Lureri ved kjøp av hodetelefoner

M

Morpheus

Gjest
Jaja, hva gjør man ikke i sin iver etter gode lytteopplevelser? Man begynner gjerne å lese et review... For deretter å oppdage at det ikke finnes noen norsk importør av det "reviewerte" produktet... Men Ebay er jo en "venn" i nøden... Man slår til og krysser fingre og tær..... så KABOOM... det var for godt til å være sant, og man er blitt minst en erfaring rikere...

Mer spesifikt:
Jeg bestillte Soundmagic hp 100 fra Ebay. Selgeren hadde over 99% gode tilbakemeldinger. Jeg mottok hodetelefonene fra DHL i dag. Da jeg skulle pakke opp kom det første alarmerende tegnet! Forseglingen var brutt...hm.. Det stod noe på pakken at jeg kunne verifisere om jeg hadde et autentisk produkt ved å skrape frem noen tall og poste dem på Soundmagic sin hjemmeside. Bingo... dette var ekte greier..

Da jeg åpnet pakken var det flere ting som "skurret".. Det var ikke med et ark som skulle vise frekvensresponsen... Kabelen hadde ikke plast rundt seg, og jeg kunne skimte få men dog.. fingeravtrykk på hodetelefonene.

Da jeg plugget dem i forsterkeren var det for det første en ganske stor missmatch på nivå mellom L og R. Det værste er alikevell at de høres totalt sprengt ut.

Så que vadis,,, hva gjør jeg... noen som vil dele noen gode råd eller har lignende opplevelser?
Skal poste selgerens side etterhvert.
 
S

sorgenfri

Gjest
Synd da!

Det, er jo gode ordninger for å få hevet kjøpet via Ebay sentralt. Vet at TittenTei er god på dette scenarioet..Jeg, fikk lættis da, jeg åpnet en pakke fra Kina. Det var riktignok en forhandler, og de rettet opp i det hele i frykt av tilbakemeldings skjemaet..

Lykke til!

PS: Har ventet på en amp/dac kjøpt på ebay nå i over 4 uker..Og uten sporingsnummer er jeg ganske rævkjørt:)
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.491
Antall liker
1.005
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Synd da!

Det, er jo gode ordninger for å få hevet kjøpet via Ebay sentralt. Vet at TittenTei er god på dette scenarioet..Jeg, fikk lættis da, jeg åpnet en pakke fra Kina. Det var riktignok en forhandler, og de rettet opp i det hele i frykt av tilbakemeldings skjemaet..

Lykke til!

PS: Har ventet på en amp/dac kjøpt på ebay nå i over 4 uker..Og uten sporingsnummer er jeg ganske rævkjørt:)
Det er selger som er r*vkjørt uten sporingsnummer. Selger er nødt til å hoste opp et sporingsnummer hvis du begynner å krangle.
 
S

sorgenfri

Gjest
Ja, det er riktig, jeg mente at i starten har man få argumenter. Har etter mye prøving og feiling lært at tolmodighet er en dyd ved kjøp fra asia..

Når, man så skjønner at man er .. kjørt, da har man endel valg. Og (igjen av erfaring) har jeg lært at man kommer lengre - raskere hvis man forsøker å være løsningsorientert
som en gammel trønder likte å predikerte.

Men, jeg har ingen fasitsvar her, og jeg forholder meg til kjøp av utstyr på ebay som profesjonelle forholder seg til børs. Ikke sats mer enn du tåler å tape..

Uansett så, er vel dette nok et godt argument for å handle litt dyrere til en hyggelig og ikke minst NORSK forhandler?

Når, det er skrevet synder jeg ofte, men til en lav innsats:)

Hvis en selger velger å ..kjøre deg, vil dette få fundamentale konsekvenser for dens karriere på Ebay..Vi burde samles om å ta de:)

Dette er jo bare sorgen!
 
Sist redigert:

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.533
Antall liker
3.692
Torget vurderinger
96
Jaja, hva gjør man ikke i sin iver etter gode lytteopplevelser? Man begynner gjerne å lese et review... For deretter å oppdage at det ikke finnes noen norsk importør av det "reviewerte" produktet... Men Ebay er jo en "venn" i nøden... Man slår til og krysser fingre og tær..... så KABOOM... det var for godt til å være sant, og man er blitt minst en erfaring rikere...

Mer spesifikt:
Jeg bestillte Soundmagic hp 100 fra Ebay. Selgeren hadde over 99% gode tilbakemeldinger. Jeg mottok hodetelefonene fra DHL i dag. Da jeg skulle pakke opp kom det første alarmerende tegnet! Forseglingen var brutt...hm.. Det stod noe på pakken at jeg kunne verifisere om jeg hadde et autentisk produkt ved å skrape frem noen tall og poste dem på Soundmagic sin hjemmeside. Bingo... dette var ekte greier..

Da jeg åpnet pakken var det flere ting som "skurret".. Det var ikke med et ark som skulle vise frekvensresponsen... Kabelen hadde ikke plast rundt seg, og jeg kunne skimte få men dog.. fingeravtrykk på hodetelefonene.

Da jeg plugget dem i forsterkeren var det for det første en ganske stor missmatch på nivå mellom L og R. Det værste er alikevell at de høres totalt sprengt ut.

Så que vadis,,, hva gjør jeg... noen som vil dele noen gode råd eller har lignende opplevelser?
Skal poste selgerens side etterhvert.
Dette kan løses. Åpne dispute via paypal, forklar saken nøye, og vent på tilbakebetalingen. Alle kjøp gjort på ebay er forsikret gjennom ebay
buyer protection, og dekker pris pluss frakt. Står veldig tydelig der også...
Det kan ta litt tid, alt ettersom hvor mye e gidder å vente på at selger rydder opp. Gjør han ikke det, er det ebay som dekker tapet ditt.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Asia

[...]
Har etter mye prøving og feiling lært at tolmodighet er en dyd ved kjøp fra asia..
[...]
Asia er stort, og akkurat som det gjerne er forskjell på mentaliteten i Sverige og Hellas, faktisk også Nord- vs. Sør-Italia, er det store forskjeller i Asia. Japanerne er typisk ganske mye mer organisert enn en del andre land både i Asia og andre steder.

Min erfaring med PriceJapan var bra.


PS: Det finnes ogå "ustødige" norske forhandlere og importører.
 

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Innlegg
1.122
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Du må få hevet dette kjøpet:( Dette er veldig kjedelig, når man har store forhåpninger og ser fram til å åpne pakken. Jeg har hatt gode erfaringer på Ebay så langt. Bortsett fra at enkelte selgere ikke har sendt med faktura(invoice) med sendingen. Har blitt kontaktet av tollerne p.g.a manglende opplysninger (Customs Declaration) om innhold i pakken. Jeg har kontaktet noen selger om å sende meg faktura med underskrift, som jeg har oversendt tollerne. Det har gått veldig greit. Norske tollere er greie de:). Dette er bare en bagatell i forhold til det som har skjedd her. Det skal bli spennende å høre hvordan denne selgeren blir behandlet etter dette. Både selgere og kjøpere får'' rating'' på ebay. Denne selgeren bør få en advarsel eller sparkes ut etter min mening. Uerlige folk er noe av det værste jeg vet! mvh Guit
 
M

Morpheus

Gjest
Takker sålangt for tilbakemeldinger. I mitt tilfelle er dette svindel av nesten verste sort.. (kunne jo fått en murstein..) Selger mener at dette skal vi fikse, han må bare få tilsendt noen bilder..! Det kommer jo ikke frem av bilder at driverene er sprengt.. Men jeg har valgt å sende han bilder av hele sulamitten og forklart og tegnet inn feil og mangler på en pakke som skulle vært uåpnet.

Jeg kommer til å kjøre på til siste slutt i denne saken, pengene blir egentlig bare en parantes. Har samme innstilling som det Sorgenfri har når det gjelder slike kjøp.

Her er nettsiden: Headphone Amplifier, Hifi cable items in fanmusic audio store on eBay!
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.533
Antall liker
3.692
Torget vurderinger
96
Generelt er det også lurt å unngå Kinaprodukter. Det er ikke til å komme fra, de er vannvittig dyktige på å bygge ting som ser solid og lekkert ut, men det aller meste er billig skrot. Dette gjelder ikke bare hifi og elektronikk i Kina, men stort sett alt som det går an å kopiere. Til og med matvarer bllir "kopiert" og resirkulert. Noen skruppelløse produsenter samler opp gammel matolje fra rennesteinen, siler det og tapper det på flaske. Umulig å se forskjell. Hvorfor bruker de ikke kreativiteten og dyktigheten til noe annet...
Har selv kjøpt billige småting fra Kina noen ganger, og selv om greiene fungerer, sees det klart at det er laget av de simpleste materialer som finnes.
 
M

Morpheus

Gjest
Generelt veldig enig med deg Polkagris. Det litt spesielle i denne saken er at Soundmagic faktisk er et kinesisk merke. Og kineserene lager faktisk gode ting som f.eks Hifiman og Auralic. Problemet var at det ikke var andre mer næliggende nettsider å bestille fra. Tenkte da at de skulle gå greit å kjøpe et kinesisk produkt fra Kina. Uansett er en lekse lært.

Det finnes nå etter mye om og men en norsk selger av SM HP100: ● ADVANCE.NO ● SoundMAGIC HP100 ●

Jeg er 99,9% sikker på at hodetelefonene er ekte og ikke fake, men jeg er også 100% sikker på at de er en form for b vare, eller brukt, og at avsender visste han sendte fra seg defekte hodetelefoner.

Jeg vet at kineserene faktisk foretrekker laks/ørret som er embalert med norsk språk nettopp for å bevise at produktene er ekte fra Norge.
 
Sist redigert:

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.533
Antall liker
3.692
Torget vurderinger
96
Det er selvsagt unntak også i Kina. Det som for meg virker vanskelig, er å skille de gode produktene fra søpla. For kinesisk skrot ser så forbasket bra ut.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Du må ihvertfal reklamere til paypal før fristen går ut, i noen tilfeller er selgerne behjelpelige bare for fristen skal gå ut, og da er du f.....
 
M

Morpheus

Gjest
dear

please believe me.

the product is new.

maybe the box is old.

if the headset is broken,please post it back to me.

i will post a new one or refund you.

my address:
Wang shuzeng
Rm212,block 404,Shangbu Industrial area,
Huaqiang north road,Futian zone,518028
shenzhen.P.r.china.
Tel No.: 86-755-82521355

Det innrømes altså at embalasjen er gammel, men hodetelefonene er nye. Det kan sikkert stemme, men da har han med vitende vilje puttet defekte hodetelefoner oppi en gammel boks...
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Reklamer, så send tilbake. Dokumenter alt med bilder, dato med avis på bildet, emballasje etc. I tilfelle paypal/ebay etterspør dette. Tror du skal reklamere via ebay og ikke paypal direkte
 
M

Morpheus

Gjest
Reklamer, så send tilbake. Dokumenter alt med bilder, dato med avis på bildet, emballasje etc. I tilfelle paypal/ebay etterspør dette. Tror du skal reklamere via ebay og ikke paypal direkte
Godt råd, jeg går for denne fremgangsmåten.
 
T

Tittentei

Gjest
Har ikke lest hele tråden, så jeg vet ikke 100 % om dette er prøvd:

1) Ta kontakt med selger via epost eller liknende og forklar problemet og be om en løsning.
2) Hvis ikke dette nytter, start dispute via ebay.
3) Hvis ikke dette nytter, start dispute hos Paypal.
4) Hvis det ikke nytter, kan du gjøre chargeback på kredittkortet du eventuelt benyttet da du betalte (gjennom paypal/ebay). Dette gjør du med kredittkortutsteder.

Det er alltid lurt å betale med kredittkort på nett, da kan man kjøre chargeback hvis ting går ape shit.
 
Sist redigert:

toillball

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2012
Innlegg
778
Antall liker
229
Du var iallefall heldig med at han sendte innenfor rimelig tid. Noen ganger må man vente så lenge på varer, at når de endelig ankommer så har fristen til ebay\paypal for å klage gått ut.....
 
T

Tittentei

Gjest
Ser mailen du har sendt nå. Start dispute gjennom ebay før du sender i retur, og krev at han finansierer returkostnadene før du eventuelt sender.
 
S

sorgenfri

Gjest
@tittentei: Kan du forklare litt om hvordan kredittkort er bedre enn vanlig Visa på PayPayl?

Sammenfaller dette med reiseforsikringen som er innbakt i feks MasterCard?

Her er ingen skjult sarkasme- jeg vil virkelig vite dette.
 

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Innlegg
1.122
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Hvis du ikke får svar etter rimelig kort tid, så er dette en svindler. Var innom å skjekket prisen på disse hode-telefonene, Det var stor forskjell mellom de forskjellige selgerne. mvh.Guit
 
Sist redigert:
T

Tittentei

Gjest
@tittentei: Kan du forklare litt om hvordan kredittkort er bedre enn vanlig Visa på PayPayl?

Sammenfaller dette med reiseforsikringen som er innbakt i feks MasterCard?

Her er ingen skjult sarkasme- jeg vil virkelig vite dette.
Det er bedre forbrukerrettigheter på kredittkort enn debetkort, blant annet fordi kredittloven kommer inn i bildet. F.eks.: Hvis du kjøper en pc til 10k på kredittkort i en norsk nettbutikk og pcen ikke kommer før selskapet går konkurs, så skal du ikke betale tiddelido. Bruker du debetkort, så er du en av kreditorene under konkursen, men kan antageligvis se langt etter å få pengene dine siden det er mange foran deg i køen. Med kredittkort, så er det kredittkortutsteder som bærer risikoen for at du ikke får varen og ikke blir lurt. Bruker selv gebyrfri kredittkort. Betaler man innen forfall hver måned så er det 0 gebyrer.
 
T

Tittentei

Gjest
Hvis morpheus har betalt med kredittkort i denne situasjonen, så kan han ta kontakt med kredittkortutsteder og forklare at han har blitt lurt. Selv om transaksjonen har gått gjennom Paypal, så vil kredittkortselskapet slette beløpet så Morph ikke må betale, samt at Paypal vil kreve pengene igjen av han løken som har lurt morph.

Bruk dette som siste utvei, siden paypal kan begynne å anklage deg for å scamme, Morph. Dette er siste utvei.
 

Moiz Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
06.08.2007
Innlegg
4.126
Antall liker
768
Sted
Oslo
Torget vurderinger
122
og moralen i denne historien er..ikke kjøp fra...... ( fill in the dots)
 
T

Tittentei

Gjest
@Tittentei. Takk for godt svar. ( som alltid )
+1
Bare hyggelig. Det er en overfladisk beskrivelse, men det er slik det fungerer. Man kan klage på transaksjoner som er gjort gjennom vanlig debetkort også, men det er vanskeligere enn på kredittkort. Bruk av kredittkort ved handel på nett er det smarteste en forbruker i Norge kan gjøre. Sørger man for å betale faktura ved forfall på de gebyrfrie kortene, så får man i essens gratis forsikring.
 
S

sorgenfri

Gjest
Vi kjem frå havet, vi kjem frå strevet og slitet, frå rullings og kaffi, frå bønder, fiskarar og arbeidarar, vi kjem frå morgonar som gryr.
 
M

Morpheus

Gjest
Takker for svar. Jeg har betalt med kreditkort og gjennom paypal. Jeg har nok peng på mitt debitkort så dette er faktisk første gang jeg har brukt kredittkort ever, men visste at man har bedre rettigheter med kredittkort, og hadde en litt uggen følelse i utgangspunktet....

@ Moiz: Har faktisk tilgode å kjøpe headfi fra deg, men har jo kjøpt høytalere og DAC fra deg tidligere. Dukker det rette produktet opp hos deg gir jeg gass :). Hadde Auralicen vært fysisk mindre hadde jeg faktisk kjøpt den da du hadde introduksjonstilbud på den. '

Her fra Soundmagic sin side:

There are many websites and dealers who claim to be an authorized SoundMAGIC resellers, but they are not. Products sold on these websites or from these dealers do not carry a warranty from SoundMAGIC. Purchasing SoundMAGIC products from such entities could be risky as the products may be counterfeit, used, defective, or may not be designed for use in your country.
Please protect yourself and your SoundMAGIC product by ensuring that you purchase SoundMAGIC products from an Authorized Monster Dealer.

WarrantyPolicy--SoundMAGIC Technology Development Co., Ltd.

Photo 4.JPG


Her ligger de... faktisk de mest komfortable hodetelefonene jeg har hatt. Bare så sørgelig at begge drivere er kaputt.

Photo 3.JPG


Her et bilder der jeg prøver å forklare at forseglingen var brutt da jeg fikk dem....

Photo 2.JPG

Merkelig at en eske som aldri har vært åpnet ser slik ut fra innsiden....



 
T

Tittentei

Gjest
Ikke pes over det. Kjør en dispute på ebay og forklar din side av saken, forlang at han betaler returfrakten forskuddsvis eller refunderer hele beløpet + returfrakt først. Det hadde jeg gjort. Hvis dere ikke kommer til noen løsning, så kommer en rep. fra ebay inn i bildet.

Hvis disse ble solgt som nye, så har han scammet deg. Broken seal =/ new.
 
Topp Bunn