EQ-tråden for hodetelefoner

  • Trådstarter Nyttbrukernavn555
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    auscultadores-e-equalizador-audio-thumb790153.jpg


    Trådens emne
    Bruk av equalizer med hodetelefoner, equalizerparametre for ulike hodetelefonmodeller, metoder for å finne disse, fordeler og ulemper, m.m. Tråden er åpen for bruk av alle typer equalizere og måter å realisere dem på.


    Dette innlegget er skrevet av CDWMcInSpots 28.05.2013 ca. kl. 16.20.
     
    Sist redigert av en moderator:
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Equalizer APO

    Lastet ned fra: Equalizer APO | Free software downloads at SourceForge.net
    Programmet fungerer slik at man endrer verdiene i «example» filen som finnes plassert:
    C:\Program Files\EqualizerAPO\config
    Equalizer APO / Documentation Wiki / Documentation

    Har hatt mange positive erfaringer ved bruk av dette programmet og for den kyndige presenterer dette en god mulighet til å tilpasse frekvensresponskurven til ditt utstyr slik at du oppnår så god lyd som mulig ut av ditt headfi oppsett og den lyden nærmest dine preferanser. Jeg har valgt å dele beskrivelsen inn i en to-stegs prosess hvor del 1 er viet til å definere og endre bass området, og del 2 til hvordan man kan optimalisere «midrange» og trebleområdet.

    I denne tråden er prosessen gjennomgått med mine Sennheiser HD 555 og brukes som gjennomgående eksempel i illustrasjonene.

    Konkretisering av problemområder og grovinnstilling:

    For å løse et problem må man finne ut hvor problemet ligger. Dette krever konkretisering og gjerne litt basiskunnskaper om hvordan lyd produseres. Beskrivelser av hodetelefoner som «flat», eller «boomey» eller «skrikete» er et greit utgangspunkt for å lokalisere hva det er som gir dem denne signaturen, men lite nyttig og upresis når man skal utbedre problemene.

    Ut fra Headrooms frekvensresponsmåling av mine hodetelefoner ser jeg problemet. Det jeg ikke liker med disse hodetelefonene er mangelen på dyp bass fra 60hz og nedover. Også er diskanten til tider veldig skarp. Dette gjør dem fantastisk til akustisk og klassisk, men også at de takler moderne listepop særdeles dårlig. Rock, Lana Del Rey eller Adele som jeg hører mye på er heller ingen god match til disse hodetelefonene. Målet med EQ-justeringen er å gjøre dem bedre egnet til musikken jeg hører på slik at jeg får mer nytte ut av produktet.


    Del 1: Finn din bass:
    Bassområdet er det som er enklest å justere og man kan med litt flaks oppnå et bra resultat med å gjøre endringer kun basert på frekvensmålingen. Mine HD555 høres veldig «tynn» ut (innledende beskrivelse). Dette kan skyldes at desibelnivået i det dypeste bassområdet 20-50Hz synker markant fra 40Hz og nedover. (problemet er konkretisert). For å få en mer tilstedeværende dypbass i området 20-40hz er det nødvendig å øke desibelnivået i dette frekvensområdet. Nå som problemområdene er definert, kan man begynne justeringen.

    Jeg gjør mine justeringer og setter Filter 1 verdien til følgende:

    Filter 1: ON PK Fc 20,0 Hz Gain 11,0 dB Q 0,7

    Dette tilsvarer en endring i frekvenskurven som ser omtrent slik ut: (Økningen er 11 dB på 20 Hz)



    Jeg har nå markant økt volumet i dypbassområdet og forskjellen er stor fra hvordan lyden var tidligere, men bassen blir for kraftig etter min smak. For å nedjustere en slik “boomey“ mellombass i 200Hz området setter jeg følgende (minus) verdier på Filter 2:

    Filter 2: ON PK Fc 200,0 Hz Gain -6,0 dB Q 0,4

    Endringen i frekvensresponskurven blir omtrent seende slik ut. Hvor grønn linje representerer frekvensresponsen med Filter 1 og Filter 2 aktiv.



    Dette er mine prognoser og uten måleutstyr er det umulig å forutsi nøyaktig hvordan frekvensresponsen egentlig er, men det viktigeste er uansett ikke hvordan kurven ser ut, men at du liker det du hører. Bassen med filter 1 og 2 er etter lyttetest omtrent så kraftig som jeg liker den. Sammenlignet med uten EQ er dypbassen langt mer fremtredende og det var det som var målet. En justering i retning mer eller mindre bass er i ettertid uansett bare et tastetrykk unna.

    Del 2: Flate ut mids and highs og tette “peaks“ and “valleys“:



    Til denne justeringen benytter jeg en litt annen metode ved at man gjør resten av justeringen ut fra hørsel, men dette bekymrer meg ikke fordi jeg regner med at dem som bruker tusenvis av kroner på dyrt HiFi utstyr har hørselen i orden. ;)

    Det første man gjør er å sette volumet så høyt som du bruker når du hører på musikk. Etter det spiller du av denne filmen i den høyeste bilde og lydkvaliteten videoen klarer:


    Målet er å kunne høre hele 20hz til 20 000hz uten å få så vondt at du må ta hodetelefonene av, og med unntak av enkelte “peaks“ så vil de fleste klare dette uten problemer på moderat volum. Det er disse plassene i videoen hvor volumet blir så høyt at vi får lyst til å dempe lyden eller ta hodetelefonene av, vi har interesse for. Vanlig musikk blir ikke værende på disse “peakene“ så lenge som denne videoen, så ubehaget når du hører musikk vil ikke være like stort selv om musikken også berører disse “peak“ frekvensene.

    Før vi begynner justeringen er det viktig å være klar over at menneskelig hørsel er mer desibelfølsom i frekvensområdet 1000 til 4000 Hz. Db volumet skal være den samme gjennom hele videoen, men du vil oppleve lyden som høyere i nevnte frekvensområde. Det betyr at du i avspillingen vil oppleve “peaks“ i dette frekvensområdet som høyere og mer ubehagelig. Vi skal ikke justere den generelle lyden, men kun fokusere på “peakene“.

    Hvordan menneskelig hørsel opplever desibelfrekvenser fra 20 til 20 000 Hz:



    Når du hører gjennom vil du på enkelte områder høre store variasjoner i volum på enkelte frekvensområder, og det er disse variasjonene vi skal lokalisere. Disse svingningene er særegent din hodetelefon og forsterkerkombinasjon, og hvor i frekvensen de oppstår kan variere fra oppsett til oppsett.

    Lokaliser hvor svingningene i volum oppleves som høyest og noter ned Hz tallet som vises på skjermen. Det er også lurt å notere ned varigheten av “peaken“ som etter egen erfaring kan strekke seg ganske langt. F.eks fra 1500Hz til 2700Hz.




    Varigheten til “peaken“ er relevant fordi denne bestemmer hvilken Q verdi man setter i «example» dokumentet.
    Er det en langvarende “peak“ må Q verdien ha en lavere verdi, og hvis volumsvingningen/peaken er høy setter du en høyere dB (minus) verdi. Ellers er det bare å skrive nye verdier i "example" fila, og lagre for å høre endringene. Så spille det samme frekvenspartiet på nytt for å høre om det har blitt bedre.

    Her er noen eksempler på hvordan forskjellige Q verdier påvirker frekvenskurven dersom vi har 6 dB (pluss) (Gain) på 200Hz.

    Øverst og nedover:
    0,5 Q
    1,0 Q
    1,5 Q
    3,0 Q



    Jeg hadde eksempelvis en markant volumøkning i filmklippet som startet rundt 2600 og sluttet på rundt 3300Hz. “Peaken“ toppet seg på rundt 3000Hz. Jeg førte da inn i «example» fila på Filter 6:

    Filter 6: ON PK Fc 3000,0 Hz Gain -6,0 dB Q 0,4

    De forskjellige justeringene du gjør vil påvirke de foregående. Bortsett fra dette må du nesten bare forsøke deg frem og tilbake ved å høre gjennom det samme Hz partiet i videoen flere ganger for å se om du har satt en for stor eller liten dB og eller Q-verdi.

    Målet er ikke å oppnå en helt flat frekvensresponskurve, men klarer du å redusere de værste “peakene“ litt vil det ha stor utslagseffekt på musikken. Så målet burde ikke være å få det perfekt, men å utbedre de verste partiene. Hvis det er slik at du ikke lenger trenger å dempe volumet når du spiller videoen gjennom partiet 1000Hz til 4000Hz da har du oppnådd mye med denne justeringen. Men det endelige sluttresultatet blir kun så bra som du selv klarer å justere det.

    Justering av “valleys“ er i prinsippet nøyaktig det samme som justering av "peaks", med unntak av at fremgangsmåten er reversert. I stedet for å høre etter volumtopper hører du etter volumdaler. Og i stede for å skrive minusverdier i «example» dokumentet, skriver du plussverdier.
    Eks:

    Filter 5: ON PK Fc 1550,0 Hz Gain 3,0 dB Q 0,7

    Ville forsøkt med å endre de mest fremtredende og grusomme partiene som oppstår i videoen først. Etter det ville jeg hørt en låt jeg kjenner godt for å høre endringene i praksis. Det er fort gjort å justere seg helt bort. Det er derfor lurt å lagre kopier/backup av dokumentet eller verdiene etter hvert som du justerer slik at du har noe å falle tilbake på hvis du som meg, ender opp med å justere deg langt vekk. Ingen treffer innertieren på første forsøk.

    Når du er fornøyd, er det viktig å være klar over at denne EQ filen er tilpasset forsterker/hodetelefon oppsettet som du brukte når du lagde fila, og vil trolig være en dårlig match mange av dine andre hodetelefon/forsterker kombinasjoner. Går du gjennom den samme prosessen med dine andre hodetelefoner også må du lagre backup filer eller kopier av verdiene slik at du ikke mister verdiene du allerede har produsert.

    Det jeg har forsøkt å oppnå er en frekvensrespons representert i rød (blå er orginal), men hvordan den egentlig ser ut er umulig å vite uten målingsutstyr, men det er i hvertfall mulig å høre på Adele og Lana Del Rey uten at det føles som om noen stikker tannpirkere i hjernen din, og det var det ikke tidligere. Så jeg er storfornøyd.




    Den ferdige fila endte opp med å se slik ut: Og alle andre som har denne modellen hodetelefoner er velkommen til å installere Equalizer APO og prøve ut innstillingene i praksis. Lydkvaliteten mener jeg kan måles med hodetelefoner i prisklasser langt over. Hvis du er heldig og leser videre i tråden, så har kanskje noen laget en fil til hodetelefonmodellen du bruker.

    Hodetelefon: Sennheiser HD555
    Forsterker: O2
    DAC: Fiio E7

    Filen med innstillingene:
    Vis vedlegget HD555.txt

    Filter Settings file

    Equaliser: Generic
    No measurement
    Filter 1: ON PK Fc 20,0 Hz Gain 11,0 dB Q 0,7
    Filter 2: ON PK Fc 200,0 Hz Gain -6,0 dB Q 0,4
    Filter 3: ON PK Fc 450,0 Hz Gain -3,0 dB Q 0,5
    Filter 4: ON PK Fc 1200,0 Hz Gain -4,0 dB Q 0,6
    Filter 5: ON PK Fc 1550,0 Hz Gain 3,0 dB Q 0,7
    Filter 6: ON PK Fc 3000,0 Hz Gain -6,0 dB Q 0,4
    Filter 7: ON PK Fc 5500,0 Hz Gain 4,0 dB Q 3,00
    Filter 8: OFF None
    Filter 9: OFF None
    Filter 10: OFF None
     
    Sist redigert:
    M

    Morpheus

    Gjest
    Dette var et svært bra innlegg. Skal teste det ut ved anledning!
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Asbjørns frekvensdiagram

    Asbjørn har opprettet et diagram med veldig god oversikt over frekvensintervall og hvor forskjellige instrumenter m.v. ligger, og hva som klassifiseres som sub-bass, low bass, osv (linken peker til innlegget hvor han introduserte dette). Dette diagrammet kan være greit å ha som en referanse, og jeg hefter det derfor ved denne filen i pdf-format.

    Sorgenfri har også postet en forenklet utgave av noe liknende tidligere, men jeg finner det ikke igjen. Den som finner nåla i høystakken får stjerne i boken.
     

    Vedlegg

    T

    Tittentei

    Gjest
    Ressurser og tips

    • Equalizer APO Wiki og dokumentasjon
    • For å se og sammenlikne frekvensresponsgrafer m.v. for forskjellige hodetelefoner, bruk databasen til HeadRoom.
    • Hvis man arbeider med en tekstfil, så kan man bruke # foran ei linje for å kommentere ut. Det som kommer etter talltegnet og er på samme linje vil da ikke parses av Equalizer APO, men linjene under vil tolkes. Det spiller ingen rolle om du kommenterer ut filter x, filter x+1 vil fortsatt parses.
    • Hold inne CTRL og trykk S for hurtiglagring mens du redigerer tekstfilen i f.eks. Notepad/Notisblokk. Dette gir umiddelbar endring.
    • Hvis du endrer én innstilling og vil switche fort frem og tilbake, så kan du holde CTRL og trykke Z, dette bytter til forrige innstilling, klikk så CTRL + S for å lagre. Du kan så bruke CTRL+Z for å gå tilbake til forrige innstilling og trykke CTRL+S igjen for å lagre. På den måten kan du høre differansen mellom to forskjellige innstillinger.
     
    Sist redigert:
    T

    Tittentei

    Gjest
    Last ned frekvens swipe og kjør A-B repeat på områder du vil tweake

    Hvis man sitter og tweaker med et problemområde, så kan det være greit å kjøre A-B repeat på det aktuelle området. Har derfor rippet videoen på youtube og lastet den opp på en åpen dump. Du kan laste ned 20 Hz til 20 kHz swipe i mp4-format her. For å kjøre A-B repeat, så anbefaler jeg VLC Media Player som er open source.

    Etter at du har installert programmet, start det, høyreklikk på det grå området ved slidebaren, gå inn i "view" og tick av for "Advanced Controls". Du får da opp A-B repeat.

    vlc-advanced-controls.png


    Nå kan du starte swipe-videoen og kjøre A-B på områder. :)
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Jeg foreslår at vi lager en separat tråd hvor vi kun poster egne innstillinger. På den måten slipper vi at de blir spredt utover i denne tråden og folk må tråle rundt. Med andre ord kan vi ta prat om EQ og hjelp m.v. i denne tråden, mens vi poster filtere vi er fornøyd med i en egen tråd.

    Vi bør da notere hvilken DAC, amp og hodetelefon en gitt fil er utviklet med og for. Kanskje en setning eller tre om hvordan man opplever endringen av lyden og muligens anbefaling av genre som passer godt.

    Vi bør óg laste opp selve tekstfilen.

    Edit: Testet opplasting av txt-fil, det fungerte. Filen inneholder ikke EQ-innstillinger.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:
    T

    Tittentei

    Gjest
    Om å lage filer i Equalizer APO

    Når Equalizer APO er installert, så vil det ligge i følgende katalog:


    • C:\Program Files\EqualizerAPO\config (engelsk Windows)
    • C:\Programfiler\EqualizerAPO\config (norsk Windows)

    I denne katalogen ligger det flere filer, blant annet config.txt og example.txt

    Du kan lage dine egne filer på modell etter example.txt og disse kan inkluderes ved hjelp av config.txt

    Si du kopierer example.txt og kaller den hd650-techno.txt, i denne filen lager du filterne dine. Denne filen kan nå aktiveres ved å gå inn i config.txt og legge inn følgende linje:

    Kode:
    Include: hd650-techno.txt
    Andre "Include: ..." kan kommenteres ut ved å sette # foran. Du kan altså ha en config.txt som ser slik ut

    Kode:
    #Include: hodetelefon-1.txt
    #Include: hodetelefon-2.txt
    #Include: hodetelefon-3.txt
    Include: hodetelefon-n.txt
    Her vil kun hodetelefon-n.txt bli tolket.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Hvis man sitter og tweaker med et problemområde, så kan det være greit å kjøre A-B repeat på det aktuelle området. Har derfor rippet videoen på youtube og lastet den opp på en åpen dump. Du kan laste ned 20 Hz til 20 kHz swipe i mp4-format her. For å kjøre A-B repeat, så anbefaler jeg VLC Media Player som er open Source.
    Var ikke klar over config filen, så det var bra du gjorde oss oppmerksom på denne muligheten. Gjør det atskillig lettere å veksle mellom forskjellige filter.

    Det var veldig hjelpsomt å laste ned filen og spille av i VLC-mediaplayer. Korter ned tiden det tar å "tweake" partiene betraktelig. Så kan man f.eks dele opp 1000-2500Hz området, og sette spilleren på A-B repeat helt til man er fornøyd.

    Lagde en fil for LCD-2 rev.1.
    La til filter 1 og filter 15, slik at man raskt kan justere hele Low-Bass området, og hele frekvensen på Treble området, uten å påvirke de individuelle detaljene.

    Hovedforskjellen mellom med og uten EQ, er på mine hodetelefoner særlig vokalen som høres mer uklar og "muddy" ut uten EQ. Så i hovedsak en liten forbedring på vokal, akustisk gitar og andre streng instrumenter bedre.

    LCD-2 rev.1.
    O2 forsterker
    Fiio E7 DAC
     

    Vedlegg

    Sist redigert:
    T

    Tittentei

    Gjest
    Takk skal du ha. Kommer til å bli mye mer aktiv rundt dette så fort eksamenene er overstått. Må virkelig si at EQ APO gjør underverker, og etter å ha lekt litt rundt med programmet så har jeg kommet frem til at det ikke vil være nødvendig å kjøpe en separat boks. Mine LCD-2r1 er for tiden i USA for å bytte treverk, så jeg får ikke testet filen din.

    Brosjan driver og pusser opp stuen sin og anlegget hans skal plasseres der når han er ferdig. Tenkte å foreslå bruk av EQ APO for ham, i kombinasjon med en god mikrofon og GUI'et (fra HTF) som lar deg måle frekvensrespons suksessivt og gjøre justeringer underveis. Det tror jeg kan gi formidable resultater.

    Håper flere i hodetelefonkategorien kaster seg på her, for det er definitivt mye ytelse å hente her.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Har gjort noen modifikasjoner fra den første LCD-2 r1 filen, men i hovedsak fortsatt veldig lik. Og ja EQ øker kvaliteten. Det er jeg hundre prosent sikker på.

    Hørte på musikk med Equalizer APO og LCD-2 filteret aktivert, og tenkte for meg selv at lydkvaliteten var merkbart bedre og at det var en klar forskjell i klarheten til både vokalen og gitaren med dette filteret aktivert. Fornøyd med meg selv og mine nye EQ innstillinger, lente jeg meg godt tilbake og nøt den nye friske klangen i vokalen og gitarriffene i låtene som kom.

    Noen låter senere kom jeg på at jeg hadde deaktivert filteret i går kveld da jeg skulle se en film, og at jeg nå faktisk hørte på musikk uten EQ aktivert.

    Hjernen var innstilt på at filteret var aktivert, og jeg hadde ingen grunner til å ikke tro det. Og jeg sverger, jeg hørte en klarere gitar og vokal, men det var ikke objektivt tilfellet.

    Den samme psykologiske prosessen vil i prinsippet skje når vi lytter til forskjellige typer Hifi produkter som forsterkere, kabler og DAC, og man er innstilt på å høre forskjeller. Sjansen er at man hører nettopp de forskjellene man forventer å høre.

    Men nå skal jeg lene meg tilbake å nyte klarheten i vokalen og gitarriffene i sangene som kommer. Kanskje filteret er aktivert slik at forskjellene i lydkvaliteten jeg hører stemmer med virkeligheten denne gangen. ;)
     
    Sist redigert:
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Det andre jeg skulle si var at forbedringene i lydkvalitet sammenlignet med utgangspunktet, var større med Sennheiser HD555 sammenlignet med LCD-2. Det tror jeg skyldes at LCD-2 allerede er på et veldig høyt kvalitetsnivå, og at forskjellen i justeringen for å oppnå "perfeksjon" derved blir mindre.

    Om noe betyr dette bare at LCD-2 er et fantastisk bra produkt fra fabrikk.

    Sennheiser HD555 er også knakende gode hodetelefoner fra fabrikk, men en hodetelefon til fem-ganger prisen vil normalt sett være bedre.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Equalizer APO med/for hodetelefoner?

    Denne tråden er fin.

    Jeg ble dog litt i stuss. Er dette en tråd om bruk av programmet Equalizer APO med/for hodetelefoner, og ikke en generell equalizertråd for hodetelefoner?

    Jeg er foreløbig også noe i stuss om hvordan vi evt. skal innpasse (de relevante) EQ-innleggene fra/i tråden "Basshead hodetelefoner Fostex/Audeze/Ultrasone/? (Med spilleliste)". Dere er allerede såpass godt i gang i denne tråden at de lett kan fremstå som noe malplassert. Det er mulig at innlegg med lenker til de relevante EQ-innleggene er det ryddigste.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Trådens opphav

    Denne tråden har sitt opphav i "Basshead hodetelefoner Fostex/Audeze/Ultrasone/? (Med spilleliste)".

    Tråden ble opprettet 26.05.2013 kl. 00.20 og startet da med et grundig innlegg om bruk av programmet Equalizer APO. Vi ble 27.05.2013 enige om at CDWMcInSpots skulle legge til og forfatte en mer generell trådstart foran det opprinnelige startinnlegget. Senere ble det noen endringer pga. initielle misforståelser.


    Dette innlegget er skrevet av CDWMcInSpots 28.05.2013 ca. kl. 16.20.
     
    Sist redigert:

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Informasjon

    Innledning
    Dette er en oversikt over potensielt nyttig informasjon.

    CDWMcInSpots kan legge nye forslag til listen etterhvert som de dukker opp.

    Informasjon

    Dette innlegget er skrevet av CDWMcInSpots 28.05.2013 ca. kl. 16.35.
     
    Sist redigert:

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Equalizerprogramvare

    Innledning
    Dette er en oversikt over equalizerprogramvare.

    CDWMcInSpots kan legge nye forslag til listen etterhvert som de dukker opp.

    Microsoft Windows
    Apple OS X
    • .
    Linux m.fl.
    • .
    Android
    • .
    Apple iOS
    • .
    Dette innlegget er skrevet av CDWMcInSpots 28.05.2013 ca. kl. 16.55.
     
    Sist redigert:

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Testtoner m.m.

    Innledning
    Dette er en oversikt over nedlastbare testtoner, frekvenssveip, m.m. som kan være nyttige verktøy.

    CDWMcInSpots kan legge nye forslag til listen etterhvert som de dukker opp.

    Frekvenssveip
    Test-CD
    Samlinger m.m.

    Dette innlegget er skrevet av CDWMcInSpots 28.05.2013 ca. kl. 18.10.
     
    Sist redigert:
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Tenker at vi glemmer innleggene fra den andre tråden, men at dette kan forbli en generell EQ tråd for hodetelefoner. EQ-APO er trossalt bare en vanlig equalizer det også og den gjør i prinsippet det samme som alle andre equalizere, bare litt bedre og litt mer presist.

    Hvis det blir slik at vi mister oversikten over EQ-filer, foreslår jeg at vi oppretter en egen tråd for å holde kontrollen, men den tid den sorg eller?
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Equalizer APO innstillinger for Sennheiser HD 650 for Bass heads

    Sennheiser HD 650 for Bassheads
    beyonce1.gif


    Filen er laget med:

    AURALiC ARK MX+ (DAC)
    AURALiC TAURUS (hodetelefonforsterker)
    Sennheiser HD 650 (hodetelefoner)

    Har valgt å kalle filen hd650-basshead.txt, fordi den er superfarget og bassfokusert. Den gir utrolig mye morofaktor med HD650, og passer ypperlig på elektronika/dubstep/techno/house etc. Vil si den har gigantisk STOR lyd. Hadde vært festlig om noen våget å prøve den og kom med positive og negative tilbakemeldinger. Mister vel alt av kred (hvis jeg har noe her) nå, hahaha. :D

    Her er innstillingene:
    Kode:
    Filter Settings file
    Equaliser: Generic
    No measurement
    Filter 1: ON PK Fc     3000,0 Hz Gain         -4,0 dB     Q 3,5
    Filter 2: ON PK Fc     5250,0 Hz Gain        -3,0 dB     Q 7,0
    Filter 3: ON PK Fc     7750,0 Hz Gain        -7,0 dB     Q 0,9
    Filter 4: ON PK Fc     14000,0 Hz Gain        6,0 dB         Q 1,0
    Filter 5: ON PK Fc     120,0 Hz Gain        1,0 dB         Q 0,5
    Filter 7: ON PK Fc     45,0 Hz Gain        8,0 dB        Q 1
    Filter 8: OFF None
    Filter 9: OFF None
    Filter 10: OFF None
    Filter 11: OFF None
    Filter 12: OFF None
    Filter 13: OFF None
    Filter 14: OFF None
    Filter 15: OFF None
    Filter 16: OFF None
    Filter 17: OFF None
    Filter 18: OFF None
    Filter 19: OFF None
    Filter 20: OFF None
    Her er filen:
     

    Vedlegg

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Equalizere

    Til de innvidde; er det noen slager-EQ (som ikke koster det hvite ut av øynene) og anses for å ha et godt pris-ytelses-forhold? Det er ikke så viktig hva slags prinsipp EQ'en er bygget på (digital/analog - aktiv/passiv), så lenge den er god til det den skal gjøre.
    du kan jo starte med denne

    http://www.speck.com/asc/asc_2.html

    finnes brukt overalt


    D.A.V. electronics - The Broadhurst Gardens No. 3 Stereo Mastering Equaliser
    ibis
    Rupert Neve Designs – Portico 5033 – Five Band EQ

    skal du være ekstremt kirurgisk

    GML 8200 Walkthrough by George Massenburg Presented by RyanSloan.net - YouTube
    ..
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Trådadministrasjon

    Tenker [...] at dette kan forbli en generell EQ tråd for hodetelefoner. EQ-APO er trossalt bare en vanlig equalizer det også og den gjør i prinsippet det samme som alle andre equalizere, bare litt bedre og litt mer presist.
    [...]
    Da er det kanskje en idé om jeg etterhvert legger inn et innlegg før din trådstart der jeg kort skriver at dette er en generell EQ-tråd for hodetelefoner (selv om den starter med et fokus på Equalizer APO). Det nye startinnlegget får MatsGyver som forfatter + endret av meg. Er forslaget OK?
    Jeg har lagt til 4 innlegg foran MatsGyvers opprinnelige trådstart:
    • Ny trådstart
    • 3 lister jeg kan oppdatere med nye forslag til listen etterhvert som de dukker opp:
      • Informasjon
      • Equalizerprogramvare
      • Testtoner m.m.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    I beste mening:

    1) Opprinnelig var det meningen å få en egen tråd for EQ av hodetelefoner, men etterhvert som MatsGyver og undertegnede jobbet med innspill i tråden så utviklet den seg til å bli en fin innføring i Equalizer APO. Tråden utviklet seg til å bli en strømlinjeformet, lettfattelig og ukompleks innføring i bruk av Equalizer APO.

    2) Mange er skeptiske til å begynne å bruke EQ og en kompleks tråd som skal favne alt innen EQ'ing med linker hit, linker dit, punktlister og så videre om forskjellige emner innenfor samme tema gir ikke akkurat den nysgjerrige, men perplekse medvind og lyst til å ta fatt i utfordringen. Dette er selvfølgelig avhengig av person, men man bør fokusere på å gjøre ting enkelt for uinnvidde, det er tross alt slik man rekrutterer. Gjør vi dette komplekst, så er det ingen som gidder hvis de er litt skeptiske i utgangspunktet. Prøver vi å gjøre det lett, så kan det hende flere prøver, lar seg overbevise og at vi får masse kompetanse på dette området her inne over tid.

    3) Det er fint å rydde tråder, men jeg forstår ikke hva slags verdi det gir for en bruker som kommer for å drive med EQ'ing å lese innlegg av typen #24 (eller dette innlegget).

    Med denne utviklingen av tråden, er jeg stygt redd for at vi forblir svært få som prøver dette. Jeg kommer derfor til å lage en egen tråd hvor jeg kjører idiotsikker innføring i EQ APO via tekst, bilder og video når jeg har satt meg enda mer inn i programmet og finner tid til det.

    Ikke for å undervurdere kompetansenivået til den generelle brukeren her inne i hodetelefonkategorien, men det er ikke alle som er like komfortable med å begynne å stille på og installere programvare m.v. Langt mindre gjøre dette i tekstfiler. La oss ikke komplisere ting ved å skulle favne ALT. Det er to ordtak som gjør seg gjeldende her: «Keep it simple, stupid!» og «Den som prøver å tilfredstille alle ender opp med å ikke tilfredstille noen.»

    Altså, det er mange her inne som er langt mer kompetente enn meg, men poenget med tråden er vel å legge til rette for folk som vil prøve EQ?

    EDIT: Lag gjerne en metatråd for diskusjon av tråder, og kjipp disse metainnleggene over dit. Merker jeg får total OCD her.
     
    Sist redigert:

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    1 + 2) Jeg er ikke nødvendigvis uenig. Det var derfor jeg spurte grundig om hva trådstarter og andre ønsker. Jeg spurte eksplisitt om dette er/burde være en tråd om Equalizer APO, hvilket jeg syntes ville være helt fint. Trådstarter ønsket imidlertid at dette skal være en generell hodetelefon-eq-tråd, og da respekterer jeg det. HFS har tradisjon for å vektlegge trådstarters syn.

    3) Innlegg #24 informerer de som følger tråden om at starten de tror de har lest, er endret. Dette og flere andre lignende innlegg kan i og for seg senere gjerne fjernes.

    3,5 eller 4) Din trådidé er fin. Igjen: Jeg synes det kan være fint med en ren Equalizer APO-tråd. Det kunne godt vært denne.

    EDIT) Jeg har tenkt samme tanke de siste dagene. Foreløbig har jeg vel ingen god trådtittel, og så må det skrives en innledning.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Jeg setter pris på innledningen du har laget og arbeidet som du har lagt ned, men jeg tror vi kanskje har misforstått hverandre litt.

    Jeg trodde redigeringen skulle være en kortfattet innledning på ett enkelt innlegg, slik at det kom litt bedre fram at dette var en tråd hvor vi kan diskutere hodetelefoner og EQ og ikke nødvendigvis bare EQ-APO.

    Linker til mange forskjellige andre typer programvarer og toturialer på engelsk kan bli litt mye å fordøye som førsteinntrykk.

    Punktene:
    Trådens opphav
    Innleggstitler
    Bilder
    Referanser og lenker
    hele post nr. 2
    hele post nr. 3
    hele post nr. 4

    er for øvrig relevant informasjon for den spesielt interesserte som vil fordype seg i temaet. Så jeg har ikke noe imot å beholde punktene, men vurder i det minste å flytte dem lengere bak i tråden. F.eks bak post 11. Slik at innledningen blir en kortfattet post om hva trådens formål er.

    Grunnen til at jeg ikke ønsket at dette skulle være en homogen EQ-APO tråd er at jeg på opprettelsespunktet var den eneste (av samtlige, med unntak av Tittentei?) inne på hifisentralen som benyttet meg av programmet. Og det hadde blitt en ensom tråd hvis jeg bare skulle diskutert med meg selv. ;) Nå virker det som Tittentei også har begynt å bruke programmet og det er veldig bra. Medlemstallet i "klubben" har fordoblet seg på få dager og hvis denne utviklingen fortsetter så er vi alle snart i samme båt. :p
     
    Sist redigert:
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Anti "bøtteeffekt" equalizer filter for LCD hodetelefoner. Har blitt avhengig av dette filteret når jeg bruker mine LCD hodetelefoner.

    "Bøtteeffekten" til LCD hodetelefoner gir en større romfølelse, men ekko-lyden er generelt sett ikke ønskelig. Dette filteret fjerner bøtteeffekten og lyden føles strammere og mer presis som gjør filteret egnet til alle musikksjangere. Med et lite unntak for de aller mest basstunge sjangerene. Dubstep, techno etc?

    Nå har jeg brukt dette filteret i noen dager og jeg er solgt. Lydfølelsen med filteret aktivert er som å sitte i et rom som er akustikkbehandlet. Alt høres strammere og mer presist ut og du vil aldri gå tilbake til det ubehandlede musikkrommet ditt igjen. Rett og slett fantastisk.

    Hadde jeg vært en bedrift hadde jeg slengt på en fornøydhetsgaranti og pengene tilbake dersom du ikke er fornøyd. Etter 3-4 timer med dette filteret vil du aldri gå tilbake igjen. Det garanterer jeg.

    JEG ELSKER AUDEZE!
     

    Vedlegg

    Sist redigert:
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Filteret må for øvrig aktiveres i Equalizer APO, som krever at programmet installeres og filteret integreres som illustrert tidligere i denne tråden. Nærmere bestemt i innlegg 8 i denne tråden.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Vil du ikke med EQ forringe lydkvaliteten egentlig? Hvis du tar hd650, som ut fra fabrikken er vel -10 db i bassområdet (sikkert feil tall, men det er ikke poenget her), som du EQ'er tilbake til noe normalt. Vil ikke det si at du tar hva som er ett svakt signal og forsterker det, med da all ekstra støy som det vil føre med seg? Jeg tenker på det litt som fotograf her, hvor du KAN ta ett sterkt undereksponert bilde (mørkt bilde) og justere det lysere, men da får du også med deg en masse støy. Blir ikke det samme greiene som med EQ'ing?
    Det er jo i prinsippet det samme en forsterker gjør, forstørrer signalet.

    Forskjellen er at EQ kan forsterke et visst frekvensområde, noe en forsterker ikke kan hvis det ikke er integrert EQ i forsterkeren.

    Min erfaring er at hodetelefonen er det svakeste leddet og at forvrengninger man hører heller skyldes hodetelefonen enn EQ justeringene. Til syvende og sist er det hodetelefonens kvalitet som avgjør hvordan sluttproduktet blir. En god hodetelefon som kan spille veldig høyt uten at det forekommer forvrengninger burde i prinsippet ha null problem med EQet forsterkning.

    La oss si at du hører musikk på 95 db.

    Har du EQ et bassen med 5 db tilsvarer dette at hodetelefonen spiller på 100db i det gitte frekvensområde. Hvis hodetelefonen din kan spille rent over hele linja på 100 db, så spiller den klokkerent også på 95db + 5db EQ på et gitt frekvensområde.

    EQ et bassen på mine HD555 med 11db (som er enormt mye! 6-10db er dobling av lyden) på rundt 35Hz og hører kun forvrengninger i de aller mest basstunge sangene når jeg spiller høyt volum. Til de aller fleste andre låter på vanlig lyttevolum spiller hodetelefonene klokkerent.

    Uten at jeg har "dokumentert" forskning å vise til vil jeg tro Gain (EQ) gjør en bedre jobb kvalitetsmessig i å forsterke signalet enn det en forsterker gjør. Hvis noen kan motbevise min påstand hadde det vært fint.
    ..
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Jeg er med Ardilla på tankegangen her, at så lenge du demper ett område så vil det ha lite å si for lydkvaliteten. Men når du øker ett område, så må du nødvendigvis også forsterke det som er av egen støy på opptaket og gjøre sluttresultatet dårligere? Hvis en hodetelefon er tunet fra fabrikken til å dempe 4db i ett område du vanligvis finner behagelig med +4db, så må du kompansere for det med +8db. Hvordan det er helt fritt for noe negative effekter og er "klokkerent" sliter jeg med å godta.

    Hvor jeg vil med det her er at det er litt mye "halleluja med en EQ så kan du få en hvilken som helst hodetelefon til å høres ut akkurat som du vil" fra noen her, og den kjøper jeg ikke. Det ene er det jeg prøver å få fem her med at du forsterker støy. Det andre er at det er forskjeller på drivere, så uansett hva du driver med så kommer aldri en 40mm driver til å høres lik ut som en 50mm f.eks. Derfor mener jeg rent personlig at det er bedre å ha en hodetelefon som er tunet fra fabrikk til å låte på en spesiell måte, enn å ta en hodetelefon med en helt annen signatur og så forsøke å tvinge den til å låte som noe annet.

    Men det kan godt være feil tankegang fra min side, for det er ikke noe annet enn det: hva jeg tror.
    ..
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    EQ innebærer som oftest demping

    Jeg tror det var xnor, som er opphavsmannen til foo_dsp_xgeq, en grafisk equalizer-plugin for foobar2000, som skrev noe á la "ikke kjemp mot (hodetelefonens) flankenatur". Andre påpeker det samme for romkorreksjon, subwooferbruk o.l.

    Det er f.eks. naturlig at de fleste hodetelefoner og høyttalere ruller av et sted i bassen. Selv om man har tilstrekkelig forsterkerkraft til å heve en frekvensresponsdal både 10 og 20 dB, er det neppe vellykket. Derimot kan det være vellykket å senke frekvensresponstopper. Det koster mindre å dempe seg enn å skulle bli mer energisk.

    Hvis man benytter digital eq, må man passe på at signalet ikke overstiger 0 dBFS. Dette betyr i praksis at man som regel kun kan senke signalet. Hvis man vil heve en frekvensresponsdal, må man altså isteden ofte senke det omkringliggende "frekvensresponslandskapet". foo_dsp_xgeq gjør dette automatisk hvis man ikke slår av funksjonen.

    Dette forutsetter igjen at man har et visst forsterkerkraftoverskudd.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    EQ-artefakter og -problemer

    En equalizer, og spesielt en parametrisk equalizer, kan tilsynelatende heve og/eller senke valgte frekvensbånd (nesten) så mye brukeren ønsker.

    Hvis jeg ikke har misforstått alt for mye, er dette en sannhet med noen modifikasjoner. Dette innebærer vel bruk av en eller annen form for filtre som må ha en eller annen steilhet(?) Bruk av filtre har i seg selv følger, filtertypen har betydning, og ditto for steilhet. Filtrering skjer vel normalt også i bl.a. delefiltre og i DAKer inkl. CD-spillere(?)

    Bruker romor spør xnor om artefakter f.o.m. innlegg #5 i diskusjonstråden for foo_dsp_xgeq.

    ardilla og mariusaa har begge vært innom at det sannsynligvis både er fordeler og ulemper også med eq. Man vinner noe, men gevinsten kommer på bekostning av noe annet. Vi får sjelden gratis lunsj.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Men man får ikke så mange for kroner null, slik som Equalizer APO.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Denon AH-D7000

    Tenkte jeg skulle sette meg til å lage en profil på Denon AH-D7000 i Equalizer APO nu. D7000 er veldig gode, men høres litt bomull ut ift. LCD-x og TH-900. Tenker at man kan åpne dem bra opp ved å justere litt på dem, men den store dropen mellom 10-20kHz er nok ikke lett å få bukt med.

    d7000.jpg
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Shit, det var ikke lett å bli klok på de der altså! Får ikke helt kontrollen på den Q-faktoren, og det virker til å være store variasjoner i hvor drop-off skjer ift. det grafen sier og det hørselen sier når man lytter til swipen.

    Fikk hevet området mellom 1k-7k en deL, og det gjør dem langt mer detaljerte. Merkelig hvordan små kontraster utgjør store forskjeller.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Vil si døden for enhver hodetelefon uansett pris og modell er kraftige peaks i området 1000-7000 hz. Høye peaks vil etter min erfaring uten unntak føre til fatigue og piping i ørene hvis man hører musikk på moderat til høyt volum over tid.

    Grunnen til det er logisk og veldig enkel. Frekvensmålinger måler lyden som treffer ørene, og ikke lyden som treffer trommehinnen. Ørekanalene forsterker lyden i området 1000-7000 hz. Dette betyr det du hører ikke er det samme som vist på frekvensmålingene, men er frekvensmålingen minus HRTF, Head acoustic independent of direction compensation curve.



    En kraftig peak i frekvensmålingen i dette området i tillegg til HRTF (vist over) er uten unntak døden for dine hodetelefoner.

    Etter å ha eksperimentert med masse ulike dempematerialer og utforminger, har jeg funnet det svært vanskelig med fysisk materiale å dempe disse peakene som kun er over et lite frekvensområde, uten å negativt påvirke områder man allerede er veldig fornøyd med og ønsker å beholde. EQ har vært redningen for mine DIY ortho, og EQ kan være verdt et forsøk for dem som har hodetelefoner med det samme problemet.

    Selv om jeg forstår hvorfor de som foretar målingene kompenserer for HRTF, så synes jeg det er litt misvisende.

    Ønsker man å høre hvordan hodetelefonen høres ut på trommehinnen, noe jeg antar de fleste ønsker, er Innerfidelitys målinger i grått (under gjennomsnittsmålingen) en bedre representasjon for det du faktisk hører. De nederste målingene har ikke kompansert for HRTF slik jeg har forstått det. http://www.innerfidelity.com/images/SennheiserHD800B.pdf

     
    Sist redigert:

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Hodetelefonforsterker med (bass-)equalising og Dr.No's analoge tonekontroll

    Litt utvidede og redigerte sitater:

    Noen som vet om en hodetelefon-amp som har bass-EQ ?
    [...]
    [...]
    Det finnes noen, og det er mulig at det er en økende tendens.
    [...]
    Tillegg:
    3 eksempler:
    [...]

    Hodetelefonforsterker med (bass-)equalising
    Ønsket er en analog full-parametrisk bassboost innebygget i forsterkeren.
    Stasjonær, ikke rør, gjerne DIY.
    På ferdigvare har jeg vel typisk kun sett
    • "Bassboost" med av/på eller et par trinn
    • Mer tradisjonelle tonekontroller: Bass, diskant og evt. mellomtone
    Det er mulig at det finnes produkter med en liten equaliser á la de Macintosh har på mange av sine integrerte forsterkere og forforsterkere (typisk 5 kontroller med forhåndsdefinert virkeområde).

    Jeg tror ikke jeg har sett (noe á la) parametrisk equaliser, men jeg har ikke sett alt. Derimot finnes det separate, små parametriske equalisere laget for profesjonelle. Det er mulig at du kan benytte en slik.

    Dr.No's analoge tonekontroll
    Dr.No skrev høsten 2011 om sin bruk av en analog tonekontroll for å kompensere for AKG K 701s manglende bassnivå. Det svever vagt for meg at hans tonekontroll muligens var helt eller delvis GDS. Du kan begynne å nøste via disse lenkene (les også etterfølgende innlegg):
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn