Side 1 av 4 123 ... SisteSiste
Resultater 1 til 20 av 62
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Overivrig entusiast trex's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2003
    Innlegg
    916
    Tagget i
    0 Innlegg

    Hva proffene mener om kabler...

    Her er en link til Prosoundweb, hvor mange lydproffer bruker forumene. Dette er skrevet av Dan Lavry, en ikke helt ukjent produsent av bl.a. Lavry DAC,er.

    http://recforums.prosoundweb.com/index.php/t/3979/0/

    Kanskje ikke helt relevant til anlegget hjemme i stua, men kabler er kabler eller....

  2. #2
    Hifi Freak Viking's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2002
    Innlegg
    2,690
    Tagget i
    0 Innlegg

    Re: Hva proffene mener om kabler...

    Les hva Steve Hoffman skriver, ikke helt ukjent han heller
    CEC TL3N, WW Platinum starlight AES/EBU og Silver Electra, Verastarr Grand Illusion Statement HC strømkabler og Signature 2 XLR,Trinnov Amethyst, Denafrips Terminator, Audio Insight M1(2,5kva trafo), Audio Insight Ribbon Reference 2.2, Verastarr Signature 2 EVO HT-kabel

  3. #3
    Lydtekniker
    Guest

    Re: Hva proffene mener om kabler...

    Her er en link til Prosoundweb, hvor mange lydproffer bruker forumene. Dette er skrevet av Dan Lavry, en ikke helt ukjent produsent av bl.a. Lavry DAC,er.

    http://recforums.prosoundweb.com/index.php/t/3979/0/

    Kanskje ikke helt relevant til anlegget hjemme i stua, men kabler er kabler eller....
    De aller, aller fleste garvede pro-audio folk, inkludert "guruer" som Dan Lavry og Bob Katz, ler godt av esoteriske hifi-kabler til mangfoldige tusen kroner. Det de ikke ler av, er dyktige musikere, god akustikk, gode mikrofoner, gode mikrofonpreamper og gode AD-konvertere.

    Ellers takk for linken, det sto mye interessant der. Lavry har jo vist at han har skrivekløe på andre pro-audio fora og

  4. #4
    Hifi Freak ayaboh's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2005
    Innlegg
    1,690
    Tagget i
    0 Innlegg

    Re: Hva proffene mener om kabler...

    De aller, aller fleste garvede pro-audio folk, inkludert "guruer" som Dan Lavry og Bob Katz, ler godt av esoteriske hifi-kabler til mangfoldige tusen kroner.
    Garvede audiofile ler seg sikkert skakke av Dan Lavry og Bob Katz også. Når man har trasket sine barnesko i denne menigheten er man sikkert programmert for resten av livet. Dette er nesten som å legge Gunner Stålsets tolkning av bibelen til grunn for sitt livssyn. Hvis du anser noen av disse for å være gud, så er det helt ok for meg.


  5. #5
    Hifi Freak Viking's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2002
    Innlegg
    2,690
    Tagget i
    0 Innlegg

    Re: Hva proffene mener om kabler...


    Garvede audiofile ler seg sikkert skakke av Dan Lavry og Bob Katz også. Når man har trasket sine barnesko i denne menigheten er man sikkert programmert for resten av livet. Dette er nesten som å legge Gunner Stålsets tolkning av bibelen til grunn for sitt livssyn. Hvis du anser noen av disse for å være gud, så er det helt ok for meg.
    ;D ;D Jepp, har mye mer tro på Steve Hoffmans ører for å si det mildt ;)
    CEC TL3N, WW Platinum starlight AES/EBU og Silver Electra, Verastarr Grand Illusion Statement HC strømkabler og Signature 2 XLR,Trinnov Amethyst, Denafrips Terminator, Audio Insight M1(2,5kva trafo), Audio Insight Ribbon Reference 2.2, Verastarr Signature 2 EVO HT-kabel

  6. #6
    Lydtekniker
    Guest

    Re: Hva proffene mener om kabler...


    Garvede audiofile ler seg sikkert skakke av Dan Lavry og Bob Katz også. Når man har trasket sine barnesko i denne menigheten er man sikkert programmert for resten av livet. Dette er nesten som å legge Gunner Stålsets tolkning av bibelen til grunn for sitt livssyn. Hvis du anser noen av disse for å være gud, så er det helt ok for meg.
    Det er nok litt mer nyansert enn som så. Les postene til Lavry på Prosoundweb, så ser du nok at mannen er rimelig reflektert på området. Det samme gjelder forøvrig Bob Katz. Du kan godt kalle pro-audio for en "menighet" for min del, men faktum er at denne siden av bordet forholder seg stort sett til fakta og vitenskapelige data, mens de religiøse tendensene nok heller er litt mer synlige innen den audiofile verden der alt fra grønn tusj, syltetøyglass med grus og pensling av transistorer med olje til kryobehandling av CDer har hatt sitt fremtog.

    Bob Katz har blant annet skrevet Mastering Audio - The Art and the Science, som er en glimrende bok om mastering (jeg har denne selv), og levner liten tvil om hans evner innen dette fagfeltet. Her er hva han har å si om kabeldebatten, for de som måtte være interessert.

  7. #7
    Hifi Freak ayaboh's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2005
    Innlegg
    1,690
    Tagget i
    0 Innlegg

    Re: Hva proffene mener om kabler...

    Grunnen til at du trekker frem godeste Bob er sikkert fordi du vil underbygge ditt eget synspunkt i denne saken. Problemet er at det ikke gjør noe fra eller til i denne sammenhengen. Jeg stoler kun på min egen hørsel og ferdig med det!

  8. #8
    Lydtekniker
    Guest

    Re: Hva proffene mener om kabler...

    Grunnen til at du trekker frem godeste Bob er sikkert fordi du vil underbygge ditt eget synspunkt i denne saken. Problemet er at det ikke gjør noe fra eller til i denne sammenhengen. Jeg stoler kun på min egen hørsel og ferdig med det!
    Mitt synspunkt som er formet av mine egne lytteerfaringer, mine fysikkunnskaper og uttalelser fra andre mennesker, med tonnevis av mer erfaring enn undertegnede, som jobber med lyd profesjonelt til daglig, sammenfaller nok jevnt over med de gjengse oppfatningene innen pro-audio, det er vel ingen bombe. Skal jeg ikke få lov til å presentere dette på en tråd som heter "Hva proffene mener om kabler..."?

    Stole 100% på hørselen sin slutter man med når man har studert litt psykoakustikk, samt skrudd på en EQ/kompressor og innbilt seg å høre forskjell for så å innse at enheten ikke en gang er koblet inn i kjeden. Hørselen er ikke et perfekt objektivt måleinstrument med identiske prestasjoner fra øyeblikk til øyeblikk, totalt uten påvirkningskraft fra forventning, dagsform etc.

  9. #9
    Æresmedlem emotikon's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2004
    Innlegg
    11,853
    Tagget i
    0 Innlegg

    Re: Hva proffene mener om kabler...

    Nå begynner jeg VIRKELIG å bli bekymret på godlydens vegne i fremtiden.

    Hilsen en som bruker... Klotz fordi det låter bedre i mitt oppsett og etter min smak, enn MYE dyrere kabler
    mvh emotikon

    Without music, life would be an error. - Nietzsche
    Too many pieces of music finish too long after the end. - Igor Stravinsky
    Leidenschaften gehören nicht zum Menschen als etwas Natürliches. Sie sind immer Ausnahme oder Auswüchse. - Brahms

  10. #10
    Hifi Freak ayaboh's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2005
    Innlegg
    1,690
    Tagget i
    0 Innlegg

    Re: Hva proffene mener om kabler...

    Skal jeg ikke få lov til å presentere dette på en tråd som heter "Hva proffene mener om kabler..."?
    Jo, det skal du få lov til, men jeg skal også få lov til å fortelle at du og dine likesinnede tar feil.

    Stole 100% på hørselen sin slutter man med når man har studert litt psykoakustikk, ........
    Jeg bruker de samme ørene når jeg hører på musikk også, så det som er psykoakustisk bra for å høre foskjell på kabler er også psykoakustisk bra for å høre på musikk.

    I stedet for å komme med tåplige utsagn om hva som ikke har noen betydning for lyden, burde disse såkalte "proffene" snart komme opp med teknikker eller håndgrep som gjør at den lyden som kommer ut av CD'ene ved avspilling er den samme som blir puttet inn på dem under produksjoen. Her er det garantert noe som går fullstendig galt!

    Det er vel også lov å spørre om hvor mange av disse "proffene" (som hører musikk hele dagen lang i jobbsammenheng) virkelig har noen interesse av å høre kritisk på musikk i fritiden for å analysere lydgjengivelsen fra et stereoanlegg. Disse menneskene har kun kunnskap om lyden der den skapes, og ikke der den gjengis. Dette gjelder for en viss grad også innen mastering. Hvis de hadde interessert seg for dette tror jeg vi hadde kommet mye lengre enn vi faktisk har pr i dag. Tenk om man hadde den samme innstillingen som disse menneskene innen formel-1?

    Som du sikkert vet er det en del produsenter som faktisk tar hensyn til slike ting, noe som helt klart høres på sluttresultatet.

  11. #11
    Hifi Freak endrea's Avatar
    Ble medlem
    Jun 2003
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1,699
    Tagget i
    0 Innlegg

    Re: Hva proffene mener om kabler...


    Støttes!

    Endre

    Jo, det skal du få lov til, men jeg skal også få lov til å fortelle at du og dine likesinnede tar feil.


    Jeg bruker de samme ørene når jeg hører på musikk også, så det som er psykoakustisk bra for å høre foskjell på kabler er også psykoakustisk bra for å høre på musikk.

    I stedet for å komme med tåplige utsagn om hva som ikke har noen betydning for lyden, burde disse såkalte "proffene" snart komme opp med teknikker eller håndgrep som gjør at den lyden som kommer ut av CD'ene ved avspilling er den samme som blir puttet inn på dem under produksjoen. Her er det garantert noe som går fullstendig galt!

    Det er vel også lov å spørre om hvor mange av disse "proffene" (som hører musikk hele dagen lang i jobbsammenheng) virkelig har noen interesse av å høre kritisk på musikk i fritiden for å analysere lydgjengivelsen fra et stereoanlegg. Disse menneskene har kun kunnskap om lyden der den skapes, og ikke der den gjengis. Dette gjelder for en viss grad også innen mastering. Hvis de hadde interessert seg for dette tror jeg vi hadde kommet mye lengre enn vi faktisk har pr i dag. Tenk om man hadde den samme innstillingen som disse menneskene innen formel-1?

    Som du sikkert vet er det en del produsenter som faktisk tar hensyn til slike ting, noe som helt klart høres på sluttresultatet.
    Avalon Acoustics Compas - APL DSD-M - APL DTR-M - Conrad Johnson ART Monoblocks - Conrad Johnson GAT Pre-amp - Kubala Sosna Emotion Cables - finite pagode Master Reference - Cerabase - Dillenhöfer Sound Systems 1K-NZ-HE

  12. #12
    slowmotion
    Guest

    Re: Hva proffene mener om kabler...

    Dette kan sikkert bli en interessant tråd etterhvert .

    Eksempel fra virkeligheten(!) ( dvs mitt standpunkt):

    Da jeg var ung og hadde bedre hørsel enn i dag,
    og kun hadde ferdigkjøpte forsterkere og høytalere,
    brukte jeg en god del penger på kabler også.

    Etter at jeg begynte å bygge rørforsterkere og høytalere selv,
    som ble brukt parallelt med kjøpegreiene, begynte jeg å innse
    at forsterkerne, og særlig høytalerne var mye viktigere
    enn kablene når det gjaldt å hente godlyd ut av greiene.
    Så mye at mine nåværende kabler er ganske rimelige ting,
    RG-62 mellom forsterkerne og kopper enkeltledere til høytalerne.

    Det vil også si at jeg har mye større sympati for "proffene"s innstilling til
    gromme kabler enn jeg har for "audiophilene"s syn på viktigheten av
    samme.

    Mitt standpunkt har altså endret seg i løpet av tiden.
    Nå kan jo de fleste her si "Hva så?" , og det har de jo helt rett i.
    Det spiller ingen rolle for menigheten hva jeg synes om dette,
    akkurat som om det ikke spiller noen rolle for meg at noen gidder å
    bruke 50 tusinger på gromme kabler.
    ( Jeg må inrømme at jeg vel heller ville lagt de pengene på å bedre akkustikken i lytterommet)





  13. #13
    Overivrig entusiast P.O.M.'s Avatar
    Ble medlem
    Mar 2004
    Sted
    Kongsberg
    Innlegg
    797
    Tagget i
    0 Innlegg
    Torget
    1

    Re: Hva proffene mener om kabler...

    Det er faktisk noen profesjonelle (artister/produsenter) som mener kabler har en innvirkning på lyden. Noen bruker faktisk ”Hi-Fi” kabler i studio, se f.eks.:
    http://www.monstercable.com/famous/

    Produsenten Joe Harley vet jeg bruker AudioQuest kabler (kanskje ikke så rart da han har hatt en finger med i spillet i dette firmaet), det står i hvertfall det på platene han har produsert for Telarc og AudioQuest Music.
    De profesjonelle er vel ”som oss”, noen mener kabler påvirker lyden i større eller mindre grad og noen mener at en kabel er en kabel.
    CEC TL5. CEC DA5. Mitchell & Johnson WLD+211T. Bladelius Thor III Novitas. Dynaudio Confidence C2. REL S5 (2 stk.). IsoTek EVO3 Sigmas, EVO3 Syncro SE, EVO3 Optimum. Kimber Select KS 2120, KS 1136, KS 3035.

  14. #14
    Hifi Freak Viking's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2002
    Innlegg
    2,690
    Tagget i
    0 Innlegg

    Re: Hva proffene mener om kabler...

    Det er faktisk noen profesjonelle (artister/produsenter) som mener kabler har en innvirkning på lyden. Noen bruker faktisk ”Hi-Fi” kabler i studio, se f.eks.:
    http://www.monstercable.com/famous/

    Produsenten Joe Harley vet jeg bruker AudioQuest kabler (kanskje ikke så rart da han har hatt en finger med i spillet i dette firmaet), det står i hvertfall det på platene han har produsert for Telarc og AudioQuest Music.
    De profesjonelle er vel ”som oss”, noen mener kabler påvirker lyden i større eller mindre grad og noen mener at en kabel er en kabel.
    Steve Hoffman bruker Kubala-Sosna overalt i studioet sitt.
    CEC TL3N, WW Platinum starlight AES/EBU og Silver Electra, Verastarr Grand Illusion Statement HC strømkabler og Signature 2 XLR,Trinnov Amethyst, Denafrips Terminator, Audio Insight M1(2,5kva trafo), Audio Insight Ribbon Reference 2.2, Verastarr Signature 2 EVO HT-kabel

  15. #15
    om.s
    Guest

    Re: Hva proffene mener om kabler...



    Jeg bruker de samme ørene når jeg hører på musikk også, så det som er psykoakustisk bra for å høre foskjell på kabler er også psykoakustisk bra for å høre på musikk.

    I stedet for å komme med tåplige utsagn om hva som ikke har noen betydning for lyden, burde disse såkalte "proffene" snart komme opp med teknikker eller håndgrep som gjør at den lyden som kommer ut av CD'ene ved avspilling er den samme som blir puttet inn på dem under produksjoen. Her er det garantert noe som går fullstendig galt!

    Det er vel også lov å spørre om hvor mange av disse "proffene" (som hører musikk hele dagen lang i jobbsammenheng) virkelig har noen interesse av å høre kritisk på musikk i fritiden for å analysere lydgjengivelsen fra et stereoanlegg. Disse menneskene har kun kunnskap om lyden der den skapes, og ikke der den gjengis. Dette gjelder for en viss grad også innen mastering. Hvis de hadde interessert seg for dette tror jeg vi hadde kommet mye lengre enn vi faktisk har pr i dag. Tenk om man hadde den samme innstillingen som disse menneskene innen formel-1?

    Som du sikkert vet er det en del produsenter som faktisk tar hensyn til slike ting, noe som helt klart høres på sluttresultatet.
    Godt innlegg!! og støttes selvsagt...

    mvh

  16. #16
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jun 2003
    Innlegg
    3,978
    Tagget i
    0 Innlegg

    Re: Hva proffene mener om kabler...

    Av og til kan man jo lure hvor placeboen har størst effekt. På dem som mener å høre forskjell på kabler, eller dem som plutselig ikke lenger hører forskjell etter å ha lært seg en ny formel...

    If you take Placebo from an average audiophile, you take away his happiness as well.

  17. #17
    Æresmedlem Zomby_Woof's Avatar
    Ble medlem
    May 2006
    Sted
    Third stone from the sun
    Innlegg
    19,466
    Tagget i
    4 Innlegg

    Re: Hva proffene mener om kabler...

    Jeg har tidligere antydet at placebo kan virke begge veier. Ingen gadd/turte å kommentere det.

    Lykke til noruego.
    At the end of time, after human civilization; all that will remain will be cockroaches and Teles...and the Teles will be in tune" Greg Koch

  18. #18
    Lydtekniker
    Guest

    Re: Hva proffene mener om kabler...

    ...dobbelpost.

  19. #19
    theStig
    Guest

    Re: Hva proffene mener om kabler...

    Interessant som alltid å få vite at noen tilber kabler, og andre gjør det ikke, og at dette skjer både hos leg og lærd. Denne tråden er vel kun til for tilbaketrekning til i skyttergravene?

  20. #20
    Lydtekniker
    Guest

    Re: Hva proffene mener om kabler...

    JI stedet for å komme med tåplige utsagn om hva som ikke har noen betydning for lyden, burde disse såkalte "proffene" snart komme opp med teknikker eller håndgrep som gjør at den lyden som kommer ut av CD'ene ved avspilling er den samme som blir puttet inn på dem under produksjoen. Her er det garantert noe som går fullstendig galt!
    Som jeg har sagt en god del ganger tidligere, så er det markedet som bestemmer, ikke den individuelle tekniker. Vil plateselskap & produsent ha en skive som livskiten er skvist ut av, er ikke teknikeren i noen posisjon til å nekte dette. Gjør man det, står man der uten jobb ganske fort. Det finnes ikke mange teknikere som har råd til å være idealister på dette området, rett og slett. Det finnes hensyn man må ta, kameler man må svelge og folk man skal tekkes dersom man har lyst til å få en telefon også neste gang artisten skal spille inn noe.

    ....og eventuelle kabelforskjeller utgjør oppi alt virrvarret av instrumenter, mikrofoner, akustikk, preamper, AD-konvertere, analog/digital prosessering, nedmiks og sluttmastering, en i beste fall ytterst marginal differanse. Kari Bremnæs har blitt fraktet gjennom ganske så mange meter med helt standard industrikvalitet XLR, sannsynligvis Klotz til 12-13 kr. meteren eller så.

    Det er vel også lov å spørre om hvor mange av disse "proffene" (som hører musikk hele dagen lang i jobbsammenheng) virkelig har noen interesse av å høre kritisk på musikk i fritiden for å analysere lydgjengivelsen fra et stereoanlegg.
    Nå kan ikke jeg snakke for alle teknikere, selvsagt (i tillegg til at jeg hovedsaklig sysler med TV-ting) - men jeg er hvertfall lidenskapelig interessert i musikk både på det musikalske plan og det tekniske plan. Jeg har spilt slagverk i snart 15 år, og jeg spiller også litt gitar. Jeg har spilt i 4 forskjellige band, og jeg komponerer også selv litt musikk på fritiden. Veldig mange teknikere, både studio og live, spiller et instrument, og jeg har vært borti flere teknikere som faktisk kan beskrives som virtuoser - tidvis bedre enn en god del av musikerne de samarbeider med. Å studere sjangerkonvensjoner er også ganske vanlig blant studioteknikere med litt fartstid, og de vet hva som gjør at reggae låter som reggae og funk som funk. Dyktige teknikere tenker også ikke så rent lite dramaturgi når de mikser musikk, selv om de fleste muligens vil oppleve dette som subtilt, inntil virkemidlene pekes ut for dem.

    Disse menneskene har kun kunnskap om lyden der den skapes, og ikke der den gjengis. Dette gjelder for en viss grad også innen mastering.
    Det er din påstand, men dette er positivt galt - de aller fleste dyktige teknikere er fullstendig klar over at avspillingssituasjonen for konsument som regel ikke gjenspeiler forholdene i kontrollrommet under miks, og forsøker å kompensere for dette ved å kontrollytte miksen sin under flere ulike forhold og utføre nødvendige justeringer før den sendes til mastering. Masteringstekniker gir også alltid fra seg en lyttekopi til band/produsent/plateselskap som de så skal godkjenne før masteren sendes til trykking. Man kan ikke gjøre både MP3-generasjonen og audiofile 100% til lags med en og samme miks, men man må prøve å finne en gylden middelvei som treffer målgruppen for musikken best mulig.

    Sjekk ut instruksjonsvideoen Mix It Like A Record av Charles Dye. Litt harry, men den viser godt hvordan en profesjonell tekniker bør tenke både musikk, teknikk og dramaturgi under miks (så kan man naturligvis være uenig i valgene Charles Dye tar i videoen, men han har hvertfall et gjennomtenkt mål med alle sammen). Å mikse en låt, for ikke å snakke om et helt album, er faktisk mentalt ganske utmattende. Jeg trenger hvertfall et par dagers pause før jeg kan begynne å tenke på å mikse igjen, rett og slett fordi man blir blind for nyanseforskjeller ganske fort når man sitter pal. Det er litt annerledes å jobbe med produksjon enn det er å slenge seg i stresslessen foran ML´ene etter jobben med et glass Cabernet Sauvignon i hånda og go´tøflene på føttene :)

Side 1 av 4 123 ... SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed