Typisk review - og hva kan gjøres anderledes?

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Her er 97,5% av alle reviews:

1) Produktet er laget av ... bla, bla, bla - produsent - historie - navn - bla, bla, bla
2) Produktet er oppdatert med tanke på forrige versjon ... bla, bla, bla - bedring - bla, bla, bla
3) Produktet er laget av produsenten som har tilhold... bla, bla, bla --- og markedsføres som bla, bla og bla
4) Komfortmessig, bla, bla, bla
5) Lydmessig - bla, bla, bla, bla
6) Sammenlignet med andre - bla, bla, bla
7) Konklusjon - bla, bla, bla -
8) Vi liker bla, bla - og
9) Vi liker ikke bla, bla

Minner om en 5-er i norsk på barneskolen. Hadde man en disposisjon - og holdt man seg til den - så sikret man en 5-er. Nå - 25-30 år senere - så er sammenhengen (bør i alle fall) være hakket mer komplisert. :)

Gjeeesp - sett opp din(e) preferanser til omtale / review og disposisjon i glansede magasiner - slik at artikkelforfatterne får litt hjelp.

Jeg savner mer krutt / kritikk - der det er berettiget.
 
Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.695
Antall liker
7.932
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dü får ikkje 5 i tiande klasse på å fylgje oppskrifta, og that is it.

Elles er eg langt på veg einig i at stiloppgåva "fortel om ein fin dings" er ein smule fantasilaus, iallfall etter at lesten er brukt så til dei grader mange gongar.

Samstundes er produkta av i dag meir uniformerte enn dei var på slutten av 70-talet, då det var banalt enkelt å høyre skilnad på dei ulike alternativa, også innan same prisklasse. Kanskje det var dette som gjorde folk interesserte?
Det er trass alt enklare å høyre skilnad på ein Denon 103D og ein Pickeringpickup enn to CD-spelarar i rimelg prisklasse. Så CD-spelaren gjorde relativt god lyd meir tilgjengeleg for fleire. Trass i at høg pris gjorde musikken dyrare i innkjøp.

Det var også meir av innovative konstruksjonar innan det meste. Tenk på forsterkarane då røra kom attende. Danske High Fidelity sin test av ARC D79 hugsar eg godt.
Og dei store skilnadane på høgtalarar. Sjølv kjøpte eg IMF TLS 80II attende på slutten av 70-talet, fordi eg var så imponert over bassattgjevinga. Men så fekk eg høyre Magnepan Tympani D, og var frelst den vegen. Vurderte sterkt å kjøpe dei noko mindre Magnepan, som eg hadde plass og råd til - Tympani var nokre digre, tungdrivne beist). Men enda opp med fulltoneelektrostatane Acoustat 4. Endå eg hadde mest lyst på Beverigde 2. Og kosa meg med Klipsh La Scala på butikken i Ørsta, der eg stod nokre timar i helgene.

Personleg meiner eg at alle komponentar må trekkjast inn i samanhengar. "Test"-omgrepet (eller review) er eg ein smule skeptisk til. Eg opplever ordet "test" som veldig ambisiøst med tanke på objektivitet, noko det er fullstendig uråd å gjennomføre skikkeleg. Du kan sjølvsagt måle ting, og få "objektive data". Men det attspeglar lite av røyndomen. Dei ørsmå skilnadane i frekvensgong mellom elektrostathøgtalarar og eit sett horn eller apekasser avspeglar ikkje skilnaden i lyd. Og watt og vrenging fortel lite om kvalitetane til ymse svært gode elektronikkomponentar.
Vi kjem ikkje utanom subjektive erfaringar og eit utvida testomgrep. Så eg trur fleire enn meg bør skrive "omtalar" i staden for "testar". Det er også svært viktig å sette ting i sin rette samanheng. Ikkje minst bør ein oppgje kva "bias" og føresetnadar testen av dingsen (komponenten) har hatt - anlegget elles, rommet og ikkje minst skribenten sjølv.

Eg saknar starten på 80-talet.

Ei morosam og lærerik tid, der ein forstod mykje av kva kriterium god lydattgjeving måtte ha i seg. Eg spelte dessutan i band, og hadde klare formeiningar om mykje av lyden. Så kom eg saman med ho eg no er gift med. Ho hadde mykje klassisk musikkbakgrunn, som var veldig interessant å fordjupe seg i. Eg var så heldig å få oppleve dette "musikalske universet" samstundes med at eg var i ferd med å bli metta av den meir ålmenne rockemusikken.

Litt av problemet er at høg prisklasse av i dag er så vanvittig høg. Her er det enorme kvalitetar å finne, sjølv om det absolutt kan diskuterast i kva grad dei er rekningssvarande investeringar. Det er mange interessante problemstillingar med produkta, og gjerne også utanfor dei reine "lydidrettane". Kanskje vi skulle skrive om dette?
Hifibransjen treng fornying og innovasjon, og det same treng hifi-pressa. Meiner no eg, då.....
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Verdifullt. Håper "profesjonelle reviewers" tar til motet og kommenterer. :)
 

Anfield

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.09.2004
Innlegg
926
Antall liker
42
Liten brannfyrstikk: er det "fakta" og testerens inntrykk du er ute etter eller å la deg underholde? Altså selve innpakningen? Kjenner jeg deg rett så svarer du vel "begge deler", men det er litt vanskelig å finne opp kruttet på nytt hver eneste gang en skal omtale et produkt. Med begrenset spalteplass er det for meg om å gjøre å få mest mulig info ut til leseren, ikke å pakke det hele penest mulig inn i en artig vri og prosa, selv om det selvfølgelig hadde vært bra.

Men jeg tar gjerne utfordringen og utfordrer deg til å vise meg en omtale av et gitt produkt på 7000 tegn (med mellomrom) som du mener er klasseledende. Så har jeg noe å strekke meg etter.... ;-)

PS! Dette innlegget burde vel ikke lagt kun under hodetelefoner, da det vel tross alt er gjeldende for alle audioprodukter.....?
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Game on. :)

La oss publisere en omtale av f. eks. Audeze LCD-3 på maks 7.000 tegn. Tar du utfordringen? Jeg er yr som en ungfole og ser frem til en head-to-head omtale. Så får brukergruppa vurdere våre omtaler på maks 7K tegn. :)
 

Anfield

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.09.2004
Innlegg
926
Antall liker
42
Hehe, jeg liker engasjementet. Jeg har levert mitt 7000 tegns bidrag til reaksjonen i WATT for en stund siden, så da håper jeg den kommer på trykk snart. Da er mitt gjort... :)
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Så - det du sier er at du har forfattet en omtale av Audeze LCD-3 - og omtalen er på ca. 7K ord. Nice, da vil jeg poste en "motvekt" i løpet av 1 uke - så ser man om disposisjon betyr noe (signifikant). :)
 

Anfield

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.09.2004
Innlegg
926
Antall liker
42
3400 tegn er en side, 7000 tegn en tosider og 11000 tegn en tresider. Inkl tekniske infobokser. Så da vet du hva du har å gjøre for å bli skribent :)
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Hva jeg håper på/ønsker

Liten brannfystikk: er det "fakta" og testerens inntrykk du er ute etter eller å la deg underholde? Altså selve innpakningen? Kjenner jeg deg rett så svarer du vel "begge deler", men det er litt vanskelig å finne opp kruttet på nytt hver eneste gang en skal omtale et produkt. Med begrenset spalteplass er det for meg om å gjøre å få mest mulig info ut til leseren, ikke å pakke det hele penest mulig inn i en artig vri og prosa, selv om det selvfølgelig hadde vært bra.
[...]
PS! Dette innlegget burde vel ikke lagt kun under hodetelefoner, da det vel tross alt er gjeldende for alle audioprodukter.....?
Jeg forventer ikke innovativ skjønnlitteratur i toppklasse, ei heller ditto essayistikk.

Jeg håper på og ønsker god sakprosanorsk slik at teksten i seg selv ikke lugger, skaper motstand og blokkerer for innholdet. Dette forutsetter selvsagt få skrivefeil, anstendig grammatikk, kurant språkfølelse m.m. og ikke overstadige språkblomster. Artikkelen bør dessuten ha en kurant disposisjon. Det er ikke noe galt med å følge en mal. I andre sammenhenger er standarder ansett som et tegn på kvalitet. Det er mulig at godt håndverk ikke alltid er det mest spennende, men det virker hver gang i motsetning til mer fantasifulle påfunn. Dette gjelder i industriproduksjon, lydinnspilling og -produksjon, skriving, musisering og det meste annet.

Jeg ønsker mest mulig saklig informasjon. Skribenten bør kunne beskrive sine observasjoner på en slik måte at leseren kan forstå om dette kan være et interessant produkt eller ei uavhengig av om produktet faller i smak hos skribenten eller ei. Noen skribenter er flinke til å skrive noe á la "dette produktet passer ikke for meg fordi ..., men det vil sannsynligvis passe utmerket for de som ønsker ...". Andre skriver nærmest kun at de likte (eller ikke likte) produktet. Hvis man har akkurat samme smak og behov som skribenten er det formodentlig OK, men ellers lite nyttig.

Omtalen bør også ta for seg rent praktiske sider, inkl. brukervennlighet og systemkompatibilitet, og veie dette opp mot pris og konkurrerende produkter i samme og nærliggende prisklasser. Det hjelper ikke om lyden er ûbersublim, hvis produktet er et mareritt å betjene, og knapt passer sammen med noe som helst. Produktkvalitet, produsent, importør m.m. har også betydning. Et godt produkt fra en god produsent, kan være lite attraktivt p.g.a. en lite troverdig norsk importør eller stadig skiftende importører.

Gode skribenter tar seg også tid til å se etter brukererfaringer o.l., typisk på nettfora, fordi de selv kun ser ett produkteksemplar og formodentlig får bedre oppfølging enn normalkunden. Dessuten vil ikke en skribent normalt ha produktet i lang tid, og heller ikke nødvendigvis ha lang erfaring med andre produkter fra produsenten, og dermed vite noe om hvordan den aktuelle branseaktørkjeden oppfører seg overfor den jevne kunde over tid. Min erfaring på dette siste området stemmer ikke nødvendivis særlig godt med rosen skribentene gir.

Det er bedre med en litt kjedelig bil som virker hver dag enn et italiensk vidunder som er mer på verksted enn i bruk, selv om det er übersublimt når det en sjelden gang virker. De fleste vil (vel) bare skru på boksen og høre musikk(?)

For hodetelefoner er komfort og fysiske mål viktig, og det har Anfield forstått. Det ser også ut til at Watt-redaksjonen slipper stadig mer av dette inn og gjennom redigeringsprosessen.

På den annen side bør vi lesere forstå at publikasjonsproduksjon innebærer en rekke kompromisser, hifi er en nisje, og Norge er et lite land. Det er begrenset plass per A4-side, og man kan ikke bare legge til litt som i en elektronisk publikasjon. Innholdsmiksen må appelere til tilstrekkelig mange lesere. Skribentene har neppe så god tid på å lytte og skrive omtaler som de ideelt sett burde hatt og som kanskje Stereophile har, eller i hvert fall hadde. Frilanserne er vel neppe heller overbetalt, i hvert fall ikke hvis man beregner timepris.
 
Sist redigert:

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.491
Antall liker
1.005
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
@ CDW : Audeze er for dem som har god hørsel også i diskantområdet
 

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Innlegg
7.491
Antall liker
8.615
Sted
Pt. Høvik
Dü får ikkje 5 i tiande klasse på å fylgje oppskrifta, og that is it.

Elles er eg langt på veg einig i at stiloppgåva "fortel om ein fin dings" er ein smule fantasilaus, iallfall etter at lesten er brukt så til dei grader mange gongar.

Samstundes er produkta av i dag meir uniformerte enn dei var på slutten av 70-talet, då det var banalt enkelt å høyre skilnad på dei ulike alternativa, også innan same prisklasse. Kanskje det var dette som gjorde folk interesserte?
Det er trass alt enklare å høyre skilnad på ein Denon 103D og ein Pickeringpickup enn to CD-spelarar i rimelg prisklasse. Så CD-spelaren gjorde relativt god lyd meir tilgjengeleg for fleire. Trass i at høg pris gjorde musikken dyrare i innkjøp.

Det var også meir av innovative konstruksjonar innan det meste. Tenk på forsterkarane då røra kom attende. Danske High Fidelity sin test av ARC D79 hugsar eg godt.
Og dei store skilnadane på høgtalarar. Sjølv kjøpte eg IMF TLS 80II attende på slutten av 70-talet, fordi eg var så imponert over bassattgjevinga. Men så fekk eg høyre Magnepan Tympani D, og var frelst den vegen. Vurderte sterkt å kjøpe dei noko mindre Magnepan, som eg hadde plass og råd til - Tympani var nokre digre, tungdrivne beist). Men enda opp med fulltoneelektrostatane Acoustat 4. Endå eg hadde mest lyst på Beverigde 2. Og kosa meg med Klipsh La Scala på butikken i Ørsta, der eg stod nokre timar i helgene.

Personleg meiner eg at alle komponentar må trekkjast inn i samanhengar. "Test"-omgrepet (eller review) er eg ein smule skeptisk til. Eg opplever ordet "test" som veldig ambisiøst med tanke på objektivitet, noko det er fullstendig uråd å gjennomføre skikkeleg. Du kan sjølvsagt måle ting, og få "objektive data". Men det attspeglar lite av røyndomen. Dei ørsmå skilnadane i frekvensgong mellom elektrostathøgtalarar og eit sett horn eller apekasser avspeglar ikkje skilnaden i lyd. Og watt og vrenging fortel lite om kvalitetane til ymse svært gode elektronikkomponentar.
Vi kjem ikkje utanom subjektive erfaringar og eit utvida testomgrep. Så eg trur fleire enn meg bør skrive "omtalar" i staden for "testar". Det er også svært viktig å sette ting i sin rette samanheng. Ikkje minst bør ein oppgje kva "bias" og føresetnadar testen av dingsen (komponenten) har hatt - anlegget elles, rommet og ikkje minst skribenten sjølv.

Eg saknar starten på 80-talet.

Ei morosam og lærerik tid, der ein forstod mykje av kva kriterium god lydattgjeving måtte ha i seg. Eg spelte dessutan i band, og hadde klare formeiningar om mykje av lyden. Så kom eg saman med ho eg no er gift med. Ho hadde mykje klassisk musikkbakgrunn, som var veldig interessant å fordjupe seg i. Eg var så heldig å få oppleve dette "musikalske universet" samstundes med at eg var i ferd med å bli metta av den meir ålmenne rockemusikken.

Litt av problemet er at høg prisklasse av i dag er så vanvittig høg. Her er det enorme kvalitetar å finne, sjølv om det absolutt kan diskuterast i kva grad dei er rekningssvarande investeringar. Det er mange interessante problemstillingar med produkta, og gjerne også utanfor dei reine "lydidrettane". Kanskje vi skulle skrive om dette?
Hifibransjen treng fornying og innovasjon, og det same treng hifi-pressa. Meiner no eg, då.....
Kan jeg få kommentere, fullstendig OT, helt så på vidvanke som det går an å komme:

Jeg er Bærums-gutt, skriver og snakker det som kalles moderne riksmål, i den hensikt å bevare det som (jeg mener) er bra.

Men, skriftspråket til Audiophile-Arve er det virkelig en stor glede å lese. Ikke bare skriver du flott og formulerer deg elegant, men du benytter ord (subjekter, adjektiver) (som eksempler)) suverent.

Fortsett!
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.695
Antall liker
7.932
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Kan jeg få kommentere, fullstendig OT, helt så på vidvanke som det går an å komme:

Jeg er Bærums-gutt, skriver og snakker det som kalles moderne riksmål, i den hensikt å bevare det som (jeg mener) er bra.

Men, skriftspråket til Audiophile-Arve er det virkelig en stor glede å lese. Ikke bare skriver du flott og formulerer deg elegant, men du benytter ord (subjekter, adjektiver) (som eksempler)) suverent.

Fortsett!
Du verda! Tusen takk, slikt varmar!
 
T

Tittentei

Gjest
Kunne ikke la være å legge merke til Loevhagen og CDWs slakt av SR-009-anmeldelsen i siste Fidelity. Er ikke abonnent selv, og har heller ikke lest anmeldelsen, men det virket som om dere traff veldig godt i kritikken. Forfatteren kom til og med inn og erkjente at dere hadde rett. Lo litt ekstra av at SR-009 ble omtalt som et verktøy for musikknytelse for de som ville nyte musikk i fred uten å forstyrre andre, hehehe.

Men til saken. At ikke Loevhagen, ardilla eller CDW prøver seg på litt frilansjournalistikk? Vet jo også at Loevhagen og ardilla har gode fotokunnskaper, og alle tre er gode til å formidle via skriftspråket.

Senere i tråden listet Loevhagen opp en rekke ting han mente måtte til for å kunne anmelde hodetelefoner, men vil nok si at jeg er uenig. Synes ikke man må ha erfaring ala Tyll for å kvalifisere. Alt må ikke være perfekt bestandig. Det er jo også gøy med noen personlige utfordringer (alt dette jf. min egen youtubekanal). Kritikk vil man alltid få fra noen, men man kan også glede mange, og min erfaring er at man gleder flere enn man irriterer.

Kjør på!
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Fidelity 54 om STAX SR-009 og Tittentei om hifiskriverier

Kunne ikke la være å legge merke til Loevhagen og CDWs slakt av SR-009-anmeldelsen i siste Fidelity. Er ikke abonnent selv, og har heller ikke lest anmeldelsen, men det virket som om dere traff veldig godt i kritikken. Forfatteren kom til og med inn og erkjente at dere hadde rett.
Dårlig lekselesing?

Omtalen ble publisert på side 90-91 i Fidelity 54 (6/2011) som er gratis tilgjengelig som PDF.

Jeg husker derimot ingen innrømmelse fra Vadseth, men jeg kan selvsagt huske feil. Rognlien skrev derimot minst ett innlegg jeg satte pris på.

totte skrev et stykke ut i tråden en meget god oppsummering av hva man burde kunne forvente av en slik omtale.

Lo litt ekstra av at SR-009 ble omtalt som et verktøy for musikknytelse for de som ville nyte musikk i fred uten å forstyrre andre, hehehe.
Dét kan jo være sant, f.eks. hvis man sitter i vært sitt rom, kanskje endog samme. Hodetelefoner avgir langt mindre lyd til omgivelsene enn høyttalere.

Men til saken. At ikke Loevhagen, ardilla eller CDW prøver seg på litt frilansjournalistikk? Vet jo også at Loevhagen og ardilla har gode fotokunnskaper, og alle tre er gode til å formidle via skriftspråket.
Takk for rosen.

Loevhagen skrev jo også litt om dette i tråden, og jeg hengte meg (vel) på og sa meg enig.

Senere i tråden listet Loevhagen opp en rekke ting han mente måtte til for å kunne anmelde hodetelefoner, men vil nok si at jeg er uenig. Synes ikke man må ha erfaring ala Tyll for å kvalifisere. Alt må ikke være perfekt bestandig. Det er jo også gøy med noen personlige utfordringer (alt dette jf. min egen youtubekanal). Kritikk vil man alltid få fra noen, men man kan også glede mange, og min erfaring er at man gleder flere enn man irriterer.

Kjør på!
Dét er sant.

Tillegg:
HFS-tråd: "Fidelity nr 54":
  • Loevhagen er optimist i innlegg #9
  • Jeg er realistisk avventende i innlegg #14
  • Loevhagen avsier den negative dommen i innlegg #22
  • Jeg bifaller i innlegg #23
  • Spetakkelet er i gang ...
 
Sist redigert:
T

Tittentei

Gjest
Kunne ikke la være å legge merke til Loevhagen og CDWs slakt av SR-009-anmeldelsen i siste Fidelity. Er ikke abonnent selv, og har heller ikke lest anmeldelsen, men det virket som om dere traff veldig godt i kritikken. Forfatteren kom til og med inn og erkjente at dere hadde rett.
Dårlig lekselesing?
Tydeligvis, fint jeg har deg! Gir du privattimer? LOL!

Omtalen ble publisert på side 90-91 i Fidelity 54 (6/2011) som er gratis tilgjengelig som PDF.
Dette ante jeg heller ikke, der kan du ser hvor stor tillit jeg setter til brukere fremfor underholdningspressen, fagpressen, eller hva dere nå enn ble enige om at formålet var. Men den diskusjonen trenger vi ikke ta igjen her :)

Jeg husker derimot ingen innrømmelse fra Vadseth, men jeg kan selvsagt huske feil. Rognlien skrev derimot minst ett innlegg jeg satte pris på.
Det var det jeg oppfattet som artikkelforfatteren, dårlig lekselesning igjen. Husker han ba om et års tid, og da trodde jeg han tok kritikken. Uansett enig i at innlegget fra ham var godt.

Lo litt ekstra av at SR-009 ble omtalt som et verktøy for musikknytelse for de som ville nyte musikk i fred uten å forstyrre andre, hehehe.
Dét kan jo være sant, f.eks. hvis man sitter i vært sitt rom, kanskje endog samme. Hodetelefoner avgir langt mindre lyd til omgivelsene enn høyttalere.
Joda, og man forstyrrer ikke naboer heller, men det blir likevel litt søkt å omtale et par high end åpne hodetelefoner som dette slik i ingressen. Der skal man jo få med det viktigste, vil jeg mene, og at man kan bruke dem uten å forstyrre andre er neppe en styrke de har. :) Uansett, er vel egentlig ingenting å diskutere, hovedsaken var at dere mente omtalen var fattig.

Men til saken. At ikke Loevhagen, ardilla eller CDW prøver seg på litt frilansjournalistikk? Vet jo også at Loevhagen og ardilla har gode fotokunnskaper, og alle tre er gode til å formidle via skriftspråket.
Takk for rosen.

Loevhagen skrev jo også litt om dette i tråden, og jeg hengte meg (vel) på og sa meg enig.
Bare hyggelig, og vel fortjent. Ville ta det opp her i "stillhet", posting i den andre tråden ville kunne sette igang et rabalder uten like, siden mange vil se at den tråden er oppdatert med nytt innlegg.
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Det er ikke mange ting som er sikre her i verden, men at det er lettere å kritisere det som blir skrevet i hifipressen på glanset papir - enn å skrive selv - er uomtvistelig sant - dessverre. Synes artikkelforfatterne generelt gjør en svært god jeg. Ser man artiklene som enkeltstående dokument, så er de oftest gode. Det er når man ser dem som en batch at man ser at de er veldig like i komposisjonen - og det er det siste som vil kunne være en tvist lesere av flere omtaler vil kunne sette pris på utfordres.

Det er vanskelig å beskrive lyd, så da får man kanskje beskrive mer om opplevelsen man har. Jeg vet ikke. Kanskje, kanskje ikke.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Har full forståelse for at ressursene noen ganger ikke strekker helt til for å lage fantastiske omtaler.

Skriver likevel noen punkter som jeg verdsetter og ønsker mer av i norsk hifipresse.

Praktisk informasjon om produktene kan det ikke bli for mye av. Jo mer sakelig jo bedre. Liker de testene der konstruktørene forteller litt omkring dette.

-Hvilke tekniske løsninger ligger bak produktet.
-Funksjoner. (Ofte sjekker man ikke de funksjonene som skiller produktet mest fra de andre).
-Inngående om design og brukerfølelse.

Ellers synes jeg at konkrete cd-eksempler ved lyttebeskrivelser og gjerne konkrete lyttebeskrivelser hører med.

Synes danske High-fidelity traff blinken av og til. Utfordringen er å gjøre informasjonen lesevennlig og underholdende uten floskler og gjentakelser.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen

Vedlegg

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
For min del hadde det vært tilstrekkelig med:
- Kort teknisk forklaring av produktets oppbygning
- Målinger
- Litt forklaring av hvordan målingene relateres til hørselen
- Korte subjektive inntrykk under gode forhold og med gode målemessige høyttalere

De lange subjektivene utgreiningene, som dessuten er meget systemavhengig og primært en tilpasning til rom/høyttaler, kunne jeg vært foruten. Nivåmatching ved AB testing og noe blindtesting hadde også vært på sin plass.

Men jeg får nok ikke viljen min og må oppsøke andre kilder for slikt. :)
 

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Innlegg
1.413
Antall liker
118
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Hmm. Når det gjelder hodetelefoner; Tror et minimum må være at man har et par alternative forsterkere tilgjengelig i testen. (Bør ha både en med nok power for de mest vrange headsett, samt en god, men som ikke er spes. kraftig for å sjekke om egenskapene til hodetelefonene forandrer seg nevneverdig avhengig av forsterker. Dette er viktig info (Kanskje selvfølgelig for mange av oss men sikkert ikke for alle)

I denne sammenhengen er ikke forskjellige DACs/kilder farlig, forsterkeren er viktigere når det gjelder generell hodetelefontesting og for å gi fornuftig info til de som har lyst på headsett men som allerede har en forsterker de skal parre den med. (Selvsagt skal det være en god dac i setuppet)

Har man dette på plass i testen er det jo bare å bruke vetige ord som beskriver hva man hører.. og ikke gå i snobbeord fella. Noen ganger virker det som om det er VM i å slenge floskler rundt omkring.. Det føles noen ganger som å vasse i helt generelt BS! (litt overdrevent streng nå men dere skjønner hva jeg mener. Har lest hifiblader i 25 år så for meg er det normalt, men er det nødvendig?)

Snakk norsk, og ikke legg lista for høyt. I Norge er det er 99 % "normale" mennesker som er potensielle lesere og som ikke er en del av den indre sirkel :) og de blir provoserte når det blir for høytravende! Det må gå an å forklare at XX har bra bass og slik og slik er den bedre enn YY og ZZ uten å bruke rare ord som kun den indre sirkel er med på (av gammel vane mer enn at det gir noe spess mening)

Smart å kommunisere for flere potensielle mottakere i reviews, tror jeg.. Hvis du klarer å skrive en test som gir mening både for vi håpløst fortapte hififreaks og den mellominteresserte (slik at artikkelen kunne blitt kjøpt av VG, Aftenposten og Dagbladet og publisert og lest (og forstått) av normale mennesker

DA har du gjort en strålende jobb! :)
 
Topp Bunn