Hi-Fi forretninger Hi-Fi forretningers evne til reparasjon av utstyr de selger...

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Fikk her om dagen inn en oppgitt rør-forforsterker som hadde en periodisk feil. Forsterkeren koster ny ca 50.000,- og hadde blitt innsendt til merkeforhandler for reparasjon. Den kom tilbake uten at feilen var reparert. Eieren var fortvilet da han hadde investert mye penger i en særdeles god forsterker. Etter mye om og men fikk han forståelsen av at den ikke lot seg reparere. Han kjøpte en ny rørforforsterker til samme leverandør (tosken)...
Den defekte ble lagt i boden og lå der i flere år.
Her forleden ble den tatt frem igjen og som et siste forsøk før kasting så ble jeg kontaktet om jeg kunne se på den. Ja, kom med den - men jeg kan ikke love noe med en oppgitt forsterker, sa jeg. I forkant ble merkeforhandleren spurt om ikke han kunne sende skjema på mail til eieren, men nei, det var ikke mulig...
Det tok meg 3 min å finne feilen og 2 min å reparere! Og jeg er amatør.

Så til poenget; bør tilfeldige forretninger få lov å selge dyrt hifiutstyr når de ikke er i stand til å serve kunden bedre når produktet går i stykker? Finns det ikke krav fra produsenter om slikt? Kjøpsloven sier vel ikke noe om slike problemer? Vi vurderer å varsle produsent om at Norsk importør ikke er kapabel til å ha dette high-end merket!

Makan!
 

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
Forhandler har jo ett ansvar her. Så dette er bare trist.


Sent fra min XT1572 via Tapatalk
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.064
Antall liker
33.735
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Høres ut som det både mangler evner og vilje til å hjelpe. De kunne i det minste skaffet et skjema hvis de ikke klarte å fikse den selv .
 

Armand68

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.01.2016
Innlegg
294
Antall liker
165
Sted
Viken
Torget vurderinger
1
Merkeforhandler bør def ta ansvar, men å forvente at de selv skal utbedre feilen er noe annet, avhengig av hva det er selvsagt. De bør derimot ha avtale med serviceverksted.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.511
Antall liker
9.270
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Butikker skal ha en ansvarlig reparatør in house eller et seriøst verksted i ryggen.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.927
Antall liker
11.334
Sted
Ytterst i havgapet...
Dette er dessverre et generelt problem i bruk og kast-samfunnet. Det er nok de færreste el-forretninger som har egen reparatør, - men en avtale med et verksted bør absolutt være tilstede. Jeg er forresten ikke sikker på at det er et pålegg om dette...
Skjema og serviceunderlag er enda verre, og her stiller HiFi i særklasse, da svært mange av de tyngre leverandørene nekter å gi ut skjema unntatt til verksteder de selv har godkjent.... noen er selvsagt bedre enn andre, men generelt ser det ut til at dette er regelen heller enn unntaket....
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.537
Antall liker
3.707
Torget vurderinger
96
Fikk her om dagen inn en oppgitt rør-forforsterker som hadde en periodisk feil. Forsterkeren koster ny ca 50.000,- og hadde blitt innsendt til merkeforhandler for reparasjon. Den kom tilbake uten at feilen var reparert. Eieren var fortvilet da han hadde investert mye penger i en særdeles god forsterker. Etter mye om og men fikk han forståelsen av at den ikke lot seg reparere. Han kjøpte en ny rørforforsterker til samme leverandør (tosken)...
Den defekte ble lagt i boden og lå der i flere år.
Her forleden ble den tatt frem igjen og som et siste forsøk før kasting så ble jeg kontaktet om jeg kunne se på den. Ja, kom med den - men jeg kan ikke love noe med en oppgitt forsterker, sa jeg. I forkant ble merkeforhandleren spurt om ikke han kunne sende skjema på mail til eieren, men nei, det var ikke mulig...
Det tok meg 3 min å finne feilen og 2 min å reparere! Og jeg er amatør.

Så til poenget; bør tilfeldige forretninger få lov å selge dyrt hifiutstyr når de ikke er i stand til å serve kunden bedre når produktet går i stykker? Finns det ikke krav fra produsenter om slikt? Kjøpsloven sier vel ikke noe om slike problemer? Vi vurderer å varsle produsent om at Norsk importør ikke er kapabel til å ha dette high-end merket!

Makan!
Skjedde feilen før det var gått 5 år? I såfall burde han dratt saken videre. Fy flate for en møkkabutikk.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.302
Antall liker
16.375
Sted
Østfold
Interessant Kabeldragern!

Jeg kjøpte i sin tid en high end integrert DVD-surround preamp (det er kanskje bare ett merke som har hatt slike...?) fra merkeforhandler. Etter ca ett år tok drivverket kvelden, et ganske standard Sony-drivverk. Men det var jo selvsagt av en eller annen grunn visstnok å anse som en slags slitedel det da, så når jeg fikk spilleren i retur var det i oppkrav. Da jeg pakket den opp var den tydeligvis lagt opp ned på en ikke rengjort flate. Den så ut som om noen hadde tråkket på den med brodder under skoene, også hadde de klart mesterstykket å rote bort fjernkontrollen, men de visste råd, de sendte med en fjernkontroll som egentlig hørte til et annet produkt. Den var selvsagt ikke kompatibel, men den kunne i det minste styre basic funksjoner for CD/DVD, skifte kanal, justere volum osv.

Den store feilen var selvsagt at jeg var naiv nok til ikke å forfølge saken videre.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.435
Antall liker
17.129
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Rent rettslig og juridisk er det begrenset hva en importør/salgsledd har ansvar for utover garanti- og reklamasjonsperiode. Om man fortsatt representerer produktet derimot bør de jo tenke moral og renomme oppi det hele.
Jeg kjenner til flere importører/distributører som har mistet sitt agentur (ikke relatert til HiFi) da produsent har registrert tilbakemeldinger om at produktet ikke har blitt ivaretatt på en tilstrekkelig god måte.
Samtidig er det slik i dag at "ingen" innenfor elektronikkbransjen lenger har et in-house serviceverksted, men har avtaler med eks Dalens, Servicekompaniet m.fl.

I dette konkrete tilfellet synes jeg absolutt det er på sin plass med en liten henv til produsent.
 
Topp Bunn