Side 1 av 20 12311 ... SisteSiste
Resultater 1 til 20 av 383
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Nyttbrukernavn555
    Guest

    Objektiv vs Subjektiv

    Sitat Sitat fra JohnnyH Se Innlegg
    ^ Innspillinger som ikke har vert utsatt for loudness war har som du nå har merket og sett et lavere innspillingnivå, som oftest lyder mange av disse godt og mer dynamisk, men ikke alltid, kvaliteten på slutt miksen har mye å si, men potensialet for et større dynamisk headroom er definitivt til stede.
    Det er det jeg mener med en god Final Master trolig er det viktigeste når det kommer til ren lydkvalitet, headroom og dynamikk. Final Master er langt viktigere enn formatet masteren er produsert på. Hvis gjennomsnittlig desibelnivå er komprimert 6db under clipping så spiller det liten rolle om masteren er lagret på CD, LP, eller 50mb store lossless filer. Det sier seg selv at et slikt opptak er ribbet for dynamikk grunnet den inngripende kompresjon miksen har vært igjennom for å komme 6db under klipping. En slik hard kompresjon vil høres forvrengt og flatt ut uansett lagringsformat. Feilene vil naturligvis være mindre hørbar på lossless filer og tilsvarende mer framtredende på 128kb Mp3 filer, men gjennomsnittlig lydnivå på 6-10db under klipping betyr de facto forvrengninger og mangel på dynamikk.

    Musikk som ligger 25-30db under klipping og som bruker hele skalaen opp til klipping vil være dynamisk, detaljert og holde et kvalitetsnivå som et 100mb lossess opptak med et gjennomsnittlig lydnivå på 6-10db under klipping bare kan drømme om.

    Vil påstå at selv et 128kbps Mp3 opptak som er dynamisk mikset og komprimert til dette formatet har bedre lydkvalitet og mer dynamikk enn et 50mb lossless opptak av Psy Gangnam Style som har et gjennomsnittlig db nivå på 6db under klipping. Ergo har Final Master alt å si såfremt formatet har en viss lagringskapasitet.

    Nøyaktig hvor denne lagrings grensen går vil trolig variere ut fra musikktype og sjanger. Klassisk musikk har et langt lavere gjennomsnitts lydnivå og vil kreve mer lagringskapasitet før det kan spilles på tilfredsstillende høyt nivå uten å høre bakgrunnsstøy. Kanskje krever en dynamisk final master av et klassisk stykke CD-kvalitet før det gir en virkelig god lytteopplevelse. En grei gjennomsnitts poplåt som Michael Jackson holder langt høyere gjennomsnittlig desibelnivå vil ikke være like picky på formatet og vil kanskje allerede høres veldig veldig bra ut på 256kbps.

    Fordelen med å øke lagringsformatet er i hovedsak at man senker bakgrunnsstøy nivået. Det frigjør plass til mere headroom og man kan skape opptak med masse rom for dynamikk før det resulterer i klipping.

    Når Gangnam Style, Lady Gaga og Green Day legger gjennomsnitts desibel nivå 10-12db under klipping, så er hele poenget med økt lagringskapasitet for å frigjøre headroom bortkastet.
    Siste redigert av Nyttbrukernavn555; 28.08.2013 kl. 22:53.

  2. #2
    Nyttbrukernavn555
    Guest

    Objektiv vs Subjektiv

    Sammenlignet med mange her inne på hifisentralens hodetelefonforum så har jeg kort fartstid innen denne hobbyen.
    Min interesse for hodetelefoner startet for snart tre år siden når jeg kjøpte meg mine første kvalitetshodetelefoner. De var et sett Sennheiser HD555 som hadde fått terningkast seks på dinside og kostet kroner 1599,- som jeg den gangen syntes var enormt mye for et par hodetelefoner. Og da var frøet plantet.

    Sennheiserne åpnet en ny verden innen musikken for meg, og jeg fant at jeg gradvis hørte på mer og mer akusisk og klassisk musikk. Noe som var en stoor forandring fra Lady Gaga, Justin Bieber og annen listepop som stort sett ble spilt av gjennom spotify. Gleden av å høre akustisk og klassisk, i kombinasjon med annet variert musikk gjorde at interessen for lyd og spesielt hodetelefoner bare vokste for hvert år som gikk, og for ca. et halvt år siden fikk jeg endelig prøvd ut mine drømmehodetelefoner Sennheiser HD800.

    Jeg hadde enormt store forventninger til Sennheisers flaggskip, og hadde lest meg opp på det meste som var å vite om denne modellen før jeg endelig fikk høre den i sprelsk levende live. Etter det jeg hadde lest og etter det som kunne tolkes ut fra frekvensmålinger så skulle HD800 ha noe av den samme lydsignaturen som HD555 som jeg syntes var en fantastisk hodetelefon. Så hva syntes jeg om HD800 første gang jeg hørte den? Vel, jeg vil gjerne si at jeg ble blown away av forskjellen mellom HD555 og HD800, men sannheten er at jeg ikke syntes kvalitetsforskjellen var så stor som jeg hadde forhåpninger om at den skulle være.

    Jeg bestemte meg derfor for å ikke kjøpe Sennheisers flaggskip men heller prøve ut orthodynamiske hodetelefoner for å se om de var noe bedre, og valget fallt tilslutt på et par second hand Audeze LCD-2, rev.1 hodetelefoner i strøken tilstand. Huff hvor skuffet jeg ble over disse hodetelefonene. Så skuffet at jeg på et punkt lurte på om det var noe galt med det eksemplaret jeg hadde kjøpt. Overgangen fra HD555 som er en hodetelefon som er tunet over på lyse toner var veldig stor. De som kjenner Audeze og særlig LCD-2 rev.1 versonen er kjent med at dette er en meget basstung hodetelefon. Ikke basstung i form av at den har enormt fysisk punch, men basstung i form av mids til treble i området 1500hz til 8000hz er relativt hardt nedjustert.

    Til å begynne med hørte jeg nesten like mye på Sennheiserne som på Audeze, men utviklingen gikk gradvis over til at Audeze ble mer og mere brukt. Det jeg stusset litt på var hvorfor min musikksmak hadde forandret seg så drastisk over noen få måneder. Fra lett og lystig Beatles, akustisk musikk og klassisk, til tung basspreget Lana Del Ray, Adele, og en og annen listepop sang. I dag er det kommet til det punkt at HD555 ligger og støver i hylla, mens LCD-2 en har premiumplass på stativet ved siden av datamaskinen. Og jeg har ikke hørt på beatles på flere måneder. Jeg har imidlertid ingen problemer med å anerkjenne at LCD-2en er en mye bedre hodetelefon, men at også denne har sine problemer.

    Det er ikke til å skjule at jeg tidlig i min headfi periode hadde et ekstra øye for det "objektive" standpunktet når det kommer til hifi, i den grad man kan generalisere og kalle de to sidene for objektiv vs subjektiv. Selv tenker jeg folk må få bruke pengene sine på det de selv vil, og dersom en spesifikk forsterker, en type hodetelefon og en kostbar digital til analog converter er det som får dem til å sette mest pris på musikken de hører, så er det kjempefint. Det jeg er skeptisk til og ikke har veldig sansen for er dem som av yrke anbefaler kostbart hifi utstyr videre til andre forbrukere, basert kun på egne meninger om produktet og uten et eneste objektivt holdepunkt for noe av det de anbefaler videre. Og nesten hver uke anbefales ett nytt produkt som er blant det beste de har hørt.

    Det er nesten så jeg synes synd på dem som ikke har det samme synet på hifi som meg, for det må være slitsomt å hele tiden tvile på om utstyret du har kjøpt er bra nok, fordi den karen som anbefalte det utstyret du kjøpte hele tiden anbefaler noe nytt som også er noe av det beste han har hørt. Som starving student så hadde ikke jeg penger til å delta i den leken, og jeg forsøkte å lære meg så mye som mulig om hifi slik at jeg kunne få mest mulig for pengene. I underkant av ti tusen er mye penger for en hodetelefon for en student som betaler 6000 i månedsleie, og får 7000 i stipend. Og uten sommer og deltidsjobb, så hadde det ikke vært aktuelt. Det må jeg være ærlig og innrømme. Audeze ble derfor min avslutningspresang til meg selv, for vel utført studie og vitnemål i lomma. Etter mange år som starving student, så hadde jeg ikke dårlig samvittighet ved å unne meg noe godt som jeg hadde drømt lenge om. Valget falt som nevnt tilslutt på Audeze LCD-2, rev.1 når det endelig dukket et eksemplar opp på brukten til overkommelig pris. Og etter å ha levd med denne hodetelefonen i snart seks måneder, så har jeg begynt å lure på om dette blir min end-station.

    Etter å ha kjøpt et sett vintage orthodynamiske hodetelefoner, så er ikke lenger lysten etter det nye og beste tilstede lenger, kun lysten etter å lære hvordan disse tingene fungerer og hvordan et hifi oppsett henger sammen. Min konklusjon slik det står nå er: Hodetelefonen er det viktigeste leddet i hifi oppsettet, og har du en forsterker med spesifikasjoner til å drive hodetelefonen så har du hardwaren i boks.

    Dempefaktor er så det viktigeste elementet for lytteglede, og den kan påvirkes på to måter. Du kan bruke en forsterker som påvirker den elektroniske dempingen slik at den driver hodetelefonen hardt og avviker fra en transparent og nøytal frekvensrespons, eller du kan lette på den fysiske dempingen som gir samme respons. På dynamiske hodetelefoner er det vanskeligere å forandre på de fysiske dempeegenskapene, og rulling med forsterkere blir etter det jeg kjenner til eneste mulighet.

    Mine vintage Aiwa orthodynamiske hodetelefoner var i dårlig forfatning, og jeg har lekt MYE med dempingen på disse hodetelefonene. Resultatet ble tilslutt så bra at jeg synes dem høres bedre ut enn LCD-2 en, MEN det er til pop og andre lignende opptak. Hvorfor det er slik har jeg kommet frem til skyldes loudnesswar. Til gode opptak som har dynamisk spillerom så er Audeze himmelsk vindundelig og helt latterlig fantastisk, til alt annet er Aiwaen bedre. Det vil i praksis si at med min forsterker, så er dagens komprimerte popmusikk mindre egnet til Audeze og Objective 2 forsterkeren. De låter fremdeles bra, men ikke ekstraordinært, og det ekstraordinære er vel det som er målet for de fleste audiofile.

    Til opptak med dynamisk gang på under ca. 14db fra 0dBFS, så blir Audeze overdempet, mens Aiwaene låter magisk. Til opptak som har audiofil dynamic range på 20db+++, så er Audeze det beste jeg har hørt innen headfi. Dette er i mine øyne sinnsykt gode hodetelefoner.

    Problemet med de fleste nøytrale forsterkere og hodetelefon kombinasjoner er ikke oppsettet, men at dagens musikk er så ødelagt og strippet for dynamikk at en forsterker som leverer en frekvensrespons som avviker fra det nøytrale, høres bedre og mer fyldig ut. Det er anerkjent som sannheten at nøytralitet er det som etterstrebes, og det er ved dette punktet jeg ikke kan bli enig med meg selv om hva som er mest korrekt av objektiv eller subjektiv.

    Kombinasjonen Objective 2 forsterker og Audeze LCD-2 trolig det nærmeste du på budsjett kan komme hvis nøytral lyd er målet. Det tør jeg å ganske hardnakket og påstå etter og ha sett målingene til NwAvGuy og Sean Olives forskning på "good sound". Men denne kombinasjonen kan være noe kjedelig til listepop og annen musikk med lav dynamic range, som i praksis vil si majoriteten av musikken som har kommet etter 1986 og etter digital mastering ble oppfunnet. Til mesteparten av de originale opptakene tatt før tiden med analog peak limiting rundt 1986 og som ikke er remastered, så er den under-dempede Aiwaen mindre god og veldig unkontrollert. Til musikk som har denne typen stor dynamic range så er Audeze hundre ganger bedre enn den underdempede Aiwaen, og etter min mening gjør det Audeze til en mye bedre hodetelefon.

    Dette er for meg kjernen i problematikken "objective vs subjective". De objektive påstår hardnakket at nøytral lyd er det beste, og vifter med masse frekvensmålinger og matematiske formler for å bevise dette, men for den som hører på musikk med liten dynamic range så har disse tallene liten betydning, for de KAN HØRE MED SINE EGNE ØRER at musikken høres livløs og flat ut. Og på en måte har begge til et visst punkt rett. Selv om de objektive etter min mening har litt mer rett, men når det kommer til audio så er det man hører det viktigeste og ikke nødvendigvis hva som er "rett". Den fargede Aiwaen er bedre til musikk med lav dynamic range, som tilsvarer (95%) av dagens musikk, og den nøytrale Audeze er bedre til musikk med stor dynamic range. Den prosentandelen tilsvarer vel omtrent splittelsen i objektiv vs subjektiv delingen når det kommer til hifi også, grunnet at den store majoriteten hører på opptak som er påvirket av loudnesswar. Så jeg føler det er en grei foreløbig slutning å trekke ut fra disse holdepunktene.

    Kort oppsummert:

    Dagens musikk høres bedre ut på hodetelefoner som er underdempet, fordi opptakene holder en lav standard.

    Til opptak med mye dynamikk er nøytralitet helt latterlig bra, og nøytrale hifi oppsett er det de fleste burde etterstrebe.

    Så mitt tips til subjektive audiofile må være. Hører du på listepop/rap/dubstep og annen musikk med liten dynamikk. Så vil du trolig få mer glede av den ikke nøytrale forsterken og den fargede hodetelefonen.

    Og til de objektive audiofile vil jeg si: søk etter mest mulig nøytralitet i ditt hifioppsett dersom du hører på mye musikk som har stor dynamic range. 20db++.

    Selv faller jeg mer i den siste kategorien, og skal jeg være ærlig så annerkjenner ikke jeg lenger de verste tilfellene av dagens listepop som musikk. Se Green Day som ligger 6db fra å være fullverdig pinknoise. Dette er bare forvrengninger og bråk i mine ører. Men som Bob Katz sier så kan til og med forvrengninger være bra musikk, og det har oppstått hele musikksjangere som har forvrengninger og distortion som egen sound. Grunge, Techno, og det han merkelige Skrillex karen spiller som jeg ikke husker hva heter, for å nevne noen eksempler.

    Det er vanskelig dette her. Og jeg klarer ikke enes med meg selv om det objektive er fasiten, eller om det subjektive man hører er viktigere og dermed fasiten. Og jeg har hatt en fot i begge leire selv så jeg har ingen problemer med å forstå at det er mye debatt og skjæringer på dette feltet innen audio. Men skal jeg tvinge meg selv til å ta et standpunkt så må min personlige mening være at hifidelity er musikk med stor dynamic range, men jeg kan også annerkjenne at musikk som har lav dynamisk spennvidde høres flatt og kjedelig ut på et nøytralt oppsett, og jeg foretrekker selv mine farvede vintage Aiwa til musikk med liten dynamikk så jeg kan ikke klandre andre for å gjøre det samme.

    Jeg har også tilgang til en Bottlehead crack rørforsterker og et sett Sennheiser HD650 hodetelefoner. Og den forsterkeren påvirker dempingen på de dynamiske sennheiser hodetelefonene på nøyaktig samme måte som Objective 2 forsterkeren påvirker mine over og underdempede ortodynamiske hodetelefoner. Konklusjonen med Sennheiser HD650 er at til musikk med stor dynamic range så er Objective 2 forsterkeren fantastisk. Nesten så fantastisk at Sennheiseren kan konkurrere med LCD-2 en på samme forsterker. Men til listepop er HD650 fryktelig flat og kjedelig på O2, men desto mer livlig når den drives av rørforsterkeren.

    Hva er best? Hører du på musikk med 20db+ dynamic range (typisk gamle originale opptak fra før 1986, eller sjangrene klassisk, jazz, blues og lignende) så ville jeg valgt Objective 2 forsterkeren fordi den har langt bedre demping.

    Hører du på musikk med 6-15db dynamic range, (dvs 95% av musikken som er tilgjengelig i dag) og det meste av hiphop, techno, dubstep, osv osv. Så er rørforsterkeren et bedre valg.

    Funksjonen bak demping i relasjon til dynamikk er i grunn fryktelig enkelt fordi dynamic betyr bevegelse. Musikk med høy dynamic range gjør at membranen beveger seg over større utstrekning, og store bevegelser krever mer demping for at det ikke skal høres boomey eller ukontrollert ut. Demping gjør at lyden høres naturlig og ekte ut. Motsatt vil være tilfellet ved musikk som har liten dynamic range. Der er det liten bevegelse og musikken vil høres flat og nesten forvrengt og kjedelig ut dersom du har anbefalt nøytral dempefaktor.

    Men spør du meg så er den flate kjedelige musikken en mer nøyaktig representasjon av det faktiske digitale lydsignalet av nuller og enere som er i den digitale fila. At en underdempet hodetelefon flater over clipping og forvrengninger forårsaket av loundesswar slik at den underdempede hodetelefonen høres mer fyldig og naturlig ut er ikke den nøytrale hodetelefonen eller forsterkerens feil, men plateselskapene som produserer høykomprimert musikk med masse forvrengninger og uten dynamikk. Hvis plateselskapene reverserer loudnesswar trenden så vil en dempet hodetelefon være det som gjelder. Men inntill videre må man nesten ha forskjellige oppsett for å dekke hele spekteret av musikk med forskjellig dynamic range, slik at vi kan høre både techno og klassisk med den fylde og detaljer som gjør musikk til musikk. For man kan ikke få en hodetelefon som er både nøytral og presis samtidig som den flater over clipping forårsaket av dagens høykomprimerte musikk.

    Eller så kan man finne et oppsett som behersker begge arenaene som passe godt, men da er man ingen audiofil.  
    Siste redigert av Nyttbrukernavn555; 30.08.2013 kl. 22:30.

  3. #3
    Hifi Freak Loevhagen's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2005
    Sted
    L -> her <- H
    Innlegg
    5,354
    Tagget i
    0 Innlegg
    Album
    1
    Trykk for ett valg:

    ( ) Veldig enig ( ) Litt enig ( ) Hverken enig eller uenig ( ) Litt uenig ( ) Helt uenig ( ) Påstanden er ikke relevant for deg
    I enden av regnbuen http://loevhagen.blogspot.com/

  4. #4
    Hifi Freak JohnnyH's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2013
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Innlegg
    2,997
    Tagget i
    0 Innlegg

    RMAF12: The Loudness Wars

    Litt usikker på hvor denne bør plaseres så jeg tar den her, så får CDWMcInspots flytte til et passende sted etter på.

    Siden Loudness War og cd mediet har vært diskuterte opp og ned så kan det kanskje være greit å få redaktøren i HIFI+ sine tanker og demonstrasjoner om emnet, de verste er lett hørbare selv på youtube klippet.


  5. #5
    Hifi Freak ardilla's Avatar
    Ble medlem
    Dec 2009
    Sted
    OSLO
    Innlegg
    4,256
    Tagget i
    0 Innlegg
    Album
    1
    Torget
    1
    Gode tanker. Jeg pleier å sitere meg selv på at generelt er rør best på mikrodynamikk, transistor best på makrodynamikk (uten at jeg er den første her i verden som sa akkurat det).

    Det er vel det du også sier, MatsGyver? Klassiske inspillinger av ny dato er også lite plaget av "loudness war" og skiller seg ut på samme måte, vil jeg tro.

  6. #6
    Hifi Freak Loevhagen's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2005
    Sted
    L -> her <- H
    Innlegg
    5,354
    Tagget i
    0 Innlegg
    Album
    1
    Gode tanker. Jeg pleier å sitere meg selv på at generelt er rør best på mikrodynamikk, transistor best på makrodynamikk (uten at jeg er den første her i verden som sa akkurat det).

    Det er vel det du også sier, MatsGyver?
    Hvordan kan du trykke "Liker" på et innlegg du ikke er sikker på du skjønner, ardilla? Ikke si at du ble imponert av antall bokstaver.
    I enden av regnbuen http://loevhagen.blogspot.com/

  7. #7
    Æresmedlem Audiophile-Arve's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2002
    Sted
    Kysten av Nordvestlandet. I aller argaste nynorskdistriktet
    Innlegg
    15,835
    Tagget i
    4 Innlegg
    Du dreg opp problemstillinga som er "det ondes problem" innan hifi. Tykkjer du har gjort nokre interessante vurderingar, og når ein tenkjer høyrelurar/elektronikk generelt, er det lett å sjå poenga dine. Om dei konklusjonane du trekk gjeld generelt, er nok heller diskutabelt, då ein alltid kan finne unntak. Men interessant å lese, dette her.
    Helsing Arve;
    www.audiophile.no går så det susar - nesten attende til gamle høgder!
    Ta kontakt om du vil ha testa noko...

  8. #8
    Nyttbrukernavn555
    Guest
    Sitat Sitat fra ardilla Se Innlegg
    Gode tanker. Jeg pleier å sitere meg selv på at generelt er rør best på mikrodynamikk, transistor best på makrodynamikk (uten at jeg er den første her i verden som sa akkurat det).

    Det er vel det du også sier, MatsGyver? Klassiske inspillinger av ny dato er også lite plaget av "loudness war" og skiller seg ut på samme måte, vil jeg tro.
    Jup. Du finner selvfølgelig enkelte opptak også i dag som ikke er så mye påvirket av loudnesswar, men disse er det few and far between. Den generelle regelen vil jeg si er jazz, klassisk, blues etc ikke er så påvirket av loudnesswar, men selv disse sjangerene har vært noe påvirket opp gjennom årene.

    Ellers finnes det nye album som bruker den dynamiske headroom til mer enn å bare heve volumnivået, men disse er det langt imellom.

    Det gjelder å være en LP entusiast, eller så må man være en CD-ninja og jakte brukthandeler etter gamle cd-utgivelser (før 1986 ish) og nyutgivelser som er original master recordings, så finner man kanskje en og annen skive som ikke er ødelagt.

    Er veldig overrasket hvor utbredt dette fenomenet egentlig er innenfor de populære sjangerene. Jeg har selvfølgelig hørt om loudnesswar og vist at det har noe med lydnivå og gjøre, men at så godt som samtlige låter som er gitt ut siden slutten av 80-tallet er påvirket i stor og mellomstor grad, det hadde jeg ikke trodd.

    Edit: men det er klart at problemet er ikke så stort lengere når dynamic range passerer 12-14db. Da har man i det minste noe headroom og det blir stadig vanskeligere å kritisere mangel på headroom når man ikke hører åpenbar distortion i gode produksjoner.
    Siste redigert av Nyttbrukernavn555; 30.08.2013 kl. 21:41.

  9. #9
    Hifi Freak ardilla's Avatar
    Ble medlem
    Dec 2009
    Sted
    OSLO
    Innlegg
    4,256
    Tagget i
    0 Innlegg
    Album
    1
    Torget
    1
    ^svært hørverdig foredrag.

  10. #10
    Nyttbrukernavn555
    Guest
    Sitat Sitat fra Audiophile-Arve Se Innlegg
    Du dreg opp problemstillinga som er "det ondes problem" innan hifi. Tykkjer du har gjort nokre interessante vurderingar, og når ein tenkjer høyrelurar/elektronikk generelt, er det lett å sjå poenga dine. Om dei konklusjonane du trekk gjeld generelt, er nok heller diskutabelt, då ein alltid kan finne unntak. Men interessant å lese, dette her.
    Har forsøkt å være forsiktig med å ikke trekke konklusjonene for langt, men tenker det er greit å konkludere med noe for å få andres mening om saken.

    Har kun litt erfaring med hodetelefoner så hva som gjelder ellers i hifi-verdenen skal jeg ikke våge meg ut på å besvare, men hvilke konklusjoner og unntak taler imot?

  11. #11
    Hifi Freak JohnnyH's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2013
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Innlegg
    2,997
    Tagget i
    0 Innlegg
    Mulig du er i ferd med å teknifisere musikken litt mye i form av grafer bits og over sampling MatsGyver.

    Kan virke litt provoserende på andre som ikke nødvendigvis har samme mening som deg, ment som konstruktiv kritikk.

    Legger meg i omtrent samme båt som Audiofile Arve når det gjeller akkurat denne saken.

    Husk å kos deg på jakt etter drømmelyden/musikken, men stien er tidvis trang å smal.

  12. #12
    Nyttbrukernavn555
    Guest
    En veldig lettforklart video som viser hva loudnesswar er, og hvordan det påvirker musikken i dag.

    05:10 (04:28-05:40) Forklarer han etter min mening hvorfor Sennheiser HD800 oppleves av mange som fatigueing. Og det er ikke på grunn av høye treble toner, men på grunn av dagens musikk som mangler dynamic range. Det er ikke treble frekvensen i Sennheiser HD800 som oppleves som oppleves som fatigueing, men distortion og clipping av det digitale lydsignalet som er skjult i lydbildet bak musikken. Distortion er en forferdelig lyd, og de ferreste tåler lange lyttetimer med distortion uten å føle fatigue. HD800 er kjent for å være veldig avslørende på dårlige opptak, og den vil naturligvis også avsløre clipping og distortion som andre mindre velkonstruerte hodetelefoner ikke plukker opp.

    Spill av et skikkelig audifilt opptak hvor driverne i denne hodetelefonen får konstruere ukomprimert musikk med skikkelig dynamic range, og hvor den mekaniske dempingen i membranen får jobbe med å dempe svingningene etter sinuskurven, og ikke motarbeide de små fissle vibrasjonene til et moderne popmusikk opptak uten dynamic range, og jeg er rimelig sikker på at dette ikke lengere vil oppleves som en fatigueing hodetelefon.

    De samme prinsippene vil selvfølgelig være gjeldende ved alle hodetelefoner, men ikke riktig i samme grad.

    Siste redigert av Nyttbrukernavn555; 30.08.2013 kl. 23:43.

  13. #13
    Hifi Freak JohnnyH's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2013
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Innlegg
    2,997
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra MatsGyver Se Innlegg
    En veldig lettforklart video som viser hva loudnesswar er, og hvordan det påvirker musikken i dag.

    05:10 (04:28-05:40) Forklarer han etter min mening hvorfor Sennheiser HD800 oppleves av mange som fatigueing. Og det er ikke på grunn av høye treble toner, men på grunn av dagens musikk som mangler dynamic range. Det er ikke treble frekvensen i Sennheiser HD800 som oppleves som oppleves som fatigueing, men distortion og clipping av det digitale lydsignalet som er skjult i lydbildet bak musikken. Distortion er en forferdelig lyd, og de ferreste tåler lange lyttetimer med distortion uten å føle fatigue. HD800 er kjent for å være veldig avslørende på dårlige opptak, og den vil naturligvis også avsløre clipping og distortion som andre mindre velkonstruerte hodetelefoner ikke plukker opp.

    Spill av et skikkelig audifilt opptak hvor driverne i denne hodetelefonen får konstruere ukomprimert musikk med skikkelig dynamic range, og hvor den mekaniske dempingen i membranen får jobbe med å dempe svingningene etter sinuskurven, og ikke motarbeide de små fissle vibrasjonene til et moderne popmusikk opptak uten dynamic range, og jeg er rimelig sikker på at dette ikke lengere vil oppleves som en fatigueing hodetelefon.

    De samme prinsippene vil selvfølgelig være gjeldende ved alle hodetelefoner, men ikke riktig i samme grad.

    Interessante betraktninger dette.

  14. #14
    Hifi Freak CDWMcInSpots's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2010
    Sted
    Bergensregionen
    Innlegg
    7,551
    Tagget i
    0 Innlegg

    Hva betyr/innebærer "[For Oink ]"?

    Sitat Sitat fra MatsGyver
    [...]
    Cat Stevens - Tea For The Tillerman [For Oink ] Original Master Recording
    [...]
    Hva betyr/innebærer "[For Oink ]"?
    Løsøreoversikt. Jeg lytter med høyst moderate lydstyrkenivåer.
    Subjektiv observasjon vs. forsøk etter anerkjente vitenskapelige prinsipper.
    Standardforbehold: Meg, mine ører, min smak, på den aktuelle dag, i det aktuelle system, med den aktuelle musikk, ...

  15. #15
    Hifi Freak marsboer's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2010
    Sted
    Akershus
    Innlegg
    3,673
    Tagget i
    0 Innlegg
    Kanskje det er snakk om den gamle private torrentrackeren for musikk, Oink? Oink var den ledende musikktrackeren inntil den ble lagt ned, men alternativet som tok over stafettpinnen er heldigvis enda bedre både innholds- og communitymessig.

  16. #16
    Nyttbrukernavn555
    Guest
    Viste heller ikke hva denne oink var, og forsøkte og Google det uten å få noe klart svar. Kom vel fram til at det var en torrent opplaster, enten privatperson som lastet opp mye musikk, eller et mindre kjent torrent program som ikke lenger finnes.

  17. #17
    Nyttbrukernavn555
    Guest
    MFSL (Mobile Fidelity Sound Lab) har flere gode opptak med god dynamic range, men har også kommet over noen av deres utgivelser som ikke imponerte så veldig.

    Sitat Sitat fra CDWMcInSpots Se Innlegg
    Sitat Sitat fra MatsGyver
    [...]
    Cat Stevens - Tea For The Tillerman [For Oink ] Original Master Recording
    [...]
    Hva betyr/innebærer "[For Oink ]"?
    Dette Cat Stevens opptaket har enormt bra dynamic range og låter fantastisk, men linker ikke direkte til filen av grunner som de fleste helt sikkert kjenner til.

    Sjansen er at dersom du kommer over en original Cat Stevens CD pre-1999, så kan denne være av god kvalitet. Hvis man skal gå etter DR Database.

  18. #18
    Hifi Freak CDWMcInSpots's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2010
    Sted
    Bergensregionen
    Innlegg
    7,551
    Tagget i
    0 Innlegg

    Dynamisk kompresjon

    Takk for godt (start)innlegg.

    Jeg hører på ganske variert musikk og er såpass heldig at jeg startet å kjøpe CDer allerede i 1985, og dermed har en god del fra før lydstyrkekrigen (for alvor) dukket opp i perioden 1990-1995 og siden eskalerte. Dessuten har jeg (vel) ikke vært særlig opptatt av tenåringsdelen av VG-lista på (ganske) mange år.

    Jeg synes dynamisk spenn rundt 10 dB raskt blir slitsomt (eks. Duffy "Rockferry"), mens 12-15 dB (Alison Krauss "A Hundred Miles or More: A Collection") kan gå bra. Når peakmetrene (nærmest) konstant står og banker mot toppgrensen 0 dBFS (eks. i hvert fall noen spor på Duffy "Rockferry") blir det slitsomt. Det er dog mulig at det er noen andre faktorer (ved musikken?) som også spiller inn. Jeg har ennå ikke (helt) funnet ut av dét.

    Det er også mulig at lite dynamisk spenn er spesielt slitsomt via hodetelefon og (noe) mer tolererbart via høyttalere.

    De som liker eldre populærmusikk, f.eks. fra 1960-tallet bør også være oppmerksomme på at lydstyrkekrig eksisterte allerede da. Spesielt Motown var kjent for å mastre sine innspillinger slik at de passet til transistorradioer (med små høyttalere) og stod ut ift. andre sanger på radio og jukebokser.

    Wikipedia: Loudness war: History:
    History
    The practice of focusing on loudness in mastering can be traced back to the introduction of the compact disc itself but also existed to some extent when vinyl was the primary released recording medium and when 7" singles were played on jukebox machines in clubs and bars. Jukeboxes were often set to a pre-determined level by the bar owner, yet any record that was mastered "hotter" than the others before or after it would gain the attention of the crowd. The song would stand out. Many record companies would print compilation records, and when artists and producers found their song was quieter than others on the compilation, they would insist that their song be remastered to be competitive. Also, many Motown records pushed the limits of how loud records could be made; according to one of their engineers, they were "notorious for cutting some of the hottest 45s in the industry." [...]
    Noen MasVis-analyseeksempler fra mitt eget CD-arkiv rippet til FLAC:

    Duffy "Rockferry", 2008:
    Navn:      overview.gif
Visninger: 980
Størrelse: 19.9 Kb

    Alison Krauss "A Hundred Miles or More: A Collection", 2007:
    Navn:      overview.jpg
Visninger: 1163
Størrelse: 153.0 Kb

    Supertramp "The Very Best Of Supertramp", 1990:
    Navn:      overview.jpg
Visninger: 985
Størrelse: 151.5 Kb

    Take 6 "Take 6", 1988:
    Legg merke til variasjonen selv om dette er a cappella.
    Navn:      overview.gif
Visninger: 1005
Størrelse: 17.1 Kb

    John McLaughlin, Al di Meola, Paco de Lucia "Friday Night in San Francisco", 1981 (fra tidlig CD som kun oppgir opprinnelig albumutgivelsesår):
    Navn:      overview.gif
Visninger: 1028
Størrelse: 12.9 Kb

    Roxette "Look Sharp!", (liste(topp)pop) fra 1988:
    Navn:      overview.gif
Visninger: 947
Størrelse: 29.2 Kb

    Janis Joplin "Pearl", 1971 (fra tidlig CD som kun oppgir opprinnelig albumutgivelsesår):
    Navn:      overview.gif
Visninger: 1029
Størrelse: 22.0 Kb
    Løsøreoversikt. Jeg lytter med høyst moderate lydstyrkenivåer.
    Subjektiv observasjon vs. forsøk etter anerkjente vitenskapelige prinsipper.
    Standardforbehold: Meg, mine ører, min smak, på den aktuelle dag, i det aktuelle system, med den aktuelle musikk, ...

  19. #19
    Hifi Freak ardilla's Avatar
    Ble medlem
    Dec 2009
    Sted
    OSLO
    Innlegg
    4,256
    Tagget i
    0 Innlegg
    Album
    1
    Torget
    1
    Sitat Sitat fra MatsGyver Se Innlegg
    En veldig lettforklart video som viser hva loudnesswar er, og hvordan det påvirker musikken i dag.

    05:10 (04:28-05:40) Forklarer han etter min mening hvorfor Sennheiser HD800 oppleves av mange som fatigueing. Og det er ikke på grunn av høye treble toner, men på grunn av dagens musikk som mangler dynamic range. Det er ikke treble frekvensen i Sennheiser HD800 som oppleves som oppleves som fatigueing, men distortion og clipping av det digitale lydsignalet som er skjult i lydbildet bak musikken. Distortion er en forferdelig lyd, og de ferreste tåler lange lyttetimer med distortion uten å føle fatigue. HD800 er kjent for å være veldig avslørende på dårlige opptak, og den vil naturligvis også avsløre clipping og distortion som andre mindre velkonstruerte hodetelefoner ikke plukker opp.
    Ang HD800 - jeg tipper det muligens er mer korrekt å si at D800 har en tonal balanse som fremhever heller enn kamuflerer forvregning....

  20. #20
    Hifi Freak CDWMcInSpots's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2010
    Sted
    Bergensregionen
    Innlegg
    7,551
    Tagget i
    0 Innlegg

    Sennheiser HD 800 (og HD 380 Pro)

    Jeg har tidligere ved flere anledninger skrevet om mine erfaringer med og observasjoner av Sennheiser HD 800 (og HD 380 Pro) med forskjellige hodetelefonforsterkere.

    Sennheiser HD 800 (og HD 380 Pro) kan avhengig av hodetelefonforsterker være:
    • Kjedelig, livløs og med lav emosjonell formidlingsevne
    • Engasjerende med høy tåvifte- og gåsehudfaktor

    Jeg vet så langt ikke hvilke underliggende faktorer som bidrar til dette, enn si om de helt eller delvis kan måles.

    Det er dog i dette tilfellet ikke et spørsmål om vesentlige forskjeller i hodetelefonforsterkerutgangsimpedans. AudioQuest DragonFly, Benchmark DAC1 HDR, EAR Yoshino HP4, Grace Design m903 og Lynx Hilo har alle lav utgangsimpedans (<= 2 ohm).
    Løsøreoversikt. Jeg lytter med høyst moderate lydstyrkenivåer.
    Subjektiv observasjon vs. forsøk etter anerkjente vitenskapelige prinsipper.
    Standardforbehold: Meg, mine ører, min smak, på den aktuelle dag, i det aktuelle system, med den aktuelle musikk, ...

Side 1 av 20 12311 ... SisteSiste

Tags for denne Tråden

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed