En kabelskeptiker besøker R.Solhaug

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
R.Solhaug er en hyggelig fyr. Det er det første som slår meg da jeg ønskes velkommen inn og blir ledet gjennom kjøkkenet inn i stua. Klart jeg vil ha kaffe. Det er en varm dag, og jeg har tatt med meg en lightbrus som jeg selv egentlig ikke liker så godt, men den var kald på bensinstasjonen og jeg er fortsatt på slankern. Nok om det.

Høyttalerne som møter meg er enda lekrere i virkeligheten enn de bildene jeg har sett på forumet tidligere. En finish som ihvertfall ikke minner meg om DIY. Men dette er altså selvbygg, et selvbygg som er forfinet gjennom mange år. R.Solhaug ser stativet jeg har tatt med og mener det sikkert er tatt nok bilder, men modererer det litt, og sier med glimt i øyet at jeg jo kan ta bilde av det nye stereomøbelet, en stålrørskonstruksjon som er nylakkert og med demping på hylleplatene. Tidligere kjent som nattbord, nå stereomøbel. Det er lyden som teller, man kan ikke høre hvor mye det koster. Der er vi ihvertfall enige.

Jeg får en liten fortelling mens kaffen blir ferdig om litt av det som har skjedd med delene som anlegget består av, og det slår meg at ingenting er hyllevare. Alt er såpass modifisert og oppgradert at ingen av komponentene lenger er representative for den hyllevaren de engang var.

Vi starter med vinyl. Verten har et prosjekt der han driver og tweaker fram det beste fra en gammel Dual-spiller, og det låter slett ikke galt, og jeg noterer meg en åpenhet og bredde i lydbildet. Likevel blir det klart at dynamikken heves noen hakk når vi er over til CD som medium. Det gjenstår visstnok en del tweaking på Dualen.

Det blir etterhvert klart at det morsomste med R.Solhaugs anlegg er å spille musikk. Jeg har med meg et rikholdig utvalg CDer, og etterhvert blir det litt poengløst å lytte til anlegget. Det blir musikken som teller. Hvordan kan den og den innspillingen låte på dette anlegget, heller enn hva jeg kan finne på å teste anlegget med nå, om man skjønner forskjellen.

Noen lurer sikkert på hva jeg synes om lyden i dette anlegget. For det første vil jeg si det var uvant. Og det mener jeg på en positiv måte. Det er for meg tydelig at det ligger en helhetstanke bak. Anlegget har en lang historie og er blitt til gjennom dyktig høyttalerkonstruksjon i forening med gradvis tweaking av anlegget. Det er ikke lenger snakk om matching, men tilpasning og forbedring. Og her ligger forskjellen mellom den fokusen en konstruktør og en konsument av hifi kan ha. En vanlig konsument kan bytte ut ferdige komponenter og kabler og matche seg fram til god lyd. En konstruktør tilpasser og forbedrer konstruksjonen der svakhetene er slik at alle ledd er gode i seg selv.

For å beskrive hvordan anlegget lyder måtte jeg finne et nytt ord (ihvertfall for min del) for den kanskje viktigste egenskapen. Jeg har valgt ordet "transienthomogenitet", altså hvordan anlegget ikke bare har riktig klangbalanse og frekvensgang ved ett lydtrykk, og heller ikke bare at anlegget er dynamisk, men hvordan denne dynamikken er homogen ved alle lydtrykk.

Den generelle klangbalansen er åpenbart på plass. Eieren og konstruktøren påpeker at høyttalerne hemmes en del av rommet, og at det behøves mer luft rundt både høyttalere og lytteplass. Dette kommer til uttrykk som en forflatning av lydbildet i dybden, og som en tidlig avrulling av dypbassen, samt en lett boost av bassen litt høyere opp i frekvens. Rommet gjør også at anlegget er litt følsomt for volum. Vi ønsker begge å spille på et volum der trommer høres som trommer og stemmer har et klart nærvær i rommet. Men skrus det for høyt, så kan stemmer bli litt klemt og mister størrelse. Det gjelder hele tiden å finne riktig volum, og det justeres inn for hver ny plate som kommer i spilleren.

Inntrykket som befester seg etterhvert er et inntrykk av en harmonisk og musikalsk helhet. Det er en direkthet i lydbildet, men det er ikke noe som stikker seg fram. Alt er tilstede, ingenting i bakgrunnen som ikke skal være i bakgrunnen, ingenting som er påtrengende. Bassen er litt preget av rommet, det er klart, men ellers er det en sammenheng i lydbildet som bare er naturlig.

Man kan si mye om kabler, og jeg fikk mye informasjon om hvordan dette var gjort hos R.Solhaug. Vi snakker forbedret kabling mellom komponentene, inne i komponentene, utskiftning av kondensatorer, utskifting av transformatorer og så videre. Jeg er uansett imponert over hva han har fått til. Jeg tror mye av den gode lyden kommer av de unike høyttalerne med nøye utvalgte elementer som har fått minimalt med delefilterkomponenter (kun 1ste ordens deling her), slik at kraften skal komme mest mulig uhemmet fram til elementene. Og likevel beskriver han hvor han har vært og hvordan han gradvis har kommet fram til dette resultatet, mye ved lytting, utskiftning og ny bruk av ørene for å høre hva som låter best. Sluttresultatet er der for den som er så heldig å få høre det. Og resultatet vitner om at noe er gjort veldig riktig.

Jeg er selverklært kabelskeptiker og kommer fortsatt til å være det. Men jeg kan vanskelig overprøve resultatet som R.Solhaug har kommet fram til. Alle de små stegene av forbedringer han har gjort gjennom årene på veien fram til dette resultatet har ikke kommet tilfeldig, det er resultat av lidenskapelig jobbing med endringer, der bare de gode endringene har fått være med videre. Om kabler ikke har noe med det å gjøre, så skjønner jeg ingenting. For her er det en viktig, viktig del av prosessen fram til dette lydbildet som jeg i noen få timer i går hadde den udelte gleden av å nyte. For ja, det var en udelt nytelse. Det er et anlegg som, ihvertfall i forhold til størrelsen på høyttaleren og elementer i høyttalerne, er noe av det beste jeg har hørt. På enkelte enkeltparametre kan jeg sikkert plukke ut noen eksempler som jeg opplever som bedre i andre høyttalere, men tilsammen er helheten, homogeniteten og direktheten i dette oppsettet rett og slett herlig naturlig.

Det er vanskelig å beskrive lyden av et anlegg der det meste henger sammen. Jeg håper jeg har klart å beskrive litt av det her. Jeg har fått satt mening på noen nye begreper, og sånn sett kan man si at opplevelsen var lydmessig definerende. Jeg kommer gjerne tilbake igjen senere, for til tross for at eieren snakker om rommet som veldig begrensende, så er det innenfor rommets grenser skapt en helhet som formidler musikken som musikk: direkte, dynamisk og harmonisk.

Klokka ble nærmere midnatt før jeg fikk summet meg til å ta bilder, oppslukt som jeg var av lyden og musikken. Her kommer likevel et par bilder som ble tatt i all hast, uten mye tanke på det kompositoriske:

Et bilde av elektronikken med det nye stereomøbelet:


Et bilde som inkluderer de utrolig lekre høyttalerne:
 

Vedlegg

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
En god beskrivelse som jeg kjenner meget godt igjen etter mitt eget besøk!

Solhaug har designet et anlegg der musikken møter minimalt med motstand på sin vei mot ørene.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Takk for en hyggelig musikkveld roffe! Jammen hadde du med deg medbragt. Her kom det kulturopplevelser på løpende bånd via selekterte grøftekabler. Plata til Stein Torleif Bjella traff ett eller annet ???

Det blir litt trangt for skikkelige live-opplevelser i det trange buret eg bur i no, men det minner da til tider om the real thing. Hvertfall mener naboen det ;D



Mvh. RS
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
R.Solhaug skrev:
Takk for en hyggelig musikkveld roffe! Jammen hadde du med deg medbragt. Her kom det kulturopplevelser på løpende bånd via selekterte grøftekabler. Plata til Stein Torleif Bjella traff ett eller annet ???
En av de fineste bivirkningene av å besøke hverandre slik er at man oppdager ny musikk man ikke kjente tidligere. Stein Torleif Bjella er en klassekamerat av meg fra videregående, så for meg er det dobbelt hyggelig å kunne spre det glade budskapet om en slik god solodebutplate.

Jeg la også ut en egen tråd om den plata for en tid tilbake her:
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=33452.0
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Flott beskrivelse og fine bilder av flotte høytalere :)
 
U

utgatt60135

Gjest
Jeg skjønte ikke så om hvordan det låt ut i fra beskrivelsen må jeg si.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Lyngen skrev:
Jeg skjønte ikke så om hvordan det låt ut i fra beskrivelsen må jeg si.
Hva savner du i beskrivelsen?
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
roffe skrev:
Lyngen skrev:
Jeg skjønte ikke så om hvordan det låt ut i fra beskrivelsen må jeg si.
Hva savner du i beskrivelsen?
En bra beskrivelse dette, roffe.
Jeg kan kjenne det igjen fra de gangene jeg har hørt Solhaugsakene.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Takk. Har lest inntrykkene fra andres besøk i etterkant og ser at det jeg har hørt er på linje med det andre skriver om opplevelsen med dette oppsettet. Når jeg leser gjennom det jeg selv har skrevet over, så ser jeg at jeg ikke klart nok har formidlet den punchen som er i dette anlegget. Eieren selv uttalte at et av designmålene er at trommer skal lyde som trommer, og her formidles anslagene i rytmeseksjonen fullt ut (innenfor de begrensningene som opptaket gir, selvsagt). Det jeg beskriver som transienthomogenitet er resultatet av denne designfilosofien, og dynamikk av dette slaget, helt uten komprimering av lyden i noen del av frekvensområdet (unntatt i den dypeste dypbassen, der rommets kobling til høyttalerne gir litt tidlig avrulling), gjør at innspillingene blir så engasjerende å lytte til som mulig. Anlegget reparerer ikke dårlig dynamikk i innspillingen, men den dynamikken som er der gjengis utilslørt og noen ganger så direkte at man får ståpels og blir sittende og flire av hvor gøy det er. Dette er ikke et anlegg som er kresent på innspillinger, og jeg vil si at de fleste CDene som fant veien inn i spilleren låt bedre her enn de fleste andre steder, også innspillinger som har vist seg vanskelige å like på såkalt "avslørende" anlegg. Det er en fin linje mellom det å være avslørende og det å være kresent, mener nå jeg, og den meningen har forsterket seg etter dette besøket.

Selvsagt finnes tilsvarende dynamikk i andre høyttalere, og flere større høyttalere som kan spille høyere (selv om rommet begrenset mer enn høyttaleren på hva som var riktig lyttevolum her), men det er sjelden jeg har hørt slik punch med en samtidighet og homogenitet i hele frekvensområdet, ihvertfall i fornuftige prisklasser. Nå skal det vel sies at prisen på disse selvbyggperlene av noen høyttalere er vanskelig å sette. Om man skal omsette den mangeårige utviklingstiden i kroner og øre og forsøke å beregne produksjonskostnader av noe slikt i tillegg, så er ikke dette billige saker. Det låter ihvertfall alt annet enn billig.
 
U

utgatt60135

Gjest
roffe skrev:
Lyngen skrev:
Jeg skjønte ikke så om hvordan det låt ut i fra beskrivelsen må jeg si.
Hva savner du i beskrivelsen?
"..men hvordan denne dynamikken er homogen ved alle lydtrykk." Du mener at dynamikken er god ved både høyt og lavt volum?

"Men skrus det for høyt, så kan stemmer bli litt klemt og mister størrelse." Hvorfor? Dette har jeg aldri lest om eller opplevd selv (at det blir spesielt viktig å finne rett volum).

Men det var mest at jeg savnet inntrykk fra flere "parametre". Men det er jo bare et hjemmebesøk da, og ikke en offentlig test :).
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Lyngen skrev:
"..men hvordan denne dynamikken er homogen ved alle lydtrykk." Du mener at dynamikken er god ved både høyt og lavt volum?
Ja, det også, i og for seg, men også at klangbalansen holder seg med dynamikken, altså at det tilsynelatende ikke komprimerer ved noen frekvens og at frekvensresponsen holder seg gjennom hele dynamikkområdet på en måte som bevarer klangbalansen.
Lyngen skrev:
"Men skrus det for høyt, så kan stemmer bli litt klemt og mister størrelse." Hvorfor? Dette har jeg aldri lest om eller opplevd selv (at det blir spesielt viktig å finne rett volum).
Nei, du har rett i at det ikke er noen systematisk test. Det er også vanskelig å si noe om akkurat hvorfor det er sånn bare basert på det øret oppfatter. Det virker som om rommet, der både høyttalere og lytteposisjon er nær vegg, med sine relativt udempede flater gjør at man når man kommer forbi et visst volum får en slags effekt der enkelte frekvenser i mellomtonen, spesielt på stemmer, får en slags ressonnanseffekt som drukner luftigheten, muligens ved at de dominerer over andre frekvenser eller at reflektert lyd begynner å dominere over direktelyden. Dette oppfatter jeg som at lydtrykket får en slags innestengt følelse (klemt lyd, for å bruke et uttrykk jeg og eieren var enige om var en god beskrivelse). Det er mulig at man med en del romtiltak som absorbenter, diffusorer og slikt kunne bli kvitt noe av dette.

Jeg er enig i at dette kan virke uvant, for det er litt pussig at man ikke opplever den samme effekten ved lavere volum, men det kan altså virke som det er en slags grenseverdi for hvor mye lydtrykk rommet tåler ved enkelte frekvenser før balansen i lydbildet klapper sammen.

Men når det er sagt, så kan man spille engasjerende høyt uten at man kommer over denne grensen.

For øvrig er jeg ikke ukjent med at en del innspillinger rett og slett fungerer best ved et bestemt volum. Dette kan jo også ha med ørets respons og følsomhet ved ulike lydtrykk å gjøre. Det jeg imildertid ikke oppfatter det som er den typen komprimering man ofte kan oppleve med høyttalere som beveger seg utenfor sitt lineære område eller når elementer går over i termisk kompresjon. Dette hører man ofte ved at diskanten (som ofte har mest å gå på dynamisk) får lov å dominere når de andre elementene gir seg. Dette skjer ikke her.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
18 kvadrat går i metning før man er oppe i skikkelig live-nivå Lyngen, sånn erre bare ??? :(



Mvh. RS
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
NB! en digresjon:
Etter å ha vært på dette besøket, og jeg bestemte meg for å innlemme begrepet "transienthomogenitet" i mitt mentale vokabular for å beskrive hvordan ting låter, så spør jeg meg selv (og dere andre):

Hvor ofte ser du frekvensresponsen til en høyttaler målt ved flere lydtrykk?
Ofte er frekvensresponsen målt ved 90dB, alternativt ved høyttalerens oppgitte følsomhetsnivå ved 1W/1kHz på 1 meters avstand.

Men hvordan ser kurven tilsvarende ut ved 0,1W, ved 10W og ved 100W?

Om frekvensresponskurven ser noenlunde lik ut ved alle disse målingene er man på god vei til det jeg vil kalle "transienthomogenitet". Dersom det er et etablert begrep for dette, så tar jeg gjerne imot innspill. Om slike målinger er publisert, evt. om det er skrevet tekniske ting om dette, så vil jeg gjerne ha linker til dette, for det er noe jeg kunne tenke meg å lære mer om.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Du er på sporet roffe, men det er enda mer som må på plass. Det du beskriver i er i praksis hvordan frekvensmålinger burde gjøres for å ha troverdighet. For å få en linjær nivåhevning må man ha en lijær impedanskurve.

Alikevel, dette sier lite om systemets hurtighet. Her må det transientmålinger til, over hele registeret og ved ulike nivåer. Hvordan man når det optimale her er et annet kapittel.

Når begge disse kriterier fungerer både målemessig og mht. lytting begynner det å bli noe ;)


Mvh. RS
 
U

utgatt60135

Gjest
R.Solhaug skrev:
18 kvadrat går i metning før man er oppe i skikkelig live-nivå Lyngen, sånn erre bare ??? :(
Ok.. om man vil ha trommer "live" i stua.. 8)

Det er jo interessant Roffe, om frekvenskurven er lik ved ulike lydtrykk. Jeg føler det var en markant forbedring fra ProAc til Focal. Volum har mye mindre å si nå for lydkvaliteten (dynamikk/homogenitet).
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.149
Antall liker
4.307
Torget vurderinger
1
roffe skrev:
NB! en digresjon:
Etter å ha vært på dette besøket, og jeg bestemte meg for å innlemme begrepet "transienthomogenitet" i mitt mentale vokabular for å beskrive hvordan ting låter, så spør jeg meg selv (og dere andre):

Hvor ofte ser du frekvensresponsen til en høyttaler målt ved flere lydtrykk?
Ofte er frekvensresponsen målt ved 90dB, alternativt ved høyttalerens oppgitte følsomhetsnivå ved 1W/1kHz på 1 meters avstand.

Men hvordan ser kurven tilsvarende ut ved 0,1W, ved 10W og ved 100W?

Om frekvensresponskurven ser noenlunde lik ut ved alle disse målingene er man på god vei til det jeg vil kalle "transienthomogenitet". Dersom det er et etablert begrep for dette, så tar jeg gjerne imot innspill. Om slike målinger er publisert, evt. om det er skrevet tekniske ting om dette, så vil jeg gjerne ha linker til dette, for det er noe jeg kunne tenke meg å lære mer om.
Jeg tipper det også er en sammenheng her ift. forvregning (i alle avskygginger av begrepet) vs frekvens og nivå. Kanskje spesielt ift. resonante elementer av reproduksjonen og oppbrytinger av HT-mambranene (i den grad oppbryting er transient/nivåavhengig), eller rettere sagt mangel på de samme feil.

mvh
KJ
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
Jeg vet R.Solhaug er opptatt av at komponentene i delefilteret må tåle høye effekter for ikke å skape ulinjæritet.
Noe han helt sikkert har rett i. At rommet "går i metning" er også et poeng.

Men hva med stigende temperatur i talespolene, er ikke det ofte en stor synder i denne sammenheng?
Sammen med vår egen hørsel og dens ulinjæritet ifht lydtrykk da selvfølgelig.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.149
Antall liker
4.307
Torget vurderinger
1
norcad skrev:
...
Men hva med stigende temperatur i talespolene, er ikke det ofte en stor synder i denne sammenheng?
Sammen med vår egen hørsel og dens ulinjæritet ifht lydtrykk da selvfølgelig.
Termisk kompresjon i svingspolen er kanskje ikke så viktig. Kobber og aluminium har en temperturkoeffisient på ca. 0,0039 pr. grad. Spørsmålet er da forholdet mellom «normal» driftstemperatur og «peak» temperaturen. Temperatursvingninger i svingspolen vil ha et vist «lagg» ift. effektavsettingen, det tar ørlitte tid å bygge temperaturen opp og det vil ta litt mer tid å redusere den igjen, avhengig av hvor effektiv kjøingen av magnetsystemet er, i sammenhengen er kanskje temperturavhengigehten til magentene noe større.

mvh
KJ
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.454
Antall liker
3.254
Torget vurderinger
1
KJ skrev:
norcad skrev:
...
Men hva med stigende temperatur i talespolene, er ikke det ofte en stor synder i denne sammenheng?
Sammen med vår egen hørsel og dens ulinjæritet ifht lydtrykk da selvfølgelig.
Termisk kompresjon i svingspolen er kanskje ikke så viktig. Kobber og aluminium har en temperturkoeffisient på ca. 0,0039 pr. grad. Spørsmålet er da forholdet mellom «normal» driftstemperatur og «peak» temperaturen. Temperatursvingninger i svingspolen vil ha et vist «lagg» ift. effektavsettingen, det tar ørlitte tid å bygge temperaturen opp og det vil ta litt mer tid å redusere den igjen, avhengig av hvor effektiv kjøingen av magnetsystemet er, i sammenhengen er kanskje temperturavhengigehten til magentene noe større.

mvh
KJ
Hi-Fi News hadde en omfattende artikkel på dette for 1-2 år siden. De målte basale elektriske data i forhold til temperaturutviklingen på et utvalg høyttalerelementer som satt i noen "alminnelige" HT modeller. Bl.a. en rimelig B&W. Konklusjonen var at det var lite variasjon og lite varmgang. Altså at dette ikke var noen kvalitetsfaktor av betydning.
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
Så på bildene at det var en kabelskeptiker på besøk. ;) 18 kvadratmillimeter er noe som må kunne ses. ;D
I stedet la man merke til dingsen bak de flotte høyttalerne :eek:
Da er jo greit at RS da viser seg som en hyggelig fyr ;)
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
frans skrev:
I stedet la man merke til dingsen bak de flotte høyttalerne :eek:
Da er jo greit at RS da viser seg som en hyggelig fyr ;)
Måtte sjekke bildene en gang til. Den hadde jeg faktisk ikke lagt merke til. Det kan vel komme av at når man er så fokusert på musikk og hifi, så ser man ikke alt rundt. Det er først nå jeg legger merke til bilmodellen og bildet som står oppå høyttaleren også. Da jeg var der ignorerte jeg det, men de 2-3 pickupene som lå dandert der fikk vel en kommentar under besøket, tror jeg.
Mulig jeg er ensporet inntil det naive... ;) 8)
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
frans skrev:
Så på bildene at det var en kabelskeptiker på besøk. ;) 18 kvadratmillimeter er noe som må kunne ses. ;D
I stedet la man merke til dingsen bak de flotte høyttalerne :eek:
Da er jo greit at RS da viser seg som en hyggelig fyr ;)

18 kvadrat? Bassene mates via 2x34kv 8)

"Dingsen bak høyttalerne" er en glavakniv jeg fikk en gang jeg hjalp noen å isolere, ikke verre. Ypperlig flaskeåpner er`n og.



Mvh. RS
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
R.Solhaug skrev:
roffe skrev:
Selvsagt finnes tilsvarende dynamikk i andre høyttalere
Det ville jeg ikke stte mye på ;)
Det kommer litt an på definisjonen av "dynamikk" og hva man vektlegger når man sier "tilsvarende". Ingen høyttalere oppfører seg helt likt, det er klart.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
roffe skrev:
R.Solhaug skrev:
roffe skrev:
Selvsagt finnes tilsvarende dynamikk i andre høyttalere
Det ville jeg ikke stte mye på ;)
Det kommer litt an på definisjonen av "dynamikk" og hva man vektlegger når man sier "tilsvarende". Ingen høyttalere oppfører seg helt likt, det er klart.

Nå er vi inne på et nivå av høyttalerteknikk svært få har kompetanse til å debattere. Jeg antar å ha eliminert alle vesentlige dynamikkdempere foruten å ha lyttet meg fram til svært optimale elementer og filterløsninger. Og som kjent gjør jeg bruk av en del utradisjonelle løsninger. Meg bekjent benytter ingen produsent tilsvarende optimale løsninger fullt ut. Noen er dog nærmere enn andre:

http://www.coincidentspeaker.com/pure_reference.html

Om ikke lenge kan jeg nok gi en bedre demo; har nettopp ordna/oppgradert lelighet. Blir spennende å kjøre tonesweep der ???



Mvh. RS
 
U

utgatt60135

Gjest
Dynamikk er det først å fremst plateprodusentene som må stå for.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.913
Antall liker
8.202
Torget vurderinger
1
Godt poeng!!
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Lyngen skrev:
Dynamikk er det først å fremst plateprodusentene som må stå for.

Jeg sliter med å se hva dette har med denne saken å gjøre Lyngen?



Mvh. RS
 
U

utgatt60135

Gjest
R.Solhaug skrev:
Lyngen skrev:
Dynamikk er det først å fremst plateprodusentene som må stå for.
Jeg sliter med å se hva dette har med denne saken å gjøre Lyngen?
Poenget er at om det er det god dynamikk på plata så blir det god dynamikk ut fra anlegget også. Er det lite dynamikk på plata blir det lite dynamikk ut fra anlegget. Jeg synes det er lite dynamikkforskjeller mellom anlegg. Så fremt anlegget er tilpasset lydvolum selvsagt.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Lyngen skrev:
R.Solhaug skrev:
Lyngen skrev:
Dynamikk er det først å fremst plateprodusentene som må stå for.
Jeg sliter med å se hva dette har med denne saken å gjøre Lyngen?
Poenget er at om det er det god dynamikk på plata så blir det god dynamikk ut fra anlegget også. Er det lite dynamikk på plata blir det lite dynamikk ut fra anlegget. Jeg synes det er lite dynamikkforskjeller mellom anlegg. Så fremt anlegget er tilpasset lydvolum selvsagt.
Du er inne på noe, men var det så enkelt ville alle oppsett gi live-trøkk; det gjør de på langt nær. Du skulle nok hatt en demo på hva det er å hente her og der. Det er stor forskjell på typisk hifi ("high-end eller ikke) og levende lyd/live-trøkk. Som pol-sprit opp mot hjemmebrent ;)
(- den bør da gå inn nordpå ;))


Mvh. RS
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
roffe skrev:
R.Solhaug skrev:
har nettopp ordna/oppgradert lelighet.
Gratulerer! Det blir spennende. :)
Må du flytte langt?
Itte lange betan; fant overraskende langt fremskreden sivilisasjon oppe i Tistedal :eek:



Mvh. RS
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
R.Solhaug skrev:
roffe skrev:
R.Solhaug skrev:
har nettopp ordna/oppgradert lelighet.
Gratulerer! Det blir spennende. :)
Må du flytte langt?
Itte lange betan; fant overraskende langt fremtreden sivilisasjon oppe i Tistedal :eek:



Mvh. RS
Ja det er på de utroligste plasser sivilisasjonen har gjort sitt inntog.
Håper vi kan beholde den slik. ;D
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
rolfozzy skrev:
R.Solhaug skrev:
roffe skrev:
R.Solhaug skrev:
har nettopp ordna/oppgradert lelighet.
Gratulerer! Det blir spennende. :)
Må du flytte langt?
Itte lange betan; fant overraskende langt fremtreden sivilisasjon oppe i Tistedal :eek:



Mvh. RS
Ja det er på de utroligste plasser sivilisasjonen har gjort sitt inntog.
Håper vi kan beholde den slik. ;D
::) ;D


Mvh. RS
 
U

utgatt60135

Gjest
R.Solhaug skrev:
Det er stor forskjell på typisk hifi ("high-end eller ikke) og levende lyd/live-trøkk.
Ja, men den forskjellenkverkes når musikken videreformidles elektronisk. Ikke?

Jeg har da hørt temmelig mange anlegg etterhvert og jeg synes ikke det er allverdens forskjell uansett prisklasse. Hadde man biholdt dynamikken hele veien fra mikrofonene så hadde vi nærmest oss livedynamikk, men før det er det ganske begrenset hva anlegg kan klare. Ikke?

Hadde vært morsomt å koble til et bånd med ukomprimert musikk rett fra miksingen rett inn i forsterkerne våres ::). Det tror jeg hadde vært andre boller.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Lyngen skrev:
R.Solhaug skrev:
Det er stor forskjell på typisk hifi ("high-end eller ikke) og levende lyd/live-trøkk.
Ja, men den forskjellenkverkes når musikken videreformidles elektronisk. Ikke?

Jeg har da hørt temmelig mange anlegg etterhvert og jeg synes ikke det er allverdens forskjell uansett prisklasse. Hadde man biholdt dynamikken hele veien fra mikrofonene så hadde vi nærmest oss livedynamikk, men før det er det ganske begrenset hva anlegg kan klare. Ikke?

Hadde vært morsomt å koble til et bånd med ukomprimert musikk rett fra miksingen rett inn i forsterkerne våres ::). Det tror jeg hadde vært andre boller.
Du har ret, det mest begrænsende er indspilningernes begrænsning af dynamik.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Lyngen skrev:
R.Solhaug skrev:
Det er stor forskjell på typisk hifi ("high-end eller ikke) og levende lyd/live-trøkk.
Ja, men den forskjellenkverkes når musikken videreformidles elektronisk. Ikke?
Jeg har da hørt temmelig mange anlegg etterhvert og jeg synes ikke det er allverdens forskjell uansett prisklasse. Hadde man biholdt dynamikken hele veien fra mikrofonene så hadde vi nærmest oss livedynamikk, men før det er det ganske begrenset hva anlegg kan klare. Ikke?

Hadde vært morsomt å koble til et bånd med ukomprimert musikk rett fra miksingen rett inn i forsterkerne våres ::). Det tror jeg hadde vært andre boller.

Jeg forstår at du synes det låter mye likt, stort sett alt utstyr er konstruert med de samme svakheter. Det er nettopp dette jeg har jobbet intenst med å eliminere, og det med suksess. Bedrevitende "high-enders" fnyser gjerne av mine tildels simple løsninger, som f.ex. oppdimensjonerte og på død og liv massive strøm- og signalbaner. Men det er nettopp hva det handler om, foruten videre eliminering av øvrige energifeller. Derfor lyder det til forveksling likt levende musikk hos meg, om da bare platene er bra innspilt ;)


Mvh. RS
 
Topp Bunn