Superkabel? Reflekterte svar ønskes

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
En av mange muligheter innen Parametric Equalizers.

Balansert INN - Balansert UT. Styr frekvensgangen, legg inn oppe, midt-i og nede -- korrigér for rommet, og ha gleden av å gjøre det mekanisk, så du slipper lure på om software er riktig satt opp.

Potensiell superkabel, som kan innfri alle mulige slags lytteønsker?




http://www.rane.com/peq55.html


 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Jeg tror at mange kunne hatt glede av eq. Det er så synd at det er tabu innen hifi.

Ser mange som f.eks. spør om noe som kan hjelpe dem med en litt for spiss diskant osv.
I et slikt tilfelle ville litt eq være akkurat det som trengs.
En liten dip i mellomtonen trekker lydbildet litt bakover, og lytteren blir dyttet noen rader bakover i 'salen'.
Litt ekstra diskant kan stramme opp en litt ellers slapp bass (tru det eller ei), og motsatt.
Mange muligheter altså.
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Innlegget mitt er selvsagt en provokasjon. Og du setter fingeren på det - "emnet er tabu innen hifi."

Visst kan man ha tabuer. Mitt er musikk av Manilow eller Celine Dion.
Men en proff Parametric Equalizer ville gitt utrolige muligheter. Har prøvd en kanadisk som jeg ikke har link til nå som var simpelthen fantastisk ved at den ga muligheter til å justere romperspektiv, romtyper, lydfokus og frekvensganger.

I stedet driver vi evinnelige kabeljakter og bytter høyttalere ...
 
O

omholt

Gjest
Hvor mye koster en god equalizer? Jeg vurderer det.
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
62
Jeg har en Klark-Teknik DN-410 parametrisk equalizer som jeg har brukt litt mellom kassettspiller og forforsterker, men vurderer sterkt å koble den inn på tape ut og inn slik at jeg kan koble den inn med tape monitor knappen. Jeg bruker uansett ikke kassettspiller til opptak, så den trenger ikke tape ut...

Har noen få vinylplater som jeg ikke liker lyden på, ofte er det en overdreven diskant på disse, og da kan jo equalizeren være god å ha. Problemet er jo bare å huske hvilke innstillinger som er bra på de enkelte platene :(.



Kan jo selvfølgelig avfotografere den når jeg er fornøyd, printe ut bildet og legge det i coveret...

Ellers er jo romkorreksjon mye av samme greia, bare at dette gjøres digitalt med en smule innlagt automatikk og mye mer brukervennlig enn Klarken på bildet 8)

mvh trondkj
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
omholt skrev:
Hvor mye koster en god equalizer? Jeg vurderer det.
Nå kommer naturligvis diskusjonen til å stå om hvilken kabel som skal benyttes mellom EQ og forsterker. ;D
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
OivindJ skrev:
Å gjøre det med software er ikke tabu lenger.
Finnes jo mange riktig gode, SW styrte EQ systemer ... -- verdt å kikke på, spesielt for dem som har problemrom, eller kanskje føler de ikke har fått alt ut av høyttalerne sine.
 
O

omholt

Gjest
Soundproof skrev:
Finnes jo mange riktig gode, SW styrte EQ systemer ... -- verdt å kikke på, spesielt for dem som har problemrom, eller kanskje føler de ikke har fått alt ut av høyttalerne sine.
Noen linker? Forstår forøvrig at det finnes equalizere i alle prisklasser, men hva trenger man til slikt bruk?
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.866
Antall liker
4.294
Equalizer for å korrigere avvik i høyttalere og rom begynner å bli avlegs.

En adekvat romkorreksjons-/lydkorreksjonsløsning gjør eq med mye større oppløsning enn det er plass til skruknotter på den boksen der. Vi snakker om en oppløsning på rundt 1 Hz. Det skulle vel tilsvare en EQ med omtrent 20000 bånd. Eller 2000 10-bånds equalizere koplet i serie ;D ;D ;D

I og med at slike løsninger også fungerer ved å invertere måleresultetet er det også enklere å tweake seg fram til en bra EQ enn om man sitter og skrur på knotter.
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Bx skrev:
Equalizer for å korrigere avvik i høyttalere og rom begynner å bli avlegs.

En adekvat romkorreksjons-/lydkorreksjonsløsning gjør eq med mye større oppløsning enn det er plass til skruknotter på den boksen der. Vi snakker om en oppløsning på rundt 1 Hz. Det skulle vel tilsvare en EQ med omtrent 20000 bånd. Eller 2000 10-bånds equalizere koplet i serie ;D ;D ;D

I og med at slike løsninger også fungerer ved å invertere måleresultetet er det også enklere å tweake seg fram til en bra EQ enn om man sitter og skrur på knotter.
Du mener like avlegs som en vinylspiller? ;D

Du har helt rett, så lenge man ikke har noe i mot å ha en datamaskin med på laget i lytterommet. (Og etterhvert syns jo flere og flere at det kan være et gode).
Ellers er disse analoge EQene fortsatt i stand til å levere. Tricket er å finne en setting som fungerer, og glemme at man har en EQ innkoblet.
Feilen folk gjør er at de blir sittende og tweake i vei fra "spor til spor". Og den fristelsen blir ikke mindre med Software styrt EQ.

Innlegget var ment som en illustrasjon på en annen vei til de endringer man mener å oppnå med kabelbytte. At Software styrt DSP signal- og romkorreksjon er fremtiden er noe helt annet. Det vil kun ytterligere øke behovet for helt transparente kabler.

@ omholt
Kikk på Behringers digitale EQ'er. Best of both worlds. DSP 8024 er en skikkelig warhorse - og parametrisk.
http://www.behringer.com/DSP8024/index.cfm?lang=eng
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.866
Antall liker
4.294
Jeg tenkte det var greit å trå til litt siden du selv understreket at åpningsinnlegget ditt var en provokasjon ;)

At platespilleren er et steinalderprodukt er vel hevet over enhver tvil. ;D ;D Men jeg er ikke en ukritisk modernist som mener at alt som er nytt er bedre bare fordi det er nytt. Bare det å ha et format som ikke er optimalisert av umusikalske sjeler for å låte høyest mulig på FM-radionen er jo verdt en del bryderi.

Den eventuelle fordelen med LP og analog EQ er jo at man får mindre AD og DA i innspillingskjeden. Men analog EQ er ikke akkurat ren kabel det heller. Jeg tror den største fordelen med LP er at man styrer klar av en del destruktiv lydmixing utført av folk som har for kraftige leketøy og for lite musikalsk vett ;D

Selv om ny teknologi har et større potensial, så er det ingen selvfølge at sluttresultatet blir bedre. Jeg tror bransjen var flinkere til å kjæle for godlyden den gang man ikke hadde like gode verktøy.
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Vel - som de sier i USA: there are more than one way to skin a cat.

Man kan forsøke å korrigere lydproblemer med kabler; med høyttalervalg og -plassering; med akustisk arbeid; ved å kaste Celine Dion CD'ene ut vinduet; og ved å gå inn og korrigere signalet, gjerne mer sofistikert enn å justere LOUDNESS, BASS og DISKANT.

Jeg syns noen av de beste analoge EQ'ene har noe for seg, det har også de beste digitale, men som du skriver, alt med måte, om målet er å nyte. Det blir underlig når prosessen blir så innfløkt at man knapt har tid til å sette seg tilbake og si: "Der er den."
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.256
Antall liker
424
Sted
Friedrichstadt
Enkelte mener at EQ erstatter konseptet om matching av komponenter som sådan, noen meninger om dette?
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Nei, EQ kan ikke alltid erstatte matching. Prøv å drive B&W 800D med en T-amp, så skjønner du hva jeg mener. ;)

Det er også en interessant artikkel i Stereophile for Juli ( http://stereophile.com/reference/707heavy/ ) om hvordan ulike høyttalere representerer ulike vanskeligheter for forsterkerne. Tradisjonell EQ kan ikke avhjelpe dette i særlig grad.

Det største problemet med EQ er at dersom man bruker det til å korrigere dipper i frekvensgangen (spesielt i bassen), så krever det mer av både forsterkere og høyttalere, og man mister headroom i oppsettet.

Jeg synes imidlertid EQ brukt riktig er svært så interessant. F.eks ved at man bruker det til å redusere topper i frekvensgangen, og ikke minst i små rom der man ofte får romforsterkning som gir inntrykk av en pløsete bass. Og kobler man det med aktiv deling, elektronisk fasejustering etc, så er det mye som kan justeres inn.
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.256
Antall liker
424
Sted
Friedrichstadt
Takk for et godt svar, roffe, og slik jeg forstår innlegget ditt fokuserer du på bl.a. justering av frekvensrespons.
Vil bare forsikre meg om at vi ikke snakker forbi hverandre: med matching mente jeg dette med at forskjellige komponenter (som forsterkere) har en "klangsignatur", som "lys", "mørk" osv., og hvordan dette bør matche andre komponenter (f.eks. høyttalere). Påstanden jeg har lest er at EQ kan være til hjelp til en slik matching med andre komponenter i et oppsett for å balansere klang (istedet for å bytte til en annen forsterker, f.eks.).
 
O

omholt

Gjest
Virker ut som digital EQ med PC koblet til er det beste. Dersom man ikke vil ha en datamaskin som en del av anlegget, hvilke muligheter finnes det da? Finnes det noen løsninger hvor man kun bruker PCen til å sette det hele opp og så kan man bruke CD spilleren som kilde?
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Soundproof skrev:
Innlegget mitt er selvsagt en provokasjon. Og du setter fingeren på det - "emnet er tabu innen hifi."

Visst kan man ha tabuer. Mitt er musikk av Manilow eller Celine Dion.
Men en proff Parametric Equalizer ville gitt utrolige muligheter. Har prøvd en kanadisk som jeg ikke har link til nå som var simpelthen fantastisk ved at den ga muligheter til å justere romperspektiv, romtyper, lydfokus og frekvensganger.

I stedet driver vi evinnelige kabeljakter og bytter høyttalere ...
Hva mener du, eller flere av dere, er den konkrete motsetningen mellom EQ og hifi?
Er det en rasjonellt at EQ er tabu?

Mvh.

Vidar
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.866
Antall liker
4.294
Low-Q skrev:
Hva mener du, eller flere av dere, er den konkrete motsetningen mellom EQ og hifi?
Er det en rasjonellt at EQ er tabu?
Det er vel en myte, men som mange andre myter har den et snev av sannhet. Det har vært og er fortsatt mange middelmådige EQ-er ute og går som gjør mye galt med lyden. Det er også mye uvettig bruk ute og går. Men utover det, så er det ikke rasjonelt. Merk: Jeg bruker nå "EQ" i videste forstand - på ulike løsninger for å korrigere lyden før den når høyttalerne.

Fornuftig og edruelig bruk av EQ vil rydde opp betraktelig i frekvensresponsen - og vil ofte også gi en viss forbedring i tidsdomenet. I sum gir dette en bedre impulsrespons. Og impulsresponsen sier egentlig alt. Om forbedringspotensialet skyldes rommets beskaffenhet eller høyttalerne er egentlig underordnet. Men det er både fysiske og psykoakustiske grenser for hvor mye man kan korrigere før det oppstår hørbare bieffekter.


atonal skrev:
Enkelte mener at EQ erstatter konseptet om matching av komponenter som sådan, noen meninger om dette?
EQ kan i stor grad brukes til å justere mismatch mellom høyttalere og rom. Store høyttalere i små rom er f.eks. ikke noe problem å få til med en skikkelig romkorreksjonsløsning. Det kan nok brukes til å kamuflere forvrengningsfenomener i utstyret også. Ved å dempe det som stikker seg ut, kan man få en subjektivt mer nøytral lyd, selv om forvrengningen fortsatt er hørbar.

Jeg er ikke særlig aktiv på kabelfronten selv, men har i alle fall inntrykk av at mange forsøker å tonekontrollere anlegget med å skifte kabler. Her gjøre EQ en mye bedre jobb. Men det finnes samtidig mange romkorreksjonsentusiaster som mener kabelsignaturen er like relevant her som i anlegg uten EQ.

Når det gjelder elektronikk, så er jeg helt sikker på at EQ + middelmådig elektronikk aldri vil høres ut som god elektronikk. Det kan bli bedre totalt sett, men mye av det som gjør elektronikken god/dårlig vil skinne igjennom. Dette er det viktig å være obs på når man er ute og shopper aktive delefiltre, romkorreksjonsbokser eller lignende. Det er ikke en selvfølge at signalveien har den kvaliteten man er vant til.

Høyttalere har også kvaliteter som man ikke kan EQ'e seg fram til. Men på enkelte høyttalere kan man få et løft i lydkvalitet som i alle fall høres ut til å gå langt utover det å få rett klanbalanse. Vi snakker da om rytme & timing, fasthet i bass, transparens i lydbildet og lignende.

Jeg vet ikke hva som gjør at rørutstyr låter slik som det gjør - om det er den behagelige harmoniske forvrengningen, den målte klanbalansen, den subjektive klangbalansen eller noe annet. Men hvis anlegget forøvrig er kapabelt, så kan man i alle fall EQ'e seg fram til et lydbilde som er så subjektivt varmt, rytmisk, krystallklart, lyst, mørkt, skarpt etc. som man måtte ønske. Mange rørentusiaster vil sikkert være bekymret for om EQ ødelegger rørlyden. Utover det som kan går på klangbalanse så er svaret nei (og her kan man jo strengt tatt legge seg på en rør-klangbalanse). Det er teknisk mulig å lage en prosedyre med mikrofon, målesignal ->->->korreksjonsfilter som også korrigerer for harmonisk forvrengning men jeg tviler på om dette finnes i de ulike tilgjengelige EQ-løsningene. Derimot kan man få stramtlydende transistorforsterkere med lav forvrengning (men som i enkelte oppsett låter hardt fordi de ikke runder av transientene) til å låte varmt, klart og fløyelsmykt.

Så har vi også et anleggs dynamiske egenskaper. Et anlegg som gir etter i kraftige musikkpartier uten EQ vil gjøre det samme med EQ.

Til slutt et par ord om hva EQ og kvalitet på utstyr & rom. Man skal være klar over at EQ potensielt øker belastningen og kompleksiteten i de signalene som skal avspilles gjennom effekttrinn og høyttalere:

* Jo større headroom høyttalerne har, jo mer korreksjon er de kapable til før de forvrenger.
* Jo bedre rommet er til å absorbere lyd, jo mer kan man korrigere før det blir for mye.
* Jo kraftigere og "forvrengningsfriere" forsterkere man har ....

Elektronikk og høyttalere er de verktøyene man bruker til å implementere korreksjonen. Jo bedre verktøet er jo nærmere kan man komme den perfekt lydende impulsresponsen.
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
omholt skrev:
Virker ut som digital EQ med PC koblet til er det beste. Dersom man ikke vil ha en datamaskin som en del av anlegget, hvilke muligheter finnes det da? Finnes det noen løsninger hvor man kun bruker PCen til å sette det hele opp og så kan man bruke CD spilleren som kilde?
I løsninger av typen Konnekt 24D kan du forhåndsprogrammere en EQ, og så koble fra PC'en. Boksen vil bevare ulike sparte profiler, og du kan velge mellom dem gjennom betjeningskonsollet. Det blå feltet oppe til høyre indikerer dsp alternativer.

 
B

BjornE

Gjest
Hvordan er det mulig å ha så mange kjetterske tanker om et stakkars lite produkt som eq. O hvilke utrolige ideer som blir slengt ut.

Romkorreksjon med oppløsning på 1 Hz!

Bruk eq for alt det er verdt. Husk at en eq i signalveien er uansett utrolig mye bedre enn et hvilkensomhelst delefilter. Med andre ord har du delefilter? Dersom svaret er ja er det ingen grunn til å ha negative ideer rundt eq. Dersom du har hørt et oppsett uten delefilter skjønner du hva jeg mener.
 
Topp Bunn