Kabelspade!

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Bare en spade?
Var innledningen til en (egentlig artikkel om kabler) av Knut Vadseth på side 12 i Fidelity nr.34.
De to innledningssidene handler om den siste typen next gen kabelspade fra WBT 0661 cu (kobber) og ag(sølv)
,,,,, med enda mer plast og mindre kobber alt. sølv for å lede lyden med minst mulig motstand o.s.v........
Vadseth var av den oppfatning at lyden ble bedre, og det kan godt være.
Nå er det ikke hva Vadseth mente om denne jeg vil diskutere eller ha inputs om, det er mer hvorfor den eventuelt skal være bedre.
Jeg har en god magefølelse for selve pluggen med sin sandwich konstruksjon, akkurat det har vel også 0660 serien.
Det jeg lurer på er hvorfor mindre kobber skal føre til bedre lyd (uansett?)
Jeg har tatt de i nærmere åsyn og selve lederen fra festegodset og ut til selve spaden virker å være av ganske tynt kvadrat.
Dersom denne brukes på en ht. kabel med forholdsvis stort kvadrat så vil jo dette egentlig være en flaskehals.
Riktignok en veldig kort flaskehals, men kan det i seg selv på noen som helst slags måte være en fordel?
Jeg ser ikke bort i fra det og ønsker i så fall å få det forklart.
Motstanden vil jo rent teoretisk øke, kan det i seg sjøl være en fordel i så fall hvorfor?

Eller kan det forholde seg slik at det først og fremst dreier seg om en anderledeshet, som dermed kan oppfattes som positiv av enkelte i enkelte settinger.

De som har bladet kan se både 0661 og 0660 side om side.

Noen som har tanker og synspunkter på dette?

Mvh.KW
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
KW skrev:
Eller kan det forholde seg slik at det først og fremst dreier seg om en anderledeshet, som dermed kan oppfattes som positiv av enkelte i enkelte settinger.

Ikke for å være slem men jeg tror anderledesheten er først og fremst prisen og at den dyreste vil oppfattes som å låte best... ;)
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
en annen enkel påstand kan jo være at anderledesheten faktisk gjør den bedre og derfor dyrere priset ;)
 
S

slowmotion

Gjest
Jeg googlet produktet, og ser at kabelen blir skrudd fast i spaden.
Det gjør produktet ubrukelig i mine øyne.
 

Triver

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.10.2006
Innlegg
96
Antall liker
0
Voff skrev:
KW skrev:
Eller kan det forholde seg slik at det først og fremst dreier seg om en anderledeshet, som dermed kan oppfattes som positiv av enkelte i enkelte settinger.

Ikke for å være slem men jeg tror anderledesheten er først og fremst prisen og at den dyreste vil oppfattes som å låte best... ;)
Tror nok det jeg også ;) - Her er det nok mere øye som ser.

Foretrekker selv å bruke avmantlet kabel rett på koblingene - så er leddet som kan invirke borte. ;D
Litt mere arbeid med å holde rent -- men ok. Entusiasmen skal jo inneholde litt pusling med stæsjet.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Kremt!
Tror ikke prisforskjellen skal skape de store placebotendenser.

Prisforskjellen i kobber er hele 12,50 pr. sko ::)

Kom gjerne med andre og bedre argumenter ::) ..... og forklaringer på det jeg spør om ikke at jeg burde greie meg uten kabelsko ;D

www.mamut.net/dynabel/shop/ Let etter Kimber og......

Mye tyder på at forskjellen er liten og i hovedsak dreier seg om arealet på den siste biten av leder fra festegodset
og ut til selve spaden, som er mye mindre på 0661 serien mot 0660.
Mvh.KW
 

Triver

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.10.2006
Innlegg
96
Antall liker
0
:)
Eller kan det forholde seg slik at det først og fremst dreier seg om en anderledeshet, som dermed kan oppfattes som positiv av enkelte i enkelte settinger.

De som har bladet kan se både 0661 og 0660 side om side.

Noen som har tanker og synspunkter på dette?
Så sier du senere:

Mye tyder på at forskjellen er liten og i hovedsak dreier seg om arealet på den siste biten av leder fra festegodset
Har ikke bladet men har sett på disse på nett og hos eltek(nettsiden)
Flaskehalsen er en ting - forskellen på skrukoblingene betyr også noe vil jeg tro.


Om du lurer på spader så ta også en titt også på furutech sine - rodium er tingen.
disse kan også loddes om ønskelig.
Men skrukoblinger betyr lufttilgang = oksidering. Altså så fungerer skrukoblinger best for sølv. Lodding som da lukker for oksidering er bedre for kobber. Dette er min mening da ;) . Hvorfor - enkelt forklart sølvoksid har en annen egenskap en kobberoksid.

Driver selv å teller på knappene om å lage høytaler sølvkabler - har i så måte vurderes å lage egne spader i sølv. Vi får se :)
 

olemar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2005
Innlegg
174
Antall liker
1
Har installert disse Next Gen spadene. Funket greit hos meg. Litt større rom og luftighet i lydbildet. Ikke så lenge siden jeg gjorde dette på Eltek.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
t.o. Til prisen av WBT kan man få ei veldig god krympetang og en kilo med ringkabelsko i rent kobber og asorterte størelser. Det glitrer ikke, men det virker, og de har mindre gods enn NextGen (i den grad det skulle være av betydning). I sammenhengen så vil jeg hevde at kvaliteten på krympetanga er viktigere enn kvaliteten på kabelskoene. EDIT En potensiell fordel med de WBT spandene, tror jeg først og fremst kan være sandwich konstruksjonen som kan bidra til at kontakttrykket mellom polskrue og gaffel er mere konstant/jevnt.

mvh
KJ
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
@KJ

Prisen for disse 1600,- for 8 er for meg et ikke problem.
Jeg har litt lyst til å kjøpe de til et sett kabel jeg har (som koster mindre) og et annet jeg kanskje har tenkt å kjøpe.
Billig alt sammen etter min målestokk.
Det jeg egentlig er ute etter å få en forståelse for er om det kan være noen forskjell på de to nevnte typene av denne kabelspaden.
Dette fordi jeg ikke hadde tenkt å kjøpe 16 stykker for å teste.
Grunnen til at jeg vil ha kabelsko (og av en type som gir meg god magefølelse/tro på) er at den ene kabelen er Audio magic 4 kvadrat (med urent kutt og det er fort gjort at en slik stiv kabel under skifte svinger borti ting det er kjedelig å få merker i, f.eks ht.side)
Slike stive kabler henger jo ikke akkurat rett ned, og det er fort gjort å glemme seg, dette har jeg erfart men vært heldig likvel.

Angående argumentet luft inn og oksydering, så må vel det i like stor grad gjelde om en bare putter kabelenden inn i ht. terminal.

Altså kan mindre gods (over en meget kort strekning) i selve pluggen gi annen lyd enn den eldre versjonen med mer gods?
En skal aldri si aldri, men hvorfor har i det hele tatt WBT (som vel er rimelig anerkjent på plugger) satt denne siste i produksjon (uten at prisen er øket), altså ikke egentlig keiserens nye klær rent forretnings/prismessig...... Eller?

Selv om jeg synes det er greit å betale 1600 for 8 så har jeg ikke tenkt å betale 3200 for 16 ;D
Derfor prøver jeg å finne ut av hvilken av typene jeg skal handle, også opp mot kvadratet på selve kabelen kontra flaskehalsen som 0661 tross alt utgjør opp mot 0660.

Jeg er ikke opptatt av utseendet på slikt, men siden det er WBT terminaler både på min forsterker og ht. så synes jeg at 6mm versjonen av disse kan være greit å gå for.

Mvh.KW
 
S

slowmotion

Gjest
For en 50-lapp får du en pakke på 10 ringsko til 4 kv kabel fra Elfa.
Laget av fortinnet kobber. Til å krympe på kabelen, så du trenger en krympetang i tillegg.
Krymping + lodding gir MYE bedre kontakt mellom kabel og sko enn de overprisa WBT-greiene.

edit: glemte smiley ;)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
KW skrev:
8)

En kabelsko/gaffel mm. har tre oppgaver 1) best mulig kontakt mellom kabel og gaffel (kontakttrykk og areal er viktig!), 2) best mulig kontakt mellom gaffel og HT-terminal (igenn areal og kontakttrykk), minst mulig motstand mellom pkt. 1 og 2. Under pkt 1 så er jeg tilbøyelig til å sette en minus eller to på WBT-NextGen - forøvrig tror jeg de er like, en minus eller to mindre for std. WBT, og en pluss eller ti for kabelsko med en god krympetang (evt ti «plusser» til for krympetanga). Problemstillingen omkring godsvolum, eddy currents o.l. er mer et «hifi-filosofisk» spørsmål uten noe definitivt svar.

...
Angående argumentet luft inn og oksydering, så må vel det i like stor grad gjelde om en bare putter kabelenden inn i ht. terminal.
...
Så lenge det ikke er noe slark i kontaktpunktet så er kontaktpunktet vanligvis lufttett, uansett om det bare er HT-terminal og rå kabel, om det er kabel og WBT-gaffel, eller kabelsko og kabel. Det skal merkelige omstendigheter til før selve kontaktpunktet begynner å oksidere.

...
Altså kan mindre gods (over en meget kort strekning) i selve pluggen gi annen lyd enn den eldre versjonen med mer gods?
En skal aldri si aldri, men hvorfor har i det hele tatt WBT (som vel er rimelig anerkjent på plugger) satt denne siste i produksjon (uten at prisen er øket), altså ikke egentlig keiserens nye klær rent forretnings/prismessig...... Eller?
...
Som nevnt så er dette først og fremst snakk om «HiFi-filosofi», jf. Bulletpluggs og DNM/Dennis Morecroft, enten så «abonerer» du på den tenkingen eller så gjør du det ikke. WBT handler først og fremst om kosmetikk og høy mekanisk kvalitet -> «feel good». Hvor mye gods er det i terminalene på hhv forsterkeri og HT? Har du evt planer om å bytte disse i noe med mindre gods? Dersom Svaret på førstnevnte er at det er en god del gods på eksisternede terminaler, og svaret på sistnevnte er nei, så kan du evt. bruke en kveld på i filosofere over betydningen av å redusere godsmengden på spadene og hvor mye dette evt. kan tenkes å bidra med. Dersom du evt. er på jakt etter det beste kontaktsystemet for HT som er allment kommersielt tilgjengelig så vil jeg anbefale deg å se litt på Neutrik SpeakCon - at de har lite gods er mer en betraktning av økonomi, fysiske beskrankninger og nødvendighet enn «HiFi-filosofi» - de har det somm trengs og det er mye mindre enn WBT next gen.

...
Jeg er ikke opptatt av utseendet på slikt, men siden det er WBT terminaler både på min forsterker og ht. så synes jeg at 6mm versjonen av disse kan være greit å gå for.
...
Dersom utseendet er uten betydning vil jeg absolutt anbefale trauste og kjedelige ringkabelsko med ei god krympetang. Ringkabelsko M8 med ei avklipt åpning (som en sigd/krok) passer utmerket til WBT-763 og liknende terminaler. Det gir en meget god og holdbar overgang mellom kabel og kontakt og ei stor kontaktflate mot terminalen, som svivelen i HT-terminalen biter godt inn i (her er det en fordel med mykt kobber). «Sigden» gjør at de ikke faller ut for ingen ting dersom terminalskruen mot formodning løsner. Pynt evt. på med et par krympeslanger.

mvh
KJ
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei igjen!
Var litt usikker på om jeg skulle legge inn dette innlegget nå eller om jeg skulle vente å dobbeltsjekke for å være mer sikker.
Det har jo vært en forvirrende og rar periode for meg (mest og særlig de siste) i 2 uker + nå rent lydmessig og jeg tror vel fortsatt at det kan være flere faktorer som har spillt inn underveis.

For å ta det som er temaet for denne tråden først, de nevnte spadene ::)
Her og nå så mener jeg meg overbevist om at de ikke kommer inn i mitt hus.
Ufff! Nå blir jeg nesten usikker på om dette er det rette tidspunktet å skrive dette, er redd for at jeg kanskje må gå tilbake på det senere, men akkurat nå så har jeg vanskelig å tro det ::).
Jeg tok vekk de kablene jeg har lånt i går kveld og monterte mine BM Revelation og følte allerede i går kveld at nå, nå måtte det da ha blitt svært normalisert lyd her igjen.
I kveld sitter det som ei kule på det jeg har hørt til nå, fylde,kropp og nok bass akkurat slik jeg må ha det.

Hva kan ha skjedd lurer sikkert en del på nå ::)

Ja, hva har egentlig skjedd?
Får håpe dette vedvarer slik at jeg slipper å komme med flere negative overraskende tilbakemeldinger.

Jo, jeg sitter nå med en ganske sterk overbevisning om at det nettopp er de omtalte spadene som er roten til om ikke hele, men i all vesentlig grad det lydmessige for meg helvete (tatt hardt i da ;D )

Jeg har jo spillt på kabler (to forskjellige sett) med disse spadene siden i høst en gang (og har vel hele tiden både ovenfro produsenten) og her nå i den senere tid, sagt at jeg synes den fine kroppen og bassen jeg følte/mente jeg hadde før denne tid var svekket.

Mine kabler som nå sitter montert har en annen type spader og jeg skal nå fortelle om den forskjellen som jeg
tror forårsaker det hele (riktignok med stor fare for at jeg også kan drite på draget) ::)

Disse WBT spadene både ny og eldre serie (nå har det vel kun sittet ny serie på de jeg har prøvd) er som sagt litt spessielt utformet, ved at i et lite område mellom festegods og selve spaden er det en ganske slank leder, kun ny type.
På selve spaden sandwich er det kun (ledende)kontakt på den ene siden og om ikke det skulle være nok så er den kontaktflaten utstyrt med 4 bittesmå forhøyedetrykkpunkter på begge typer .
Dette kan ikke jeg forstå på annen måte at selve kontaktflaten (den gode) faktisk er ganske så liten.
Hva kan så årsaken for å konstruere en plugg på en slik måte?
Vel, jeg skal være litt forsiktig med å påstå noe for bastant, men min teori (som sikkert kanskje kan være gal)
er at dette er gjort for å slanke eller minske energien i lavfrekvensene.
Hva skjer med lyden i slike tilfeller, jo etter min mening en forskyvning av energi fra de lave frekvensene til resten.
Slik forstått at det blir mer og høyere volum oppover, og noen (som meg f.eks.) skrur da gjerne opp volumet (for å få mer bass) med den følge at det blir et enormt trykk/volum fra mellomtonen og opp.
Resultatet etter min mening blir da en slankere/tynnere lydgjengivelse som mange liker, bl.a. fordi de eventuelt også oppfatter det som både mer oppløst (også nevnt i annen tråd om topp forforsterkere) og også mer dynamikk (følt slik p.g.a. høyere volum)

Dette er min teori og ikke ment som annet enn det, og jeg legger til jeg tror også det er en del forskjellige ulineære hørsler ute og går fra person til peson (og selvfølgelig kan det utmerket godt være min som er det ;D ) samt smak selvfølgelig.

For meg er det i hver fall herlig å ha godlyden tilbake også med den nye dacen (dette var jeg en stund svært redd for kanskje kunne vise seg å være et bomkjøp) MÅTTE DET BARE VARE ;D ;D ;D ;D

Det kan godt hende at jeg vil gidde å foreta en test med de nevnte spadene mot andre med mer normal kontaktflate OG ellers samme kabel en gang frem i tid, men akkurat nå skal jeg bare kose meg fremover (forhåpentligvis) med godlyd og selvfølgelig slippe å komme med reverserte uttalelser mot denne.

Når jeg nevner andre faktorer som kan ha spillt inn i denne perioden, så kan det f.eks. være (i den senere tid) at Dac2 er ny og har trengt innspilling (holdbart for noen og andre ikke) selve konstruksjonen på de to kablene jeg har lånt (utover selve spadene) opp mot min egen som nå sitter i (holdbart for noen og ikke holdbart for de som mener at det ikke er forskjell på kabler, men de mener kanskje også at det ikke er forskjell på spader ::) )
Den nevnte teori med en strømkontakt som kanskje hadde litt dårlig kotakt

Kombinasjoner av noen av de nevnte faktorer, samt min hørsel p.g.a. høyt volum grunnet ønske om mer bass.

Jeg sjøl tror faktisk mest på kabelskoteorien akkurat nå det siste døgnet, særlig dersom det nå ikke skjer noen nedtur/tilbakegang.
F... må jeg nå nesten si for at jeg er så lat til å prøve frem og tilbake, kunne kanskje spart meg for en del problemer.


Vil nevne at jeg bestemt mener det var forskjell på de to kablene jeg har hatt her i mange uker, og at de hadde helt like spader.
Begge er lyttet til med min gamle dac som kilde, mens den siste også er lyttet til med min nye dac, noe den første ikke er.


Noen som tror at det kan forholde seg slik jeg har prøvd å forklare?

Mvh.KW
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
KJ skrev:
KW skrev:
;D

Jeg legger to riksdaler på «bad ear day»

;)

mvh
KJ
Njet,ikke på helheten!
Før jeg går videre så må jeg kanskje rette opp det med de 4 trykkpunktene, de ligger kanskje på den siden som ikke leder så da faller eventuelt det med svært lite kontaktflate p.g.a. de (delvis) bort.

Nei, du den lydegjengivelsen jeg hadde i går kveld OM den holder seg nå over tid har jeg ikke hatt siden i høst, det er snakk om mangfoldige uker, jeg fikk vel det første settet i oktober og ytret noe om at kvadratet nok var for lite (eventuelt sammen med spadens layout)

Jeg er ganske følsom for for lite bass og det samme for resten ditto, særlig i (øvre?) mellomtone, jeg må ha en balanse som passer meg.

Selvfølgelig kan det også være selve kabelen lederen i den og i de siste (4) fæle ukene også at dacen ikke var innspillt, men det er i hvert fall teorier jeg vet at DU ikke kjøper (og jeg skjønner at du heller ikke kjøper den andre);)

Skal prøve å ta hele perioden forholdsvis kort og litt forenklet.

I fjor tidlig høst/sommer? fikk jeg i 10 dager låne BM Giant, og jeg som liker god fylde og kropp likte godt det jeg hørte da, smilte fra øre til øre enkelte ganger.
Så etter det lånet og en kort periode med den jeg bruker nå, som ikke ble noe betydelig nedtur, så fikk jeg anledning til å låne den første av de to jeg har lånt i hele denne perioden (med de nevnte spadene)
Det gikk jo forsåvidt greit det i lang tid, bortsett fra at jeg syntes det ble mindre trøkk/nivå i mellombassen, med det resultat at jeg nevnte det for konstruktøren, og sa at jeg trodde på større kvadrat.
Han har ca. ved årsskiftet laget en ny med flere ganger større totalkvadrat, og den fikk jeg en uke eller to før den nye dacen min.
Denne ga meg til min overraskelse ikke den helt store oppturen, bare kanskje en tanke bedre i bass, men ikke den roen som den første ga (sort bakgrunn, jeg vet at dette er svadalesing for deg men det er det ikke for meg)

Han som kom med den siste kabelen lyttet litt hos meg og likte det han hørte og nevnte at han syntes det var veldig ro/forsiktighet i lydbilde.
For å demonstrere bassgjengivelsen også, så spillte jeg et par låter med Marilyn Mazur på kl.1200 på volumknotten, (dette var også noe nytt siden jeg før bestemt mente at jeg ikke måtte så høyt for å få dette volumet) les- denne perioden fra første lånekabel og før den.

Siden det ikke er noe vokal, men mest trommer (percussion) så går det greit å spille høyt uten at det sjenerer meg.

Tilbake til kabel 2 som jeg fikk ca. en uke før den nye dacen og som med den gamle MF og uten forventet opptur, bare mest anderledes og med manglende ro, så gikk det vel ei uke så ble den nye Dac2 satt på plass.

Her må jeg skyte inn et moment som jeg synes er litt rart og som også min kamerat Eik la merke til (nesten ei uke etter ny dac) for da hadde jeg problemer som er omtalt i annen tråd) vi skiftet mellom xlr og rca og mener bestemt at nivået ble lavere med XLR, trodde faktisk at det skulle være motsatt, nok om det.

Den aller første kvelden (med ny dac) syntes jeg ikke at det lød så gæli, merket dog at det var anderledes noe jeg i og for seg ikke stresset særlig (hadde det vært helt lik lyd så hadde jo kjøpet ikke vært noe særlig.

Dagen etter (først ::) ) fant jeg ut at jeg hadde brukt (den sto inntillt på high output 7,2V) og med mitt ønske om passe mengde skyv i bassen (som det sannsynlig ikke var) så ble det egentlig veldig mye energi i resten av frekvensområdet.

Dette KAN ha påvirket (redusert) min hørsel for det var fra dag 2 og 14 dager +/- at jeg ikke har følt (for meg) godlyden, den var totalt borte (dette står det mye om i tråden ulineær hørsel)

Det var vel ca. for ei uke siden jeg følte at det begynte å normalisere seg, og da som sagt i går/og dagen før med min BM R. tilbake at jeg kunne smile fra øre til øre ;D

Her vil jeg legge til at jeg utmerket godt nå vet at alle kabelskeptikere også smiler fra øre til øre fordi de ikke tror (på dette)

OG at de også (kanskje tenker) nå skal han hjelpe produsenten av disse med salget, nope det er noe jeg ikke driver med, men jeg kan godt nevne at jeg like enkelte kabler bedre en andre.

Jeg utelukker likevel ikke at de to spadeforskjellene (WBT med sine løsning kontra en mer normal en) IKKE er den eneste og viktigste årsaken aleine til min opptur i går.

Det blir jo ikke lett å få gehør for sine teorier om hva som kan ha skjedd for personer som ikke tror det er forskjell på kabler/spader, ikke tror at komponenter trenger å gå seg til (utenom ht.) o.s.v.
Teorien deres er vel snarere at jeg fra dag en skulle havne i himmelen ( p.g.a. Placebo) ved oppkobling av en dac fra en leverandør som har fått mye skryt og annerkjennelse fra flere hold, og akkurat en opptur regnet også jeg med, bare at jeg ikke har vært i nærheten før de siste to dagene, så her slo vel egentlig placeboeffekten IKKE til ::) eller hva?

Jeg var faktisk i denne perioden engstelig for at jeg (for første gang for meg) hadde gått på et gedigent bomkjøp :-\

Jeg burde jo antagelig ha prøvd først men de fleste har vel fått med seg prisoppgangen på Dac2, som kom like etter at jeg bestilte/kjøpte/fikk min.
Jeg konkluderte med at en så god dac (EMM Labs) ikke kunne lage en dac som var FOR langt unna et normalt klangleie og tok sjansen på at så var tilfelle (og forhåpentligvis virker det til å stemme) og jeg mente å ha fått med meg at den skulle ligge litt på den varme siden, og derfor ble jeg skremt i denne 4 ukersperioden over hva jeg da faktisk hørte/opplevde.


Jeg tror jeg har fått med det vesentligste og at det selvfølgelig kan være flere ting som tilsammen har påvirket hverandre, også hørselen i perioden fra og med ny dac med grunn som fortalt (midlertidig nedsatt hørsel)

OM en i følge mange ikke kan huske lyd over tid, så husker man godfølelsen kontra det man ikke liker.
Dette vet en del som har hatt besøk av meg, at jeg ikke skryter av lyden dersom den ikke smører mine ører, dette er jo rent subjektivt og ikke en mal på hva som er tilnærmet riktig eller såkalt nøytralt.

Mvh.KW
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Hei

Jeg monterte disse Next Gen WBT sølvspadene på Oblivion høyttaler kabel koblet til mine Respons Grand Artist D. Prisen synes jeg er meget stiv og jeg finner det vanskelig å forsvare en slik pris basert på produksjonskostnader. Ville aldri ha gjort det om det ikke var fordi kablene var utstyrt med WBT sølv sylindrene som klemmer rundt og terminerer kabelen. Disse ga litt usikker kontakt til høytalerne og siden høytalerne da var plassert på plate med hjul som ga muligheten til å trille høytalerne frem og tilbake til lytteposisjon valgte jeg å kjøpe spadene for å sikre kontakt rent fysisk.

Resultatet: Vel, jeg ble overrasket av endringen og den var kun til det positive. Lyden ble klart bedre på alle måter uten endringer i den tonale balansen.

Nå har jeg også opplevd at plugger og kontakter kan ha mye å si på andre områder i kjeden ikke minst på strømsiden.

Synd de er så jæ...dyre.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Bare for ordens skyld, så har jeg en teori om disse som nevnt over og en tro på at de "struper" signalstrømmen.
Jeg skjønner ikke vitsen med stort kvadrat på en kabel bare for i neste omgang å lage en "flaskehals" i kontakten.
Jeg tar gjerne i mot forklaringer om hvorfor.
Jeg ser IKKE bort i fra at jeg kan ta feil og at det om jeg noen gang gidder å teste disse i en ellers lik kabel likevel ikke kan høre forskjell.
Det kan jo være selve kabelen for sin egen del som ga forskjell hos meg, men etter manges mening er det jo ikke forskjell hverken på kabel eller kabelsko ::) annet enn prisen.

Da jeg skrev innlegget over her, så gikk jeg jo også ut i fra at de fire bitte små forhøyde trykkpunktene var på "leder"siden og med ingen leder funksjon på den andre, så trodde jeg at det var en svært begrenset kontaktflate.

En eventuelt så liten kontaktflate (som da antagelig (?) ikke er tilfelle , men vet ikke helt sikkert) ville jo etter min erfaring i hvert fall strupe/slanke signalstrømmen, det går jo sterkere strøm i signalene inn til ht. enn mellom andre komponenter tidligere i kjeden.
Jeg har også vært inne på "mine" teorier om hva som da skjer med lydgjengivelsen, noe av det samme som når en bruker veldig tynne ledere i ht.kabler (som f.eks, AU24)
Man oppnår en effekt som ofte og mange synes er helt ok, kanskje også slik med disse pluggene.
Jeg bemerker at mine utsagn om dette kun er mine meninger og min tro (får jeg vel legge til) om dette.

Videre ser jeg vel ikke den helt store grunnen til å lage disse, som et tilskudd til 0660 serien om de ikke skulle gi en anderledes gjengivelse.
Noen hevder at disse gir en klart bedre oppløsning, og da kan det jo være nærliggende å spørre om hva det er som gjør det.
Her kommer min "amatørteori" inn igjen, jeg tror det gir et lysere lydbilde som veldig mange direkte forbinder med høyere oppløsning.
Jeg kan ikke så mye om dette, men jeg kan jo tro og ha min egen oppfatning eller synsing om dette, så får heller de som mener jeg tar feil belære meg om f.eks. hvorfor/hvordan denne pluggen kan gi høyere oppløsning (enn f.eks. de pluggene som noen i denne tråden har anbefalt) og den andre serien (0660)

Dersom den andre serien bare er dårligere (på alle områder) så skjønner jeg ikke hvorfor den selges, det er jo knapt penger å spare for forbruker. (12,50 pr. plugg i kobber)

Den sitter godt når den først er skrudd til det ene eller andre og kanskje best i WBT terminaler.

Jeg sier igjen, jeg kan utmerket godt ta feil, det har blitt mange rare "teorier" den senere tid ( i januar) fra meg i forbindelse med at jeg trøbler litt med lydgjengivelsen hjemme, eller kanskje det bare er min hørsel som spiller meg stadige puss ;D
Kanskje har jeg fått en jo-jo hørsel, i motsetning til (tidligere en etter egen mening stabil ditto så lenge jeg kan huske.


Mvh.KW
 

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Innlegg
1.207
Antall liker
714
Sted
Haslum
Torget vurderinger
3
Nå tenker du fælt !

Du får låne mine Giant med Furutech spader i rhodium.

Fikk de i går. Omterminert med nye spader istedenfor bananer på høyttalersiden. Det var også byttet bananer fra den ene kanalen på forsterkersiden da de gamle ikke koblet så bra på WBT.

Det er helt klart at kontaktene har betydning, for nå låte det mye bedre ! Ble rimelige svimmel i går etter å ha hørt David Gilmore's On a Island sendt i går kveld. Toppen er mer definert med mer kropp på strenger, og lydbilde ble større og med bedre definisjon der de minste detaljer kom frem. Nå gleder jeg meg til helgen !

Vi kan avtale nærmere neste uke, så kan du få dem da.
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Har selv WBT spader, men ikke Nextgen utgavene, de foregående i ren kobber. Meget bra plugger, leder mye strøm, ikke forminsket areale som de nye.

Ble en kraftig forbedring her. Brukt disse i rundt ett år. Har også dyreste type WBT terminaler i HT, tingene sitter veldig godt sammen med den sk. sandwichteknikken.

Kikket på sidene deres nå, finner ikke lengre mine, kun NGT utgavene. Har de kuttet ut de eldre typene? Vet ikke om det var noen fordel.

Bruker dog NGT signalplugger i sølv på ICer da disse fra før har lite lederareale.

Synes WBT pluggene mine er bedre enn Furutech Rhodium jeg hadde før.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
@Lydmekk
Du finner de gamle hos Eltek, linken dit står i mitt svar nr. 5
Du må scrolle og lete litt.

@Eik
Fint, snakkes i hvert fall på årsmøtet og kanskje kan jeg få låne de i den forbindelse?

Mvh.KW
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Da har jeg funnet ut (som jeg først mente å tro) at det er på ledersiden at trykkpunktene er plassert
se bildet.



Fire bitte små punkter som er forhøyet er da i hovedsak kontaktflaten, muligens kommer resten også i kontakt til en viss grad, men ikke skjønner jeg vitsen mer enn det min teori går ut på.
Altså kun leder på den ene siden av spaden og i tillegg da dette med fire små punkter som er bitte litt forhøyet.

Hvorfor dette og hva oppnår man, opp mot helt flat lederside?

Mat for diskusjon her kanskje?

Liten flate med god kontakt og større/resten med litt dårligere kontakt?
Blir det bedre oppløsning av en slik konstruksjon og i så fall hvorfor?

Mvh.KW
 

Vedlegg

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Han Raymond Celius hadde en forklaring på hvorfor 4 små kontaktpunkter var bedre enn en stor flate, men jeg kan ikke gjengi den korrekt nok så jeg lar være. Det er en masse innen hifi som ikke lar seg lett forklare eller det er i det minste motstridende teorier som slår hverandre ihjel. Dette synes jeg gjelder både kontakter, kabler og dempeføtter.
Det viktigste er å bruke ørene.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Mulig det er mye som ikke lar seg forklare, men jeg trodde i hvert fall at god og solid og stor kontakflate var positivt med mindre man ønsker en effekt.
Det har jo vært en del diskusjoner om spader kontra banan og ofte vil det faktisk bli større kontaktflate med banan.
Noen hevder at det beste er avisolert kabel rett i terminaler, så det er klar mange meninger om dette.
For min del så er det ganske klart at forskjellige typer HTkabler (og særlig da kvadrat) gir forskjellige virkninger.
Dette vil ha sammenheng med matching i anlegget og annet bl.a. smak, dette er uproblematisk for meg og noe jeg delvis har opplevd (ikke minst nå i det siste).
Forskjellige konstuerte høytalerkabler (som er det som diskuteres i denne tråden (eller rettere sagt kabelsko) ::)
Kan selvfølgelig oppfattes som gode eller mindre gode alt etter hvilket anelleg de brukes i og hvem som lytter= smak.

Det jeg søker en forklaring på er hvorfor denne konstruksjonen på nevnte kabelsko i eventuelt alle kabekonstruksjoner (og anlegg) skal være udelt positiv?

Dersom en er av oppfatning at stort kvadrat er gunstig, hvorfor skal det da være en god ting å ha liten kontaktflate ved terminalene?

Jeg kan ha tro på denne løsningen ved signalkabler (mindre gods), men har vanskelig for det samme ved Ht.kabel, men er åpen for gode forklaringer.
Uansett gode forklaringer, så viste det seg i praksis hos meg at det i mine ører/rom og anlegg ble en forbedring med mine egne kabler i balanseforholdet mellom bass og resten (les: varmere og mindre slitsom lyd)

Ha da i tankene mine tidligere meninger om at noen etter min mening( feilaktig) blander lys lyd med høyere oppløsning.
Glem heller ikke min tidligere utsagn om at vi selvfølgelig både hører og oppfatter lyd forskjellig, kanskje p.g.a. at vi neppe hører likt/frekvenslineært.

Tilbake til skoen som omtales, hva gjøres godt med en tilsynelatende flaskehals som denne konstruksjonen medfører på eventuelt en kabel med stort tverrsnitt koblet opp mot et ht. par som sikkert gjerne har nytte av at signalstrømmen ikke svekkes?

Jeg har litt erfaring som imo kan sammenliknes med dette.
Det dreier seg om min lek/forsøk med en mye omtalte EKKJ jordkabelen brukt som ht. kabel.
jeg brukte noen ekspanderende bananplugger og ofte skjedde det at tilskruingen på pluggen hvor det da var tredd inn 4x 2,5 kvadrat Solid Core løsnet over tid.
Det forholdt seg ikke slik at jeg tok initiativet til å sjekke dette med jevne mellomrom, men jeg hørte det etter hvert at det ble mindre/svakere bassgjengivelse og defor sjekket pluggene og det var den samme storyen hver gang.
Hver gang hevet jeg lyden for å kompensere for svakere/lavere bass, med den følge at det da selvfølgelig ble tilsvarende heving også i resten av frekvensområde.
Med andre ord en imo balansedreining mot tynnere lyd som jeg den gang like lite som nå likte/liker.
Andre derimot kan finne slikt mer passende for seg, og dette trenger som tidliger hevdet ikke være annet enn at vi har forskjellig følsomhet i forskjellige frekvensområder og hva vi egentlig oppfatter hver for oss.

Kan nevne at i mitt stueanlegg er AU 24 forkastet, ikke fordi den er helt ubrukelig der, men etter min smak ikke god nok og imo skyldes dette for lite kvadrat, i kjelleranlegget derimot brukes den nå for tiden (fordi ingen ville kjøpe den for det jeg ville ha ;) ;D )

Jeg regner jo med at WBT sjøl har en mening med å lage pluggen sin som gjort, men hos meg er det mye som taler for at ht. kom noe i nød av (nok) strøm eller energi eller hva vi nå skal benevne det som.

Mvh.KW som både hadde trodd og håpet at det skulle komme langt flere meninger om dette på HFS sterkeste meningsunderavdeling/krangleplass
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
slowmotion skrev:
Se evnt post nr 10 og nr 11


;)
Joda slowmotion, jeg leser alle innlegg i egenstartet tråd (kanskje med unntak av de jeg har glemt at jeg har startet ;D
Jeg har fått med meg hva dere mener, og da kan jeg regne med at dere er av den oppfatning at omtalte kabelsko er helt ubrukelig? ::) og kun er laget for (kanskje) og oppnå en anderledeshet (som igjen noen kan like/falle for)?

Nå ser det ut til at dette er hovedmodllen fra WBT, som vel lager anerkjent utstyr, brukes i hvertfall av mange produsenter.

Mye mulig du og KJ har rett, men det er ikke det jeg i utgangspunktet ønsker å diskutere nå (etterhvert som tråden og mine funn har gått videre.
Har du og/eller andre en annen teori enn meg på dette, nemlig at det blir en flaskehals som på sin side kan gi en effekt (som etter min mening gir slanking av bass/særlig mellombass= lysere lyd og forskjøvet frekvensbalasne)

En ting til jeg har kommet på er at det med den løsningen også letter vil kunne oksydere der hvor det ikke er skikkelig kontakt, om det gjør noe da ::)

Mvh.KW
 
S

slowmotion

Gjest
Vel, jeg trodde jeg hadde sagt det jeg skulle... ;)

Og KJ får vel svare for seg selv, men jeg synes hans post var såpass god at jeg henviste til den også.

;)
 

Dr.Evil

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.10.2007
Innlegg
635
Antall liker
8
Torget vurderinger
2
Jeg trodde de 4 punktene skulle fungere som "stabilisatorer" for å bedre sikre at spaden sitter fast i ht terminalene....?

Ellers er vel selve spadene mye av det samme som de "gamle" WBT spadene, forskjellene er primært reduksjon av metallmengden bakerst i spaden, hvor festeskruene sitter.

Men når det er sagt, jeg opplevde en bedring i lyd da jeg byttet til nextgen spader, bedre dynamikk og litt åpnere lydbilde. Det har jeg hørt flere som har opplevd.

Hilsen
Dr.Evil
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
slowmotion skrev:
Vel, jeg trodde jeg hadde sagt det jeg skulle... ;)

Og KJ får vel svare for seg selv, men jeg synes hans post var såpass god at jeg henviste til den også.

;)
Jo, jeg skjønner deg bedre nå og kan bare legge til at på det tidspunktet dere la inn svar 10 og 11 (26 januar) så hadde ikke jeg koblet tilbake til mine egne kabler med andre type sko (også annet merke uten disse fire trykkflatene) og hadde dermed fortsatt en god magefølelse for de ;)
Dette er totalt forandret nå i dag og slik sett så kan jeg se f.eks. KJ sine argumenter i nytt lys, det er ikke dermed sagt at f.eks rhodiumskoene som sitter på mine er noe dårliger heller, for prinsippet om god kontaktflate er vel for de like.
Etter å ha fått på plass mine egne, så gikk det fort opp for meg at lydbildet endret seg til et med mer fyldig lyd.
Det var der og da mine tanker om dette med mindre kontaktflate var (kanskje) hovedårsaken til at jeg i flere måneder har savnet tyngde i mellombassen.
Noe jeg med første kabel trodde skyldtes for lite kvadrat, men som til min overaskelse ikke bedret seg nevneverdig med 4 x kvadrat og kabelskoene var lik på begge de.
Jeg prøver vanligvis ikke nye kabler dersom jeg ikke har en forventning om forbedring, den forventningen ble ikke innfridd (bare nevner at det normale vel her er at ved hjelp av placebo= positiv forventning, så burde jo dette ha gitt meg en forbedring, i hvert fall i hodet/innbillningsmesig i følge de som kan mye om slikt ;)
Det gjorde det ikke for meg, men tydeligvis for andre og det er derfor jeg fortsatt vil prøve å se om noen kan dele min oppfatning om mindre kontaktflate gir slanking av bass (ikke høypassfiltrering) som igjen imo gir lysere lydbilde
og dermed for noen følelsen av høyere oppløsning.

Min foreløpige erfaring tilsier litt av det samme (resultat) som f.eks. AU 24 med lite kvadrat gir i mit stueanlegg, det blir ikke nok fyllde.
Så kan det utmerket godt være at det er mye fornuft i deres forslag om billige kabelsko og at det er mer enn bra nok.

Men hva tror du om at oppløsningen øker dersom deres foreslåtte spader/sko hadde hatt ledeevne kun på den ene siden + 4 små opphøyde trykkpunkter.
Det er det jeg vil ha meninger om nå, så får jeg heller somle meg til butikken å følge deres råd for uansett så kan jeg godt tenke meg å prøve det på mine 4kvadratskabler og kanskje på storebroren.
edit: glemte også poenget ditt om skrufeste til selve kabelen og at du menre det er ubrukelig, mulig det
Mvh.KW
 

Bols

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2007
Innlegg
326
Antall liker
15
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
1
KW skrev:
slowmotion skrev:
Vel, jeg trodde jeg hadde sagt det jeg skulle... ;)

Og KJ får vel svare for seg selv, men jeg synes hans post var såpass god at jeg henviste til den også.

;)
Jo, jeg skjønner deg bedre nå og kan bare legge til at på det tidspunktet dere la inn svar 10 og 11 (26 januar) så hadde ikke jeg koblet tilbake til mine egne kabler med andre type sko (også annet merke uten disse fire trykkflatene) og hadde dermed fortsatt en god magefølelse for de ;)
Dette er totalt forandret nå i dag og slik sett så kan jeg se f.eks. KJ sine argumenter i nytt lys, det er ikke dermed sagt at f.eks rhodiumskoene som sitter på mine er noe dårliger heller, for prinsippet om god kontaktflate er vel for de like.
Etter å ha fått på plass mine egne, så gikk det fort opp for meg at lydbildet endret seg til et med mer fyldig lyd.
Det var der og da mine tanker om dette med mindre kontaktflate var (kanskje) hovedårsaken til at jeg i flere måneder har savnet tyngde i mellombassen.
Noe jeg med første kabel trodde skyldtes for lite kvadrat, men som til min overaskelse ikke bedret seg nevneverdig med 4 x kvadrat og kabelskoene var lik på begge de.
Jeg prøver vanligvis ikke nye kabler dersom jeg ikke har en forventning om forbedring, den forventningen ble ikke innfridd (bare nevner at det normale vel her er at ved hjelp av placebo= positiv forventning, så burde jo dette ha gitt meg en forbedring, i hvert fall i hodet/innbillningsmesig i følge de som kan mye om slikt ;)
Det gjorde det ikke for meg, men tydeligvis for andre og det er derfor jeg fortsatt vil prøve å se om noen kan dele min oppfatning om mindre kontaktflate gir slanking av bass (ikke høypassfiltrering) som igjen imo gir lysere lydbilde
og dermed for noen følelsen av høyere oppløsning.

Min foreløpige erfaring tilsier litt av det samme (resultat) som f.eks. AU 24 med lite kvadrat gir i mit stueanlegg, det blir ikke nok fyllde.
Så kan det utmerket godt være at det er mye fornuft i deres forslag om billige kabelsko og at det er mer enn bra nok.

Men hva tror du om at oppløsningen øker dersom deres foreslåtte spader/sko hadde hatt ledeevne kun på den ene siden + 4 små opphøyde trykkpunkter.
Det er det jeg vil ha meninger om nå, så får jeg heller somle meg til butikken å følge deres råd for uansett så kan jeg godt tenke meg å prøve det på mine 4kvadratskabler og kanskje på storebroren.
edit: glemte også poenget ditt om skrufeste til selve kabelen og at du menre det er ubrukelig, mulig det
Mvh.KW
De har konstruert skoen slik for å få bedre mekanisk feste til terminal, en slags "sprengskive" som er meget viktig ved overføring av kraft. Det er plenty med gods som leder, i de der kan du kjøre kontinuerlig 60A/230V, tilsvarende 10 kvadrat +. Vanlige sko har en tendens til å løsne ved "skumping" av kabel grunnet manglende sprengskive.
 
L

lark

Gjest
God kontakt, dvs. tilstrekkelig store kontaktflater og reine kontakter, er alfa og omega. Helt bortkastet med stort kvadrat dersom kontaktflaten blir en flaskehals i signalveien. WBT sin løsning med 4 små kontaktpunkter er etter min oppfatning og erfaring tvilsom.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
På mine forsterkere og høyttalere blir selve terminalskruen også en del av ledningstverrsnittet. Nok kvadrat, da - skulle jeg tro. Men det er kanskje ikke audiofilt nok?......
 
L

lark

Gjest
Jeg bruker 6 kvadrat EKKJ massiv leder i bass/mellomtone, avisolert og skrudd rett i ht-terminalene.Brukte kabelsko tidligere, men hadde problemer med å få dem til å sitte fast.EKKJ erjøpt på lokalt installasjonsfirma for en slikk og ingenting. Langt fra audiofilt det også ;D
 

Bols

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2007
Innlegg
326
Antall liker
15
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
1
Ulf-B skrev:
På mine forsterkere og høyttalere blir selve terminalskruen også en del av ledningstverrsnittet. Nok kvadrat, da - skulle jeg tro. Men det er kanskje ikke audiofilt nok?......
Selvfølgelig er det nok kvadrat, den koblingen kan drive et helt hus med strøm (pluss et par høyttalere)
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Hehe - hadde mistanke om det, ja. Jeg kom plutselig til å tenke på hva slags fislete ledningsstumper som produsentene av høyttalere og forsterkere har loddet på den usynlige innsiden av disse terminalene vi snakker om her.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Bol

De har konstruert skoen slik for å få bedre mekanisk feste til terminal, en slags "sprengskive" som er meget viktig ved overføring av kraft. Det er plenty med gods som leder, i de der kan du kjøre kontinuerlig 60A/230V, tilsvarende 10 kvadrat +. Vanlige sko har en tendens til å løsne ved "skumping" av kabel grunnet manglende sprengskive.

Vel, sprengskiveeffekten ligger vel i sandwichbiten av konstruksjonen og ikke de opphøyde trykkpunktene vil jeg tro, og finessen med sprengskiveeffekten har jeg for sin del good feeling for, men den blir vel ikke borte med flat overflate?

Og når jeg først fattet interesse for nettopp denne spaden så var det sprengskiveløsningen, jeg visste ikke før helt nylig at den var leder kun på en side og heller ikke disse fire punktene.

Det var ikke etter at dette gikk opp for meg at jeg ikke følte at kabler med disse skoene gir meg inntrykk av mindre trøkk i mellombass, det ga de i hele prøveperioden på tilsammen mange uker, slik at heller ikke her vil eventuell placebo ha virkning om noen skulle tro det ;)

Bare for ordens skyld så søker kun etter for meg overbevisende forklaringer og sier ikke at mine "teorier" er korrekte.

Jeg vil jo egentlig tro at de (WBT) gjør som de gjør fordi de mener det blir bedre ::)
At dette blir bedre rent lydmessig alltid i alle anlegg har jeg mindre tro på, at anderledesheten kan være fullklaff for en del (sin smak) har jeg derimot ingen grunn til å betvile.
Det er nå en gang slik at vi oppfatter forskjellig, liker forskjellig og ikke minst har forskjellig oppbyggede anlegg.

Hvorfor stabiliteten med disse 4 punktene skal bli bedre enn uten, med sprengskiveeffekten, har jeg svært vanskelig for å forstå.

Dersom noen mener at denne konstruksjonen (alltid) gir bedre lyd enn f.eks. bare skru avisolerte storkvadratskabler inn i selve terminalene (ht+effekt) så må jo selve konstruksjonen være grunnen, men hvorfor? Kanskje p.g.a. sprengskiveefekten ja, men som sagt hva med de 4 knappehodepunktene?
Flaskehalsen?

Hele svaret er ikke ment bare til deg bol, men også generelt ;)
Mvh.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Ulf-B skrev:
Hehe - hadde mistanke om det, ja. Jeg kom plutselig til å tenke på hva slags fislete ledningsstumper som produsentene av høyttalere og forsterkere har loddet på den usynlige innsiden av disse terminalene vi snakker om her.
kremt ;)
Uten at jeg har sett inni mine ht., så kan jeg fortelle deg at jumpera 4 i alt til tre terminaler er alt annet enn fislete (ca. 4-5 mm i diameter) Har da vanskelig for å tro at de bruker fislete kabler innvendig om enn antagelig ikke samme dimensjoner.

Mvh.KW
 

Bols

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2007
Innlegg
326
Antall liker
15
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
1
Nei, jeg skal ikke kværulere på hva hver enkelt hører. Ser for meg at de fire punktene vil virke som konsentrert motkraft mot gjengene og dermed bedre låsefunksjon. Kan aldri tenke meg at WBT er ute etter en spesiell lydsignatur, de har vel vært så lenge i bransjen at de stikker ikke hodet ned i et vepsebol?
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
KW skrev:
Ulf-B skrev:
Hehe - hadde mistanke om det, ja. Jeg kom plutselig til å tenke på hva slags fislete ledningsstumper som produsentene av høyttalere og forsterkere har loddet på den usynlige innsiden av disse terminalene vi snakker om her.
kremt ;)
Uten at jeg har sett inni mine ht., så kan jeg fortelle deg at jumpera 4 i alt til tre terminaler er alt annet enn fislete (ca. 4-5 mm i diameter) Har da vanskelig for å tro at de bruker fislete kabler innvendig om enn antagelig ikke samme dimensjoner.

Mvh.KW
Hehe - heldiggris. De pinnene som ProAc bruker mellom terminalene sine, har en diameter på 3 mm - svarende til en 6-7 kvadratmm. Til sammenligning har selve terminalskruene en diameter på 8 mm - d.v.s. et tverrsnitt på 48 kvadratmm. Hva som er inni høyttalerne, vet jeg ikke - det holder sikkert i massevis. Men et par av de forsterkerne jeg har tittet inni, har i hvert fall ikke hatt ledninger som har vært i nærheten av dette - verken 3 mm i diameter, for ikke å snakke om 8 mm. Men det holder sikkert i massevis, det også. For hvis man regner på det, går det jo egentlig ikke så mye strøm gjennom slike ledninger - nesten uansett hvor høyt man måtte spille.
 
L

lark

Gjest
Det høres jo ut fra mine egne og andres erfaringer som om kvadratet har betydning for lyden, uavhengig av hva som teoretisk er rikelig stort kvadrat ut fra kjente elektriske lover.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Skal ikke være den som motsier deg på det. Men akkurat når det gjelder disse spesielle WBT-spadene, er det ingenting som tyder på at kvadratet blir for lite. Disse knastene må ha en annen funksjon enn å gjøre noe til - eller helst fra - med kvadratet.
 
Topp Bunn