Resultater 1 til 7 av 7
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    Aug 2006
    Innlegg
    174
    Tagget i
    0 Innlegg

    Kabel oppgradering - bytte ut original hodetelefon kabel ?!

    En mulig oppgradering av ytelsen på våre hodetelefoner er å bytte til en ettermarkedskabel.

    Men i mange tilfeller koster 3 meter kabel mer enn selve hodetelefonen , hvorfor er det slik?

    5.000,- til 10.000,- eller mer (Nordost, Kimber med flere) synes å være standarden for 3 meter hodetelefon kabel. ( For mange av oss er dette en minimum lengde for avstand mellom godstol og vårt tradisjonelle anlegg.)

    Fikk kjøpt en Cardas Clear Light 4 pin XLR til mine LCD 3 fra Massdrop til en akseptabel pris.( 1/3 del av Norsk pris).

    Kjøpte nylig (på black friday) ett Sony MDR Z1R, disse fungerer utmerket med den medfølgende kabel, men kunne gjerne tenkt å prøvd de med balansert kabel. Når er det slik at alle high-end hodetelefon forsterkere har 4 pin XLR tilkobling. Sony vil omvende verden til den nye 4,4mm standarden, jeg ønsker de samme lykke som de hadde med Betamax video standarden i sin tid.

    En kabel til Sony Z1R fra Norske leverandører på 3 meter vil koste mer enn jeg ga for hodetelefonene. Hvorfor skal 3 meter hodetelefon kabel koste mer enn ett sett med anstendige 3 meter lange høyttalerkabler fra samme leverandør?

    Mottar gjerne tips.

    Har selv funnet denne på nettet: (Noen som kjenner til leverandøreren?)

    https://corpsecable.com/collections/...elex-4-pin-xlr


    PS. En liten refleksjon - tilfelle mine Z1R - her har Sony sine fremste teknikere på proff avdelingen i Japan satt sammen hodetelefonene for hånd.
    Dette sammenlignes med et ettermarkedsfirma som ruller 3 meter kabel fra en rull og som lodder på passende plugger til samme pris?! (Nordost - Kimber)
    Siste redigert av Michail; 29.11.2018 kl. 18:42.
    Vinyl: VPI Scout, Benz Ruby 3 Open Air, Adyton Chorus Riaa. Digital: Emm Labs CDSA SE Sign. Upgrade SACD/CD spiller, Oppo BDP105D bluray, Forsterker: ASR Emitter 1 Version Blue , Høytaler: German Physiks Unlimited MkII Ultimate. Kabling: Soundstring /Wireworld/ Kimber Select. Headphone: Auralic Taurus II, LCD 3 F, Sennheiser HD800/ HDVA600/ CH800,Grado RA1/RS1 og Fostex TH- X0, TH-X00 EB, Lawton Level 2 samt Sony MDR Z1R.

  2. #2
    Hifi Freak barathsec's Avatar
    Ble medlem
    May 2012
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Innlegg
    1,228
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra Michail Se Innlegg
    En mulig oppgradering av ytelsen på våre hodetelefoner er å bytte til en ettermarkedskabel.

    Men i mange tilfeller koster 3 meter kabel mer enn selve hodetelefonen , hvorfor er det slik?

    5.000,- til 10.000,- eller mer (Nordost, Kimber med flere) synes å være standarden for 3 meter hodetelefon kabel. ( For mange av oss er dette en minimum lengde for avstand mellom godstol og vårt tradisjonelle anlegg.)

    Fikk kjøpt en Cardas Clear Light 4 pin XLR til mine LCD 3 fra Massdrop til en akseptabel pris.( 1/3 del av Norsk pris).

    Kjøpte nylig (på black friday) ett Sony MDR Z1R, disse fungerer utmerket med den medfølgende kabel, men kunne gjerne tenkt å prøvd de med balansert kabel. Når er det slik at alle high-end hodetelefon forsterkere har 4 pin XLR tilkobling. Sony vil omvende verden til den nye 4,4mm standarden, jeg ønsker de samme lykke som de hadde med Betamax video standarden i sin tid.

    En kabel til Sony Z1R fra Norske leverandører på 3 meter vil koste mer enn jeg ga for hodetelefonene. Hvorfor skal 3 meter hodetelefon kabel koste mer enn ett sett med anstendige 3 meter lange høyttalerkabler fra samme leverandør?

    Mottar gjerne tips.

    Har selv funnet denne på nettet: (Noen som kjenner til leverandøreren?)

    https://corpsecable.com/collections/...elex-4-pin-xlr
    Du kan sjekke ut denne siden, jeg bestilte ifra dem når jeg hadde MDR-Z1R, seriøse karer som fikser det meste og til en noe mer levelig sum, jeg valgte Noir HPC men det finnes andre alternativer en kan velge, skal ikke starte noen kabeldiskusjon men synes lyden ble hakket bedre med denne en den originale, syntes at lyden ble mer "dempet" med den originale, har kabelen ennå men den er ikke XLR.

    https://forzaaudioworks.com/en/
    rene ører lytter bedre enn skitne...!

  3. #3
    Medlem
    Ble medlem
    Oct 2018
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    43
    Tagget i
    2 Innlegg
    Kommer ikke Z1R med pentaconn? Du kan jo bare kjøpe en adapter fra pentaconn til 4-pin XLR, evt. lage en selv. Dette er med mindre du bastant vil bytte ut kabelen, men slik jeg ser det så vil aldri en produsent som Sony sende ut et flaggskipsprodukt med en suboptimal kabel.

  4. #4
    Hifi Freak barathsec's Avatar
    Ble medlem
    May 2012
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Innlegg
    1,228
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra Georgb Se Innlegg
    Kommer ikke Z1R med pentaconn? Du kan jo bare kjøpe en adapter fra pentaconn til 4-pin XLR, evt. lage en selv. Dette er med mindre du bastant vil bytte ut kabelen, men slik jeg ser det så vil aldri en produsent som Sony sende ut et flaggskipsprodukt med en suboptimal kabel.
    Det meste kan vel muligens forberedes, og det meste kan også sikkert diskuteres men jeg opplevde lyden via den originale kabelen som "dempet" eller for å bruke et annet ord "tilbaketrukket" men det kan være kun meg..!
    rene ører lytter bedre enn skitne...!

  5. #5
    Hifi Freak Erlendb's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2014
    Sted
    Sandnes
    Innlegg
    1,385
    Tagget i
    4 Innlegg
    Norne lager veldig bra kabler som ser bra ut også, jeg har Norne på lcd3. Jeg har Toxic på he-500 og det er min favoritt. Om forskjeller osv skal jeg ikke legge ut om. Kabeldebatter er kjedelige saker. Synes det er bra at vi kan holde det sivilisert på denne delen av forumet. Jeg liker Nordostkablene godt, de er lette og fleksible. Men jeg synes kvaliteten er mindre en på de andre nevnte. Om en robotstøvsuger sluker en nordostkabel så er den sansynligvis ferdig. I blindtesting kan jeg heller ikke se at det er noen sammenheng mellom pris og lydkvalitet. Faktisk likte jeg blue heaven best over langt dyrere nordost. Jeg kan også konstatere at sølvkabler lager mer liv i HD600/600. Men på HD800 kan gjærne gode kobberkabler være en ide. Kabler til hodetelefoner skal være tynne, lette og slitesterke. Mange sier at det er en fordel med samme kabler i hele rekka. Jeg hater for korte kabler og Nordost kommer alltid med for kort kabel. Skal den være lenger så koster de ofte mer en hodetelefonene. Jeg hører forskjell på kabler, men det er snakk om nøyanser og i blindtester har den dyreste ofte tapt. De fleste med lang fartstid innen hifi vil anerkjenne at det faktisk er forskjell på kabler. Hvorfor man ikke kan måle det osv blir likegyldig når jeg hører det jeg hører. En brannfakkel er vel kanskje at jeg har brukt en del penger på ren og skjermet strøm. Et strømfilter og noen gode strømkabler gjør underverker for et system. Det trenger ikke å være dyrt. Men en av de billigste filtrene fra isotek og for eks strømkabler fra supra eller nordost blue heaven gjør underverker for et system.
    Men jeg vil si at hodetelefonkabel er den kabelen jeg hører alle minst forskjell på og derfor investerer minst i. Ta et emf meter og mål bak riggen. Jeg har vært hjemme hos folk der det knitrer bak racket og hårene på hendene reiser seg. Folk klager på humming og støy. Om man rydder litt opp, får tak i kabler med god skjerming. Har en egen kurs uten dimmere, varmtvannsberedere og alskens drit på. Så er man et stykke på vei. Musikken er ofte bedre om kvelden eller natta og det har med strømmen å gjøre. Hiver man på et filter så vil det ikke bli like bra som om natten, men betydelig bedre. Man får svartere bakgrunn der detajer kommer bedre gjennom. Man får mer ro. Lakrislisser har ingen skjerming og vi har huset fullt av ting som stråler emf. Det blir bare verre og verre når til og med kjøleskapet er koblet til trådløst nettverk. Viktigheten av god strøm og skjermede kabler er enormt stort. Et anlegg har ofte et potensiale til å låte bedre i de fleste tilfellene. Men kabler trenger ikke være så dyrt. Man har produsenter som klotz/Eagle/Mogami/Supra osv. Det er også veldig enkelt og billig å lage kabel selv om man har et snev av fingerferdighet. De røde og hvite kablene som følger med pakken vil jeg ikke ta i med ildtang og er bare søppel. Noen produsenter har kabler som koster like mye som en bil. Det har kanskje tatt to karer en uke for å lage den. Da blir det dyrt. Men slike kabler er i mine øyne helt galskap og totalt unødvendig. Man så på stereopluss sin reportasje der de laget sine egne nordostkabler. Det tar lang tid og er ofte en skikkelig drittjobb. Kabelskeptikere tror ofte at slike kabler er laget på ruller og at det er veldig enkelt. I mange tilfeller er det svært dyrt og avansert å lage high end kabler. Men jeg hører veldig liten forskjell på en god kabel mot en annen god kabel. Det er lederene det er snakk om. Sølv låter ulikt kobber og ferdig med den saken. På skolen lærte vi at det kun var tykkelsen og lengden på en kabel som hadde noe å si. Men etter mange år i proffbransjen angrer man fort på dårlige kabler som ikke er skikkelig isolert og som ikke tåler slitasje. En feedback på scenen pga en elendig billig kabel er enormt frustrerende. Når det kommer til plugger er det samme visa. Kina-xlr som bøyer seg om man klemmer litt hardt på dem er ikke ønskelig. Jeg ser også at noen bruker rhodium og diverse andre metaller som leder dårligere en kobber, sølv osv. Det lukter snakeoil. Innspilling av kabler og retningsbestemte kabler er også snakeoil. Det er avdekket en god del lureri og tull i high end markedet. Bare se på paradox kablene, for det er rett og slett flaut. Det er mye man ikke vet og jeg er sikker på at det kommer en metode for å måle hva som egentlig er grunnen til at man hører forskjell på kabler. Nå må jeg bare konstatere at det er sånn. Men det er viktig å være nøktern og tenke selv. De siste meterene fra headampen til hodetelefonen er å starte i feil ende. Man må begynne med strømmen, kilden og ampen og til slutt hodetelefonkabelen som kronen på verket. Men det kan skje at for eks den aftermarket kabelen man kjøper er dårligere en den som fulgte med hodetelefonen. For det er faktisk slik at mange produsenter som lager gode hodetelefoner, utstyrer dem med gode kabler fordi de vet at det vil gjøre en positiv forskjell. Jeg synes Sennheiser HD800 kablene er stive og fæle, særlig i starten. MrSpeakers Ether kablene er håpløst tunge og stive. De gamle Audeze kablene er tunge, til og med mikrofoniske. Men de nye tvinnede Audezekablene er en stor fremgang fra de elendige gamle. Dette ble en lang post gitt..Har du lest gjennom alt dette så fortjener du en øl! Det er tross alt Lørdag!

    Edit: Det er noe jeg har tenkt litt på. En tvinnet kabel trenger somregel ikke skjerming da tvinningen i seg selv fungerer som en skjerm. Men problemet med tvinnede hodetelefonkabler er at ca 1/4 ikke er tvunnet. De sprer seg til hver enkelt hodetelefon. Vil ikke det i utgangspunktet bare bli en antenne? Vil ikke hele prinsippet bli verdiløst? Tvinnede hodetelefonkabler er så genialt fordi de er lette og ikke så stive. Men når en så lang del av kabelen ikke er tvinnet så går vel vinninga opp i spinninga. Skulle jeg lagd en kabel selv så ville jeg brukt en tvunnet skjerm og tvinnet kabelen etterpå på samme måte. Det ser kanskje ikke så kult ut med en gjennomsiktig jakke utenpå fordi man ikke ser lederene, den vil også bli litt tyngre og stivere. Kanskje jeg skulle prøvd å lage en. Jeg har også litt tro på sølvlaminert kobber da elektronene stort sett beveger seg på utsiden av kabelen. Men det blir ofte litt varmere en sølv tvers igjennom. Man får mer varme men kanskje litt høyere detaljfokus.

    Edit2: Hvis dette utvikler seg til en god gammaldags kabeldebatt så kommer jeg ikke til å kommentere. Her på hodefon forumet pleier vi å være snille og hjelpsomme. Samt ha en god tone.
    Siste redigert av Erlendb; 01.12.2018 kl. 22:50.
    Overentusiastisk Hodetelefonist! Har også en del tradisjonell hifi.

  6. #6
    Hifi Freak ardilla's Avatar
    Ble medlem
    Dec 2009
    Sted
    OSLO
    Innlegg
    4,255
    Tagget i
    0 Innlegg
    Album
    1
    Enig med erlendb at hodetelefonkabler ikke er det jeg hører mest forskjell på Ender alltid opp med å prioritere komfort på kabel fremfor lydnyanser.

    Skjønner ikke hva han har imot HD800 kabelen, kanskje den bare er så stiv når den er ny? Mine er helt kurrante.

    Hvorfor skriver du at 1/4 ikke er tvunnet?

  7. #7
    Hifi Freak Erlendb's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2014
    Sted
    Sandnes
    Innlegg
    1,385
    Tagget i
    4 Innlegg
    Sitat Sitat fra ardilla Se Innlegg
    Enig med erlendb at hodetelefonkabler ikke er det jeg hører mest forskjell på Ender alltid opp med å prioritere komfort på kabel fremfor lydnyanser.

    Skjønner ikke hva han har imot HD800 kabelen, kanskje den bare er så stiv når den er ny? Mine er helt kurrante.

    Hvorfor skriver du at 1/4 ikke er tvunnet?
    Nei, du har rett i at den går seg til. Fordi kabelen skiller seg på toppen og da er det jo ikke noe tvinning der. Og på mange kabler så skiller den ganske langt nede. Det er tvinning. Men en svak tvinning som er lang og tviler på at det har noe effekt.
    Siste redigert av Erlendb; 01.12.2018 kl. 23:26.

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed