Side 1 av 6 123 ... SisteSiste
Resultater 1 til 20 av 117
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Sep 2005
    Innlegg
    1,934
    Tagget i
    0 Innlegg

    Hvor ligger inngangsbilletten til forsterker med dybde i lydbildet?

    Hvilken er den rimeligste forsterkeren der ute som trekker opp et lydbilde som gir en troverdig illusjon av dybde?
    Synes opplevelsen av at rommet i rommet er tredimensjonalt er langt mer snasent enn brettekantnøyaktig plassering i bredden.

    Mvh

  2. #2
    Hifi Freak The Shy's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2017
    Innlegg
    4,256
    Tagget i
    0 Innlegg
    Tror det meste av forsterkere klarer dette, hvis det andre er på stell. Har i hvert fall hørt dette med alle typer forsterkere.

  3. #3
    Hifi Freak el_mariachi's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2002
    Innlegg
    5,582
    Tagget i
    0 Innlegg
    Plassering av høyttalere har veldig mye å si i forhold til perspektiv.(eller hva det nå kalles)
    Former hellraiser & messageboard pyromaniac.............................

  4. #4
    Hifi Freak Olav2's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2014
    Innlegg
    3,342
    Tagget i
    1 Innlegg
    +1

    Dette handler ikke om forsterkeren, men om 1) finnes det dybdeinformasjon på opptakene, 2) plassering av høyttalere, spredningsmønster på høyttalerne og romakustikk.

    Min subjektive erfaring er at man får mer dybdefølelse når man drar høyttalerne et stykke ut fra veggen. Det handler kanskje noe om refleksjoner osv, men kan nok handle vel så mye om en visuell illusjon der hjernen begynner å tro at det er noe som skjer bak høyttalerne når det faktisk er litt rom bak høyttalerne.
    God lyd er når man glemmer at man hører på høyttalere.

  5. #5
    Hifi Freak oyvjorge's Avatar
    Ble medlem
    May 2002
    Sted
    Akershus,Vestby
    Innlegg
    2,399
    Tagget i
    0 Innlegg
    Rommet bør være litt dempet, slik at ikke tidligrefleksjoner ødelegger for mye, i tillegg til riktig plassering av HT. Da kan det beste i selv billige forsterkere komme til sin rett. Er du ute etter kjøpetips?
    Hilsen Øyvind


    Xindak A600E (09), Platespiller: Dr. Feickert Blackbird m/Tracer-arm og PU Concept MC (itv) fra Clearaudio . RIIA: Rogue Ares, HT: PMC Fact8, CD: OPPO 105D Coris(oppgradert), AU24 HTkabler ,

  6. #6
    Æresmedlem Audiophile-Arve's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2002
    Sted
    Kysten av Nordvestlandet. I aller argaste nynorskdistriktet
    Innlegg
    16,417
    Tagget i
    7 Innlegg
    Eg har erfart at det er skilnad på evna til å gje att tredimensjonaliet, djupne og plassering av utøvarar på ei scene, mellom ulike komponentar. Høgtalarar er nok det viktigaste, dernest kjem platespelarar, og så har vi riaa/forforsterkarar.
    Eg har svært gode erfaringar med spesielt Conrad Johnson sine litt eldre forforsterkarar, dernest Audio Research SP 6, 8 og spesielt 10. Desse har eg hatt høve til å leike meg med i lange tider, og må vel innrømme at det er modellar som truleg gjer 3d-jobben minst like godt.
    Men det er noko med rør si evne til å vere med å skape 3d-illusjonar på ein svært overtydande måte. Eg er heller ikkje redd for å sende lyden gjennom transistorar, transformatorar og andre teoretisk tvilsame innretningar, men likevel, rør gjer godt for 3D.
    Helsing Arve;
    www.audiophile.no går så det susar - nesten attende til gamle høgder!
    Ta kontakt om du vil ha testa noko...

  7. #7
    Overivrig entusiast HAREPUSEN's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2009
    Sted
    telemark
    Innlegg
    956
    Tagget i
    1 Innlegg
    De små integrerte forsterkerne til EC imponerer meg stadig , men like viktig med gode " høytalere , og ofte lyder effektive 2 veis veldig bra , men igjen det handler om oppløsning og fase gjennom hele signal veien ut til høytaleren. Det er jo viktig og at kilden formidler dette og alle ledd som trakterer" signalet på veien ikke degraderer signalet . Topp total bredde dybde pg høyde perpektiv får man bare i ren dual mono figurasjon imo

  8. #8
    Hifi Freak oyvjorge's Avatar
    Ble medlem
    May 2002
    Sted
    Akershus,Vestby
    Innlegg
    2,399
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra Audiophile-Arve Se Innlegg
    Eg har erfart at det er skilnad på evna til å gje att tredimensjonaliet, djupne og plassering av utøvarar på ei scene, mellom ulike komponentar. Høgtalarar er nok det viktigaste, dernest kjem platespelarar, og så har vi riaa/forforsterkarar.
    Eg har svært gode erfaringar med spesielt Conrad Johnson sine litt eldre forforsterkarar, dernest Audio Research SP 6, 8 og spesielt 10. Desse har eg hatt høve til å leike meg med i lange tider, og må vel innrømme at det er modellar som truleg gjer 3d-jobben minst like godt.
    Men det er noko med rør si evne til å vere med å skape 3d-illusjonar på ein svært overtydande måte. Eg er heller ikkje redd for å sende lyden gjennom transistorar, transformatorar og andre teoretisk tvilsame innretningar, men likevel, rør gjer godt for 3D.
    Helt enig Arve, rør gjør noe med lyden. Enten det skyldes forvrengning eller ikke. Dess dyrere(bedre) dess større effekt.
    Hilsen Øyvind


    Xindak A600E (09), Platespiller: Dr. Feickert Blackbird m/Tracer-arm og PU Concept MC (itv) fra Clearaudio . RIIA: Rogue Ares, HT: PMC Fact8, CD: OPPO 105D Coris(oppgradert), AU24 HTkabler ,

  9. #9
    Hifi-entusiast CarstenS's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2005
    Innlegg
    303
    Tagget i
    0 Innlegg
    Enig at opptegning av rom er veldig viktig for opplevelse (personlig mener jeg det er akkurat her komprimmerte formater -selv høy bitrate - sliter). Men om du kan kjøpe brukt kommer du ganske langt med en nad 3020 og et par Spendor eller Rodgers høyttalere + tid til oppsett. Om du har ok cd/platespiller-combo.

  10. #10
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Sep 2005
    Innlegg
    1,934
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra Audiophile-Arve Se Innlegg
    Eg har erfart at det er skilnad på evna til å gje att tredimensjonaliet, djupne og plassering av utøvarar på ei scene, mellom ulike komponentar. Høgtalarar er nok det viktigaste, dernest kjem platespelarar, og så har vi riaa/forforsterkarar.
    Eg har svært gode erfaringar med spesielt Conrad Johnson sine litt eldre forforsterkarar, dernest Audio Research SP 6, 8 og spesielt 10. Desse har eg hatt høve til å leike meg med i lange tider, og må vel innrømme at det er modellar som truleg gjer 3d-jobben minst like godt.
    Men det er noko med rør si evne til å vere med å skape 3d-illusjonar på ein svært overtydande måte. Eg er heller ikkje redd for å sende lyden gjennom transistorar, transformatorar og andre teoretisk tvilsame innretningar, men likevel, rør gjer godt for 3D.
    Dette med illusjon er et sentralt begrep her. Interessant at du har erfart at rør gjør gode ting for 3d. Har for lite erfaring med slikt til å ha sett noe mønster, men to av mine beste 3d-opplevelser var med rør. Tror den ene var en McIntosh. Den andre husker jeg ikke. Så kan man jo spekulere på hvorfor!

    Mvh

  11. #11
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Sep 2005
    Innlegg
    1,934
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra HAREPUSEN Se Innlegg
    De små integrerte forsterkerne til EC imponerer meg stadig , men like viktig med gode " høytalere , og ofte lyder effektive 2 veis veldig bra , men igjen det handler om oppløsning og fase gjennom hele signal veien ut til høytaleren. Det er jo viktig og at kilden formidler dette og alle ledd som trakterer" signalet på veien ikke degraderer signalet . Topp total bredde dybde pg høyde perpektiv får man bare i ren dual mono figurasjon imo
    Der sier du noe! Har hørt veldig bra rom på både integrert og 180w monoblokk ec.

    Mvh

  12. #12
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Sep 2005
    Innlegg
    1,934
    Tagget i
    0 Innlegg
    Takk for gode innspill

    Helt enig i at rom og høyttalerplassering osv er aller viktigst. Man kommer ikke i mål uten at det er på plass. Men magien! Den som gjør at øynene går igjen og jeg ikke har noe annet valg enn å være i det samme rommet som musikken - om det nå er en illusjon. Den tror jeg er avhengig av (kilde og) forsterker.

    Skal prøve å illustrere hva jeg mener litt nærmere:
    I malerkunsten finnes det (grovt sett) to former for perspektiv:
    Perspektiv skapt ved overlapping av objekter og/eller markering av avstand med bruk av endrede fargetoner. Tenker det er en parallell mellom dette og lydbildet man får man skaper en illusjon av et rom i en miks med panorering, eq, klangpålegg. Den illusjonen mener jeg man kan hevde at et hvert stereoanlegg nærmest blir tvunget til å gjengi. Hvor overbevist man blir av illusjonen handler vel da om hvor dyktig teknikker og produsent har vært, studio/mastringsutstyr og ditt rom/oppsett. På sitt beste kan en slik kunstig romillusjon gi meg massiv ståpels og tangere den neste kategorien:

    Perspektiv med et (eller flere) forsvinningspunkt - slik det ble utviklet i renesansen. Når 3d-magien virkelig treffer, ligner opplevelsen på denne illusjonen. Som på få-micopptak av akustiske instrumenter eller kor i fantastiske rom. Det er den magien. Evnen til å ikke bare skape overlappingsperspektiv, men skape en verden med et forsvinningspunkt. Når det skjer, da vinner musikken. Da er den allmektig!

    Skjønner dere hva jeg mener?

    Så. Hva er den rimeligste forsterkeren som kan ta meg lengst mulig på den veien?

  13. #13
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    Oct 2007
    Innlegg
    250
    Tagget i
    1 Innlegg
    Jeg skjønner hva du mener og den opplevelsen fikk jeg med en Audio Research preamp. Altså er jeg enig med Arve at rør er veien å gå.

  14. #14
    Hifi Freak coolio's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2015
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    2,884
    Tagget i
    0 Innlegg
    Bass gir en følelse av rom, frekvensrespons i kombinasjon med mengde og tid på refleksjoner styrer det meste i lydbildet. Hvis man skrur ned nivået i presens-området vil sangerne ta et steg bakover i lydbildet og motsatt hvis man øker nivået i området.
    I de tilfellene hvor forsterkeren spiller inn på lydbildet vil jeg si at det meste av det kommer av forskjeller i bassen.

    En sub, kontroll på førsterefleksjoner og gunstig plassering av høyttalerne/lytteposisjon vil bety ufattelig mye mer enn forsterkeren i så måte.

  15. #15
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jan 2013
    Innlegg
    4,537
    Tagget i
    7 Innlegg
    Sitat Sitat fra coolio Se Innlegg
    Bass gir en følelse av rom, frekvensrespons i kombinasjon med mengde og tid på refleksjoner styrer det meste i lydbildet. Hvis man skrur ned nivået i presens-området vil sangerne ta et steg bakover i lydbildet og motsatt hvis man øker nivået i området.
    I de tilfellene hvor forsterkeren spiller inn på lydbildet vil jeg si at det meste av det kommer av forskjeller i bassen.

    En sub, kontroll på førsterefleksjoner og gunstig plassering av høyttalerne/lytteposisjon vil bety ufattelig mye mer enn forsterkeren i så måte.
    Usedvanlig godt sagt :-)

  16. #16
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Sep 2005
    Innlegg
    1,934
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra coolio Se Innlegg
    Bass gir en følelse av rom, frekvensrespons i kombinasjon med mengde og tid på refleksjoner styrer det meste i lydbildet. Hvis man skrur ned nivået i presens-området vil sangerne ta et steg bakover i lydbildet og motsatt hvis man øker nivået i området.
    I de tilfellene hvor forsterkeren spiller inn på lydbildet vil jeg si at det meste av det kommer av forskjeller i bassen.

    En sub, kontroll på førsterefleksjoner og gunstig plassering av høyttalerne/lytteposisjon vil bety ufattelig mye mer enn forsterkeren i så måte.
    Enig! Sub kan bidra (eller ødelegge om den ikke er godt integrert)

    Mvh

  17. #17
    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    Feb 2014
    Innlegg
    538
    Tagget i
    2 Innlegg
    Kombo av lysergsyredietylamid, ensomhet og mørkt. Villighet er en bra substans. Og enkle løsninger
    Skal du flytte luft, kjøp vifte.


    OAS

  18. #18
    Labbis
    Guest
    Sitat Sitat fra The Shy Se Innlegg
    Tror det meste av forsterkere klarer dette, hvis det andre er på stell. Har i hvert fall hørt dette med alle typer forsterkere.
    Hva! Og jeg som trodde nettopp dette var det som skilte rimelige forsterkere fra dyre. Så bra! Jeg beholder min Huldra 10.
    Mvh

  19. #19
    Overivrig entusiast HAREPUSEN's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2009
    Sted
    telemark
    Innlegg
    956
    Tagget i
    1 Innlegg
    Hvis du bare tenker på formidling av rom og atmos fære i ett standard hjem eller stue så er en dipol høytalere litt naturlig hjemme der , men de gir ikke mye dyp bass annet enn de store fullrange
    "magneplanar høytalerne , og de kan være særs vanskelige å plassere for at skal komme til sin rett. Det nest beste syntes jeg var et dynamisk bass element i kasse og en AMT til topp mellom område sånn som Ess amt 1.Enda en av mine referanser telt på en hånd .Som diyer er tingene litt lettere ? , vel ikke alltid . En strippet Beyma TPL 150 blir å betrakte som diskant element på steroider angående naturlig utstrålt lyd synes jeg , Prøvde både std og horn versionen , men kom ikke i mål , men stripping " gav umiddelbart det jeg søkte , og endte opp med dual TPL 150 og det hele uten elektronisk deling , kan hende jeg ender opp med 3 pr side

  20. #20
    Æresmedlem Audiophile-Arve's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2002
    Sted
    Kysten av Nordvestlandet. I aller argaste nynorskdistriktet
    Innlegg
    16,417
    Tagget i
    7 Innlegg
    Sitat Sitat fra coolio Se Innlegg
    Bass gir en følelse av rom, frekvensrespons i kombinasjon med mengde og tid på refleksjoner styrer det meste i lydbildet. Hvis man skrur ned nivået i presens-området vil sangerne ta et steg bakover i lydbildet og motsatt hvis man øker nivået i området.
    I de tilfellene hvor forsterkeren spiller inn på lydbildet vil jeg si at det meste av det kommer av forskjeller i bassen.

    En sub, kontroll på førsterefleksjoner og gunstig plassering av høyttalerne/lytteposisjon vil bety ufattelig mye mer enn forsterkeren i så måte.
    Klang og frekvensar har samanheng med illusjonen av tredimensjonalitet. Når du lyttar til eit instrument (eller ein vokalist) vil klangbalansen mellom dei ulike frekvensavsnitta variere med avstanden. Diskanten daudar vekk om du er langt unna lydkjelda, medan bassen kan opplevast på stor avstand, iallfall om det er litt lydtrykk. Så er det dette at det må ein viss energi til for å få til bassen, og at bass i seg sjølv fortel mykje om instrumentplassering og opptaksrom, sjølv om bassen er vanskeleg å retningsbestemme. Dette er kompliserte ting.
    Helsing Arve;
    www.audiophile.no går så det susar - nesten attende til gamle høgder!
    Ta kontakt om du vil ha testa noko...

Side 1 av 6 123 ... SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed