A Valentines Day

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
En liten snutt av en reiseskildring; siden Mjøsa er så lang og smal så er det et stykke fra Toten til Hedmarken; men etter noen dager gløtting over fjorden så kunne jeg ikke dy meg lengre, og inviterte meg selv på en snarvisitt hos Valentino.

Og det var lurt. Der fikk man, i tillegg til å drikke veltraktet kaffe og høre på de nyeste vidunderne fra Tangen, se en stor samling spennende klassisk musikk. Helt åpenbart musikk som Valentino kjenner godt; han hadde ikke noe problem med å finne akkurat rette spor som han ville spille, på alle platene. Plater som jeg håper på å bli bedre kjent med etterhvert som MDT oa får levert. Og ikke bare det; Valentino er en usedvanlig hyggelig og kunnskapsrik mann, og en perfekt vert.

Jeg ble spilt et puss da; Norrington klarte å lure meg til å begynne å undre på om Mendelssohns 4. var en Mozart-overture sågar. En rar mann :)

Hele hifisystemet hos Valentino er jo nytt for meg, i likhet med konseptet med effektiv romfrakobling; men jeg skjønte da såpass at denne innfallsvinkelen til hifioppsett gir en effekt av å forflytte seg selv inn i innspillingen, heller enn å la innspillingen komme til deg inn i ditt rom. Sånn sett kan man si at man får en effekt av innsikt inn i artistenes bedrivende som man ellers skal ha et svært velfungerende rom for å få på samme måte.

Et hifiliv har stort sett lært meg at alt man vinner er oftest på bekostning av et eller annet av andre ting; men her hos Valentino ser jeg absolutt fordelene ved romavkoblet transparens, klarhet og åpenhet, som ellers vanligvis står i noen grad av motsetning til romfyllende fullskala, kroppslig, rik kraftfull presentasjon som involverer rommet som en medspiller.

Jeg satt lenge og grublet på hvor jeg tidligere hadde hørt noe i nærheten av denne lydtypen... men på veien hjem kom svaret; det er ikke så lenge siden jeg hørte de sist; Monitor Audio PL300!
Ved et tilfeldig eller ikke fullt så tilfeldig streif, så har de ved nærmere ettertanke også bånddiskant og alu/magnesium koniske elementer... Valentino; de skulle du ganske sikkert ha likt! Det var ikke rent få likhetstrekk.

Alt i alt en svært lærerik seanse; selv om jeg har tiårs bestrebener bak meg på å lære meg å "forstå" lydpresentasjon fra et system, så følte jeg her at dette var så sammensatt og rikt på kvaliteter at jeg håper på mer tid foran det. Hint hint...

Takk for gjestfriheten, og for innføringen i et svært spennende musikksystem Valentino!

Mvh Vidar P
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Takk for en velskrevet og fin rapport Vidar.

Ikke har det falt meg inn at du bodde på Toten.
Er selv utflyttet Gjøvikenser som siklet mine første hifi-dråper hos EB audio på begynnelsen av 80-tallet. Så våre aner er da ikke så langt fra hverandre.

Go'helg!
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Erland skrev:
Takk for en velskrevet og fin rapport Vidar.

Ikke har det falt meg inn at du bodde på Toten.
Er selv utflyttet Gjøvikenser som siklet mine første hifi-dråper hos EB audio på begynnelsen av 80-tallet. Så våre aner er da ikke så langt fra hverandre.

Go'helg!
Hei Erland; du tar ikke feil; jeg er nok ikke totning. Men kona er det; fra Kapp-traktene.
Så vi bor i familiens fritidshus nede på Tangnes ved Mjøsa når vi er her; så får vi naturskjønne omgivelser, fred og vannlinje. Veldig fint!

Jeg er fra Kristiansund, og vi bor der til vanlig. Men kona savner jo familien innimellom, så da drar jeg gladelig med hit! :)

Mvh Vidar P
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.391
Antall liker
20.811
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det var et veldig hyggelig besøk å få, det var langt fra påtrengende.

Litt prestasjonsangst har man jo. Besøk av mannen med hva jeg tror er HFS' største klassiske platesamling, men det var jo vennlige ord å få om min egen beskjedne.
Jeg måtte jo spille Norrington. Uten at Vidar P visste hva han hørte. Et lite trick jeg har lært av nicket M Forever på GMG-forumet det; Når man ikke vet hvem man hører må man ta stilling til hva man hører og ikke hvem man hører på. Vidar P klarte seg bra. ;D

Spillelisten:

Mozart: Kyrie fra C-mollmessen, McCreesh' innspilling på Archiv
Mendelssohn: Symfoni nr. 4, 1. sats, med LCP og Norrington på EMI
Beethoven: Symfoni nr. 8, 2. sats "metronomen", samme gjengen som på Mendelssohn.
Boulez: Pianosonate nr.2, 1. sats. Pollini på DG.
Vivaldi: Salme "Laudate pueri". Sandrine Piau etc. på Naïve
Beethoven: Strykekvartett op.95 "Serioso", Eksposisjonen i 1.sats. Hagenkvartetten v.s. Quartetto Italiano, på DG og Philips respektive
Schubert: Symfoni nr. 9, scherzo. Berlinerfilharmonikerne og Vidar P's avatar W. Furtwangler i et opptak fra 1942, før den gamle filharmonien ble bombet. Obskurt plateselskap, den finnes sikkert i bedre restaurerte versjoner (Vidar spurte om hvordan anlegget låt på fæle opptak, så derfor denne.)
Haydn: Høstjakta fra Årstidene. Jacobs' innspilling, på Harmonia Mundi
Ellington: Arabisk dans fra hans fabelaktige radbrekking av Griegs Peer Gynt-suiter, på Columbia

Si fra neste gang det passer, Vidar P. Vi må gjenta dette.
 
H

Hugh

Gjest
Jeg ser det for meg: To Herrer. Ett anlegg. Flere stabler med plater. Ledig, men elegant antrukket, ikke for anledningen, men fordi det aldri er noen grunn til å se ut som om man bor i campingvogn et sted i midtvesten.
 
S

Storebror

Gjest
Impulse: 330B SET og horn...
Vidar P: Naim, Naim, Naim etc + Kef ref...

Begge skryter Valentinos oppsett opp i skyene, hva kan man trekke ut av det?

Alt låter "likt" når det er gjort ordentlig?
Alle er hyggelige i sine kommentarer?
Respekt for at det er folk med andre prioriteringer enn en selv?

Savner litt mer "ufine" kommentarer, og det tror jeg anleggseiere flest også tåler.
Hvor bommer det i forhold til ens egne preferanser?

Det hadde vært interessant og lærerikt, samt at det ikke behøver å være noe mindre hyggelig.

R
 
H

Hugh

Gjest
Det er vel ganske klart fra Dr Vidar sin side at dette ikke er helt hans cup of tea. Det betyr ikke at han ikke liker det selv om han liker noe annet bedre.

Selv liker jeg en Chianti. Det betyr ikke at jeg ikke kan like en Barolo bedre. Dessuten skal ikke ”settingen” eller omgivelsene, om du vil, undervurderes. Det å høre hos en annen, i hyggelig selskap er nemlig veldig bra! Det er noe annet når man kommer hjem og er overlatt til ens egen nådeløse hjerne og selvkritiske sans. Hvem har ikke kommet hjem med middelmådig vin kjøpt i gledesrus på vingård i Italia eller Frankrike, for så å finne ut at Polets til 119.50 var minst like god tross alt. I eget selskap. I eget hjem.

Ingen grunn til ufinheter synes jeg. Dårlig musikk burde ergre langt mer enn forskjellige preferanser vedrørende lyd.
 
S

Storebror

Gjest
Så var det dette med "kropps-språk" og internett da.

Forsøk på konkretisering:
Dersom man klarer å si noe om egne preferanser og dermed litt om hvor man står, så kan det være lærerikt og forklarende om man også sier noe om det anlegget man besøker og hvor det treffer/ ikke treffer i henhold til disse sine egne preferanser.

Ikke for å fortelle om hvem som har den sterkeste pappa'n, men mere for å prøve å tydeliggjøre hva anlegget gjør og ikke gjør.

Deler dine tanker rundt dette om at man i en hyggelig setting med hyggelige folk (som jo hifitullinger flest er) kan nyte noe man normalt sett ikke liker like got, eller ville levd med.
Slik har jeg det ofte med SET + horn. Dritmoro der og da, men for mye kompromisser i forhold til ekstremegenskaper til at jeg ville kunne levd med det over lang tid.
Men selvfølgelig forstår jeg gleden ved det, og kan skjønne hvorfor noen ønsker å leve med akkurat det.

Nå tok jeg sikkert brodden av egen påstand, men essensen er fortsatt:
Dersom eier er med på det, så fortell litt om hva som er på tvers av egne preferanser og med fokus på hvordan og ikke "bra eller dårlig" :)

Mvh
Rolf
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Nja, nå har jeg da visserlig ikke sagt så mye om hva jeg liker og ikke liker; og det er da heller ikke hverken interessant eller relevant, siden alle har sin egen smak; men Valentinos system var et svært interessant bekjentskap; jeg må si jeg skjønner godt fascinasjonen til de som prioriterer romavkobling når det er så gjennomført som der.

Det at jeg sa at det ikke låter likt med mitt, er neppe noen bombe; det skulle bare mangle; jeg har en helt annen type elektronikk, helt andre høyttalere, helt annet rom, og en helt annen innfallsvinkel til å plassere høyttalere i samspill med rommet. Så jeg synes muligens du tolker litt mer enn hva som ligger i utsagnene Hugh :)

Og god musikk var det også! Så dette var en seanse jeg ser frem til å kunne gjenta! Apropos gjenta, så kan jeg jo minne Valentino på at han også har stående invitasjon hjem til meg, om ikke annet så for å høre på rommet :)

Mvh Vidar P
 

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Innlegg
479
Antall liker
0
Storebror skrev:
Impulse: 330B SET og horn...
Vidar P: Naim, Naim, Naim etc + Kef ref...

Begge skryter Valentinos oppsett opp i skyene, hva kan man trekke ut av det?

Alt låter "likt" når det er gjort ordentlig?
Alle er hyggelige i sine kommentarer?
Respekt for at det er folk med andre prioriteringer enn en selv?

Savner litt mer "ufine" kommentarer, og det tror jeg anleggseiere flest også tåler.
Hvor bommer det i forhold til ens egne preferanser?

Det hadde vært interessant og lærerikt, samt at det ikke behøver å være noe mindre hyggelig.

R
Hvorfor etterspør du kun "ufine" kommentarer, eller kommer med hentydninger i negativ retning når det er Ice-forsterkeri i kjeden?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.391
Antall liker
20.811
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg tror at de fleste av oss evner å skille snørr og barter.

Jeg liker impulses greier fordi det er tonalt ok. Han spiller selvfølgelig alt for smalt og med alt for stor lytteavstand i forhold til mine preferanser...
Jeg liker KindOfBlues greier fordi det er tonalt ok. Men jeg vil ha mindre rompåvirkning selv.
Jeg liker tangenAVdesigns store anlegg fordi det låter som mitt eget, bare akustisk ennå tørrere, spesielt i bassen. tangenAVdesigns lille anlegg, som er klin likt mitt eget - spiller ikke så godt som mitt på grunn av rommets befatning.
Jeg liker Pareliuses anlegg fordi det er tonalt ok. Men i mai var rommet fælt.
Jeg vet ikke om jeg liker (lyden av) Fosses anlegg for jeg har ikke hørt "our music" på det.
Jeg ble ikke fortrolig med Gaialyden da jeg hørte dem hos Karma, men jeg var jo der for å gi kritikk. I januar. Siden den gang har det vært skrudd litt, så jeg ser ikke bort fra at de ville falle i smak nå.

Vidar P kommer fra stor lytteavstand til nærfelt hos meg. Han blir nok ingen nærfeltsmann, selv om han tikjennegir at det har noen positive sider. Vi vet at Vidar Ps høyttalere er tonalt ok...

Jeg tror at den viktigste årsaken til en vellykket lytteseanse som dette var er at musikken evner å treffe, og ikke så mye samspillet høyttaler/rom. Hva elektronikken angår skal den jo bare dekode kilde og drive høyttalere...

Og hva angår antrekk er det godt at vi ikke tok bilder. Ikke sant, Vidar P?
 
M

musicus

Gjest
Storebror skrev:
Så var det dette med "kropps-språk" og internett da.

Forsøk på konkretisering:
Dersom man klarer å si noe om egne preferanser og dermed litt om hvor man står, så kan det være lærerikt og forklarende om man også sier noe om det anlegget man besøker og hvor det treffer/ ikke treffer i henhold til disse sine egne preferanser.

Ikke for å fortelle om hvem som har den sterkeste pappa'n, men mere for å prøve å tydeliggjøre hva anlegget gjør og ikke gjør.

Deler dine tanker rundt dette om at man i en hyggelig setting med hyggelige folk (som jo hifitullinger flest er) kan nyte noe man normalt sett ikke liker like got, eller ville levd med.
Slik har jeg det ofte med SET + horn. Dritmoro der og da, men for mye kompromisser i forhold til ekstremegenskaper til at jeg ville kunne levd med det over lang tid.
Men selvfølgelig forstår jeg gleden ved det, og kan skjønne hvorfor noen ønsker å leve med akkurat det.

Nå tok jeg sikkert brodden av egen påstand, men essensen er fortsatt:
Dersom eier er med på det, så fortell litt om hva som er på tvers av egne preferanser og med fokus på hvordan og ikke "bra eller dårlig" :)

Mvh
Rolf
Jeg legger gjerne hodet på blokken, og inviterer deg til å legge noen ord om det du hørte forrige helg, (ikke i denne tråden riktignok, men) både med uten Cerise innkoblet ;).
Og jeg tar det ikke negativt om du beskriver det slik du skisserer her, tvert om er jeg vel på linje med deg når det gjelder det konstruktive i å gi slike kommentarer, det fører ofte til at man tenker gjennom sine prioriteringer og tar en personlig evaluering av tingenes tilstand, man skal alltid våge utfordre seg selv, og kanskje spesiellt når man er fornøyd, imho :D ;D

mvh
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Du snakker om å være konkret, Storebror... men setninger som "for mye kompromisser i forhold til ekstremegenskaper" blir veldig lite konkret for meg. Jeg har slett ikke behov for å forsvare egne preferanser her, men er rett og slett nysgjerrig på hva du legger i dette. Så, om du kunne være konkret for et øyeblikk, er jeg lutter øre. Eller øye.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
Og hva angår antrekk er det godt at vi ikke tok bilder. Ikke sant, Vidar P?
Ja, de færreste vil vel se sjarmen i at vi dresser oss opp som pingviner for å avnyte Handels årstider.

Valentino skrev:
Hva elektronikken angår skal den jo bare dekode kilde og drive høyttalere...
Bare og bare fru Blom...

Mvh Vidar P
 
S

Storebror

Gjest
ron-hi skrev:
Hvorfor etterspør du kun "ufine" kommentarer, eller kommer med hentydninger i negativ retning når det er Ice-forsterkeri i kjeden?
Du bommer, dette er ikke mine tanker.
Det jeg har hørt av ice (for en god stund siden, vel å merke) hadde jeg noen ankepunkter til.
Men jeg har tro på at dette kan være borte i senere generasjoner.

Når det gjelder et totalt oppsett hvor ice (eller SET rør eller transistor) er optimalt implementert, så mener jeg de iboende "svakheter"/egenskaper med teknikken minimeres eller forsvinner. Eksempelvis tror jeg ikke det er mye "ice-lyd" i oppsettet til Valentino.

I beste mening
R
 
S

Storebror

Gjest
Valentino skrev:
Jeg liker impulses greier fordi det er tonalt ok. Han spiller selvfølgelig alt for smalt og med alt for stor lytteavstand i forhold til mine preferanser...
Jeg liker KindOfBlues greier fordi det er tonalt ok. Men jeg vil ha mindre rompåvirkning selv.
Jeg liker tangenAVdesigns store anlegg fordi det låter som mitt eget, bare akustisk ennå tørrere, spesielt i bassen. tangenAVdesigns lille anlegg, som er klin likt mitt eget - spiller ikke så godt som mitt på grunn av rommets befatning.
Jeg liker Pareliuses anlegg fordi det er tonalt ok. Men i mai var rommet fælt.
Jeg vet ikke om jeg liker (lyden av) Fosses anlegg for jeg har ikke hørt "our music" på det.
Jeg ble ikke fortrolig med Gaialyden da jeg hørte dem hos Karma, men jeg var jo der for å gi kritikk. I januar. Siden den gang har det vært skrudd litt, så jeg ser ikke bort fra at de ville falle i smak nå.
Herlig, konkret og beskrivende
Tonalt ok = rimelig rak frekvensgang i lyttepos?

Jeg tror at den viktigste årsaken til en vellykket lytteseanse som dette var er at musikken evner å treffe, og ikke så mye samspillet høyttaler/rom. Hva elektronikken angår skal den jo bare dekode kilde og drive høyttalere...
Det er helt klart, man bør også sjekke vertens terskel for konstruktive tilbakemeldinger

R
 
S

Storebror

Gjest
musicus skrev:
Jeg legger gjerne hodet på blokken, og inviterer deg til å legge noen ord om det du hørte forrige helg, (ikke i denne tråden riktignok, men) både med uten Cerise innkoblet ;).
Og jeg tar det ikke negativt om du beskriver det slik du skisserer her, tvert om er jeg vel på linje med deg når det gjelder det konstruktive i å gi slike kommentarer, det fører ofte til at man tenker gjennom sine prioriteringer og tar en personlig evaluering av tingenes tilstand, man skal alltid våge utfordre seg selv, og kanskje spesiellt når man er fornøyd, imho :D ;D

mvh
Det vet jeg kjære venn, tilbakemelding/rapport kommer i din tråd :)

R
 
S

Storebror

Gjest
impulse skrev:
Du snakker om å være konkret, Storebror... men setninger som "for mye kompromisser i forhold til ekstremegenskaper" blir veldig lite konkret for meg. Jeg har slett ikke behov for å forsvare egne preferanser her, men er rett og slett nysgjerrig på hva du legger i dette. Så, om du kunne være konkret for et øyeblikk, er jeg lutter øre. Eller øye.
Kortversjon:
Noen av de anleggene jeg har hørt med set+horn har vært ekstreme og berusende gode på dynamikk (eller mer beskrivende plutselighet).
Det gjør noe spesielt når du ikke får muligheten til å vente på oppbyggingen av transienter, men får dem servert i fleisen før du aner det. Herlig!!

Men så er det noe med kasseresonanser og frekvensgang som ikke helt er (i min mening) til å leve med over tid.
Når kassen synger som gitarer i seg selv, eller det er tydelig at enkelte frekvensområder er trukket tilbake eller døttet frem så får ikke jeg heeelt fot.
Men har stor respekt for de som prioriterer annerledes.

R
 
S

Storebror

Gjest
Sorry for vrakingen av tråden, men håper det kan bli konstruktivt alikevel.

R
 
H

Hugh

Gjest
Vedrørende pent tøy: Dr Vidar; galla må ikke forveksles med gallant eller elegant. Vi snakker her om deilige hverdagsprodukter fra Italia, eller til nød, Frankrike. Produkter med tradisjon og kvaliteter. Hvorfor plastknapper når perlemor er så meget bedre? Hvorfor polyester når deilig langfibret bomull er tilgjengelig? Nei, pingviner har intet felles med gode gamle Luigi Borrelli Dr Vidar. Husk du blir det du spiser, men du ser ut som det du kler deg. På føttene har man selvsagt noe deilig fra Skomakermester Asbjørn Dagestad. Det var avsporingen. I mitt hode var det et møte mellom to velkledde herrer som fant sted denne aftenen for kort tid siden.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Joda. Og så midt på dagen da gitt.
Bare sånn for ordens skyld; vet ikke om du blander meg sammen med noen andre; navnet er og blir Vidar P :)

Mvh Vidar P
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
Jeg liker impulses greier fordi det er tonalt ok. Han spiller selvfølgelig alt for smalt og med alt for stor lytteavstand i forhold til mine preferanser...
Bare sånn apropos smalt og bredt; man snakker da om en sektor på et visst antall grader foran seg, innen hvilken man opplever at musikken kommer fra.

Perspektivisk sett noe i nærheten av å velge seterad på konsert; på første rad vil man kunne ha en sektor på rundt 60 grader kanskje, lengst bak gjerne mye smalere, kanskje rundt 20-30 grader, avhengig av lokale. Dette har ikke mye å gjøre med naturtro gjengivelse forsåvidt, siden den er naturtro både fremst og bakerst i salen; med varierende grad av salklang i lyden.

Når man snakker om realistisk osv; det er muligens ikke mye realistisk i en perspektivmessig forstand å være tilhører med en sektorbredde på 60+ grader; da begynner man å nærme seg dirigentens podium. Jeg reagerer når størrelsen/skalaen på artistene tilsier en viss størrelse på lydbildet/opptaksrommet; men så kommer plutselig fiolinene, for eksempelets skyld, 100 meter til venstre for oboene; i relativ skalamessig forstand; det er ikke mye realistisk.

Så når du kritiserer Impulse for å sitte for langt unna og ha for kort avstand mellom høyttalerne; det er fullt mulig, har ikke vært der; men det er også fullt mulig å ha det andre veien igjen; så her gjelder det å finne den avstand en selv personlig ville ha vært komfortabel med, f.eks på en konsert.

Selv liker jeg meg ofte godt rundt midten... og jeg liker godt den skala og dramatikk som oppleves i en konsertsal; men så er jeg ikke så opptatt av at salen skal gi "akkurat rett klang" eller tonalitet om du vil; litt farginger tåles greit og vi adapterer oss fort til det; det er greit med et spekter av tonaliteter som avviker fra lineært; akkurat slik det oppleves i forskjellige konsertsaler rundt om i verden.

Så får man så spørre seg; skal man ofre all kraft, realisme, skala og perspektiv på linearitetens alter? Det blir litt... eh, rart, synes nå jeg da. Jeg vet ikke, annet enn for meg selv. Men det er et spørsmål til ettertanke. Uten åpenbart samband med temaet for tråden forøvrig, må tilføyes.

Mvh Vidar P
 
S

Storebror

Gjest
Spennende Vidar P, men hva sier "bøkene"?
Gammel lærdom sier i alle fall likesidet trekant, at noe smalere er vanlig i Sverige vet man.

Selv trives jeg et sted mellom 50 og 60 grader.
Dette både i forrige lytterom og i dette, jeg trives med perspektivet og nærheten det gir meg.
Nå skal jeg tillegge at min trekant ikke er større enn 200cm på hver av sidene, sikkert "too close for comfort" for mange.

R
 

Hagto

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
3.621
Antall liker
517
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Kommer vel litt an på hva slags tråder det gjelder hvor ærlige man er. I min tråd fra sørlandet har jeg lagt opp til at det skal være en kosetråd og må nok innrømme at jeg skryter kanskje litt for mye.
Hvis man derimot diskuterer f.eks Ice i en spesifikk tråd om dette forstår jeg at man kan være mer kritiske, og gå mer i dybden.
Er nok lurt å være litt ærlig mot hverandre, uten at man trenger å være brutal. De fleste liker vel realistiske tilbakemeldinger?
Har man vært en del år i dette gamet vet man at det ikke er så lett å sette sammen et highend anlegg uten noe å pirke på.
Er vel faktisk vanskeligere dess bedre og mer avslørende anlegget blir.

Ps. Har selv Ice, og synes det er ok. Men mot ekte saker, no way!
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hagto; vi er så enige. Det vil alltid være kompromisser i et hjemme-musikkanlegg; det å flagge at den ene eller andre innfallsvinkelen er "det eneste riktige" er en smule optimistisk, f.eks linearitet som redegjort for i mitt innlegg over; det vil uvilkårlig være nødt til å la en eller annen alternativ kvalitet ofres på det alteret.

Selv har jeg et avslappet forhold til linearitet; og har forlengst erkjent at for min egen del så gjelder det gamle jungelordet... "if you can't beat them; join them!". Bedre å få det med på laget enn å kjempe en umulig kamp med alt for store ofre. Hva rommet angår altså. Og for min del altså.
Resultatet er svær skala, kraft, rytmisk driv og energi; samt følelsen av at artisten(e) står fysisk i rommet i alt sitt kjøtt og blod, istedet for at du transcenderer deg inn i opptaket; men prisen er at jeg må leve med de ulineariteter som fins i rommet; men det er ikke stort verre enn hva alle musikere som spiller innendørs i mer enn et anekoisk rom må finne seg i. Synes nå jeg da.

Mvh Vidar P
 
S

Storebror

Gjest
Vidar P skrev:
Hagto; vi er så enige. Det vil alltid være kompromisser i et hjemme-musikkanlegg; det å flagge at den ene eller andre innfallsvinkelen er "det eneste riktige" er en smule optimistisk, f.eks linearitet som redegjort for i mitt innlegg over; det vil uvilkårlig være nødt til å la en eller annen alternativ kvalitet ofres på det alteret.
NETTOPP!!!
Det å skrive en linje eller to om hva som ifølge en selv er ofret, vil (tror jeg) kunne bidra til større forståelse for hva man prioriterer og dermed hva man velger bort.
Det vil igjen lage fundamentet for gjensidig respekt og forståelse.

R
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Da linket du kanskje feil avsnitt, fordi det var i neste avsnitt jeg fortalte hva jeg prioriterer; vinner og taper :)

Mvh Vidar P
 

Hagto

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
3.621
Antall liker
517
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Vidar P skrev:
Da linket du kanskje feil avsnitt, fordi det var i neste avsnitt jeg fortalte hva jeg prioriterer; vinner og taper :)

Mvh Vidar P
Jepp!
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.391
Antall liker
20.811
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
konstruktive diskusjoner her. Takk for det. Til hagto: du bør høre en dvalinn 60 ved anledning.
 
S

Storebror

Gjest
Vidar P skrev:
Selv har jeg et avslappet forhold til linearitet; og har forlengst erkjent at for min egen del så gjelder det gamle jungelordet... "if you can't beat them; join them!". Bedre å få det med på laget enn å kjempe en umulig kamp med alt for store ofre. Hva rommet angår altså. Og for min del altså.
Dette spørs jo hva som er offer, og hva målet for linearitet er? En basshump med +20dB kan jo temmes med en Heimholtzresonator som ikke trenger å skjemme rommet. Men det blir jo opp til hver enkelt hva offer er, og ikke minst hva kriteriene for linearitet er. Nitidig plassering og bruk av møbler/planter kan gjøre mye godt for å ta noe av problemene relatert til rommet vekk. Tror ikke kampen er "umulig", men det er klart at å optimere for en liten sweetspot er lettere enn å gjøre et helt rom godt lydende med behandling.

Resultatet er svær skala, kraft, rytmisk driv og energi; samt følelsen av at artisten(e) står fysisk i rommet i alt sitt kjøtt og blod, istedet for at du transcenderer deg inn i opptaket; men prisen er at jeg må leve med de ulineariteter som fins i rommet; men det er ikke stort verre enn hva alle musikere som spiller innendørs i mer enn et anekoisk rom må finne seg i. Synes nå jeg da.
Tja, i mitt forrige lille rom gjorde min demping av rommet akkurat det, sørget for skala, driv og energi. Men man må velge sin fremgangsmåte relatert til rommet anlegget spiller i, og ikke minst tørre å utfordre egne fordommer og tidligere erfaringer. Noe som min akuplate-test i dette rommet viste meg.
Jeg har etterhvert fått stor respekt for det Svanå driver med, ikke minst etter å ha besøkt Marten Center og deres meget behandlede rom. Det rommet var helt naturlig å være i, ikke spor av "overdempet" med en opplevelse av naturlig stueakustikk. Også jeg som var Rockwool-mannen..... :-[

Tja, igjen. Hva er ulineariteter? + 3dB? Musiker-sammenligningen er jeg ikke helt enig i. Vi ønsker jo å gjengi det rommet som opptaket ble gjort i, og ikke legge på noe mer i eget rom? Noen snakker om at mange opptak er gjort så tett på og uten det som er naturlig av etterklang/romklang slik at det blir mest naturlig med litt addering i eget lytterom, sikkert gode argumenter det også.

R
 

Hagto

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
3.621
Antall liker
517
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Valentino skrev:
konstruktive diskusjoner her. Takk for det. Til hagto: du bør høre en dvalinn 60 ved anledning.
Har faktisk vurdert det. Tror du man får en litt rimeligere uten lavpassfilteret?
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Fra Elfa? :)



Jeg mener vel gratulerer !
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.391
Antall liker
20.811
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Valentino skrev:
Jeg liker impulses greier fordi det er tonalt ok. Han spiller selvfølgelig alt for smalt og med alt for stor lytteavstand i forhold til mine preferanser...
Bare sånn apropos smalt og bredt; man snakker da om en sektor på et visst antall grader foran seg, innen hvilken man opplever at musikken kommer fra.

Perspektivisk sett noe i nærheten av å velge seterad på konsert; på første rad vil man kunne ha en sektor på rundt 60 grader kanskje, lengst bak gjerne mye smalere, kanskje rundt 20-30 grader, avhengig av lokale. Dette har ikke mye å gjøre med naturtro gjengivelse forsåvidt, siden den er naturtro både fremst og bakerst i salen; med varierende grad av salklang i lyden.

Når man snakker om realistisk osv; det er muligens ikke mye realistisk i en perspektivmessig forstand å være tilhører med en sektorbredde på 60+ grader; da begynner man å nærme seg dirigentens podium. Jeg reagerer når størrelsen/skalaen på artistene tilsier en viss størrelse på lydbildet/opptaksrommet; men så kommer plutselig fiolinene, for eksempelets skyld, 100 meter til venstre for oboene; i relativ skalamessig forstand; det er ikke mye realistisk.

Så når du kritiserer Impulse for å sitte for langt unna og ha for kort avstand mellom høyttalerne; det er fullt mulig, har ikke vært der; men det er også fullt mulig å ha det andre veien igjen; så her gjelder det å finne den avstand en selv personlig ville ha vært komfortabel med, f.eks på en konsert.

Selv liker jeg meg ofte godt rundt midten... og jeg liker godt den skala og dramatikk som oppleves i en konsertsal; men så er jeg ikke så opptatt av at salen skal gi "akkurat rett klang" eller tonalitet om du vil; litt farginger tåles greit og vi adapterer oss fort til det; det er greit med et spekter av tonaliteter som avviker fra lineært; akkurat slik det oppleves i forskjellige konsertsaler rundt om i verden.

Så får man så spørre seg; skal man ofre all kraft, realisme, skala og perspektiv på linearitetens alter? Det blir litt... eh, rart, synes nå jeg da. Jeg vet ikke, annet enn for meg selv. Men det er et spørsmål til ettertanke. Uten åpenbart samband med temaet for tråden forøvrig, må tilføyes.

Mvh Vidar P
Det er preferanser dette her, og man kan ikke få alt på en gang.
Jeg spiller med en trekant som vel er gode 70o åpen, 2,1m mellom høyttalerne og 1,7m høytaler-øre.
Noen opptak er svært hardt panorerte, mens andre ikke er det, og det siste kan gi en ganske besnærende illusjon av salbredde og rom. På den annen side gjør dette oppsettet at "stereoen" på "Ellington at Newport" høres snål ut hos meg, fordi be to mikrofonene er panorert ganske bredt og det er noen merkverdige fasegreier der som gjør at til og med Ellingtons piano rører på seg. Hos KindOfBlue merkret jeg ikke fenomenet.
Men jeg liker å dissekere opptak, og synes ikke det kommer i veien for musikkopplevelsen; Det er bare å vippe den analytiske bryteren inni mitt lille hode til AV.
 
K

KindOfBlue

Gjest
Akkurat det Ellington-opptaket er jo en merkverdighet. Lyden er fantastisk, men stereo-opplevelsen er skapt i ettertid. Man hadde det opprinnelige opptaket og fant en kopi av radioinnspillingen, som ble gjort med en annen mikrofon - i arbeidet med remaster ble disse to opptakene kombinert til den stereo-opplevelsen vi hører nå i live-sekvensene.

Piano flytter seg faktisk hos meg også - om du tenker på når det står ute til høyre i starten på det kuttet, Valentino, og så faktisk er midt i lydbildet senere? Har spekulert på at det kanskje var to piano der - men ellers er det nok et resultat av hvordan dette er skapt i ettertid.

Har også fundert på om den utrolige åpenheten i dette opptaket er en funksjon av at man har kombinert to lydpunkt som ikke er symmetriske i forhold til det man opplever. Ville vært interessant å vite mer om mikrofonplassering og remaster-arbeid.
 
Topp Bunn