si det mildt ;)
 
L

Lydtekniker

Gjest
Garvede audiofile ler seg sikkert skakke av Dan Lavry og Bob Katz også. Når man har trasket sine barnesko i denne menigheten er man sikkert programmert for resten av livet. Dette er nesten som å legge Gunner Stålsets tolkning av bibelen til grunn for sitt livssyn. Hvis du anser noen av disse for å være gud, så er det helt ok for meg.
Det er nok litt mer nyansert enn som så. Les postene til Lavry på Prosoundweb, så ser du nok at mannen er rimelig reflektert på området. Det samme gjelder forøvrig Bob Katz. Du kan godt kalle pro-audio for en "menighet" for min del, men faktum er at denne siden av bordet forholder seg stort sett til fakta og vitenskapelige data, mens de religiøse tendensene nok heller er litt mer synlige innen den audiofile verden der alt fra grønn tusj, syltetøyglass med grus og pensling av transistorer med olje til kryobehandling av CDer har hatt sitt fremtog.

Bob Katz har blant annet skrevet Mastering Audio - The Art and the Science, som er en glimrende bok om mastering (jeg har denne selv), og levner liten tvil om hans evner innen dette fagfeltet. Her er hva han har å si om kabeldebatten, for de som måtte være interessert.
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Grunnen til at du trekker frem godeste Bob er sikkert fordi du vil underbygge ditt eget synspunkt i denne saken. Problemet er at det ikke gjør noe fra eller til i denne sammenhengen. Jeg stoler kun på min egen hørsel og ferdig med det!
 
L

Lydtekniker

Gjest
Grunnen til at du trekker frem godeste Bob er sikkert fordi du vil underbygge ditt eget synspunkt i denne saken. Problemet er at det ikke gjør noe fra eller til i denne sammenhengen. Jeg stoler kun på min egen hørsel og ferdig med det!
Mitt synspunkt som er formet av mine egne lytteerfaringer, mine fysikkunnskaper og uttalelser fra andre mennesker, med tonnevis av mer erfaring enn undertegnede, som jobber med lyd profesjonelt til daglig, sammenfaller nok jevnt over med de gjengse oppfatningene innen pro-audio, det er vel ingen bombe. Skal jeg ikke få lov til å presentere dette på en tråd som heter "Hva proffene mener om kabler..."?

Stole 100% på hørselen sin slutter man med når man har studert litt psykoakustikk, samt skrudd på en EQ/kompressor og innbilt seg å høre forskjell for så å innse at enheten ikke en gang er koblet inn i kjeden. Hørselen er ikke et perfekt objektivt måleinstrument med identiske prestasjoner fra øyeblikk til øyeblikk, totalt uten påvirkningskraft fra forventning, dagsform etc.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Nå begynner jeg VIRKELIG å bli bekymret på godlydens vegne i fremtiden.

Hilsen en som bruker... Klotz fordi det låter bedre i mitt oppsett og etter min smak, enn MYE dyrere kabler :)
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Skal jeg ikke få lov til å presentere dette på en tråd som heter "Hva proffene mener om kabler..."?
Jo, det skal du få lov til, men jeg skal også få lov til å fortelle at du og dine likesinnede tar feil.

Stole 100% på hørselen sin slutter man med når man har studert litt psykoakustikk, ........
Jeg bruker de samme ørene når jeg hører på musikk også, så det som er psykoakustisk bra for å høre foskjell på kabler er også psykoakustisk bra for å høre på musikk.

I stedet for å komme med tåplige utsagn om hva som ikke har noen betydning for lyden, burde disse såkalte "proffene" snart komme opp med teknikker eller håndgrep som gjør at den lyden som kommer ut av CD'ene ved avspilling er den samme som blir puttet inn på dem under produksjoen. Her er det garantert noe som går fullstendig galt!

Det er vel også lov å spørre om hvor mange av disse "proffene" (som hører musikk hele dagen lang i jobbsammenheng) virkelig har noen interesse av å høre kritisk på musikk i fritiden for å analysere lydgjengivelsen fra et stereoanlegg. Disse menneskene har kun kunnskap om lyden der den skapes, og ikke der den gjengis. Dette gjelder for en viss grad også innen mastering. Hvis de hadde interessert seg for dette tror jeg vi hadde kommet mye lengre enn vi faktisk har pr i dag. Tenk om man hadde den samme innstillingen som disse menneskene innen formel-1?

Som du sikkert vet er det en del produsenter som faktisk tar hensyn til slike ting, noe som helt klart høres på sluttresultatet.
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
139
Sted
Bergen
Støttes!

Endre
Jo, det skal du få lov til, men jeg skal også få lov til å fortelle at du og dine likesinnede tar feil.


Jeg bruker de samme ørene når jeg hører på musikk også, så det som er psykoakustisk bra for å høre foskjell på kabler er også psykoakustisk bra for å høre på musikk.

I stedet for å komme med tåplige utsagn om hva som ikke har noen betydning for lyden, burde disse såkalte "proffene" snart komme opp med teknikker eller håndgrep som gjør at den lyden som kommer ut av CD'ene ved avspilling er den samme som blir puttet inn på dem under produksjoen. Her er det garantert noe som går fullstendig galt!

Det er vel også lov å spørre om hvor mange av disse "proffene" (som hører musikk hele dagen lang i jobbsammenheng) virkelig har noen interesse av å høre kritisk på musikk i fritiden for å analysere lydgjengivelsen fra et stereoanlegg. Disse menneskene har kun kunnskap om lyden der den skapes, og ikke der den gjengis. Dette gjelder for en viss grad også innen mastering. Hvis de hadde interessert seg for dette tror jeg vi hadde kommet mye lengre enn vi faktisk har pr i dag. Tenk om man hadde den samme innstillingen som disse menneskene innen formel-1?

Som du sikkert vet er det en del produsenter som faktisk tar hensyn til slike ting, noe som helt klart høres på sluttresultatet.
 
S

slowmotion

Gjest
Dette kan sikkert bli en interessant tråd etterhvert ;D.

Eksempel fra virkeligheten(!) ( dvs mitt standpunkt):

Da jeg var ung og hadde bedre hørsel enn i dag,
og kun hadde ferdigkjøpte forsterkere og høytalere,
brukte jeg en god del penger på kabler også.

Etter at jeg begynte å bygge rørforsterkere og høytalere selv,
som ble brukt parallelt med kjøpegreiene, begynte jeg å innse
at forsterkerne, og særlig høytalerne var mye viktigere
enn kablene når det gjaldt å hente godlyd ut av greiene.
Så mye at mine nåværende kabler er ganske rimelige ting,
RG-62 mellom forsterkerne og kopper enkeltledere til høytalerne.

Det vil også si at jeg har mye større sympati for "proffene"s innstilling til
gromme kabler enn jeg har for "audiophilene"s syn på viktigheten av
samme.

Mitt standpunkt har altså endret seg i løpet av tiden.
Nå kan jo de fleste her si "Hva så?" , og det har de jo helt rett i.
Det spiller ingen rolle for menigheten hva jeg synes om dette,
akkurat som om det ikke spiller noen rolle for meg at noen gidder å
bruke 50 tusinger på gromme kabler.
( Jeg må inrømme at jeg vel heller ville lagt de pengene på å bedre akkustikken i lytterommet)

;)
 
M

Medlem 1792

Gjest
Det er faktisk noen profesjonelle (artister/produsenter) som mener kabler har en innvirkning på lyden. Noen bruker faktisk ”Hi-Fi” kabler i studio, se f.eks.:
http://www.monstercable.com/famous/

Produsenten Joe Harley vet jeg bruker AudioQuest kabler (kanskje ikke så rart da han har hatt en finger med i spillet i dette firmaet), det står i hvertfall det på platene han har produsert for Telarc og AudioQuest Music.
De profesjonelle er vel ”som oss”, noen mener kabler påvirker lyden i større eller mindre grad og noen mener at en kabel er en kabel.
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Det er faktisk noen profesjonelle (artister/produsenter) som mener kabler har en innvirkning på lyden. Noen bruker faktisk ”Hi-Fi” kabler i studio, se f.eks.:
http://www.monstercable.com/famous/

Produsenten Joe Harley vet jeg bruker AudioQuest kabler (kanskje ikke så rart da han har hatt en finger med i spillet i dette firmaet), det står i hvertfall det på platene han har produsert for Telarc og AudioQuest Music.
De profesjonelle er vel ”som oss”, noen mener kabler påvirker lyden i større eller mindre grad og noen mener at en kabel er en kabel.
Steve Hoffman bruker Kubala-Sosna overalt i studioet sitt.
 
O

om.s

Gjest
Jeg bruker de samme ørene når jeg hører på musikk også, så det som er psykoakustisk bra for å høre foskjell på kabler er også psykoakustisk bra for å høre på musikk.

I stedet for å komme med tåplige utsagn om hva som ikke har noen betydning for lyden, burde disse såkalte "proffene" snart komme opp med teknikker eller håndgrep som gjør at den lyden som kommer ut av CD'ene ved avspilling er den samme som blir puttet inn på dem under produksjoen. Her er det garantert noe som går fullstendig galt!

Det er vel også lov å spørre om hvor mange av disse "proffene" (som hører musikk hele dagen lang i jobbsammenheng) virkelig har noen interesse av å høre kritisk på musikk i fritiden for å analysere lydgjengivelsen fra et stereoanlegg. Disse menneskene har kun kunnskap om lyden der den skapes, og ikke der den gjengis. Dette gjelder for en viss grad også innen mastering. Hvis de hadde interessert seg for dette tror jeg vi hadde kommet mye lengre enn vi faktisk har pr i dag. Tenk om man hadde den samme innstillingen som disse menneskene innen formel-1?

Som du sikkert vet er det en del produsenter som faktisk tar hensyn til slike ting, noe som helt klart høres på sluttresultatet.
Godt innlegg!! og støttes selvsagt...

mvh
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.552
Antall liker
7.058
Av og til kan man jo lure hvor placeboen har størst effekt. På dem som mener å høre forskjell på kabler, eller dem som plutselig ikke lenger hører forskjell etter å ha lært seg en ny formel...
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har tidligere antydet at placebo kan virke begge veier. Ingen gadd/turte å kommentere det.

Lykke til noruego. ;)
 
T

theStig

Gjest
Interessant som alltid å få vite at noen tilber kabler, og andre gjør det ikke, og at dette skjer både hos leg og lærd. Denne tråden er vel kun til for tilbaketrekning til i skyttergravene?
 
L

Lydtekniker

Gjest
JI stedet for å komme med tåplige utsagn om hva som ikke har noen betydning for lyden, burde disse såkalte "proffene" snart komme opp med teknikker eller håndgrep som gjør at den lyden som kommer ut av CD'ene ved avspilling er den samme som blir puttet inn på dem under produksjoen. Her er det garantert noe som går fullstendig galt!
Som jeg har sagt en god del ganger tidligere, så er det markedet som bestemmer, ikke den individuelle tekniker. Vil plateselskap & produsent ha en skive som livskiten er skvist ut av, er ikke teknikeren i noen posisjon til å nekte dette. Gjør man det, står man der uten jobb ganske fort. Det finnes ikke mange teknikere som har råd til å være idealister på dette området, rett og slett. Det finnes hensyn man må ta, kameler man må svelge og folk man skal tekkes dersom man har lyst til å få en telefon også neste gang artisten skal spille inn noe.

....og eventuelle kabelforskjeller utgjør oppi alt virrvarret av instrumenter, mikrofoner, akustikk, preamper, AD-konvertere, analog/digital prosessering, nedmiks og sluttmastering, en i beste fall ytterst marginal differanse. Kari Bremnæs har blitt fraktet gjennom ganske så mange meter med helt standard industrikvalitet XLR, sannsynligvis Klotz til 12-13 kr. meteren eller så.

Det er vel også lov å spørre om hvor mange av disse "proffene" (som hører musikk hele dagen lang i jobbsammenheng) virkelig har noen interesse av å høre kritisk på musikk i fritiden for å analysere lydgjengivelsen fra et stereoanlegg.
Nå kan ikke jeg snakke for alle teknikere, selvsagt (i tillegg til at jeg hovedsaklig sysler med TV-ting) - men jeg er hvertfall lidenskapelig interessert i musikk både på det musikalske plan og det tekniske plan. Jeg har spilt slagverk i snart 15 år, og jeg spiller også litt gitar. Jeg har spilt i 4 forskjellige band, og jeg komponerer også selv litt musikk på fritiden. Veldig mange teknikere, både studio og live, spiller et instrument, og jeg har vært borti flere teknikere som faktisk kan beskrives som virtuoser - tidvis bedre enn en god del av musikerne de samarbeider med. Å studere sjangerkonvensjoner er også ganske vanlig blant studioteknikere med litt fartstid, og de vet hva som gjør at reggae låter som reggae og funk som funk. Dyktige teknikere tenker også ikke så rent lite dramaturgi når de mikser musikk, selv om de fleste muligens vil oppleve dette som subtilt, inntil virkemidlene pekes ut for dem.

Disse menneskene har kun kunnskap om lyden der den skapes, og ikke der den gjengis. Dette gjelder for en viss grad også innen mastering.
Det er din påstand, men dette er positivt galt - de aller fleste dyktige teknikere er fullstendig klar over at avspillingssituasjonen for konsument som regel ikke gjenspeiler forholdene i kontrollrommet under miks, og forsøker å kompensere for dette ved å kontrollytte miksen sin under flere ulike forhold og utføre nødvendige justeringer før den sendes til mastering. Masteringstekniker gir også alltid fra seg en lyttekopi til band/produsent/plateselskap som de så skal godkjenne før masteren sendes til trykking. Man kan ikke gjøre både MP3-generasjonen og audiofile 100% til lags med en og samme miks, men man må prøve å finne en gylden middelvei som treffer målgruppen for musikken best mulig.

Sjekk ut instruksjonsvideoen Mix It Like A Record av Charles Dye. Litt harry, men den viser godt hvordan en profesjonell tekniker bør tenke både musikk, teknikk og dramaturgi under miks (så kan man naturligvis være uenig i valgene Charles Dye tar i videoen, men han har hvertfall et gjennomtenkt mål med alle sammen). Å mikse en låt, for ikke å snakke om et helt album, er faktisk mentalt ganske utmattende. Jeg trenger hvertfall et par dagers pause før jeg kan begynne å tenke på å mikse igjen, rett og slett fordi man blir blind for nyanseforskjeller ganske fort når man sitter pal. Det er litt annerledes å jobbe med produksjon enn det er å slenge seg i stresslessen foran ML´ene etter jobben med et glass Cabernet Sauvignon i hånda og go´tøflene på føttene :)
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Stole 100% på hørselen sin slutter man med når man har studert litt psykoakustikk, samt skrudd på en EQ/kompressor og innbilt seg å høre forskjell for så å innse at enheten ikke en gang er koblet inn i kjeden. Hørselen er ikke et perfekt objektivt måleinstrument med identiske prestasjoner fra øyeblikk til øyeblikk, totalt uten påvirkningskraft fra forventning, dagsform etc.
Vi får se, vi får se...
Snart klart for en ABX test her nå....
 

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
Anbefaler alle som synes at profesjonelle lydteknikere og produsenter er noen duster som ikke aner hva som foregår utenfor studioet, å ta seg en tur til et proft studio. Dere får sikkert lov til å se hvordan ting blir gjort.
Det vil helt sikkert bedre forståelsen for dette yrket.

Bilmekanikere trimmer ikke alle biler som er inne til service heller........
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Anbefaler alle som synes at profesjonelle lydteknikere og produsenter er noen duster som ikke aner hva som foregår utenfor studioet, å ta seg en tur til et proft studio. Dere får sikkert lov til å se hvordan ting blir gjort.
Det vil helt sikkert bedre forståelsen for dette yrket.

Bilmekanikere trimmer ikke alle biler som er inne til service heller........
Så da er Steve Hoffman kunnskapsløs?
 
O

om.s

Gjest
Jeg har tidligere antydet at placebo kan virke begge veier. Ingen gadd/turte å kommentere det.
Dette har man da kommentert tidligere, men jeg omtalte det som en form for "omvendt placebo".
Riktig nok ikke ifbm ditt innlegg, og det var også rimelig tyst rundt påstanden.

Men noruego belyser det veldig godt i sin lille observasjon...

mvh
 
L

Lydtekniker

Gjest
Placebo er placebo uansett. Man kan jo ikke gardere seg mot at surpomper som undertegnede legger vrangviljen til og benekter forskjeller som reelt sett burde være hørbare i en ABX.

...men man kan jo kanskje motvirke dette ved å med vilje legge inn komponenter som åpenbart endrer lydkarakteren ved enkelte kabelskifter (eksempelvis et slakt høypassfilter eller et notch-filter med høy Q) uten at forsøkspersonen er klar over dette - dersom formelsamlingsfascisten da sitter der med sur mine og rister på hodet, kan man jo konkludere med at:

a) fjompen er døv

b) fjompen nekter å vedkjenne seg den åpenbare lydforskjellen

Jeg ville helst ikke hatt noen av disse stemplene på meg, så jeg ville uansett sagt ifra dersom jeg mente å høre en forskjell, uavhengig av hva som står i fysikkboka.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
om.s, du har sikkert kommentert 'omvendt' placebo før. Min feil at jeg sjelden gidder å plage meg med finlesing av kabeltrådene..

SP1, du har en god idè. Å kombinere flere elementer som begge leire mener er hørbare vil være et stykke på vei til et fungerende blindtestregime.

Jeg tror vi vil få en 'sobering experience' når det gjelder hva vi er i stand til å høre i blindtester. Eller med andre ord, jeg er ikke sikker på at alle klarer å prikke 'studioeffekter' heller.
 
O

om.s

Gjest
om.s, du har sikkert kommentert 'omvendt' placebo før. Min feil at jeg sjelden gidder å plage meg med finlesing av kabeltrådene..
Min lille mening med denne komentaren var på linje med noruego¨s lille glimrende observasjon, det kan nesten virke noen ganger som om man mener seg vaksinert mot placebo forbi man har lärt seg en formel el to.

mvh
 
K

knutinh

Gjest
Jeg har tidligere antydet at placebo kan virke begge veier. Ingen gadd/turte å kommentere det.

Lykke til noruego. ;)
Det har jeg også sagt opptil flere ganger.

-k
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Som jeg har sagt en god del ganger tidligere, så er det markedet som bestemmer, ikke den individuelle tekniker. Vil plateselskap & produsent ha en skive som livskiten er skvist ut av, er ikke teknikeren i noen posisjon til å nekte dette. Gjør man det, står man der uten jobb ganske fort. Det finnes ikke mange teknikere som har råd til å være idealister på dette området, rett og slett. Det finnes hensyn man må ta, kameler man må svelge og folk man skal tekkes dersom man har lyst til å få en telefon også neste gang artisten skal spille inn noe.
......og dette

- de aller fleste dyktige teknikere er fullstendig klar over at avspillingssituasjonen for konsument som regel ikke gjenspeiler forholdene i kontrollrommet under miks, og forsøker å kompensere for dette ved å kontrollytte miksen sin under flere ulike forhold og utføre nødvendige justeringer før den sendes til mastering. Masteringstekniker gir også alltid fra seg en lyttekopi til band/produsent/plateselskap som de så skal godkjenne før masteren sendes til trykking. Man kan ikke gjøre både MP3-generasjonen og audiofile 100% til lags med en og samme miks, men man må prøve å finne en gylden middelvei som treffer målgruppen for musikken best mulig.
Ikke for å vri rundt kniven, men er det ikke litt meningsløst å i hele tatt trekke frem små kabelforskjeller når det tydligvis (etter det du skriver) er så mye annet som er feil og nødvendigvis må rettes opp først? Jeg regner fremdeles med at det første innlegget ditt henviste til kabler i innspillingskjeden.
 
L

Lydtekniker

Gjest
Det ble stilt spørsmål rundt kvalifikasjonene til teknikere (jmf "noe går fryktelig galt et sted" og "teknikere har ingen kunnskaper om avspilling, bare innspilling"), og jeg ønsket å nyansere dette litt med innleggene du siterer, men det er ikke relevant i forhold til trådens tema som sådan.

...hvis det var det som var spørsmålet ditt?
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
.....og jeg ønsket å nyansere dette litt med innleggene du siterer, men det er ikke relevant i forhold til trådens tema som sådan.
Ok, men som du selv skriver i første innlegg; " Kanskje ikke helt relevant til anlegget hjemme i stua, men kabler er kabler eller.... "

Altså, har det noen betydning hvilken kabel man benytter under innspilling og produksjon når det er så mange andre ting som ødelegger lyden her?

Ellers er det som presenteres av Lavry noe vi har sett og hørt mange ganger før, - Det finnes ingen parametre som tilsier at det skal være lydmessig forskjell på kabler.
 
L

Lydtekniker

Gjest
Ok, men som du selv skriver i første innlegg; " Kanskje ikke helt relevant til anlegget hjemme i stua, men kabler er kabler eller.... "
Du forveksler meg med trådstarter, tror jeg ;)
 

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
Tror ayaboh antar helt rett her. I et lydstudio er det så mange parameter som gjør atskillig mer med lyden enn kablene, at det blir litt uvesentlig å tulle med dyre kabler.
Ikke minst endrer kjeden seg hele tiden. man bytter preamper, mikrofoner o.s.v. hele tiden for å få ting optimalt innenfor det budsjettet og tiden man er tildelt.
Hvis en teknikker kan bruke 50 000,- på kabler eller mikrofoner, tror jeg neppe han hadde valgt kabler. IMO.

Hjemme i godstolen er det strengt tatt ikke så veldig mye som endrer seg, så det er vel lettere å høre forskjellene også.

Ellers så var dette kun ment som interessant lesing av tanker skrevet av en forholdvis kunnskapsrik person på elektronikkområdet.
 
K

knutinh

Gjest
Tror ayaboh antar helt rett her. I et lydstudio er det så mange parameter som gjør atskillig mer med lyden enn kablene, at det blir litt uvesentlig å tulle med dyre kabler.
Ikke minst endrer kjeden seg hele tiden. man bytter preamper, mikrofoner o.s.v. hele tiden for å få ting optimalt innenfor det budsjettet og tiden man er tildelt.
Hvis en teknikker kan bruke 50 000,- på kabler eller mikrofoner, tror jeg neppe han hadde valgt kabler. IMO.
Generelt enig
Hjemme i godstolen er det strengt tatt ikke så veldig mye som endrer seg,
enig
så det er vel lettere å høre forskjellene også.
Uenig. Jeg har ingen tro på at hifi-lyttesituasjonen eller hifi-interesserte har bedre forutsetninger for å høre forskjeller enn lydteknikere. Jeg har sett blindtester som kanskje tyder på det motsatte.

-k
 

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
Forutsetningene er nok like gode om ikke bedre, men jeg tror neppe lydteknikkeren skifter en kabel for å endre lyden. Det fins da andre og atskillig bedre og enklere ting å bytte ut/endre på for å oppnå det man vil.
Han bruker det verktøyet som er riktig til oppgaven der og da, om det er å skifte preamp, mikrofon, bruke eq eller hva man nå skal endre på. Men kabel tror jeg ikke han skifter, hvis den ikke er ødelagt da.........

Mente bare at omgivelsene i heimen er bedre egnet til å høre ørsmå forskjeller i, enn i en arbeidssituasjon i et studio.
Derimot hvis man sitter i fred og ro alene og gjennomhører miksen kl. 04:00 en tordagsnatt (ikke nødvendigvis torsdag) hører man som regel lettere hva som er gjort galt i løpet av innspillingen.
 
L

Lydtekniker

Gjest
Mente bare at omgivelsene i heimen er bedre egnet til å høre ørsmå forskjeller i, enn i en arbeidssituasjon i et studio.
Det kommer selvsagt an på konstruksjonen av studioet og det private lytterommet. På jobben har vi en del redigeringssuiter med ganske så bra Genelec monitoring og akustisk dempede flater. Det hender at jeg tar med meg arbeidet hjem til mitt private "studio" med Dynaudio monitoring (ganske så bra høyttalere dette og), men lite akustiske remedier, og som regel må jeg gå over det jeg har gjort hjemme når jeg kommer på jobben igjen, fordi det virker som om ting rett og slett blir for "blurry" hjemme hos meg til å skille ut nyansene. Det skal sies at rommet mitt ikke er spesielt godt, så enda et argument for å sette akustikk foran kabler :)
 
Topp Bunn