Seriøs audiokabelprodusent?

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Kan noen hjelpe til med link til en produsent av bl.a. HT kabel som er seriøs og billig?
Med eller uten terminering.
Jeg er litt nysgjerrig på om det finnes noen som er så seriøs(e) og samtidig er av den oppfatning at det ikke er lydmesig forskjell og dermed kun produserer en 1 variant av f.eks. HT kabel, fordi det da (etter deres overbevisning) ikke er nødvendig med alternativer, fordi den (ene) er fornuftig konstruert og er transparent.

Jeg tenker da ikke på en eventuell liten sær hjemmemekker, men en produsent som produserer i litt stort format og med en viss markedsføring og som i markedsføringen bl.a. gjør et poeng av unødvendigheten av annen kabel enn den han/hun/de produserer.

Samme hvor det måtte være i verden, bare det finnes en hjemmeside med opplysninger om (denne ene riktige) kabelen og gjerne også produktinfo og pris.

En ekstra fordel vil det imo være om denne produsenten har holdt på en stund og gjerne da med samme type konstruksjon (på HT.Kabel) som er det jeg kunne tenke meg å prøve som et alternativ.

Mvh.KW
 

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.122
Antall liker
0
Det første som slår meg når det kommer til "seriøs og billig" er BlueJeansCable. Tror dog ikke de bruker så mye penger på markedsføring, men de har holdt på noen år.

De har du kanskje allerede fått med deg, ref. den andre tråden om merket.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.427
Antall liker
35.210
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Forstår utgangspunktet, men det kan finnes "respektable" grunner til å tilby mer enn en variant. Eksempelvis har elektrostater helt andre elektriske egenskaper enn dynamiske høyttalere. Den ser ut som en svær kondensator (kapasitiv last), mens dynamiske høyttalere ser ut som spoler (induktiv last). Elektrostatene kan med fordel bruke kabler tilpasset formålet for å unngå å skape utilsiktede resonanser ved hørbare frekvenser og å påføre så mye kapasitans at utgangstrinnet på forsterkeren kan bli ustabilt. Litt resistans for å dempe resonansene kan også være en fordel. For dynamiske høyttalere er derimot lavest mulig resistans, dvs størst mulig tverrsnitt, en god ting.

Her er en produsent som selger eksakt to forskjellige høyttalerkabler, en optimert for elektrostater og en for dynamiske høyttalere:
http://www.sanderssoundsystems.com/index.php?option=com_content&task=view&id=51&Itemid=119

Se også http://sound.westhost.com/cablewhitepaper.htm.

Det jeg finner mest sympatisk med Blue Jeans Cable er at de sier hva som er inni kablene. Jeg er ganske sikker på at du vil finne igjen den samme innmaten i mange dyrere kabler, men da med mystisk mumbojumbo om hvor bra nettopp disse kablene er.
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.400
Antall liker
3.182
Skullle gjerne visst hva slags coaxial høyttalerkabel Sanders bruker.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.427
Antall liker
35.210
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
slowmotion skrev:
Skullle gjerne visst hva slags coaxial høyttalerkabel Sandres bruker.
Tverrsnitt 10 AWG for "magnetiske" høyttalere, det kan vel være noe sånt:
http://www.twacomm.com/catalog/model_9913F7.htm
http://www.belden.com/pdfs/Techpprs/tpflex.htm

Den er rimelig fleksibel (bøyelig) og tåler 10 kW ved 20 GHz med mindre enn 1 dB tap. Det skulle holde, mener jeg. Brukes normalt til basestasjoner, transportable FM-sendere og sånt. Koster ca $ 1.27 pr fot, altså et par-og-tyve kroner meteren, hvis du kjøper en hel snelle.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.427
Antall liker
35.210
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Interessant artikkel.

Jeg har en mistanke om at jeg er en minoritet på én i hifi-miljøet: Jeg har aldri greid å høre forskjell på kabler i mitt eget anlegg, men ser av teoretiske betraktninger at det godt kan være hørbare forskjeller mellom både høyttalerkabler og digitale signalkabler under litt andre omstendigheter. Av samme grunn misliker jeg RCA-kontakter (gi meg BNC, DIN eller XLR!), men har fortsatt litt vanskelig for å tro at det kan være hørbar forskjell mellom korrekt terminerte analoge XLR signalkabler på en meters lengde i et normalt boligmiljø.
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.400
Antall liker
3.182
Jeg råder alle til å kjøpe boken som artikkelen er hentet fra.
De har den på et kjent nettsted som begynner med A.
Veldig mye interessant stoff i den boken.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.866
Antall liker
4.294
Ja, det var jo ikke småtterier de hadde målt av forskjeller heller. Noe å tygge på både for sensualister og målefanatikere den der.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
har du sjekket ut anti-cables, kw?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.143
Antall liker
4.300
Torget vurderinger
1
Std RKUB «zip-cord» i passende dimensjoner (som regel 2,5 eller 4 mm2) funker helt fint - produseres av «alle» som lager installasjonskabel o.l.

mvh
KJ
 
P

Parelius

Gjest
slowmotion skrev:
Takk for link.

Jeg ble veldig interessert i coaxiale høyttalerkabler da jeg leste dette:

http://www.audiodesignline.com/showArticle.jhtml?articleID=201807390
Mat til tanken, den der.

Ikke for å spore av tråden, men artikkelen blir også referert til - i forbifarten - på Audioholics. Så for de som har interesse: http://www.audioholics.com/education/cables/pear-cable-science

Deres oppsummering:


The general electrical behavior of speaker cables and amplifier/cable/loudspeaker circuit can be summarized:

* Low impedance is important to speaker cable
* Impedance is dominated by resistance at low frequencies
* Impedance is dominated by inductance at higher frequencies
* Capacitive reactance is insignificant compared overall circuit impedance and will only affect signals that are well over the +100 kHz range

The article discusses test results obtained from various combinations of amplifier, loudspeaker, and cable types over different cable lengths. I will summarize (note the trend in cable length):

* Cable properties can be shown to affect the impedance interaction of certain amplifier/cable/loudspeaker circuits with 6 meter (19.5 ft) cable lengths
* Esoteric geometries (Litz, bi-metal plating, etc.) only seem to show any significant reduction of skin effect for long cables, over 10 meters (32.8 ft)
* EMI interference is negligible for various 5 meter (16.4 ft) cable designs but become pronounced and varied at 50 meters (164.0 ft)
* Various amplifier class topologies showed different susceptibility to interference on various 28 meter (91.9 ft) cable designs
* High sensitivity speaker drivers are more susceptible to interference
* Different cable construction will behave differently in impedance and noise rejection

Summarizing what these fellows are saying about cable affects on audio performance:

* Unstable esoteric audiophile amplifiers that are overly sensitive to cable properties are the real culprits
* Any effects from cable properties are so system specific that there is no general solution to improve sound quality with cables
* There will be no difference in properly designed cables below 2 meters (6.7 ft) length irregardless of amplifier/loudspeaker combination
* Using the shortest, lowest impedance cables possible is the only universal way to minimize effects of cable electrical properties

Any perceived difference in performance due to cables has more to do with esoteric audiophile amplifiers used in home audio, amplifiers that do not have robust, stable designs. The types of overly sensitive amplifiers, beloved by audiophiles, can be knocked out of kilter by cable properties that are not complimentary to their idiosyncrasies when coupled to a particular loudspeaker.

[/OT]
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.866
Antall liker
4.294
Parelius skrev:
* EMI interference is negligible for various 5 meter (16.4 ft) cable designs but become pronounced and varied at 50 meters (164.0 ft)
Jeg synes dette blir litt useriøst.

Hvis man har en kabel som er lett påvirkelig av EMI (uskjermet eller signifikant induktans), og har den i rimelig nærhet av en nettledning, så holder det med en dm eller to før hørbar støy kryper inn. For eksempel. Artikkelen Parelius refererer er beheftet med overgeneraliseringer.

Men jeg er helt enig i at lyden av en kabel er svært systemavhengig.
 
P

Parelius

Gjest
Bx skrev:
Parelius skrev:
* EMI interference is negligible for various 5 meter (16.4 ft) cable designs but become pronounced and varied at 50 meters (164.0 ft)
Jeg synes dette blir litt useriøst.

Hvis man har en kabel som er lett påvirkelig av EMI (uskjermet eller signifikant induktans), og har den i rimelig nærhet av en nettledning, så holder det med en dm eller to før hørbar støy kryper inn. For eksempel. Artikkelen Parelius refererer er beheftet med overgeneraliseringer.

Men jeg er helt enig i at lyden av en kabel er svært systemavhengig.
Hvis du mener at art. jeg linket til er useriøs, så beklager jeg linken. Var ikke meningen å vise til fjas. Sorry.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.427
Antall liker
35.210
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Parelius skrev:
* Unstable esoteric audiophile amplifiers that are overly sensitive to cable properties are the real culprits
* Any effects from cable properties are so system specific that there is no general solution to improve sound quality with cables
* There will be no difference in properly designed cables below 2 meters (6.7 ft) length irregardless of amplifier/loudspeaker combination
* Using the shortest, lowest impedance cables possible is the only universal way to minimize effects of cable electrical properties

Any perceived difference in performance due to cables has more to do with esoteric audiophile amplifiers used in home audio, amplifiers that do not have robust, stable designs. The types of overly sensitive amplifiers, beloved by audiophiles, can be knocked out of kilter by cable properties that are not complimentary to their idiosyncrasies when coupled to a particular loudspeaker.
Jeg synes det der ser ganske riktig ut, jeg, men "properly designed" gir fortsatt rom for ganske mye tolkning. Som sagt, mine impedanseimmune klasse-D-forsterkere i aktiv drift med trafobalansert signaloverføring og korte høyttalerkabler loddet direkte til terminalen på høyttalerelementene ser ikke ut til å la seg imponere særlig av forskjellige kabler. Tror egentlig jeg ville fått omtrent like bra lyd med å bruke 2,5 mm2 skjøteledning som høyttalerkabel - men det gjelder neppe i alle andre anlegg.

Edit: Utsagnet
* EMI interference is negligible for various 5 meter (16.4 ft) cable designs but become pronounced and varied at 50 meters (164.0 ft)
er altså et referat av hva nokså seriøse målinger viste, så useriøst fjas kan man ikke si det er. I høyden kan man diskutere valget av frekvenser osv, men det er ingen bombe at en ht-kabel blir en ganske god mottakerantenne når lengden nærmer seg en kvart, halv eller hel bølgelengde ved den aktuelle støyfrekvensen.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.866
Antall liker
4.294
Parelius skrev:
Hvis du mener at art. jeg linket til er useriøs, så beklager jeg linken. Var ikke meningen å vise til fjas. Sorry.
My mistake,

Jeg mener at den artikkelen du linket til var mindre seriøs og troverdig enn den andre der de målte kabler. Jeg skulle sikkert formulert det annerledes.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Stage 3 Concepts "Aerostrand"/"twisted" sølv kabling, for DIY forresten, de presiserer.
Kommer i 3 tykkelser.
• 22 AWG/0.65 mm, 1.5 meter length... $66
• 17 AWG/1.15 mm, 1.5 meter length... $215
• 15 AWG/1.45 mm, 1.5 meter length... $280
Er ikke "gratis" men dette er bra saker.


Genialt, se hvor lite av lederoverflaten som er i kontakt med dielektrikken!!! Så å si null!!!

mvh
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.427
Antall liker
35.210
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Imperial skrev:
Genialt, se hvor lite av lederoverflaten som er i kontakt med dielektrikken!!! Så å si null!!!
Ja, men fra hvilken frekvens begynner det å få betydning, tror du?
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Vel, jeg tenkte mer på at lederen beholder formen, ikke er i kontakt med andre materialer enn "luft", så å si...
Skal bruke denne selv i min DIY høyttaler forresten :p Dog bare på mellomtone og diskant da.
"cryo-treated pure silver ribbon conductors with air dielectrics" Kom til pappa... ;D
De er forresten også "coated" med noe high-tech gørre så de ikke korroderer.
Bassen skal få kose seg med noe annet, har ikke bestemt meg enda.

Anngående DIY innen kabling av høyttalere...
Ikke stress så mye med hva du velger, pass heller på at du kobler dem godt i begge ender, og på riktig måte!!!
Så jeg ville rett og slett valgt internkabling som gjør at du får festet dem godt! Og på en måte du er istand til å ... yte ditt beste som montør.
Spør ALLTID produsent om optimal monteringsteknikk!!! Det er ikke BAAAAARE å lodde så det gløder ass!!!
Seriøse produsenter kjenner produktet sitt!!!

Jeg er POTTE sikker på att 50% av DIY høyttalere låter ikke maks, fordi det er montert "shoddy" !!!! Eller DIY innsatsen er bare en suksess
om du faktisk gjør minst like god jobb som produsenten gjorde da...

Hepp!
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Her skrives det mye rart ;D



Mvh. RS
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
*Jødme*...

;D

Forresten... når jeg tenker etter har jeg ALLTID modda med sølvkabel på diskanten!!!
wow... *FEIRE* Ah, Henrik Olson på sitt beste!!!! ( Anne Haavisto som synger..)

Ja... Stage III bruker bare denne lederen... i alt. I forskjellige utgaver, men dette er innmaten i alle deres kabler... :) (Det er tre "tykkelser" )
Så for den som "gidder" og "kan" går det å lage iallefall de fleste av deres produkter DIY...
Bare Sølv/Palladium lederen deres selger de ikke "fritt" ... Så det....

mvh
 

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
1.666
Antall liker
1.245
Parelius skrev:
slowmotion skrev:
Takk for link.

Jeg ble veldig interessert i coaxiale høyttalerkabler da jeg leste dette:

http://www.audiodesignline.com/showArticle.jhtml?articleID=201807390
Mat til tanken, den der.

Ikke for å spore av tråden, men artikkelen blir også referert til - i forbifarten - på Audioholics. Så for de som har interesse: http://www.audioholics.com/education/cables/pear-cable-science

Deres oppsummering:


The general electrical behavior of speaker cables and amplifier/cable/loudspeaker circuit can be summarized:

* Low impedance is important to speaker cable
* Impedance is dominated by resistance at low frequencies
* Impedance is dominated by inductance at higher frequencies
* Capacitive reactance is insignificant compared overall circuit impedance and will only affect signals that are well over the +100 kHz range

The article discusses test results obtained from various combinations of amplifier, loudspeaker, and cable types over different cable lengths. I will summarize (note the trend in cable length):

* Cable properties can be shown to affect the impedance interaction of certain amplifier/cable/loudspeaker circuits with 6 meter (19.5 ft) cable lengths
* Esoteric geometries (Litz, bi-metal plating, etc.) only seem to show any significant reduction of skin effect for long cables, over 10 meters (32.8 ft)
* EMI interference is negligible for various 5 meter (16.4 ft) cable designs but become pronounced and varied at 50 meters (164.0 ft)
* Various amplifier class topologies showed different susceptibility to interference on various 28 meter (91.9 ft) cable designs
* High sensitivity speaker drivers are more susceptible to interference
* Different cable construction will behave differently in impedance and noise rejection

Summarizing what these fellows are saying about cable affects on audio performance:

* Unstable esoteric audiophile amplifiers that are overly sensitive to cable properties are the real culprits

* Any effects from cable properties are so system specific that there is no general solution to improve sound quality with cables
* There will be no difference in properly designed cables below 2 meters (6.7 ft) length irregardless of amplifier/loudspeaker combination
* Using the shortest, lowest impedance cables possible is the only universal way to minimize effects of cable electrical properties

Any perceived difference in performance due to cables has more to do with esoteric audiophile amplifiers used in home audio, amplifiers that do not have robust, stable designs. The types of overly sensitive amplifiers, beloved by audiophiles, can be knocked out of kilter by cable properties that are not complimentary to their idiosyncrasies when coupled to a particular loudspeaker.

[/OT]
Newell og Holland viser målinger som viser forskjeller mellom kabler. Audioholics påstår at Newell og Holland mener dårlige forsterkere ("Unstable esoteric audiophile amplifiers") har skylden.
Imidlertid finner jeg ingen slike påstander i Newell og Holland sin artikkel. I hvert fall ikke med slik ordlegging.

Har jeg oversett noe, eller viser dette manglende etterettelighet hos Audioholics?

mvh
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.400
Antall liker
3.182
ch skrev:
Newell og Holland viser målinger som viser forskjeller mellom kabler. Audioholics påstår at Newell og Holland mener dårlige forsterkere ("Unstable esoteric audiophile amplifiers") har skylden.
Imidlertid finner jeg ingen slike påstander i Newell og Holland sin artikkel. I hvert fall ikke med slik ordlegging.

Har jeg oversett noe, eller viser dette manglende etterettelighet hos Audioholics?

mvh

Det er det samme intrykket jeg har.

Newell og Holland kommer dog inn på kablers innflytelse på det de kaller esoteriske og ustabile forsterkere i del 4:

It is therefore worth re-emphasising that the innumerable stories about either input or output cables magically changing the sound of domestic equipment (whilst a giant and highly respected organisation such as the BBC has 'no policy' on esoteric cables) are more a testament to the sensitivity of much domestic equipment to minor changes in termination than to the general importance of esoteric cable design or materials of construction. However, that is not to say that cables are cables, and that any cable will suffice for connecting a loudspeaker as long as it manages not to catch fire at full volume.

Målingene som vises i del 5 er utført på stabile, profesjonelle transistorforsterkere.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jeg synes denne tråden er i ferd med å bli en bra en jeg, og jeg har brukt mye tid på å lese noen av linkene.
mest interessant synes jeg er den Slowmotion har linket til.
Det er mye (for meg) ganske tungt stoff, siden jeg lett kan misforstå en del av det som er skrevet, dette fordi jeg ikke er noen racer hverken på det tekniske eller i engelsk :-\
Likevel synes jeg det er mye som er interessant og tendensen til hva de vil få frem mener jeg å forstå.

Bl .a. forskjellen mellom proffutstyr/hifiutstyr, og mye av det som forklares i forbindelse med hvordan innbyrdes påvirkning mellom amp/kabel og HT. kan virke

Siden jeg heller ikke er noen racer i de rette terminologiene innenfor slikt teknisk prat, så blir det vanskelig for meg (trur eg) på en fornuftig måte å kunne formidle hva jeg nå tenker om dette, selv om jeg har gjort spede forsøk tidligere :-[

Det er derfor mitt håp at de som kan mer om både det ene og det andre herom, på en positiv måte bidrar til å kaste lys over det som særlig står i linken http://www.audiodesignline.com/showArticle.jhtml?articleID=201807390 og det er mye ;)
Mye av det som står der virker for meg å være en grei og mulig forklaring på at jeg og en god del andre faktisk bestemt mener å kunne høre forskjell på (særlig) HT kabler.

Når en da i tillegg vet at enkelte HTkabler egentlig er utenfor det som en del mener er fornuftig designet (f.eks. svært lite kvadrat) da satt opp mot en del av forklaringene i linken og kanskje i tillegg blr brukt sammen med utsyr som ikke er best egnede samarbeidspartnere og tar med alle mulige variasjoner som de forskjellige kan komme bort i (av mismatch i så måte) så er det kanskje ikke så rart at det kommer meldinger om hørbare forskjeller, særlig når vi i tillegg legger til rom og de forskjellige ørene ;)

Jeg tenker f.eks. på det som står om variabel impedans i den enkelte HT. , at det er mye forskjell ute og går her, i tillegg kommer vel fasevinkler (som jeg ikke har noen peiling på), samt forskjellen mellom sinustoner og reell kompleks musikk.

Dersom noen føler for det, så synes jeg det hadde vært fint om de som kan (en del om dette) først og fremst prøver å være positive til det som bl.a. kommer frem i linken jeg nevner, men for all del gjerne det de måtte mene er negativt/galt.
Deler av med seg på samme måte som de i linken, for om mulig komme frem til hvorfor det ikke er umulig å kunne høre forskjeller på forskjellige ht. kabler med annen årsak enn ren innbillning.

Siden jeg også har startet tråden, så oppfordrer jeg også til å holde pris på kabler helt utenfor, siden jeg synes det er uinteressant i denne sammenheng, please!

Takker for de forslag jeg har fått til alternative kabler, men som enkelte har forstått, så var ikke det det viktigste for meg i denne tråden ;) , det var mer ren nysgjerrighet om hvorvidt det fantes noen som produserte kun en kabel fordi det ikke skulle være behov for flere og hvorfor.

Den Asbjo linket til hadde jo to (men kun to) og da med en god og fornuftig forklaring etter deres mening om nødvendigheten for to.

Nå har jo dette ført til mer, som jeg gjerne ser en fortsettelse av, uten at det viktigste skal være å kødde med oss som mener å høre forskjell, la også de som bruker de sterkeste adjektivene om de enorme store forskjellene gå i glemmeboka for en stakket stund :)

Uansett så vil det vel også forholde seg slik at mange av oss har forskjellig oppfatning på hvordan den enkelte vil at det skal lyde (riktig eller galt, farget eller ufarget) alt etter smak, da kommer ytterligere et moment inn av samme grunn som at noen velger rør, andre velger andre klasser, a,ab,d o.s.v.

Kanskje kan det bli noe fruktbart ut av dette , så lenge vi holder oss til det som måtte være av forskjeller ut fra det som skrives i linken, og ikke blander inn pris bl.a.

Mvh.KW
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.454
Antall liker
3.253
Torget vurderinger
1
http://www.audiodesignline.com/showArticle.jhtml?articleID=201807390

Dette er en av de mest betydningsfulle linkene jeg har sett på lenge.
-En seriøs artikkel som på vitenskapelig vis påviser målbare forskjeller kabler i mellom. Bemerk x-aksen på målingene: Forskjellene oppstår i det hørbare området.


Kan noen vennligst lage en ny tråd om denne linken som heter "Målbare forskjeller på kabler" og sørge for at den får en tegnestift her på kabelavsnittet.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.427
Antall liker
35.210
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
pedal skrev:
http://www.audiodesignline.com/showArticle.jhtml?articleID=201807390

Dette er en av de mest betydningsfulle linkene jeg har sett på lenge.
-En seriøs artikkel som på vitenskapelig vis påviser målbare forskjeller kabler i mellom. Bemerk x-aksen på målingene: Forskjellene oppstår i det hørbare området.
Mye annet interessant også på sidene til Audio DesignLine, f eks denne, som handler om jordsløyfer i balansert utstyr og designtips for å unngå sånt:
http://www.audiodesignline.com/showArticle.jhtml?articleID=196900858

Eller denne, som forklarer dimensjonering av utgangsfilteret i en klasse-D-forsterker, og som indirekte forklarer hvorfor visse ICE-forsterkere har impedansavhengig diskantrespons og (drum roll, please) hvordan man kan tweake oppførselen av utgangsfilteret med skjønnsomt valg av elektriske egenskaper i høyttalerkabelen.
http://www.audiodesignline.com/howto/205601397

Ut fra den siste artikkelen: Det skulle ikke forundre meg om det går an å høre tydelig forskjell på diskantresponsen fra en ICE-forsterker gjennom en Goertz flatkabel (høy C) og en Nordost flatkabel (høy L), spesielt hvis høyttalerimpedansen er litt hårete.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.454
Antall liker
3.253
Torget vurderinger
1
asbjbo skrev:
Mye annet interessant også på sidene til Audio DesignLine, f eks denne, som handler om jordsløyfer i balansert utstyr og designtips for å unngå sånt:
http://www.audiodesignline.com/showArticle.jhtml?articleID=196900858
Den artikkelen kunne vært skrevet av Leif Ernstsen på Dynamic Precision. På 90-tallet utstyrte han til og med apparatene sine med solid jordskrue, for ekstern jording av alle chassis i kombinasjon med at man brøt jordforbindelsen i pinne1. "Han var langt forut sin tid" på dette punktet. Men det ble litt for "nerdete" da A1 skulle lanseres internasjonalt, så det ble tatt bort igjen.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.427
Antall liker
35.210
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Ja, selv har jeg litt angst for hjemmebygde apparater uten sikker nettjord, så jeg har valgt å jorde hver eneste boks (og bygge innmaten til dobbeltisolert spec), men jeg har implementert de fleste av disse tipsene. Spesifikt går pin 1 til en jordskrue på chassis sammen med nettjord og trafoskjerm. En vippebryter på baksiden velger om pin 1 går direkte til jord, via et RC-ledd ("hybrid"), eller brytes helt. Forsterkerkortet er referert til null på strømforsyningen. Merkelig nok har jeg ingen problemer med brumming fra jordsløyfer. :)

Derimot fikk jeg en annen overraskelse her om kvelden da et kraftig tordenvær passerte noen kilometer unna. Forsterkeriet sto i standby, men EMF-pulsen fra et lyn fikk tre av effektforsterkerne til å slå seg på. Reléene på DEQX'en ga også fra seg noen klikk. Strøminntaket er filtert i flere trinn, så jeg tipper det var jordpotensialene som gikk bananas uten at jeg vet sikkert hva som virket som antenne. Det lynet var så kraftig at jeg hørte sprakelyd i luften samtidig med lynglimtet, lenge før tordenskrallet. Da fikk jeg det litt travelt med å koble fra utstyr, gitt.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.454
Antall liker
3.253
Torget vurderinger
1
asbjbo skrev:
Ja, selv har jeg litt angst for hjemmebygde apparater uten sikker nettjord, så jeg har valgt å jorde hver eneste boks (og bygge innmaten til dobbeltisolert spec), men jeg har implementert de fleste av disse tipsene. Spesifikt går pin 1 til en jordskrue på chassis sammen med nettjord og trafoskjerm. En vippebryter på baksiden velger om pin 1 går direkte til jord, via et RC-ledd ("hybrid"), eller brytes helt. Forsterkerkortet er referert til null på strømforsyningen. Merkelig nok har jeg ingen problemer med brumming fra jordsløyfer. :)
Ernstsen poengterte en gang at "sølvkabler var best anvendt der det ikke gikk musikksignaler, altså til jordforbindelse". Poenget er at jordforbindelsen bør ha lavest mulig kapasitet, ellers leder den ikke bort den høyfrekvente støyen. Her tror jeg mange DIYere slurver*. De bruker tynne ledninger med pvc dielektrikum og billige vendere til jordforbindelsen. Det beste hadde vært en (liten) sølvskinne fra punkt til punkt, med mekanisk lufttett terminering. DA hadde man virkelig ledet bort potensiell høyfrekvent jordstøy!

*Edit: Dette var ikke med brodd til deg, asbjbo. Faktisk så har jeg sett denne feilen oppi noe av mitt eget DIY-utstyr, som jeg har fått hjelp til å lage.
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.072
Antall liker
1.069
Sted
'
pedal skrev:
Poenget er at jordforbindelsen bør ha lavest mulig kapasitet, ellers leder den ikke bort den høyfrekvente støyen.
Lavest mulig kapasitet?
Kapasitet som i evne til å lede?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.427
Antall liker
35.210
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
pedal skrev:
*Edit: Dette var ikke med brodd til deg, asbjbo. Faktisk så har jeg sett denne feilen oppi noe av mitt eget DIY-utstyr, som jeg har fått hjelp til å lage.
Jeg følte meg ikke truffet, heller, ettersom jeg vet hvor grove kobberledninger jeg selv brukte til dette formålet. Tellet på knappene lenge om jeg skulle sette inn noen vender i det hele tatt, og endte opp med å bruke en riktig god en for ikke å få større motstand enn strengt nødvendig. Rane Note 110 er også en god rettesnor for sånt.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.454
Antall liker
3.253
Torget vurderinger
1
jane skrev:
pedal skrev:
Poenget er at jordforbindelsen bør ha lavest mulig kapasitet, ellers leder den ikke bort den høyfrekvente støyen.
Lavest mulig kapasitet?
Kapasitet som i evne til å lede?
Beklager trykkleif, les "Kapasitans".
 
N

nb

Gjest
pedal skrev:
Beklager trykkleif, les "Kapasitans".
OT, det var faktisk ikke så ille trykkleif, fra Den Virkelig Store Engelske Ordboken (Oxford, den i ørten bind)

capacitance (k@"p&sIt@ns). Electr. [f. capacity +
-ance.]
The ratio of the change in an electric charge to the corresponding
change in potential; also, the ability to store a charge of
electricity, capacity.
<b>1893 Trans. Amer. Inst. Electr. Engineers X. 412 The
term 'capacitance' is suggested as preferable to the already
existing 'capacity'.</b> 1916 Standardiz. Rules Amer. Inst. Electr.
Engineers 18 It is..recommended that..the term 'Capacitance'
be used when referring to the electrostatic capacity of a device.
Ibid. 53 Machinery of Low Capacitance. 1939 Nature 9 Sept.

Så du hadde rett fram til 1916;)
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Low-Q skrev:
slowmotion skrev:
Takk for link.

Jeg ble veldig interessert i coaxiale høyttalerkabler da jeg leste dette:

http://www.audiodesignline.com/showArticle.jhtml?articleID=201807390
Dette var interessant. Spesiellt interessant å se at de får samme resultater som jeg gjør i mine tester i plottene sine. Det som ikke er så oppsiktsvekkende er at tendensen i plottene for alle typer kabler er de samme på samme last med forskjellig kabler, mens ulik last gir klart forskjellig utslag i målingene. Ikke noe nytt altså.

Vidar
???

Du mener altså at dette dermed IKKE kan være en forklaring på at mange bestemt mener å høre forskjell på forskjellig oppbygde HT.kabler i forskjellige anlegg?
Det er da vel ingen som sitter å lytter til testtoner ved samme last ;)
Vi lytter til musikk og mener bestemt at vi i en del tilfeller hører forskjell.

Har du nå en mulighet for å bruke samme fremgansmåte som de i linken har brukt til å måle forskjell på f.eks. Ht.kabler?

Mvh.KW
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
I tråden med tegnestift øverst her på kabelforumet, ønsker jeg (i hvert fall) en ryddig tråd uten skitkasting og imo uten unødvendig overfyll av egentlig uinteressante temaer, som f.eks. pris.

Derfor ønsker jeg å komme litt inn på pris her, selv om jeg i starten sa at jeg ikke ønsket det.
Men nå synes jeg at den tegnestiftfestede tråden med henvisning til omtalte link egentlig har overtatt og vel så.

Siden det er min tråd så tar jeg meg da denne friheten ;D fordi Pedal var innom pris i den nevnte tråden.

Sluttprisen på en gitt kabel (og forsåvidt andre hifiprodukter/komponenter) har svært manger sammensatte årsaker.

Materialkostnader som imo aldri kan dreie seg om store beløp før eventuelt bruker RS kabler i gull ;)

Deretter kan vel noen forskjeller begynne å gjøre seg gjeldene.

Produsert for hånd eller maskinelt og i hvilket land.

Antallet produktenheter.

Transport (sikkert ikke stort)

Markedsføring.

Antall ledd før forbruker.

Sikkert noe mer som kunne vært tatt med f.eks bortkastet eksklusiv embalasje, men det er bruker som må betale ::)

Jeg har skaffet meg to par IC norskproduserte og håndlagede IC kabler og derfor helt sikkert noe dyrere enn om vedkommende i stedet for å være norsk (med det prisnivået vi har her) hadde vært en tilsvarende kineser i Kina med det prisnivåer de har der.
Kabelen forutsetter vi ellers hadde vært helt lik.
Alle forstår da at den norskproduserte nødvendigvis må koste mer, da har jeg IKKE tanker for at en kinesisk maskinelt fremstilt IC kabel kan være lydmessig like god og jeg synes ikke det er helt relevant for det jeg vil frem til angående prisforskjeller.

Enkelte såkalte kabelprodusenter benytter seg av fullt ferdige kabler og utfører terminering, skjerming og eventult pyntestrømpe sjøl.
Det blir forsåvidt mye av det samme som det over, bare med den forskjell at det på overnevnte også er viklet av flertrådet for hånd.

For å ta et eksempel på en kabel jeg har litt god magefølelse for, som i utgangspunktet har mye til felles med den som Imperial i denne tråden har lagt inn bilde av, nemlig HT kabelen til Bertram.
Den består av (trur eg) 14 flate sølv eller kobber ledere tvinnet i et (PVC/ plastrør? ) som igjen er tvinnet rundt hverandre (7? Tror kanskje det er pluss mot minus i hvert av rørene 7 med et tynt skille i mellom) i et større rør.
Dette regner jeg med er håndgjort og jeg kan da spørre om noen her kan gi meg en pris på et slikt arbeid dersom de er villige til lage et slikt sett?
Dersom det er sølv så blir det jo ca.84 meter med slik flatvalset sølv, så må en legge til lengde for minsket lengde grunnet tvinningen for et 2x3 meter sett, kanskje også litt svinn.
Tror fortsatt ikke at materialkostnadene er de største, men kostnadene for arbeidet.
Så kommer eventuell markedsføring.... annonsering, deltagelse på hifimesser.
Til slutt så kommer antall ledd før forbruker og moms.

Jeg er ikke i nærheten av å være villig til å betale det som forlanges for et tremetersett av denne kabelen, men jeg synes den er spennende og har litt god magefølelse for den.

Det er for å gjøre et forsøk på en forklaringsmodell for hvorfor prisene spriker og i noen tilfeller tar noe av, sistnevnte har vel noe med progresjon å gjøre, en fra start av dyr kabel blir jo bare dyrere og dyrere gjennon leddene, hvor det vel ofte dreier seg om gangetabellen enten en bruker 1,5.... 2 eller 3 o.sv.

Diy. må jo virkelig være konkurransedyktig når det kommer til kabler og det aller billigste alternativet må jo være uterminert HT.Kabel, men ikke alle er diyere og kan lodde og ikke alle greier å lage seg en diy versjon av nevnte Betram Ht.kabel.

En tusenlapp er heller ikke av samme størrelsesbetydning for alle ;)

Mvh.KW
 
Topp Bunn