Low-Q skrev:
Hva mener du, eller flere av dere, er den konkrete motsetningen mellom EQ og hifi?
Er det en rasjonellt at EQ er tabu?
Det er vel en myte, men som mange andre myter har den et snev av sannhet. Det har vært og er fortsatt mange middelmådige EQ-er ute og går som gjør mye galt med lyden. Det er også mye uvettig bruk ute og går. Men utover det, så er det ikke rasjonelt. Merk: Jeg bruker nå "EQ" i videste forstand - på ulike løsninger for å korrigere lyden før den når høyttalerne.
Fornuftig og edruelig bruk av EQ vil rydde opp betraktelig i frekvensresponsen - og vil ofte også gi en viss forbedring i tidsdomenet. I sum gir dette en bedre impulsrespons. Og impulsresponsen sier egentlig alt. Om forbedringspotensialet skyldes rommets beskaffenhet eller høyttalerne er egentlig underordnet. Men det er både fysiske og psykoakustiske grenser for hvor mye man kan korrigere før det oppstår hørbare bieffekter.
atonal skrev:
Enkelte mener at EQ erstatter konseptet om matching av komponenter som sådan, noen meninger om dette?
EQ kan i stor grad brukes til å justere mismatch mellom høyttalere og rom. Store høyttalere i små rom er f.eks. ikke noe problem å få til med en skikkelig romkorreksjonsløsning. Det kan nok brukes til å kamuflere forvrengningsfenomener i utstyret også. Ved å dempe det som stikker seg ut, kan man få en subjektivt mer nøytral lyd, selv om forvrengningen fortsatt er hørbar.
Jeg er ikke særlig aktiv på kabelfronten selv, men har i alle fall inntrykk av at mange forsøker å tonekontrollere anlegget med å skifte kabler. Her gjøre EQ en mye bedre jobb. Men det finnes samtidig mange romkorreksjonsentusiaster som mener kabelsignaturen er like relevant her som i anlegg uten EQ.
Når det gjelder elektronikk, så er jeg helt sikker på at EQ + middelmådig elektronikk aldri vil høres ut som god elektronikk. Det kan bli bedre totalt sett, men mye av det som gjør elektronikken god/dårlig vil skinne igjennom. Dette er det viktig å være obs på når man er ute og shopper aktive delefiltre, romkorreksjonsbokser eller lignende. Det er ikke en selvfølge at signalveien har den kvaliteten man er vant til.
Høyttalere har også kvaliteter som man ikke kan EQ'e seg fram til. Men på enkelte høyttalere kan man få et løft i lydkvalitet som i alle fall høres ut til å gå langt utover det å få rett klanbalanse. Vi snakker da om rytme & timing, fasthet i bass, transparens i lydbildet og lignende.
Jeg vet ikke hva som gjør at rørutstyr låter slik som det gjør - om det er den behagelige harmoniske forvrengningen, den målte klanbalansen, den subjektive klangbalansen eller noe annet. Men hvis anlegget forøvrig er kapabelt, så kan man i alle fall EQ'e seg fram til et lydbilde som er så subjektivt varmt, rytmisk, krystallklart, lyst, mørkt, skarpt etc. som man måtte ønske. Mange rørentusiaster vil sikkert være bekymret for om EQ ødelegger rørlyden. Utover det som kan går på klangbalanse så er svaret nei (og her kan man jo strengt tatt legge seg på en rør-klangbalanse). Det er teknisk mulig å lage en prosedyre med mikrofon, målesignal ->->->korreksjonsfilter som også korrigerer for harmonisk forvrengning men jeg tviler på om dette finnes i de ulike tilgjengelige EQ-løsningene. Derimot kan man få stramtlydende transistorforsterkere med lav forvrengning (men som i enkelte oppsett låter hardt fordi de ikke runder av transientene) til å låte varmt, klart og fløyelsmykt.
Så har vi også et anleggs dynamiske egenskaper. Et anlegg som gir etter i kraftige musikkpartier uten EQ vil gjøre det samme med EQ.
Til slutt et par ord om hva EQ og kvalitet på utstyr & rom. Man skal være klar over at EQ potensielt øker belastningen og kompleksiteten i de signalene som skal avspilles gjennom effekttrinn og høyttalere:
* Jo større headroom høyttalerne har, jo mer korreksjon er de kapable til før de forvrenger.
* Jo bedre rommet er til å absorbere lyd, jo mer kan man korrigere før det blir for mye.
* Jo kraftigere og "forvrengningsfriere" forsterkere man har ....
Elektronikk og høyttalere er de verktøyene man bruker til å implementere korreksjonen. Jo bedre verktøet er jo nærmere kan man komme den perfekt lydende impulsresponsen.