Er det forskjell på balansering, ekte balansering og fullbalansert?

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Innlegg
562
Antall liker
4
Jeg kan for lite om dette, og lurer på følgende:

Sitter selv med en NewClassD-effekt jeg liker. Den har mulighet for balansering inn, men noen i butikk mener at en NewClassD ikke er balansering. NewClassD har en modul til høyre kanal og en til venstre, og hver modul ser ut som her http://www.newclassd.com/public.php?q=balanced hvor man ser forskjell balansert og ubalansert oppkobling.

Hvordan kan det ha seg at enkelte påstår at feks denne ikke er "ekte" balansert?
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Du mener balansert INN, ikke ut. XLR gir IMO bedre lyd enn RCA spesielt over litt lange ledningsstrekk, også bedre plugger med mere konsistente ohm-verdier osv. enn RCA. Bruker selv XLR balansert, anbefales.

Når det er sagt, vet ikke om selve forsterkermodulen du nevner beholder signalet i balansert form gjennom modulen. Mange forsterkere er såkalt kvasibalansert, dvs. tar imot et XLR signal men kjører pin tre sammen med pin 1, dvs. konverterer til RCA.
 

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Innlegg
562
Antall liker
4
LydMekk skrev:
Du mener balansert INN, ikke ut.
Selvfølgelig. Min feil i farten.
Skal redigere innlegget til riktig.
 

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Innlegg
562
Antall liker
4
LydMekk skrev:
Når det er sagt, vet ikke om selve forsterkermodulen du nevner beholder signalet i balansert form gjennom modulen. Mange forsterkere er såkalt kvasibalansert, dvs. tar imot et XLR signal men kjører pin tre sammen med pin 1, dvs. konverterer til RCA.
Hvordan vet man om hva som er tilfelle? Er det noen som vet noe om dette vedrørende NewClassD?
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Send epost til produsenten? Kjenner ikke produktet spesifikt. De bør kunne opplyse om dette.
 
L

lark

Gjest
En forsterker som er "fullbalansert" beholder balansert signalvei helt fra inngangen til høyttalerterminalene. Det vil bl.a. si at begge høyttalerterminalene er spenningsførende. Har man for eksempel +5V på den røde terminalen så ligger der -5V på den svarte. Dvs. en spenningsforskjell på 10V. En ubalansert forsterker har alltid 0V på den svarte høyttalerterminalen.
 
K

kbwh

Gjest
Men en brokoplet forsterker er ikke nødvendigvis "fullbalansert", selv om den kan ha balanserte innganger.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Å kjøre ubalansert er vel strengt tatt ulovlig ::)
Enda verre er det vel at produkter blir solgt som balanserte og ikke er det?
Dersom et produkt skal være balansert så bør det vel være det helt og fullt (fra inngang og gjennom hele produktet og til utgang) og ikke bare ha XLR kontakter?

Jeg har innimellom gjort forsøk på å finne ut hvorvidt EMC 1 UP er en slik konstruksjon eller ikke, det har jeg aldri fått konkrete og sikre svar på.
Derimot har jeg hørt påstanden om at den ikke er det fra et hold (kun overganger på kontaktene)
Finnes det en kyndig person her som kan bekrefte eller avkrefte hvorvidt EMC 1UP er en "ekte fullbalansert" cdspiller eller ikke.
Spiller ingen særlig rolle for meg, siden jeg solgte min for noen år siden, men jeg er forstsatt nysgjerrig på dette.
En av grunnene til det var alle påstandene om hvor mye bedre denne spillte balansert enn ubalansert, noe jeg ikke får helt til å stemme dersom det bare er koblet "om" på /ved kontaktene.
Fint om jeg kanskje nå kunne få en forklaring på dette, så får jeg håpe at en eventuell slik også er til hjelp for trådstarter ;)

Mvh.KW
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.152
Antall liker
4.311
Torget vurderinger
1
KW skrev:
Å kjøre ubalansert er vel strengt tatt ulovlig ::)
Enda verre er det vel at produkter blir solgt som balanserte og ikke er det?
Dersom et produkt skal være balansert så bør det vel være det helt og fullt (fra inngang og gjennom hele produktet og til utgang) og ikke bare ha XLR kontakter?
...
Mange velanskrevne produkter har kun balansert/differensiell inngang/utgang, uten at den interne forstrekningen er differensiell. Dette gjelder majoriteten av profesjonelle produkter, og bl.a. produkter fra velanskrevene «hifiprodusenter» som Jeff Rwoland, Boulder og Bryston. NB Dette er ikke det samme som å si at nevnte produsenter evt. ikke har levert produkter med differensiell forsterkning/signalføring tvers igjennom.

Differensiell signaltransmisjon har sin forse ved undertrykking av innstrålt støy, og dette oppnås ved korrekt konvertering fra et differensielt signal til et jord-referert signal (aka. «ubalansert» og/eller «single ended signal»). Undertrykking av innstrålt støy kan til en viss grad også oppnås med et opprinnelig jord-referert signal som i avsenderenden er terminert som et differensielt signal og som mottas som et differensielt signal. Målet på denne undertrykkingen av støy angis i «common mode rejection ration» - CMRR. Undertrykking av innstrålt styøy er den viktigste årsaken til at differensiell signaltransmisjon benyttes i profesjonell sammenheng. Smitteffekten over til HiFi skyldes muligens først og fremst hensyn til kompatibilitet med profesjonelt og «semi-profesjonelt» utstyr, etter på har det av mange ymse årsaker fått en snøballeffekt.

Fordelene knyttet til differensiell forsterkning er knyttet til to forhold: 1) potensielt sett 3 dB bedre signal støyforhold (dvs. i de fleste sammenhenger ganske bagatellmessig); og 2) undertrykking av forvregningskomponenter av lik orden - 2. 4. 6. etc - dvs de «euforiske» forvregningskomponentene; mens de «disharmoniske» av ulik orden forblir uberørt. Allt annet likt så kan det hevdes at et «fullbalanserert» forsterkertrinn potensielt sett låter litt «skarpere i kantene» - selvfølgelig helt avhengig av forsterkertrinnets grunnleggende forvregningsstruktur.

...
Jeg har innimellom gjort forsøk på å finne ut hvorvidt EMC 1 UP er en slik konstruksjon eller ikke, det har jeg aldri fått konkrete og sikre svar på.
Derimot har jeg hørt påstanden om at den ikke er det fra et hold (kun overganger på kontaktene)
Finnes det en kyndig person her som kan bekrefte eller avkrefte hvorvidt EMC 1UP er en "ekte fullbalansert" cdspiller eller ikke.
Spiller ingen særlig rolle for meg, siden jeg solgte min for noen år siden, men jeg er forstsatt nysgjerrig på dette.
En av grunnene til det var alle påstandene om hvor mye bedre denne spillte balansert enn ubalansert, noe jeg ikke får helt til å stemme dersom det bare er koblet "om" på /ved kontaktene.
Fint om jeg kanskje nå kunne få en forklaring på dette, så får jeg håpe at en eventuell slik også er til hjelp for trådstarter ;)
...
Den enkleste måten å sjekke om en XLR utgang er en differensiell utgang, er å lage en overgang fra XLR til stereo phono, slik at hver av signal pinnene i XLR (pinne 2 og 3) får hver sin phonkontakt - tilkobles vanlig «ubalanser» stereo inngang - dersom det oppstår kraftig utfasing av bassen så er det differensielt ut - med mindre noe annet er feil (dvs. nødvendigvis ikke differensielt internt) - alternativt dersom man har en antikvarisk sak med monoknapp - dersom det er stor nivåforskjell mellom stereo og mono så er det differensielt ut på XLR-kontakten. Med hensyn til om innmaten er differensiell så får man enten ta produsentens ord for god fisk eller så får man skaffe seg et kretsskjema.

mvh
KJ
 

oystein

Medlem
Ble medlem
24.01.2006
Innlegg
17
Antall liker
0
Vanskelig tema det her min bror :)

NCD1 har balansert inngang med Hot(+), Cold(-) og Ground. Opampen som får desse signala vil derfor kanselere støy den får servert før effekttrinnet(i dette tilfellet Komparatoren siden den er svitsja).
Teknikken med balansert inngang kjem fra studio/PA verden med det formål å kanselere støy som lange kabelstrekk og jordsløyfer innfører. Dette har også blitt pop på heimekino der effektforsterkarane står rundt om i rommet på forskjellige nettstikk som kan innføre plagsomme jordsløyfer.

Er stort sett enig med forrige poster.

Kvart aktive trinn i ein forsterker kan lagast balansert for seg sjøl, og den er då balansert "tvers gjennom om du vil". Men det er mange som framstiller fullbalansert som to mono blokker som har separat signalvei tvers gjennom.

Dette er ikkje ideelt av fleire grunnar.
1. Effektforsterkerar er fysisk store kretsar og signalet kan derfor ikkje ein sei har ikkje gått samme "løypa". Dei to veiane kan bli forskjellig utsatt for støy.
2. Høgfrekvent støy på linja vil faktisk plage alle trinnene i kjeden.
3. Forvrenging og sus i eit tilbakekobla effekttrinn er noko effekttrinnet lagar heilt sjøl og kan ikkje kanselerast av nabofersterkeren uansett kor matcha komponentane er.
4. Høgre og venstre kanal i ein forsterker er ikkje like, dette er egentlig litt det samme som punkt 3. (sjå f.eks desse målingane i stereophile som viser målbare forskjellar i kanalane på ein 3ch classe. http://stereophile.com/solidpoweramps/207classe/index3.html)

Balansering er noko som er meint å kanselere støy på linja slik at effektforsterkeren skal slippe å bli plaga med støyen. Effekttrinnet har meir enn nok med sitt eget om det ikkje skal begynne å videreformidle støy perfekt i tillegg til musikk.

Øystein
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Takker for svarene fra KJ og Øistein.
Ble nok noe for teknisk for meg deler av dette ;)

<2. Høgfrekvent støy på linja vil faktisk plage alle trinnene i kjeden.>

Ikke noe problem med (normalt) godt konstruerte forsterkere hevdes det fra enkelte hold (her på HFS) ::)


Fortsatt ingen som kan fortelle meg om hvorvidt en EMC 1 up er balansert tvers igjennom eller ikke, det må da være noen på dette forumet som har vært innin eller kjenner til noen som har vært det :-\
Dersom det medfører riktighet (fra min kilde) at den ikke er og likevel har 3db høyere utnivå (noe den vel har på bal.ut), er det da et forsøk på bløff?

Dessuten, enkelte komponenter befinner seg jo i start og slutt av kjeden, på hvilken måte kan de da eventuelt være bal. tvers igjennom?
Cdspiller/dac i starten og effekt til slutt, linestage/pre skjønner jeg kan være det med både inn og utgang.

Mvh.KW
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.152
Antall liker
4.311
Torget vurderinger
1
KW skrev:
...
Dessuten, enkelte komponenter befinner seg jo i start og slutt av kjeden, på hvilken måte kan de da eventuelt være bal. tvers igjennom?
Cdspiller/dac i starten og effekt til slutt, linestage/pre skjønner jeg kan være det med både inn og utgang.
De fleste 1-bit DAC er har differensiell utgang fra chipen, for multibit DACer kan man bruke to DACer hvor den ene tilføres et fase vendt signal (ift. til den andre). En picup lager spenning ved å variere megnetfeltet igjennom en spole, spolen i seg selv «kjenner ingen jord», og utgangsspenningen er differensiell; for høyttalere som for picuper, bare i hver sin ende av kjeden og spenningen skaper (rettere sagt effekten) bevegelse i en spole ift. et magnetfelt. Et «primitivt» balansert effekttrinn behøver ikke være mer en en ordinær stereeffektforsterker, hvor den ene kanalen fores med et signal som er fasevendt ift. den andre (dvs utgangen av effkttrinnene er «brokoblet»).

mvh
KJ
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Oioioi, ble mye teknikk her, men correct me if I'm wrong. La oss si vi har en ekte balansert CD-spiller. Slik jeg har forstått det skal da spilleren ha 4-dac moduler? En til positive og en til negative "svingninger" pr kanal? Samme med en ekte balansert forsterker så vil inngangstrinnet motta signalet på samme måten? Er jeg helt på jordet?

Husker jeg skulle koble til en "balansert" Technics toppmodell CD-spiller på min ekte balanserte Thule IA 50 forsterker jeg hadde den gang. Overraskelsen var stor da det kun gikk å få lyd i en kanal via XLR..... 8)
 
Topp Bunn