Ymserier - CDWMcInSpots' emner uten (en) tråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Trådens emne
    Dette er en tråd for ymse emner og innlegg jeg (plutselig) får lyst til å skrive om, men som (foreløbig) ikke har en (passende) tråd. Noen kan etterhvert få det, andre vil forbli trådløse. Det vil avhenge av omfang og lyst.

    Tanken er at trådmangel ikke skal være en skrivehindring når lysten melder seg, og at det senere skal være enklere å gjenfinne disse innleggene.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    A/B-tester (av digitale komponenter)

    The Absolute Sounds Steven Stone skrev 27.05.2013 i artikkelen "Room Bloom and A/B Tests" i Audiophile Review om A/B-tester (av digitale komponenter) og nødvendige forberedelser og prosedyrer for at de skal være robuste, repeterbare og meningsfulle.

    Han fremhever bl.a. fordelen med numerisk lydstyrkedisplay for pålitelig repeterbarhet. Det samme har jeg gjort ved flere anledninger.

    130858d1335557013-den-store-hodetelefontra-den-grace-design-m903_uttak_display_volum.jpg


    Eksempel: Grace Design m903
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    TRS-svitsj: Hosa SLW-333

    En TRS-svitsj kan være et nyttig hjelpemiddel ved sammenligning av hodetelefoner eller hodetelefonforsterkere.

    Hosa SLW-333_TRS-svitsj_hosa_slw333.jpg


    Hosa SLW-333
    Benytt kun én kanal (høyre eller venstre), koble hodetelefoner til "INPUT" og hodetelefonforsterkeruttaket til "OUTPUT". Den kan selvsagt også benyttes for å koble én hodetelefon ("OUTPUT") til flere hodetelefonforsterkere ("INPUT").
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    HiFi Delirium aka. Tweaks & Geeks

    En dokumentarfilm jeg (tror jeg) har sett på NRK for en del år siden.


    Et portrett av fire audiofile menn og en kvinne. Vi følger dem i jakten på den perfekte lydoplevelsen.
    Dokumentarfilm. Regi: Robert Næss. Produsent: Bastian Borg. Produsert av Graceland Film Company as
    Referansen lagres her for forenklet gjenfinnbarhet. Takk til JohnnyH.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Lydstyrkekrig (loudness war)

    Referanser til en del informasjon m.m. ang. lydstyrkekrig (loudness war).

    Opprinnelig publisert i Den store hodetelefontråden innlegg #7118. Kopi lagres her for forenklet gjenfinnbarhet.

    [HR][/HR]
    Apropos lydstyrkekrig (loudness war):

    Utdrag av skjermbilde med WiMP + Orban Loudness Meter:

    WiMP_Rickie Lee Jones_Easy Money.jpg
     
    Sist redigert:

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Virkelighetstrohet, nøytral, målinger, blindtest, subjektiv opplevelse, nytelse

    Nyttig informasjon. Sitat lagres her for forenklet gjenfinnbarhet.

    post #419 of 425 8/29/13 at 5:41pm
    • complin
    • 703 Posts. Joined 6/2006
    • Location: Oxford, United Kingdom
    [...]
    There is in most cases no absolute recorded sound as its usually manipulated in some way by the recording engineer to fit his subjective impression or brief of what needs to be reproduced.
    I would recommend anyone wanting to hold up a recording as being realistic to watch this facinating presentation by John Atkinson, Editor-in-Chief, Stereophile Magazine.
    He demonstrates that nothing is real and how the recording art affects what you think you hear
    [...]
    post #423 of 425 8/29/13 at 6:50pm
    • complin
    • 703 Posts. Joined 6/2006
    • Location: Oxford, United Kingdom

    Our own Tyll Herstens wrote an excellent article on this at Innerfidelity which is an excellent read "Beyond Neutral: Measurements, Blind Testing, Subjective Experience, and Personal Pleasure in Headphone Listening"


    We chat with Tyll Hertsen, editor of Innerfidelity.com, about the difference between objective measurements and subjective evaluations.
    Host: Scott Wilkinson
    Guest: Tyll Hertsens
    http://twit.tv/show/home-theater-geeks/116
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Søk i HFS

    Opprinnelig publisert i "GEEK: A New USB Awesomifier for Headphones" innlegg #33. Kopi lagres her for forenklet gjenfinnbarhet.

    [HR][/HR]
    [...]
    Tydeligvis, for den som vet hvor man skal lete. De av oss som ikke har funnet Hifisentralens søkemotor må betale straffeskatt ved å tilegne seg den samme kunnskapen på engelsk. :D
    [...]
    HFS' søk og søkemotor
    På den grå menylinjen over øverste innlegg finner man "Søk i Tråd". Menyen man får gir også mulighet for "Avansert søk". Tilsvarende finner man i toppen av en forumkategori (f.eks. Hodetelefoner) "Søk i forum".

    På den øverste blå menylinjen med "Hjem", "Forum", osv. finner man til høyre en tekstboks for søk. Rett under finner man et symbol som antagelig er et forstørrelsesglass/en lupe som leder til "Avansert søk".

    Avansert søk gir bl.a. mulighet for å søke etter innlegg skrevet av en bestemt bruker, tidsintervallbegrensning, trådstørrelsesbegrensning, søk i innleggstekst eller titler, søk i én eller flere avdelinger, vise resultater som tråder eller innlegg.

    HFS' Tag cloud er en rask og ofte god måte å finne relevante tråder. Den forutsetter at trådene har relevante tagger. Dét passer jeg på at trådene i hodetelefonkategorien har. På resten av HFS varierer dette mye.

    Google mot HFS
    Det er ikke alltid at HFS' søkemotor gir gode treff. Da kan man forsøke Google mot HFS.

    Benytt følgende parameter for å fortelle Google at du kun vil søke i HFS:
    • site:hifisentralen.no
    I tillegg kan en eller flere av følgende parametre være nyttige:
    • Angi (f.eks.) kategori:
      • inurl:hodetelefoner
    • Ord i trådtittel
      • intitle:beyerdynamic
    Eksempel:
    site:hifisentralen.no inurl:hodetelefoner intitle:beyerdynamic​
    site:hifisentralen.no inurl:hodetelefoner intitle:beyerdynamic Grace Design m903​

    I siste søkeeksempel leter Google etter "Grace Design m903" i tråder som gir treff i første søkeeksempel.

    Det er godt mulig at det finnes flere relevante googleparametre.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Bass i klassisk musikk

    Jeg bet meg merke i big_swiftys observasjoner og erfaringer ang. bass i klassisk musikk. Det han skrev gav gjenklang og spore til ettertanke og nye observasjoner som stadig understøtter det han skrev.

    [...] Klassisk er fint når man skal vurdere bassgjengivelse. Egentlig er det ikke så mye basstoner når man hører klassisk live. Jeg har mye live lytterfaring her, og vet at når bassen først kommer, er den dyp, kommer fort, og stikker fort av igjen :) [...]

    For kontekst:
    Utdraget er hentet fra et innlegg om Sennheiser HD 800:
    Mye interessant her! Jeg har hatt mye moro med 800 i det siste, særlig etter at de nå begynner å bli innspilte. Og, de har mer enn nok punch og smekk, drevet rett ut av McIntosh mcd1100. Bassen krevde litt tilvenning. Jeg tror det er snakk om hva slags musikk man liker. Klassisk er fint når man skal vurdere bassgjengivelse. Egentlig er det ikke så mye basstoner når man hører klassisk live. Jeg har mye live lytterfaring her, og vet at når bassen først kommer, er den dyp, kommer fort, og stikker fort av igjen :)

    Her er Sennheiserne uovertrufne IMO. Jeg har aldri hørt maken, selv i forhold til flere høyttalere jeg har hørt i mangehundretusenkronersklassen.

    Men, denne ufargede gjengivelsen gjør at når du spiller musikk med "unaturlig" bass (forsterket/manipulert), kan 800 virke litt "bassfattig" eller "mangle morofaktor". For meg har det vært veldig interessant å leke med dette, og har faktisk gitt meg mye å tenke på ift hvordan jeg lytter på musikk.

    Jeg er personlig helt uinteressert i det folk kaller nøytral eller korrekt lyd. Jeg vil suges inn i musikken og bli beveget av den. Det gjør 800-ene for meg nå. Det krevde lang innspilling og en smule tilvenning. Sitter og hører på "Min Modir" med Eivør nå, og det er bass, trøkk og følelser i massevis.

    I love my 800s !
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Klassisk musikk: Søk i Spotify og WiMP

    Råd og tips for søk etter klassisk musikk i Spotify og WiMP.

    Fra tråden "Klassisk på Spotify":
    Noen av tipsene virker kun for Spotify, mens andre også fungerer for WiMP.

    Søk/filter i søkeresultatliste Ctrl-F (i Windows) ser dessverre ikke ut til å virke i WiMP fordi det isteden ser ut til å starte et nytt søk. Jokertegn (i hvertfall *) virker.

    WiMP har støtte for import av Spotify-spillelister som beskrevet i "Import [og eksport] av spillelister WiMP".

    Tillegg 27.10.2013:
    [...] Akkurat nå er det Julie London "Around Midnight" fra WiMP. [...]

    WiMP
    Min WiMP ble oppgradert i dag, men oppførselen er fremdeles noe underlig. Når jeg går inn på artisten Julie London, finner jeg ikke dette albumet i fanen "egne album", men hvis jeg søker på "Julie London Around Midnight", dukker det opp i søkeresultatene. Dette har jeg dessverre også observert tidligere med andre artister. Hvis man ikke finner et album i WiMP, bør man altså forsøke et søk med artist + albumtittel.
     
    Sist redigert:

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Om det bare er for eksperimentets skyld burde nok mange burde ta seg en tur på klassisk konsert i en god hall og gjerne prøve å sitte langt fremme kontra langt bak i salen og høre uforsterkete akustiske instrumenter og hvordan rommet spiller inn. Det kan være nyttig til å korrigere endel oppfatninger om hifi. Bassen er jo der i klassisk også, og den er mer klangfull pga at bassene vanligvis strykes og har en rik akustisk klang. Derfor er det viktig med hodetelefoner makter å gi bassen tone og innhold, ikke bare anslag og dump. Det synes jeg rent subjektivt at HD800 gjør. Den litt fremtrendende diskanten er derimot noe som er helt fraværende i levende klassisk musikk, så der har HD800 en svakhet. Jeg tror dette først og fremst avhjelpes ved å bruke en god kilde, og helst vinyl.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Nyttig tråd dette, med presise påminnelser, linker og opplistinger.
    Noen hadde jeg glemt, andre var nye/ukjente.

    Og så klarer jeg ikke la være å fremdeles gruble over det nicket, CDWMcInSpots. Blir nervøs av å skrive det, så vanskelig.
    En gang trodde jeg at jeg skulle finne ut av det, eller at det kom til å bli avslørt for oss, jeg hadde snøring på et par bokstaver der, men måtte gi opp. Så sluttet jeg å lure men nå kommer det tilbake med full styrke. Beundringsverdig hvordan det ennå ikke har blitt avslørt. Eller har jeg gått glipp av noe? Et mysterium, intet mindre.
    (ikke ta det som en bønn om avsløring, jeg liker gåter som blir hengende lenge)
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Ikke en sjalabaistråd

    [...]
    PS jeg har lenge latt vær å poste i denne tråden da jeg jar sett på den som CDWMcInSpots personlige oppsamlings tråd, for emner som ikke har en tråd eller som trenger lett gjenfinnbarhet, har jeg opp fatte dette korrekt?
    Ja, det har du. Foreløbig ser jeg den plutselige annenmannsaktiviteten litt an, men gjenfinnbarhet og signal-støyforhold kan lide hvis det utarter.

    Den er uansett ikke ment som en sjalabaistråd.

    Tillegg:
    Noen innlegg er flyttet til tråden "Objektiv vs Subjektiv". Første og siste flyttede innlegg.
     
    Sist redigert:

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Subjektiv observasjon vs. forsøk etter anerkjente vitenskapelige prinsipper

    Opprinnelig publisert i "Den store hodetelefontråden" innlegg #3426. Kopi lagres her for forenklet gjenfinnbarhet.

    [HR][/HR]
    johnnygrandis skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Nei det ene utelukker ikke det andre. All respekt for de som har mulighet og dokumentere slik flere gjør, det er en fornøyelse å lese. Samtidlig bør det være rom for de subjektive vurderingene uten at de skal sables ned som verdiløse der andre kan nærmest "garantere" for hvor feil de er.
    Det er jeg helt enig i.

    Ofte er man kanskje heller ikke så veldig uenige. Det bare ser slik ut p.g.a. noen ordvalg og andres senere lesning av dem.

    Det kan dog være greit å huske på og erkjenne at et korrekt gjennomført forsøk etter anerkjente vitenskapelige prinsipper som er relevante for det aktuelle forsøk og problem (man må selvsagt benytte korrekt verktøy til oppgaven) har større tyngde enn rene subjektive observasjoner, uansett hvor erfaren, flink og oppegående observatøren er. Dette gjør ikke subjektive observasjoner meningsløse slik enkelte hevder, men det kan som jeg skrev være bra å ha flere for å veie opp for usikkerheten. Hvis man f.eks. har tilgang til 20 garantert uavhengige subjektive observasjoner, der alle eller de fleste peker i samme retning, er dette selvsagt neppe verdiløst. Problemet her er selvsagt "garantert uavhengige".

    Man må også huske på at de fleste av oss har hifi som hobby, og gjerne heller ikke har et yrkesfag som er nært knyttet til hifi, elektronikk, akustikk eller musikk. De fleste vil hverken disponere relevant måleutstyr av god kvalitet eller ha forutsetning for å bruke det. Forsøk etter anerkjente vitenskapelige prinsipper er dessuten ofte tidkrevende. De er også slitsomme for deltagerne hvis man benytter menneskelige observatører, typisk i lyttetester. Kabeltesten på AVforum.no fra en tid tilbake viste dette.

    Forsøk etter anerkjente vitenskapelige prinsipper medfører også behov for, kunnskap om og ferdigheter i analyse og (for)tolkning av forsøksresultater. Det er langt fra tilstrekkelig å gjennomføre målinger som gir en masse tall. Måleresultatene må analyseres, (for)tolkes og settes i sammenheng med anerkjent kunnskap og det praktiske formål. Man skal i tillegg være i stand til å evaluere målemetoder og resultater slik MacedonianHero gjorde for InnerFidelity. Vitenskapsfolk skal alltid være kritiske til seg selv, sine metoder og sine resultater. Dette er en forutsetning for å oppnå gode resultater.

    Enkelte fremstiller det som om det er aldri så enkelt å gjennomføre gode objektive forsøk. Det er det sjelden. Følgende er vel nærmest et heldig unntak:

    CDWMcInSpots skrev:
    [...]
    Noe av det som er enklest å gjennomføre er ovennevnte ABX-test med foobar2000 og ABX Comparator for f.eks. å sammenligne høyoppløst vs. standardoppløst og standardoppløst vs. tapskomprimert med ulike bitrater. Dette kan man gjennomføre helt alene. Det er dessverre ellers ofte vanskelig med ABX-tester.
    Vi skal allikevel ha det i mente og prøve, i hvert fall et stykke på vei. Det er f.eks. nyttig å spørre seg selv om man akkurat nå er objektiv, eller om det kanskje er en fare for at man er (litt) forutinntatt. Bare det å være obs på dette hjelper (ref. selvkritiske vitenskapsfolk). Man har som regel hverken ressurser, tid eller endog lyst (fordi det ofte er tidkrevende, slitsomt og gjerne kjedelig) til å gjennomføre et forsøk etter anerkjente vitenskapelige prinsipper, men man kan gjerne annamme noe av det. Det er f.eks. gjerne bedre med en ikke-blind AB-test á 1-2 timer enn "jeg hørte A for to måneder siden i et annet lokale og har nå hørt på B hos meg selv. B er bedre enn A." ardillas forsøk beskrevet i svar #3407 er et godt og ganske ambisiøst eksempel på dette.

    En dobbelblind ABX-test eller en kasus-kontrollstudie er gjerne bedre, men som ovennevnt ofte ikke realistisk innenfor våre rammer.

    Det beste må ikke bli det godes fiende. Noen har (mer enn) en tendens til å kaste ut barnet med badevannet. Deres idealer er så høye at gode hjelpemidler og verktøy forkastes. Det er dumt.

    [HR][/HR]
    Tilbakemeldinger:
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Observasjoner, erfaringer og tanker

    Opprinnelig publisert i "Hvordan går du frem når du lytter etter ulikheter mellom head-fi-komponenter?" innlegg #12. Kopi lagres her for forenklet gjenfinnbarhet.

    [HR][/HR]
    Musikken er viktigst
    Jeg er uten videre enig med de som skriver at musikken er viktigst. Hifi er et verktøy/middel, ikke målet.

    Øke sjansen for en god opplevelse
    God hifi kan dog øke sjansen for en god opplevelse. Noe utstyr har f.eks. høyere gåsehudfaktor enn annet, og bidrar dermed til økt sjanse for gode opplevelser.

    [...] Men så er det det med å ha musikken i fokus da.. den virkelig gode musikken kan man faktisk høre på uansett in my very humble opinion. Den dagen jeg ikke klarer å høre på favorittlåtene mine via et hvilket som helst anlegg.. DA ville jeg spurt meg selv om hva som egentlig er hobbyen min :) (musikk eller hi-fi) og jeg mener jo BESTEMT disse to går an å kombinere :confused: ) og i VERSTE fall, var det musikken som funker bedre "allround" som ville vunnet.[...]
    Jeg har forskjellige løsninger rundt om i min bolig avhengig av bl.a. rommets formål, min musikkbruksfrekvens i rommet og hva det er praktisk mulig å få til. Dette medfører bl.a. at ikke alle løsningene går like dypt, og at det ikke er alle fonogrammer som fungerer like godt i alle rom. Jeg velger dermed til en viss grad musikk også etter rommet, og kan få gåsehud eller trampe takten i de fleste når det klaffer.

    [...]
    [...]
    Et lite apropos:
    Helgen for vel en uke siden: STAX SR-009 + STAX SRM-007t matet av foobar2000 + Grace Design m903, Bangles "Walking Down Your Street". Det ble (helt uventet) både gåsehud, "toe tapping", "head bopping" og mere til, og mot normalt var det faktisk også repeterbart.
    Jeg tror jeg synes at dette egentlig forteller ganske mye. En litt tilfeldig valgt, rockete popsang fra et litt tilfeldig valgt, rockete popband som jeg tilfeldigvis har rippet og lagret på min PC. Dette var altså ikke (egentlig) snakk om en ofte brukt testsang som jeg vet trigger A, B og C osv.
    [...]
    [...]
    Det finnes andre typer engasjement enn "engasjeres mot en "analyserende" lytting", f.eks. lytting som medfører gåsehud, "toe tapping", "head bopping", dansing eller annen kroppslig bevegelse. Man kan også nærmest kroe seg i ren godfølelse.
    Mer enn "fot"
    Jeg oppfatter enkeltes ensidige fokus på "fot" som i beste fall nettopp ensidig, men egentlig ganske galt. Noen typer musikk har bevegelsesfremmende elementer (f.eks. Aretha Franklins "Think"), og de kan godt utløse langt mer enn kun litt bevegelse av stortå eller fot. Andre typer musikk har som ovennevnt, helt andre egenskaper som påvirker helt andre sider ved lytteren. De kan f.eks. gi gåsehud. Det er ikke nødvendigvis slik at man tramper takten til denne typen musikk.

    Jeg har bl.a. skrevet om dette i forbindelse med Sennheiser HD 800 (og HD 380 Pro) i "Tilknappet og emosjonelt handikappet?" og en del påfølgende innlegg der jeg bl.a. stilte spørsmålet "Er Sennheiser HD 800 emosjonelt handikappet?".

    Testing og sammenligning kan være lite lystbetont
    Jeg er uten videre enig med Morpheus og Loevhagen i at testing og sammenligning av utstyr kan være lite lystbetont. Det er tvert i mot ofte ganske kjedelig arbeid, og mer et nødvendig onde.

    Modningsmetoden
    Dermed er (varianter av) Loevhagens metode ofte fristende. Man lytter på musikk, og litt om senn dannes et inntrykk, ofte som et resultat av en (tildels halv- og ubevisst) modningsprosess.

    Testmusikk og lyttenotater
    Har bare gjort 1 test av utstyr, og der tok jeg sanger jeg var godt kjent med. Så hørt jeg på samme låta alt fra 5-10 ganger om og om igjen med en dac mens jeg gjorde notater igjennom hele låta av typen "30 sekunder, nydelig vokal, kan høre pusten mot mikrofonen" osv så jeg kunne sammenligne spesifike momenter i musikken mot neste dac, og ikke bare gå ut i fra hukommelsen. Og når jeg byttet sang så spilte jeg neste runde med utstyret i en annen rekkefølge enn første sangen, så jeg ikke skulle havne i fella og innbille meg ting fordi jeg hadde fått ett lite inntrykk av hvordan dac'ene låt (selgfølgelig er hegel hd20 mørkest, zodiac mest detaljer osv osv)

    For min egen del fungerte det bra, og gav meg noen a-ha opplevelser (og da mener jeg ikke at jeg ble overrasket over hvor bra "take on me" plutselig låt).
    Jeg har tidligere gjort noe lignende. Jeg anskaffet en verktøykasse som rommet én rad med CDer og kunne medbringes ved demo. Etterhvert hadde jeg ganske omfattende lyttenotater for en del av sangene med forskjellig utstyr. Jeg har skrevet om denne testkassen i en annen tråd (#15 og #17).

    Dette er ganske tidkrevende, men slike notater er bl.a. fint når man har behov for å sammenligne over tid. Det er dessuten fint og gjerne tidsbesparende å ha notert rimelig presist hva ulike sanger/musikkstykker kan bidra til å belyse. Se f.eks. innlegget "Vokalartefakter". Enda bedre vil det være å forsøke å systematisere dette i musikkfiltagger. En database kan også helt sikkert være til hjelp.

    Velkent vs. "ny" musikk
    Velkjent musikk er som regel nyttig, men man skal heller ikke kimse av å variere litt. En ny sang kan plutselig avsløre noe man ikke hadde oppdaget tidligere. Dessuten er musikalsk variasjon bra for trivselen, og bidrar til å redusere ovennevnte testtraurighet.

    Lydstyrkematching
    Det er som dere allerede har vært innom, velkjent at man kan bli helt eller delvis lurt av ulik lydstyrke som bl.a. kan variere mellom innspillinger, kilders utgangsnivå, hodetelefonforsterkeres gain, hodetelefoners sensitivitet og impedansematching mellom hodetelefon og hodetelefonforsterker.

    Jeg har tidligere i innlegget "Lydstyrke: Tallene(s tale)" beskrevet hvordan man kan nivellere lydstyrke for ulike hodetelefoner og komponenter vha. en testtone. Dette er mye lettere å få til og ikke minst repeterbart med en lydvoluminnstilling tilknyttet et talldisplay som på f.eks. Grace Design m90[23] og McIntosh MCD500.

    Replaygain
    Innspillingenes store variasjon kan man enkelt nivellere ved å benytte replaygain (Hydrogenaudio). For testlytting foretrekker jeg gjerne innstillingen "track" både fordi jeg ofte hører (deler av) enkeltspor og fordi lydstyrken kan variere mye mellom sporene på en del fonogrammer uten at det nødvendigvis er en god kunstnerisk grunn til det (ref. samlealbumenes forunderlige verden).

    Dagsform
    Det er gode grunner for min signaturs standardforbehold:
    Standardforbehold: Meg, mine ører, min smak, på den aktuelle dag, i det aktuelle system, med den aktuelle musikk, ...
    Jeg er altså uten videre enig med johhnygrandis, ardilla et al i at dagsformen er viktig og kan gjøre store utslag. Noen ganger fungerer intet, andre alt, og atter andre noe. Dette gjelder utstyr, musikk og kombinasjoner av dette.

    Det er dager da jeg tror jeg ønsker å høre musikk, starter med noe - virker ikke, forsøker raskt noe annet - virker ikke, ..., gir opp og begynner med noe annet, f.eks. å lese.

    Tilsvarende har det vært ved testlytting. En dag er det noe som ikke lyder bra. Noen dager senere dobbelsjekker jeg, og da er den negative opplevelsen jeg hadde ikke repeterbar, tvert i mot lyder det (riktig) bra.

    Subjektiv observasjon vs. forsøk etter anerkjente vitenskapelige prinsipper
    Se gjerne også "Subjektiv observasjon vs. forsøk etter anerkjente vitenskapelige prinsipper".
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Lydstyrke, frekvensrespons (og gain)

    Utdrag fra et innlegg jeg skrev i en annen tråd:

    1000px-Lindos1.svg.jpg


    Hvilke lydstyrkenivåer regner du med å benytte? Det kan ha betydning for dine valg fordi den menneskelige hørsels følsomhet varierer med lydens frekvens og styrke (se figur ovenfor).

    En hodetelefon med U-signatur (ganske mye bass og diskant i forhold til mellomtone) vil gjerne være fin for høyst moderate lydstyrkenivåer fordi den nærmest har innebygd loudnesskompensasjon, men kanskje mer problematisk ved høye lydstyrkenivåer. Jeg lytter med høyst moderate lydstyrkenivåer, og tror dette fenomenet er noe av grunnen til at jeg liker min Denon AH-D7000 og oppfatter den som rimelig nøytral, mens andre mener den har for mye bass. Tilsvarende synes jeg og ganske mange andre at AKG K 701 og flere andre AKG er ganske slanke/lette i bunnen, mens andre synes de er helt fine.

    Hvis du lytter med høyst moderate lydstyrkenivåer, må du passe på at hodetelefonforsterkeren ikke har for mye gain. Dette er ofte et problem for meg. Gainjustering på hodetelefonforsterkeren er etter min mening en stor fordel.

    [...]
    ..
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Hvorfor har instrumenter forskjellig klang?

    JohnnyH minte oss nettopp på følgende:

    Denne er faktisk verdt å se, selv om den er for barn. Men vi er jo alle barn. Det er noen herlige slow-foreward bilder av kontrabasstrnger som vibrerer.

    Link: [URL]http://tv.nrksuper.no/serie/newton/dmpv74000613/17-02-2013
    [/URL]
    NRK Newton den 17. februar 2013: Selda besøker Oslo Filharmoniske Orkester for å finne ut hvordan lydene lages i de ulike instrumentene, og hvordan slike lyder blir til musikk. Hvorfor er det lett å høre forskjell på en trompet og en fiolin
    ^
    Mycket bra! Jeg slutter meg til ardillas anbefaling. Det er vel anvendte minutter.

    Delen vi er interessert i er straks etter innledningen, og frem til litt før midten. Den viser bl.a. visuelt at lydbølgene fra en fiolin, trompet, fagott og pauker er forskjellige.
    Har sett dette sammen med sønnen min flere ganger. Som trompetist lærte jeg noe av å se dette innslaget. Anbefales.. :)
    Fine tråder dere (headfi-gruppen) lager. Hadde HFS generelt hatt like høyt kvalitet, kunnskapsnivå og diskusjonstone som dere har hadde det vært et helt annet forum.
    Takk for mange fine tråder og innlegg!
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Musikk vs. et teknisk perspektiv

    Jeg har skrevet det før. Musikken er viktigst. Hifi er kun et verktøy.

    Informasjon som muligens kan forebygge misforståelser:

    [...]

    CDWMcInSpots vs. et teknisk perspektiv
    Dagens overraskelse?

    Vi er forskjellige. Når jeg tenker på musikk(gjengivelse), tenker jeg ikke på herz, ei heller mellomtone, midbass, osv., osv. Slike tekniske begreper er ganske fremmede for meg i musikksammenheng. Jeg glemmer de fleste av dem like etter at jeg sist leste om dem, og noen har jeg aldri fått taket på, antagelig fordi de ikke oppleves som så veldig relevante for måten jeg forholder meg til musikk på. Jeg spiller ikke et fonogram for å "nyte midbassen". Jeg vil heller være med Rufus Thomas "Walking the dog" og Lyle Lovett på båttur.

    Det er mulig at dette skyldes at jeg tidligere selv har spilt. Da tenker man toner, oktaver, klanger, akkorder, passasjer, musikalske temaer, instrumenter, arrangementer, osv., osv. Som lytter er jeg i tillegg opptatt av virkningen. Jeg er f.eks. opptatt av virkningen musikken har på meg, og skriver derfor ofte om forskjellige typer engasjement (inkl. tåvifte- og gåsehudfaktor). Troverdighet er også et relevant aspekt. Høres dette (virkelig) ut som en symbal?
    Tillegg:

    MaKi skrev:
    Hadde en litt artig opplevelse i helgen. Det ble en ganske sen kveld med en bekjent som er like interessert i musikk som vi er i hifi. Han brukte litt andre begreper enn oss, samtidig som mye av det var gjenkjennelig og veldig anvendelig, også for oss. Men, det kokte ned til at man med hans uttrykk umulig kunne fokusere på hifi-ishe begreper som bredde, luft osv, men kun anleggets musikalske evner. Han snakket mer om lyriske evner, varme, samspill, lekenhet, gode på flere sjangre, atmosfærisk, glød, nerve, osv osv. Som å høre beskrivelsen av et godt allround-anlegg med rør ett eller flere sted i kjeden ;)
    Dette gav gjenklang hos meg. Jeg tenker også i helt andre begreper enn midbass osv.


     
    Sist redigert:

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Nettradio

    Opprinnelig publisert i "Fremtiden til DAB Radio" innlegg #67. Kopi lagres her for forenklet gjenfinnbarhet inntil vi oppretter en god nettradiotråd.

    [HR][/HR]
    FM-stengningsvedtaket er ikke bundet til DAB, men digitalradio. Reklamen er vel heller ikke DAB-ensporet(?)

    Jeg har ved flere anledninger hørt og lest de ansvarlige si noe á la at DAB(+) er for mobile formål som bil- og reiseradioer.

    Nettradio
    Til (seriøs) hjemmelytting, og spesielt i et godt stereoanlegg, anbefaler man nettradio.

    Nettradio med anstendig bitrate og dynamikk er en god anbefaling av et meget godt tilbud. Jeg er glad i radio. Da jeg kjøpte nytt stereoanlegg rundt 2009 var planen å kjøpe en god tuner med FM, DAB+ og nettradio. Heldigvis (sett i ettertid) var tilbudet av slike tunere noe magert den gang, og det var enda lengre mellom produktomtalene. Jeg hadde noen Squeezeboxer, og fant ut at jeg i ventetiden kunne benytte dem som/med nettradio. Deretter fant jeg noen kanaler. Umiddelbar suksess!

    Etterhvert leste jeg litt på HFS og fant først Ulf-Bs nettradiokanalanbefalinger og siden hans nettradioerfaringer. Han overbeviste meg om at mine tunerplaner kunne skrinlegges, og det har jeg levd meget godt med.

    side 2 i tråden "Lydkvalitet på DAB og FM?" finner man en del innlegg om nettradio skrevet av Ulf-B og meg. Det begynner med innlegg #26.

    Nyttige verktøy
    • VLC Media Player er nyttig for å sjekke nettradiokanal-URLer og finne underliggende URL, kodek og bitrate
    • Orban Loudness Meter er meget fin for en rask visuell og tallbasert kontroll av enhver lydkilde som kan avspilles på Windows eller OS X inkl. WiMP, Spotify, nettradio, nett-TV, YouTube, osv. osv.
    Nettradiokanaler
    Noen større leverandører:
    Noen nettradiokanaler jeg har hørt en god del på:
    Klassisk (og muligens noe jazz/annet):
    Jazz:
    [HR][/HR]
    Oppfølgingsinnlegg som svar på respons:

    F.eks. JazzWyoming i 256 kbps mp3 kan rett og slett lyde flott via mitt stueoppsett med Logitech Transporter, McIntosh MA7000 og KEF Reference 201/2.

    De samme regler gjelder her som for fonogrammer:
    • God musikk (kunstnerisk innhold)
    • Godt opptaks- og produksjonshåndverk
    • God dynamikk
    • Godt radiohåndverk uten overdreven prosessering
    • Anstendig bitrate (ift. kodeken)
    Vær oppmerksom på at mange nettradiokanaler sendes med flere ulike bitrater. Man bør velge den høyeste man oppnår stabil drift med.

    Hvis man kun benytter Squeezeboxens egen meny for å finne radiokanaler, er det gjerne litt tilfeldig hvilken bitrate man oppnår. Jeg har bedre erfaring med å finne den beste utgaven via verdensveven. Ditto gjelder formodentlig Sonos m.fl.

    • VLC Media Player er nyttig for å sjekke nettradiokanal-URLer og finne underliggende URL, kodek og bitrate
    Det finnes en rekke radiotjenester, f.eks. vTuner, SHOUTcast, TuneIn og Live365. Dette er typisk tjenester som lenker til nettradiokanaler fra mange leverandører. Disse tjenestene kan være fine for å finne interessante kanaler, men det er ikke nødvendig å benytte deres omvei-URL når man har funnet en kanal man liker. Det kan da være gunstig å finne den underliggende direkte-URLen til nettradiokanalen. Hvis man besøker nettradiokanalens vevside, vil man ofte finne flere ulike bitrater og kanskje kodeker, samt andre interessante kanaler fra samme radioleverandør.
     
    Sist redigert:

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Lydstyrkenivå, -mætsjing og -nivellering, samt lydnivåmåling

    Lydstyrkenivå
    Jeg tror at benyttet lydstyrkenivå har stor betydning for vår lytteopplevelse av flere grunner inkl:
    Målinger kan f.eks. avdekke problemer som først blir et reelt problem over en viss lydstyrke. Vi som holder oss under den, opplever dermed ikke problemet.

    Se også innlegget "Lydstyrke, frekvensrespons (og gain)".

    Lydstyrkemætsjing og -nivellering
    Det er velkjent at man kan bli helt eller delvis lurt av ulik lydstyrke som bl.a. kan variere mellom innspillinger, kilders utgangsnivå, hodetelefonforsterkeres gain, hodetelefoners sensitivitet og impedansemætsjing mellom hodetelefon og hodetelefonforsterker.

    Jeg har tidligere i innlegget "Lydstyrke: Tallene(s tale)" beskrevet hvordan man kan nivellere lydstyrke for ulike hodetelefoner og komponenter vha. en testtone. Dette er mye lettere å få til og ikke minst repeterbart med en lydvoluminnstilling tilknyttet et talldisplay som på f.eks. Grace Design m90[23] og McIntosh MCD500.

    Enda bedre blir det hvis man benytter lydnivåmåling.

    Lydnivåmåling
    Denne metoden er i hvert fall tilstrekkelig presis til at den kan benyttes til lydstyrkenivellering ved sammenligning av hodetelefoner og/eller hodetelefonforsterkere.

    200773d1369336378-basshead-hodetelefoner-fostex-audeze-ultrasone-med-spilleliste-cd-r-skive_head.jpg


    200774d1369336378-basshead-hodetelefoner-fostex-audeze-ultrasone-med-spilleliste-pappskive_strik.jpg



    Innlegget er basert på informasjon fra flere tidligere publiserte innlegg.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Komplette hodetelefonsystemer for forskjellige formål

    Opprinnelig publisert i "Ultrasone Edition og Signature" innlegg #20. Kopi lagres her for forenklet gjenfinnbarhet.

    Jeg har nevnt Andy Schaubs artikkel ved flere anledninger. Den inneholder en rekke forslag til hodetelefonoppsett(/-anlegg) inkl. flere til reisebruk.

    [HR][/HR]
    Positive Feedback ISSUE 53 january/february 2011 "The Headphone/Headphone Amp Roundup: A Humorous Pavin (*)" av Andy Schaub er en ganske interessant artikkel.

    Schaub har satt sammen en del komplette hodetelefonsystemer for forskjellige formål inkl. kilde, hodetelefonforsterker, hodetelefon og kabler.
    All of these comments about randomly assembling components leads to a point, specifically that what I'm reviewing here are headphone listening systems, not just individual components, often with a suggested source player as well; and I plan to organize things with a title like a menu in a restaurant, sort of like Frank's Sandwich Shop—now long gone—in my hometown that had the best submarine sandwich I've ever had, called "The Cold Cut Special" or the vegetarian version called "The Cold Cut Special Without Meat Plus Extra Cheese", literally. So, in no particular order:
    Han presenterer og beskriver så følgende hodetelefonsystemer med sammenligninger. Ultrasone Edition 8 inngår i to av systemene og beyerdynamic T 5 p, som er en naturlig konkurrent for en del bruksområder, i tre.


    [HR][/HR]
    The Classic
    • Ray Samuels HR-2 Headphone Amp
    • Sennheiser HD650's
    • Moon Audio Blue Dragon Cable
    The Executive/Executive Audiophile Deluxe
    • 11" Apple MacBook Air
    • ITunes using AAC or Apple Lossless files governed by Amarra Junior 2.1
    • Moon Audio Silver Dragon Ultrasone Edition 8's going straight into the MacBook Air with the rhodium-plated right-angle mini-plug
    or
    • ALO (Audio Line Out) custom built mini-B USB cable
    • Ray Samuels Predator (in "clear" or aluminum)
    • Beyerdynamic Tesla T5p's with stock cable
    The Transatlantic
    Version 1 (for accuracy):
    • 64GB iPod Touch
    • Whiplash Audio Right Angle TWag Micro LOD
    • Ray Samuels Protector balanced portable headphone amp
    • JH Audio JH 13 Pro's connected to the Protector by the Whiplash Audio 48" TWag Protector Replacement Cable for the JH 13/16 Pro's
    Version 2 (for lushness), nicknamed The Transpacific:
    • 64GB iPod Touch
    • Moon Audio Silver Dragon IEM LOD
    • Ray Samuels Protector balanced portable headphone amp
    • JH Audio JH 16 Pro's connected to the Protector by the 4-foot (also 48") Moon Audio Silver Dragon IEM Protector Cable for the JH 13/16 Pro's
    The Night Stalker
    • Black 160GB iPod Classic
    • ALO (Audio Line Out) LOD
    • Black Ray Samuels SR-71A
    • Beyerdynamic Tesla T5p's with stock cable
    The Reference
    My office stereo system feeding …
    • Blossom Blo-0299 Balanced Headphone Amp with Welborne Labs Upgraded Power Supply and Moon Audio Silver Dragon interconnect cable
    • Sennheiser HD800's with Moon Audio Silver Dragon balanced headphone cable using Neutrik XLR's
    or
    • Same arrangement as above with Whiplash Audio TWag V2 balanced HD800 cable
    The Ultimate
    My main stereo system with an all-silver loom power cable system feeding …
    • Slightly tweaked Triode Audio Corporation TRV-84HD 6BQ5 single ended stereo headphone integrated amplifier
    • Heavily modified AKG K701's using Audio Note AN-SPx speaker cable and a Furutech FP-704(G) stereo phone plug
    The Seasoned Traveler
    • Silver (not that it really matters) 160GB Apple iPod Classic with mostly Apple Lossless files
    • ALO Triple Pipe LOD
    • ALO Rx Portable Headphone Amplifier with digital volume control
    • Moon Audio Silver Dragon modified Ultrasone Edition 8's with gold-plated mini plug
    The Honorable Mention
    • Apple 120GB iPod Classic
    • Moon Audio Silver Dragon LOD (terminated in RCA connectors)
    • Ray Samuels XP-7 Headphone Amp
    • Moon Audio Silver Dragon modified Grado RS-1's with gold-plated mini-plug (for direct attachment to computer) plus Grado mini plug to ¼" adapter
    The Camera Kit
    • Apple iPad (any version, but I use the 64GB Wi-Fi + 3G version)
    • Apple Camera Kit for the iPad
    • Locus Design Polestar mini-B USB cable
    • iBasso D4 Mamba DAC/headphone amp
    • Beyerdynamic Tesla T5p's with stock cable
    The Portable Listening Room
    • Apple 64GB iPod Touch
    • Whiplash Elite Micro Line out Dock (LOD) - Right Exit
    • Whiplash Elite TWag Protector Balanced Replacement Cable
    • Sennheiser HD650's
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Hodetelefonforsterker: God hodetelefondrift vs. kun tilstrekkelig høy lydstyrke

    Innledning
    Det dukker tidvis opp spørsmål om hva som er poenget med en hodetelefonforsterker utover å oppnå tilstrekkelig lydstyrke. Da er god drift av en hodetelefon og forskjeller mellom hodetelefonforsterkere (for en gitt hodetelefon) en del av temaet.

    Jeg og mange andre er overbevist om at en hodetelefon kan lyde meget forskjellig når den er godt, halvgodt og dårlig drevet. Mye av det man oppnår med god drift er oppfylling av (rimelig) objektive kriterier. Det blir rett og slett ikke bra uten.

    Når man har oppnådd god hodetelefondrift, kan mer subjektive ønsker oppfylles og danne prikken over i-en.

    Det er mulig at veldrevet vs. kun høy lydstyrke kan sammenlignes med forskjellen på skikkelig mellomgulvspust og "scream at the top of your lungs". Det første er viktig for sangere og blåseinstrumentmusikere. Det blir rett og slett ikke bra uten.

    Observasjoner og meninger

    Skylab i InnerFidelity
    The Concept
    [...]
    So, why do I need an external, stand-alone headphone amplifier? Because the fact also is that the built in headphone amps are likely going to be a significant compromise, given the size/space and power limitations they have to work with. A stand alone headphone amp has much more space to dedicate to better circuitry, and a more robust power supply, allowing both overall better controlled sound and, importantly for some headphones, the ability to provide considerably more output power to the headphone.

    The key is that amps need to deliver enough power for the headphone not to sound distorted at the musical peak—not the average volume. The purpose of a headphone amp is not to blast your ears into deafness! It's to have the sound you hear be cleaner and more controlled, especially during peaks. But you should always practice safe listening, and keep the volume at a very comfortable level.
    [...]
    Summing Up
    Lastly, by using higher quality components and power supplies, a dedicated headphone amp will provide better quality sound at ANY volume level. Remember, we are concerned here with having the PEAK output be clean and undistorted, and having the overall signal reproduced as cleanly as possible; it's not about the quantity of the signal, it's about the quality of the signal. A great headphone will sound good from just about any headphone jack, but it won't sound great without an equally worthy headphone amplifier.
    boomana
    http://www.head-fi.org/a/a-hopefully-helpful-headphone-buying-guide-for-newbies-by-boomana
    Sure, [portable amps] make your headphones louder, but loudness does not equal sound quality, which is the real purpose of amplification. A properly driven headphone sounds amazing at very low volumes.

    http://www.head-fi.org/t/464354/too...ans-with-bad-amps-or-no-amps/405#post_6299900
    I bought a Heed Canamp and a Darkvoice 336, [...] and what a difference! Not only was I able to get it way past volumes I would want, the sound quality drastically improved at normal, safe listening volumes, and I was suddenly noticing parts in the music (mostly in treble and bass) that I hadn't noticed before. I became aware of imaging, and a sense of where the instruments were placed in relationship to each other, an idea of "soundstage" and depth, etc. that were not present with other, less powerful amps. I had to turn both amps up to a certain volume (a wee bit loud, but not too loud) to hear the music like that, but it was wonderful when I did. I suddenly knew the benefit of more powerful amps with certain headphones.

    Jump forward about a year, and I got a SP Extreme Platinum, [...] I plug my K340s into it, and the bass is cleaner, tighter, and with a better sense of attack and decay. That jumped right out at me, but here's the kicker: I could turn the volume down to almost inaudible levels, and every bit of music was presented as fully as it had been with the Canamp and DV, but with those, I needed to have the volume borderline loud to hear it the same. And with the SP, at the same "normal" listening level as with the Heed and DV, the K340s had a more open sound, with much better separation of notes (e.g., can hear individual notes in tympani rolls, not just the roll) and sense of balance from bass to treble (heavier mid emphasis with the DV and Heed).

    That experience was the first to teach me that driving a headphone "well" had very little to do with volume. Volume was just one factor, and since that time, it's never been a deciding factor for me when choosing an amp, since most amps can produce adequate volume.
    [...]
    it's also alright to acknowledge that sufficient volume doesn't always equate with being well-driven.

    http://www.head-fi.org/t/464354/too...ans-with-bad-amps-or-no-amps/405#post_6300112
    1) If your headphones aren't capable of revealing differences, you won't hear them. Different headphones have different requirements.

    2) If you've never had the opportunity to hear a specific headphone with wide variety of amps and sources, not just one or two, you might not believe there are differences, even they exist; and just because a certain headphone doesn't reveal changes in amps or sources (there are many that don't), doesn't mean others won't.
    NwAvGuy
    THE PROBLEM: Put simply, a lot of headphones are not well suited for a lot of sources and vice-versa. There’s more involved than just using headphones with the right impedance. One of the most important things to consider is the sensitivity (efficiency) of the headphones.
    Noen informasjonskilder

     
    Sist redigert:

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Live Music Archive

    lma.jpg


    Mange HFSere vil kunne ha stor glede av Live Music Archive som er en del av Internet Archive. Det inneholder svært mange konsertopptak innen en rekke sjangre fremført av både meget kjente og langt mer ukjente musikere.

    Selv skrev jeg om det i innlegget "Cowboy Junkies + Live Music Archive = Sant" i tråden "Hva hører du mye på for tiden via ditt head-fi anlegg?".

    Jeg har funnet og tagget noen tråder om Live Music Archive.

    Mozilla Firefox + DownThemAll kan være et nyttig og arbeidsbesparende verktøy ved nedlasting fra Live Music Archive.
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    Har kvalitet på spdif noe å si?

    Jeg har googlet litt men ikke funnet et tilfredstillende svar så langt.

    Problemstilling: Vil spdif utgangen fra en PC ha noe å si for lyden når man bruker en ekstern DAK? Vil et bedre lydkort kunne gi bedre s/n forhold og laver jitter som vil gi bedre audiofile kvaliteter enn det som spdif utgangen på hovedkortet allerede gir når man bruker ekstern DAK? Eller har det ikke noe å si siden DAK'en re-klokker signalet selv?
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    S/PDIF, lydkort og DAKer

    Hvis jeg ikke har misforstått, er S/PDIF ikke en robust overføringsprotokoll. Den mangler vel bl.a. kontroll- og feilrettingsmekanismer.

    Jeg tror langtfra alle DAKer reklokker signalet, men noen gjør det og har dermed bedre forutsetninger for å være jitterimmune hvis DAKen selv har en god klokkekrets. Hvis jeg har forstått rett, reklokker Grace Design m903 (normalt) alle digitalsignaler den mottar. Lynx Hilo har også egen klokkekrets. Det samme må vel enhver asynkron USB-inngang ha, men den kan selvsagt være så där eller helt super.

    Datamaskininnebygde lydkort kan mangle en god klokkekrets med separate krystalloscillatorer for basisfrekvensene 44,1 og 48 kHz. Det er behov for begge for å unngå avrundingsfeil. Enklere datamaskinkretser benytter muligens prossoren el.l. som basisfrekvenskilde. Det kan også variere hvor godt de følger klokkesignalet.

    Elektrisk digitalsignaloverføring via RCA, BNC eller XLR kan også medføre transport av elektrisk støy fra datamaskinen. Noen DAKer har isolasjon mot slikt, og noen lydkort avgir lite støy. I andre tilfeller er det verre.

    Toslink (optisk) gir et galvanisk skille slik at man helt unngår overføring av elektrisk støy.

    Oppsummering
    Noen datamaskininnebygde lydkort kan ha mye jitter og/eller avgi mye elektrisk støy. Andre kan være riktig bra.

    Noen DAKer er meget immune mot jitter og isolerer godt mot elektrisk støy transportert sammen med det digitale signalet. Andre kan være meget følsomme.

    Audioutstyr laget for profesjonelle formål er ofte laget for å virke hver gang under høyst varierende forhold. De er derfor typisk robuste og immune. En del hifiprodukter er langt mer følsomme og kan dermed virke supert i én kombinasjon og være elendige i en annen. En analogi er tysk, svensk og japansk grundighet vs. italienske sportsbiler som kan være supre når de virker, men må tilbringe det meste av tiden på verksted.

    En ekstern DAK med galvanisk isolert, god asynkron USB-inngang (eller -konverter) vil i mange tilfeller være en god løsning. Den vil virke med mange ulike datamaskiner/operativsystemer og i all vesentlighet være immun mot datamaskinens innmat.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Stream deg selv: NRKbetas komplette guide til å utgi musikk

    "Stream deg selv: NRKbetas komplette guide til å utgi musikk" skrevet av Anders Hofseth og publisert 21.10.2013.

    Det er en jungel av muligheter om du vil ha musikken din ut på streamingtjenester. En ganske uoversiktlig sådan. Her er NRKbetas komplette guide til hvordan du får musikken din ut på Spotify, Wimp, iTunes osv osv
    [...]
    Guide to the Galaxy
    Da jeg begynte å forstå hvor uoversiktlig det er å skulle gjøre dette på egenhånd, lagde jeg en guide til andre i samme situasjon i samme slengen. Det er nemlig mange ting å huske på, mange ting å ta stilling til, og kanskje også noen feller det er like greit å hoppe over. Dermed får de av dere som er nye i gamet også en gjennomgang av trinnene foran punktet hvor lydfilene skal sjøsettes ut på internettet; vi tar for oss:
    • Innspilling
    • Miksing
    • Mastering
    • Rekkefølge
    • Albumgrafikk
    • Rettigheter
    • Valg av aggregatortjeneste
    • Prisforskjeller
    • Prosessen
    [...]
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Både norsk uttale og Grieg er vanskelig for utlendinger

    Opprinnelig publisert i "Ønskemusikk på messa i Horten" innlegg #69. Redigert kopi lagres her for forenklet gjenfinnbarhet.

    [HR][/HR]
    [...]


    • Solveigs sang - Anna Netrebko
    [...]
    Dét lugget.


    Norsk uttale er visstnok meget vanskelig hvis man ikke er født i Norge eller vokst opp her fra meget ung alder.

    Valerij Pavlovitsj Berkov som er/var professor i norsk ved universitetet i St. Petersburg, behersker en «femten-sytten» språk og er forfatter av Stor russisk-norsk ordbok og Stor norsk-russisk ordbok i utdrag fra aftenpostenartikkelen "Norsk er min skjebne":
    –Norsk vanskelig
    Men kjærligheten til det norske bleknet ikke av den grunn, og i over 50 år lærte han stadig nye studentkull å snakke norsk. Selv snakker han språket til perfeksjon.

    –Norsk er et av verdens vanskeligste språk å lære å snakke perfekt, sier han.

    –Er det?

    –Ja, på grunn av tonelag. Det er nesten umulig ikke å avsløre at du er utlending, uansett hvor riktig du snakker.
    Min egen erfaring er at nordmenn normalt avslører innvandrere og utlendinger på få sekunder. Hvis de er riktig gode, tar det ett til noen få minutter.

    Nordmenn bør derfor sannsynligvis holde seg til norske sangere når det skal synges på norsk.

    En kollega som spiller halvprofesjonelt, fortalte for en tid tilbake at utlendinger i norske ører kan ha problemer med Grieg. Det har noe med at de ikke har tak på elementer fra slåttetradisjonen. Han fortalte dette etter at vi hadde hørt en østeuropeisk klaverstudent spille noen stykker av Grieg. Jeg stusset og spurte ham om det var meg, flygelet, damen og/eller noe annet.

    • Marita Solberg, norsk sopran
    • Neeme Järvi, dirigent
    • Berliner Philharmoniker
    • Sesongavslutning på friluftsscenen Berliner Waldbühne juni 2006
    • Marita Solberg, norsk sopran
    • Ole Kristian Ruud, dirigent
    • Bergen Filharmoniske Orkester
     
    Sist redigert:

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Atlona AT-HD570 HDMI Audio De-Embedder

    Opprinnelig publisert i "OPPO´s venner" innlegg #178. Redigert kopi lagres her for forenklet gjenfinnbarhet.

    [HR][/HR]
    Ekstrahere et (høyoppløst) digitalt audiosignal fra HDMI
    Man kan benytte Atlona AT-HD570 HDMI Audio De-Embedder for å ekstrahere et digitalt (høyoppløst) audiosignal fra HDMI, og konvertere det til Toslink slik at det kan mate en DAK uten HDMI-inngang. Den har også analoge utganger.

    Se gjerne også innlegget "DRM samt dekode og nedmikse flerkanallyd for tokanal-DAK m.m.".
    126977d1335556808-dvd-som-spiller-av-sacd-atlona-hd570-hdmi-audio-de-embedder.jpg


    The AT-HD570 will allow you to separate the audio from HDMI so that you can feed it directly to an audio system, up 7.1. You can even connect headphones directly to the device.
    [Atlona AT-HD570 HDMI Audio De-Embedder] Husk å få firmwaren som tillater bruk uten skjerm.
    Les også denne tråden: "Multispiller. PCM ut?"

    Det er en rekke forskjeller når det gjelder forskjellige spilleres mulighet til å dekode BD lyd med HD kvalitet. Har spilleren ikke innebygd dekoder må den sende ut lyden som bitstream. Se tabell i manual for den spilleren du har, eller har tenkt å kjøpe.
    Man får ikke bedre kvalitet enn PCM44/16 eller PCM48/16 på den optiske eller koaksiale SPDIF utgangen. [...]
    Skal man ha ut HD lyd til en ekstern DAC i stereo, må man for eksempel bruke en Atlona-HDMI-1.3-Audio-De-Embedder. Se i Fidelity 48 og 49 hvor Petter Dale skriver om en slik dings.
    SACD-ripping
    Atlona AT-HD570 HDMI Audio De-Embedder kan også benyttes til SACD-ripping til høyoppløst PCM.

    [...] Petter Dale skrev om denne bruken av "Atlona AT-HD570 HDMI 1.3 Audio De-Embedder til kr 2,295" i Fidelity nr. 47 side 94-95 og at hifikabler.no er(/var) norsk importør.
     
    Sist redigert:

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Detaljer vs. helheten og de store linjer, samt realistisk gjengivelse

    Opprinnelig publisert i "Den store hodetelefontråden" innlegg #7350. Kopi lagres her for forenklet gjenfinnbarhet.

    [HR][/HR]
    [...]
    [...]
    Min erfaring tilsier at noen ganger vill en lytte til musikken og drite i HIFI, da er slike kombinasjoner som du nevner nå ofte fantastisk bra, den komboen får deg til å nyte musikken uten at alle HIFI detaljene forstyrrer.

    Jeg har et slikt oppsett i Naim Headline II og 35-40 år Gamle Yamaha HP1 hodetelefoner og Hegel HD20 DAC spiller musikk som bare pokker det oppsettet.

    Ville jeg utforske detaljer blir det Audeze LCD-2 og Violectric V200 fortsatt med Hegel som DAC, mye mere detaljer og dårlige innspillinger lyder også som akkurat det dårlige.
    [...]

    Jeg kan prøve og forklare hva jeg mener.
    Når jeg spiller musikk med LCD 2 er det masse detaljer som kommer frem sammen med et stort rom av klanger som stjeler noe av konsentrasjonen fra det å lytte etter musikk (instrumenter og sang).
    Jeg blir ofte noe overveldet av all detaljeringen og blir heller sittende å lytte etter detaljer en musikk ( romklangartifakter og bakgrunns informasjon).
    Med Yamaha HP 1 er romfølelsen mindre og detaljeringen mindre tydelig en med LCD2 det gjør det lettere å følge musikken en detaljene. For meg blir da lytte sesjonen mere engasjerende og befriende de gangene jeg ikke vil lytte till all detalj informasjonen men heller nyte stemmer og instrumenter, jeg hører mange av de samme detaljene i Yamaha etter LCD2 har påpekt dem de er bare mindre påtrengenede.

    Min nabo med Jeff Rowland systemet utalet at han aldri vill ha DSD oppløsning etter å ha været på HIFI messen i Stockholm.
    Det kan være musikken de spilte men han som jeg vil kalle godt vant lydmessig ble overrumplet av detaljer som eks tydelig pust av vokalister, han følte som jeg har forklart at dette var informasjon som han ikke ønsket å høre, og som tok konsentrasjonen bor fra musikken.

    Andre jeg vet om med meget velloppløste systemer i flere 100kkr klassen har gjerne et vintage eller mindre oppløst system til å spille musikk med større eller mindre loudnes war artifakter da de liker musikken som har problemet men det er uspillbart på high end systemet.

    Når det gjeller Naim ampen vs V200 på Yamahaene så gir Naimen det jeg vil kalle spilleglede og godt rytmisk driv, Bassen er litt løsere og mindre presis men typisk damestemmer får mer gåsehuden frem, Naim gjør noe som V200 ikke gjør med Yamahaene. Det er vell denne Naim PRaT tinge som slår inn.
    Med V200 så har jeg sakt at Yamahaene har møtt sin tekniske begrensning og ikke skalerer ytelsesmessig slik som LCD-2 gjorde, noe tightere bass og bredere perspektiv er det som de fikk ut av V200. Men det er forsatt en god kombo til mindre bra opptak men god musikk.

    Håper jeg fikk forklart det du ønsket å finne utav.

    High Fidelity betyr noe sånt som høy naturtrohet så innen en gitt musikk sjanger er LCD-2 mere hifi men på klassiske orkester er de ikke bra, og her ruler Yamaha inntil passasjene blir for komplekse da roter de det till, og det er vell i slike omstendigheter med store orkester i full FFFF at HD800 muligens er den som er mest sjef.
    Takk for et riktig fint innlegg.

    Jeg har ved flere anledninger vært inne på gjengivelse av og fokus på detaljer vs. helheten og de store linjer i musikken. Disse aspektene er relevante for gjengivelsesutstyr, opptak og fonogrammer, konsertlokalets størrelse, hvor i salen man sitter, mikrofonplassering, osv.

    Man kommer raskt inn på slike aspekter hvis man som:
    [...] Jeg har sammenlignet (egenskaper ved) beyerdynamic T 1 og Sennheiser HD 800, samt Denon AH-D[57]000 og flere andre i tråden "beyerdynamic Tesla fullstørrelseshodetelefoner" [noen av de tidlige innleggene]. Jeg tror de beskrivelsene i hvert fall kan gi et delsvar. [...]
    Se også "Denon AH-D7000 (og beyerdynamic T 1)".

    Dette er også meget relevant for kosehodetelefoner.

    Noen hodetelefoner og utstyrskombinasjoner gir lytteren muligheten til å velge om hen vil fokusere på detaljer eller helheten i musikken. Man kan endog veksle mellom disse modiene og gå inn og ut av ulike fokusområder.

    Delen om uønskede detaljer gav straks gjenklang. Noen ønsker nærmest å kunne telle cellistens nesehår. De synes visst det øker realismen. For meg er det heller forstyrrenede. Jeg er interessert i musikken, ikke cellistens pesing eller celloens knirking. Jeg har hørt fonogrammer med begge deler i forstyrrende rikt monn. Dette er typisk et resultat av nærmikrofonopptak, og ikke realistisk ift. en konsertsal der man som oftest sitter et stykke unna, f.eks. på rad 10. Mikrofoner på noe avstand vil sannsynligvis gi en mer realistisk gjengivelse av en slik situasjon. Akustisk konsert i meget små lokaler er formodentlig noe annet, men det er vel mer unntaket enn hovedregelen(?)

    I virkeligheten vil et trommesett oppføre seg som en stor punktkilde hvis man ikke ligger eller sitter på gulvet rett foran det. På mange fonogrammer er trommesett spredt utover hele scene(bredde)n. Dét er overhode ikke realistisk.

    Se også:
     
    Sist redigert:

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    DAK-sammenligninger

    To ganske forskjellige DAK-sammenligninger med noen av de samme produktene.

    Gary in MD synes de fleste lyder likt i "final wrap-up of my results [in post #1173]" of "December 2013 Mid-Level DAC Comparison".

    Purrin and his ninjas hører forskjell på det meste i "Ranking of 21 DACs and DAC Configurations (and why chocolate ice cream must die)" (DAK-antallet er endret etter trådopprettelsen). Legg merke til at Purrin skriver "We are nitpicking, but you readers should already know that".

    Tillegg:
    Purrin and his ninjas sporet til oppfølging på Changstar:
    • "DAC comparison methodologies" startet av thegunner100
      • Inkl. musikkliste med etterfølgende beskrivelse av sangers testaspekter m.m.
    • "DAC comparison methodology" startet av xnor som ser ut til å skape amper stemning
      • Forsidehenvisning "Counterpoint: Sighted Listening Comparisons Are Fallacious" "Xnor the scientist offers his contrary viewpoint regarding the ninjas' DAC comparisons and reveals the truth regarding the fallacy of sighted listening tests. He ends up being banned not for his views, but for being an ..."
     
    Sist redigert:

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Besøk en musikkbutikk og prøv instrumenter, samt litt om virkelighetens grimmere side

    Jeg har skrevet om dette før, men det fortjener gjentagelse.

    Det kan være lurt å besøke en musikkinstrumentbutikk og prøve noen instrumenter og gjerne høre på andre som prøvespiller. Gå gjerne på en tid med lite kunder når du skal prøve selv, og på en mer trafikert tid når du skal høre på andre. Besøkende med normalt god oppførsel kan prøve instrumenter uten stygge blikk fra betjeningen.

    Legg merke til klang, dynamikk, hvordan lyden forandrer seg avhengig av hvordan du "spiller" på instrumentet. En symbal og tromme lyder forskjellig avhengig av stikke- og klubbevalg, hvor man slår, hvor hardt man slår, åpent eller dempet instrument osv. osv. Ditto for hvor på gitarstrengen man slår an tonen, og hva gitaren og strengene er laget av. Tilsvarende gjelder for andre instrumenter.

    De fleste har en kirke i rimelig nærhet. Besøk den under en gudstjeneste for å høre på orgelet og dets samspill med kirkerommet.

    Stapsy skriver følgende på Changstar:
    [...]
    I highly suggest anyone to go to a music store and bang on some drums or listen to someone who is. Unless you have heard it in person it is very difficult to have a grasp of the correct sound. Real instruments are very dynamic and can be quite harsh, especially in an enclosed space. This is why perfect reproduction isn't the be all end all for me...it would get too annoying if you were listening to that all the time. That being said, I think the above are good indicators of quality in the ability to accurately reproduce the sounds associated with an instrument that would be missed by someone who doesn't play or hasn't heard them in an intimate live setting.
    Dette er helt korrekt. Det er langtfra alltid at virkeligheten er pen, behagelig og vellydende. Den kan også være krass, sibilant, anstrengende og direkte ubehagelig eller endog vond. Man skylder seg selv gleden og nytten ved å prøve noen instrumenter,
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Sound Devices Audio Recording Calculator

    Sound Devices Audio Recording Calculator
    This audio calculator can be used to estimate the amount of data storage required for a given record time based on sampling rate, bit depth, and track count. Additionally, the calculator can be used to determine the record time available for a given storage volume based on sampling rate, bit depth, and track count.
    ZeSoundSuite Dot Com: "Audio Recording Time Calculator"

    Sound Devices Audio Recording Calculator.jpg
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Audiofilstørrelse

    Noen kilder med informasjon om audiofilstørrelse og -beregning:
    Informasjonen omfatter både oppslagsinformasjon/-tabeller og beregningsformler. Det kan virke som om noen har valgt å avrunde tallene.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    4 TB = Svært mye musikk

    Jeg har flere ganger regnet litt på diskplass ift. digitalt lagret musikk, og hver gang funnet ut at 4 TB = svært mye musikk, i hvert fall så lenge vi holder oss til standard CD-oppløsning (16 bit, 44.1 KHz, stereo) komprimert tapsfritt med FLAC eller ALAC.

    I dag regnet jeg ganske grundig og skrev det ned.

    FLAC
    CD
    • 16 bit, 44.1 KHz, stereo, 1 time:
      • 635.04 MB (0,63504 GB/time)
      • FLAC:
        • 57%: 0,3619728 GB/time
        • 60%: 0,381024 GB/time
    Album-/CD-lengde
    Avhenger av:
    • Tidsperiode
      • LPer hadde kortere maksimaltid enn CDer
      • Sangene var mye kortere på 1950-tallet enn i senere år
    • Sjanger
    • Samle-CDer og CDer i CD-bokser er ofte nær CDens maksimaltid, ditto for klassisk musikk fra CD-epoken
    Gjennomsnittsanslag: 50.00 min. (= 1,2 CD/time)

    Spilletid ift. diskstørrelse
    FLAC 57%
    • 1 TB: 2762,69 t: 2762 t 38 m 18,7 s; 3315,2 CD
    • 2 TB: 5525,28 t: 5525 t 16 m 37,3 s; 6630,3 CD
    • 3 TB: 8287,92 t: 8287 t 54 m 56,0 s; 9945,5 CD
    • 4 TB: 11050,55 t; 11050 t 33 m 14,7 s; 13260,7 CD
    FLAC 60%
    • 1 TB: 2624,51 t: 2624 t 30 m 23,7 s; 3149,4 CD
    • 2 TB: 5249,01 t: 5249 t 0 m 47,5 s; 6298,8 CD
    • 3 TB: 7873,52 t: 7873 t 31 m 11,2 s; 9448,2 CD
    • 4 TB: 10498,03 t: 10498 t 1 m 34,9 s; 12597,6 CD
    Tid
    Basis
    • 1 døgn = 24 timer
    • 1 år = 365 dager = 8760 timer
    Timer i 1 år
    • 24 t/døgn: 8760 t
    • 17 t/døgn: 6205 t
    • 16 t/døgn: 5840 t
    • 15 t/døgn: 5475 t
    • 14 t/døgn: 5110 t
    • 13 t/døgn: 4745 t
    • 12 t/døgn: 4380 t
    • 11 t/døgn: 4015 t
    • 10 t/døgn: 3650 t
    • 9 t/døgn: 3285 t
    • 8 t/døgn: 2920 t
    • 7 t/døgn: 2555 t
    • 6 t/døgn: 2190 t
    • 5 t/døgn: 1825 t
    • 4 t/døgn: 1460 t
    • 3 t/døgn: 1095 t
    • 2 t/døgn: 730 t
    • 1 t/døgn: 365 t
    Musikklytting
    De fleste lytter ikke til musikk 24 timer i døgnet. Hvis man sover 7 timer per døgn og alltid lytter til musikk i våken tilstand, blir det 17 timer lytting per døgn. Dette er en teoretisk maksimalverdi som for de fleste (formodentlig) er langt høyere enn reell lyttetid.

    De fleste mennesker tilbringer betydelige deler av døgnet uten å (kunne eller ønske å) høre på musikk inkl.:
    • Søvn
    • Arbeid
    • Transport til og fra arbeid
    • Samvær med andre inkl. familie
    • Høre radio, se TV, lese
    • Fritidsaktiviteter der man ikke kan eller ønsker å lytte til musikk
    Noen kan og ønsker å høre på musikk i noen av disse sammenhengene, andre ikke. (Rest)tiden som er tilgjengelig til musikklyttig, vil dermed variere betydelig.

    4 TB
    Lyttetid per døgn for å lytte gjennom 4 TB FLAC-komprimert musikk (57%) på:
    • 2 år: 15,14 t/døgn: 15 t 8 m 15,9 s
    • 3 år: 10,09 t/døgn: 10 t 5 m 30,6 s
    • 4 år: 7,57 t/døgn: 7 t 34 m 7,9 s
    • 5 år: 6,06 t/døgn: 6 t 3 m 18,4 s
    • 6 år: 5,05 t/døgn: 5 t 2 m 45,3 s
    • 7 år: 4,33 t/døgn: 4 t 19 m 30,3 s
    • 8 år: 3,78 t/døgn: 3 t 47 m 4,0 s
    • 9 år: 3,36 t/døgn: 3 t 21 m 50,2 s
    • 10 år: 3,03 t/døgn: 3 t 1 m 39,2 s
    • 12 år: 2,52 t/døgn: 2 t 31 m 22,6 s
    • 15 år: 2,02 t/døgn: 2 t 1 m 6,1 s
    En 4 TB harddisk bør altså være mer enn tilstrekkelig for de aller fleste.

    Diskutnyttelsesgrad
    Normalt vil man ikke benytte all diskplass til musikk:
    • Metadata
      • Tekst (tar lite plass)
      • Bilder (CD-hefte o.l. Kan ta en del plass)
      • Evt. annen dokumentasjon
    • Normalt anbefales det at noe av disken forblir ubrukt
      • Vanlige anbefalinger er 10% +/- 5%
      • En ren lesedisk kan fylles mer, men:
        • Det kan oppstå behov for eller ønske om nye metadata eller korreksjon og revisjon av eksisterende
        • Noen musikkavspillingsprogrammer skriver avspillingsrelaterte metadata til musikkfilene
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Flere inn- og utganger - svitsjeboks, svitsj

    145145-kildela-sninger-i-head-fi-oppsett-m903_rearpanel.jpg


    Jeg kunne ønske at m903 hadde en utgang til for RCA og flere digitale innganger. MER MER MER!
    Digitale signaler

    Svitsjeboks
    Flere digitale innganger kan løses med svitsjeboks:
    Splitter
    Flere digitale utganger kan løses med splitter/distribusjonsforsterker:
    Multifunksjon
    En del andre produkter kan også svitsje, splitte og/eller konvertere digitale signaler. Eks:
    Analoge signaler
    Flere analoge tilkoblinger kan løses med:

    Splitter
    145215d1342618653-grace-design-m903-rca_splitter_f_192x230.jpg
    145216d1342618666-grace-design-m903-rca_splitter_t_250x230.jpg
    Svitsjeboks
    En del usorterte eksempler fra mitt arkiv:
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn