ECM – 40 år i 2009
Nye album med Jarrett, Rava, Pärt og Scnittke viser veien inn i et nytt tiår for selskapet.

For 40 år siden, høsten 1969, lanserte Manfred Eicher Edition of Contemporary Music (ECM) i München. Helt fra starten har ECMs visjon vært å dokumentert kreativ musikk. Fire tiår senere er fortsatt ECM en uavhengig størrelse og har blitt kalt “den viktigste utgiveren i verden for jazz og ny musikk.”
Fire viktige utgivelser setter tonen for jazz og ny musikk som vil bli utgitt i ECMs jubileumsår – to jazzalbum og to album med ny musikk. Jazzalbumene “Yesterdays” med Keith Jarrets trio og “New York Days” med Enrico Rava og venner. På ECM New Series kommer premiereinnspillinger av Arvo Pärts “In Principo” og Alfred Schnittkes niende symfoni.

Keith Jarrett har vært ECM artist siden 1971 da solo albumet “Facing You” ble innspilt i Arne Bendiksens Studio i Oslo. På konsertalbumet “Yesterdays” innspilt i 2001 er trioen hans fanget i et svært inspirert øyeblikk med et be-bop dominert program.

På det knallsterke nye jazzalbumet “New York Days” leder den italienske trompetisten Enrico Rava en transatlantisk kvintett bestående av Stefano Bollani (piano), Mark Turner (saksofon), Larry Grenadier (bass) og Paul Motian (trommer).

ECM begynte å utgi album med samtidsmusikk allerede på syttitallet, men det var Eichers møte med Arvo Pärts musikk som førte til lanseringen av ECM New Series med den epokegjørende platen “Tabula Rasa” som kom ut for 25 år siden. Et album som fikk stor betydning for samtidsmusikklandskapet og som for alvor satt Pärts musikk på kartet. Arvo Pärts nye album “In Principo” bringer sammen seks komposisjoner skrevet mellom 1989 og 2005. Innspillingene er gjennomført med deltagelse fra komponisten.

Arvo Pärts komponistvenn Alfred Schnittke spilte preparert piano på “Tabula Rasa”. I februar slippes premiereinnspillingen av Schnittkes uferdige niende symfoni på ECM New Series. Et rørende og ekspressivt verk skrevet av en sengeliggende komponist, fysisk utmattet etter lang tids sykdom. Etter hans død tok enken initiativ til å få de 53 manussidene rekonstruert av komponisten Alexander Raskatov til et grundig partitur. På albumet fremført av Dresdner Philharmonie under Dennis Russel Davies.