CD: Bengt Hallberg, Live at jazzens museum: Dårlig kvalitet

Bidevind

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2011
Innlegg
462
Antall liker
248
Sted
Bohuslän, Sverige
Torget vurderinger
2
Har kjøpt CD med Bengt Hallberg: Live at jazzens museum
innspillt 10 juli 2011 og utgitt av Four Leaf Records.

Topp musikk og musiker men det hele blir ødelagt av en dårlig innspilling.
Skarpe diskanttoner flyter utover og ødelegger en ellers fin kvalitet.

Noen andre med samme opplevelse ?
 

Bidevind

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2011
Innlegg
462
Antall liker
248
Sted
Bohuslän, Sverige
Torget vurderinger
2
Hei ! Nå aner ikke jeg hva MASVIS er.
Er det noe som kan lages på bakgrunn av en rippet FLAC-fil så kan jeg sende deg den.
Evt om det er noe jeg selv kan gjøre?
 

Bidevind

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2011
Innlegg
462
Antall liker
248
Sted
Bohuslän, Sverige
Torget vurderinger
2
Takk! Ser interessant ut! Skal få gjort dette i løpet av julehelgen.

Men vil denne software avsløre dårlige innspillinger (utstyrskvalitet, mikrofonplassering) eller gjelder det kun det tekniske rundt pressing etc ?
 
M

Mr-T

Gjest
Den sier i grunn bare en ting, og det gjelder dynamikken: om den er veldig komprimert eller klippet/peak-limited.

Opptakskvalitet ellers sier en slik analyse ingen ting om.
 

Bidevind

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2011
Innlegg
462
Antall liker
248
Sted
Bohuslän, Sverige
Torget vurderinger
2
Har nå kjørt en test på spor-1 fra en rippet .wav -fil.
Har ikke satt meg inn i hvordan den skal tolkes, men noen klipping kan jeg ikke se.
Men min misstanke går jo på svakheter ved innspillingen / -utstyret / -mikrofonplassering.
 

Vedlegg

Bidevind

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2011
Innlegg
462
Antall liker
248
Sted
Bohuslän, Sverige
Torget vurderinger
2
Jeg sendte en rippet .wav -fil til plateselskapet Four Leaf Records slik at de også kunne konstantere at lyden (på min CD) ikke er bra. Etter purring sier de at de ikke ønsker å gjøre noe mer med denne saken og at de derfor godkjenner kvaliteten slik den er.

Her har de gjort en dårlig jobb med en CD-utgivelse og "avspiser" kunden med å legge saken død.
Jeg har i hvertfall kjøpt min siste CD fra denne produsenten.

Hadde jeg hatt mailadressen til Bengt Hallberg ville jeg sendt filen til han også. Tror neppe han ville godtatt en slik dårlig utgivelse selvom selskapet sier at det har han gjort.

Antar det er slik at seskapet lever (godt?) på at flertallet av kundene ikke reagerer på manglende kvalitet.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.204
Antall liker
101.684
Torget vurderinger
23
Dessverre så er det nok slik du sier - de fleste reagerer ikke, og de få som reagerer tar sikkert ikke affære. Veldig bra at du har gjort det, vi burde lage "ei røyrsle" og gjøre det samme, mange - så kanskje den arrogante holdningen kan få seg et skudd for baugen... Dessuten må det da gå an å få send et eller annet i retning Hallberg, på en eller annen måte..?? Det er jo å håpe at noe av inputen kanskje siver inn hos en eller annen, som kanskje tenker seg om og gjør en bedre jobb ved en senere anledning. Noen ganger nytter det å klage, finnes eksempler på lydhørhet i så måte. Stå på!

Vanvittig dumt å svare en kunde på den måten - kunne bare takket for henvendelsen og sagt at det skal vi jammen se på!! Dust. ;D
 
M

Mr-T

Gjest
Ok, da har jeg fått lyttet til et spor på denne skiva....

Jeg synes produsenten har gjort en tvilsom jobb her. For det første er pianoet nesten i mono, dog litt forskjøvet til venstre, og det er etterklang fra salen kun i høyre kanal! Veldig merkelig!! Og i tillegg knitrer det litt, typisk overstyring av ett eller annet. Dette er mest merkbart mot slutten.

Slikt som dette burde man ikke la passere synes jeg.
 

Bidevind

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2011
Innlegg
462
Antall liker
248
Sted
Bohuslän, Sverige
Torget vurderinger
2
Takk for utvist interesse! Der er fint å få bekreftet egen oppfatning.
Den dårlige innspillingen gjelder alle spor på plata og det kan ikke ha gått ubemerket forbi produksjonsleddene.

Dette er sikkert noe de er klar over men prøver å legge lokk på slik at det hele skal gli over.
Hvis jeg er eneste som har klaget til de så er nok ikke problemet så stort for de.

Utfordringen er jo ikke mine utlegg for denne skiva men det prinsipielle i hvordan et dårlig produkt håndteres av selskapet.

Vet ikke hva jeg evt skal gjøre videre med denne saken men det hadde vært å håpe at vi slipper flere slike saker i fremtiden.
 
Topp Bunn