DAC og forsterker til AKG K551

Ble medlem
19.04.2006
Innlegg
10
Antall liker
0
Vurderer å gå til anskaffelse av DAC og forsterker til nevnte hodetelefoner. Etter å ha lest meg grønn på tester og omtaler på ulike fora, velger jeg å rådføre meg her inne. Komponentene skal kobles til en Macbook Pro fra tidlig i 2011. Musikken kommer primært til å streames fra Spotify. I første omgang stiller jeg 3000 kroner til disposisjon, men er åpen for en moderat budsjettoverskridelse dersom panelet kommer med gode argumenterer for det. Et eventuelt oppsett må kunne gi en akseptabel formidling av både Tool og Eva Cassidy.
 
Sist redigert av en moderator:

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
AKG K 550 og K 551 skal såvidt jeg vet være elektrisk og lydmessig like. Forskjellen er mer utseende, kabel, o.l.

Det finnes flere HFSere som har en av disse. De bør kunne dele av sine erfaringer. Selv har jeg kun hørt K 550 kort i butikk.

Skal du bruke den på ett sted (f.eks. hjemme, kontor), eller skal den stadig transporteres (f.eks. fra hotellrom til hotellrom)? I det siste tilfellet har størrelse og vekt betydning. I det første spiller det neppe en stor rolle. Et tredje scenario er portabel bruk (f.eks. på tog eller buss).

Hvis du har noen lyd(signatur)preferanser du er klar over, er det fint om du forsøker å beskrive dem. Det kan hjelpe dine hjelpere.

Hvis du som meg lytter med med høyst moderate lydstyrkenivåer, kan det være lurt å være oppmerksom på at denne hodetelefonen er relativt følsom og at noen hodetelefonforsterkere kan ha for mye gain og dermed gi for høy lydstyrke. Dette avhenger av gain + lydstyrkereguleringsmekanismen.

AKG K 551 har, som du kanskje vet, relativt lav inngansimpedans (32 ohm). Hodetelefonforsterkeren bør derfor helst ha maksimalt 4 ohm utgangsimpedans jfr. 1/8-regelen.

Kandidater
Noen mulige kandidater hvorav flere godt under ditt maksimalbudsjett:

Jeg vil igjen nevne AudioQuest DragonFly. Den er meget liten, men allikevel god. Prisen er godt under ditt maksimalbudsjett. De
fleste som har skrevet om den på HFS, beskriver den som engasjerende. Det er jeg enig i, og det er en viktig grunn til at jeg liker den.

HRT microStreamer er en naturlig konkurrent til AudioQuest DragonFly, men den har jeg ikke hørt.

Det er mulig at O2 med ODAC kan være en kandidat.

Lake People har noen hodetelefonforsterkere som har fått ros, men da trenger du separat DAK. Noen Violectric-modeller kan utstyres med DAK-modul, men da tror jeg budsjettet overskrides.
 
Ble medlem
19.04.2006
Innlegg
10
Antall liker
0
Takk for et utfyllende svar. Det er først og fremst hjemmebruk jeg tenker på. Jeg er derimot ikke fremmed for å velge en portabel sak, gitt at denne kan gi lydkvaliteten et merkbart løft.

Jeg liker oppløst lyd, men også litt fylde i bunn.
 
N

Nyttbrukernavn555

Gjest
Takk for et utfyllende svar. Det er først og fremst hjemmebruk jeg tenker på. Jeg er derimot ikke fremmed for å velge en portabel sak, gitt at denne kan gi lydkvaliteten et merkbart løft.

Jeg liker oppløst lyd, men også litt fylde i bunn.
Ingen forsterker vil gi AKG k550 (550 er nært beslektet 551 right?) mye bedre lydkvalitet. Den er trolig designet for å være lett og drive og er derfor så lettdreven at samtlige integrerte forsterkere som finnes i pc, ipod, ipad, hodetelefonutgang på forsterkere etc har mer enn nok kraft til å drive disse til det fulle. AKG k550 har en lav sensitivitet og oppnår et desibelvolum på 115dB ved 1 volt allerede.

En forsterker kan av forskjellige grunner gi deg en annen lydsignatur, men den vil ikke per definisjon bli "bedre" når de fleste av dagens integrerte forsterkere allerede er bra nok til å drive denne.

Macbook har sikkert i likhet med iMac generelt høy utgangsimpedance på sine laptoper og pcer. 24 ohm hvis jeg husker riktig. 24 ohm er ganske mye spesielt til en hodetelefon som har impedance på 32 ohm.

Dersom du går til anskaffelse av en forsterker som har lavere utgangsimpedance enn 5 ohm, så vil du trolig høre en forskjell fra om den drives fra denne eller direkte fra macbook. Ikke fordi forsterkeren er bedre men fordi du ikke lenger har en impedance mis-match mellom hodetelefon og forsterker. Noen vil kanskje mene at lyden direkte fra macbook med impedance-mismatch er "bedre", andre ikke. Hva du liker vet du ikke før du har prøvd.

Jeg ville som sagt ikke kjøpt noen kostbar forsterker til denne hodetelefonen fordi den er konstruert til å være lettdreven og relativt portabel. Hadde det vært en hodetelefon som var beregnet til forsterkere så hadde AKG ikke laget den så lettdreven.
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.491
Antall liker
1.003
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Her må jeg protestere KRAFTIG!!

Det er en gjengs misforståelse at lettdrevnce hodetelefoner ikke trenger gode forsterkere. Grunnen til dette er at man begynner å blande inn watt. Det er ikke det det handler om. Lettdrevnde hodetelefoner trenger mindre watt, men responderer likevel postitivt på bedre kvalitet. Det blir jo akkurat som med høyttalere. Lettdrevne høyttalere kan gjerne koste en hundretusenvis av kroner, og da er det ingen som ville argumentere med at e 10 watts T-amp til 500 kroner ville gjort samme jobben som en 10 watts superrørforsterker - noe mange entusiaster faktisk sverger til.

Dog, hvorvidt AKG550 responderer mye eller lite på bedre kvalitet på forsterkeren, er vanskelig å gjette seg til, men det er sikkert en god del erfaring med slikt på headfi.

Jeg tror du utmerket godt kan få markant bedret lydkvalitet ved å bruke 3000 kroner på en god dac/amp. Men det er aldri noen garanti - som MatsGyver skriver - lydsignatur har også mye å si.


Takk for et utfyllende svar. Det er først og fremst hjemmebruk jeg tenker på. Jeg er derimot ikke fremmed for å velge en portabel sak, gitt at denne kan gi lydkvaliteten et merkbart løft.

Jeg liker oppløst lyd, men også litt fylde i bunn.
Ingen forsterker vil gi AKG k550 (550 er nært beslektet 551 right?) mye bedre lydkvalitet. Den er trolig designet for å være lett og drive og er derfor så lettdreven at samtlige integrerte forsterkere som finnes i pc, ipod, ipad, hodetelefonutgang på forsterkere etc har mer enn nok kraft til å drive disse til det fulle. AKG k550 har en lav sensitivitet og oppnår et desibelvolum på 115dB ved 1 volt allerede.

En forsterker kan av forskjellige grunner gi deg en annen lydsignatur, men den vil ikke per definisjon bli "bedre" når de fleste av dagens integrerte forsterkere allerede er bra nok til å drive denne.

Macbook har sikkert i likhet med iMac generelt høy utgangsimpedance på sine laptoper og pcer. 24 ohm hvis jeg husker riktig. 24 ohm er ganske mye spesielt til en hodetelefon som har impedance på 32 ohm.

Dersom du går til anskaffelse av en forsterker som har lavere utgangsimpedance enn 5 ohm, så vil du trolig høre en forskjell fra om den drives fra denne eller direkte fra macbook. Ikke fordi forsterkeren er bedre men fordi du ikke lenger har en impedance mis-match mellom hodetelefon og forsterker. Noen vil kanskje mene at lyden direkte fra macbook med impedance-mismatch er "bedre", andre ikke. Hva du liker vet du ikke før du har prøvd.

Jeg ville som sagt ikke kjøpt noen kostbar forsterker til denne hodetelefonen fordi den er konstruert til å være lettdreven og relativt portabel. Hadde det vært en hodetelefon som var beregnet til forsterkere så hadde AKG ikke laget den så lettdreven.
 

Quisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2012
Innlegg
929
Antall liker
419
Sted
Stavanger
Jeg hadde en Audioquest Dragonfly på et par K551. Fungerte ypperlig og var ultraportabelt.

Edit : En liten kommentar til de andre kommentarene over her.
Disse klokkene krever litt mer enn en pc utgang / mp3 spiller / mobiltelefon selv om de er lettdrevne. Med dedikert forsterker blir de vesentlig bedre. De er heller ikke lankt ifra lydkvaliteten på et par Q701 når jeg sammenlignet, og dette er over dobbelt så dyre klokker. (Jeg hadde begge samtidig en stund) K551 synes jeg er mye god lyd for lite penger, gitt at de drives skikkelig ! Det negative med dem er en tullete kort ledning.
 
Sist redigert:

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.491
Antall liker
1.003
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Fiio E17 kan virke som et bra sted å starte etter et kjapt googlesøk. Har selv gode erfaringer med den rimeligere E10. K550 er identiske med K551 unntatt kabel og farger. Det er flere som har erfaringer med K550 - spesielt til stasjonært bruk (den har lengre kabel)DAC/Amp upgrade suggestions re: AKG K550
Fellow K550 owner here. I recently upgraded from my E7 to an E17 and there is definitely a improvement in terms of clarity, depth and soundstage. I do not regret my purchase.
Though I'm looking forward to adding a tube amp into my setup, to add some liveliness and warmth to these cans. Currently looking at the Bravo audio v2
The end of wallet: AKG K550, Creative Aurvana Live and FIIO E17 | One man's journey into audio world
I found fiio e17 to be a very good improvement over my samsung galaxy s. The sound was fuller, more detailed, more refined, the soundstage was bigger. I love fiios‘ products. They have an excellent warm sound and a very good built quality. It is an excellent product for portability even for an entry level headphones audio system for home, in my opinion.It is a very good pair for both k550 and the creative aurvana live.
Akg K550, in my opinion, is a pair of excellent headphones. It amazes me every time I listen to them, even after I listen to my LCD2 + Burson Conductor at home.
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.491
Antall liker
1.003
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Takk for et utfyllende svar. Det er først og fremst hjemmebruk jeg tenker på. Jeg er derimot ikke fremmed for å velge en portabel sak, gitt at denne kan gi lydkvaliteten et merkbart løft.

Jeg liker oppløst lyd, men også litt fylde i bunn.
Det kan hende du ville finne Sennheiser Momentum å være en god hodetelefon. Jeg har den, den er imponerende - klar, varm og deilig bass. AKG550/551 er vel ganske slanke i bassen - og jeg tenker at hvis du lengter etter fyldigere bunn er det nok muligens lettere å bytte hodeteleon enn å prøve masse dac/amper - de kan gjøre endel med kvaliteten, men lydsignaturen ligger ofte fast, spesielt med lettdrevne saker.
 
Sist redigert:
M

Morpheus

Gjest
Veldig enig med det meste du skriver Ardilla, men jeg er sterkt uenig i at K550 er slank i bassen!!! Det handler om å ha riktig "seal" og god forsterkning. Nå er det sjeldnere og sjeldnere at jeg skrur høyt opp, men har testet hva de er gode for med Infected Mushroom og hodetelefonene pulserte på topplokket og holdt på å hoppe av.

Ellers må jeg si at jeg aldri har hatt interesse av å bruke K550 uten forsterker så jeg har ikke peiling på hvordan de låter på en liten I-dings. Ser dog at Jude på headfi skryter veldig av FIIO 12. Den skal vist være rimelig kraftig.
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.491
Antall liker
1.003
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Veldig enig med det meste du skriver Ardilla, men jeg er sterkt uenig i at K550 er slank i bassen!!! Det handler om å ha riktig "seal" og god forsterkning. Nå er det sjeldnere og sjeldnere at jeg skrur høyt opp, men har testet hva de er gode for med Infected Mushroom og hodetelefonene pulserte på topplokket og holdt på å hoppe av.

Ellers må jeg si at jeg aldri har hatt interesse av å bruke K550 uten forsterker så jeg har ikke peiling på hvordan de låter på en liten I-dings. Ser dog at Jude på headfi skryter veldig av FIIO 12. Den skal vist være rimelig kraftig.
Da kan det godt hende at jeg har mer rett enn jeg trodde mht hvor mye forskjell en forsterker kan gjøre ;) Jeg har nemlig bare hørt K551 fra portable dingser, haha!

@Morpheus: Hvordan er AKG 550 i lydsignatur sammenlignet med Shure 1840 og Q701 (som jeg kjenner godt) - forutsatt egnet forsterkning på alle tre? Og i forhold til MadDog?
 
N

Nyttbrukernavn555

Gjest
Problemet med å lage en hodetelefon som har 32ohm impedance og som drives til tilstrekkelige høyder på 1 volt er at den er sensitiv for jitter og annen bakgrunnstøy. Den er derfor lite egnet til å kobles til "kraftige" forsterkere.

Til listepop og annen musikk som har konstant støy 10dB under dBfs på 3/4 max volum så er det ikke så fremtredende. Artefaktene er der men blir maskert bak det konstante støynivået. Men sett på et audiofilt opptak og du får lyst til å rive håret av deg grunnet det høye bakgrunnsstøynivået. Dette er fordi denne typen opptak har et langt lavere gjennomsnitt lydnivå, og du må øke volumet for å høre musikken i den SPL du ønsker som genererer mer støy. Selv opplever jeg at volumknappen på de beste opptakene er på fullt med 2x gain, og fremdeles er det ikke nok Power til å drive den til SPL jeg ønsker, så jeg må spe på med digital gain før det endelig blir høyt nok. O2 er i tillegg kjent som en ekstremt stille/død forsterker, men bakgrunn støynivået blir fremdeles irriterende høyt i kombinasjon med lav til middels-impedante hodetelefoner.
 
Sist redigert:
N

Nyttbrukernavn555

Gjest
@ Myklebust.

Jeg ville vært forsiktig med å hente tips til forsterker fra Heafi. Eller, jeg ville vært forsiktig med å hente tips til noe som helst fra Headfi. Det er mye merkelig bias på den forumplattformen og skal du kjøpe alle superforsterkerne folk anbefaler så ender du opp med 175 forskjellige transistor og rør-forsterkere som alle er like kjempe "fantastisk". Og kjøper du en forsterker i tusenkroner ++ klassen så for god sake, velg en forsterker hvor du har muligheten til å justere Gain, og Output Impedance på flere nivåer.

Selv mener jeg Macbook med sine 24 ohm output impedance trolig gir AKG K551 masser av morofaktor grunnet impedance mismatch og redusert dempeevne.

Den eneste grunnen til å kjøpe ny forsterker er hvis du ønsker du en mer detaljert hodetelefon som har bedre kontroll på diaphragm. Da kan det være verdt investeringen å kjøpe en billig plug-in forsterker med 5 ohm eller mindre output impedance.Men merk at mer kontroll ikke nødvendigvis gir mer lytteglede. Hører du ikke på gode opptak så kan hodetelefonen tvert om låte bedre med mindre kontroll.
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.491
Antall liker
1.003
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Det er et poeng, men det finnes masse produkter som er tilpasset følsomme hodetelefoner og IEMs. Og uansett hvor følsomme ørepropper jeg putter i den kraftige Violectric V200 er det dønn stille.
 
N

Nyttbrukernavn555

Gjest
Merk at jeg skriver låter bedre eller gir mindre lytteglede og ikke lydkvalitet. Lydkvalitet er spør du meg en objektiv beskrivelse av kvaliteten på lyden. God lydkvalitet er per definisjon masse detaljer og god kontroll på diaphragm og det forutsetter gode dempeegenskaper. Men mange bruker ordet lydkvalitet på det de subjektivt mener høres bedre ut og har ingenting med detaljnivå eller kontroll og gjøre. En slik forståelse av ordet er etter min mening feil fordi hva som subjektivt høres bra ut varierer fra smak og fra person til person.
 

JohnnyH

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.02.2013
Innlegg
3.004
Antall liker
1.305
Sted
Rogaland / Sandnes
Dønn stille på hvilket volumnivå?
V200 kan justeres til + - 18db i 6 db stepp.
Jeg har den på 0.
Veksler litt på 0 og + 6db på Yamaha HP1 er + 6 å foretrekke da de har lav følsomhet.

Med + 6db på LCD2.2b kan volum justeringen bli litt kilen alt etter dagsform.

Jeg brukte lenge + 6db fast siden hegel HD20 kun gir ut 2Volt i balansert modus, men har eksperimentert litt i det siste.

Har nå hatt den på 0 i noen uker så det blir å prøve + 6 igjen nå snart for å se hva som skjer.
 
N

Nyttbrukernavn555

Gjest
Den har med andre ord tre justeringer for gain, 0x, 1x og 3x? som tilsvarer 0, 6 og 18dB?
 

JohnnyH

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.02.2013
Innlegg
3.004
Antall liker
1.305
Sted
Rogaland / Sandnes
Den har med andre ord tre justeringer for gain, 0x, 1x og 3x? som tilsvarer 0, 6 og 18dB?
Feil, den har mulighet for 0-6-12-18db gain enten + eller -.

Det finnes fire dip brytere bak på ampen merket -6, -12, +6, +12, de sekvens aktiveres slik at begge + eller - inne gir 18db. (6+12)


PS etter kontroll av bruker manual til V200 er det max 12 db gain justering se innlegg: http://www.hifisentralen.no/forumet...og-forsterker-til-akg-k551-2.html#post1673193
 
Sist redigert:

JohnnyH

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.02.2013
Innlegg
3.004
Antall liker
1.305
Sted
Rogaland / Sandnes
Har nå sjekka bruker manualen på V200 og den sier max + - 12 db og ikke 18db så der husket jeg feil, og beklager det.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Violectric HPA V200: Gainjustering

Dønn stille på hvilket volumnivå?
V200 kan justeres til + - 18db i 6 db stepp.
Jeg har den på 0.
Jeg har benyttet -12 dB.

Violectric HPA V200 bruksanvisning side 15 om pre-gain:
The switch settings should be altered under the following conditions
only:

  • The unit must be switched OFF
  • the "VOLUME" control must be set to minimum
  • left and right channel should ALWAYS be set the same
  • never increase the setting by more than ONE step per channel at a time.
If you find your HPA V200's volume could be somewhat softer (in order to improve volume control range e.g.), push the switch labelled "-6dB" (half gain) or "-12dB" (quarter gain) in upward direction. If you find your HPA V200 should provide more gain, do so with the
switch labelled "+6 dB" (double gain) or "+12 dB" (quadruple gain).

Ex-factory, all switches are set to their lowest position - i.e. 0 dB or unity gain - which should be sufficient for most applications.
Det er mulig at jeg har misforstått noe da jeg leste dette, men jeg har oppfattet ovensiterte og spesielt "never increase the setting by more than ONE step per channel at a time" dithen at kun én av dipsvitsjene for hver kanal kan være satt. I så fall har man følgende valg: +12 dB, +6 dB, 0 dB, -6 dB, -12 dB.

Det er dog mulig at JohnnyH har rett, og at man dermed kan engasjere begge + eller - svitsjer, og dermed også få valgene +18 dB og -18 dB.

Tillegg:
Etter posting ser jeg at JohnnyH nå har kommet til samme konklusjon som meg.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Problemet med å lage en hodetelefon som har 32ohm impedance og som drives til tilstrekkelige høyder på 1 volt er at den er sensitiv for jitter og annen bakgrunnstøy. Den er derfor lite egnet til å kobles til "kraftige" forsterkere.

Til listepop og annen musikk som har konstant støy 10dB under dBfs på 3/4 max volum så er det ikke så fremtredende. Artefaktene er der men blir maskert bak det konstante støynivået. Men sett på et audiofilt opptak og du får lyst til å rive håret av deg grunnet det høye bakgrunnsstøynivået. Dette er fordi denne typen opptak har et langt lavere gjennomsnitt lydnivå, og du må øke volumet for å høre musikken i den SPL du ønsker som genererer mer støy. Selv opplever jeg at volumknappen på de beste opptakene er på fullt med 2x gain, og fremdeles er det ikke nok Power til å drive den til SPL jeg ønsker, så jeg må spe på med digital gain før det endelig blir høyt nok. O2 er i tillegg kjent som en ekstremt stille/død forsterker, men bakgrunn støynivået blir fremdeles irriterende høyt i kombinasjon med lav til middels-impedante hodetelefoner.
Dette har visst jeg ikke merket noe til, selv med sensitive og ofte lavimpedante hodetelefoner som Denon AH-D7000, Sennheiser HD 25-1 II, Bose QuietComfort 15 på "HI" og AKG K 450.

Jeg har mange CDer, gamle og nye, som ikke er lydstyrkekrigrammet.

Hvis du benytter digital gain, må du passe på at toppene ikke overstiger 0 dBFS.

Løsningen er å benytte en tilstrekkelig kraftig, støyfri hodetelefonforsterker som har (tilstrekkelig lav utgangsimpedans og) justerbar gain (f.eks. Violectric HPA V200 og Burson Soloist) og/eller lydstyrkeregulering med stort spenn (f.eks. Grace Design m903 og Lynx Hilo). Alternativet er en kilde med analogt regulerbart utsignal, eller en analog lydstyrkekontroll eller dempeplugger mellom kilde og hodetelefonforsterker.

Og kjøper du en forsterker i tusenkroner ++ klassen så for god sake, velg en forsterker hvor du har muligheten til å justere Gain, og Output Impedance på flere nivåer.
Her er vi enig jfr. avsnittet over sitatet.
 
M

Morpheus

Gjest
@Morpheus: Hvordan er AKG 550 i lydsignatur sammenlignet med Shure 1840 og Q701 (som jeg kjenner godt) - forutsatt egnet forsterkning på alle tre? Og i forhold til MadDog?
Gode spørsmål der. For å være helt ærlig så har jeg ikke hatt en kveld der jeg spesifikt har testet alle opp mot hverandre pr se. Jeg bruker ofte 1 hodetelefon over en lengre periode og alternere med å bruke den på de 3 forsterkerene jeg primært bruker. (har en matrix og en argon liggende å slenge as well)

Jeg har faktisk bare benyttet meg av Q701 og Mad Dog den senere perioden. Det har vært mye jobbing og en del reising den senere tid så primært har jeg bare brukt headfien til å koble av med musikk, og ikke gjort de store eksperimenter med matching og testing av mer teknisk art.

For å prøve å besvare spørsmålet vil jeg si at Q701 spiller åpnere og med større grad av 3D enn K550. K550 har bedre bass og bunn, men spiller mer intimt. K550 er definitivt en bedre allrounder. Jeg lytter mye til kvinnevokal og instrumental musikk og der gjør det ikke noe at Q701 er litt slank i bunnen. Jeg er på ingen måte noe basshead heller! Noen ganger kan det bli litt for mye av det gode med Q701, og musikken er på en måte "all over the place"... Den mangler litt fokus her og der.

Når jeg sier at Q701 spiller mer 3D enn K550 er det med en liten reservasjon. Lydbildet slik jeg oppfatter det til Q701 bærer preg av en slags elipseform, mens K550 lydsignatur er mer som en halvsirkel som starter fra ørene og går lengre ut en hva elipseformen til Q701 gjør. Dermed oppfatter jeg at K550 faktisk spiller med mer dybde/avstand på enkelte typer musikk. Vanskelig å forklare, men om dere legger godviljen gir håper jeg at det var noenlunde forståelig.

Når jeg skal trekke Mad Dog inn i ligningen blir det enda mer komplisert... Mad Dog spiller ikke så bra i mine ører uten en viss form for EQ'ing. Jeg justerer ned litt på midbass og øker litt i topp. Hovedstyrkene til Mad Dog er at de isolerer lyd utenfra på en svært god måte. Videre så spiller den mye mer definert i bassområdet enn mine dynamiske foner. Veldig artig å følge bassgangen på enkelte typer musikk som blir litt mer "grøtete" på mine dynamiske foner.

Shure 1840 er i mine ører en forbedret utgave av HD 650. Den gjør det meste bra, men den presenterer ikke musikken på en like spennende måte som Q701 gjør. Den kan bli litt kjedelig om jeg skal være litt stygg.. Om jeg skal lytte til musikk i timesvis mens jeg gjør andre ting er den ofte mitt førstevalg. Q701 kan bli litt anmassende over lengre tids lytting.

Jeg solgte mine HD 650 til Tittentei, og angrer ikke på det, men jeg lurer litt på hvordan de hadde vært dersom de var koblet opp mot Nuforcen som egentlig er designet for mer høyimpendante foner.

Jeg liker ikke å selge utstyr, og blir somregel sittende med det jeg har kjøpt så derfor ser jeg ikke for meg nye investeringer med det første, men de nye Mad Dogene ( 3D printede klokker) og AKG 812 pirrer nysgjerrigheten.
 
Sist redigert:

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Hodetelefonforsterker: God hodetelefondrift vs. kun tilstrekkelig høy lydstyrke

Først kort om hodetelefonutgangen på diverse (bærbare) Apple Macintosh:
En del HFSere m.fl. har skrevet at de ofte er (overraskende) gode, i hvert fall med rimelig lettdrevne hodetelefoner. Jeg har ingen erfaring med Apple Macintosh, men har ingen grunn til å betvile disse observasjonene.

En del innlegg i denne tråden om hvorvidt man har nytte av en hodetelefonforsterker og god drift av en hodetelefon vs. kun tilstrekkelig høy lydstyrke, fikk meg til å lete opp en del informasjon jeg tidligere har lest inkl. en boomanahistorie jeg endelig gjenfant. Så skrev jeg innlegget "Hodetelefonforsterker: God hodetelefondrift vs. kun tilstrekkelig høy lydstyrke" i tråden "Ymserier - CDWMcInSpots' emner uten (en) tråd".


PS: Det er mulig at veldrevet vs. kun høy lydstyrke, kan sammenlignes med forskjellen på "scream at the top of your lungs" vs. skikkelig mellomgulvspust. Det siste er viktig for sangere og musikere som spiller blåseinstrumenter.
 
N

Nyttbrukernavn555

Gjest
Problemet med å lage en hodetelefon som har 32ohm impedance og som drives til tilstrekkelige høyder på 1 volt er at den er sensitiv for jitter og annen bakgrunnstøy. Den er derfor lite egnet til å kobles til "kraftige" forsterkere.

Til listepop og annen musikk som har konstant støy 10dB under dBfs på 3/4 max volum så er det ikke så fremtredende. Artefaktene er der men blir maskert bak det konstante støynivået. Men sett på et audiofilt opptak og du får lyst til å rive håret av deg grunnet det høye bakgrunnsstøynivået. Dette er fordi denne typen opptak har et langt lavere gjennomsnitt lydnivå, og du må øke volumet for å høre musikken i den SPL du ønsker som genererer mer støy. Selv opplever jeg at volumknappen på de beste opptakene er på fullt med 2x gain, og fremdeles er det ikke nok Power til å drive den til SPL jeg ønsker, så jeg må spe på med digital gain før det endelig blir høyt nok. O2 er i tillegg kjent som en ekstremt stille/død forsterker, men bakgrunn støynivået blir fremdeles irriterende høyt i kombinasjon med lav til middels-impedante hodetelefoner.
Dette har visst jeg ikke merket noe til, selv med sensitive og ofte lavimpedante hodetelefoner som Denon AH-D7000, Sennheiser HD 25-1 II, Bose QuietComfort 15 på "HI" og AKG K 450.
Alle komponenter i en hifi-kjede øker støynivået. Noen komponenter mer enn andre og kraftige forsterkere har oftere merkbart høyere bakgrunnsstøy nivå.

Min erfaring er at til de opptakene som har lavest dBA kan det være et stort problem med kraftig og støyete forsterker i kombinasjon med lettdreven/lavimpedant eller veldig sensitiv hodetelefon.

Støynivået er ganske merkbart i O2 med opptak som har lav dBA og som krever mye Power eller "mye vridning på volumknappen" for å kompensere slik at volum blir passelig høyt. Og O2 er en forsterker som er kjent for sitt lave støynivå. Og støyen er vel og merke mer merkbart med Aiwa og HD555 enn med LCD-2 av den grunn at Audeze har lavere sensitivitet. Skal du høre klassisk kan det lønnes med en hodetelefon som har 300 ohm+ og/eller meget lav sensitivitet for å senke støynivået.

Men har du som med V200 mulighet til å nedjustere gain med -1x eller -2x vil det naturligvis også senke støynivået og redusere problemet dersom du har koblet til en veldig sensitiv hodetelefon.
 
Sist redigert:

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.491
Antall liker
1.003
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
@Morpheus: Hvordan er AKG 550 i lydsignatur sammenlignet med Shure 1840 og Q701 (som jeg kjenner godt) - forutsatt egnet forsterkning på alle tre? Og i forhold til MadDog?
Gode spørsmål der. For å være helt ærlig så har jeg ikke hatt en kveld der jeg spesifikt har testet alle opp mot hverandre pr se. Jeg bruker ofte 1 hodetelefon over en lengre periode og alternere med å bruke den på de 3 forsterkerene jeg primært bruker. (har en matrix og en argon liggende å slenge as well)

Jeg har faktisk bare benyttet meg av Q701 og Mad Dog den senere perioden. Det har vært mye jobbing og en del reising den senere tid så primært har jeg bare brukt headfien til å koble av med musikk, og ikke gjort de store eksperimenter med matching og testing av mer teknisk art.

For å prøve å besvare spørsmålet vil jeg si at Q701 spiller åpnere og med større grad av 3D enn K550. K550 har bedre bass og bunn, men spiller mer intimt. K550 er definitivt en bedre allrounder. Jeg lytter mye til kvinnevokal og instrumental musikk og der gjør det ikke noe at Q701 er litt slank i bunnen. Jeg er på ingen måte noe basshead heller! Noen ganger kan det bli litt for mye av det gode med Q701, og musikken er på en måte "all over the place"... Den mangler litt fokus her og der.

Når jeg sier at Q701 spiller mer 3D enn K550 er det med en liten reservasjon. Lydbildet slik jeg oppfatter det til Q701 bærer preg av en slags elipseform, mens K550 lydsignatur er mer som en halvsirkel som starter fra ørene og går lengre ut en hva elipseformen til Q701 gjør. Dermed oppfatter jeg at K550 faktisk spiller med mer dybde/avstand på enkelte typer musikk. Vanskelig å forklare, men om dere legger godviljen gir håper jeg at det var noenlunde forståelig.

Når jeg skal trekke Mad Dog inn i ligningen blir det enda mer komplisert... Mad Dog spiller ikke så bra i mine ører uten en viss form for EQ'ing. Jeg justerer ned litt på midbass og øker litt i topp. Hovedstyrkene til Mad Dog er at de isolerer lyd utenfra på en svært god måte. Videre så spiller den mye mer definert i bassområdet enn mine dynamiske foner. Veldig artig å følge bassgangen på enkelte typer musikk som blir litt mer "grøtete" på mine dynamiske foner.

Shure 1840 er i mine ører en forbedret utgave av HD 650. Den gjør det meste bra, men den presenterer ikke musikken på en like spennende måte som Q701 gjør. Den kan bli litt kjedelig om jeg skal være litt stygg.. Om jeg skal lytte til musikk i timesvis mens jeg gjør andre ting er den ofte mitt førstevalg. Q701 kan bli litt anmassende over lengre tids lytting.

Jeg solgte mine HD 650 til Tittentei, og angrer ikke på det, men jeg lurer litt på hvordan de hadde vært dersom de var koblet opp mot Nuforcen som egentlig er designet for mer høyimpendante foner.

Jeg liker ikke å selge utstyr, og blir somregel sittende med det jeg har kjøpt så derfor ser jeg ikke for meg nye investeringer med det første, men de nye Mad Dogene ( 3D printede klokker) og AKG 812 pirrer nysgjerrigheten.
Helt enig i at 1840 og HD650 har mye til felles, og at 1840 virker hakket klarere. Dog, HD650 har mer moro takket være en deilig midbass. Måtte jeg velge mellom dem vet jeg virkelig ikke, jeg tror faktisk jeg hadde beholdt HD650 siden de har noe helt spesielt. Men 1840 er nok en objektivt sett bedre hodetelefon, og hvis jeg bare skulle hatt EN hodetelefon (gud forby) ville jeg heller hatt 1840 enn 650... Tror jeg...
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Støynivå

[...]
Alle komponenter i en hifi-kjede øker støynivået. Noen komponenter mer enn andre og kraftige forsterkere har oftere merkbart høyere bakgrunnsstøy nivå.
Nesten intet + nesten intet = nesten intet

Asbjørn pleier å minne om at det alltid finnes et kvalitetsnivå som er godt nok. Da er det ingen vits å streve videre, eller i hvert fall smartere å rette innsats og penger mot noe annet.

Min erfaring er at til de opptakene som har lavest dBA kan det være et stort problem med kraftig og støyete forsterker i kombinasjon med lettdreven/lavimpedant eller veldig sensitiv hodetelefon.
Dette har jeg som ovenskrevet vært forskånet for. Komponentvalg kan være en faktor. Jeg har jo som du hørt forsterkere med mye egensus. De forsøker jeg å unngå.

Støynivået er ganske merkbart i O2 med opptak som har lav dBA og som krever mye Power eller "mye vridning på volumknappen" for å kompensere slik at volum blir passelig høyt. Og O2 er en forsterker som er kjent for sitt lave støynivå.
Hvilken kilde benytter du? Det kan jo (også) være den som gir støy.
 
N

Nyttbrukernavn555

Gjest
[...]
Alle komponenter i en hifi-kjede øker støynivået. Noen komponenter mer enn andre og kraftige forsterkere har oftere merkbart høyere bakgrunnsstøy nivå.
Nesten intet + nesten intet = nesten intet

Asbjørn pleier å minne om at det alltid finnes et kvalitetsnivå som er godt nok. Da er det ingen vits å streve videre, eller i hvert fall smartere å rette innsats og penger mot noe annet.
Hvis du lytter på -2x gain og lav volumjustering i tillegg, så er det ikke rart hvis du ikke hører støy. Eller for å si det på en annen måte. Jeg hadde blitt overrasket dersom du hadde hørt støy med de innstillingene, selv med en veldig sensitiv hodetelefon og maks volum på knappen.

Min erfaring er at til de opptakene som har lavest dBA kan det være et stort problem med kraftig og støyete forsterker i kombinasjon med lettdreven/lavimpedant eller veldig sensitiv hodetelefon.
Dette har jeg som ovenskrevet vært forskånet for. Komponentvalg kan være en faktor. Jeg har jo som du hørt forsterkere med mye egensus. De forsøker jeg å unngå.
Jeg vektla lavt støynivå som veldig viktig i mitt forsterkervalg. Men det kan hende den ikke er så støyfri på full volum + 2xgain og 10dB preamp. Spørsmålet er om det finnes forsterkere som er støyfri på disse effektnivåer, eller om det blir for mye effekt slik at ingen veldig til middels sensitive hodetelefoner er helt stille på disse nivåene. Hvis jeg bestiller HD800 en gang i framtiden skal du få svar på det spørsmålet fordi den er mindre sensitiv.

Støynivået er ganske merkbart i O2 med opptak som har lav dBA og som krever mye Power eller "mye vridning på volumknappen" for å kompensere slik at volum blir passelig høyt. Og O2 er en forsterker som er kjent for sitt lave støynivå.
Hvilken kilde benytter du? Det kan jo (også) være den som gir støy.
Kilden kan jeg utelukke. For støy er tilstede i mellom sangene også.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Kildestøy

[...]
[...]
Hvilken kilde benytter du? Det kan jo (også) være den som gir støy.
Kilden kan jeg utelukke. For støy er tilstede i mellom sangene også.
En kilde, f.eks. en DAK, kan avgi sus så lenge den er påslått og altså uavhengig av om den formidler et lydsignal eller ei. Ditto for forsterkere.

Det svever dog for meg at enkelte digitalkilder nærmest må initieres. Dette skjer straks de første gang etter hvert påslag formidler et lydsignal. På noen kilder med optisk digitalutgang kan man se at utgangslyset ikke tennes ved påslag, men ved første lydsignalformidling. Deretter vedvarer lyset inntil kilden slås av uavhengig av om den formidler et lydsignal eller ei.

Hvis du observerer like mye sus fra forsterkeren enten kilden er på- eller avslått, er det neppe (bidrag av) kildesus.
 
N

Nyttbrukernavn555

Gjest
[...]
[...]
Hvilken kilde benytter du? Det kan jo (også) være den som gir støy.
Kilden kan jeg utelukke. For støy er tilstede i mellom sangene også.
Det svever dog for meg at enkelte digitalkilder nærmest må initieres. Dette skjer straks de første gang etter hvert påslag formidler et lydsignal. På noen kilder med optisk digitalutgang kan man se at utgangslyset ikke tennes ved påslag, men ved første lydsignalformidling. Deretter vedvarer lyset inntil kilden slås av uavhengig av om den formidler et lydsignal eller ei.

Hvis du observerer like mye sus fra forsterkeren enten kilden er på- eller avslått, er det neppe (bidrag av) kildesus.
Kildesus initieres så snart forsterkeren er skrudd på. Men jeg må som sagt presisere. På 1,1V er O2 stille som natten. På 4,8V er det noe støy.

1,1V (3/4 volum +0xgain) gjennom O2 til LCD-2 og listepop tilsvarer omtrent SPL 95dBA.

4,8V (max volum +2xgain) gjennom O2 til LCD-2 og listepop tilsvarer omtrent SPL 130dBA. (Har ikke målt, men det hadde blitt veldig HØYT) Så høyt at kildesus er ditt minste problem.

4,8V (max volum +2xgain) gjennom O2 til LCD-2 og Bob Dylan DCC tilsvarer omtrent SPL 95dBA.

En kilde, f.eks. en DAK, kan avgi sus så lenge den er påslått og altså uavhengig av om den formidler et lydsignal eller ei. Ditto for forsterkere.
Og sensitive hodetelefoner er mer følsom for denne kildesusen.
 
Sist redigert:
N

Nyttbrukernavn555

Gjest
Glemte svare på DAK.

Fra min stasjonær PC så er der mer kildestøy fra output hodetelefonutgang til O2, enn hvis man kjører signalet fra USB via Fiio E7 DAK til O2, uten å bruke hodetelefonutgangen. Det er også mindre støy fra hodetelefon output fra bærbar PC direkte til O2.

Den stasjonære PCn har med andre ord mer kildestøy, men dette skyldes som regel støy fra inboard forsterker og ikke inboard DAK.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
DAKens analogdel

[...]
Den stasjonære PCn har med andre ord mer kildestøy, men dette skyldes som regel støy fra inboard forsterker og ikke inboard DAK.
Enhver DAK inneholder en analogdel inkl. noe som driver utgangen. Noen ganger består en DAK av mange deler. Den kan endog ha en diskret oppbygd analogdel. Etterhvert kan vel (nesten) alt også realiseres i én integrert krets.
 
N

Nyttbrukernavn555

Gjest
Joda, men skal man lokalisere kildesus er forsterkeren en åpenbar førstekandidat til å få oppmerksomhet. Spesielt hvis det er en inboard hodetelefonutgang på en stasjonær PC.

Etter min erfaring er THD+N i gjennomsnitt 10-100 ganger større ved forsterkermålinger sammenlignet med DAK.

Jeg vil tro forskjellen i THD har med spenningsnivået og gjøre. DAK er stort sett bare signalkrets og har av naturlige grunner lite THD. En forsterker derimot kan ha langt større effekt i omløp og vil være mer sensitiv for å avgi signalstøy.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Kildesus

[...]
En kilde, f.eks. en DAK, kan avgi sus så lenge den er påslått og altså uavhengig av om den formidler et lydsignal eller ei. Ditto for forsterkere.
[...]
Hvis du observerer like mye sus fra forsterkeren enten kilden er på- eller avslått, er det neppe (bidrag av) kildesus.
Kildesus initieres så snart forsterkeren er skrudd på. [...]
Dette utsagnet forstår jeg visst ikke. Hva mener du?

Poenget var jo å finne ut om kilden gir sus(bidrag) eller om det kun er forsterkersus.
  • Avslått kilde viser kun forsterkersus.
  • Påslått kilde viser kildesus + forsterkersus.
Forsterkersus kan være såpass mye kraftigere enn evt. kildesus at kildesus maskeres, men da er kildesus neppe heller relevant i den observerte kjeden.

Og sensitive hodetelefoner er mer følsom for denne kildesusen.
En del Audio-Technica-hodetelefoner skal visst være ganske vare.


PS: Blir trådstarter Myklebust overveldet av (diskusjonen i) de senere innleggene? Det er godt mulig at denne diskusjonen bør flyttes ut av denne tråden.
 
N

Nyttbrukernavn555

Gjest
Og en sensitiv hodetelefon er mere påvirket av signalstøyet enn en med liten sensitivitet.
 
N

Nyttbrukernavn555

Gjest
Dette utsagnet forstår jeg visst ikke. Hva mener du?

Poenget var jo å finne ut om kilden gir sus(bidrag) eller om det kun er forsterkersus.
  • Avslått kilde viser kun forsterkersus.
  • Påslått kilde viser kildesus + forsterkersus.
Forsterkersus kan være såpass mye kraftigere enn evt. kildesus at kildesus maskeres, men da er kildesus neppe heller relevant i den observerte kjeden.
En DAK er ikke en kilde. Kilden er masteropptaket og formatet den er lagret på. DAK oversetter og forvitrer dette signalet og en forsterker forstørrer og forvitrer det samme signalet enda mer.

En DAK som ikke er tilført strøm stopper signalet og man vil ikke høre kildesus fordi der er ikke signal. Eller du vil høre kildesus fra forsterkeren, men resten er helt svart.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Kilde(komponent)

[...]
En DAK er ikke en kilde. Kilden er masteropptaket og formatet den er lagret på. DAK oversetter og forvitrer dette signalet og en forsterker forstørrer og forvitrer det samme signalet enda mer.
I hifisammenheng er det vanlig å snakke om kilder som kortord for kildekomponenter. Kilder kan f.eks. være:
  • CD-spiller
  • Digitalkilde (f.eks. CD-drivverk eller datamaskin) + DAK
  • DAB-, FM- og endog kortbølgeradio
  • Platespiller (evt. + RIAA-trinn)
  • Kassettspiller
  • Spolebåndspiller
En vanlig lydavspillingskjede består av følgende komponenter/funksjoner som kan være separate eller helt eller delvis integrert:
Fonogram -> Kilde -> Forsterker -> Transduser

Jeg benytter denne nomenklaturen. Hvis man bevisst ønsker å tillegge ord andre betydninger enn de man snakker med eller til, må man være meget tydelig om dette hver gang. Selv da kan kommunikasjonen raskt bli tung.

Fonogrammer omtales gjerne som musikk, kildemateriale, fonogram, plate, CD, fil, strøm, osv.

Hvis man skal følge din logikk, er (den egentlige) kilden vel heller instrumenter, stemmebånd, o.l.

Tillegg:
  • Head-Fi.orgs forumdel har adskilte kategorier for headphones, amps, dedicated source components, m.m.
  • Hoved-fi.dk har adskilte kategorier for hovedtelefoner, lydkilder, DAC/hovedtelefonforstærker og hovedtelefon forstærkere, m.m.
 
Sist redigert:

JohnnyH

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.02.2013
Innlegg
3.004
Antall liker
1.305
Sted
Rogaland / Sandnes
[...]
En kilde, f.eks. en DAK, kan avgi sus så lenge den er påslått og altså uavhengig av om den formidler et lydsignal eller ei. Ditto for forsterkere.
[...]
Hvis du observerer like mye sus fra forsterkeren enten kilden er på- eller avslått, er det neppe (bidrag av) kildesus.
Kildesus initieres så snart forsterkeren er skrudd på. [...]
Dette utsagnet forstår jeg visst ikke. Hva mener du?

Poenget var jo å finne ut om kilden gir sus(bidrag) eller om det kun er forsterkersus.
  • Avslått kilde viser kun forsterkersus.
  • Påslått kilde viser kildesus + forsterkersus.
Forsterkersus kan være såpass mye kraftigere enn evt. kildesus at kildesus maskeres, men da er kildesus neppe heller relevant i den observerte kjeden.

Og sensitive hodetelefoner er mer følsom for denne kildesusen.
En del Audio-Technica-hodetelefoner skal visst være ganske vare.


PS: Blir trådstarter Myklebust overveldet av (diskusjonen i) de senere innleggene? Det er godt mulig at denne diskusjonen bør flyttes ut av denne tråden.
Jeg vill tro at de siste innlegg ikke er relevant for Myklebust og at det bør være en teknikk tråd for slike diskusjoner.

Bare min personlige mening, og sikker også andres hvis vi tenker til bake en uke eller to.
 
Sist redigert:

mariusaa

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.01.2012
Innlegg
1.363
Antall liker
509
Torget vurderinger
9
Ardilla gav allerede det korrekte svaret etter noen få poster på side 1 av denne tråden så om myklebust datt ut av diskusjonen så har han vel uansett fått med seg det viktige.
 
Topp Bunn