NLE Roll Off Correction?

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.283
Antall liker
34.817
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Så vidt jeg kan se er det en god, gammeldags tonekontroll som gjør det mulig å justere diskantnivået opp og ned i seks diskrete trinn. Du vet, en sånn som man betaler ekstra for å slippe på forforsterkeren, fordi den visstnok "degraderer lyden" og fordi "ordentlige" hifi-greier ikke har tonekontroller, bare volum og inngangsvelger. Nå kan man visst også betale ekstra for å få den i en separat boks hvor den tydeligvis forbedrer lyden i stedet for å degradere den. Her er detaljene, inkludert diagram over kretsen (to motstander + en kondensator, og så et ratt som formodentlig velger mellom seks ulike motstander i den ene posisjonen)
http://www.mobisoft.dk/swiflet/engine/showswiflet.aspx?id=MjI%3D&gotopage=6

For all del, ikke noe galt med det, men om behovet var til stede, ville jeg kanskje valgt en preamp med tonekontroller. Og det har jeg også gjort, om enn ad digital vei.
 

affen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
177
Antall liker
20
Torget vurderinger
4
Jeg bruker NLE i kjeden og meget fornøyd med lyden. Synd at så få i Norge ikke har oppdaget kvaliteten ved NLE kablene.

affen
 

Rasofiel

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.08.2007
Innlegg
59
Antall liker
0
Jeg bruker NLE roll-off correction i mitt anlegg . Det kan stilles fra en til fem og forandrer IKKE frekvensgangen i musikken etter det jeg hører . Det som skjer er at musikken blir "luftigere" , mer tredimensjonal på den rette instillingen . I følge oppfinneren er produktet laget for å motvirke et bortfall av overtoner i musikksignalet som skjer fordi det blir ført til jord i signelvegen . dette fører også til fasefeil i signalet , som da dette apparatet retter opp . jeg skal ikke uttale meg om det tekniske , men at det har betydning i mitt anlegg er det ikke tvil om ! Mer romfølelse eller "tilstedeværelse" . NLE høttalerkabler har jeg ikke prøvd , men signalkablene kan jeg anbefale , både XLR og RCA .
Hilsen Rasofiel
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Fantastisk :)
Her fremstilles en simpel passiv tonekontroll som en ny oppfinnelse! Dette er rett og slett en passiv krets som demper lavere frekvenser i større eller mindre grad med det resultat at diskanten fremheves.

Selv har jeg naturligvis en skikkelig tonekontroll i anlegget. Men de genuint audiofile fant en gang på 80-tallet ut at tonekontroller ødela lyden fordi de nødvendigvis må tukle med fasene og dermed ble skikkelige pre-er med tonekontroll sjeldnere og sjeldnere vare.
Enhver kondensator og spole tukler med fasene så kunsten å konstruere en god tonekontroll er nettopp å minimalisere dette problemet. Og så kommer denne danske luringen og selger den kipe tonekontrollen sin som fasekorreksjonselement! God forretningssans har de disse danskene ;)

Kjøp heller en pre med tonekontroll. Eller kjøp noen motstander og kondiser for en 50-lapp og lodd sammen kretsen selv om du vil høre effekten.
 
B

BjornE

Gjest
Visste jeg det ikke - IKKE mulig å høre fasefeil!
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.045
Antall liker
2.989
Torget vurderinger
2
Rasofiel skrev:
.....forandrer IKKE frekvensgangen i musikken etter det jeg hører .......... laget for å motvirke et bortfall av overtoner i musikksignalet som skjer fordi det blir ført til jord i signelvegen .
Dette blir vel en selvmotsigelse. Teorien går vel på at de fleste stereo komponenter representerer et høypassfilter og at boksene til NLE kompenserer for dette. hvis ikke det er å forandre frekvensgangen så vet ikke jeg hva det betyr.

Ifølge markedsføringa som danske High Fidelity villig deltar i så dreier det seg ikke om en tradisjonell krets, men faktisk et variabel kondensator, noe jeg ikke kan huske å hørt om før. Det man vinner på dette taper man vel igjen på å ha enda et komponent i kjeden. Så er vi tilbake til integrert tonekontroll som et bedre alternativ allikevel. Tror jeg.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
superhkm skrev:
Ifølge markedsføringa som danske High Fidelity villig deltar i så dreier det seg ikke om en tradisjonell krets, men faktisk et variabel kondensator, noe jeg ikke kan huske å hørt om før.
Jo. Dette er i høyeste grad en tradisjonell krets. Kanskje ikke i HiFi-sammenheng, men gjør et lite internettsøk på "treble boost circuit" så vi du se at det er et must for enhver el-gitarist ;)
 

Rasofiel

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.08.2007
Innlegg
59
Antall liker
0
Jeg har hatt flere forsterkere med tonekontroller og NLE-rolloff virker overhode ikke som en diskantkontroll . I den grad det skjer endringer i frekvensresponsen er det utenfor mitt hørselsområde . Det gjelder uansett om apparatene står på 1 eller 5 . Det jeg opplever er som sagt en større romfølelse , som høyttalene forsvinner i lydbildet . På gode innspillinger . Det tekniske kan jeg ikke forklare som sagt , jeg kjøpte apparatene etter anbefaling fra High Fidelity , et blad jeg har lest i 30 år og som jeg regner for et av de mer edruelige innen hifi . Forandringen ligner litt på å gå fra transistor til rør .
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.283
Antall liker
34.817
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Rasofiel skrev:
Jeg har hatt flere forsterkere med tonekontroller og NLE-rolloff virker overhode ikke som en diskantkontroll . I den grad det skjer endringer i frekvensresponsen er det utenfor mitt hørselsområde . Det gjelder uansett om apparatene står på 1 eller 5 . Det jeg opplever er som sagt en større romfølelse , som høyttalene forsvinner i lydbildet . På gode innspillinger . Det tekniske kan jeg ikke forklare som sagt , jeg kjøpte apparatene etter anbefaling fra High Fidelity , et blad jeg har lest i 30 år og som jeg regner for et av de mer edruelige innen hifi . Forandringen ligner litt på å gå fra transistor til rør .
Hører du sier det, men her http://www.angelfire.com/electronic/funwithtubes/Build_Headphone_Amp-2.html har du kretsen for en rør-basert hodetelefonforsterker. Den delen av kretsen som er merket "TREBBLE" i diagrammet og som beskrives som "treble control" i teksten har tilfeldigvis nøyaktig samme oppbygning som kretsdiagrammet for denne NLE Roll Off Correction.

Dingsen er en passiv diskantkontroll, som fungerer på den måten at lavere frekvenser kuttes mer enn høyere, og at de høyere frekvensene dermed relativt sett får en boost. Get over it.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.471
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Sjekket den opprinnelige artikkelen, og de impulsformene som er avbildet (og som kretsen skal gi og som skal kompensere for rolloff senere i kjeden) er konsistente med tradisjonell høyfrekvensheving i frekvensdomenet. Det er fristende å lure på hvorfor illustrasjonene gies i tidsdomenet i stedet for i frekvensdomenet.... ???
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.045
Antall liker
2.989
Torget vurderinger
2
michell skrev:
Jo. Dette er i høyeste grad en tradisjonell krets. Kanskje ikke i HiFi-sammenheng, men gjør et lite internettsøk på "treble boost circuit" så vi du se at det er et must for enhver el-gitarist ;)
La meg reformulere meg; har noen andre hørt om en variabel kondensator ?

For ordens skyld, jeg har tuklet litt med el-gitarer selv, og booster treble rett som det er.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.045
Antall liker
2.989
Torget vurderinger
2
Rasofiel skrev:
I den grad det skjer endringer i frekvensresponsen er det utenfor mitt hørselsområde .
Der har vi vel essensen av dette. Boksen din kompenserer for demping av frekvenser utenfor ditt hørselområde.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.471
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
superhkm skrev:
Rasofiel skrev:
I den grad det skjer endringer i frekvensresponsen er det utenfor mitt hørselsområde .
Der har vi vel essensen av dette. Boksen din kompenserer for demping av frekvenser utenfor ditt hørselområde.
Dette virker mer og mer som en kabeldiskusjon?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.283
Antall liker
34.817
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
superhkm skrev:
La meg reformulere meg; har noen andre hørt om en variabel kondensator ?
Ja. Det fins en slik i tuningen på enhver gammel radio.

Denne dingsen inneholder derimot ikke en slik, men derimot en alminnelig kondensator og noen motstander, koblet slik at du kan bytte mellom et antall ulike motstander ved å vri på en bryter. Så er det valget av motstand, sammen med verdien på kondensatoren, som bestemmer filterkarakteristikken.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.471
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
asbjbo skrev:
Ja. Det fins en slik i tuningen på enhver gammel radio.
Noen skiver som overlapper hverandre og hvor overlappingen varierer (den ene skiven dreier når du skrur på stasjonsinnstilleren).

asbjbo skrev:
Denne dingsen inneholder derimot ikke en slik, men derimot en alminnelig kondensator og noen motstander, koblet slik at du kan bytte mellom et antall ulike motstander ved å vri på en bryter. Så er det valget av motstand, sammen med verdien på kondensatoren, som bestemmer filterkarakteristikken.
Jeg har lenge hatt den oppfatningen at effekten av ulike kabler er knyttet til ulik støyskjerming, ulike kvaliteter i forbindelsene (termineringene), samt i små tilpasninger i frekvensgang knyttet til kablenes RLC karakteristikker og deres interaksjon med utgangs/inngangsimpedanser i begge ender.

Rapportene fra folk som har lyttet kritisk på virkningen av dette filternettverket styrker meg i troen på at små tilpasninger i frekvensgang ved bytte mellom ulike kabler kan ha nettopp den effekten som mange som lyttter mye på kabler rapporterer.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.045
Antall liker
2.989
Torget vurderinger
2
erato skrev:
superhkm skrev:
Rasofiel skrev:
I den grad det skjer endringer i frekvensresponsen er det utenfor mitt hørselsområde .
Der har vi vel essensen av dette. Boksen din kompenserer for demping av frekvenser utenfor ditt hørselområde.
Dette virker mer og mer som en kabeldiskusjon?
så er tråden også postet i kabelhjørnet. ;) Allikevel ikke helt enig, tror du på tweetere så tror du vel også på behovet for "roll of correction ".
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.471
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
superhkm skrev:
erato skrev:
superhkm skrev:
Rasofiel skrev:
I den grad det skjer endringer i frekvensresponsen er det utenfor mitt hørselsområde .
Der har vi vel essensen av dette. Boksen din kompenserer for demping av frekvenser utenfor ditt hørselområde.
Dette virker mer og mer som en kabeldiskusjon?
så er tråden også postet i kabelhjørnet. ;) Allikevel ikke helt enig, tror du på tweetere så tror du vel også på behovet for "roll of correction ".
Ikke motstander av tonekontroller jeg, enten de sitter i forsterkeren, i en egen boks, eller det fikses ved kabler som påvirker frekvensresponsen etter brukerens smak og behag (eller for å kompensere for lytterom og annet).

Men hva som ligger i High Fidelity (i utgangspunktet høy trofasthet mot det opprinnelige signalet) kan man jo lure på.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
340
Så vidt jeg vet er mer "luft" faktisk en relativ økning i diskanten fra 12-15kHz og opp. Det høres imidlertid ikke umiddelbart ut som en endring i frekvensgangen. Mulig dette kommer av at øret ikke oppfatter klang (Overtoner) i frekvensområdet 7,5k - 10kHz og opp (?).

Vidar
 

Rasofiel

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.08.2007
Innlegg
59
Antall liker
0
Har forsøkt å høre forskjeller i frekvensgang ved å koble roc'en via den eksterne dac'en og sammenligne med signalet fra cd-spillerens analogutgang. Uansett hvilket stille den står på (1-6) er der ingen hørbar forskjell for mitt øre . At jeg ikke hører små forskjeller i diskanten er selvsagt mulig , jeg er ingen ung mann ! At jeg synes romfølelsen , perspektivet eller hva jeg skal kalle det er i alle fall sikkert , som sagt på noen plater , og helst på lp . Det vitenskapelige aspektet her ligger som sagt utenfor min kompetanse og interesse . Jeg synes forøvrig uttrykk som "give it up" og "fantastisk" er unødvendige for å karakterisere andres meninger . Det viser bare mangel på respekt for andres syn . Sannsynligvis er jeg den eneste i denne tråden som har hørt roc'en i virksomhet ?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.283
Antall liker
34.817
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
OK, så var jeg litt hard i formuleringen. Beklager. Jeg blir litt amper når en spade absolutt skal kalles manuelt graveredskap for å kamuflere hva den egentlig er og gjør, og jeg tolker andres kommentarer som at flere reagerer på samme måte. Denne reaksjonen er primært rettet mot konstruktøren som har funnet det nødvendig å kamuflere en velkjent krets i ny ordbruk, og mot bladfykene som ukritisk bringer kamuflasjen videre, ikke mot deg. En helt annen skål er om man liker resultatet.

Jeg har også hørt virkningen av noe slikt, siden jeg har en preamp/eq/delefilter/romkorreksjonsdings i signalkjeden. Jeg har prøvd meg litt frem med et lite løft på en dB eller to rundt 11-12 kHz for å få litt bedre utklingning og "luft". Jeg har likevel kommet til at jeg foretrekker en naturlig avrulling av diskanten fremfor et slikt løft, siden det høres riktigere ut for mine ører på den musikken jeg vanligvis spiller. Det virker likevel rimelig at du har best nytte av et slikt løft øverst i diskanten på LP, siden noen LPer ruller av tidligere i frekvens. I min boks kan jeg lagre et stort antall ulike EQ-profiler for f eks audiofile CD'er, masseproduserte CD'er, 80-talls CD'er, slitte LPer, 180-grams LPer, ... og kalle dem opp fra fjernkontrollen ved behov.

Men equalizing og tonekontroll er altså Stygge Ord, så dette må altså pakkes inn i et nytt ord og en ny boks.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Rasofiel skrev:
Har forsøkt å høre forskjeller i frekvensgang ved å koble roc'en via den eksterne dac'en og sammenligne med signalet fra cd-spillerens analogutgang. Uansett hvilket stille den står på (1-6) er der ingen hørbar forskjell for mitt øre . At jeg ikke hører små forskjeller i diskanten er selvsagt mulig , jeg er ingen ung mann ! At jeg synes romfølelsen , perspektivet eller hva jeg skal kalle det er i alle fall sikkert , som sagt på noen plater , og helst på lp . Det vitenskapelige aspektet her ligger som sagt utenfor min kompetanse og interesse . Jeg synes forøvrig uttrykk som "give it up" og "fantastisk" er unødvendige for å karakterisere andres meninger . Det viser bare mangel på respekt for andres syn . Sannsynligvis er jeg den eneste i denne tråden som har hørt roc'en i virksomhet ?
Nej!
 

Rasofiel

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.08.2007
Innlegg
59
Antall liker
0
Takker for det asbjbo . Men jeg må understreke at jeg aldri har karakterisert nle-rolloff'en som hverken det ene eller det andre . Mitt beskjedne bidrag har vært å beskrive hvordan den virker i mitt anlegg . Jeg har heller ikke beskrevet den som verdens åttende underverk , det er subtile forsjeller jeg snakker om . De tonekontroller jeg har hatt før har kun blitt brukt til å dempe eller heve bassen etter behov , av og til naboens behov , diskantkontrollen har aldri vært særlig nyttig . Muligens fordi den har gått alt for langt ned i frekvens . Ellers er jeg ikke fremmed for digital frekvenskorreksjon , f.eks Lyngdorfs "room-correction" . Skal til å kjøpe ny forforsterker snart så får vi se hva det blir ...
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.272
Antall liker
905
Hmmmm, sparker liv i en gammel tråd.

Hadde storslagent hifibesøk av en av mjøsområdets store hifisønner i kveld (som alltid hyggelig):)

I tillegg til å konstatere at vi fortsatt "hører"signifikante forskjeller på kabler:eek:.......testet vi en slik liten boks fra NLE som jeg tilfeldigvis kom over og (helt uten å ha sjekket ut hva den egentlig gjør) kjøpte på impuls bare for moroskyld. Vel, vi fikk vel en liten tankevekker her, mon tro hva vi egentlig hørte :confused:.......... Må nok testes litt mere denne!

Flere som har testet noe slikt siden siste innlegg her for snart 6 år siden?
 
Topp Bunn