Headset med "Klipsch-lyd"

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Hei er ute etter headset med en lyd signatur som er lik Klipsch sin, dette vil si, jevnest mulig frekvensrespons, MYE dynamikk, rask bass, og mye trykk. Noen har nevnt Grado, finnes det andre, kansje enda bedre alternativer? Blir nok å kjøre dette headsettet på rør-forsterker, hvis det skulle være relevant.
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Disse kriteriene kan tolkes som motstridende: "...jevnest mulig frekvensrespons..." og "...mye trykk..." Du må nesten bestemme hva du vil gå for.
 

NADKRAFT

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.07.2010
Innlegg
125
Antall liker
6
Sted
Oslo
Roberth skrev:
Hei er ute etter headset med en lyd signatur som er lik Klipsch sin, dette vil si, jevnest mulig frekvensrespons, MYE dynamikk, rask bass, og mye trykk. Noen har nevnt Grado, finnes det andre, kansje enda bedre alternativer? Blir nok å kjøre dette headsettet på rør-forsterker, hvis det skulle være relevant.

Ville tro head settene til Klipsch har mest Klipsch lyd i seg da:)
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Loevhagen skrev:
Disse kriteriene kan tolkes som motstridende: "...jevnest mulig frekvensrespons..." og "...mye trykk..." Du må nesten bestemme hva du vil gå for.
Trodde jevn frekvensrespons betydde at hele frekvenspekteret høres like høyt, mens ved trykk så vil det si at lydbildet er mer påtrengrende, motsatt av tilbakelent.
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Ellers er jo denne illustrativ vedr. "...jevnest mulig frekvensrespons..." / "...mye trykk...":
 

Vedlegg

Z

Zomby_Woof

Gjest
Headset med Klipschlyd? Hva med å banke en tretoms spiker inn i hvert øre? ;D
 

jabbalabba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Innlegg
200
Antall liker
159
Av det jeg har testet ut så er de med med mest trøkk/dynamikk og nogenlunde nøytral lyd er Ultimate Ears Triple-Fi.
Fantastisk gode in-ear.
 

Bart

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.03.2007
Innlegg
550
Antall liker
55
Loevhagen skrev:
Ellers er jo denne illustrativ vedr. "...jevnest mulig frekvensrespons..." / "...mye trykk...":
Sammenlignet med Grado har selv Beyerdynamic DT770 jevn frekvensgang :)


 
N

nysjerrigper

Gjest
frekvensrespons og dynamikk er iallefall ikke motstridende, men kommer ann på hvordan man definerer "mye trykk" ::)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.154
Antall liker
4.315
Torget vurderinger
1
o.t.
Bart skrev:
Loevhagen skrev:
Ellers er jo denne illustrativ vedr. "...jevnest mulig frekvensrespons..." / "...mye trykk...":
Sammenlignet med Grado har selv Beyerdynamic DT770 jevn frekvensgang :)
...
Loevhagen skrev:
Ellers er jo denne illustrativ vedr. "...jevnest mulig frekvensrespons..." / "...mye trykk...":
...
Bare en liten «påpeking» mht sammenlikning av frekvensrespons fra hodetelefoner .... den skal ikke være flat for å låte flatt.

Det er spesielt to forhold som tilsier at en «vanlig» måling av frekvensrespons på hodetelefoner ikke skal være flat:
1) bass/lavfrekvens - under rundtomkring 300 Hz går persepsjonen av bass over fra å være hørt med ørene til å bli mer og mer «taktil» og «kroppslig». Når man med hodetelefoner bare bruker ørene til å høre, blir en flat bassrespons fort ganske annorektisk og blodfattig, samtidig er det vanskelig å ta igjen den fallende følsomhet pr øre i bassen med å skru den opp da det fort blir for pompøst. Dvs det er en vanskelig balansegang og smaken er forskjellig.

2) øret har en retningsbestemt frekvensrespons, som også er resonant (omkring 2-5 kHz). Dvs flat frekvensrespons ved 30 grader låter forskjellig fra flat frekvensrespons ved 90 grader (grader ift rett fram etter nesetippen). Hodetelefoner gjengir som kjent rett på øret (90 grader) men skal gjerne gjengi noe som er ment å ha en vinkel ift nesetippen på omkring 30-45 grader, og dermed skal hodetelefoner ha en noe ruglete frekvensrespons et sted over 1 kHz.

Legg til at det i utgangspunktet er vanskelig å lage representative målinger av hodetelefoner, og at det heller ikke ser spesielt lett å tolke dem.

mvh
KJ
 

Bart

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.03.2007
Innlegg
550
Antall liker
55
KJ skrev:
o.t.
Bart skrev:
Loevhagen skrev:
Ellers er jo denne illustrativ vedr. "...jevnest mulig frekvensrespons..." / "...mye trykk...":
Sammenlignet med Grado har selv Beyerdynamic DT770 jevn frekvensgang :)
...
Loevhagen skrev:
Ellers er jo denne illustrativ vedr. "...jevnest mulig frekvensrespons..." / "...mye trykk...":
...
Bare en liten «påpeking» mht sammenlikning av frekvensrespons fra hodetelefoner .... den skal ikke være flat for å låte flatt.

Det er spesielt to forhold som tilsier at en «vanlig» måling av frekvensrespons på hodetelefoner ikke skal være flat:
1) bass/lavfrekvens - under rundtomkring 300 Hz går persepsjonen av bass over fra å være hørt med ørene til å bli mer og mer «taktil» og «kroppslig». Når man med hodetelefoner bare bruker ørene til å høre, blir en flat bassrespons fort ganske annorektisk og blodfattig, samtidig er det vanskelig å ta igjen den fallende følsomhet pr øre i bassen med å skru den opp da det fort blir for pompøst. Dvs det er en vanskelig balansegang og smaken er forskjellig.

2) øret har en retningsbestemt frekvensrespons, som også er resonant (omkring 2-5 kHz). Dvs flat frekvensrespons ved 30 grader låter forskjellig fra flat frekvensrespons ved 90 grader (grader ift rett fram etter nesetippen). Hodetelefoner gjengir som kjent rett på øret (90 grader) men skal gjerne gjengi noe som er ment å ha en vinkel ift nesetippen på omkring 30-45 grader, og dermed skal hodetelefoner ha en noe ruglete frekvensrespons et sted over 1 kHz.

Legg til at det i utgangspunktet er vanskelig å lage representative målinger av hodetelefoner, og at det heller ikke ser spesielt lett å tolke dem.

mvh
KJ
Helt riktig, her forklart av Headroom:

How to interpret the line: A "natural sounding" headphone should be slightly higher in the bass (about 3 or 4 dB) between 40Hz and 500Hz. This compensates for the fact that headphones don't give you the physical punch or 'impact' that the sound waves from a room speaker have; so a slight compensation for increased bass response is needed for natural sound.

Headphones also need to be rolled-off in the highs to compensate for the drivers being so close to the ear; a gently sloping flat line from 1kHz to about 8-10dB down at 20kHz is about right. You'll notice all headphone measurements have a lot of jagged ups & downs (peaks & valleys) in the high frequencies; this is normal and mostly due to reflection cancellations in the folds and ridges in the outer part of the ear. Ideally however, the ups and downs of the frequency response should be fairly small and average out to a flat line. Large peaks or valleys over 3kHz in width usually indicate poor headphone response, and should be viewed as a coloring of the sound. Some small dips in the highs may actually be desirable and should exist in the 2kHz to 8kHz region.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Jeg leste tidligere i dag "Comparing World-Class Headphones" skrevet av Innerfidelitys Tyll Hertsens. Den var interessant av flere grunner og anbefales. Den gir bl.a. en oversikt over en del egenskaper han vurderer:
http://www.innerfidelity.com/content/comparing-world-class-headphones

Testing Proceedure
I did the listening tests one track at a time listening to each headphone, but will present the data here one headphone at a time to make it easier for you to read.

Almost all the tracks I listen to are short (10-30 seconds) snippets of music with which I am intimately familiar --- I use these tracks exclusively on all my evaluations, and have done so for about the last 5 years.

Pink Noise/Overall Balance - I almost always start my listening tests with pink noise. If there's such a thing as objective listening, this is it. Pink noise is broad hiss/shhh/rumble sound that has equal energyin each octave. To our ears, it should sound like static that doesn't have any particular frequency that draws attention. It should just sound like broad, smooth noise.

Listening to pink noise is especially helpful in picking out peaks in the frequency response ---- dips are much harder to hear. Pink noise mainly allows me to readily identify hot spots in the treble range, and the overall balance between bass, mids, and treble.

Bass Texture and Extension - These tracks help me identify how well articulated the texture of bass notes are.

For this test I use David Johansen and the Harry Smiths' "Somebody Buy Me a Drink" on the Chesky label, which has a tuba playing a bass line. In it, the tuba's texture and lip smacking juiciness is groovy. Poorly reproduced it turns into a murky blur.

I also use the Ray Brown Trio's "Things Ain't What They Used To Be." During Ray's solo on the acoustic bass there's a section in which he hits a number of really low and growly notes. The masterful and raw texture of his playing are evident.

Lastly, the opening bars of Tiger Okoshi's "Color of Soil" feature some of the lowest notes I've heard on a string bass. The second low note is an Adam's Apple wobbler. Great for hearing extension.

Bass Slam - Because so many listeners these days want bass slam, and it's not easy to get low and impactive bass, I have special tracks for hearing bass slam.

MC 900 Foot Jesus "If I Only Had A Brain" has plenty of percussive notes with a slammin' bass line on a synth, which has a couple of really low notes in the section I use.

Medeski Martin and Wood's "Chubb Sub" includes an unusually course sounding stand-up bass and big loose drum section. If the system doesn't have bass impact, it can sound a bit thin.

Massive Attack's "Be Thankful For What You've Got" intro is percussive and swinging. All the bits need to gel above the electric bass line or your head will not bop.

Midrange - Here it's mostly about the human voice. If you don't get it right, you won't have the sense of the physical presence of a person standing in front of you. It's important to note the ennunciation of the mouth combining with the resonance of the nasal passage and heft of the chest. Both male and female voices should be heard to complete the test as both have differing character. Things should sound natural, rich, and easy; our hearing is particularly in tune with the sound of another's voice.

The Persuasions "Oh! Darlin'" is an a capella group of men singing this Beatles tune, and recorded with Chesky Records' famously realistic sensibilities. Completely unaccompanied, we hear a dense and rich blending of male voices; when well reproduced, they surround you with their honey rich realism.

Anna Caram "The Telephone Song" (another Chesky recording), is a lovely Brazilian lady happily serenading you and a mild Sunday morning. Her voice is rich and clear; you can almost hear the tones emitting from her neck and head along with her mouth.

Treble - Again with the David Johansen track from the opening notes, we hear a laid-back electric guitar intro supported by the drummer using brushes on snare and cymbal. Here I listen for the naturalness and organic sound of the high frequency components of the cymbal and brush work. You should almost be able see the cymbals struck and vibrate, and feel the skin of the drum.

Tiger Okoshi's "Bootsman's Little House" has a shouting trumpet line. When poorly reproduced in can be very harsh; with high-fidelity the attack is powerful without being piercing.

Dynamics - The title track of James Carter's "J. C. on the Set" opens with a ripping sax line and amazingly dynamic drumming by Tani Tabbal. The impact can be eyeblinking when well reproduced.

Carlos Heredia's "Chachipen" (on Chesky again) is a fiery Flamenco number. Here, guitar strumming, clapping, foot stomping, and castanets are all done with great vigor and dynamism, but, because there's so much high frequency with little deep lows, it can sound quite thin when poorly reproduced This track readily separates the cans with dynamite, from those that are merely pop guns.

Imaging - Imaging is a contentious subject with headphones. I'd argue there really isn't a legitimate audio image there unless some form of crossfeed or HRTF is involved. But I know what we're talking about here: a sense of breadth and depth, with tightly focused placements of the instuments in the soundstage. With very good fidelity, and ample listening experience to accustom your brain to the sound, a good sense of space can be achieved with headphones.

Todd Garfinkle at M•A Recording produces not only some of the best quality, audiophile-grade recordings I've heard, but also has one of the most eclectic mixes of music on the planet. Peter Epstines "Crowd Theory" on "Staring at the Sun" by M•A Recordinds is a stunningly spacious modern jazz recording. The sense of space and place is palpable; the layering superb. You are there when reproduced well.

Not surpising that another M•A Recording is in my imaging test tracks: Santiago Vazquez' track "Quejas de Bandoneon" is a beautifully layered and exquisitly arainged tango on the album "Sera Una Noche." Penny whistle, tablas, accordion, guitar, cello, and goodness knows what all else populates this marvelously recorded track. Recorded in a church 100 miles from Buenos Aires, the sense of space is spectacular.
Artikkelen er også interessant bl.a. p.g.a. kommentarene for den enkelte modell ang. lydsignatur, målingene og hva de betyr.

Innerfidelity har dessuten målinger av en rekke hodetelefoner, og utvider hver måned.


AKG HSD 271 headset

Roberth skrev:
Hei er ute etter headset
Et headset er en hodetelefon med mikrofon jfr produsentenes betegnelser. Ønsker du det eller en hodetelefon? Det finnes langt flere hodetelefonmodeller enn headsetmodeller.

Roberth skrev:
[...]lyd signatur som [...] jevnest mulig frekvensrespons, MYE dynamikk, rask bass, og mye trykk. Noen har nevnt Grado, finnes det andre, kansje enda bedre alternativer? Blir nok å kjøre dette headsettet på rør-forsterker, hvis det skulle være relevant.
Hvilket prisleie snakker vi om for hodetelefon (eller mot formodning headset) og hodetelefonforsterker?

jevnest mulig frekvensrespons
Se andre innlegg og Tyll Hertsens artikkel.

Hva mener du med dette? Basstyngde/-vekt og slagverks tyngde og (slag)kraft? Det er nemlig forskjell på at bassen går dypt og dens tyngde og kraft. Det merker man tydelig hvis man sammenligner Shure SRH-940, AKG K 701, Sennheiser HD 800, beyerdynamic T 1 og Denon AH-D7000. Se også Tyll Hertsens artikkel. Tilsvarende gjelder for trommer.

Noen har nevnt Grado, finnes det andre, kansje enda bedre alternativer?
Jeg er fristet til å påstå at du (antagelig) får det meste av det du spør om med beyerdynamic T 1 + en god hodetelefonforsterker. Jeg har kun forsøkt transistorhodetelefonforsterkere med den. Denon AH-D7000 er heller ikke dum med den rette hodetelefonforsterkeren.

Husk på at selv den beste hodetelefon kan miste mye a sine gode egenskaper hvis den ikke drives av en god og velegnet hodetelefonforsterker.
 

Vedlegg

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Jeg kom til at det kan være på sin plass med et par presiseringer.

Roberth skrev:
Hei er ute etter headset med en lyd signatur som er lik Klipsch sin, dette vil si, jevnest mulig frekvensrespons, MYE dynamikk, rask bass, og mye trykk.[...]
Jeg har meget liten erfaring med Klipsch og deres lydsignatur. Mine kommentarer og forslag er derfor basert på dine beskrevne lydsignaturønsker og har ingen direkte forbindelse til Klipsch.

CDWMcInSpots skrev:
[...]
Roberth skrev:
[...]lyd signatur som [...] jevnest mulig frekvensrespons, MYE dynamikk, rask bass, og mye trykk. Noen har nevnt Grado, finnes det andre, kansje enda bedre alternativer? Blir nok å kjøre dette headsettet på rør-forsterker, hvis det skulle være relevant.
[...]
Noen har nevnt Grado, finnes det andre, kansje enda bedre alternativer?
Jeg er fristet til å påstå at du (antagelig) får det meste av det du spør om med beyerdynamic T 1 + en god hodetelefonforsterker. Jeg har kun forsøkt transistorhodetelefonforsterkere med den. Denon AH-D7000 er heller ikke dum med den rette hodetelefonforsterkeren.
[...]
Roberth skrev:
[...]lyd signatur som [...] jevnest mulig frekvensrespons, MYE dynamikk, rask bass, og mye trykk.
beyerdynamic T 1 har blitt beskrevet som en meget god allroundhodetelefon med meget jevn frekvensrespons. Teslateknologi, sterke magneter og lette spoler med 600 ohm impedanse gir hurtighet og dynamikk. Bunnen er tyngre/fyldigere enn f.eks. Sennheiser HD 800. Trommer har tyngde og slagkraft.

Denon AH-D7000 anses ikke for å ha (helt) jevn frekvensrespons. Den er heller ikke fullt så hurtig og detaljert som beyerdynamic T 1 og Sennheiser HD 800. Til gjengjeld spiller den musikk på en måte som er lett å like (hvis man synes at AKG K 701 kan bli noe slank og lett). Mange anser den som en god musikkformidler, spesielt for de som er mer opptatt av helheten og de store linjene enn hver minste lille mikrodetalj. Dette må dog ikke misforstås som at den ikke gjengir mange detaljer. Det gjør den. Bunnen er solid og den går dypt. Trommer har enda mere tyngde og slagkraft enn med beyerdynamic T 1. Den gir neppe noen mennesker lyttetretthet, selv etter mange timers sammenhengende lytting, og oppleves av de aller fleste som meget komfortabel.
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
CDWMcInSpots skrev:
Jeg kom til at det kan være på sin plass med et par presiseringer.

Roberth skrev:
Hei er ute etter headset med en lyd signatur som er lik Klipsch sin, dette vil si, jevnest mulig frekvensrespons, MYE dynamikk, rask bass, og mye trykk.[...]
Jeg har meget liten erfaring med Klipsch og deres lydsignatur. Mine kommentarer og forslag er derfor basert på dine beskrevne lydsignaturønsker og har ingen direkte forbindelse til Klipsch.

CDWMcInSpots skrev:
[...]
Roberth skrev:
[...]lyd signatur som [...] jevnest mulig frekvensrespons, MYE dynamikk, rask bass, og mye trykk. Noen har nevnt Grado, finnes det andre, kansje enda bedre alternativer? Blir nok å kjøre dette headsettet på rør-forsterker, hvis det skulle være relevant.
[...]
Noen har nevnt Grado, finnes det andre, kansje enda bedre alternativer?
Jeg er fristet til å påstå at du (antagelig) får det meste av det du spør om med beyerdynamic T 1 + en god hodetelefonforsterker. Jeg har kun forsøkt transistorhodetelefonforsterkere med den. Denon AH-D7000 er heller ikke dum med den rette hodetelefonforsterkeren.
[...]
Roberth skrev:
[...]lyd signatur som [...] jevnest mulig frekvensrespons, MYE dynamikk, rask bass, og mye trykk.
beyerdynamic T 1 har blitt beskrevet som en meget god allroundhodetelefon med meget jevn frekvensrespons. Teslateknologi, sterke magneter og lette spoler med 600 ohm impedanse gir hurtighet og dynamikk. Bunnen er tyngre/fyldigere enn f.eks. Sennheiser HD 800. Trommer har tyngde og slagkraft.

Denon AH-D7000 anses ikke for å ha (helt) jevn frekvensrespons. Den er heller ikke fullt så hurtig og detaljert som beyerdynamic T 1 og Sennheiser HD 800. Til gjengjeld spiller den musikk på en måte som er lett å like (hvis man synes at AKG K 701 kan bli noe slank og lett). Mange anser den som en god musikkformidler, spesielt for de som er mer opptatt av helheten og de store linjene enn hver minste lille mikrodetalj. Dette må dog ikke misforstås som at den ikke gjengir mange detaljer. Det gjør den. Bunnen er solid og den går dypt. Trommer har enda mere tyngde og slagkraft enn med beyerdynamic T 1. Den gir neppe noen mennesker lyttetretthet, selv etter mange timers sammenhengende lytting, og oppleves av de aller fleste som meget komfortabel.
Hei

Beklager sent svar, har mange ting for tiden i tankene enn dette, beyerdynamic, spiller de dynamisk? har vært borte i en del headsett hvor dynamikken er god i bassen og der stopper det.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Roberth skrev:
CDWMcInSpots skrev:
[...]
CDWMcInSpots skrev:
[...]
Roberth skrev:
[...]lyd signatur som [...] jevnest mulig frekvensrespons, MYE dynamikk, rask bass, og mye trykk. Noen har nevnt Grado, finnes det andre, kansje enda bedre alternativer? Blir nok å kjøre dette headsettet på rør-forsterker, hvis det skulle være relevant.
[...]
Noen har nevnt Grado, finnes det andre, kansje enda bedre alternativer?
Jeg er fristet til å påstå at du (antagelig) får det meste av det du spør om med beyerdynamic T 1 + en god hodetelefonforsterker. Jeg har kun forsøkt transistorhodetelefonforsterkere med den. [...]
[...]
Roberth skrev:
[...]lyd signatur som [...] jevnest mulig frekvensrespons, MYE dynamikk, rask bass, og mye trykk.
beyerdynamic T 1 har blitt beskrevet som en meget god allroundhodetelefon med meget jevn frekvensrespons. Teslateknologi, sterke magneter og lette spoler med 600 ohm impedanse gir hurtighet og dynamikk. Bunnen er tyngre/fyldigere enn f.eks. Sennheiser HD 800. Trommer har tyngde og slagkraft.
[...]
Hei

Beklager sent svar, har mange ting for tiden i tankene enn dette, beyerdynamic, spiller de dynamisk? har vært borte i en del headsett hvor dynamikken er god i bassen og der stopper det.
Jeg har også hatt lav Hfs-aktivitet i det siste.

Innledning
Det er et problem innen hifi (og ofte ellers) at mennesker kan bruke samme ord og begreper, men mene forskjellige ting. Dette gjelder ikke minst hifi generelt og dynamikk spesielt. Man kan derfor finne en rekke tråder på Hfs om hva dynamikk er og ikke er.

Senest i oktober 2011 diskuterte vi dette i "Dynamikk- hva er det?". Hvis du søker på dynamikk på Hfs finner du flere tråder om emnet.

vredensgnag skrev i 2009 begrepsdefinisjonstråden"Hva mener vi egentlig med ... ?":
vredensgnag skrev:
Det er mye begrepsforvirring innen hifi. Det holder jo å lese Dynamikktråden for å skjønne det.
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=33870.0

Denne tråden er tenkt å skulle være konstruktiv, målet er å bli enige om noen definisjoner. Den er i gang pga noen utsagn omkring "mikrodynamikk."
[...]
De første innleggene handler om mikrodynamikk og dynamikk.

Jeg er enig med bl.a. vredensgnag og lars_erik i at det i hifisammenheng må være riktig å definere dynamikk på samme måte som man gjør innen musikk siden hifiutstyr fortrinnsvis benyttes til å gjengi innspillinger av musikk.

Spørsmål
Hva mener du med dynamikk i følgende sitat?

Roberth skrev:
beyerdynamic, spiller de dynamisk? har vært borte i en del headsett hvor dynamikken er god i bassen og der stopper det.
Foreløbig delsvar
I påvente av ditt svar gjentar jeg deler av svar #17:
CDWMcInSpots skrev:
[...]
Roberth skrev:
[...]lyd signatur som [...] jevnest mulig frekvensrespons, MYE dynamikk, rask bass, og mye trykk.
beyerdynamic T 1 har blitt beskrevet som en meget god allroundhodetelefon med meget jevn frekvensrespons. Teslateknologi, sterke magneter og lette spoler med 600 ohm impedanse gir hurtighet og dynamikk. Bunnen er tyngre/fyldigere enn f.eks. Sennheiser HD 800. Trommer har tyngde og slagkraft.
[...]
Egnet hodetelefonforsterker
Husk dog på at hodetelefoner må benyttes sammen med en egnet hodetelefonforsterker for at de skal kunne vise sitt potensiale.

Innlegget "Denon AH-D7000: Egnet hodetelefonforsterker" viser hvordan det kan gå både med egnet og uegnet hodetelefonforsterker.

NwAvGuy's Heaphone Amp Measurement Recommendations gir oss 9 kriterier for valg av hodetelefonforsterker som egner seg for en gitt hodetelefon. Legg spesielt merke til 1. Utgangsimpedanse og 2. Utgangseffekt. Jeg tror det (særlig) var punkt 1 som felte NuForce Icon HDP med Denon AH-D7000.
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Når jeg snakker om dynamic snakker jeg om hvor tydelig forskjellen fra la oss si en som synger lavt og en synger høyt, på et udynamisk headset eller høyttalere hvor jeg rynker på nesa over manglende dynamikk opplever jeg at når en vokalist synger lavt, og til å heve stemmen, hører jeg bare at han tar mere i, men stemmen er høres like godt uansett.
Nå sitter jeg her og hører på Dire Straits på cd på mine Klipsch Heresy III, og Mark Knopflers stemme går rolig i noen partier og når han tar på kommer stemmen på et helt annet volum, samme med den blues aktige spillestilen til Mark Knopfler og tar spiller en solo i en låt kommer de høyfrekvente gitar lyden hardt på ørene mine pga dynamikken.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Begreper
Hvis jeg forstår deg rett mener vi det samme med dynamikk.

Jeg spilte i korpsbevegelsen i en del år. Vi lærte tidlig å benytte ulike ord for:
Lydstyrke:
Svakt: Typisk beskrevet i notene som ppp - p
Sterkt: Typisk beskrevet i notene som f - fff

Tonehøyde/frekvens:
Lavt: Lav frekvens, absolutt, typisk bassinstrumenter, f.eks. tuba og kontrabass, eller relativt, altså innenfor instrumentets/personens register, f.eks. pikkolofløyten spilte en lav tone
Høyt: Høy frekvens absolutt, typisk lyse instrumenter, f.eks. pikkolofløyte, eller relativt, altså innenfor instrumentets/personens register, f.eks. tubaen spilte en høy tone

Hodetelefoner og dynamikk
Roberth skrev:
på et udynamisk headset eller høyttalere hvor jeg rynker på nesa over manglende dynamikk opplever jeg at når en vokalist synger lavt, og til å heve stemmen, hører jeg bare at han tar mere i, men stemmen er høres like godt uansett.
Dette kan jeg ikke huske å ha opplevd med gode, veldrevne hodetelefoner matet av en (rimelig) god kilde. Hvilke hodetelefonavspillingskjeder har du opplevd dette med og i hvilke prisklasser?

Sampler-/testplaten Arabesque by Crystal Cable fulgte med HiFi+ utgave 66 og er beskrevet i det lenkede innlegget. Den inneholder (fortrinnsvis) klassisk musikk med alt fra svak (solo)sang til stort symfoniorkester som spiller meget sterkt. Dessverre har jeg ikke MasVis-analyser lett tilgjengelig for øyeblikket.

Jeg benytter ofte følgende spor. De er allerede kommentert i ovennevnte lenke. Jeg supplerer etter beste skjønn:

3. Vivaldi: La Stravaganza
(Antagelig) et mindre (barokk)ensemble. Sterkt og svakt, tidvis er det (nesten) så det smeller i veggene. Kan med fordel benyttes som en første introduksjon for de som tror de ikke liker klassisk musikk.

5. Rutter: Requiem-Pie Jesu:
Mange svake partier (ppp?)

7. Mussorgski: Pictures at an Exhibition-The Great Gate at Kiev
Både svake og ikke minst sterke partier, få og mange instrumenter

11. Saint-Saens: Danse Macabre
Begynner (og avsluter?) meget svakt (ppp?), men øker etterhvert i styrke og antall instrumenter.

14. Feng Zi Cun: Jolly Meeting
Livlig og sprettent. Husker i farten ikke hvor stort dynamikkomfanget er.

16: Arnold: The Padstow Lifeboat
Både svake og sterke partier


"The Essential Stevie Ray Vaughan and Double Trouble", spor 12 "Tin Pan Alley (aka Roughest Place in Town)" (Robert Geddins) – 9:12 (released on Couldn't Stand the Weather)" inneholder svake og sterkere partier, samt kraftige transienter og "plutselighet".

På Alison Krauss' "A Hundred Miles or More: A Collection" benytter jeg ofte følgende spor:
1. "You're Just a Country Boy" (Fred Hellerman, Marshall Barer)
2. "Simple Love" (Sarah Siskind)
3. "Jacob's Dream" (Julie Lee, John Pennell) the story of the Lost Children of the Alleghenies
4. "Away Down the River" (Lee)
5. "Sawing on the Strings" (Lewis Compton)
6. "Down to the River to Pray" (Traditional)
11. "Whiskey Lullaby" (Bill Anderson, Jon Randall)

Johnny Hortons hit "North to Alaska" kan lett avfeies som en triviell countryhit innen sjangeren "saga songs", men med en god (hodetelefon)avspillingskjede legger man merke til mange fine nyanser i bl.a. stemmebruk.

Både på ovennevnte eksempler og bl.a. de øvrige platene i min testkasse opplever jeg et godt skille mellom styrkegrader, både store sprang (f.eks. pp <-> ff) og små forskjeller (f.eks. innenfor p).

Dette gjelder både beyerdynamic T 1 og de andre hodetelefonene jeg benytter.

Tillegg:
Jeg har ikke hørt Klipsch Heresy III, men ser fra et googlebildesøk at den har horn i diskant og mellomtone, et ganske stort basselement og høy sensitivitet (99 dB ved 1 W/1 m).

Det er selvsagt mulig at du har helt andre forventninger til og normer for dynamikk enn det jeg har.

I InnerFidelitys artikkel "Comparing World-Class Headphones" har de dessverre utelatt beyerdynamic T 1, men de har inkludert "Dynamics" som et eget evalueringspunkt. Den sammenligner:
  • HiFiMAN HE-500
  • HiFiMAN HE-6
  • Sennheiser HD 800
  • Audez'e LCD-2
  • Stax SR-007
  • Stax SR-009

Playback har også "Dynamics" som et eget evalueringspunkt og samme mann har skrevet testomtaler av de fleste gode, kjente hodetelefoner:
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
I helgen husket jeg på at jeg bør nevne at jeg lytter på høyst moderate lydstyrkenivåer. Jeg har selv observert og hørt fra andre at mange/en del andre lytter ved betydelig og til dels meget høyere lydstyrkenivåer. Det er mulig at dette påvirker faktorene vi diskuterer.
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Det som er at greit nok dynamikken er god men mange mangler dynamisk rekkevidde, dette opplever jeg som viktig for å oppleve mest mulig nerve og spenning i musikken. på høyttaler fronten har jeg ikke noen mangler, ettersom jeg bruker Klipsch som er nesten i særklasse på akkurat dette. Oppløsning er for meg ingen ting annet enn et hifiparameter. Så allround headset er ikke intresangt. Eneste er at det kan ikke være døll og kjedelig, skal passe til både jazz og til electronika og ekstrem metall.
 
U

utgatt60135

Gjest
Jeg nevnte at mine tidligere Grado ikke helt har "Klipsch lyden" du er etter, men det har mine nye Beyerdynamic T70p. De har bass med trøkk og er energiske og moro å lytte til. Rimelig nøytral. Men jeg må da beklage å si at de også har oppløsningen, så da går det vel ikke ;).
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Lyngen skrev:
Jeg nevnte at mine tidligere Grado ikke helt har "Klipsch lyden" du er etter, men det har mine nye Beyerdynamic T70p. De har bass med trøkk og er energiske og moro å lytte til. Rimelig nøytral. Men jeg må da beklage å si at de også har oppløsningen, så da går det vel ikke ;).
De kan ha oppløsningen poenget mitt er at dette ikke er noen prioritet. Dynamikk, dynamisk rekkevidde og -kontrast står forran det.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.428
Antall liker
17.135
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Roberth skrev:
De kan ha oppløsningen poenget mitt er at dette ikke er noen prioritet. Dynamikk, dynamisk rekkevidde og -kontrast står forran det.
Må tro om ikke du burde fått hørt på Ultrasone Edition 8.
Det du etterspør er bl.a. noe som fremheves av egenskaper/karakteristikker ved disse.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
De fleste gode hodetelefoner har dynamiske egenskaper, f. eks. har T1 max SPL på 126dB (500Hz).

Jeg tror trådstrater ønsker seg Grado.
 
Topp Bunn