Vermin
Hi-Fi freak
Det har blitt ytret ønske fra hoder her på HFS at jeg skrev en snutt om det jeg har prøvd i heimen. Jeg har somregel vært flink og ta bilder hver gang noe nytt gjester heimen men ikke av alt desverre.
Understreker også at lytteforholdene er gjort under meneskelige forhold hvor jeg/vi har brukt en kveld på noe og annet har jeg hatt stående noen dager/uker i slengen. Det har vært innom folk som også gjerne hørte på og de må gjerne komme med kommentarer utifra eget øre da jeg vet at ikke alle oppfatter lyd likt.
Bildene er av div. kvalitet da det av og til ble bydt på alkoholholdige drikker og man ikke gadd og vase med kamera.
Det har ikke blitt brukt noen form for måleapparater hverken til nivåmatching og annen faenskap, vi har brukt ørene og kost oss. Det er derfor vi driver med dette
Vi kan begynne med ett bilde hvor mye er samlet for en photoshoot:
Vi begynner med den store maskinen i midten under mitt eget VTL ST-85 effktrinn.
Det er en integrert hybdrid forsterker ved navn DK Design MKII, den har 150 hestekrefter og rør i forforsterkerdelen. Langt fra så tøff i trynet som utseende skal ha det til. En perle av en forsterker, varm, lun og noen fantastiske klangfarger. Dette låter rør lang vei. Den er absolutt verd hver krone for sin fantastisk flotte oppløsning og hestespark i bassen, men alikevel full kontroll til og klare og holde mellomtonen varm og innbydende. En sånn skal jeg kjøpe meg som backup.
Til høyre for denne står det en Ayon Audio Spark, 22w, 6C33 trioder, integrert og med fjernkontroll.
Vakker og se på, tung og løfte på. 35kg kvalitet. Denne sleit jeg veldig med og få til hos meg, fikk aldri fokus selv om jeg lett hørte at lyden fra den var vanvittig flott. Jeg oppfattet den aldri som analytisk, heller en god utgave av transistor. Full stramhet i bassen som jeg sjelden får med trioder, må være 6C33 røret. Heller ikke overkommen varm i øvre spekter, bare veldig delikat og glatt. Prøv denne på Klipsch gutter Gliser Den ble prøvd på et annet annlegg også og der fikk vi fokus og vakre toner, høytalerene der var realtivt tungdrevne så helt fair ble det ikke men en absolutt flott og god forsterker.
Helt til venstre står JanR sin DIY2A3 forsterker med sine brutale 3 watt og veldig tunge trafoer er dette en triode jeg gjerne stifter flere bekjentsakp med. Jeg spillte først på den med Vincent SA-T1 pre og Hagtech Clarinet pre men følte alltid at den var litt laidback og "tung". Men den har jo potmeter så hva er feilen med og kjøre den som integrert? Osteaktig Da ble det andre baller, det var da min elleville følelse kom, den åpnet seg betraktelig og var vanvittig åpen i både mellomtone og diskant. Bassen var utrolig flott utenom de dypeste oktavene som virket til og være kuttet. En fantastisk forsterker som jeg er kjempeglad for at JanR bestemte seg for og beholde
Mellom 2A3 og DK Design står det to pre-amper, den underste er en NLE pre amp. Den har noen kondiser osv så den kan vel ikke kalles passiv lenger. Men den låter litt passivt for og si det slik. Da jeg hadde den på besøk virket det som den slapp igjennom Audio Note dacen sine ankepunkter i veldig stor grad, Dypbassen ble litt kjedelig og en god del av gløden og homogeniteten som jeg forbinder Audio Note med forsvant. Jeg skal hanke den inn igjen for en second opinion snart da cd-spilleren min har forandret seg.
Oppå NLE står Hagtech Clarinet, ett nydelig lite dyr som RoDa har bygget. Han har solgt den og så har den til slutt endt opp hos meg, denne har ett massivt spark i dypbassen som jeg skulle ønske alle pre-amper hadde. Den mangler endel på oppløsning, har ikke noe dybde og perspektiv men fantastisk morsom og lytte til. Den har planen klare for fremtiden, den skal settes skikkelig i stand og brukes på ett transistor trinn en annen gauk har bygget
Oppå racket står to stykk drivverk, det ene er Audio Note CDT-Two og som kanskje kan lese utav navnet benytter seg av CDPRO2 drev fra Phillips og det andre heter Teac T1 som benytter seg da av Teac's eget VRDS drev.
Det gikk ikke mange dagene med disse oppimot hverandre før jeg solgte AN drevet, den tyngden T1 tilførte og enorme mellomtonedynamikk gjorde meg litt viril. Det ble ikke aktuelt og spille på CDT-Two lenger.
Pre-ampen som står i racket er en Vincent SA-T1, den har jeg solgt nå men var lenge min "referanse" om man kan kalle det det. Mest fordi den var veldig bra, og fordi den reagerte fort ved rørbytting. Jeg endte opp med Mullard CV4004 og Brimar CV4003 i den til slutt og jeg savner den ved en rekke annledninger. Rett og slett ett kupp.
Det ligger også noen kabler fremfor, disse skal jeg komme tilbake til.
Så min kjære, kjære (ex)dac
Jeg leste gjennom AN's venner mye i sommer før jeg turte og kjøpe en selv. Det var noen ved religionen med disse som fasinerte meg. Og jeg har hatt den nesten 5 måneder før jeg solgte den nå for ikke så lenge siden. Jeg savner den enda av og til, den har noe varmt over seg. Noen innbydende, analogt. Vanskelig og skrive, men de som har hørt slike i ett oppsett den matcher (som absolutt ikke er alle) vet godt hva jeg snakker om.
Jeg detter nok aldri utav AN tråder etter hva den gjorde med meg. Hånd i hanske på Trianglene jeg hadde men på Avantgarde ble det av og til litt snillt :-[
Så til en 300B forsterker av bra kaliber:
En Audio Note Conqueror, 2x8w ekte Single ended 300B rørwatt.
Denne fikk jeg ikke stiftet så mye bekjentskap med annet enn ett par dager før jeg sendte den til Brynjar, den brummet litt. Audiomix har overtatt roret og har funnet utav det, så den kommer snart heim te far.
Det jeg hørte var absolutt bra, analog dynamikk med deilige klangfarger. Mer riktig ???
Jeg skal evt komme tilbake til den
Så en cd-spiller:
En Cayin CDT-17, den hadde Burson Amper og Sonicap kondiser for annledningen.
Den hadde desverre en feil her hos meg slik at lydbildet alltid trakk litt til høyre, men fikk med meg lyden alikevel.
Den var superoppløst, makan, rett frem og ærlig. Ikke mye ble overlatt til tilfeldighetene der. Det jeg likte best med den var den fantastik flotte mellomtonen. Denne spilleren annbefaler jeg gjerne til folk med ett annlegg som sliter med for lite trøkk i toppen.
Så til en i samme kategori:
LCAudio Millenium, satt sammen av Shadow (som så mye, mye annet).
Grunnen til at denne er i samme kategori er at denne har samme ekstreme oppløsning. Den trøkker på og viser "no mercy". Da vi spilte LP-plater var den akkurat slik den skulle med på cd-plater ble det hakket over hva man kunne hatt der og da. Men det er jo alt om matching osv. Har du en slik og får den til har du effektrinn i all "æva"
Så var Rojoh borte en kveld med Hegel og pils, en lærerik aften. Den Hegel spilleren skal man ikke kimse av. Jeg likte den veldig godt, jeg savnet litt dypbass i forhold til Wadiaen min og kanskje litt mer ro i overtonene men pirk,pirk.
Collbiz har vært borte med sin Lavry DA10 ved en tidligere annledning, og han påpekte at han synes DA10 og Hegel låt veldig likt. Noe jeg egentlig er ganske uenig i. Jeg savnet aldri dypbass og kontroll på DA10. det jeg savnet på den var litt mer futt i mellomtone området. Den hadde en heving i mellombassen som Wadia ikke har, noe som kanskje er grunnen til at det gikk utover smekket i skarptromma.
En dac jeg gjerne skulle levd med noen uker, jeg tror den hadde blitt stående da.
Så litt "vintage":
En Doxa 03 Custom, som er bygget av Malmin til Shadow da jeg knappt kunne gå ( ??? ??? : )
Fytte grisen, i "gamle" gader kunne de lage RIAA trinn. Dette er en pre med innegygget RIAA.
Som ren pre i sampsill med Wadia og VTL har den et lett trøkk i mellombassen og en vidunderlig glatt spillestil. Men det er RIAA'en som er noe og hoppe opp og ned for. Denne overgår både VTL's innebyggede, ProJect TubeBox og Vincent. Makan til lekenhet uten og miste kontrollen. Fantastisk bass, fantastisk mellomtone, fantastisk diskant. Jeg har ikke noe og klage på i det hele tatt. Og for og være enda tøffere så er den helt TYST! Vil ha.
PU:
Dette er en Grado Reference The Reference (snakk om og skryte?)
Den låner jeg av gut_man, har lånt den lenge nå. Det er bare fordi jeg liker den veldig godt og den spiller varmt og pent slik jeg vil analog lyd skal være Glad
Jeg har ingen andre referansegrunnlag enn denne oppimot en billig Ortofon som sto på originalt. Denne er bedre og vinyl spiller veldig bra til prisen jeg har betalt for det
Så til kabler, der har jeg prøvd mye rart og koser meg egentlig med det. Synes det er en kjekk ting og kunne trimme klangbalansen uten att det går så utover spillestilen til resten av annlegget.
Jeg har brukt Black Magic Revelation all over signalkabelmessig og Xindak FS-01 som høytalerkabler.
Signalkabelen jeg har likt best heter SILK MKII, det er den som best har sluppe gjennom signalet uten og tilføre/ta bort noe som helst. Wireworld Equinox som jeg har nå er varmere og mer homogen og jeg liker egentlig denne like godt de kveldene jeg spiller for og slappe av. Men jeg er redd det blir SILK på meg til slutt.
Kimber Hero er også en kabel jeg likte, den var veldig ærlig. Ikke noe rot, men når jeg spillte høyt så kunne det bli litt for mye rett i fleisen og det virket som det mistet mere kontrollen. Lånte ett kabelsett fra ZU Audio av ELEL6200 også, dette var en veldig bra kabel. Den må sies og være dønn nøytral oppover men med en liten kul i bassen som virket litt engasjerende først men etter en stund ble man lei.
Oppimot BM Revelation er den dog hakket bedre. Revelation har en sånn ekkel innbydende varme i mellomtonen som ikke henger samme med den gode oppløsningen i kabelen. Bassen er det beste, stram og dyp. Men jeg får ikke sammenhengen til med disse. Det samme gjelder for høytalerkabelen til Revelation, litt varm i mellomtonen, frisk i diskanten og kjempebra bass.
Alpha Goertz Pyton (tror jeg ???) er en kabel jeg likte veldig godt, den var veldig lik Xindak FS01 generelt men bare hakket varmere og bedre oppløst i toppen. Hadde det ikke vært for at jeg synes Xindak er penere hadde jeg kjøpt ett par sånne. Jeg håper og få prøvd AU24 en gang, spent.
Mekket egne sølvkabler, av 0.8mm glødet finsølv og bomullsisolasjon. De var varme de, ble kjedelig og høre musikk for det føltes tilslørt. Jeg skal prøve de igjen nå siden annlegget mitt er betydelig lysere enn sist gang jeg prøvde så kan jeg heller oppdatere viss det er ønskelig.
Dere som gidder og lese får ta det somd et er, prøvd over tid osv. Det har vært morro sålangt og jeg har enda flere ting på plakaten som skal innom. Skal prøve og huske og skrive litt for hver. Men det er mye mulig jeg glemmer det.
Kom gjerne med spørsmål og kommentarer. Jeg skal svare etter beste evne
Her er slik det ble seendes ut til slutt:
Understreker også at lytteforholdene er gjort under meneskelige forhold hvor jeg/vi har brukt en kveld på noe og annet har jeg hatt stående noen dager/uker i slengen. Det har vært innom folk som også gjerne hørte på og de må gjerne komme med kommentarer utifra eget øre da jeg vet at ikke alle oppfatter lyd likt.
Bildene er av div. kvalitet da det av og til ble bydt på alkoholholdige drikker og man ikke gadd og vase med kamera.
Det har ikke blitt brukt noen form for måleapparater hverken til nivåmatching og annen faenskap, vi har brukt ørene og kost oss. Det er derfor vi driver med dette
Vi kan begynne med ett bilde hvor mye er samlet for en photoshoot:
Vi begynner med den store maskinen i midten under mitt eget VTL ST-85 effktrinn.
Det er en integrert hybdrid forsterker ved navn DK Design MKII, den har 150 hestekrefter og rør i forforsterkerdelen. Langt fra så tøff i trynet som utseende skal ha det til. En perle av en forsterker, varm, lun og noen fantastiske klangfarger. Dette låter rør lang vei. Den er absolutt verd hver krone for sin fantastisk flotte oppløsning og hestespark i bassen, men alikevel full kontroll til og klare og holde mellomtonen varm og innbydende. En sånn skal jeg kjøpe meg som backup.
Til høyre for denne står det en Ayon Audio Spark, 22w, 6C33 trioder, integrert og med fjernkontroll.
Vakker og se på, tung og løfte på. 35kg kvalitet. Denne sleit jeg veldig med og få til hos meg, fikk aldri fokus selv om jeg lett hørte at lyden fra den var vanvittig flott. Jeg oppfattet den aldri som analytisk, heller en god utgave av transistor. Full stramhet i bassen som jeg sjelden får med trioder, må være 6C33 røret. Heller ikke overkommen varm i øvre spekter, bare veldig delikat og glatt. Prøv denne på Klipsch gutter Gliser Den ble prøvd på et annet annlegg også og der fikk vi fokus og vakre toner, høytalerene der var realtivt tungdrevne så helt fair ble det ikke men en absolutt flott og god forsterker.
Helt til venstre står JanR sin DIY2A3 forsterker med sine brutale 3 watt og veldig tunge trafoer er dette en triode jeg gjerne stifter flere bekjentsakp med. Jeg spillte først på den med Vincent SA-T1 pre og Hagtech Clarinet pre men følte alltid at den var litt laidback og "tung". Men den har jo potmeter så hva er feilen med og kjøre den som integrert? Osteaktig Da ble det andre baller, det var da min elleville følelse kom, den åpnet seg betraktelig og var vanvittig åpen i både mellomtone og diskant. Bassen var utrolig flott utenom de dypeste oktavene som virket til og være kuttet. En fantastisk forsterker som jeg er kjempeglad for at JanR bestemte seg for og beholde
Mellom 2A3 og DK Design står det to pre-amper, den underste er en NLE pre amp. Den har noen kondiser osv så den kan vel ikke kalles passiv lenger. Men den låter litt passivt for og si det slik. Da jeg hadde den på besøk virket det som den slapp igjennom Audio Note dacen sine ankepunkter i veldig stor grad, Dypbassen ble litt kjedelig og en god del av gløden og homogeniteten som jeg forbinder Audio Note med forsvant. Jeg skal hanke den inn igjen for en second opinion snart da cd-spilleren min har forandret seg.
Oppå NLE står Hagtech Clarinet, ett nydelig lite dyr som RoDa har bygget. Han har solgt den og så har den til slutt endt opp hos meg, denne har ett massivt spark i dypbassen som jeg skulle ønske alle pre-amper hadde. Den mangler endel på oppløsning, har ikke noe dybde og perspektiv men fantastisk morsom og lytte til. Den har planen klare for fremtiden, den skal settes skikkelig i stand og brukes på ett transistor trinn en annen gauk har bygget
Oppå racket står to stykk drivverk, det ene er Audio Note CDT-Two og som kanskje kan lese utav navnet benytter seg av CDPRO2 drev fra Phillips og det andre heter Teac T1 som benytter seg da av Teac's eget VRDS drev.
Det gikk ikke mange dagene med disse oppimot hverandre før jeg solgte AN drevet, den tyngden T1 tilførte og enorme mellomtonedynamikk gjorde meg litt viril. Det ble ikke aktuelt og spille på CDT-Two lenger.
Pre-ampen som står i racket er en Vincent SA-T1, den har jeg solgt nå men var lenge min "referanse" om man kan kalle det det. Mest fordi den var veldig bra, og fordi den reagerte fort ved rørbytting. Jeg endte opp med Mullard CV4004 og Brimar CV4003 i den til slutt og jeg savner den ved en rekke annledninger. Rett og slett ett kupp.
Det ligger også noen kabler fremfor, disse skal jeg komme tilbake til.
Så min kjære, kjære (ex)dac
Jeg leste gjennom AN's venner mye i sommer før jeg turte og kjøpe en selv. Det var noen ved religionen med disse som fasinerte meg. Og jeg har hatt den nesten 5 måneder før jeg solgte den nå for ikke så lenge siden. Jeg savner den enda av og til, den har noe varmt over seg. Noen innbydende, analogt. Vanskelig og skrive, men de som har hørt slike i ett oppsett den matcher (som absolutt ikke er alle) vet godt hva jeg snakker om.
Jeg detter nok aldri utav AN tråder etter hva den gjorde med meg. Hånd i hanske på Trianglene jeg hadde men på Avantgarde ble det av og til litt snillt :-[
Så til en 300B forsterker av bra kaliber:
En Audio Note Conqueror, 2x8w ekte Single ended 300B rørwatt.
Denne fikk jeg ikke stiftet så mye bekjentskap med annet enn ett par dager før jeg sendte den til Brynjar, den brummet litt. Audiomix har overtatt roret og har funnet utav det, så den kommer snart heim te far.
Det jeg hørte var absolutt bra, analog dynamikk med deilige klangfarger. Mer riktig ???
Jeg skal evt komme tilbake til den
Så en cd-spiller:
En Cayin CDT-17, den hadde Burson Amper og Sonicap kondiser for annledningen.
Den hadde desverre en feil her hos meg slik at lydbildet alltid trakk litt til høyre, men fikk med meg lyden alikevel.
Den var superoppløst, makan, rett frem og ærlig. Ikke mye ble overlatt til tilfeldighetene der. Det jeg likte best med den var den fantastik flotte mellomtonen. Denne spilleren annbefaler jeg gjerne til folk med ett annlegg som sliter med for lite trøkk i toppen.
Så til en i samme kategori:
LCAudio Millenium, satt sammen av Shadow (som så mye, mye annet).
Grunnen til at denne er i samme kategori er at denne har samme ekstreme oppløsning. Den trøkker på og viser "no mercy". Da vi spilte LP-plater var den akkurat slik den skulle med på cd-plater ble det hakket over hva man kunne hatt der og da. Men det er jo alt om matching osv. Har du en slik og får den til har du effektrinn i all "æva"
Så var Rojoh borte en kveld med Hegel og pils, en lærerik aften. Den Hegel spilleren skal man ikke kimse av. Jeg likte den veldig godt, jeg savnet litt dypbass i forhold til Wadiaen min og kanskje litt mer ro i overtonene men pirk,pirk.
Collbiz har vært borte med sin Lavry DA10 ved en tidligere annledning, og han påpekte at han synes DA10 og Hegel låt veldig likt. Noe jeg egentlig er ganske uenig i. Jeg savnet aldri dypbass og kontroll på DA10. det jeg savnet på den var litt mer futt i mellomtone området. Den hadde en heving i mellombassen som Wadia ikke har, noe som kanskje er grunnen til at det gikk utover smekket i skarptromma.
En dac jeg gjerne skulle levd med noen uker, jeg tror den hadde blitt stående da.
Så litt "vintage":
En Doxa 03 Custom, som er bygget av Malmin til Shadow da jeg knappt kunne gå ( ??? ??? : )
Fytte grisen, i "gamle" gader kunne de lage RIAA trinn. Dette er en pre med innegygget RIAA.
Som ren pre i sampsill med Wadia og VTL har den et lett trøkk i mellombassen og en vidunderlig glatt spillestil. Men det er RIAA'en som er noe og hoppe opp og ned for. Denne overgår både VTL's innebyggede, ProJect TubeBox og Vincent. Makan til lekenhet uten og miste kontrollen. Fantastisk bass, fantastisk mellomtone, fantastisk diskant. Jeg har ikke noe og klage på i det hele tatt. Og for og være enda tøffere så er den helt TYST! Vil ha.
PU:
Dette er en Grado Reference The Reference (snakk om og skryte?)
Den låner jeg av gut_man, har lånt den lenge nå. Det er bare fordi jeg liker den veldig godt og den spiller varmt og pent slik jeg vil analog lyd skal være Glad
Jeg har ingen andre referansegrunnlag enn denne oppimot en billig Ortofon som sto på originalt. Denne er bedre og vinyl spiller veldig bra til prisen jeg har betalt for det
Så til kabler, der har jeg prøvd mye rart og koser meg egentlig med det. Synes det er en kjekk ting og kunne trimme klangbalansen uten att det går så utover spillestilen til resten av annlegget.
Jeg har brukt Black Magic Revelation all over signalkabelmessig og Xindak FS-01 som høytalerkabler.
Signalkabelen jeg har likt best heter SILK MKII, det er den som best har sluppe gjennom signalet uten og tilføre/ta bort noe som helst. Wireworld Equinox som jeg har nå er varmere og mer homogen og jeg liker egentlig denne like godt de kveldene jeg spiller for og slappe av. Men jeg er redd det blir SILK på meg til slutt.
Kimber Hero er også en kabel jeg likte, den var veldig ærlig. Ikke noe rot, men når jeg spillte høyt så kunne det bli litt for mye rett i fleisen og det virket som det mistet mere kontrollen. Lånte ett kabelsett fra ZU Audio av ELEL6200 også, dette var en veldig bra kabel. Den må sies og være dønn nøytral oppover men med en liten kul i bassen som virket litt engasjerende først men etter en stund ble man lei.
Oppimot BM Revelation er den dog hakket bedre. Revelation har en sånn ekkel innbydende varme i mellomtonen som ikke henger samme med den gode oppløsningen i kabelen. Bassen er det beste, stram og dyp. Men jeg får ikke sammenhengen til med disse. Det samme gjelder for høytalerkabelen til Revelation, litt varm i mellomtonen, frisk i diskanten og kjempebra bass.
Alpha Goertz Pyton (tror jeg ???) er en kabel jeg likte veldig godt, den var veldig lik Xindak FS01 generelt men bare hakket varmere og bedre oppløst i toppen. Hadde det ikke vært for at jeg synes Xindak er penere hadde jeg kjøpt ett par sånne. Jeg håper og få prøvd AU24 en gang, spent.
Mekket egne sølvkabler, av 0.8mm glødet finsølv og bomullsisolasjon. De var varme de, ble kjedelig og høre musikk for det føltes tilslørt. Jeg skal prøve de igjen nå siden annlegget mitt er betydelig lysere enn sist gang jeg prøvde så kan jeg heller oppdatere viss det er ønskelig.
Dere som gidder og lese får ta det somd et er, prøvd over tid osv. Det har vært morro sålangt og jeg har enda flere ting på plakaten som skal innom. Skal prøve og huske og skrive litt for hver. Men det er mye mulig jeg glemmer det.
Kom gjerne med spørsmål og kommentarer. Jeg skal svare etter beste evne
Her er slik det ble seendes ut til slutt:
Vedlegg
-
101.6 KB Visninger: 163
-
347.8 KB Visninger: 167
-
54.6 KB Visninger: 156
-
119.7 KB Visninger: 185
-
93.1 KB Visninger: 168
-
74 KB Visninger: 160
-
85.6 KB Visninger: 163
-
38.2 KB Visninger: 145
-
72.4 KB Visninger: 658