Forsterkere Høyttalerne mangler trøkk i nedre mellomtone, hvorfor?

leVel-69

Medlem
Ble medlem
13.04.2018
Innlegg
10
Antall liker
0
Sted
Vestfold
Hei.
Lurer på noe vedrørende mellomtonen der de dype vokalene ligger (nedre mellomtone) Har testet mine stativhøyttalere med 8 forskjellige forsterkere i 6 ulike lytterom, og bare ved 2 tilfeller opplevde jeg god drive og punch i mellomtonen. Tenkte først dette hadde med wattstyrke og strømforsyning å gjøre hovedsakelig, men dette gir ikke mening hvis jeg sammenligner forsterkerspesifikasjonene. F.eks opplevde jeg mest trøkk fra en 105W Yamaha A-S1100 forsterker til kr15.000, mens en langt dyrere og mer strømsterk sak fra AudiaFlight med 200W kun ga middels bra trøkk. Sistnevnte forsterker er dessuten i high end klassen (og forøvrig en veldig bra forsterker) Alle forsterkerne ble spilt med høyttalerne i omtrent samme lytteposisjon, så høyttalerplassering i forhold til lytteren kan i elimineres som årsak til manglende trøkk.
Jeg vet at romstørrelse, akustikk, kabler og innspillingstid spiller inn, men hvor mye har egentlig disse faktorene å bety totalt sett? Kan én eller flere av disse faktorene ha utgjort den store forskjellen? Noen her som har en formening eller sitter på kunnskap om dette?

Høyttalerne som ble spilt: Rosso Fiorentino Fiesole (86,5db følsomhet)
Forsterkerne som ble testet: Musical Fidelity M6 Encore 225, Yamaha A-S1100, Ear 534 rørforst., Sugden A21, PrimaLuna Evo 400 rørforst., PS Audio Stellar S300, LM Audio 150IA rørforst. og AudiaFlight FLS 10
 
Sist redigert:

Strømling

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.229
Antall liker
772
Sted
Nedre Romerike
Torget vurderinger
1
Hei.
Lurer på noe vedrørende mellomtonen der de dype vokalene ligger (nedre mellomtone) Har testet mine stativhøyttalere med 8 forskjellige forsterkere i 6 ulike lytterom, og bare ved 2 tilfeller opplevde jeg god drive og punch i mellomtonen. Tenkte først dette hadde med wattstyrke og strømforsyning å gjøre hovedsakelig, men dette gir ikke mening hvis jeg sammenligner forsterkerspesifikasjonene. F.eks opplevde jeg mest trøkk fra en 105W Yamaha A-S1100 forsterker til kr15.000, mens en langt dyrere og mer strømsterk sak fra AudiaFlight med 200W kun ga middels bra trøkk. Sistnevnte forsterker er dessuten i high end klassen (og forøvrig en veldig bra forsterker) Alle forsterkerne ble spilt med høyttalerne i omtrent samme lytteposisjon, så høyttalerplassering i forhold til lytteren kan i elimineres som årsak til manglende trøkk.
Jeg vet at romstørrelse, akustikk, kabler og innspillingstid spiller inn, men hvor mye har egentlig disse faktorene å bety totalt sett? Kan én eller flere av disse faktorene ha utgjort den store forskjellen? Noen her som har en formening eller sitter på kunnskap om dette?

Høyttalerne som ble spilt: Rosso Fiorentino Fiesole (86,5db følsomhet)
Forsterkerne som ble testet: Musical Fidelity M6 Encore 225, Yamaha A-S1100, Ear 534 rørforst., Sugden A21, PrimaLuna Evo 400 rørforst., PS Audio Stellar S300, LM Audio 150IA rørforst. og AudiaFlight FLS 10

Hvordan klarte Prima Luna seg?
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.003
Antall liker
12.884
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Manglende trøkk i nedre mellomtone og midbass har dessverre blitt et forsømt område hos langt de fleste høyttalerprodusenter i dag.
Snevert membran areal og snever baffelbredde er blant noen av årsakene her.
Dette har lite med type forsterker å gjøre.

Kjøp svære JBL eller Tannoy og lignende
 
Sist redigert:
M

MarkusH

Gjest
Støtter Bergfinn, kjøp noen store høyttalere så ordner alt seg. :)
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.241
Antall liker
9.476
Torget vurderinger
2
Mange Rørforsterkere du har på lista her, de gir ujevn frekvensgang som kan stemmer med det du beskriver. Sugden er i en særegen kategori og er neppe passende til dine høyttalere. Ellers så er en rom dip mellom 100 og 200 Hz ganske vanlig , selv om du har eliminert det som forklaring .

Bergfinn har gode poeng også... og et par av forsterkerne burde ha nok krefter og linjær frekvensgang og unngå rørforsterker skavankene jeg beskrev...

Uten målinger er det vanskelig å vite hva som foregår hos deg så jeg tør ikke spekulere ytterligere, men bare legge til at hos meg gir lytteposisjon 20cm lengre frem et dramatisk tap av bass...
 

leVel-69

Medlem
Ble medlem
13.04.2018
Innlegg
10
Antall liker
0
Sted
Vestfold
Hei.
Lurer på noe vedrørende mellomtonen der de dype vokalene ligger (nedre mellomtone) Har testet mine stativhøyttalere med 8 forskjellige forsterkere i 6 ulike lytterom, og bare ved 2 tilfeller opplevde jeg god drive og punch i mellomtonen. Tenkte først dette hadde med wattstyrke og strømforsyning å gjøre hovedsakelig, men dette gir ikke mening hvis jeg sammenligner forsterkerspesifikasjonene. F.eks opplevde jeg mest trøkk fra en 105W Yamaha A-S1100 forsterker til kr15.000, mens en langt dyrere og mer strømsterk sak fra AudiaFlight med 200W kun ga middels bra trøkk. Sistnevnte forsterker er dessuten i high end klassen (og forøvrig en veldig bra forsterker) Alle forsterkerne ble spilt med høyttalerne i omtrent samme lytteposisjon, så høyttalerplassering i forhold til lytteren kan i elimineres som årsak til manglende trøkk.
Jeg vet at romstørrelse, akustikk, kabler og innspillingstid spiller inn, men hvor mye har egentlig disse faktorene å bety totalt sett? Kan én eller flere av disse faktorene ha utgjort den store forskjellen? Noen her som har en formening eller sitter på kunnskap om dette?

Høyttalerne som ble spilt: Rosso Fiorentino Fiesole (86,5db følsomhet)
Forsterkerne som ble testet: Musical Fidelity M6 Encore 225, Yamaha A-S1100, Ear 534 rørforst., Sugden A21, PrimaLuna Evo 400 rørforst., PS Audio Stellar S300, LM Audio 150IA rørforst. og AudiaFlight FLS 10

Hvordan klarte Prima Luna seg?
Prima Luna spilte veldig bra. Av alle forsterkerne jeg testet var denne den mest musikalske på mine høyttalere. Den spilte ganske bra i mellomtonen også, men med andre rør tror jeg kanskje det kunne blitt enda litt bedre (mer punch)
 

leVel-69

Medlem
Ble medlem
13.04.2018
Innlegg
10
Antall liker
0
Sted
Vestfold
Manglende trøkk i nedre mellomtone og midbass har dessverre blitt et forsømt område hos langt de fleste høyttalerprodusenter i dag.
Snevert membran areal og snever baffelbredde er blant noen av årsakene her.
Dette har lite med type forsterker å gjøre.

Kjøp svære JBL eller Tannoy og lignende
Du har sikkert et godt poeng, men jeg finner det ulogisk at høyttalerne er selve begrensningen her. Fikk jo fullt trøkk i mellomtonen da jeg spilte de med Yamaha A-S1100. Med andre ord så finnes det et potensiale i høyttalerne, men jeg synes det er rart at noen av de mer strømsterke sakene ikke ga like mye trøkk.
 
Sist redigert:
M

MusicBear

Gjest
Vil tro høyttalerkabinettet ditt avgir lite egenlyd - dette betyr mindre output der du savner mer lyd - igjen større oppgaver på den ene bassdriveren disse har.

Vedr. gromlyd fra rørforsterker; prøv Cayin så får du enda bedre lyd og til vesentlig lavere pris. Store ord? Prøv!
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
Hei.
Lurer på noe vedrørende mellomtonen der de dype vokalene ligger (nedre mellomtone) Har testet mine stativhøyttalere med 8 forskjellige forsterkere i 6 ulike lytterom, og bare ved 2 tilfeller opplevde jeg god drive og punch i mellomtonen. Tenkte først dette hadde med wattstyrke og strømforsyning å gjøre hovedsakelig, men dette gir ikke mening hvis jeg sammenligner forsterkerspesifikasjonene. F.eks opplevde jeg mest trøkk fra en 105W Yamaha A-S1100 forsterker til kr15.000, mens en langt dyrere og mer strømsterk sak fra AudiaFlight med 200W kun ga middels bra trøkk. Sistnevnte forsterker er dessuten i high end klassen (og forøvrig en veldig bra forsterker) Alle forsterkerne ble spilt med høyttalerne i omtrent samme lytteposisjon, så høyttalerplassering i forhold til lytteren kan i elimineres som årsak til manglende trøkk.
Jeg vet at romstørrelse, akustikk, kabler og innspillingstid spiller inn, men hvor mye har egentlig disse faktorene å bety totalt sett? Kan én eller flere av disse faktorene ha utgjort den store forskjellen? Noen her som har en formening eller sitter på kunnskap om dette?

Høyttalerne som ble spilt: Rosso Fiorentino Fiesole (86,5db følsomhet)
Forsterkerne som ble testet: Musical Fidelity M6 Encore 225, Yamaha A-S1100, Ear 534 rørforst., Sugden A21, PrimaLuna Evo 400 rørforst., PS Audio Stellar S300, LM Audio 150IA rørforst. og AudiaFlight FLS 10
Det kan godt lyde som "trøkk" når forstærkeren klipper ( løber tør for energi).
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.241
Antall liker
9.476
Torget vurderinger
2
Primalina er en rørdesign som har usedvanlig høy utgangsimpedanse og dermed særdeles ujevn frekvensgang. Det blir dermed enten fest eller fiasko med matching. Hvorfor ikke bare bruke yamahaen om den gav best resultat? Selv om den er rimelig og ikke har veldig mye kraftreserver .

Høyttalerne dine er tungdrevne og rørforsterkere med for lav effekt kan fort komme til kort..

Ved sammenligning hadde du verifisert at du hadde eksakt samme volum ved enten dB måling eller voltmeter og pink noise? Det som spiller høyest vil tjene låte best..så å stille inn samme volum posisjon eller etter ørene kan fort bli unøyaktig .
 
Sist redigert:

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.694
Antall liker
21.541
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Generelt settes baffelstep-kompensasjonen inn for høyt på de fleste høyttalerkonstruksjoner. Da oppnår man et brukbart/salgbart følsomhetstall men til gjengjeld låter de tynt. Jeg hadde en gang et par riktig gode stuemonitorer som Syncrolux konstruerte; tangenAVdesign Gjallarhorn 25. De hadde "kropp på tonen" som Rolf Lislevand uttrykte det, og lutten hans låt naturtro gjennom en, men følsomheten var da også nede på 82 dB/W/m, medvind og solen i ryggen.



Foto v/ _RoDa_. halleluja v/mBare. Lyttebesøksbilledtråd her.
 
Sist redigert:

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Primalina er en rørdesign som har usedvanlig høy utgangsimpedanse og dermed særdeles ujevn frekvensgang. Det blir dermed enten fest eller fiasko med matching. Hvorfor ikke bare bruke yamahaen om den gav best resultat? Selv om den er rimelig og ikke har veldig mye kraftreserver .

Høyttalerne dine er tungdrevne og rørforsterkere med for lav effekt kan fort komme til kort..

Ved sammenligning hadde du verifisert at du hadde eksakt samme volum ved enten dB måling eller voltmeter og pink noise? Det som spiller høyest vil tjene låte best..så å stille inn samme volum posisjon eller etter ørene kan fort bli unøyaktig .
Tror det du nevner her vedr utgangsimpedanse og derav lav dempefaktor godt kan være årsaken til at PrimaLuna "tilfeldigvis" blir en brukbar match her. Det får meg til å lure på om trådstarter kunne blitt happy med en litt kraftig McIntosh. Jeg tror det...
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.189
Antall liker
2.659
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Som at jeg støtter berfinns teori fullt angående mebran areal ,men så kan det problemet i tillegg være sammen satt ,også som høytaler filter typene /avsjeringer ordens og type har betydning for dynamikk .En forsterker med masse kraft trenger ikke nødvendig vis være dynamisk ,Topologier og måten feed back brukes på introduserer typer forvrengnings former og sammen settninger av dem som er med å farve lyden , som og at feedback ofte er dynamikk drepende selv om super data kan opnås . Men sånn er det av og til en evig jakt , så kan dynamikken i mellom tonen dukke opp med rette partneren .Og du finner ikke med å lese spec:(
 
Sist redigert:

leVel-69

Medlem
Ble medlem
13.04.2018
Innlegg
10
Antall liker
0
Sted
Vestfold
Vil tro høyttalerkabinettet ditt avgir lite egenlyd - dette betyr mindre output der du savner mer lyd - igjen større oppgaver på den ene bassdriveren disse har.

Vedr. gromlyd fra rørforsterker; prøv Cayin så får du enda bedre lyd og til vesentlig lavere pris. Store ord? Prøv!
Ble nettopp anbefalt Cayin av en som har kjennskap til høyttalerne mine, så morsomt at du nevnte dette merket :)
 

leVel-69

Medlem
Ble medlem
13.04.2018
Innlegg
10
Antall liker
0
Sted
Vestfold
Takk for alle innspill, forklaringer og forslag som er gitt :rolleyes: Ut fra det som er beskrevet virker det som at høyttalermembran og baffelbredde, egenskaper i høyttaler-bassområdet, frekvensgang, lytteposisjon og riktig matching av høyttaler og forsterker er av mest betydning vedrørende trøkk i mellomregisteret. Ellers ble det også nevnt noe om ekstra punch som følge av mulig klipping. Romstørrelse, kabler og innspillingstid på forsterker ble ikke vektlagt av noen, så da går jeg ut fra at disse er av mindre betydning. Fikk noen svar, men mest av alt fikk jeg nok mer å gruble over egentlig :p
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
835
Antall liker
419
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Du skulle kanskje prøvd å få skaffet deg en Cayin 252b, det er en forsterker med god lyd og bra trøkk i bassen.
Dessverre ikke helt ny, men en god forsterker med mye krefter.
 
S

Syncrolux

Gjest
Som Valentino sier - dette har som regel alltid med frekvensrespons å gjøre og fint lite annet. Man tør ikke lage små høyttalere som er flate i 200-ish Hz området, for da ender man opp med 80 dB følsomhet, og det selger dårlig.

Tips: skaff deg en billig digital EQ og lek litt den :)
 

leVel-69

Medlem
Ble medlem
13.04.2018
Innlegg
10
Antall liker
0
Sted
Vestfold
Som Valentino sier - dette har som regel alltid med frekvensrespons å gjøre og fint lite annet. Man tør ikke lage små høyttalere som er flate i 200-ish Hz området, for da ender man opp med 80 dB følsomhet, og det selger dårlig.

Tips: skaff deg en billig digital EQ og lek litt den :)
Kanskje jeg er på ville veier, men etter hva jeg forstår vil en høyttaler respondere på en frekvensgang alt etter hvordan den kommer overens med forsterkeren, noe uavhengig av wattstyrke. Er dette riktig?

Ellers lurer jeg litt på dette med demping fra en forsterker. Kan noen forklare hva som er fordelen/evt. ulempen med mye demping? F.eks så er dempefaktoren på FLS 10 på 650db. Det står forøvrig at denne forsterkeren har en strømforsyning med ekstra lav impedanse, og en kvalitetskondensator på hele 288.000µF. Så den leverer i hvertfall med høye tall.
 
S

Syncrolux

Gjest
Tja, forsterkeren påvirker frekvensresponsen temmelig lite, med mindre man har noe med veldig høy utgangsimpedans. Typisk single-ended triode rørforsterker, men vanlige forsterkere har så lav utgangsimpedans at det i praksis ikke påvirker frekvensresponsen.

Det som dog har veldig stor betydning er plassering av høyttaleren i rommet. Kun målinger kan si noe om dette egentlig.
 

leVel-69

Medlem
Ble medlem
13.04.2018
Innlegg
10
Antall liker
0
Sted
Vestfold
Tja, forsterkeren påvirker frekvensresponsen temmelig lite, med mindre man har noe med veldig høy utgangsimpedans. Typisk single-ended triode rørforsterker, men vanlige forsterkere har så lav utgangsimpedans at det i praksis ikke påvirker frekvensresponsen.

Det som dog har veldig stor betydning er plassering av høyttaleren i rommet. Kun målinger kan si noe om dette egentlig.
Ok, jeg forstår. Takk så mye for hjelpen :)
 
Topp Bunn